Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

hiwmob
MEDLEM

Problem med delbetalning av utlandsfaktura

I en tidigare tråd jag skapade så diskuterade vi hur man göra en utlandsbetalning (för import) och samtidigt ta hänsyn till allt som kommer till längs vägen (tull, frakt, importmoms, valutakurser, fördelat på olika fakturor och betalningar/delbetalningar). Länk till denna tråd.

 

Tyvärr har jag hamnat i problem med programmet och det är flera saker jag inte förstår mig på.

 

1. Bankens valutakurs stämmer ej med VISMAS

När man skapar en leverantör från utlandet så kan man välja vilken valuta man betalar dem i (USD i detta fall). När man sedan registrerar en faktura från den leverantören så kommer det upp ett litet fält som räknar vad USD/SEK kursen ligger på. Hurra tänker man då. Men sedan när man ska göra en betalning, så stämmer inte den kursen med bankens kurs (SEB i mitt fall). Efter ett samtal med SEB om varför VISMAS kurs inte stämmer med deras så är svaret att SEB:s kurs uppdateras varje minut/sekund. Utgåendes från att verifikationerna från banken är baserade på deras kurs, så tänker jag att det är deras kurs man ska gå på. Så nu till den gyllene frågan: Vad är meningen med VISMAS automatiskt inräknade kurs, när det är bankens kurs man ska gå på ändå? Eller har jag fel? kan man gå på vismas kurs trots att det diffar?

 

2. Vad är VISMAS valutakurs baserad på?

 

3. Problem med delbetalning

Eftersom jag nyligen fått kontakt med en kinesisk leverantör, så har jag först valt att göra en testbetalning på 50 USD. Så först registrerade jag deras faktura på  1892 USD motsvarandes 15796.12 kr. Observera att här så går jag på VISMAS valutakurs. Detta för att ingen bankhändelse skett och därmed vet jag inte vad deras kurs ligger på.

 

Senare när jag ska göra en testbetalning så blir det oerhört stökigt. Jag skriver in att 50 USD har betalats, motsvarandes 423,8 kr. utöver detta har det tillkommit en bankavgift på 85 kr. Men när jag klickar på bokför så skapas en verifikation jag varken förstår mig på (siffrorna stämmer ej) eller som jag kan ta bort.  Är detta en bugg?? Nedan kan ni se hur det ser ut för mig:

 

Så här såg det ut när jag registrerade fakturan (inga problem).

Faktura på 1892 USD, motsvarandes 15796,12 kr (VISMA kurs)Faktura på 1892 USD, motsvarandes 15796,12 kr (VISMA kurs)

 

När jag sedan lägger in delbetalning på 423,8 kr + 85 kr i bankkostnader, så får jag konstiga siffror:Konstiga siffror vid delbetalningKonstiga siffror vid delbetalning

Var kommer siffrorna 388,8 kr   417,44 kr   78,64 kr från? Jag fattar ingenting och som ni ser på A13 i den första bilden så har jag gjort en korrigeringsverifikation A14 (dvs tagit bort första delbetalningen och försökt igen). Jag trodde jag hade lagt in fel siffor men uppenbarligen inte. Det värsta av allt är att man inte kan radera dessa verifikationer heller. Det blir jätte klottrigt som det är just nu...

 

 

Så nu till frågorna:

3A. Vad ska jag göra med det här så det blir rätt? systemet verkar ju inte förstå vad jag vill göra. Det vill säg aregistrera 50 USD delbetalning, och att det motsvarar 423,8 SEK. 

 

3B. Kan man få personlig hjälp att ta bort dessa delbetalningar? Jag gillar inte när det blir klottrigt som det är nu.

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Angående din fråga 3: jag anar att du inte bokfört delbetalningen från Bankhändelser. I så fall hade du haft det exakta SEK-beloppet att matcha och du skulle angivit att det var 50 USD som skulle bokas av från fakturan. 

Att valutakurser ändras från att en faktura bokförs till den betalas är givet, så blir det alltid. Bara vid kontantmetoden - där det bara är en enda affärshändelse - slipper man ifrån denna kursdifferens, då bara betalningen bokförs. 

Tror inte det går att "städa" så du får nog leva med korrigeringarna, men hör efter med supporten.

 

 

Valutakurserna i Visma eEkonomi hämtas från Europeiska Centralbanken. På deras hemsida kan du se exakt datum för datum vad som gäller och även jämföra det med vad du fått för belopp från programmet och banken, via länken kommer du direkt till sidan för USD. Jag tycker det hade varit bra att kunna se hur det ser ut om det är en differens för det tycker jag inte att det borde bli. Lättast är om du kontaktar supporten så kan ni kika på det tillsammans i ditt eEkonomi för att se över varför du får olika värden. 

