Om
Arbetat med ekonomi i över 30 år och är utbildad redovisningsekonom från Påhlmans i Stockholm, vilket var skoj och intensivt. Har arbetat i olika brancher och i flera olika ekonomisystem. Är datatekniker i botten och har en rätt bra känsla för hur både datorer och programvaror har för begränsningar och vad de klarar av.
2019-10-09
05:39
De där matchningarna, det är de som ställer till det. Jag har för mig - men rätta mig om jag har fel - att programmet kan få för sig att matcha första bästa faktura den hittar med rätt summa på, så man måste verkligen se upp när man använder den där funktionen. Jag använder den aldrig. Det säkraste sättet att gå tillväga när man har fakturor som ska sättas som betalda, det är att gå in på Inköp -> Leverantörsfakturor -> klicka en gång på rätt faktura -> Välj Åtgärder längst till höger -> ta Betala. Håll koll på att du betalar på rätt datum... Då har du själv full koll på att det blir rätt! Men till din fråga. Junifakturan som skulle betalas 1 juli, men som inte blev betalad för att programmet matchade julifakturan istället: ta och "betala" junifakturan per 1 augusti. I det här fallet är kvittar det om du i systemet tagit fel faktura. Sista december är det ingen som märker något och autogirot har ju betalat rätt faktura till leverantören. Även som summorna diffar lite, så blir det ju rätt i systemet efter första augusti. På det här sättet krånglar man minst. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2019-10-04
06:30
Det finns ingen ruta där du kan justera kursen, när uppgifterna kommit in i Visma? Mvh Lena
... Visa mer
2019-10-04
06:26
Om du betalar med fil, kryssar du för alla fakturor du ska betala, inklusive kreditnotan, sedan skickar du filen som vanligt. Banken grejar resten och ger leverantören spec över fakturanumren som ingår i betalningen. Mvh Lena
... Visa mer
2019-10-03
14:28
1Gilla
Visma Analys är ett trevligt program och man behöver inte byråpaketet. Jag har kört det ihop med Admin. Mvh Lena
... Visa mer
2019-10-02
06:31
Jag läser mig till i ditt första meddelande att du gjort en bankhändelse. Då kan du ångra den. Slutresultatet blir detsamma som om du skulle radera det. Plus blir minus och tvärt om. Mvh Lena
... Visa mer
2019-10-02
05:31
Bankhändelsen som ligger kvar, går det inte att radera den? Har du gjort dubbla korrigeringar, korrigera den ena av dem. Då blir det +/- noll. Mvh Lena
... Visa mer
2019-10-01
06:41
1Gilla
Nej, du ska inte behöva godkänna leverantörer. Jag tror att du varit för snabbt ute att testa funktionen. Det tar ett tag innan systemet är aktiverat. Är det så att du aktiverade det här för några dagar sedan och det fortfarande inte fungerar, måste du nog ringa supporten. För mig har det funkat med Autoinvoice efter ett dygn. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-30
06:12
Byggnadsinventarier 1222 Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-30
06:04
1Gilla
Om du vill fortsätta ta emot fakturor på mailen: Spara ner fakturorna i datorn När du valt att regga en ny leverantörsfaktura, kan du dra PDF-filen från filhanteraren i Windows till eEkonomi. Då kommer i alla fall datumen och summorna att slippas handjagas in av dig. Men du måste kolla att avläsningen skett korrekt. Om du vill använda autoinvoice: Inställningar -> Företagsinställningar och välj flik 2 (företagsuppgifter) Bocka i Ta emot e-faktura samt Aktivera scanningstjänsten Efter ett dygn eller så, kommer tjänsten att aktiveras. Du får en adress dit leverantörerna ska skicka fakturorna både pappersfakturaadress samt PDF-adress. De bägge alternativen går att kombinera ifall du vill ha bägge möjligheterna! Jag sitter visserligen med eEkonomi Smart, men jag hoppas att det här förfarandet är applicerbart i Bas också. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-24
07:39
2 Gillar
Vi får bena ut ett och annat... Du har betalat till Intrum en summa om 6.187,56. 5.625:- för en leverantörsfaktura 533:36 ränta till Intrum Sedan fick du återbetalt 5.625:-. Varifrån kom pengarna: från leverantören eller Intrum? Kom pengarna från leverantören, kan du skapa en kreditnota i leverantörsreskontran som neutraliserar fakturan och "betala" med pengarna som kom in. Här har i så fall leverantören erkänt sitt misstag, men inte skickat en kreditnota utan bara pengar. Leverantören har också fått räntepengarna från Intrum. Du bör vända dig till leverantören och begära att få räntepengarna åter. Kom pengarna från Intrum, vänd dig till Intrum och fråga om ärendet och vilken kommunikation Intrum haft med din leverantör i ärendet. Agera efter det svar du får. När du gör en kreditnota, så ska den bokas omvänt mot fakturan; debetsaldon blir kreditsaldon och tvärt om. Kreditnotan ska vara på samma belopp som den ursprungliga fakturan. Det överskjutande beloppet (räntan) bokar du / har bokat vid utbetalningstillfället: D1799 533:36 K1930 Du har betalat ut ränta från banken (ger ett kreditsaldo på bankkontot 1930). Motbokningen skulle jag lägga på OBS-kontot 1799 eller som en kort fordran på 1680. Jag brukar använda 1799 till galenskaper så de står ut och syns så man inte glömmer dem, men 1680 till andra fordringar. Det är en fordran du har, en fordran på en ränta du fått betala som låter fel i den beskrivning jag kan läsa mig till. Fordringar hamnar på tillgångssidan. I ovan text, har jag utgått från att du använder faktureringsmetoden och inget annat. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-23
10:34
Jag vet inte hur ni jobbar i eEkonomi idag, men jag tänker spontant att det nog bara är att börja fakturera i eEkonomi, så hamnar kundfordringarna under 1510 med full kontering på verifikaten. Sedan är det ju bara att "betala i systemet" när pengarna kommer in för att få fordran att minska. Klickar du på skrivaren och väljer obetalda kundfakturor, så ska fakturorna ligga där tills de är betalade. Man bör kontrollera att 1510 ligger med som ett konto för kundfordringarna och det gör man under företagsinställningarna. Är det något jag missförstått, ber jag om ursäkt. Jag arbetar själv inte med kontantmetoden, så jag har inte full kunskap i det förfarandet i eEkonomi. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-20
