Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Självfaktura enligt faktureringsmetoden

Hej,
Jag undrar hur bokförs självfaktura enligt faktureringsmetoden som skickas varje månad av en konsultmäklare? Den inkluderar en kostnad på 2% för omgående utbetalning till mitt företagskonto genom deras betalningstjänst.

4 SVAR 4

Hej!

 

Om det är så att du får pengarna samma månad som fakturadatum är så skulle jag intäktsföra vid inbetalning. Om det är så att fakturan ställs ut den sista varje månad och du får in pengarna i början på månaden efter så måste du ta upp intäkten på fakturadatum.

 

Jag skulle råda dig att göra ett bokföringsförslag på detta. Då blir det smidigt. Du måste ta upp hela omsättningen med moms och sen göra avdrag för kostnaden.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Jag har tittat på olika trådar bl.a.
https://forum.vismaspcs.se/t5/Diskussion-i-Visma-eEkonomi/Hur-bokfor-man-en-sjalvfaktura-eEkonomi/m-...
https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfora-Self-billing-faktura-med-Pay-Express-eEkon...

https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Hur-bokfor-man-en-sjalvfaktura-fran-kund-pa-konsul...
Det som verkar enklast att skapa är en enda verifikation på det utbetalda beloppet enligt principen nedan:
Konto                                                             Debet                 Kredit
1930 Företagskonto                              48 625,00                   0,00
3041 Försäljn tjänst 25% sv                           0,00         40 000,00
2611 Utgående moms, 25%                           0,00         10 000,00
6060 Kreditförsäljningskostnader          1 100,00                   0,00
2641 Debiterad ingående moms (25%)    275,00                   0,00

Det låter dock som en verifikation enligt kontantmetoden och inte enligt faktureringsmetoden.
Ett bokföringsförslag med konto 3041 och 6060 som man skapar först med fakturadatum och konterar sedan mot 1930 är väl den rätta vägen, om jag fattar det rätt?

 

Mvh, Ireneus

Faktureringsmetoden innebär att du ska ta upp intäkter och kostnader i den månaden som fakturadatumet är (och ev leverans skett). Om fakturadatum och betaldatum är i samma månad så ser jag inga problem med att bokföra allt i en transaktion. Men annars så är det precis som du säger att du gör en manuell verifikation, gärna med hjälp av bokföringsförslag där du anger kontona 3041 (K), 6060 (D) samt 2641 (D). Som en manuell ver kan du lägga det på konto 1518 (D) eller vid betalning 1930 (D).

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det innebär att jag skapar först en manuell verifikation under Bokföring baserad på bokföringsförslag med: 3041 (K), 6060 (D), 2641 (D) och 1518 (D). Sedan under Kassa & Bankhändelser matchar jag den inkomna utbetalningen med Övrig Insättning->Egen kontering och 1930(D), 1518(K).

Mvh /Ireneus