Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Ebba Arvén COMMUNITY MANAGER ‎2024-01-17 10:18 )
  • 28 Svar
  • 7 gilla
  • 54642 Visningar

Julgåva, julklapp och julpresent - kärt barn har många namn. Vem vill inte vara lite extra givmild och snäll i juletid? Samtidigt har du en rad lagar och regler att förhålla dig till. Vilka regler som gäller, förslag på julklappar, vanliga frågor och mycket mer kan du läsa om i vår artikel Julklapp till anställda – så kan ditt företag ge en julgåva 2023

 

Här i tipset visar vi konteringen för hur du kan bokföra julgåva och julklappar till både medarbetare och kunder. Saknar du någon kontering - skriv till oss i forumet - vi hjälper dig gärna!

Bokföra julgåva och julklapp till anställda

År 2023 är julklappar upp till 500 kronor inklusive moms skattefria för den anställda och du som arbetsgivare får dra av momsen. Delar du ut en julklapp dyrare än 500 kronor inklusive moms får de anställda skatta för hela beloppet, även om julgåvan bara kostar 501 kronor,  och du får inte dra av kostnaden.Tänk också på att julgåvan måste ges till alla anställda eller till en större grupp av anställda för att vara avdragsgill. Vem vill vara en orättvis jultomte?

En julgåva får inte bestå av:

  • Kontanter
  • Presentkort som kan bytas mot kontanter
  • Postväxlar
  • Checkar

Bra att känna till är att om fraktkostnad eller en administrativ kostnad tillkommer för julklapparna ska denna inte räknas in i beloppet 500 kronor inklusive moms.


Bokför julgåva eller julklapp till medarbetare 

(Upp till 500 kr inklusive moms.) 

Konto

Debet

Kredit

1930 - Företagskonto

 

500

7631 - Utgifter för skattefria gåvor till anställda

400

 

2641 - Ingående moms

100

 

 

Bokför julgåva med Visma eEkonomi

Så här ser din leverantörsfaktura ut i Visma eEkonomi när du bokför julgåva till 20 anställda. Med webbaserade Visma eEkonomi bokför du smidigt, enkelt och får tid över till annat. Härligt inte minst i juletid.  

 

EbbaArvn_0-1705482582817.png

Bokföra julgåva i enskild firma

Du som driver en enskild firma kan ge dina anställda skattefria julgåvor men får inte avdrag för kostnader om du köper en julgåva till dig själv.

Bokför julgåva eller julklapp för 500 kronor till dig själv som företagare

Vill du ge dig själv som företagare en julgåva eller julklapp får du göra det från företagskontot men du får inte ta upp kostnaden eller dra av eventuell moms.

Konto

Debet

Kredit

1930 - Företagskonto

 

500

2013 - Övriga egna uttag

500

 

 

Bokföra julgåva till dig själv som företagare i Visma eEkonomi

Självklart förtjänar även du som företagare en julklapp. Du bokför din personliga julklapp genom ett eget uttag i Visma eEkonomi. Det är ett pålitligt sätt att få precis det du önskar dig.

EbbaArvn_1-1705482582829.png

 

Skatteverkets hemsida kan du även läsa mer om julklappar och andra gåvor till anställda. 

 

Tänk på att det skattefria beloppet kan variera mellan åren så ta en titt på Skatteverkets hemsida innan du släpper loss din inre jultomte.

Bokföra julgåva och julklapp till kunder  

Vill du ge dina kunder julklappar? Då är det läge att läsa på så att din vänliga gest inte blir klassad som en muta. Enligt huvudregeln är julklapp till kunder inte en avdragsgill kostnad. För att vara avdragsgill krävs att julklappen har en koppling till ditt företag, till exempel en kylväska med företagets logga på, samt att den är av ett obetydligt värde. Enligt Skatteverkets regler är beloppsgränsen för reklamgåvor 300 kronor exklusive moms. Mer detaljer och information hittar du hos Skatteverket.  

Bokföra julgåva till kunder

(Reklamgåva av obetydligt värde).

Konto

Debet

Kredit

1930 - Företagskonto

 

x

5961 - Reklamgåvor, avdragsgilla

x

 

2641 - Ingående moms

x

 

 

Det var allt från oss gällande hur du kan bokföra julgåva eller julklappar samt hur du med enkla medel kan få varje medarbetare att känna sig som en uppskattad del av ett välmående team, och det är det allra bästa sättet att sprida julefrid och glädje kollegor emellan tycker vi.