06:09
Jag skulle göra så att jag lade upp ett Excel-ark med köp, återköp etc. På så sätt har du järnkoll vilket hjälper till vid deklarationen. På den tiden då jag jobbade med sånt här så handlade det bara om korta placeringar. Det var där jag lade upp allt i Excel för enkelhetens skull. Vad jag kommer ihåg - om SKV inte ändrat på konceptet - så ska man fylla i en separat blankett för köp och försäljning i deklarationen. Därför förespråkar jag Excel och noggrann inmatning däri så snart man gjort en transaktion. Det blir enklare i deklarationen sedan. Jag skulle göra så att jag hade en flik i Excel för varje placering. Det är rätt kul pyssel att hålla på med, lite som räkenskapsmeditiation 🙂 Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-19
08:11
2 Gillar
Om du tar kvittot i handen och går in på företagets bankkonto och för över kvittosumman till dig direkt, bokför du: K1930 summa ink moms som du för över till dig D2641 momsen D4*** kostnaden Bokför du kvittot först för att betala ut summan senare gäller: K2893 summa ink moms som du betalat (2893 = skuld till dig) D2641 momsen D4*** kostnaden Vid utbetalning: K1930 summa ink moms D2893 summa ink moms Beträffande bonusfrågan, beror det på vad du köpt in och vad du ska ha det till, eller göra med det. Ska det säljas vidare, gäller ett konto på kontoklass 4 (det har jag antagit i mina exempel här ovan). Avser inköpen inventarier skall de in på ett tillgångskonto (12xx) och skrivas av på en tid som sträcker sig inventariets livslängd. I regel brukar man ha en avskrivningstid på 5 år, vilket gör att man kostnadsför en femtedel per år. Datorer brukar inte hålla i fem år, så har man tur med sin revisor, accepterar de en direktavskrivning, vilket betyder att man tar kostnaden för datorinköpet den månad man köpte in den. När det gäller avskrivningar, är du välkommen att återkomma ifall det är så att du känner dig lite osäker på hur man gör. Det är inte så besvärligt som det kanske låter. Lycka till!
... Visa mer
2019-09-19
06:50
1Gilla
Tack! Vad du ska kika på är att momsen och kostnaden är rätt. Om momsen på fakturan uppgår till 100:- skall den sammanlagda momsen på dina två konteringar också uppgå till totalt 100:-. Resterande är en kostnad. Att det blivit två verifikat, spelar inte så stor roll, men notera gärna på bägge två vad som hänt och hur du tänkt. Man glömmer fort. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-19
05:49
Det beror på hur du gått tillväga från första början. Jobbar du med kontantmetoden eller med faktureringsmetoden? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-16
08:49
6 Gillar
Om du inte får lyfta momsen, kostnadsför du den på samma konto som du kostnadsför (resten) på. Samma sak här: ska du bara lyfta halva momsen, hamnar resten på samma kostnadskonto som kostnaden hamnar på. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-16
08:15
1Gilla
Vet du vad? Vad du skulle kunna göra i det här fallet är att vända bort den ursprungliga verifikationen på förskottet på samma datum som står på fakturan: 1930 D 1489 K 2641 K Lägg in fakturan i reskontran (K:2440 / D:moms och kostnadskonto) och "betala" det med 1930 i systemet på samma datum som fakturadatumet. Då blir 1930 +/- noll, 1480 är noll och en kostnad där kostnaden ska vara. Är leverantörsfakturan på ett högre belopp än ditt förskott, gör du samma sak, men gör en delbetalning med 1930 som motsvarar förskottsbeloppet, så att 1930 blir noll precis som ovan. Då har du en rest kvar att betala. Den resterade summan betalar du ut som vanligt D2440/K1930. Har du nu dribblat runt i dagsläget och gjort andra konteringar än de jag beskriver här ovan, försök vända bort dessa och efter det gör du som jag föreslår. Här gärna av dig och berätta hur det gick! Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-13
11:25
Om man tittar på hur man skriver ut BR och RR i Visma Administration, kan man ju inne i dialogrutan välja om man vill ha dessa utskrivna enligt ÅRL, BFL eller K2... Undrar om det är så att eEkonomi skriver ut dem "K2-wise"... Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-13
10:55
1Gilla
Det där låter mysko. Det bästa vore nog om Visma kopplade upp sig mot dig för att följa vad som händer. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-13
09:20
Är det samma kunder som det hakar upp sig på, eller är det "random"? Kan det vara att programmet spottar ur sig fakturorna fortare än nätet kan hantera dataflödet? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-12
11:34
1Gilla
Jag skulle lägga utbetalningen mot 1799 (OBS-kontot) och vänta på att leverantören betalar tillbaka pengarna. När pengarna kommer tillbaka, bokar du sedan D1930 / K1799. Den här manövern gör du med manuell bokföring utan matchningar hit och dit. MVh Lena
... Visa mer
2019-09-12
09:18
1Gilla
Jag tycker nog man kan säga att det är en tjänst. Hyran kan man inte ta på fysiskt, så välj tjänst. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-12
08:35
Spontant känner jag (kanske beroende på okunskap) att "Matcha bankhändelse" är stelbent. Jag tycker inte att det lämnar något åt improvisation och undantagstillfällen. Jag har själv haft en situation som är liknande den du har, att jag skulle "betala" på annat sätt än via bankkontot. Jag fick göra så här: Betala fakturan med "pengar från handkassan", K1910 Sedan fick jag skapa ett manuellt verifikat (per samma datum), där jag i debet tog 1910 och i kredit det konto jag skulle betala ifrån. Hoppas du får lite inspiration av ovanstående, så du får till det. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-11
09:00
1Gilla
Sitter och försöker få lite struktur i resultaträkningen. Har gjort lite ombokningar så det ser snyggt ut, men då uppstår följande:
Konton på 42xx hamnar under råvaror och förnödenheter
Konton på 41xx hamnar under handelsvaror och hamnar efter 42xx i RR
Inte så jag tänkt det... ville att 41xx skulle hamna före 42xx av olika skäl.
