2025-06-10
14:56
Den här funktionen är toppen! Jag har jobbat i många programvaror, där någon anställd har byggt en "avstämningsmodul" i Excel som vi andra har måst använda. Dessa Excelbaserade avstämningsfiler, har naturligtvis inte den fantastiska funktionalitet som Admin har, utan har egentligen genererat en balansräkning, som man manuellt fått kontrollera mot den balansräkning som bokföringen presterat. Sedan har man fått leta fram felet manuellt. Jag har arbetat i 11 olika bokföringsprogram, och då kan jag säga att jag bara hittat ett program som haft en liknande funktion som Admin, med avstämningar menar jag nu. Den var till en början lite förvirrande, för man var tvungen att ordna momsredovisningen innan man kunde stämma av; det fungerade inte annars utan blev fel. Den här modulen var inte lika smart, men till sist kunde man med handpåläggningshjälp, få ut en lista man kunde använda och levereras till kunden. Jag vill med det här uttalandet berätta, att jag tycker att Admin står sig som toppen av bokförignsprogrammen än idag. Att tycka att ett bokföringsprogram är bäst bara för att det är molnbaserat, har jag svårt att förstå. Jag köper det inte. De flesta av oss som arbetar med bokföring och redovisning eller arbetar med datorer på annat sätt, har alltid en egen dator att använda. Det är sällan man sitter i ett landskap med terminalserver och bokför (och bara har tillgång skärm, mus och tangentbord). Gör man det men måste jobba hemifrån, ja, då krävs ju en dator i alla fall... Jag är inte någon bakåtsträvare, men när man höjer program till skyarna ENBART för att de är molnbaserade, då tycker jag man är ute och cyklar. Jag kräver lite mer av en programvara än att jag ska kunna skicka en faktura från telefonen. Jag har andra krav på en programvara och där levererar Visma Administration allt man kan önska. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-10
11:25
Hej!
Detta är nu löst och fungerar som tänkt igen.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2025-06-10
11:25
Hej!
Detta är nu löst och fungerar som tänkt igen.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2025-06-09
10:00
Hej!
Det här ska nu vara löst och kontohändelserna ska ha lästs in under Kassa och bankhändelser. Om du mot förmodan fortfarande skulle sakna dina bankhändelser rekommenderar jag att du tar kontakt med vår support.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2025-05-26
10:00
Hej @AnitaW
Välkommen som ny forummedlem.
Det är jättesvårt för oss att avgöra här i forumet men om du noga följer instruktionen Lägg in QR-kod på en fakturamall, malländring så bör det fungera. Du kan även boka tid med någon av våra specialister som hjälper dig att med de vanligaste malländringarna.
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-22
08:41
Hej @LW -60 , Om du klickar på bilden i mitt förra inlägg så kan du läsa skillnaden, men det är ingen större skillnad enligt min åsikt. Mvh Carina
... Visa mer
2025-05-19
14:03
Hej!
