Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej! Använder du snabbvalet Semester, uttag i programmet så kommer det först att ta av de betalda dagarna. Först när de är slut plockas det från de sparade dagarna och då börjar man ta från de äldsta dagarna först. Du kan alltså inte styra i snabbvalet att de sparade dagarna ska användas först eller vilket år du vill plocka dem ifrån. En möjlighet man har här är att manuellt registrera uttaget av semesterdagar direkt på lönespecifikationen. Då kan man välja lönearterna som gäller för sparade dagar istället. Dock kommer programmet fortfarande att räkna ner de äldsta dagarna först. Du kan alltså inte styra från vilket år programmet ska plocka här heller. Programmet följer semesterlagen och vi rekommenderar att du tar ut semesterdagarna i den ordningen också, betalda dagar först och sedan sparade.
Hej Jessica! Du har rätt att hålla in lön till en anställd om en anställd har en skuld till företaget. Jag har lite svårt att förstå exakt vad som inte redovisats och vad det beror på men jag kan ta ett exempel. En anställd har tagit ut material från företaget som du bedömer har ett värde på 3 000 kr. Detta material har inte redovisats att det använts till ett speciellt ändamål i företagets verksamhet. Du kan då inte fakturera kostnaden vidare till en kund om detta är aktuellt. När du skapar lönekörningen gör du ett nettoavdrag på lönen med 3 000 kr. Du kan använda lönearten 1305 Övriga nettoavdrag och skriva en kommentar om att avdraget gäller arbetsmaterial som inte redovisats. När du får en redovisning som du är nöjd med eller fått tillbaka materialet betalar du tillbaka pengarna. Det fungerar på samma sätt om en anställd använder ett företagskort för att betala. De poster som inte kan redovisas som direkta utgifter för företagets verksamhet betraktas som privata utgifter och medför nettoavdrag på lönen. Om det handlar om misstänkt stöld, vilket jag inte hoppas, blir läget ett annat. Hör av dig om du inte fått tillräckligt svar. Ulla Lindblad
Hej! Det går absolut att få med övertiden på lönebeskeden, både för den aktuella perioden och totalt för hela året. Uppgifterna kommer med om man väljer att skriva ut sina lönebesked detaljerade. Inställningen för att göra det hittar du under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Utskrifter m m. Under Summering lönespecifikation väljer du Detaljerad. Du kan växla mellan enkel och detaljerad utskrift fram och tillbaka om du vill jämföra utskrifterna. Önskar du skriva ut en lista över de anställdas sammanlagda övertid kan du i Utskriftscentralen titta på utskriften Övertidslista.
Hej Alf! Jag skulle rekommendera någon av utskrifterna Övertidslista eller Ackumulatorlista. Övertidslistan visar arbetad övertid och mertid under den period som du väljer innan du gör utskriften. Ackumulatorlistan visar ingående värde, periodens värde (dvs för den period du väljer) samt ackumulerat t o m perioden.
Genvägar