Tittar i SRU för AB som jag hämtat från BAS.se (att rekommendera till alla!) och ser att kontona 40xx - 47xx både tillhör råvaror och handelsvaror.
Då är det så här:
Hur gör jag för att koda om, så att mina konton 41xx hamnar under råvaror de också, så de kommer före 42xx i RR. I Visma Admin kan man byta SRU-koder på kontona, men hur gör jag i eEkonomi för att lösa det här? Problemet fortplantar sig i boksluts- liksom i skatteprogrammet så jag skulle verkligen vilja få till det här.
Eller, är det så att jag måste göra om kontoplanen igen?
Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-11
08:28
3 Gillar
Det handlar om hur man uppfattar ordet "kvitta". Jag tycker att en kvittning är när en kredit och en debet tar ut varandra och man "betalar" dessa i sin reskontra. Du och jag tänker på olika sätt när vi hör det här ordet och det är inget konstigt med det. Vad jag menar med att "betala båda": Du har en faktura på 1.000:- Du har fått en kreditnota också, på 500:- Båda dessa kommer från samma leverantör. Om du betalar på fil, och lägger med båda dessa i betalfilen, blir "båda betalda", d v s banken gör en nettning (betalar nettobeloppet) och leverantören får uppgift om vad som hänt. Om leverantören hämtar hem en betalfil från sin bank, kommer både debetfakturan och kreditnotan att vara med och bockas bort hos dem som betalda och slutförda i deras reskontra när filen lästs in. Om du bara betalar ett delbelopp, i och med att du gjort en internkvittning på en del av fakturan hos dig, får inte leverantören denna information, utan får bara veta att du betalat en del av en viss debetfaktura. Om ekonomiavdelningen hos din leverantör hade rutin på att regelmässigt skriva ut kundreskontror och granska dessa, skulle de se att det finns ett debet- och ett kreditbelopp som tar ut varandra på ditt bolag. Då skulle de kunna kvitta bort det hela hos borta hos sig. Tyvärr tror jag att det är ovanligt idag att sådan kontroll sker regelmässigt. Det är ju inte direkt ett upphetsande jobb, att gå igenom en reskontra... Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-11
07:07
2 Gillar
Jag använder enbart kvittning när summorna är desamma på faktura och kreditnota. Inte annars. Är det olika belopp på debet och kredit, betalar jag bägge samtidigt och då bägge i sin helhet. Då kommer informationen med om vilka fakturor/kreditar det avser. I och med att du gjort en internkvittning på en del av beloppet, begriper inte programmet att du vill att kvittningsinformationen ska med. Programmet tycker att du gjort en delbetalning när du betalat som du gjort, inte en kvittning. Däremot kommer all info med om du betalar debet/kredit i sin helhet istället. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-11
06:53
Tanken var här att man inte lägger fakturan på 2440, utan gör en manuell kontering istället, ett vanligt verifikat utan inblandning av reskontran alltså. mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
13:29
1Gilla
Det var skönt att höra! Lycka till i fortsättningen!! Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
10:28
1Gilla
Lycka till!
... Visa mer
2019-09-10
09:20
Om du går igenom kostnadskontot för dina importerade varor för juni, borde du kunna hitta posten. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
08:14
2 Gillar
Säg att du vill ha en lista på ej betalade fakturor som är fakturerade före 2018-09-30: Utskrifter -> Reskontra -> Kundfordringar -> Urval: <2018-09-30 Då får jag fram allt som är fakturerat före 2018-09-30 i och med att jag använde < framför datumet. > före, ger ett datum som är efter 2018-09-30, = före ger exakt datum. Funkar inte ändå? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
08:06
Eller, menar du att denna avgift ska vidarefaktureras i sin helhet till fastighetsboalget? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
08:05
Jag gissar att det är en anslutningsavgift på en avsevärd summa du talar om. På ett företag jag arbetat på, lade vi in anslutningsavgiften för el som en immateriell anläggningstillgång, på 1041, anläggningsavgift för kommunalt vatten på 1042, ackumulerade avskrivningar för bägge hamnade således på 1049. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
08:00
Hej, igen! Vilken lista / vilka listor använder du dig av när du inte får fram det du önskar? Har du kanske lagt in parametrar i urvalet som ligger och begränsar din utskrift? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
07:57
1Gilla
Det måste vara en faktura e dyl som inte kom med på förra momsrapporten men som har ett datum som tillhör den perioden. Kan du kolla? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
07:43
Jag testade i Övningsbolaget att gå in på "Kundfordringar" under Utskrifter och satte reskontradatum 180831. Då fick jag fram obetalade som fakturerats fram till 31/8. Men, du kanske vill ha en lista som ser annorlunda ut? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
06:38
1Gilla
Om du vill ha en lista med kundfordringar i datumföljd, finns listan som heter Kundfordringar. Men du kanske menar annat med "åldersanalys". Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-09
08:31
Hej! Hur du ska gå tillväga hänger på hur du gjort, hur du har betalat. Har du betalat på banken och inte i ekonomisystemet, eller har du betalat en summa på banken men reggat en annan i Visma? För att jag ska kunna veta hur du ska göra, måste jag veta hur du förfarit så här långt. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-05
07:15
TIER med svenskt momsregistreringsnummer, blir som en vanlig svensk faktura med avdragsrätt på momsen. Men, du skriver att uthyrningen sker till en privatperson? Går fakturan till företaget och privatpersonen/ägaren ska stå för hyra av cykeln själv, kan du inte dra momsen i bolaget. Eller har jag missförstått något? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-04
10:33
Jag håller tummarna! Lycka till!!