God jul! 


För dig som inte kan få nog av bokföring relaterat till julen rekommenderas vårt bokföringstips Bokföra julbord och julfest. 

Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan. 



kundhosvisma.png

Kommentarer
ollenillson
UTFORSKARE

Hej,


Jag undrar om den skattefria extragåvan på 1 000 kr per anställd under 2020 är UTÖVER julgåvan på 450 kr dvs totalt 1450 kr.
I såfall, bokföra man extragåvan på 1 000 på samma sätt dvs på konto 7631 enligt ovan?

Vänligen
Olle   

Fd medlem
Inte tillämpbar

Instämmer med Olle, undrar varför den "nya 1000-lappen under Corona" inte är med i ert exempel?

 

Bästa Hälsningar

Anna

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Godmorgon Anna & Olle, 

Tack för er återkoppling och nu har jag varit i kontakt med Skatteverket och fått följande svar: 

Under perioden 1 juni 2020 till 31 december 2020 gäller en tillfällig skattefrihet för gåvor från arbetsgivaren upp till ett värde på 1 000 kronor inklusive moms per anställd. Detta gäller utöver de möjligheter att ge skattefria gåvor som redan tidigare funnits, exempelvis julgåvor. Julgåvan får i normala fall uppgå till ett värde av 450 kronor för att vara skattefri, men år 2020 är det tillåtet att kombinera den tillfälliga gåvan med julgåvan för att ge de anställda en skattefri julgåva för upp till 1450 kronor inklusive moms.

 

Detta kan bokföras på 7631 enligt exempel ovan. 

Återigen tack för ni uppmärksammade detta och hörde av er! /Tinna

AnnnaP
UTFORSKARE

Om man då vill ge en julgåva till företagets styrelse, räknas det som gåva till anställd eller kund?

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Godmorgon Anna!

Reglerna som gäller för julklappar till anställda gäller även om man vill vara snäll och ge julklappar till styrelseledamöter också 🙂

Läs gärna mer om julklappar och andra gåvor på Skatteverkets hemsida

 

Ha en fin dag! /Tinna

AnnnaP
UTFORSKARE

Tack, bra att veta! 🙂

dwnor1
MEDLEM

Hej! Corongåvan kan vad jag förstår vara av högre värde än 1000 kronor (till skillnad mot julgåvan) och att bara den överstigande delen beskattas. Min fråga är då om jag ska lägga till det i lönebeskedet som en förmån för att det ska bli rätt?

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Såhär skriver Skatteverket

 

Under perioden 1 juni 2020 till 31 december 2020 gäller en tillfällig skattefrihet för gåvor från arbetsgivaren upp till ett värde på 1 000 kronor inklusive moms per anställd. Detta gäller utöver de möjligheter att ge skattefria gåvor som redan tidigare funnits, exempelvis julgåvor. Julgåvan får i normala fall uppgå till ett värde av 450 kronor för att vara skattefri, men år 2020 är det tillåtet att kombinera den tillfälliga gåvan med julgåvan för att ge de anställda en skattefri julgåva för upp till 1450 kronor inklusive moms.

 

Gåvor ska ges till alla anställda eller till en större grupp av anställda för att reglerna om skattefrihet ska vara tillämpliga.

 

Om gåvan eller gåvorna är värd mer än 1 000 kronor så beskattas den del som överstiger 1 000 kronor. Du som arbetsgivare får göra avdrag för utgiften för gåvorna som en personalkostnad.

 

Den del som är skattepliktig kan du lägga in på lönespecifikationen i Lön 300/600 med lönearten 2118 Övriga förmåner, tabellskatt.  

 

/Tinna

dwnor1
MEDLEM

Toppen, då har jag tänkt rätt. Tack för hjälpen!

ollenillson
UTFORSKARE

Hej,

Min dotter sommarjobbade som timanställd i vårt aktiebolag. Kan man ge henne julklappar/julgåvor om max 1 400 dvs omfattas hon också inom ramen av ”Julklappar till anställda”?

 

Vänligen

Olle

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Olle,

Gillar att du vill ge henne en julklapp och om hon fortfarande är anställd i aktiebolaget så ser jag inget hinder i att du gör det. Om inte så bör du vända dig till våra vänner på Skatteverket och säkerställa att de också tycker att det är en bra idé. 

God Jul /Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

När jag söker upp kontot 7631 heter den "Personalrepresentation avdragsgill". Är det fortfarande den jag ska använda när jag bokför julgåvor till anställda?

