Om
Arbetat med ekonomi i över 30 år och är utbildad redovisningsekonom från Påhlmans i Stockholm, vilket var skoj och intensivt. Har arbetat i olika brancher och i flera olika ekonomisystem. Är datatekniker i botten och har en rätt bra känsla för hur både datorer och programvaror har för begränsningar och vad de klarar av.
2025-09-05
11:01
Det beror på vilka konton du använder. Om pengar kom in på ditt bankkonto, brukar det vara 1930. Pengar som kommer in lägger du i debet-kolumnen. Sedan ger sig det andra. Kontot du använder för momsavräkningen hamnar då i kredit. Ungefär så här: Debet 1930: 1 000 kr Kredit 2650: 1 000 kr Har du använt andra konton är i det här exemplet, tar du dem istället. Det finns ett litet trick och det är att man alltid tar "betalbenet" i första hand och bestämmer om det ska ligga i debetkolumnen eller i kreditkolumnen. Betalbenet = pengar som kommit in eller pengar som gått ut. Har pengar kommit in, är det alltid i debetkolumnen man lägger dessa pengar på kontot för banken Resterande kontering ska alltså hamna i kredit Har pengar gått ut, är det alltid något som ska ligga i kreditkolumnen på kontot för banken Resterande kontering ska då alltså hamna i debet Mvh Lena
... Visa mer
2025-09-04
14:46
Tack för ert tålamod! Ha en fortsatt fin dag 🙂
... Visa mer
2025-09-04
14:32
1Gilla
Hej @LW -60! Tusen tack för att du tar dig tid att lämna förbättringsförslag. Jag håller med om att det var en bra idé! Vi har haft planer på att göra en förändring för att förenkla, men det kommer lite längre fram. Just nu har vi lite andra projekt igång som går före. Kommer du på fler smarta idéer får du gärna tipsa oss. Det är väldigt värdefullt! Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-09-04
12:34
Då får du skapa en ny verifikation per samma datum (2025-04-15) där du bokar tvärtom mot vad vi ser här: Kredit 1930 Debet 1580 Kredit 6570 Mvh Lena
... Visa mer
2025-09-04
10:55
Sorry for delay, internetproblem... Då ser det alltså ut som om de ingående balanserna inte hängde med av nån anledning. Är det så, att om du tar ut en balansrapport i eEkonomi för år 2023 så är alla värden noll på ingående balans, eller är det noll som ingående balans för 2024, eller noll för bägge åren? Beträffande att ta en PrtScr på skärmen: Windowsknappen på datorn längst ner i hörnan till vänster på skärmen klickar du på Skriv snipping tool Lilla programmet kommer upp i listan, så starta det Klicka på Nytt i Snipping toos meny, då blir skärmen lite dimmad Dra en ruta över den text du vill kopiera Klicka på kopiera Gå till forumet och klistra in. Annars kan du skicka mig rapporterna på: lena.m.wahlberg@outlook.com Mvh Lena
... Visa mer
2025-09-03
16:19
Nu är jag ingen expert på dessa kostnader, men 3:50 är väl om man får en äkta e-faktura? Det är ju skillnad på det och på en PDF som skickas elektroniskt; en PDF är ju ingen e-faktura... Jag kan inte heller svara ditt inlägg ( teknikens under). Det jag menade var att 3,50 = e-faktura men att det måste skett kommunikationsmiss mellan Kivra och Visma då det inte går över e-underlag utan bara PDF. Nej, jag vet inte... Så här: Jag har tagit emot e-fakturor sedan de infördes för länge sedan. En e-faktura har alltid kostat 3,50. Man kan ju tycka, att ett företag som Kivra, borde ha anammat e-fakturaprincipen, då det inte är långt kvar tills det blir ett måste att ha det så. Vismas pris för PDF-fakturor har alltid varit högre (i Visma Adminvärlden) och pappersfakturor har varit dyrast. Jag tror Visma varit övertygade om att det varit e-fakturor Kivra skulle förmedla. Edit två, då inte jag heller kan svara: det här måste vi alla få svar på från Spiris. Vi måste få rätt information. Mvh, Lena Mvh Lena
