Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Visma Spcs företagskort

(uppdaterad av Jenna Glensby CONTENT PRODUCER ‎2023-12-11 10:54 )

Vill du slippa påminna dina kunder om kvitton? Då ska ni självklart använda Visma Spcs Mastercard® företagskort (debit). Ett betalkort som tar ett första steg mot drömmen om 100% automatiserad kvittohantering. 

 

Blippa. Fota. Done! Direkt när din kund gjort ett inköp med kortet får de en notis i mobilen att fota kvittot, något som görs direkt i eEkonomi appen. Och det bästa är förstås att alla transaktioner och underlag hämtas in i programmet i en egen prydlig lista. Voila - bokföringen görs på nolltid! 

 

Kortet, som är gratis, kan du beställa tillsammans med din kund inloggad i kundens Visma eEkonomi. Något ni kan göra vart ni än befinner er då identifieringen sker via BankID. Firmatecknaren aktiverar sen kortet i Visma eEkonomi när det levererats.

 

Visma Spcs-kortetVisma Spcs-kortet

 

Frågor och svar om Visma Spcs kortet

 

Vad är det för kort?
Kortet är från Mastercard och är fullt integrerad med Visma eEkonomi.

 

Finns det digitalt kort?
Inte i den första utgåvan, men det är något vi hoppas kunna erbjuda längre fram i utvecklingen.

 

Kan man ha flera kort för en kund?
Ja, det går att beställa kort till alla de som har en aktiv användarlicens i Visma eEkonomi. 


Vilka kunder kan jag beställa kort till ?
Du kan beställa kort tillsammans med dina kunder som du har ett betalande samarbete med i Visma eEkonomi. Det betyder att du behöver ha ett samarbete i eEkonomi varianten Smart, Bokföring eller Pro.

För att uppgradera din kunds Visma eEkonomi så loggar du in på Mina tjänster och klickar på fliken Samarbeten i menyn under ditt företagsnamn längst upp till höger, här får du upp listan över Aktiva samarbeten och kan via penn-symbolen redigera ett samarbete för att ändra en kunds variant av Visma eEkonomi. 

Hur beställs ett kort?

Aktiveringen görs under Appar och tillval inne i Visma eEkonomi. Klicka på Aktivera och följ steg för steg-guiden.

 

Kan jag ha ett kort till min egen redovisningsbyrå?
Ja absolut! Men tänk på att det är byråns firmatecknare som kan beställa kortet.

 

Är det ett kreditkort?
Nej, det är ett vanligt bankkort, det betyder att du helt enkelt kan föra över pengar till kortet från företagets bankkonto.

 

Finns det några kostnader?
Nej, kortet är helt gratis för dig och din kund. Ingen uppstartskostnad, inga månadsavgifter och inga transaktionskostnader.


Kortet förmedlas i samarbete med Bokio AB som är en del av Visma koncernen. Bokio AB är ett betalningsinstitut med tillstånd från Finansinspektionen. Kortet utfärdas för närvarande av UAB PayrNet under en licens från MasterCard International. Mastercard är ett registrerat varumärke, och symbolen med cirklarna är ett varumärke som tillhör Mastercard International Incorporated.
Medverkande
25 Kommentarer
AnneMi
NY MEDLEM

Så skillnaden mot ett annat kort är att dom får en påminnelse att fota kvittot? Och att det inte är ett kreditkort…

Niklas Crona
CONTENT PRODUCER

Hej @AnneMi och tack för din fråga!

Fördelen med detta företagskort är precis som du skriver att kunden får en notis i realtid vid köpet. Transaktionerna från kortet kommer in i Visma eEkonomi och kan då matchas direkt mot uppgifterna på kvittot. Det går sen att fullfölja bokföringen direkt och slippa att samla på sig kvitton på hög. Allt detta helt kostnadsfritt.

Vänlig hälsning/
Niklas, Visma Spcs

Ekonomikontoret On-line
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Fråga ?

Fotar med appen "Visma skanner" eller är det ytterligare en kvitto app kopplat till kortet ?

Niklas Crona
CONTENT PRODUCER

Hej @Ekonomikontoret On-line 

Tack för din fråga!

Du får en notis direkt i mobilen från eEkonomi appen om att ett inköp har gjorts och att det finns ett kvitto att fota. Bilden på kvittot tar du direkt i eEkonomi appen 🙂 

Hälsningar/
Niklas, Visma Spcs


Ekonomikontoret On-line
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Men Visma skanner appen är redan kopplad till appen visma e-ekonomi.

Då blir det ju visma skanner man fotar från eller ?

 

Så har det alltid fungerar tidgare du kan ställa in att appen e-ekonomi skickar direkt till webben e-ekonomi.

Innan Visma skanner tolkade kvittot så tolkades det i Visma e-ekonomi på webben.

 

Så jag tror det är visma skanner som tolkar eller har ni tänkt om och gått tillbaka så att det e-ekonomi på webben som tolkar kvittot.

Notisen är helt ok i appen e-ekonomi -ny rutin. 

 

Men Visma skanner som är en toppen tjänst som används av många , hur har ni tänkt här när den skickar fotade kvitton till e-ekonomi.

 

Går båda att använda men då blir det funderingar vilken app ska jag använda "Visma skanne"r eller "appen e-ekonomi "?

 

Hur har ni tänkt !

 

Medlem_2020
MEDLEM

Hej!

1) Behöver man något typ av bankkoppling för detta kort eller kommer transaktionerna direkt i eekonomi?

2) Bokförs transaktionerna helt automatiskt eller behöver konsulten matcha och godkänna mot rätt bokföringskonto?

3) vart ska bilderna på dessa kvitton hamna? i ett separat utrymme under inköp-bildunderlag eller blandas kvittona med alla andra kvitton som man har skannat via visma scanner?

4) Kan företagaren gå igenom dessa kvitton innan hen skickar de vidare till konsulten?

 

Tack!

Niklas Crona
CONTENT PRODUCER

Hej igen @Ekonomikontoret On-line 

Precis som du nämner så är det ingen skillnad då Visma Scanner är integrerad i eEkonomi appen. Fördelen med den här funktionen/kortet är att när notisen kommer i mobilen och du öppnar den så är den fullt integrerad med Visma eEkonomi och kontoutdraget från kortet. När du klickar på notisen du får från appen så hamnar du direkt i transaktionslistan och väljer då vilken transaktion det gäller. Sen tar du bilden på kvittot och underlaget har kopplats till rätt transaktion. Allt i ett flöde i samma app.



Hej @Medlem_2020 och tack för din fråga!
1. Du behöver ingen typ av bankkoppling och kortet har ingen koppling till banken alls.

2. I och med att du kopplar underlaget till händelsen så kommer eEkonomi att tolka och föreslå bokföringen. Dock kommer du själv att behöva bokföra detta (något vi såklart kikar på att utveckla framöver)

3. Bilderna kopplas till rätt transaktioner i kontoutdraget men hamnar även som ett bildunderlag bland dina andra bildunderlag, men då redan kopplat till rätt transaktion.

4. Kvittot kopplas direkt till den transaktion som gjorts. Underlaget kopplas till transaktionen i realtid vilket kan minska den tunga kvittohanteringen i slutet av månaden till exempel.

Med vänlig hälsning/
Niklas, Visma Spcs

Inga verkar nämna eller ställa frågan om hur pengarna till kortköpen hanteras?

 

Berätta om detta:

  1. Vem är "banken" för bankkontot där pengar dras från?
  2. Lyder "banken"under Finansinspektionen?
  3. Finns det autogiro för undre gräns på kontot?
  4. Automatisk bokföring av överföringar?
  5. Finns det smart hantering kostnadskategorier direkt i mobil app så transaktionen kommer in med färdig bokföring?
  6. Finns det automatisk bokföring av alla köp transaktioner?

Verkar sakna automatik motsvarande från Pleo och Mynt?

Niklas Crona
CONTENT PRODUCER

Hej @Magnus_Digital_Ekonomibyrå 

Tack för dina frågor!

1. Det företagskonto du eller dina kunder får via Bokio AB är placerat hos Svenska Handelsbanken och ligger på ett så kallat klientmedelskonto.

2. Bokio AB är ett betalningsinstitut och är under Finansinspektionens tillsyn. I enlighet med lagen om redovisningsmedel hålls kundernas tillgodohavanden åtskilda på ett klientmedelskonto hos Handelsbanken och blandas aldrig med Bokios egna medel. Dina pengar är skyddade av den statliga insättningsgarantin.

3. Vi har inget stöd för autogiro men det går bra att använda betalkortet för prenumerationer och liknande. Detta är något vi önskar utveckla framöver.

4. Automatisk bokföring av överföringar är inget vi har idag. I och med att du kopplar underlaget till händelsen så kommer eEkonomi att tolka och föreslå bokföringen. Dock kommer du själv att behöva bokföra detta (något vi såklart kikar på att utveckla framöver). 

5. Kostnadskategorier/bokföringsmallar är avgränsat i det här släppet men absolut något vi önskar ha med framöver - inte bara för den typen av funktion utan i allmänhet.

6. Vi bokför inte automatiskt utan använder informationen från transaktionen och kvittot för att lägga fram ett förslag på hur det kan bokas - men det krävs en knapptryckning för att godkänna det förslaget.

Med vänlig hälsning/
Niklas, Visma Spcs


 

Moneybear
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hur får man in uppgifter om det är representation ? Dvs deltagare osv. Det verkar inte gå att lägga till under kommentar eller liknande

 

Niklas Crona
CONTENT PRODUCER

Hej @Moneybear 

Jag antar att du menar om det finns möjlighet skicka med en kommentar till transaktionen. Till exempel vad den kan handla om.
För tillfället så går det inte att göra det, något som vi såklart kikar på framöver. 

Sen är ju målet med kortet att bokföra händelsen direkt i appen och där kan man lägga till mer info.

Med vänliga hälsningar/
Niklas, Visma Spcs

Moneybear
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej ! Ok "sen är ju målet att bokföra händelsen direkt i appen där man kan lägga till mer info" vad innebär det ? Något som funkar idag eller i framtiden ?

Niklas Crona
CONTENT PRODUCER

Hej igen @Moneybear 

Idag när du får notisen i mobilen och öppnar den så kan du ta en bild på kvittot och sedan skicka in till programmet. Målet är att i detta steget även kunna bokföra/matcha händelsen så att du inte behöver logga in på webben och sen matcha och bokföra kontoutdraget i efterhand, du gör det direkt istället. 

När du bokför en händelse på webben i Visma eEkonomi idag har du en möjlighet att skriva en beskrivning. Kan du då bokföra händelsen direkt i appen i framtiden så kommer du att kunna lägga beskrivningen redan där. Det är alltså något vill utveckla framöver. 

Hälsningar/
Niklas, Visma Spcs

Moneybear
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej ! Tack då är jag med. Håller på att testköra ett kort innan vi kör ut till våra kunder. Känns som den funktion där man kan lägga till info i det läge när kvittot fotas är viktig. Det blir lite stökigt att fylla i det vid transaktionen i Eekonomi.

Hur lång tid tar det förresten innan transaktion byter status från reserverad ?

,

 

Niklas Crona
CONTENT PRODUCER

Kanon @Moneybear 

Ah okej, spännande 🙂 

Så fort beloppet faktiskt har dragits. Den speglar bara det som händer på banken så det är tyvärr inget vi kan påverka där. Olika banker har olika långa ledtider på detta.

Med vänlig hälsning/
Niklas, Visma Spcs

Oskar568
MEDLEM

Hur och till var görs "överföringen"?

Rebecka Forsberg
CONTENT PRODUCER

Hej @Oskar568 !

När kortet är aktiverat för kunden över pengar till sitt konto genom att göra en betalning till Bokios generella bankgironummer. Bankgironumret finns under "Kassa- och bankkonton" under sektionen "Överföring". Inbetalningen märks med kundens egna OCR-nummer (som även finns listat på samma ställe som bankgironumret i Visma eEkonomi). Därefter bokas inbetalningen mot kundens Visma Spcs kortkonto. Vid användning av kortet hamnar transaktioner för köpen direkt i eEkonomi och kunden får en notis direkt i mobilen om att ta bild på kvittot. Underlaget kopplas till transaktionen för att sedan bokföras direkt!

 

Har du några andra funderingar som jag kan hjälpa dig med?


Vänliga hälsningar,
Rebecka, Visma Spcs

Ekonomikontoret On-line
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Nu har jag testkört Vimsa Kortet i 10 mån och kan jämföra med ett vanlig bankkort som dras samma dag kopplat med bankkoppling.

1. Fotar med Visma skanner - vanligt bankkort. Fotar alltid in kvittot direkt skriver notis vad köpet avser.

a) transaktionen kommer in dagen efter på kassa bank kopplar bild underlaget mot kvitto klart

 

2. Fotar med e-ekonomi (visma skanner) Visma kortet , fotar bilden direkt

a) transaktionen kommer samma dag under Kassa/bank /Visma Företagskort och får välja hur kvittot ska konteras.

 

Ingen större skillnad förutom att en notis kommer direkt i kön på Ica butiken. Glöms direkt.

Får en notis Ej kopplad bildunderlag i e-ekonomi notis.

Letar i kassa bank måste byta till Visma Företagskort - reserverad- inkommer 1-2 bankdagar

Matchar bilden kopplas  när återrapporteringen sker. Inte direkt.

