Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AnnnaP
UTFORSKARE

Sköta bokföringen själv?

Det här är ingen fråga till experterna, utan mer att jag skulle vilja höra vad andra företagarkollegor tycker.

Jag har ett nystartat AB och tänkte att jag skulle försöka mig på att sköta bokföringen själv, med hjälp av Visma eEkonomi. Har ingen ekonomisk bakgrund, men är noggrann och ordningsam. Än så länge (bara ett par verifikationer ännu) känns det bra, men jag funderar på om det är så relativt enkelt som det verkar eller om jag lurar mig själv.

Hur gör ni andra, sköter ni ekonomin själva eller har ni lagt ut det på en redovisningsbyrå?

Tar gärna emot synpunkter och kommentarer av alla de slag! 🙂
16 SVAR 16
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så som du beskriver dig själv tycker jag att du ska försöka sköta din bokföring själv.
Bättre att själv skaffa sig grepp om och förstå helheten med att ha inkomst av egen verksamhet. än att lägga en viktig del av sitt arbetsliv i andras händer.

Mikael Pettersson

Ja, så tänkte jag också. Vill gärna ha koll över hela linjen.
arne__10
MEDLEM

Eftersom BAS-kontioplanen är ganska lätt att begripa sig på föreslår jag att Du gör det själv. Skaffa en bok, eller läs på nätet om bokföring avseende intäkter, kostnader, in o utbetalningar. Visma har många hjälp-sidor om Du behöver. Och - det finns speciella testsystem där du kan prova på utan att sabotera något.

Om Du förväntar dig många inbetalningar kan det vara vettigt att arrangera så att Du automatiskt får dessa överförda från banken. Det minimerar felaktigheter om du skall lägga in dem själv och Du har hela tiden exakt avstämning mot dina bankkonton. 

eEkonomi har även goda möjligheter till lagerredovisning. Så steg ett är väl att förstå vilka konton som behövs, dvs detaljeringsgrad, om Du skall använda projektuppföljning för att gruppera t.ex. kostnader.

När bokslutet närmar sig, kan eEkonomi föreslå hur du skall gå till väga, steg för steg. Efter ett år, sitter rutinerna och allt bara fungerar. Och - det är lärorikt.

Lycka till
Arne Nordgren

Tack, jag har fixat nu så att eEkonomi synkar med min företagsbank. Jag hoppas och tror att jag blivit lite bokföringssäkrare när det är dags för bokslut - ska bli spännande 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna,

Jag instämmer med de två första inläggen – gör det helst själv.

När jag för några år sedan började köra företag hade jag dessvärre så mycket uppdrag att det inte fanns en chans att även klara bokföringen – men jag hade god ordning på underlaget som min bokföringsbyrå behövde. Samtidigt tjatade min granne – som också kör AB – att du lär dig aldrig att köra företag förrän du kan göra din egen bokföring – så nu har jag ändrat på detta och håller på att sätta mig in i bokföringens mysterier.

Men jag skulle föreslå att du tar kontakt med en bokföringsbyrå eller motsvarande som är vana att jobba i ditt bokföringsprogram. Sedan försöker du få till en överenskommelse att de på distans – ex vis via Skype eller motsvarande – så att de kan titta på din bildskärm och tala om vad du skall göra etc. – medan DU gör bokföringen.

Skaffar du sedan ett litet program som heter Snagit (finns nog flera alternativ) så kan du även spela in en liten video (markera hela din skärm) som du kan gå tillbaks till då du funderar ”hur var det jag gjorde”? Det kostar nog en liten slant, men att få den assistansen under någon timme då och då kan vara väl använda pengar. Det gäller bara att hitta någon som är med på galoppen.

Sedan skapar jag efter hand en ”lathund” för företagets typiska verifikationer – och som jag tittar i när jag blir osäker. Så på så sätt växer efter hand både kunskap och självförtroende – och även detta kan bli riktigt roligt.

När sedan företaget växt så mycket att du måste ägna mer tid åt dina kunder än din bokföring – DÅ kan det vara läge att lägga ut bokföringen på någon annan – och då ligger sannolikt de som hjälpt dig ”att ta de första stegen” bra till – och du vet vad som gäller.

Då är det nog värre med boksluten – DÄR kan man nog behöva professionell hjälp – är min erfarenhet. Mycket inom det gebitet var från början rena ”grekiskan” för en vanlig människa – och för mig var det som att ”visa oxen bibeln”.  

Lycka till

Mvh Roffe

Låter vettigt! Tack!
Fredrik Rev
MEDLEM

Om du har tid så kan du mycket väl göra det själv. Men jag skulle råda dig att ta hjälp av någon som kan kolla att du gör rätt.

Jag håller med Fredrik. Har många erfarenheter av kunder som har skött allt själva och inte kunnat lagar och förordningar, för det är inte bara att bokföra. Man måste veta t ex vad som är avdragsgillt och inte. För många hade det varit betydligt billigare att ha lämnat bort bokföringen redan från början istället för att be någon kolla och reda ut och rätta alla fel. 
Gör det som du är bra och duktig på och låt någon annan hjälpa dig med bokföring och ekonomi. 

Jag kommer inte tveka att ta hjälp när det behövs, vill inte riskera att trassla till det. Men än så länge handlar det om rätt enkel bokföring och jag tycker det är roligt att lära mig något nytt. Fast jag inser ju att jag skulle tjäna mer pengar på att ägna mig åt min profession, så det är möjligt att det ändras så småningom.
AnnnaP
UTFORSKARE

Tack alla, för kloka synpunkter! 
Mitt företagande blir nog ganska enkelt att sköta hoppas jag, men jag kommer definitivt inte att tveka att koppla in hjälp om/när det behövs, t ex vid bokslut. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tycker du ska satsa på att hitta någon kurs i grundläggande bokföring så att du får in tänket. Det är inte så lätt som man tror. Många trådar här på Visma genereras av okunskap i bokföringsämnet. För din egen skull... gå en kurs.

//L

Tack, det är en bra idé. Jag har tittat på kurser, men tycker det är svårt att veta vilken nivå man ska lägga sig på. Jag är inte helt rudis på bokföring och har ingen lust att sitta på en långsam nybörjarkurs. Men jag håller span efter rätt kurs 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna

Att gå en kurs som LW föreslår, för att få in ”tänket” är inte fel – funderar på det själv faktiskt. Men det är enligt min uppfattning också ovärderligt att ha någon ”att hålla i hand” när man skall till med bokföringen – någon van som kan SE vad man gör. I varje fall i början – sedan brukar det bara rulla på.

Mvh Roffe

Sant! Jag kommer att ta hjälp av en redovisningsbyrå som får ta hand om allt som är krångligt och dessutom hålla lite koll på min bokföring så att jag inte gör något knasigt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna

Jag vet inte om det blev något missförstånd men jag tycker INTE du skall låta ”en redovisningsbyrå ta hand om allt som är krångligt” – det är du som bör hålla i ratten (Man lär sig inte att köra bil genom att sitta och titta på). Försök att få tillgång till din redovisningsbyrå genom att de via Skype, TeamViewer eller liknade kommunikationsprogram kan se din skärm när DU gör din bokföring – och komma med goda råd up front. Sedan brukar det sitta som en toppluva och självförtroendet växer med det.

Lycka till

Mvh Roffe

Tack, skönt att höra! Jag vill verkligen göra detta själv, jag tycker det är roligt och hittills tror jag att det har gått bra - inte minst tack vare detta forum. Men som sagt, om det uppstår något krångligt så tar jag hjälp.

Ska precis skicka min första faktura, känns jätteroligt! 🙂