Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gunilla-57
UTFORSKARE

Överbetald kundfaktura

Hej!

Jag har en kund som betalt 325 sek för mycket på en faktura men vill inte ha tillbaka pengarna.

Ingen återkommande kund, beloppet ligger på konto 2420 och vilket konto skall jag boka detta till?

Har läst här tidigare att man kan använda konto 8313, stämmer detta i detta fallet? Eller annat förslag.

 

D 2420  325 sek

K 8313  325 sek

 

 

/Gunilla

 

6 SVAR 6
Gunilla-57
UTFORSKARE

Jag har hittat ett annat förslag som kanske är bättre?

Vad tycker ni?

 

D 2420    325 sek

K 3993    325 sek

 

/Gunilla

Hej!

 

Tack för din fråga. Konto 8313 är mer för räntor än överbetalningar relaterade till fordringar, så något konto inom 399X funkar bättre till detta för att hamna under övriga intäkter rubriken. Personligen så hade jag valt tex 3999 Övriga rörelseintäkter snarare än 3993 då man brukar använda det kontot mer för donationer m.m snarare än överbetalningar men så länge du bokför det mot något inom 399X så spelar det ingen större roll. Det är mer vad du själv känner att du tycker att det bör redovisas i resultatrapporten som, de hamnar fortfarande under samma rubrik i årsredovisningen sedan.

 

Ha det fint!

Josefine

Gunilla-57
UTFORSKARE

Tack Josefine för förtydligande av min tanke, och jag kommer att använda 3999 som du föreslår.

Önskar dig en fortsatt bra dag!

/Gunilla

 

 

IsakLar
MEDLEM

Hej, 

 

Hoppas det går bra att fortsätta denna tråden 1,5 år senare. Har en fortsättningen på denna fråga. Jag har samma problem som Gunilla och har bokfört över det på 3999, men behöver jag inte ta hänsyn till moms här?

 

I mitt fall har jag flera individer som har betalat över lite var och slutsumman har blivit på 825 SEK. Ska jag då bokföra:

D 2420 865

K 3999 692

K 2611 173

 

Eller kan jag helt och hållet strunta i momsen?

 

Tack,

Isak

 

Hej

Då det inte gäller någon försäljning som innehåller moms utan pengar som personer/företag betalt in som ett överskott så behöver du inte ta med någon moms.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Toppen, tack så mycket!

/Isak