Precis som ni säger så har vi märkt att bankhändelser för den 15/5 inte har kommit in i programmet. Detta gäller er som har den äldre varianten av bankkoppling med Swedbank. Vi undersöker detta och när vi har mer information kommer tråden Saknar bankhändelser för 15/5 - Swedbank att uppdateras så min rekommendation är att ni följer den för uppdateringar kring detta.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2025-05-15
08:26
Hej @MNDU__
Då behöver du ringa supporten så får vi felsöka vidare.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-25
13:57
Här kommer två stycken "tips"i sammanhanget. Det kanske kan hjälpa till lite. Många samlar upp prelskatten, AGA:n och den avdragna skatten i en manuell leverantörsfaktura och betalar den som en faktura. En grej jag "hittat på" både till mig själv och de företag jag arbetat åt är att per den första varje månad göra ett manuellt verifikat där 2710, 2731 töms och läggs mot 1630. 2518 bokas mot 1630 det också. Allt i samma verifikat. Vare sig man betalar manuellt eller gör en faktura (och sänder med de andra fakturorna) kvittar, för bokningen den första speglar hela tiden det som Skatteverket ska ha. Det betyder att när betalningen är gjord, bokar man bort alla tre skulder mot 1630 istället för att dribbla med alla tre. Då undrar ni varför det då? Jo, i och med att man ändå gör totala balansavstämningar för bolaget per den sista, så lägger man till detta moment i avstämningsjobbet. Har man en momsskuld, gör man samma med den. Sedan drar man iväg betalningen på allt som ligger den första på 1630. Det här är kanske inte blir en rutin för alla att gilla, men så här har jag gjort i 10 - 15 år och passar mig jättebra när jag har många företag att stämma av månadsvis. Min grej blir ju att jag vet att om jag gjort mina avstämningar för ett bolag, så har också skatterna fixats och skickats iväg. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-23
14:23
1Gilla
Allt behöver inte vara så extremt automatiserat så att man tappar bort sig, tycker jag. Dessutom gillar jag, när man kan få samma resultat fast på olika sätt, att man kan välja hur man ska komma till det resultat man vill ha. Jag tycker så här: Behåll denna funktion som den är idag. Lägg till en funktion som går ut på att man i listan över leverantörsfakturor kan klicka i en debetfaktura och en kreditfaktura och manuellt välja att matcha och därigenom få ett verifikat med kvittning på. Kvittningen ska man kunna lägga i en egen verifikationsserie. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-07
13:49
Hej @Masen01 @Mikael Oliveira !
Jag rekommenderar att ni tar kontakt med vår support för vidare felsökning i era frågor - Kontakta oss.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2025-02-17
13:52
Hej!
Jag vill bara återkoppla här i tråden att vi har fått det bekräftat att vi har haft ett fel gällande detta och att klarmarkeringar har fallit bort felaktigt. Om du har råkat ut för det behöver du markera dessa manuellt som klara men vi har gjort en fix i programmet som gör att det inte ska hända igen.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-02-06
15:33
Hej!
I dagsläget finns det inga planer på att införa någon förändring kring detta men vi har återigen lyft detta som ett förbättringsförslag för framtiden.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2025-01-20
11:29
Hej @weconnectnordic !
Vi är medvetna om Microsofts beslut och kommer titta vidare på vad det innebär för Visma Administration. Så fort vi har mer information kring detta så kommer vi återkomma i denna tråden.
Allt gott! /Felicia
... Visa mer
2025-01-16
10:12
Jag har en kund som fick en e-faktura från Visma som fortfarande inte går att se. Hur tänker ni där?
... Visa mer
2024-12-17
10:13
Hej,
Precis som min kollega Tinna har skrivit tidigare så är detta en begränsning i programmet och för närvarande behöver varje valutakonto ha ett unikt IBAN nummer inlagt.
Du får gärna dela ditt förbättringsförslag via Feedback och förslag som du hittar längst ned till vänster inne i Visma eEkonomi så kommer detta direkt till våra utvecklare.
Ha det fint! /Jenny
... Visa mer
2024-12-12
11:12
1Gilla
Hej @kriwic
Ser att du undrar hur lösningen som hjälpte @Carina Rafstedt så om du Carina har möjlighet att svara i tråden så vore det toppen!
Jag vill ge dig vår syn på det hela och tolkar dig som om det uppstår funderingar när leverantörsfakturor betalas med en klumpsumma på Bankgirorapporten, särskilt när detta sker i samband med att en kreditnota är inkluderad i betalfilen.
När det gäller samdebitering, så skickar vi med den relevanta informationen i filen som behövs. Sedan är det banken som bestämmer vilka betalningar som går som samdebitering eller ej utifrån deras regler. Tyvärr kan vi inte ge ett definitivt svar på hur banken hanterar dessa samdebiteringar.
Vår process skickar betalningarna på ett sätt som borde göra det möjligt att tydligt se vilka fakturor som har betalats, förutsatt att dina inställningar är konfigurerade korrekt enligt följande instruktioner: Kan jag samdebitera betalningar till Danske Bank?
