Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emmali
MEDLEM

Varför får jag olika saldo?

Jag arbetar nu med mitt bokslut och märker att jag gjort fel när det gäller att bokföra mot 1630 (skattekonto). När jag försöker åtgärda mina fel så får jag olika saldo i kontoanalys - konto 1630 och när jag gör ett manuellt verifikat så får jag ett annat saldo när jag använder konto 1630. Varför är inte detta samma saldo?

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Jag gissar att det beror på vilket datum du anger på verifikationen - om du har bokfört något på 1630 efter det datum du lägger in den manuella verifikationen anges saldot på kontot för den dagen du bokför verifikationen, medan kontoanalysen visar inklusive de allra sista konteringarna. 

Godmorgon, tack för svar och förlåt för ett sent svar från mig.

Ok, då förstår jag. Får jag då ställa en motfråga.. Om jag lägger en manuell verifikation och får ett saldo iom sista raden i själva verifikationen, säg 79000. Men på företagskontot har jag 69000. Detta är inte mellanskillnaden i vad jag ska rätta till utan mer för att försöka förklara mitt problem. Jag behöver ff göra korrigering mot mitt företagskonto. Kommer det första saldot (79000) minska iom mina rättningar? Och på så sätt till sist stämma överens med saldo på företagskonto. Eller kommer mitt företagskonto förändras mer iom mina rättningar? Jag skulle så gärna vilja göra en verifikation för att se hur/vad som händer men förstår det som att om jag använt ett konto i 19.. serien så kan jag inte ångra eller ta tillbaka min verifikation. Försöker därför läsa på innan jag gör något. 

Hoppas det går att förstå mitt problem.

Emma

Hej

Inte helt med på exakt hur du menar. är det omslutningen dvs summeringen av debet och kredit som blir högre?

Du får gärna bifoga en bild på själva verifikationen så jag kan se hur den ser ut.

/Joachim