... Visa mer
2019-09-02
08:53
2 Gillar
Jag tror att det bästa du kan göra, är att kontakta leverantören. Berätta vad som skett och hör med dem hur det ser ut på deras sida i deras kundreskontra, menar jag. Om du kan få ett utdrag från dem på de fakturor som är inblandade, så har du enklare att matcha dina siffror och fakturor med deras. Du måste också höra efter hur de bokade upp dubbelbetalningen från er, och hur / mot vilka fakturor som de kvittar / har kvittat detta. Du får då en mall av dem, som kan bringa klarhet i allt. Sen måste man också beakta att hur duktig man än må vara, så kan man ibland få hjärnsläpp och göra fel. Det betyder att din företrädare kanske har gjort fel trots kunskap och erfarenhet. Men vet aldrig. Man gör inte fel enbart av kunskapsbrist utan ibland så vänder man runt allt fel på grund av yttre omständigheter. Börja med att kontakta dem och hör efter hur det ser ut i deras kundreskontra. Det hjälper dig en bra bit på vägen. Skriv ut deras kundreskontra och skriv sedan ut din reskontra. Lägg papperen bredvid varandra. Det som är lika på bägge bladen, stryker du över. Sedan blir det en eller flera poster över på din sida. De är fel och måste vändas bort med ny internkredit eller -debet. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-30
07:08
Jag försöker att komma ihåg att ta backup, vilket jag naturligtvis missar emellanåt, men backupfunktionen i programmet är suverän, för man kan välja om man vill ta backup på alla företag eller enbart ett, precis som i Admin. Det finns knapp för att markera alla eller avmarkera alla bolag. Hur enkelt som helst, men det är ju inte alltid man kommer ihåg den funktionen... Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-30
06:58
1Gilla
Tack själv, jag gillar lite steg för steg-hjälp. Vad du nog behöver göra sen när du gjort det här, är att du kontrollerar att leverantörsreskontran stämmer: Menyn Bokföring Knappen Avstämningar Fyll i avstämningsdatum och sätt en bock i leverantörsskulder och fyll i vilket konto leverantörsskulderna ligger på. Klicka sedan på Stäm av Det som är fiffigt är, att är det något som inte stämmer, kommer det en lista på avvikelserna där du kan klicka dig vidare till verifikatet som gav differensen. Det hjälper en hel del! Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-30
05:51
1Gilla
I Admin sparas det så snart man går från kortläge till listläge, påbörjar registrering av något nytt eller stänger modulen. Har nog bara någon enstaka gång råkar ut för att det blir grått i Admin och då har nog det jag lade in senast försvunnit tror jag. Det är ju ett otroligt merarbete att göra om allt när det går snett. En annan grej i Bokslut är att så snart jag har gjort en uppdatering av programmet, försvinner mina grundinställningar jag haft, såsom typsnitt + storlek och marginaler och lite annat jag i hastigheten inte kommer ihåg nu. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-30
05:23
Det är vansinnigt tråkigt när sånt här händer. Jag har inte råkat ut för det själv, men jag undrar i min stillhet varför det inte finns någon sparaknapp i programmet. Under programinställningarna har jag satt in att den ska spara var femte minut, men jag önskar att man skulle kunna förmå programmet att spara varje minut. Idag är datorerna så snabba att det inte borde vara några problem att den sparar så ofta. Sånt här brukar ju också inträffa den dagen man för en gångs skull inte bemödade sig med att ta en backup också... Ledsen att jag inte kan hjälpa dig bättre, men jag hoppas Visma lägger till en sparaknapp snart. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-30
05:00
1Gilla
Aj då, har den tidigare på din post lagt upp fakturan två gånger... OK, den faktura som är en dubblett, måste du göra en kreditnota på: Stå på dubbletten i listan över leverantörsfakturor, klicka på Skapa kreditnota via knappen i verktygsfältet. När du gjort det, ska leverantörsreskontran stämma med verkligheten. Fakturan som ska betalas med "förskottet", den fakturan "betalar" du på det sätt som jag beskriver tidigare. Det som är viktigt är att du byter till rätt utbetalningskonto när du gör enligt min operation tidigare. Du får kolla ordentligt hur dubbelbetalningen bokades, så du får bort summan från samma konto den hamnade på. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-29
11:15
1Gilla
Det verkar som om ni har utbetalt till er leverantör någon form av förskott, eller, och att dessa leverantörsfakturor ligger i reskontran? När du är inne på menyn Betalningar och alternativet Utbetalningar och dubbelklickar på den faktura som ska "betalas", kan du längst ner där det står Utbetalningskonto välja det konto du lade summan på i debet vid utbetalningstillfället. Istället för bankkontot för utbetalning (1930) väljer du 1799 om du lade din fordran där. Sedan går du tillbaka till listläge, sätter bock i kanten för fakturan och väljer Ändra datum m m, talar om per vilket datum du vill ha fakturan betald, bockar i Ändra status till Betald och klickar OK. Det snabbaste är dock att istället välja alternativet Ändra betalstatus, men då kan du inte välja betaldag, så jag använder hellre det första av dessa två varianter. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-29
06:50
Har erfarenhet av Ascendo och tycker att det fungerar sisådär. Det finns småsaker som jag tycker borde ha försvunnit som "features" för länge sedan. Men sedan måste man ju beakta att allt har sin invänjningsperiod, så man lär sig varefter att hantera underligheter och gå runt eventuella problem. Det som är bra är att man kan hantera flera bolag i samma svep utan att behöva "logga på" bolagen ett efter ett. Det som är idiotiskt är att man måste hoppa till nästa fält med tabben istället för med Enter. Vi som sitter och kör de här programmen om dagarna föredrar Enter framför tabben då vi jobbar med siffror och den numeriska delen av tangentbordet. Då är Enter det naturliga valet. Gissar att de programmen är så pass homogena att det är en smaksak vad man gillar. Det handlar nog mycket om utseendemässiga preferenser. Sedan är det nog enbart detaljer som kan skilja programmen åt. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-28
11:12
Fick du in pengar som var fel och betalade tillbaka dem omgående, kan du ta en genväg genom att inte bokföra alls. Det blir enklast så. Det går ju på ett ut inom några dagar. Gick det ett tag mellan inbetalningen och utbetalningen, kan man tillfälligt lägga in pengarna man fått på ett skuldkonto, såsom 2890. Man bokar då: D1931 x.xxx:- K2890 -x.xxx:- Vid utbetalningen bokar man likadant fast tvärt om K1931 och D2890. Då har summorna tagit ut varandra. Utbetalningen på din kreditnota blir ju att pengar ut från banken är K1931. Det hela motbokas kundfordringarna D1510. Lycka till, Lena
... Visa mer
2019-08-27
07:48
Tack, Annelie, för alla svar. Ha en fin dag du också! Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-26
12:31
Jag tänkte i mitt svar att den nog ska ligga som en negativ kostnad om det direkt skall påverka intäkterna. Eller? Mvh Lena igen...
