Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Rättelse felaktigt bokförd slutskatt fg år

hej

jag upptäckte till min fasa att fg års skatteberäkning är fel då jag missat att dra av outnyttjat underskott .

tog upp underskottet i deklarationen men den är ju ändå fel då skatteskulden på tok för hög.

hur korrigerar jag detta i  årets bokslut och måste en rättelsedeklaration skickas in för 2019 eller blir skatten korrekt iom att bokföringen korrigeras?Fått totalt hjärnsläpp...

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Sånt här är svårt för oss att hjälpa till med och jag rekommenderar att du istället tar kontakt med en redovisningskonsult som även kan se helheten i din bokföring och hjälpa dig på bästa sätt. 

Har du ingen egen redovisningskonsult så kan du söka upp en på vår hemsida under HItta redovisningskonsult

 

Ha en fin dag! /Tinna

Hejsan. Om du bokfört för hög skattekostnad i bokslutet men gjort rätt i deklarationen så justerar du helt enkelt det i bokföringen året efter. Berör då bara konto 2510 och 8910. 

 

Skulle du däremot även deklarerat fel så skulle du gjort om deklarationen men rättat på samma sätt i bokföringen året efter.

Är beloppet väldigt stort så kan man möjligen nämna det i årsredovisningen året efter men man skall inte förändra något i kolumnen för föregående år utan allt rättas året efter. Lycka till!