Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

webtomten
MEDLEM

inköp och försäljning

Hej,

 

Det är så att jag har en liten fråga jag inte riktigt har förstått tror jag.

 

Om jag köper in råvaror tex kött så bokför jag detta så här då det är på faktura

2440 kredit

2641 debet

4000 debet

 

Så långt är ju allt rätt tänker jag. Sen använder jag izettle och som kassa och när jag får min dagliga försäljning bokförs den så här

1580 debet

3052 kredit

2621 kredit

 

Men nu slog det mig att ska försäljningen även bokföras mot 4000 så att detta konto minskar i värde? För jag köper in råvaror som används för att tillaga mat. Sen säljs maten i färdiga portioner nämligen. Även kryddor säljs till viss del. Dessa lägger jag också under 4000 kontot vid inköp.

 

Eller borde jag göra på något annat sätt?

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Du skall använda olika konton för försäljning och inköp, det stämmer utmärkt. Man får inte lov att kvitta försäljning mot inköp utan dessa skall särredovisas. Så du skall använda konton som börjar på 3XXX för din försäljning och konton som börjar på 4XXX-6XXX för dina kostnader beorende på vad det är för sorts kostnad. Konto 3052 funkar utmärkt för försäljningen du gör gällande maten då du verkar sälja färdig matportion, dvs en vara. Det funkar också för kryddorna du säljer då dessa också är varor. Så svaret är nej, du skall inte bokföra försäljningen mot 4000 för att minska detta konto, utan de skall separeras och hanteras olika beroende på om det är en kostnad eller intäkt. 

 

Ha det fint!
Josefine

Tack, då var det som jag misstänkte.

 

gott nytt på dig och tack för svar.

Ingen fara! Ja men precis, så det är bara att fortsätta så som du tänkt innan. 

 

Gott nytt år till dig med!

Josefine