Om problemen kvarstår kan det vara bra att kontakta banken direkt för att få mer specifik hjälp om samdebiteringen.
Ha det fint!
/Tinna
... Visa mer
2024-12-03
13:32
Hej!
Vi är medvetna om att vi inte har en optimal hantering gällande detta i programmet och vi har återigen lyft detta som en förbättringspunkt i Visma eEkonomi. Med det sagt har vi inte någon mer information i dagsläget om detta är något som kommer att förändras framåt i programmet.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2024-11-26
16:59
1Gilla
Hej!
Nu har vi släppt version 2024.1 av Visma Administration där detta problem är rättat. Läs mer om vad som finns med i den nya versionen och hur du uppdaterar programmet här.
Ha det fint! /Felicia
... Visa mer
2024-08-13
13:34
1Gilla
Hej Catarina ScF! Du kan fota underlaget på bildskärmen, för att slippa skriva ut och sedan fota.
... Visa mer
2023-12-18
11:35
1Gilla
Det glädjer mig att uppdateringen i version 2023.3 har löst problemet och att allt fungerar som du vill. Tack snälla @Balticpeter för att du tog dig tid att återkoppla till oss.
/Tinna
... Visa mer
2023-11-21
11:24
Hej!
Precis som du säger så har det smugit sig in ett fel här där vi har vänt på dessa kontons benämning och momskod. Det här har vi rapporterat som ett fel i programmet. I dagsläget är det inte ett prioriterat fel att rätta till och det är inga problem att fortsätta använda kontona så som de ser ut i Visma eEkonomi just nu.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2023-11-06
11:52
Hej! Det ser ut som att detta beror på dina inställningar för tillgänglighet/teckenstorlek i Windows, man kan där ställa in att man vill ha extra stor text. Se över dina inställningar och minska där teckenstorleken och starta sedan om programmet och se om det fungerar bättre då.
Ha en fin dag 🙂
/Felicia
... Visa mer
2023-11-02
15:22
Hej,
Vi har uppmärksammat att vi har problem just nu med den automatiska matchningen/bokföringen. Följ forumtråden Automatisk matchning/bokföring av bankhändelse fungerar inte för att få information när vi har en lösning på plats.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2023-10-23
16:32
Hejsan Waxpedan! För att kika på detta är det bäst att du kontaktar mina kollegor på vår support.
Ha en fortsatt fin dag! /Mita
... Visa mer
2023-09-15
11:34
Tusen tack för att du förtydligade ditt önskemål. Jag kan lova dig att vi tar detta på största allvar och har startat en diskussion internt för hur en framtida lösning skulle kunna se ut. Med det sagt så är det inget jag i dagsläget kan lova kommer men vi är väldigt tacksamma för din idé. Just nu har vi ingen annan lösning i vårt program för hur du kan uppmärksamma dina kunder att de fått ett mejl. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2023-09-06
09:49
1Gilla
Hej @Jenny Sjöström Sannéus stort tack för informationen 🙂
... Visa mer
2023-04-12
14:10
Hej!
När det gäller felet med att det blir en felaktig differens på leverantörsfakturan så finns all information i forumtråden Det blir felaktig diff på leverantörsfakturan när du använder kommandot Godkänn preliminärt belopp. Felet som vi har är ett visningsfel så det går bra att journalföra fakturan, skapa betalning på fakturan osv utan att det är något som ska påverkas, det är alltså inte någon faktisk differens som uppstår av kommandot Godkänn preliminärt belopp. Vill du kunna arbeta vidare med Godkänn preliminärt belopp och behöver ha summan för differens korrekt så behöver du kontakta vår support för att få tillgång till en fil som hjälper till att ta bort differensen.
Den informationen jag har i dagsläget är att detta kommer att rättas i nästa version som vi släpper av Visma Administration men när det sker kan jag inte svara på.