... Visa mer
2025-09-03
16:10
Så skönt att du är glad igen. Jag har arbetat i Admin från slutet av -80 tills för en fem år sedan och är glad att jag fortfarande kommer ihåg hur det ser ut. Men jag antar att det som man använt sig av dagligen eller det som man lärt sig uppskatta genom åren, det är det man kommer ihåg. Du anar inte vilka konstiga programvaror det finns därute. En del vänder sig enbart till säljpersonal och har ingen automatik what so ever för bokföring och redovisning. Men sedan finns det också företag som envisas med att göra allt manuellt eller bakvänt trots att automatiken finns. Det finns alla varianter i vår herres hage. Och vad jag vill säga med det är att håll kvar vid Visma Admin! Jag har arbetat i elva olika bokföringsprogram i min dag, men Admin är snabbast, helt klart! Hör av dig igen om du har något mer! Mvh Lena
... Visa mer
2025-09-03
11:06
Du har klickat på kontoförslagen i bokföringsdelen av fönstret. Du ska gå lite högre upp där det finns konteringsmallar / konteringsförslag; det är en drop down-list, ungefär där du skriver i vad verifikatet innehåller. Mvh Lena Mvh Lena
... Visa mer
2025-09-03
10:27
1Gilla
Tack, rara Tinna! Jag kan skicka mitt CV till någon lämplig vid ett tillfälle, så ni ser vad jag arbetat med under alla år. Mvh Lena
... Visa mer
2025-09-02
20:56
Du kan enbart boka det du får fakturor på, så får du inga tullfakturor har du ju inget att registrera...
... Visa mer
2025-09-02
18:16
1Gilla
Du har skickat en faktura med fel namn, men kunden har betalat fakturan ändå,. Kunden skulle inte gjort det. Kunden skulle ha inväntat en kreditnota på den felaktiga fakturan samt en ny faktura med rätt namn på. Så: Skapa en kreditnota där adressaten är samma som den felaktiga fakturan. skicka kreditnotan till kunden som betalade Skapa sedan en ny faktura med korrekta kunduppgifter och skicka den också. Betala den korrekta fakturan med pengarna du fick. Kvitta kreditnotan med den felaktiga fakturan så de tar ut varandra. Mvh Lena
... Visa mer
2025-09-02
10:57
Intressant! Kul att få beskrivet ett annat sätt att använda systemet än det man själv är så inkörd i, tack! Jag tolkar det som att vinsten är att du inte behöver lägga upp separat betalningar eller manuellt räkna ihop summorna till en betalning? Istället får du ut summan av din lilla extra månadsavstämning? Och så lägger du, vid behov, upp EN samlad betalning till skatteverket? Blir inte följden att du inte kan använda dig av de inbyggda bokföringsmallarna? Något jag använder hela tiden på bland annat Skattekontot för att slippa hålla på med manuell kontering, bara klick, klick och klick så är man klar med respektive deklaration eller motsvarande. Eller var är det jag missar? 🙂 Tillägg: struket, tankevurpa av mig.
