Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AB Konsult
UTFORSKARE

Problem att matcha delbetald faktura

Hej!

 

Jag har fått slutbetalning på en faktura som kunden betalat i flera omgångar. Tidigare delbetalningar matchades utan problem, men den sista delbetalning är 13 öre mer än totalt fakturerat belopp pga öresutjämning som kunden gjort,  Visma godkänner inte den. Hur gör jag för att lägga till differensen på 13 öre så att fakturan kan slutmatchas och stängas?

 

Hälsningar

AB Konsult

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Matcha det betalda beloppet, gör ny bokföringshändelse och lägg resten som öresavrundning på konto 3740. 

AB Konsult
UTFORSKARE

Okej tack, jag gör enligt förslaget ovan. Den är alternativlösningen men känns inte helt korrekt, fakturan kunde stängas men bankhändelsen gick inte att matcha, så man fick ta bort bankhändelse-raden manuellt. Det blir fler liknande transaktioner framöver,  vilket innebär att flera bankhändelse kommer behöva raderas manuellt, att behöva skapa en separat verifikation enbart för att justera öresutjämning känns också lite onödigt. 

 

Det hade varit önskvärt om Visma lägger till en funktion som möjliggör öresutjämning samt matchning av bankhändelsen. 

 

Mvh 

AB Konsult. 

Hej

Det går att matcha inbetalningen mot rätt faktura om det uppstår en differens. Det är när du gör matchningen på följande sätt. Se bilder.

1. Välj matcha

 

2. På nästa sida väljer du inbetalning från kundfaktura och den faktura det gäller. Se till att orsaken t ex är öresavrundning ute till höger. 
Skulle det inte finnas någon orsak att välja så kan man istället trycka på ny bokföringshändelse och bokföra differnsen manuellt (Den överkrysssade delen nere till höger)

 

3. Resultatet av det jag gjort ovan blir på följande sätt då.

 

/Joachim

AB Konsult
UTFORSKARE

Hej Joachim 

 

Tack för återkoppling, mycket tydligt och pedagogisk beskriven. Det var i steg 2 jag fastnade för jag fick ingen "orsak att välja på", men nu vet jag hur man hanterar detta. Tusen tack för hjälpen. 

 

//AB Konsult

Hej

Härligt att beskrivningen var till nytta och att du nu har ett arbetssätt att använda för liknande ärenden i fortsättningen.

Ha en fin avslutning på sommaren och tveka inte att återkomma om fler funderingar skulle uppstå.
/Joachim