/Jenny
... Visa mer
2023-03-15
12:22
Hej @pisun_!
Jag rekommenderar att du tar kontakt med oss via telefon för vidare undersökning i ärendet och så att du kan visa hur det ser ut i ditt program. Du når oss på 0470 - 70 62 00.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2023-03-07
11:11
Hej igen,
En camt.053 är ett kontoutdrag till skillnad från camt.054 som innehåller enbart debet och kredittransaktionerna. I administration finns det stöd för återrapportering av camt.054.
Jag kommer att se över vår information och hur vi på bästa sätt informerar om eventuell extrakostnad som banken tar ut.
/Jenny
... Visa mer
2023-02-28
09:07
Hej @Marcus17
Tack snälla för att du delar med dig av hur ni har löst detta temporärt tills vi har en lösning på plats.
Ha en riktigt fin dag och välkommen tillbaka till forumet
//Tinna
... Visa mer
2023-01-31
08:13
Hej igen,
Tack för dina tankar och input, allt sådant är värdefullt för oss!
/Jenny
... Visa mer
2023-01-27
11:50
Hej,
När det gäller att det skrivs ut en följesedel när du väljer alternativet Skicka - Aktuellt ordererkännande är rapporterat som ett fel. Det finns mer information om det i inlägget Följesedel skrivs ut istället för ordererkännande som finns på fliken Kända fel här i forumet. Följ gärna det inlägget då det är där vi gör en uppdatering när vi har en lösning på plats.
/Jenny
... Visa mer
2023-01-12
13:38
Hej! Vi har nu släppt en rättningsversion av Visma Administration, 2022.33 där det här är löst. Versionen finns att hämta antingen via Hjälp - Uppdatera programversion alternativt via vår hemsida under Ladda ner/uppdatera. Ha det gott!
... Visa mer
2022-12-19
08:50
Hej!
I version 2022.3 av Visma Administration är det här problemet löst. Du hittar versionen via Ladda ner/uppdatera på vår hemsida eller via Hjälp - Uppdatera programversion via programmet. Läs mer om våra övriga nyheter i versionsnyheterna.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2022-11-15
15:54
Hej @EkonomiFett!
Den här typen av frågor besvarar vi inte i forumet men jag länkar till vårt hjälpavsnitt om konteringsmallar där det finns mer information om hur du skapar detta i programmet. Annars kanske det är någon av våra andra användare som har något bra tips till dig och skriver en kommentar i tråden 🙂
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2022-10-24
13:09
Hej!
Det är inget som fungerar i programmet och är i dagsläget inte planerat att förändra. Däremot går det att lösa via att ändra din signatur i ditt mejlprogram precis som andra användare har skrivit tidigare här i tråden.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2022-10-21
16:24
1Gilla
Hej!
Vi tar med oss det för framtida förbättringar av programmet.
/Jenny
... Visa mer
2022-09-06
15:58
Hej @Fd medlem,
Programmet har tidigare varit uppbyggt på det sättet så att du bara har kunnat få ut en utskrift för varje typ av faktura och det är något som hänger kvar i den här utskriften, Skickade fakturor. Det kan hända att det är något som ses över framåt men det är inget jag vill lova här och nu. Du får gärna lägga det som ett förbättringsförslag via Startsidan i programmet och knappen Förbättringsförslag.
Du kanske redan vet om det men jag vill ändå passa på att tipsa om att det finns program att använda för att sammanslå pdf:er som kanske kan vara till en hjälp. Då kan du få en och samma pdf-fil även om det inte är direkt från Visma Administration som det sker.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2022-06-22
11:51
Hej igen,
Tack för att du förtydligar hur ni arbetar på just ditt företag, jag tar med mig det till teamet för att se vad vi kan göra för ytterligare förbättringar framåt.
Ha en fortsatt fin dag!
/Jenny
... Visa mer
2022-06-14
14:46
Hej!
Vi har nu släppt en ny version av Visma Administration, 2022.1 där vi nu hanterar återrapportering av kundinbetalningar i formatet camt.054.
