Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

hocke_
UTFORSKARE

Verifikationer att kontrollera på momsredovisningen - Norge - Visma eEkonomi

Har köpt ett liftkort i Norge,  med  friskvårdsbidraget, men momsredovisningen ber mig verfiera denna. Det är ett Aktiebolag
Bokfört så här
  • 2440 K2634,50
  • 7669 D2634,50
  • 2624 D282,27 (12%) moms
  • 2645 K282,27
Summa debet: 2916,77
Summa Kredit: 2916,77

Ser inte felet, vad gör jag för fel?
Kan man se vad det är som man ska verfiera på nåt sätt?

13 SVAR 13

Hm. Gränsen för enstaka tillfälle är ju tusen kr så katten vet om det är ok. Rekommenderar att du läser på lite hos Skatteverket eller kollar med någon som håller på med skatteinformation.

Ringde skatteverket, liftkort räknas som friskvårdsbidrag och då är gränsen 5000 kr / år / anställd
http://slao.se/friskvardsbidrag-for-skidakning/

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/personalvardmotionochfriskvard/...
(slalom)

Ok. Gällde liftkortet en säsong alltså? Annars gäller väl det här; ”En motions- eller friskvårdsaktivitet som kostar mer än 1 000 kr inklusive mervärdesskatt för ett enstaka tillfälle kan normalt inte anses som en aktivitet av enklare slag och mindre värde. Om arbetsgivaren ersätter en sådan aktivitet, oavsett om den betalas direkt till arrangören eller genom att den anställda utnyttjar sitt friskvårdsbidrag, ska den anställda beskattas för förmånen.”

Nej det var ett veckokort, och det var ok sa skatteverket.
Hmm...Är ett veckokort ett enstaka tillfälle, tycker inte det är det, men det är en tolkningsfråga!

Absolut en tolkningsfråga. Tyvärr så kan man inte lita på svaren från Skatteverket och dom håller inte som argument. Bör nog kollas med typ BL Info, Tholin/Larsson eller liknande

Har du någon momskod på konto 7669? Eftersom du får upp att du ska kontrollera verifikationen så kan det vara att momskod saknas och det blir en diff på momskontrollen. 

Sen är frågan om du ska redovisa momsen i din momsdeklaration överhuvudtaget. Tjänsten är inte levererad i Sverige. Den är köpt och levererad i Norge. Är det norsk moms angiven? 

Håller med Thomas. Felet du får upp är troligtvis för att konto 7669 saknar momskod. Sen är det nog mest korrekt att ta bort den omvända momsen helt.

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Det är norsk moms angiven, den är omräknad till svenska kronor iof.

och den Norska momsen får du inte göra avdrag för, hela beloppet på konto 7669

Konto 7699 har ingen momskod ser jag nu, då tar jag bort omvända momskoden
(såg att jag skrev fel konto 7669)
hocke_
UTFORSKARE

Varför vill Visma att jag ska kontrollera verifikationen? Bokför jag fel?
Eller anser Visma att det är pga av friskvårdsbidraget?

Ta bort momsen på konto 2624 och 2645. Det ska inte vara någon moms. Och sen ingen momskod på konto 7699. Sen slipper du nog kontrollen.

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Gjorde som du sa, då försvann den!