Hejsan,
Vi kör med Visma eEkonomi Pro men har i dagsläget ingen bankkoppling. Alla våra utbetalningar matchar vi genom att exportera kontoutdraget från banken till Visma, dessa verifikationer som matchas får nummerserier U hos oss.
På raden står det exempelvis U100, Betalning till xxx-xxxx Företaget AB, fakturanummer. Dokumenttyp är då utbetalning för dessa. Då är min fråga, behöver jag/måste jag lägga in ett underlag från banken till den verifikationen, typ en kvittens från banken som visar att utbetalningen faktiskt har skett/kontoutdrag eller räcker det med att fakturanumret på verifikationsraden går att klicka på för att då komma in på och se vilken faktura som blev betald..?
Tack på förhand.
Hej
Jag rekommenderar att en kvittens från banken används som underlag. Blir enklare för exempelvis en Konsult/revisor eller annan extern person som behöver titta på bokföringen att följa vad som skett då.
/Joachim
Hej igen,
Okej jag förstår, låter ju helt rimligt att få den tydligheten. Är något utav dessa alternativ att föredra eller fungerar båda två?
1. En separat kvittens bifogas till varje enskild utbetalning (blir en del kvittenser att spara ned och sedan bifoga till utbetalningsverifikationen i Visma).
2. Bifoga ett och samma kontoutdrag, exempelvis för november som vi får till vår inkorg på banken, där alla händelser för november syns och bifoga den till varje enskild utbetalningsverifikation. Blir lite mer att leta efter då det är många affärshändelser på kontoutdraget men endast en som avser just den utbetalningen som kontoutdraget bifogas till. Fördelen blir att det sparar ned tid, att endast bifoga kontoutdraget för vald månad till varje utbetalningsverifikation.
Vad tror du?
Tack på förhand.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.