Versionen hittar du på vår hemsida under Ladda ner och uppdatera och läs gärna mer om versionsnyheterna i vår skrivna hjälp.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2022-06-14
14:46
Hej!
Vi har nu släppt en ny version av Visma Administration, 2022.1 där vi nu hanterar återrapportering av kundinbetalningar i formatet camt.054.
Versionen hittar du på vår hemsida under Ladda ner och uppdatera och läs gärna mer om versionsnyheterna i vår skrivna hjälp.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2022-05-12
10:35
Ett problem som kan uppstå när du gör en prisinläsning är att alla artiklar inte läses in. Det du behöver kontrollera då är om det har smugit sig in otillåtna tecken som gör att prisinläsningen inte blir fullständig.
Det du behöver göra då är följande.
1. Öppna prisfilen i Anteckningar, det är enklast att använda txt-filen och göra justeringarna i den. Enklast att hitta det otillåtna tecknet är att titta på
nästa nummer som inte blivit inläst så ser du vilket tecken det handlar om. Du kan välja Redigera - och Sök om du vill söka efter artikelnumret .
2. Kopiera tecknet genom att markera tecknet och högerklicka och kopiera.
3. Välj Redigera - och Ersätt.
4. Högerklicka i fältet Sök efter och klistra in så du får in tecknet. I fältet Ersätt med ska det vara tomt.
5. Välj Ersätt alla så kommer alla otillåtna tecken att ersättas av ett blanksteg.
6. Välj Arkiv-Spara.
Nu kan du prova att läsa in filen på nytt i programmet.
... Visa mer
Etiketter:
2022-05-05
08:24
Hej @Fd medlem!
Jag tar med mig detta vidare och du får gärna även lägga in det som en produktförbättring under knappen Förbättringsförslag som du hittar på startsidan i Visma Administration.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2022-04-07
13:51
Hej!
Det här är ett fel som vi är medvetna om och jag förstår att det ser tokigt ut men i dagsläget är det inte något som vi kommer att prioritera att ändra i programmet.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2022-04-01
09:56
Hej @Lena E Beab!
För att få ut listan med sorteringen över kunder med största omsättningen till den minsta är det så här du behöver göra. De finns såklart andra urval du kan göra i programmet för vilken ordning du vill ha och de kan du se på bilden nedan:
Det finns ett användartips även för hur du får fram det för de största leverantörerna - Skriva ut statistik som visar de största leverantörerna.
/Jenny
... Visa mer
2022-03-23
11:29
Hej @Annika36!
Programmet är uppbyggt så att du ska ha en rad per leverantör inne på fliken 3. Inköp på dina artiklar. Har du flera olika artikelnummer från leverantören behöver du lägga in det på olika artiklar i administration. Detta för att du ska kunna få förslag på t ex matchningar av artiklar vid inläsning av e-fakturor. Vi har tidigare haft ett problem med detta som gjorde att det fungerade men det här är anledningen till varför det inte fungerar i dagsläget.
För att du ska få en korrekt hantering av ditt lager är vår rekommendation att du har en artikel upplagt per förpackning som du köper in. Om du inte säljer i förpackningar behöver du justera antal i lager med manuella utleveranser på den inköpta artikeln och göra manuella inleveranser på rätt antal på artikeln som ingår i paketet och som du säljer till kund.
Jag förstår att det hade underlättat med en annan hantering och du får gärna lägga in önskemål om det antingen här i forumet via idéfliken eller via Förbättringsförslag som du kan hitta på Startsidan i ditt administrationsprogram.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2022-03-17
11:00
Hej Ann-B_
Vi har fortfarande ingen lösning eller förändring i programmet vad gäller inläsning av återrapporteringsfiler med blandade betalningar. När det sker en föränding så kommer vi att uppdatera denna tråden. Ha en fin dag!
