Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Utförskare-Medlem
UTFORSKARE

verkar årets skattekostnad på resultatet?

Hej,

Har läst en jättetydligt inlägg om "Bokföring av slutlig skatt och f-skatt" av Per Nyquist

 

"Här är en kort sammanfattning av hur skatten i ett aktiebolag bör bokföras.

  1. Betald f-skatt bokförs löpande under året på konto 2518 i debet och 1630 i kredit. På samma sätt bokförs eventuella fyllnadsinbetalningar under året. När inbetalning till skattekontot görs debiteras 1630 och likvidkonto (t ex 1930) krediteras.

  2. I samband med bokslutet beräknas årets skattekostnad. Den bokas då upp på konto 8910 i debet och 2512 i kredit.

  3. När slutskatten dras/sätts tillbaks på skattekontot, bokar man bort beloppen som under det aktuella beskattningsåret bokats upp på konto 2518 och 2512. 2518 krediteras och 2512 debiteras. Mellanskillnaden bokas upp på konto 1630. Om slutskattebeskedet visar en annan slutlig skatt än vad man beräknat i bokslutet, ska mellanskillnaden bokas upp mot konto 8910.

  4. Till slut hamnar alltså alla saldon på konto 1630 som är företagets skattekonto. Det är därför detta konto som ska konteras när pengarna väl sätts in/tas ut från det. Du bokför alltså då att pengarna flyttas mellan ditt företagskonto och 1630."

 

Min Fråga:

Vid punkt 2, när man bokför årets skattekostnad i debet, påverkar detta resultatet?

Är det rätt att resultat ska vara mindre än verkligheten för att vi har bokats upp 8910 årets skattekostnad i debet sidan?

 

EX.

Resultatet= 100 000

beräknad inkomstskatten= 22 000

men när vi bokar upp årets skattekostnad blir resultatet bara= 78 000

 

Stämmer det? eller kanske jag har fattat fel 🙂

 

Uppskattar all tid ni läggar för att svara mig!

 

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Ja resultatet blir mindre efter skatt så det är ju korrekt.

Hej AnnicaL,

Tack så mycket för din svar🤗

 

Men jag funderat lite djupare på ditt svar och då dök upp några frågor till:

1) Verkar årets skattekostnad på resultatet bara med AB eller finns det nåt liknande med enskilda firmor?

2) På så sätt kommer alltid slutliga skatten vara mindre än beräknad. Eftersom beräknad inkomstskatt= 22 000 (22% av resultatet före påverkan av skattekostnaden "100 000")

Medan slutlig skatt kommer hamna på 17 160 (22% av resultatet efter årets skattekostnaden" 78 000")

 

Stämmer det?

@AnnicaL du verkar vara lite insatt i detta ärendet. Har du någon fundering på hur vi kan svara frågeställaren? 

 

Vore fantastiskt om du har möjlighet att rycka ut med ett svar.

 

/Tinna 

Hej igen, 

1) det är bara juridiska personer som är skattesubjekt som får denna effekt. Och ja, det blir bara aktiebolag. Skatten på vinst i enskilda firmor och handelsbolag beskattas hos ägaren/ägarna. 

 

2) skattekostnaden är inte avdragsgill så den beräknas alltid på vinst före skatt, dvs 100.000 i ditt fall. När du bokför skatten i ditt bokslut ska du sedan i deklarationen lägga tillbaka skatten innan den beskattningsbara vinsten summeras. Så det kommer att bli 22000 i skatt för ditt AB. 

Underbart @AnnicaL - Stort tack för att du tog dig tid att svara 🙂

 

/Tinna

AnnnaP
UTFORSKARE

Fråga:
"Om slutskattebeskedet visar en annan slutlig skatt än vad man beräknat i bokslutet, ska mellanskillnaden bokas upp mot konto 8920."
Jag är tacksam om ni hjälpa till med konkret anvisning för hur denna "uppbokning" ska ske.

AnnicaL
CHAMPION

Du debiterar 8920 med skillnaden mellan beräknad skatt och slutlig om den slutliga är högre. Motkkonto är 2510. Om den slutliga skatten är lägre än den beräknade krediteras 8920 och 2510 debiteras. 

Tack snälla för tydligt svar!