... Visa mer
2019-08-26
12:29
Du ska betala ut, få en faktura, i slutet av året för något som skall bokas upp som en kostnad från och med räkenskapsårets början, stämmer det? Jag skulle nog använda mig av kontot 2980 - Upplupna avtalskostnader (i kredit) Sedan finns ett konto som heter 3850 (Aktiverat arbete (omkostnader)) Vet inte om det är rätt tänkt, men det kan vara en tanke... Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-26
10:26
Tack för svaret, men det satt faktiskt en bock i den rutan redan, så jag kanske gör fel. Jag är ju inte på långa vägar lika bra på det här programmet som Visma Admin. Men, varför har ni valt att låsa för ändringar i vissa fall, då det blir så "fula" huvudböcker och så lång omväg att gå för att rätta? Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-26
07:30
1Gilla
Du har fått en faktura, det fanns en felaktighet på 70:- som du får som en rabatt på nästa faktura. Nya fakturan har ett totalbelopp som ska betalas, vilket borde vara 822,11... K 1930 822,11 (vid utbetalning) D 4010 713,68 (eller det kostnadskonto du använde) D 2641 178,43 K 4010 56,- K 2641 14,- Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-26
07:20
1Gilla
Debetsaldon i debet Kreditsaldon i kredit Då blir det som Tomas på Angamato berättar här ovan. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-23
09:59
2 Gillar
Två gånger om året, betalar man moms och AGA per den 17 (nu blev det per den 19 i och med att den 17:e var en lördag) i stället för den 12:e. Det är för att man ska hinna ha lite semester även om man jobbar med siffror. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-21
11:32
Har du registrerat fakturorna som betalade på annat sätt än via matchningen så kvittar det. Matchning är ett sätt att sätta fakturor som betalade på, men jag använder mig aldrig av funktionen Matchning. Ska jag sätta en leverantörsfaktura som betalad så går jag in på den, väljer Åtgärder och Betala. Det går lika bra att göra så som att gå in och matcha en faktura. Har jag ett kvitto i handen på en betalning, gör jag ett vanligt verifikat, där jag krediterar bankkontot och i debet lägger moms och kostnad. Jag bryr mig aldrig om att jobba med funktionen Bankhändelser. Men det beror väl på att jag alltid skapat verifikationer på det här sättet och inte orkar sätta mig in i om det finns fördelar med funktionen Bankkopplingar. De gånger jag försökt mig på Matchning, har jag inte kunnat motkontera betalningen med det konto jag önskat, så jag har lagt ner att försöka få till funktionen fullt ut men det är nog min okunskap som sätter käppar i hjulet för mig. Andra gillar Bankkopplingar och Matchning och alla har vi våra egna sätt att jobba på. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-21
07:13
2 Gillar
Automatiseringar i all ära, men ibland när man vill byta konto och använda ett annat istället för det gamla invanda, så missar man och det blir fel. eEkonomi har funktionen att när man reggar en leverantörsfaktura kommer den tidigare konteringen upp. Det är ju trevligt, men vill man ändra sin kontoplan så blir det lite merarbete när man märker att man inte sett upp utan bokat fel av misstag. Då vill man ändra i verifikationen. Då visar det sig, att det inte går. Man kan inte lägga till eller ta bort en rad och ersätta med en annan. Det här verkar gälla vissa konton och vid vissa tillfällen om jag inte uppfattat fel. Således är min fråga: varför har eEkonomi öppet för ändringar direkt i en verifikation i vissa situationer och för vissa konton men inte i andra fall och på andra konton? Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-21
06:41
1Gilla
Du skriver så här: "Jag har lagt in leverantörsfakturor, kopplat ihop det med rätt bild (scannad med appen), lagt det på rätt konton och sedan bokfört den som betald." Matcha bankhändelse är likställt med betalning. Om du "betalat" redan, så blir det kaka på kaka om du går in på Matcha för att göra det igen. Matchningen ska ske när utbetalningen är reggad på banken och fakturan är obetalad. I det här fallet ser det alltså ut som om du redan betalat på annat sätt men vill göra det igen med Matcha. Eller är det något jag missförstår? Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-20
07:54
2 Gillar
Om du busar och byter till månadsmoms tillfälligt, får du till enbart juni månad då? Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-16
08:34
2 Gillar
Lägg upp uttagen mot OBS-kontot 1799 i första steg och försök sedan kontakta leverantörerna. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-14
09:01
Det var verkligen en helt suverän lösning. Har skrivit ut din text och lägger den i högen av smarta tips och trix som jag har bakom ryggen där jag sitter. Perfekt lösning som även lärt mig vad man kan använda kontoklass 9 till. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-13
09:50
Har du Admin? Är det så att den inte vill ta dina datum? Byt i så fall räkenskapsår till 2018, men jag är rätt säker på att det inte behövs.