Tinna
... Visa mer
2022-03-09
12:17
1Gilla
Hej Jenny, ja, vi har kontaktat Handelsbanken och framfört vår kritik. Jag tänkte att det kunde kanske vara bra att ni på Visma vet om problemet och om ni får många frågor och klagomål från era kunder så kan ni också framföra det till bankerna. Man förväntar sig ju att utvecklingen ska gå framåt och förbättras, inte ett stort steg bakåt och försämras. Ha det gott du med! /Mia 😊
... Visa mer
2022-03-08
14:18
Hej! Jag rekommenderar att du kollar in vår hemsida för Integrationslösningar där du kan se vilka partners vi har som erbjuder en integration för Autogiro. /Jenny
... Visa mer
2022-03-07
14:11
1Gilla
Tråkigt att höra. Din lösning är tyvärr inte en enklare metod enligt mig. Hoppas ni åtgärdar felet
... Visa mer
2022-02-15
08:47
Godmorgon @Malin P
Gör så att du tar kontakt med vår försäljningsavdelning så hjälper de dig att hitta en lösning som passar för dig och föreningen.
Kontaktuppgifter till vår försäljningsavdelning hittar du här.
Välkommen att höra av dig och ha en fin dag!
Tinna
... Visa mer
2022-02-01
13:14
Hej @Fd medlem!
Det här ska vi kunna lösa och det är snarlikt som min kollega Tinna skrivit innan.
Gör följande:
Gå in under Försäljning - Fakturahantering
Markera de fakturor du vill spara som en gemensam pdf, eller välj Markera alla om du vill skapa en pdf för alla fakturor som ännu inte är utskrivna.
Välj Skicka fakturor uppe under Kommando.
Klicka på Skrivarinställningar som du hittar genom pilen som pekar nedåt längst upp i dialogrutan. Se även bilden nedan.
Markera rutan Dokument med utskriftsval Pdf sparas i samma pdf-fil.
När du väljer Skicka får du välja vart filen ska sparas och den innehåller samtliga fakturor samt att fakturorna blir markerade som utskrivna och försvinner från listan i fakturahanteringen.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2022-01-26
10:38
Hej @Agronom Andersson!
Just nu upplever vi ett problem med skriptmeddelande i programmet. Gå gärna in och följ forumtråden Ett fel har uppstått i skriptet på den här sidan som vi kommer uppdatera med mer information.
Det går bra att stänga ner meddelandet och fortsätta att arbeta i programmet.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2021-12-30
09:39
1Gilla
Bra! Tack för svar. Då behöver jag inte stånga pannan blodig med att försöka para ihop äpplen med päron 🙂 Gott Nytt År! /Annika
... Visa mer
2021-12-20
10:53
Hej Pirjo01!
Jag vill först be om ursäkt för att du inte blivit kontaktad än. Jag har ordnat så att en kollega kontaktar dig nu på förmiddagen som kan hjälpa dig med detta.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-17
10:34
Hej!
Om du skickar flera fakturor och gör det via programdelen Fakturahantering kan du göra en inställning för om du vill öppna mejlen för redigering eller inte. När du markerar flera fakturor och väljer Skicka kan du välja Skrivarinställningar:
Därefter markerar du rutan Skicka e-post utan att öppna för redigering. När du har gjort det ska fakturorna kunna gå iväg samtidigt.
Den här inställningen är inte ny för version 2021.3 utan har funnits tidigare också.
/Jenny
... Visa mer
2021-12-16
08:12
2 Gillar
Tusen tack!
... Visa mer
2021-12-14
16:47
Hej!
Vi har idag släppt version 2021.3 av Visma Administration och rättat det här felet.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2021-12-08
20:58
Ja det är verkligen ingen lösning. Då får jag ju börja om hela tiden att stega igenom listan från slutet igen och igen.
... Visa mer
2021-12-07
10:36
Hej,
Ja precis, från vår sida tillhandahåller vi inte äldre versioner längre utan det är den senaste versionen vi har tillgång till. När det gäller provutskrift så är vårt mål att ha en alternativ lösning för detta i nästa version av programmet.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2021-12-02
14:20
Hej igen,
Vad bra att det hjälpte dig en bit på vägen i alla fall!
