Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

webtomten
MEDLEM

Värde på anläggningstillgång

Hej,

Nu kommer jag med ytterligare en fråga. Jag har köpt en matvagn för x antal tusen kronor helt ny. Priset för denna ny var lite lägre än vad en liknande vagn kostar begagnad. Kan jag på något sätt skriva upp värdet på denna i min avskrivning? Då jag vet att skulle jag sälja denna vagnen nu tex så kan jag få 30 000 mer än vad jag gav för vagnen. 

Går det att skriva upp värdet i avskrivningar för detta? Eller ska man lägga in ett restvärde. För dom begagnade vagnarna som var lite dyrare är 5-10 år gamla. Så värdet i min vagn förväntas ju att hålla i sig även om 5 år.

För som det är nu påverkar ju avskrivningen mitt resultat negativt genom att vagnen minskar i värde och stämmer därför inte överens med det riktiga värdet av vagnen. 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Du kan inte skriva upp värdet, anskaffningsvärdet ska vara vad du betalade, men du kan lägga in ett restvärde så att avskrivningen blir låg. 

Tack för svar. Det var som jag misstänkte alltså, men jag kan bestämma restvärdet själv alltså?

Hur funkar det med avskrivningarna som redan är gjorda under detta året. Det är 3 st kan man på backa dessa? Eller ska man bara låta det vara för att slippa en massa korrigeringsverifikationer.

AnnicaL
CHAMPION

Ja, du bestämmer restvärdet själv.

Du kan backa de avskrivningar som gjort i år, man behöver inte göra månatliga avskrivningar, bara årliga.