 

Med vänlig hälsning,

Katia

ollenillson
UTFORSKARE

Hej,

 

När jag väljer kontoanalys för konto 7631 så visas ett utgående saldo på 1 450 SEK. 
Finnds det något motkonto man behöver bokföra för att nolla utgående saldot?

Vänligen

Olle 

My Janhall
ANSTÄLLD

@Fd medlem
Det är korrekt konto att använda.

@ollenillson 
Det utgående saldot visar att det har bokförts på konto 7631 tidigare, är denna bokningen felaktig eller varför ska saldot nollas? Är bokningen på kontot felaktig kan du korrigera det genom att vända ursprungsverifikationens bokning, du använder alltså samma konton men du lägger dem tvärtom i debet/kredit. 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

i exemplet ovan står att det ska bokföras även moms men på kvittot för presentkortet står att moms är 0 kr. 

Hur gör jag då?

Med vänlig hälsning,

Katia

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Katia!

Står det ingen moms så får du inte registrera någon ingående moms.

Då bokför du hela beloppet på kostnadskontot istället för att dela upp det på moms och kostnad.

 

/Anna

MonicaA
MEDLEM

Tack för bra artikel nu i juletid! Jag har en följd fråga: Man har ju nu möjlighet att köpa gåvor (jul + corona) för över 2500kr men att överskjutande del ska förmånsbeskattas, hur görs då detta? Vilka konton ska läggas till? 

BRICE_
MEDLEM

Hej, Vad gäller om man köper en gåva till en Partners. Vad gäller för kontering och beloppsgränser då? Tack för hjälpen!

Menar du en affärspartner? D.v.s en annan företagare. Sådana gånger gäller reglerna om representationsgåva och affärshändelse, så julgåva går egentligen helt bort.... Finns att läsa en hel del på Skatteverkets sida. 

Marina68
UTFORSKARE
(uppdaterad av Marina68 ‎2021-12-21 19:23 )

Hej,

Jag funderar på vilken rad jag använder i löne-specen när jag ger en coronagåva?

Bonus?

Ingen är väl rätt svar. Gåvan får inte vara pengar utan varor, tjänster eller presentkort som ej går att byta mot pengar. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har köpt julgåva och coronagåva via mitt bankkort, där pengarna först dras från mitt konto i mitten av januari 2022. Hur kan jag bokföra detta rätt då det ju måste finns med i bokföringen för 2021. Försökte lägga det som 7631 D och 2440 K, men det gick ju inte då 2440 ska vara 0 vid årets slut....

Hejsan. Dels så måste du missförstått något då du skriver att 2440 skall vara noll vid årets slut. Det gäller ju då bara om du inte har några leverantörsskulder. I de flesta fall så är inte 2440 noll utan innehåller då summan av de fakturor som avser föregående år men som betalats året efter. Detsamma gäller 1510 fast då gäller det kundfordringar.

Om du betalat med kort så kan du boka upp denna skuld mot t.ex. 2899 (Övriga kortfristiga skulder) om du har ett företagskort. Är det ett utlägg och du har betalat med ditt privata kort så kan du boka det mot 2893 (Skulder till närstående personer, kortfristig del). 

Lycka till och Gott Nytt 2022!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar. Jag menade att 2440 skulle vara noll för att jag inte har leverantörskulder... förutom denna faktura som inte kommit än så att säga. Då försöker jag boka upp den på 2899.

Fd medlem
Inte tillämpbar

En tilläggsfråga då förresten, så jag vet det blir rätt. Bokar jag nu 2899 K och 7631 D, och sedan när jag betalt fakturan 1930 K och 2899 D?

Helt korrekt.

Hur gör man med frakt och administrativa kostnader? Vilket konto åker de på? Även de 7631 , som i så fall kan bli högre än 2500 kr.

https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/julgava-och-minnesgava

"I det värdet inräknas inte fraktkostnader eller administrativa kostnader."

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Man kan bokföra det mot 7631 så länge man kan visa vad som är gåvans värde och vad som är frakt m.m. Om du hellre vill dela upp det så kan du bokföra frakten och adminkostnaderna mot tex 6991 övriga avdragsgilla kostnader eller något liknande. Det funkar även att lägga det mot ett konto inom 57XX, dock brukar de vanligtvis användas mer för frakt gällande sina egna varor. 

 

Ha det fint!

/ Josefine