... Visa mer
2025-09-02
10:50
Hejsan! Jag hittade en faktura i en av mina gamla bokföringspärmar sedan några år tillbaka att jag privat köpt Visma Administraion 500 med ett serviceavtal. Jag har hela fakturan med kundnummer etc tillgänglig och undrar om jag kan dra igång och aktivera Admin 500 igen. Nu har jag byråpaketet för eEkonomi & Co, men undrar ifall detta inköp av programvaran Admin 500 är "giltigt", trots att jag har flyttat och att inköpet ligger på ett annat kundnummer än det jag nu har. Jag kanske kan aktivera det tidigare kundnumret jag hade då, om det passar er bättre? I och med att jag försöker hjälpa så många här på Vismaforumet, bl a, är jag i behov av denna programvara. Får jag SIE-filer från någom som jobbar i eEkonomi, börjar programmet ge varningar om jag försöker lägga in den kunden. Därför är det smidigare med ett pristående program som håller sig för sig själv. Om det är så att det går att få köpa ett nytt serviceavtal så är nästa problem att jag bytt dator. Fungerar det ändå eller stöter jag på patrull? Det är ju SQL-databaser och annat som kan spöka och hur hanterar jag det i så fall, kan supporten hjälpa till där? Nästa fråga: vad ligger priset på idag för ett serviceavtal? Mvh Lena
... Visa mer
2025-09-02
08:32
1Gilla
Hur funkar det om din huvudvaluta är EUR, typ i Finland. Fungerar säkert utmärkt och att problemet handlar om dubbla beräkningar som du var inne på. I min värld så är detta en bugg, något som utvecklarna inte tänkte i genom fullt ut, något som fungerar nästan.
... Visa mer
2025-09-01
16:46
Jag trodde det var enstaka fakturor det handlade om, inte dessa mängder du talar om, sorry.... 🤔 När det gäller hyror, har Visma en bra samarbetspartner, Real. Real vänder sig till bolag som fakturerar hyror och de har funktionen vilande moms och att lägga intäkter på interimskonton. Företaget heter som sagt Real och de finns på Youtube där de berättar om programvaran. Har ingen lösning till dig när det gäller periodiseringarna av ROT och RUT. Mvh Lena
... Visa mer
2025-09-01
16:38
Hejsan! De fakturor som du hade i Admin, bör du lägga under "Ej reskontrafördra kundfakturor" så de inte blandas med eEkonomis fakturor vid betalningar. Det blir så jobbigt om det blir fel... Du får boka bort fakturorna med kundförluster, genom att ta och vända bort momsen i debet och att kostnadföra 6351, "Konstaterade förluster på kundfordringar". Balanskonto blir det 15xx där fakturorna ligger (i kredit) Mvh Lena
... Visa mer
2025-09-01
16:19
Du har inte gjort något fel, så du ska INTE skapa en kreditnota. Det finns en del kunder som räknar ören på det här viset och inte förstår att det jämnar ut sig i längden. Om det är så att dessa fakturor ligger öppna (=ej fullt betalade ännu) så gå in på dessa fakturor och gör en betalning till konto 3740. I och med att det är icke görbart i en och samma sväng i eEkonomi, boka örena mot konto 1990 (du måste aktivera detta konto, så svara JA på frågan som kommer upp). När fakturans/fakturornas ören blivit bokade på 1990, tar du upp veriifikatet och går in på raden för 1990 och byter konto till 3740. Går det inte att byta konto där det står 1990, lägger du till en rad istället, bokar 1990 i kredit med dessa ören och motbokar på ny rad i debet 3740. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-09-01
15:59
Tack för snabbt svar! Kapitalet ligger på 180 kr enligt bilden och räntan är på 9% per år = 16:20 på ett år (360 dgr). Räknar man bankränta, räknar man 360 dagar per år och 30 dagar per månad: 16:20/360 = 0:045 kr / dag 7 månader á 30 dagar minus 4 = 206 dagar 206 dagar x 0:045 = 9:27 Det kan ligga ett gränsbelopp i grundinställningen som gör att inte räntan kommer med. Mitt förslag är att du ändrar beloppet till 0 kronor i grundinställningen för minsta räntebelopp och att du kickar igång funktionen att debitera ränta på nästkommande kundfaktura. Då blir inte räntebeloppet så synligt, men ändå debiterat. Det blir tokigt att debitera en så låg ränta på en separat faktura. Hoppas inte kunden var sällanköpskund! Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-09-01
15:36
Hej Det beror på vilken bokföringsmetod ni bokför enligt. Kontantmetoden så skall det bokföras på betaldatumet. Faktureringsmetoden på fakturadatumet. /Joachim
... Visa mer