2020-07-14
12:12
Halloj, När jag matchar händelser på transaktionskontot mot skattekontot lämnas referensfältet tomt (se screenshot). Samma sak om jag istället registrerar händelsen på skattekontot och matchar mot transaktionskontot (men då är det istället i vyn över bankhändelser som referensen saknas). Ska det vara så? Det fungerar om jag skapar manuella verifikationer, men det ska väl inte behövas? Gör jag något fel? Tack för input!
... Visa mer
2020-05-20
16:22
2 Gillar
Många tack Anna-Carin! Ja, ditt förslag låter kanon 👍🏽
... Visa mer
2020-05-19
14:56
Tack Thomas, jag förstår processen, men vid vilken transaktion bör då bokföringsförslaget användas? Vid överföringen från skattekontot till bankkontot, antar jag? I så fall kvarstår min fråga... 🤔
... Visa mer
2020-05-19
14:12
Jag kanske överanalyserar, men formuleringen för bokföringsförslaget "Återbetalning från SKV till skattekontot" förvirrar mig... Återbetalningarna sker ju inte till skattekontot, utan till vårt bankkonto. Är det en slarvig formulering eller är det jag som tolkar/tänker fel?
... Visa mer
2020-05-09
02:45
Hej Angelica, Jag skulle boka momsåterbetalningen mot ett 39-konto (t.ex. D1930/K3999). Var bara noga med att inbetalningen hamnar i ruta 42 på momsredovisningen. / JL
... Visa mer
2020-02-26
07:09
Huvudbry som jag hoppas kunna få hjälp med... Vi har haft kostnader i Nederländerna och har ansökt (genom SKVs e-tjänst) om att få den utländska momsen återbetalad, men jag lyckas inte reda ut hur jag bäst ska bokföra processen. - Kostnaderna är bokade inklusive den holländska momsen på K1930/D5800 (ingen fiktiv/omvänd moms). - När ansökan skickas borde vi kanske debitera ett tillgångskonto (t.ex. "1689 - Fordran utländsk moms") och kreditera kostnadskontot (D1689/K5800). - När återbetalningen sedan sker, kan vi ju enkelt boka bort fordran genom D1930/K1689. Skulle det återbetalade beloppet skilja sig från vad vi bokat upp på 1689 kan vi väl bara justera det tillbaka mot 5800? Jag är dock tveksam till ovanstående och skulle gärna höra om jag är ute och cyklar. Det finns ju också ett kostnadskonto som heter "6998 - Utländsk moms", vilket känns relevant i sammanhanget 🙂 Dock riskerar vi väl att inte visa rätt resekostnader om vi skulle använda det istället för 5800? Om möjligt vill jag undvika att boka om inför årsslut om återbetalning inte sker under samma år ansökan görs, men jag vet inte om det är möjligt? Tacksam för alla förslag!
... Visa mer
2019-11-14
03:12
1Gilla
...som byrå ska du alltså egentligen också kräva att dina kunder SKICKAR fakturorna - även till kunder som inte vill ha dem. Den du 😉
... Visa mer
2019-11-09
16:10
Så, nu TROR jag att det blir rätt... Dina konteringar bör fungera, men endast med ett par tillägg: 1) En ny artikel måste skapas, baserad på standardkontona för 0% moms, som döps till t.ex. "Service with reverse charge" för att få med texten "reverse charge" på fakturan (vilket ju är ett krav) 2) Jag klickar ur rutan "Omvänd skattskyldighet" under kunden och lägger kundens VAT-nummer i fältet för Kundnr för att få med kundens VAT-nummer på fakturan (vilket ju också är ett krav) Jag tror att detta blir rätt, men hojtar till igen om jag stöter på problem. Jag tycker också ni ska se över hur systemet hanterar moms. Omvänd moms är ju huvudregeln inom EU, så man borde inte behöva krångla med work-arounds för att få det rätt 😕 Säg till om ni behöver input - jag kan självklart inte programmera er mjukvara, men kan absolut förklara logiken för era programmerare 🙂 / John
... Visa mer
2019-11-08
21:05
Nu ser jag under artiklarna att fältet "Momsfri EU" är kopplat till momsruta 39. Då ska jag ta en titt på detta igen, men ni borde byta namn på det fältet till "Enligt huvudregeln EU" - att kalla det momsfritt är ju helt fel! Vissa tjänster/varor säljs ju momsfritt till EU, men då ska de inte in på ruta 39. Jag återkopplar snart för jag tror fortfarande att klickrutan för omvänd skattskyldighet under kunden ställer till alltihop. Jag ser inte syftet med den rutan, då omvänd skattskyldighet inte styrs av vem kunden är, utan endast av vilken tjänst/vara som säljs. Förklara gärna eftersom vi regelbundet ställer ut fakturor med omvänd skattskyldighet (och svensk moms). Borde vi då klicka i eller ur?? Tack, John
... Visa mer
2019-11-08
17:58
Tack för svar My. Jag vill alltså ställa ut en faktura med omvänd moms och svensk moms. Går det?