Jag noterar önskemålet från vår sida men vill du ha återkoppling så rekommenderar jag att du skapar upp ett eget önskemål för det under fliken Idéer.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2021-11-24
11:33
Hej Lina,
Programmet ska fungera så att de fakturor som går iväg blir markerade som skickade även om det är någon faktura som stoppas med ett felmeddelande. I dialogrutan du får upp när du har valt alternativet Skicka kan en faktura stoppas direkt om det är information som saknas som behövs för att den ska kunna skickas, det som sker då är att fakturan får ett rött kryss vid status och du kan skicka iväg resterande. Men det kan såklart uppstå fel efter att du har skickat fakturan som som gör att den inte skickas korrekt.
Jag skapar upp ett ärende hos oss så kontaktar vi dig via mejl så att vi får kolla närmre på hur det ser ut hos dig.
När det gäller att utskriftsvalet försvinner när du har markerat den som utskriven manuellt är så programmet fungerar oavsett utskriftsval och det är inte något som är ändrat i version 2021.21.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2021-11-15
16:51
Hej!
Jag förstår att det är frustrerande att vi gör ändringar i ett invant arbetssätt men vi ser att digitaliseringen tar fart ordentligt och då behöver vi i programmet se till att man kan arbeta så effektivt som möjligt enligt de nya förutsättningarna. Detta var anledningen till att vi införde en ny faktureringsmodul och i samma veva delade upp knappen Skriv ut/skicka i två delar. Vill du på ett enklare sätt kunna skriva ut dina fakturor kan du använda snabbkommandot Ctrl+i så får du fram utskriftsdialogen för fakturan utan att ens behöva klicka i programmet.
Ta gärna kontakt med vår support så att vi kan hjälpa dig att reda ut problemen du upplever när du väljer att skriva ut en rapport under knappen Skriv ut.
Ha en fin dag!
/Jenny
... Visa mer
2021-09-30
12:01
1Gilla
Hej igen,
Tråden Fältet Total vikt visar fel uppgifter om du har vikt på paketartikeln och underliggande artiklar finns nu under Kända fel där vi kommer uppdatera med mer information när vi har en lösning på plats.
/Jenny
... Visa mer
2021-09-24
09:29
Ibland händer det oundvikliga, en leverantörsfaktura blir fel och du behöver rätta den. Jag har samlat de olika problem du kan mötas av och hur du justerar det på rätt sätt.
För att veta vilken lösning som passar ditt problem behöver du först kolla om fakturan är journalförd eller betald. Om din faktura är journalförd eller inte ser du genom att gå in på fliken 6. Spårning. Har du information i rutorna Vernr eller Journalnr är journalen utskriven och fakturan bokförd.
För att se om det finns en betalning på fakturan och om den är journalförd går du istället till fliken 5. Betalningar. Finns det ett verifikationsnummer eller journalnummer är betalningen journalförd och du kan inte justera betalningen.
En del ändringar går bra att göra även om fakturan är journalförd eller ej eller om det finns betalning på den. Läs mer om vilka ändringar du kan göra utan att blanda in kreditfakturor i Ändra leverantörsfaktura.
Rätta felaktig faktura som inte är journalförd:
Det enklaste scenariot är att du upptäcker felet innan din faktura hunnit journalföras eller betalas och då gör du följande steg:
Gå till Inköp - Leverantörsfakturor och gå in på den berörda fakturan.
Gör de ändringar som krävs och vill du ta bort den helt väljer du alternativet Makulera. Är det fakturatyp eller leverantören som har blivit fel går det bra att ändra så länge det inte finns något värde i rutan Mallvärde och/eller några konteringsrader. Du tömmer totalen och momsen genom att ange 0 i fälten och sedan klickar Enter. Övriga rader kan du radera med Soptunnan.