... Visa mer
2019-08-12
07:34
Ja, att ha aktiebolag är att kliva upp ett snäpp med bokföringsrutinerna. I det här fallet har de kontrollerat protokollet och sett andra siffror där än i årsredovisningen, första sidan. Enklaste förklaringen är att man missat att fylla i siffrorna mitt i texten i protokollet. Titta där, ska du se. Lycka till, Lena
... Visa mer
2019-08-12
07:29
Visma Admin är ett mer mångsidigt program än eEkonomi. eEkonomi har de vanligaste basala funktionerna, men när man kommer in på finlir så når inte eEkonomi dit. Hur kom det sig att du bytte? Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-09
10:00
1Gilla
Bra fråga du tar upp. Jag upplever eEkonomi Smart som mindre smart, när det gäller de här ändringarna. Jag gjorde om alla momsrapporter för 2018 och det gjorde jag i Visma Administration, som är en gudagåva till mänskligheten i dessa fall. Jag skapade en SIE-fil för 2018, lånade en dator med Admin på och gjorde om allt och fick filer för hela året. Sen fick jag göra samma sak för 2019 också fram tills dags dato. Så här ska det ju inte behöva vara. I Admin, kan man bara lägga upp diffen på 2641, så räknas den summan med i nästkommande momsredovisning med automatik. Det gör hela arbetsgången miljoner gånger enklare. Jag menar, det handlar ju egentligen om en rundgång mellan momskontona som sedan ska landa på 2650, så... Jag önskar att eEkonomi kunde anamma samma upplägg. I eEkonomi, sägs det, ska man krångla med att ändra momskoder - det kommer ju upp en varning man inte kommer ifrån i momsredovisningen som diffar - och jag har faktiskt noll koll på hur det är tänkt att man ska göra för att få till det. Jag blir också, precis som Gohjärtat, jätteglad över om någon kunde förbarma sig över oss mindre vetande i ämnet och förklara hur man egentligen ska få det att fungera i det här programmet. Om man råkat skriva en faktura daterad en månad som redan gått igenom en momsdeklaration, hur går man tillväga? Om man råkat få in en leverantörsfaktura på en månad som redan gått igenom en momsdeklaration, hur går man tillväga? Hjälp! Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-08
12:35
1Gilla
Det går inte att radera kundfakturor. Hade du arbetat i Visma Admin, hade du kunnat rädda det hela om du tagit en backup före återskapandet av fakturor (för då hade du enkelt kunnat göra en restore), men i eEkonomi kan man inte ta backup och återskapa ett tidigare läge. Det som är fel, måste du nollställa. Kundfakturor med kreditnotor, betalningar med insättningar. Dessa verifikat måste lokaliseras och vändas så det som var debet blir kredit och tvärt om. Det är av vikt att dessa ändringar bokförs på rätt dag, så var uppmärksam. Görs ändringarna på rätt dag, blir det enklare att se vad som fixats. Har du precis börjat med eEkonomi, kan det vara enklare att starta om bokföringen helt, men har du jobbat ett tag i eEkonomi, blir det arbetsamt att göra så. Det hela måste bli en avvägning vad som är bäst i ditt fall. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-07
10:58
Man brukar ha semesterlöneskuldens arbetsgivaravgift där, eller på 2941. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-02
07:43
Det är ju även bra att kolla så inte Volvo debiterar något som tillhör en annan kund. Det gör man enkelt med hjälp av kvittona. Mvh Lena
... Visa mer
2019-07-01
07:48
2 Gillar
Om du gjort en backup, kan du lägga tillbaka till föregående dag. Annars kan du göra en manuell verifikation per sista juni, där du lägger tillbaka pengarna i kassan och lägger tillbaka leverantörsskulden. Sen per idag, tar du det verifikatet och spegelvänder det. Då blir det rätt i kassan och på leverantörssidan på bägge månaderna. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-27
09:26
1Gilla
Har du låst bokföringen för tidigare månader, måste du låsa upp dem. Sedan kan du bokföra tidigare datum som du önskar. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-27
06:40
1Gilla
Ja, jag önskar att eEkonomi vore lika smidigt som Visma Administration. Där kan man lägga in sin momsdiff på 2641 och då räknas den med vid nästkommande momsperiod, vare sig justeringen ligger i debet, kredit eller i en annan månad än momsperioden. Vänligen ändra i eEkonomi! Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-27
06:36
1Gilla
Katrine! Se till att siffrorna för sista december är avstämda och klara så du inte upptäcker en differens om ett tag. Det vore tråkigt. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-26
09:55
2 Gillar
Jag undrar om det inte är så att du har en momskod på det kontot. Tar du bort den, får du inget felmeddelande sedan. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-26
07:13
Javisst är det så! Jag har i revisionspärmen under flik 8 ett inventarieregister och under flik 9 årets inventarieavskrivningar. I det här bolaget ligger registret i XL, och i en av kolumnerna finns procentsatsen för avskrivningarna. Och vad mailade de om, jo, de ville veta hur mycket procentuellt som skrevs av på de olika inventarierna... Sen undrar de om vad det var för peng som låg under löneskulder. Hade de öppnat fliken för bokslutsbilagorna eller den för balansbilagorna, hade de sett det hela beskrivet på ett enkelt sätt. Precis som om man skapar en hel, stor, ROSA pärm benämnd Revisionspärm för att den bara ska stå där till ingen nytta. Det här var bara två av tio frågor de hade... Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-26
06:32
OK - om du går till Utbetalningar, ligger de i listan där?
