Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Trängselskatt, bokföring, kontering, Visma Eekonomi

Enskild firma

Kontantmetoden

Visma Eekonomi

Hej!
Jag har tänkt att börja ta betalt för trängselskatt, som jag har stått för själv innan, utan att plocka ut den genom företaget, tack vare att det har varit för krångligt.

 

Så det första jag undrar, är om konto 5616 hade fungerat bra för det som har gjort här under och om man behöver skicka in dessa pengarna in i försäljningskontot eller kan skicka in dem i 5616 direkt?

 

HafstrandsITSupport_1-1687354463066.png

 

 

HafstrandsITSupport_0-1687354398273.png

 

 

HafstrandsITSupport_2-1687354500936.png


När jag ska fakturera utländska kunder denna trängselskatt, hade det varit smartare att skapa en artikel per trängselskattkostnad, som för 9, 16, 22 och 29 kr och låta Visma själv konvertera summan från kronor till euro?

Trängselskatten är ju momsfri, men det kan bli en del decimaler när man anger detta och klistrar in.

 

Sedan undrar jag hur man för in detta i bokföringen?
Det kan bli en hel del papper från transportstyrelsen, där jag sannolikt får skriva fakturanummer efter varje dag det har varit tull på, som kommer i efterhand då betalnings-avin från transportstyrelsen kommer inte direkt. Hade detta räckt och att jag bara har en avdelning för resor i pärmen?

Tack på förhand!

5 SVAR 5
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Hafstrands IT-Support!

 

Jag vill bara meddela att vi kikar på din fråga och återkommer till dig under nästa vecka.

 

Tills vidare så önskar jag dig en fin midsommar!

/Tinne

Tack!

Detsamma ha en bra midsommar!

Hej

Då du skall ta betalt av kunder så använder du inte 5616 när du bokför kundens inbetalning utan det skall läggas in på ett försäljningskonto. Personligen så rekommenderar jag att du använder konto 3550 fakturerade resekosntader alternativt 3590 övriga fakturerade kostnader. 

När det kommer till frågan om moms så stämmer det att den är momsfri när du betalar in trängselskatten. Dock så säljer du inte trängselskatt utan en tjänst att du rest och betalt trängselskatt. Då skall du ta ut moms på detta när du fakturerar din kund (Gäller enbart kunder i Sverige). Momssatsen du skall använda dig av är samma momssats som det du säljer normalt sett. Du får gärna kontrollera detta med skatteverket innan du börjar fakturera.

När det gäller hur du bäst skall administrera detta i form av underlag så vet jag att det är vanligt att man lägger ihop ett antal avgifter och fakturerar kunden för flera trängselskatter på en faktura och därmed inte fakturerar det direkt så fort man betalt in avgiften.

Jag hade rekommenderat att du skapar en artikel för trängselskatt och sedan hellre summerar ihop totalsumman manuellt och lägger in det med antal 1 st och den totala summan för trängselskatten.

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim



 

Hej Joachim!

Tack för svaret!
Det tog lite tid att svara, då jag stod som inte verifierad tills idag av någon konstig anledning.

Hittills har jag lagt allt på 3041, inklusive milen.
Men jag lägger in vägtullen på 3550, som du rekommenderar, så hålls det separat.

Skatteverket sa att jag ska inte ska lägga moms på trängselskatten, då det är en skatt och den lägger man inte skatt på.
Det var en lång kö och lite runt-skickande, där den sista i kundtjänsten, dubbelkollade med sin kollega, så det känns rätt.


Ja att skapa en separat artikel och även i form av artikelkontering, det tänkte jag göra, då ser jag som på milen, den totala kostnaden och överför det sedan vid/efter årets slut.

Jag blir nog tvungen att faktura innan trängselskattsfakturan kommer, då det tar en månad.
Har jag bara kört genom en passage, så kan jag se det på transportstyrelsen om minnet brister, sedan när fakturan kommer, så får jag skriva bredvid på den dagen, angående vilken faktura som just den dagen gick till.

Hej

Det låter lite märkligt att skatteverket sagt att det inte skall vara moms på det när du vidarefakturerar detta. Du säljer ju inte skatten utan säljer en tjänst att du haft kostnader i samband med resor vilket inte är en skatt. men om du fått det svart på vitt från skatteverket så följer du deras råd.

Att det inte är moms på vägtullen när du betalar den är helt korrekt.

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim