Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Jenna Glensby CONTENT PRODUCER ‎2024-02-07 10:23 )
Fd medlem
  • 2 Svar
  • 1 gilla
  • 6851 Visningar

Ska du ansöka om byråanstånd men är osäker på hur du ska gå tillväga? Vi hjälper dig! Nedan kan du ta del av information om vad byråanstånd är och hur du ansöker från ditt program. 

 

Vad innebär byråanstånd?

Du som i din näringsverksamhet hjälper fysiska personer och dödsbon med att upprätta Inkomstdeklaration 1 kan ansöka om att få ett så kallat byråanstånd. Ett byråanstånd ger dig rätt att lämna in inkomstdeklarationerna i juni istället för i maj. 

 

Byråanståndet ger dig också rätt att lämna deklaration för helårsmoms, samt att betala skatten som redovisas i den. 

 

Hur ansöker jag?

Lämna in din ansökan om byråanstånd till Skatteverket. Du gör det enklast via e-tjänsten Filöverföring på Skatteverket.se

 

Vi rekommenderar att du ansöker om byråanstånd via Visma Advisor då du får en bättre uppföljning på dina ansökningar. Du får också möjlighet att välja vilken bevakningspunkt i bevakningslistan som automatiskt ska uppdateras när ansökningen är genomförd. 

 

Visma Advisor

Gör följande förberedelser innan du skapar dina filer:

  • Lägg till Bevakningspunkter i checklistan, under Underhåll - Uppdrag och välj Deklaration. Markerar Använd beskattningsperioder i bevakningslistor samt lägg till en ny bevakningspunkt - Byråanstånd sökt.  

  • Lägg till kolumnen Byråanstånd i bevakningslistan för Deklaration. Detta under Bevakningslistor - Deklaration och välj kugghjulet till höger och markera kryssrutan Byråanstånd sökt. Du kan även även välja bort de kunder som inte ska inkluderas i byråanståndsfilerna, under Kunder - Uppdrag - Deklaration

 

Filerna för byråanstånd skapar du sedan under Underhåll - Byråanstånd. Tänk på att det endast går att ska söka byråanstånd för de kunder som är aktiva i Visma Advisor. 

 

Byråanstånd.Byråanstånd.

 

Under knappen Skapa byråanstånd skapar och laddar du ner filerna, då laddas filerna och både

info.anst och blankett.anst ner på din dator i mappen Hämtade filer. Om båda filerna inte laddas ner på din dator, tänk då på att du kanske behöver tillåta att ladda ner flera filer från din webbläsare. Detta kan variera beroende på vilken webbläsare du använder.

Om det är första gången du skapar dessa filer kan du behöva godkänna att ladda hem fler filer. Laddas endast en fil ned växlar du tillbaka till fliken för Visma Advisor i webbläsaren och godkänner den andra filen. Observera att filerna inte kan namnges med något annat än info.anst eller blankett.anst för att kunna laddas upp på Skatteverkets uppladdningssida



Vima Advisor Connect
 

Säkerställ att det endast är de kunder som ska tas med i ansökan som listas i Visma Advisor Connect. Detta göra du genom tre förberedande steg:

 

  • I Visma Advisor, markerar du Använd beskattningsperioder i bevakningslistor under Underhåll - Uppdrag - Deklaration.  Lägg sedan tillByråanstånd sökt” som en ny bevakningspunkt. 

  • Alla kunder i Visma Advisor som är av typen Privatperson och Enskild firma och som har uppdraget Deklaration kopplat till sig, har valet Ja för Byråanstånd. För de kunder som inte ska ha byråanstånd, markera Nej för Byråanstånd under Uppdrag - Deklaration - Redigera

  • Som sista steg välj Bevakningslistor - Deklaration, kugghjulet till höger och markera Byråanstånd. Kolumnen Byråanstånd läggs då till i bevakningslistan för deklaration. 

Nu är du redo att skapa byråanstånd i Visma Advisor Connect. Välj Arkiv - Byråanstånd. Avmarkera de kunder som inte ska vara med i ansökan och välj sedan hur du vill skicka byråanståndet, antingen via Skatteverkets e-tjänst för filöverföring eller Exportera till egen mapp

 

 

Byråanstånd via Advisor Connect.Byråanstånd via Advisor Connect.

 

Vad gör jag om en kund inte kommer med i listan för byråanstånd när jag ansöker via Visma Advisor Connect?

Kontrollera först att du gjort alla inställningar enligt ovanstående instruktioner. Säkerställ därefter att personnumret på den kund som inte kommer med är korrekt ifyllt. I Visma Advsior kommer kunden med i listan när du försöker skapa byråanståndet, men du får ett felmeddelande om personnumret är felaktigt, medan du i Visma Advisor Connect inte får med kunden alls om personnumret inte stämmer.  


Kontrollera även att det inte finns två kunder med samma personnummer i Visma Advisor Connect, sök på personnumret i kundlistan. Samt kontrollera att kunden är aktiv.

 

 

Visma Byråstöd 

När du ansöker om byråanstånd via Visma Byråstöd kommer de kunder som har en markering i kolumnen Byråanstånd, och som inte har något datum i kolumnen Byråanstånd sökt, med i byråanståndsansökan. För att skapa ansökan väljer du Arbeta med - Anstånd - Skapa byråanstånd. Välj om du vill exportera filen till mappen för filöveföring eller till egen mapp. Om du väljer filöverföring får du även välja om du vill starta Skatteverkets e-tjänst för filöverföring. När byråanståndsfilerna är klara visas dialogen Skapa byråanstånd - steg 2 och du kan då se var filerna har sparats.

 

För att läsa mer om hur du söker byråanstånd via Visma Byråstöd, läs avsnittet Skapa byråanstånd eller ta en titt på filmen Skicka anståndsansökan i Visma Byråstöd.

 

Visma Advisor Start

Arbetar du i Visma Advisor Start kan du ansöka om byråanstånd på papper med Skatteverkets ansökningsblankett 2604 (ej via filöverföring).

Kommentarer
piano_
MEDLEM

Jag får inte med nya kunder i anståndslistan. Hur gör jag för att nya kunder kommer med?

Tobias Karlsson
APPLICATION SPECIALIST
(uppdaterad av Tobias Karlsson APPLICATION SPECIALIST ‎2020-02-28 10:11 )

Hej!

 

De nya kunderna som du har lagt upp, har du lagt uppdraget deklaration på dessa? Nu antar jag att du har kopplat uppdraget deklaration på arkiv - inställningar - koppla uppdrag i Advisor connect? Om det skulle vara ett annat uppdrag kopplat så är det uppdraget som valts här som gäller för vidare instruktion.

 

Gå gärna till en av kunderna som inte kommer med och till fliken uppdrag. Om du klickar på redigera på uppdraget deklaration så har du ett val för byråanstånd. Det är viktigt att det är valt ja på byråanstånd här för att kunden ska komma med i listan.

 

Tänk också på att om du har lagt upp kunderna nyligen i Advisor så behöver du logga ut från Advisor connect och logga in på nytt så att den kan uppdatera med de senaste ändringarna gjorda i Advisor.

 

Hoppas detta hjälper dig. Återkom gärna om problemet kvarstår så kan vi felsöka närmare vad som kan vara orsaken till detta.