När det gäller fråga 3 så har du fått ett bra svar av @AnnicaL här och det låter precis som hon skriver att betalningen registrerats på fakturan och inte via Kassa och bankhändelser. I tråden Bokföra Import, ett realistiskt exempel har vi gått igenom lite hur det kan gå till vid en delbetalning och där har jag länkat till vårt skrivna hjälpavsnitt Jag har betalat en utländsk faktura. Hur registrerar jag den som betald? som visar hur du kan gå tillväga. Jag hoppas den länkens steg kan vara till hjälp nästa gång detta ska registreras, då får du säkert ihop siffrorna. 🙂 

 

Vi kan inte radera några bokningar hos dig tyvärr men många gånger så finns det automatiska funktioner i eEkonomi som kan hjälpa till på vägen för att minska onödiga korrigeringsverifikationer som skapas när du gör det manuellt. Jag förstår att det alltid inte är helt lätt att hålla koll på olika finesser i programmet och därför så vill jag passa på att tipsa dig om våra utbildningar till Visma eEkonomi som släppts inför våren. Dels så har vi olika webbinarium som kan passa, annars har vi också erbjudandet att boka en skräddarsydd utbildning med konsult, du kan läsa mer och boka via vår hemsida om det skulle vara av intresse. 


Du får ha en fin fortsatt måndag! 
/My 

hiwmob
MEDLEM

@AnnicaL  tack för input. Jag bokför alltid mina inbetalningar genom att klistra in kontoutdraget eller genom att importera detta via bankens fil. Men när jag gjorde så för denna delbetalning, så kunde jag inte klicka och länka delbetalningen till fakturan. Jag misstänker att det är för att det är olika summor mellan faktura och delbetalning. Se bild nedan för hur det ser ut för mig (ingen faktura syns, trots att fakturan är inne i systemet). Efter det så försökte jag att betala genom fakturan istället. Då blev det som det är nu (konstiga siffror jag inte känner igen). Jag testade även med en korrigeringsverifikation och försökte igen genom att lägga in bankhändelsen manuellt. Då blev det samma siffror igen. Utöver det så är jag väl införstådd med att valutakursen diffar mellan när fakturan registreras och när man betalar. Det var bland annat vad min tidigare tråd handlade om. Det jag inte förstår är varför det diffar mellan VISMA och min bank, även för samma datum.Delbetalning omöjlig.JPG

 

 

 

@My Janhall Tack för svar. Jag tror att det bästa är att söka sig till supporten. Jag får väldigt specifika problem känns det som. Jag tycker att jag följt den guide du länkat om (guide för hur man utför utlandsbetalningar). Gällande valutor som diffar så kan du se följande exempel.

 

* På följande länk får jag 1 USD till 8,44 SEK. Datum 2021-02-02.

* Enigt Visma är 1 USD 8,4100 SEK. datum 2021-02-02.

USD_VS_SEK.JPG

 

* På visma får jag en EUR till 10.1627

* Ur bankens verifikation så är 1 Euro 10.1982 (ta bort bankens påslag: 10,3665/1,0165)

 

EUR_to_sek_VISMA.JPG

 

Kan jag kanske registrera allt i SEK rakt av (leverantören tar betalt i SEK). då blandar jag inte in kurser från VISMA och går helt på bankens kurs i verifikationen. Vill man få klarhet i siffrorna om man skulle titta tillbaka på bokföringshändelsen så får man helt enkelt räkna manuellt utgåendes från verifikationerna. Kan/får jag göra så?

Hej igen! 

Funderar på om anledningen till att du inte får upp valet av fakturan när du går via Kassa och bankhändelser då du inte bockat i att det är en utlandsbetalning. Alltså när du importerat ditt kontoutdrag behöver du ändra bankhändelsen och markera Utlandsbetalning, kan kanske vara så att den missats.
Men jag håller helt med dig, vi kikar gärna på detta med dig. Det gör vi mycket lättare på supporten via telefon, på så sätt kan vi titta på det tillsammans med dig direkt i ditt program och då kunna få en ordentlig överblick på vad som går snett.

 

Jag tänker att du inte ska behöva göra en egen work-around här, så börja med att kontakta supporten så kommer vi ta det därifrån tillsammans. 🙂 

/My