... Visa mer
2019-06-26
06:06
Ja, Davor, på tal om punkten övrigt... Jag fick åka från Stockholm till Strängnäs med en kartong papper i år. Hade med en revisionspärm med "allt" i, skickade PDF-filer om resten, de fick inloggning, men ändå frågar de saker som finns tillgängliga för dem i pärmen eller digitalt. De är ett släkte för sig... Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-25
12:39
Blev det så, att du läste in betalfilen en gång till så att fakturorna blev dubbelbetalda och att det nu finns ett saldo på fakturorna i och med det? Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-25
10:10
1Gilla
Ja, det är det. Ni kommer åt samma programinstallation nu. Har ni serverinstallation som jag beskrev att jag hade det, kan ni ha era egna inställningar. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-25
09:49
1Gilla
Har suttit med serverinstallation, men alla har haft sina inställningar är jag säker på. Det är inte så att ni alla loggar in på servern när ni ska arbeta? Det är nämligen två olika saker. Vi hade serverinstallation, men alla fick uppdatera sina egna datorer så snart en ny version av Visma installerats på servern. Ibland när jag var tvungen att göra tunga arbeten som krävde stark lina, loggade jag på med fjärrskrivbord till servern och arbetade direkt mot den. Det är inte så att ni arbetar på det viset, loggar på servern? Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-25
09:30
Jo, jag vet, men omsättningen var inte så stor så det var inget besvärligt alls att göra så. Bakgrunden tror jag är när jag arbetade på ett bolag med c:a 100 milj i omsättning och då handlade det om småfakturor som gick ut, så det hela var rätt mastigt. Företaget hade fem banker där det var minst tre konton på varje bank plus PG. Sedan var det en fem olika bolag också. När jag tog över var röran total. Bland annat hyrde vi ut några lägenheter. Min chef tyckte att intäkterna för dessa skulle bokas mot 5010 så man såg nettot istället för att ha intäkterna på ett intäktskonto. Sedan hade vi konto 1610, personalfordringar... där blandades det hej vilt. Första veckan fick jag till uppgift att stämma av eländet och jag satt och stirrade... försökte gå bakåt och hitta vad som hänt utan resultat. Det var en tio olika personer som delade på det här kontot och alla summor ut och in var i klump istället för att specas. Stämma av? Då beslutade jag mig för att lägga upp ett Excelark att dela upp gubbarna i. Deras skulder till bolaget fick ligga på skulder också och inte som en negativ fordran som tidigare. Det blev lite enklare... Sen kom intäkterna från olika håll. Första veckan fick jag en hel Ica-påse med kontanter - osorterade - hällt över mitt skrivbord. Det var mynt och sedlar om vartannat. Det skulle "bankas" i väggen. Summorna var så stora så jag hade med mig en vakt. Alla intäkter resultatfördes "skarpt" utan att man hade ett adekvat underlag och jag kände att skulle man ha full koll, fick man ta ett annat grepp. Jag skapade avräkningskonton i parti och minut för de olika typerna av intäkter som kom från olika håll och kanter och det fungerade hur bra som helst till sist. Från noll koll till full koll. Därför har det blivit en rutin för mig med månadsbokslut med Excelark som ett stöd för vad kontona egentligen består av. Varje konto - inte alla men där det behövs - har sin fil och jag skapar en ny flik varje månad. Det betyder att man kan följa kontot bakåt på ett enkelt sätt. Måste jag skapa ett nytt konto som ska hållas ordning på, är det bara att kopiera en annan av filerna. Det låter ju som om jag har nåt tvångssyndrom... Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-25
08:30
1Gilla
Du har helt rätt, men jag förundras över hur olika revisorer arbetar. Så sent som för ett par, tre år sedan, kämpade jag med en revisor som gjorde allt manuellt med papper och penna och han hade ingen aning om vad en SIE-fil var för något. Dessutom lade han sig i mitt val av att ha ett och samma skuldkonto för tre olika skulder. Skulderna var uppstaplade prydligt och snyggt i ett sido-ordnat Excelark, där man följde allt pedagogiskt och snyggt månad för månad, men han tyckte jag skulle ha en lååååång balansräkning istället för en liten, nätt och kompakt. Jag tror han hatade mig, men jag tyckte han var rätt kul som vägrade datorer! Så revisorer finns det många olika varianter av i vår herres hage! Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-24
13:10
Ja, det vore bra med en sådan inloggning. Jag gör så här att jag sparar en lista med verifikationer för hela året, jag gör likadant med huvudboken., balans- och resultat. Sedan skickar jag dessa PDF-er på mailen till dem. Men en revisionsinloggning skulle sitta fint! Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-20
09:46
Tack, när jag såg "Periodisera" trodde jag att knappen enbart kunde göra just det, inte häva periodiseringen! Det blev så tokigt att en rad i leverantörsfakturan bland kostnaderna var negativ, d v s låg inte i debet utan i kredit. I Visma Admin går det inte att periodisera kreditposter, vilket har medfört att jag "lärt mig glömma bort" att vara uppmärksam på sådana här scenarion. Bra att det inträffade, för då kommer jag vara mer uppmärksam nästa gång. Man behöver ju inte periodisera en negativ kostnad i det här fallet. Tack! Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-20
09:45
Tack, när jag såg "Periodisera" trodde jag att knappen enbart kunde göra just det, inte häva periodiseringen! Det blev så tokigt att en rad i leverantörsfakturan bland kostnaderna var negativ, d v s låg inte i debet utan i kredit. I Visma Admin går det inte att periodisera kreditposter, vilket har medfört att jag "lärt mig glömma bort" att vara uppmärksam på sådana här scenarion. Bra att det inträffade, för då kommer jag vara mer uppmärksam nästa gång. Man behöver ju inte periodisera en negativ kostnad i det här fallet. Tack! Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-18
08:06
1Gilla
Hur gick du tillväga när du kvittade? Det ser ut som en manuell verifikation. Är det så, ligger fakturan kvar. Har du gjort en internkredit med "Ånga faktura" under "Åtgärder" längst till höger, vet jag inte vad som hänt för gör man så ska det fungera klockrent. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-17
06:39
Du kan logga på SKV:s hemsida och fixa INK2:an elektroniskt med manuell handkraft (du knappar in INK2:an manuellt på deras hemsida). Det här kräver dock att du har den behörigheten hos dem. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-17
06:35
2 Gillar
Precis, det är en del av ekonomihanteringen att kunna göra denna periodiska sammanställning. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-14
09:25
1Gilla
