Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Redovisnings- & revisionsbyrån
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Digital signering med Visma Sign

(updated by Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2019-10-30 16:00 )
Anna Svensson

Nu lanserar vi digital signering. Tjänsten heter Visma Sign och används för att signera till exempel årsredovisningar, kontrakt, avtal och andra dokument som kräver signatur. Du kan också använda tjänsten för att dela dokument - till exempel om du som lönekonsult vill ha ett godkännande av lönerna innan du skickar iväg dem till din kunds anställda.

Visma Sign använder BankID för en säker identifiering och du kan använda mejl eller sms för påminnelser och ännu säkrare hantering.

Min kollega Johan visar i denna filmen hur det fungerar: Skicka dokument för signering med Visma Sign »

Visma Sign kostar 10:- per signering och 2,50:- per sms om du vill använda dig av det.
Som ny användare får du 3 signering och 3 sms gratis.

Läs mer och aktivera här: https://vismaspcs.se/visma-sign »

20 Kommentarer
NY MEDLEM
Hur ser jag att dokumentet är signerat utanför tjänsten? Kunden vill ha sitt ex på sin dator och  jag vill ha mitt ex i Visma Advisor Connect.
Filmen var lite suddig.
NY MEDLEM
Finns det någon integration eller koppling mellan Byråstöd eller liknande?
CONTENT PRODUCER
Hej!
Bra fråga, jag ska se till att vi uppdaterar våra Vanliga frågor.
Både du som skickar dokument och den som signerar kan logga in i Visma Sign och hämta hem det signerade dokumentet från Arkiv-menyn.
Själva signeringen visas på sista sidan i pdf-filen (det skapas en extra sida).
Mvh
Anna
CONTENT PRODUCER
Hej!
Nej, i dagsläget är Visma Sign en extern tjänst. Du kan ladda ner det signerade dokumentet och lägga till i kundens dokumentarkiv i Visma Byråstöd.
Vår ambition är såklart att det ska vara integrerat i flertalet av våra produkter framöver.
/Anna
NY MEDLEM
Varför lagras dokumenten bara i sju år? Exempelvis avtal behöver ju arkiveras under hela preskriptionstiden som är 10 år efter att avtalet upphört.
CONTENT PRODUCER
Hej!
Bra att du ställer denna frågan! Vi har utgått från bokföringslagen och hur länge vi sparar data i våra andra system. Jag har lyft denna för diskussion och det är möjligt att det blir en ändring framöver.
Du kan alltid hämta hem de signerade dokumenten och spara dem själv så länge du vill!
/Anna
NY MEDLEM
Jag skulle vilja att Visma Sign kommer upp under "Mina tjänster". Det gör den inte idag trots att jag registrerat mig som användare.
NY MEDLEM
En sådan fråga. Jag har nu alla dokumenten färdiga för årsredovisning och jag har Visma Sign konto. Hur skall jag skicka material till Bolagsverket?  Skall jag använda: "E-post för årsredovisning: arsredovisning@bolagsverket.se" eller hur?
CONTENT PRODUCER
Hej!
Ja, det vill jag också! Vi jobbar på att lösa detta framöver men jag vågar inte säga något om när det finns tillgängligt. Idag är det ingen automatisk koppling mellan de två inloggningarna vilket gör att om du ändrar lösenord på det ena stället behöver du också ändra på den andra inloggningen.
Mvh/Anna
CONTENT PRODUCER
Hej!
Digital inlämning finns i Visma Bokslut och Visma Advisor Period & År. Det gör att du kan sköta hela årsredovisningen digitalt.
Till Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning finns ännu inte funktionen för att lämna in digitalt. Vi jobbar på det och du kan följa statusen i den här tråden: Digital inlämning av årsredovisning till Bolagsverket »

Tills vidare sköts inlämningen från det programmet via papper: https://www.bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/arsredovisning#adress
Mvh/Anna
NY MEDLEM
OK. Jag ser.  Jag just undrar hur många produkter Visma har för samma sak och varför den speciel e-versionen inte har alla e-funktionalitet som man behöver.

Hur ser det ut, skall den här funktionalitet vara färdigt under oktober eller skall jag titta på den här saken igen nästa höst? 

En annan fråga. Visma har nu Visma Sign. Kommer Bolagsverket, Skatteverket o.s.v. också använda det?
NY MEDLEM
Hej1
Samlas alla signaturer på samma sista sida om det t.ex. är 15 personer som ska signera? Eller blir det 15 extra sidor till dokumentet med enskilda signaturer?
Med vänlig hälsning,
Mats
CONTENT PRODUCER
Hej Mats!
Ja, alla signaturer listas på sista sidan.
MvhAnna
CONTENT PRODUCER
Hej!
Planen är att under 2020 leverera digital inlämning även i Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning.
Skatteverket och Bolagsverket kommer inte använda Visma Sign utan när dokumenten är signerade skickas de vidare till respektive mottagare.
/Anna
NY MEDLEM
Hej igen!

Tack för snabbt svar. Följdfrågor kring årsredovisningar. Är det OK med större revisorsbolag typ EY och PwC att de traditionella styrelsesignaturerna på sista sidan slopas och ersätts med e-signaturer samlade på tilläggssida?

Och är det OK med Bolagsverket att de godkänner årsredovisningar (efter de lagts fram på stämma) som saknar de "vanliga traditionella" underskrifterna, men som har tilläggssida med e-signaturer,

Vänliga hälsningar,

Mats

CONTENT PRODUCER
Hej!

Ja, storleken på företag eller vem som utför revisionen påverkar inte. Det syns tydligt vem som har signerat och när på sista sidan:

Är det fler signeringar så listas de på samma sida.

Du kan läsa om EUs standard för digitala signaturer här: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/trust-services-and-eid
/Anna
NY MEDLEM
Följer det med en revisionsberättelse med i årsredovisningen som kan skickas digitalt med Visma Advisor Period och År? Frågan uppstår då aktiebolag som jag arbetar åt har revisionsplikt.
NY MEDLEM
Hello Kristiina
Could you please clarify, did you find a solution how to submit the annual report (
Årsredovisning) to the bolagsverket.se? 
CONTENT PRODUCER
Hej!
I dagsläget följer det inte med någon revisionsberättelse. Frågan är uppe för diskussion och jag ser till att uppdatera om jag får ny information.
/Anna
CONTENT PRODUCER
Hej!
En snabb uppdatering gällande kopplingen från våra program. Igår uppdaterades Visma Advisor Period & År med en direktknapp till Visma Sign från Årsredovisningen.
/Anna