 

Om man har många anställda så är det bättre lösning med ett vanligt bankkort med bankkoppling, då flera anställda kan använda Visma skanner appen och skriva "anteckning" vad köpet avser så blir det ett mycket bättre flöde allt under kassa/bank.

Matchar underlaget kopplas direkt och bokföres in enklare under kassa/bank, mindre alternativ att välja för en realtids bokföring.

Och pengarna tar ibland slut på kortet så det tar 2-3 bankdagar att ladda Företagskortet, det slipper man helt med ett vanlig bankkort i banken.

 

 

Fortnox har en app som tolkar och bokför kvitton direkt, ibland fel och då får man manuellt i telefonen justera konteringen inte den bästa lösningen.

Som redovisningskonsult får man i Fortnox webb rätta  feltolkningar i dagsläget fördyrar hela hanteringen. Ställer om att inte kunden kan kontera för det blir ofta fel konton eller avdrag av moms. Så man bara fotar in underlagen skriver anteckning vad köpet avser.

 

Bästa är att bara fota in underlaget med anteckning, så tar en expert hand om konteringen- vad som är avdragsgill och ej avdragsgillt.

Gäller kvitton och egna utlägg. Jobbat många år med redovisning och vet att allt inte är avdragsgillt. Det vet inte tolken.

Helene Struthers
PRODUCT OWNER

Hej!


Jag fullkomligt ÄLSKAR din summering. Det här är precis de saker som vi sitter och diskuterar, så det är jätteskönt att få din bekräftelse på att vi kommer jobba vidare med rätt åtgärder. Spcs kortet och processen som erbjuds med kortet är fortfarande i sin första utgåva, kan man säga. Och vi vill så mycket mer med den här lösningen. 


Det vi fokuserar på just nu är möjligheten att ha flera kort. Vi vill också förbättra upplevelsen när ett belopp är reserverat, så man har frihet att kontera händelsen direkt. Och sen är listan lång på allt vi vill göra därtill. Det här är bara början. Visionen har hela tiden varit att vi ska ta bort så många manuella moment som möjligt, så totalupplevelsen både i eEkonomi appen och hur man arbetar med transaktionerna inne i Kassa och bankhändelser tror vi är avgörande.  


Jättebra att du poängterar risken med att välja bokföringskonto/föreslå konto direkt när man fotar kvittot. Vi får ta med oss inputen att det finns olika behov där. Automation kan ju se olika ut, för olika målgrupper i den här processen. Här vill vi att det blir så enkelt som möjligt både för den som sköter bokföringen helt själv eller om det är flera personer inblandade. Som du påpekar är värdet kanske större av en anteckning i vissa fall, så det får vi ta med oss in i skisserna. 👍

 

Stort tack för din recension så här långt! 🌹

Delphicgp
NY MEDLEM

En fråga: Jag ser bara att folk kan använda Bankgiro och OCR för att överföra pengar i. Vad händer om någon vill ta ut pengar från detta Visma-kort tillbaka till sitt bankkonto?

Rebecka Forsberg
CONTENT PRODUCER

Hej @Delphicgp!

För att föra över pengar från Visma-kortet, tillbaka till sitt bankkort gör du det inne i eEkonomi. Inne i kortvyn finns en knapp som heter "Uttag" och när du klickar på den kommer du vidare till en sida där du kan fylla i uppgifterna för överföringen. Bra att känna till är att överföringen kan ta 2-3 arbetsdagar!

 

Finns det något annat jag kan hjälpa dig med? 🙂

 

Vänliga hälsningar,
Rebecka, Visma Spcs

Wodda25008
NY MEDLEM

När tror ni att koppling till Apple pay kommer?

Rebecka Forsberg
CONTENT PRODUCER
(uppdaterad av Rebecka Forsberg CONTENT PRODUCER ‎2024-05-17 10:56 )

Hej @Wodda25008! Det finns många saker vi vill utveckla med kortet, och just kopplingen till Apple pay vet vi i dagsläget inte när det kommer lanseras. Jag återkopplar i tråden så fort vi har besked.

 

Ha en fin dag!
Vänliga hälsningar,

Rebecka, Visma Spcs

Oskar568
MEDLEM

När tror ni man kan beställa nytt kort i eEkonomi?

 

Nuvarande bugg:

 

IMG_3054.PNG

Jenna Glensby
CONTENT PRODUCER

Hej @Oskar568!

Vad vi vet med oss har vi ingen bugg. För bästa hjälp rekommenderar jag dig att höra av dig till vår support så får ni kika på det tillsammans. Du når dem på tel. 0470 70 62 00. 

Ha en fin dag! 
Vänliga hälsingar, 
Jenna, Visma Spcs