... Visa mer
2019-11-02
17:01
Glöm vad jag skrev om att ha löst det genom en work-around... Det fungerade inte. Jag har alltså inte hittat någon lösning på att fakturera med svensk moms och omvänd moms på samma faktura, så jag skulle bli kanonglad om någon vet om det går. Jag är också nyfiken på Vismas feedback om hur momsen hanteras i systemet då den verkar utgå från kunden snarare än tjänsten, vilket ju ställer till en hel del för oss som fakturerar med samtliga olika momssatser 😞 På samma ämne upptäckte jag just att rutan Fakturera med moms även när kundens land är utanför EU måste klickas när man fakturerar en privatperson i USA, vilket ju är fel. Om jag registrerar kunden som privatperson borde ju den rutan inte behöva klickas, då privatpersoner alltid ska faktureras med moms... Sorry för alla frågor och kommentarer, men det känns som det finns mycket att önska innan systemet hanterar moms på rätt sätt... Ser fram emot återkoppling! 🙂 / John
... Visa mer
2019-11-01
10:45
Efter utdragen kontakt med SKV har jag nu äntligen fått besked: I mervärdesskattelagen finns bestämmelser om i vilka fall en faktura ska utfärdas. Begreppet "utfärda" innebär att en faktura har upprättats och i nära anslutning till upprättandet även skickats till köparen. Om man inte gör det strider man alltså mot kraven i mervärdesskattelagen. Man måste alltså även SKICKA utfärdade fakturor till kund - även om kunden begärt att inte få dem. Känns som ett ogenomtänkt eller förlegat krav... / John
... Visa mer
2019-10-22
20:16
Hej Sofia, Tack för ditt svar! Tyvärr hjälper det mig inte så mycket, men det kanske beror på att jag inte lyckas förklara mig så bra... Jag försöker förtydliga (och tog ditt råd att använda standardartiklarna snarare än att skapa nya): Jag vill alltså kunna skapa en faktura med två olika tjänster enligt nedan detaljer. Brittisk kund: A) Persontransport SEK 100 kr + 6% moms [ruta 05] B) Administration SEK 100 med omvänd moms [ruta 39] Om jag tolkar ditt svar rätt, så kan detta alltså inte göras, eller missförstår jag? ”Om kunden ska faktureras med svensk moms får ni strunta i att skriva in momsregistreringsnumret inne på Försäljning - Kunder. Då kommer det bli vanlig svensk moms på fakturan. Skriver du i momsregistreringsnumret dras momsen av automatiskt.” Det skulle ju vara kanon om ni kunde åtgärda detta, då vi ju inte kan vara de enda som fakturerar med olika momssatser och omvänd moms på samma faktura. Eller kan det vara så att det går att lösa genom att jag skapar nya artiklar (det var det jag började testa tidigare...)? Lite lustigt att jag av en slump faktiskt lyckades lösa det genom en krånglig work-around som nog egentligen inte ska gå... 1) VAT-nummer ifyllt och rutan ”omvänd skattskyldighet” klickad under kunden 2) Skapa faktura med rutan ”momsfri” klickad för tjänst B (admin) men inte för A (transport) 3) Spara fakturan som utkast (fakturan visar nu omvänd moms för tjänst B, vilket ju är riktigt, men 0% moms för tjänst A vilket ju är fel) 4) Ta bort VAT-numret under kunden 5) Plocka upp fakturan igen och den visar nu rätt info när du ställer ut den Nu har jag inte kommit så långt ännu, men jag misstänker att jag kommer stöta på liknande problem med våra kunder utanför EU... De behöver ofta också faktureras med olika momssatser (dock inte omvänd moms), men jag inväntar dina svar innan jag gräver vidare. Värt att notera är ju att ni verkar ha lagt upp systemet lite bakvänt... Huvudreglerna säger ju (i princip) att ALLA företag inom EU ska faktureras med omvänd moms, så det borde inte ens finnas en tick-ruta för det. Tick-ruta borde istället finnas för artiklar/tjänster som utgör undantag (t.ex. persontransporter) som ska faktureras med svensk moms även till kunder inom EU.