Har gjort en tokighet med en leverantörsfaktura, där jag hade lagt på en periodisering. Jag kan gå in och ändra konteringen med en ändringsverifikation, men periodiseringen verkar jag inte kunna få bort utan det enda alternativ jag hittar är att genomföra periodiseringen nu istället för den 30 juni. Det vore trevligt om det kunde ordnas så att periodiseringar kunde raderas. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-14
07:38
2 Gillar
Jag har en mall jag följer när jag bokar preliminärskatt, AGA, personalskatten och moms. Jag vet inte hur du bokar skatterna löpande, men det här är en modifierad variant av den text jag en gång hittade här på Vismas hemsida på supportforumet: ************* 1. Uppbokning av preliminärskatt bokförs löpande under året på konto 2518 i debet och 1630 i kredit (jag gör det per den första varje månad). När betalning till SKV sker (per den 12:e varje månad), bokas 1630 i debet och 1930 (likvidkonto) i kredit (gäller även fyllnadsinbetalningar). 2. I samband med bokslutet beräknas årets skattekostnad. Den bokas då upp på konto 8910 i debet (kostnad) och 2512 i kredit. 3. Året därpå när man fått slutskattsedeln från SKV: när slutskatten dras eller sätts tillbaka på skattekontot, bokar man bort beloppen som under det aktuella beskattningsåret bokats upp på konto 2518 och 2512. 2518 krediteras och 2512 debiteras med beloppen enligt deras utgående saldon för det avsedda året. Mellanskillnaden bokas upp på konto 1630 och skall stämma med SKV egna siffror. Om slutskattebeskedet visar en annan slutlig skatt än vad man beräknat i bokslutet, skall mellanskillnaden bokas upp mot konto 8910. Till sist hamnar således alla saldon under 1630, skattekontot i bokföringen. Det är därför som detta konto användas så snart pengar sätts in eller tas ut därifrån. Då har företaget och SKV samma siffror och det är lätt att stämma av skattekontot varje månad! ************ Vid punkt ett har jag enbart tagit upp preliminärskatten, men per den 1:a varje månad tömmer jag 2710 och 2731 också och även 2650 då jag har månadsmoms. I och med dessa extra transaktioner, har alltid jag och SKV samma siffror och jag stämmer alltid av skattekontot mot SKV:s siffror en gång per månad. Många tycker naturligtvis att detta är overkill, och de får då tycka det. Huvudsaken för mig är att mota Olle i grind och ha alla balans- och resultatkonton a jour månadsvis. Då blir det inte så mycket att göra med årsbokslutet efter det. Andra gillar stenhårt att göra alla avstämningar efter räkenskapsårets slut och det har jag respekt för. Såsom jag skrivit tidigare så har vi alla våra egna rutiner. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-14
06:37
Bilden är ett verifikat som visar transaktioner. Det jag tänkte var ett kontoutdrag på skattekontot från bokföringen och från skatteverket där man med bägge i handen jämför om det stämmer. Konton på balanssidan följer med till nästkommande år, vilket inte resultatkonton gör. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-13
11:21
Av en enda verifikation är det svårt att se hur status är på de inblandade kontona, så jag råder dig att göra kontoutdrag på dessa och se hur det ser ut. Jag föreslår också att du loggar in till SKV och tar kontoutdrag därifrån också, så du ser att dina siffror stämmer med deras. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-13
10:48
4 Gillar
En bestriden faktura ligger kvar bland leverantörsskulderna tills man fått en kreditnota som motsvarar ursprungsfakturan, antingen i sin helhet eller delvis. Sedan om kreditnotan motsvarar samma belopp som fakturan, registrerar man den och bokar bort dessa mot varandra. Har man valt att inte registrera ursprungsfakturan kan man invänta kreditnotan och sedan kasta bägge i runda arkivet om de helt tar ut varandra. Men jag föredrar att registrera bägge, för så snart man har glömt bort denna händelse, uppstår alltid som Amen i kyrkan, någonting som gör att man önskar man hade sparat de här två fakturorna i alla fall. Varför man skall yrka på en kreditnota är för att man ska säkerställa för sig själv att avsändaren är på banan med att detta krav skall bort. Om inte hela kreditnotan krediteras, betalar man enbart ut mellanskillnaden mellan de två. Om det föreligger en tvist, registrerar du fakturan som om den vore OK, men du betalar inte förrän ni löst tvisten och berättar också varför du inte betalar i tid. Fakturan ska nämligen synas i bokföringen om det drar över räkenskapsårsskiftet. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-12
07:03
1Gilla
Beträffande om man köpt en tjänst och får skulden efterskänkt. Jag skulle skapa en kreditnota som spegelvänder denna fordran. Man skapar alltså en leverantörskreditnota och använder samma konton som ursprungsfakturan hade. Skillnaden är att debet hamnar i kredit och tvärt om. Kostnaden har ju minskat för inköpet av tjänst, och då använder du dig av det kontot igen. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-06-11
13:10
Naturligtvis har du helt rätt, Lars, det är jag som inte kan något. Förlåt min totala okunnighet. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-06-11
12:29
Kära, Lars, det beror på, det. När jag rattade företaget ensam som omsatte 100 miljoner/år, var minutiös ordning ett måste med datum och allt. Har man företaget på fickan i en telefon bara, har man nog andra krav. Vad jag vill säga är att det är beroende på flera faktorer hur man vill ha det. Och ibland, måste man erkänna för sig själv också, att man kanske måste tänka om. Det gäller åt bägge håll. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-06-11
06:25
Det beror på om du skall lägga till momsen på 790:- eller om momsen ingår i 790:- och skall räknas av. Är nettosumman 790:- och du skall lägga på moms utöver denna summa, lägger du till 25% (gångar med 1,25). Är det så att momsen ingår i summan 790:-, tar du bort 20% (gångar med 0,8 för att få summan utan moms och/eller gångar med 0,2 för att få ut momssumman) Felaktiga verifikat kan man nollställa i eEkonomi. Öppna verifikatet och välj knappen Åtgärder. Lycka till! Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-06-11
05:48
1Gilla
Jag antar att du sätter in dina verifikat i pärmar och det enklaste är att man - beroende på hur många verifikat man har per år - använder sig av register 1 - 12 (för årets månader) eller om man har många verifikat 1 - 31 (typ en pärm per månad eller två månader per pärm, vilket ger två register 1 - 31 i varje pärm). Använder du sedan verifikationsserier (kanske lite överkurs) lägger du de olika verifikaten i ordning efter namn på serierna, så att A-verifikat kommer först och sedan B etc. Men, alla har som sagt sina preferenser. Jag jobbar med 1 - 31 och har två månader per pärm och särskiljer de bägge månaderna med en plastficka. Det är fantasin som sätter stopp. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »