Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

A_____14
UTFORSKARE

Särskild Löneskatt i deklarationen

Hej!

Jag har en undran. Är lite novis på detta med bokföring.
Har gjort deklaration i visma eekonomi deklarationsprogramet. 
Och har pensionssparat. Och har lagt in på särskild löneskatt på pensionspar.  Men när jag kollar på min slutliga skatt och sedan när jag kollar på konto 2510 så är inte summan för Särskild löneskatt med i den  utan bara statlig inkomstskatten. 
Eller är det så att löneskatten inte räknas med i  konto 2510?

 

5 SVAR 5
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

Det du lägger in i Övriga skatter eller Skattemässiga justeringar deklarationsmodulen är helt manuell och hämtar inga belopp från bokföringen i eEkonomi. De summor du lägger in här påverka alltså bara första sidan av din deklaration du skapar. Till exempel Underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader som påverkar ruta 1.4 på första sidan i deklarationen. 

Du behöver alltså manuellt bokföra detta i eEkonomi också. Däremot så skulle du stället för konto 2510 kunna använda konto 2514 - Beräknad särskild löneskatt på pensionskostnader. Kontot kan vara inaktivt i kontoplanen men om du går till Inställningar - Företagsinställningar - Kontoplan - bocka i Visa även inaktiva poster och sök på kontot. Du kan klicka på kontot - Redigera och bocka i Aktiv för att aktivera det. 

 

Hoppas detta gav dig lite klarhet, återkom annars 🙂 

Ha en fin fortsatt dag och en god jul! 
/My 

Fråga angående konto 2514, är tanken att man nollställer 2514 varje år? Om ja hurdå? Just nu har jag tre års pensioner på 2514. 

Du bokar bort skulden på 2514 samtidigt som du betalar kvarskatten (eller får överskjutande skatt återbetald). Du behöver kontrollera hur det har bokförts tidigare år och rätta de konteringarna. De exakta beloppen står på slutskattsedeln.  

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Perkolajnen - om du läser detta; hur löste du ovanstående? Jag är i just samma situation. 😉

Hej Adde,

Om du inte hör något från @Perkolajnen så hittade jag tråden Särskild löneskatt på tjänstepension som jag tror ska kunna hjälpa dig. 

 

/Tinna