... Visa mer
2019-10-14
11:26
1Gilla
Ja, jag hoppas att någon från Visma ser den här tråden och kan hjälpa. Har dock en känsla av att systemet är upplagt lite bakvänt... Huvudreglerna säger ju (i princip) att ALLA företag inom EU ska faktureras med omvänd moms, så det borde inte ens finnas en tick-ruta för det. Tick-ruta borde istället finnas för artiklar/tjänster som utgör undantag (t.ex. persontransporter och hotellboende). Men tack för hjälpen i alla fall! 🙂 Antar att du får en notis om någon från Visma reder ut detta.
... Visa mer
2019-10-14
08:49
Ja precis; rutan är på kunden och jag har testat både i- och urbockat och får då två olika felmeddelanden enligt ovan - det blir alltså av nån anledning fel hur jag än gör och jag vet inte om det är jag som lägger in något fel under artikelkonteringen eller om systemet inte klarar omvänd moms och svensk moms på samma faktura 😞
... Visa mer
2019-10-14
07:25
Rutan för omvänd skattskyldighet finns dock längst ner till vänster i kundmenyn så jag tror att Visma menar att kunden ska faktureras med omvänd moms, men är inte säker. Är lite orolig att de missat att även kunder i andra EU-länder ibland måste faktureras med svensk moms... Men så illa kan det väl inte vara?
... Visa mer
2019-10-14
07:22
Japp, precis så vill jag göra. Problemet är att den artikeln inte plockas upp när jag ställer ut fakturan och jag förstår inte varför. Misstänker att det har att göra med att kunden är i annat EU-land, för om jag testar att ändra kundens land till Sverige så fungerar det.
... Visa mer
2019-10-13
18:31
1Gilla
Nu har jag utan resultat testat så många olika varianter att jag börjar tro att systemet inte kan hantera det jag behöver... Kanske att någon kan hjälpa? Vi säljer en mängd olika tjänster till företag inom (och utom) EU och vissa av dessa tjänster räknas som undantag till huvudreglerna (t.ex. persontransporter) och ska alltså faktureras med svensk moms. Jag har skapat en artikelkontering med följande försäljningskonton: Momspliktig: Försäljning av tjänst omsatt i Sverige, 6% moms (momskod 05) Momspliktig EU: samma som ovan Export utanför EU: momskod 40 Övriga är markerade med "inget konto" Under respektive kund finns ju en ruta att klicka i för "omvänd skattskyldighet", vilket ju är förvirrande när kunden är baserad i ett annat EU-land, men ska ändå faktureras med svensk moms... Hursomhelst så har jag nu testat båda alternativen och om jag klickar i den rutan, får jag följande felmeddelande: Det finns inget försäljningskonto för omvänd skattskyldighet på artikelkonteringen som tillhör denna artikeln. Om jag klickar ur rutan får jag ett liknande meddelande: Det finns inget matchande försäljningskonto på den artikelkontering som tillhör denna artikeln. Om någon vet vad jag försöker åstadkomma så berätta gärna hur man gör (eller låt mig veta om det inte går). Jag förklarar självklart mer om jag varit otydlig. Många tack! / John
... Visa mer
2019-10-09
20:35
1Gilla
Halloj, Ringde SKV idag (har inte hunnit gräva djupare), men kommer dra ett mail till dem för att få ett säkert svar. På telefon blev svaret efter mycket research att vi mycket riktigt måste skicka fakturorna till kunden. Jag sa då att vi ju kan skicka dem till en påhittad adress och han tyckte det var en lysande idé. Alltså, ett rätt puckat krav och även om jag betvivlar att man skulle få anmärkning på det så är jag ändå nyfiken på vad som gäller.... Uppdaterar den här tråden när jag fått svar. I övrigt är jag inte så haj på Vismas faktureringsfunktioner tyvärr, men alla våra fakturor kommer ut på engelska. Det är väl en inställning antar jag, men för oss är det fine då nästan alla våra kunder är utländska. Vi säljer oftast i SEK och ställer därmed ut fakturorna i SEK, men när vi sålt i USD ställer vi ut fakturorna i USD - du kan ju fylla i både dollar-beloppet och det bokförda kronor-beloppet när du matchar inbetalningen. Hojta till om du inte får ordning på det! / John
... Visa mer
- « Föregående
-
- 1
- 2
- Nästa »