Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

EJONSSON
MEDLEM

Swish

Hej.

 

Jag har skaffat Swish för företag och fått ett såkallat 123 nummer för detta. 

 

Jag har lite funderingar kring detta.

 

1. Måste jag ha ett separat konto på min bank där swishbetalningarna kommer in på ? 

 

2. Räknas swish som kontant betalning ? 

 

3. Skall varje inbetalning bokföras var för sig?

Och isåfall hur? 

 

Kan någon gem mig ett steg för steg svar på hur jag skall göra efter att en kund har skickat sin betalning, vi utgår att kunden inte vill ha kvitto. 

 

Från betalning till färdig bokföring. 

 

Jag använder faktureringsmetoden. 

 

Tacksam för svar,

Hälsningar Emil 

9 SVAR 9
Joachim E
MODERATOR

Hej

 

1. Måste jag ha ett separat konto på min bank där swishbetalningarna kommer in på ? 

Det finns inte något krav på att ha ett separat bankkonto för Swish så du kan ha de kopplat till ditt vanliga företagskonto.

 

2. Räknas swish som kontant betalning ? 

Det stämmer att Swish anses vara kontantbetalning 

 

3. Skall varje inbetalning bokföras var för sig?

Och isåfall hur? 

Varje Swishbetalning skall bokföras för sig mot det försäljningskonto och momskonto som försäljningen avser.

Säljer du varor med 25% moms så ser konteringen ut på detta sätt

1930 Debet 500
3051 Kredit 400
2611 Kredit 100

 

Kan någon gem mig ett steg för steg svar på hur jag skall göra efter att en kund har skickat sin betalning, vi utgår att kunden inte vill ha kvitto. 

Du behöver upprätta ett underlag/kvitto för din egen bokföring (Kvittot är ditt bevis på vad som sålts, till vilket pris och med vilken moms)
Bokföringen gör du på inbetalningsdagen under kassa och bankhändelser som en övrig kontering > egen insättning om du inte skapar en faktura/kvitto i eEkonomi.

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej.

 

Tack för svar.

 

men då kommer några fler frågor upp.

 

1. om jag säljer både tjänster och varor i samma inkommen swish, 

men det kanske inte spelar någon roll?.

 

2. om jag under en dag skall till exempel skall skifta till sommardäck, det kommer in 10 kunder som 

får däcken skiftade, men ingen vill ha kvitto. och jag har ingen aning om vad kunden heter eller nånting. 

Eller för all del säljer varor i en självbetjäningstjänst, en obemannad affär. Hur bokför jag då transaktionerna ?

 

Jag har inget kassasystem (kommer ej upp i den summan) och heller ingen bankkoppling.

 

Tacksam för svar.

Hälsningar Emil

Hej

1. Du kan dela upp försäljningen på flera konton om du vill skilja tjänster och varor åt. I övrigt hanterar du det på samma sätt. Visar med ett exempel på en försäljning på 1 000 kr där 500 avsåg varor och 500 avsåg tjänster.

 

2. Ett kvitto behöver det inte framgår vad köparen heter men du behöver fortfarande skriva ett kvitto. Skulle rekommendera att du skaffar ett kvittoblock så du kan skriva ut ett vanligt papperskvitto direkt när du är klar. Räcker att följande finns med. Vilket datum, vad du sålt, Totala priset och momsbeloppet.

Bokföringen hanterar du på samma sätt som i exemplen jag gett tidigare.

/Joachim

Hej, 

 

Tack för dina svar.

 

Men, om man nu har en obemannad  försäljning, där kunderna betalar med swish.

I slutet på dagen ser jag att jag fått in 10 swish, hur ska jag göra då, då jag aldrig träffat kunden.

 

Hälsningar 

Emil 

Hej

Du behöver inte träffa kunden men jag förmodar att du vet vad det är du har sålt? Kvittot är för din bokföring i det fallet. Du har en skyldighet att kunna visa ett kvitto/faktura/Underlag på allt du bokfört. Dessväre räcker det inte med swishunderlaget man kan ta ut då den inte säger något om vad som sålts och vilken moms som gällde.

Så oavsett om du träffar kunden eller om kunden inte vill ha ett kvitto så behöver du skapa ett underlag/kvitto till din bokföring.

/Joachim

Hej igen,

 

Tack för dina svar.

 

Men, om man nu har en obemannad  försäljning, där kunderna betalar med swish.

I slutet på dagen ser jag att jag fått in 10 swish, hur ska jag göra då, då jag aldrig träffat kunden.

Så klart vet jag vad jag sålt, 

 

Hälsningar 

Emil 

Hej,

 

Om du fått 10 Swish-inbetalningar behöver det finnas ett kvitto/underlag för varje transaktion. Kvittot behöver inte innehålla kundens namn utan det räcker med datum, vad som sålts, totalbelopp samt momsbelopp. 

 

Vänligen 

Pamela

 

Hej.

 

Hur skapar jag det kvitto/underlaget. 

Måste jag inte lägga in en "ny kund" ? 

För det går ju inte ha en kund som heter 

"Kontantkund" vad jag kan förstå ?

 

Hälsningar Emil 

Hej

Det går att lägga upp en kontantkund utan kunduppgifter i eEkonomi om du vill skapa kontantfakturor i systemet. Se bild nedan.



Skapar du kontantfakturor i systemet så skall du bokföra kundens swishinbetalning mot konto 1910 sedan. Detta för att systemet kommer bokföra upp försäljningen på konto 1910 när kontantfakturan sparas/Bokförs.

/Joachim