Vill du spara fakturan och använda samma löpnummer vid ett senare tillfälle kan du istället ta bort markeringen i Attesterad. Då kommer den inte komma med i en leverantörsfakturajournal och du kan återkomma till den senare.
Rätta felaktig faktura som är journalförd men inte betald:
Om din faktura har blivit journalförd men saknar betalning så gör du följande:
Gå till Inköp - Leverantörsfakturor och antingen markera fakturan eller dubbelklicka på den.
Välj Ny - Kreditfaktura eller Skapa kreditfaktura.
I nästa ruta som dyker upp ser du vilken faktura det är du vill kreditera och du får ett par olika val, kreditera hela fakturan, kopiera endast leverantörsuppgifter och skapa kredit utan ursprungsfaktura. Välj alternativet kreditera hela fakturan.
Kreditfakturan får automatiskt dagens datum som fakturadatum, ändra till samma datum som ursprungsfakturan.
Då det inte finns någon betalning på den ursprungliga fakturan kan du kvitta den mot kreditfakturan. Gå till fliken 5. Betalningar och välj Kvitta debet mot kredit. Du behöver ange ett datum för kvittningen och förslagsvis väljer du samma som fakturadatumet.
För att allt ska bli rätt i bokföringen behöver du skriva ut en leverantörsfakturajournal och en utbetalningsjournal.
Skapa en ny korrekt faktura om du behöver det och journalför även den.
Rätta felaktig faktura som har en ej journalförd betalning:
Din faktura är inte journalförd men du behöver ändra betalstatusen till Ej betald för att kunna göra de ändringar du vill.
Dubbelklicka dig in på fakturan under Inköp - Leverantörsfakturor.
Gå till fliken 5. Betalningar och dubbelklicka på betalraden. Du kommer du automatiskt komma till Utbetalningar.
Markera fakturan och Ändra betalstatus och välj Ej Betald.
Gå tillbaka till fakturan och gör de eventuella ändringar som du vill alternativt markera den som makulerad. Det går bra att ändra fakturatyp eller leverantören om det blivit fel så länge det inte finns något värde i rutan Mallvärde och/eller några konteringsrader. Du tömmer totalen och momsen genom att ange 0 i fälten under mallvärde och sedan väljer Enter. Finns det fler konteringsrader raderar du dessa med hjälp av Soptunnan.
Vill du spara fakturan och använda samma löpnummer vid ett senare tillfälle kan du istället ta bort markeringen i Attesterad. Då kommer den inte komma med i en leverantörsfakturajournal och du kan återkomma till den senare.
Rätta felaktig faktura som är journalförd och har en journalförd betalning:
Om din faktura har hunnit bli journalförd och även har en journalförd betalning behöver du göra följande:
Gå till Inköp - Leverantörsfakturor och antingen markera fakturan eller dubbelklicka på den.
Välj Ny - Kreditfaktura eller Skapa kreditfaktura.
I nästa ruta som dyker upp ser du vilken faktura det är du vill kreditera och får ett par olika val, kreditera hela fakturan, kopiera endast leverantörsuppgifter och skapa kredit utan ursprungsfaktura. I det här fallet väljer du kreditera hela fakturan.
Kreditfakturan får automatiskt dagens datum som fakturadatum, ändra till samma datum som ursprungsfakturan.
Då det redan finns en betalning på ursprungsfakturan behöver du lägga en betalning även på kreditfakturan. Gå till fliken 5. Betalningar och välj Ändra betalstatus. Välj samma betaldatum och betalsätt som debetfakturan har.
För att allt ska bli korrekt i bokföringen så behöver du skriva ut en leverantörsfakturajournal och en utbetalningsjournal.
Skapa en ny korrekt faktura om du behöver det.
Delkreditera en faktura:
Är det en del av fakturans belopp som ska krediteras gör du följande:
Markera eller gå in på fakturan under Inköp - Leverantörsfakturor.
Välj Ny - Skapa kreditfaktura eller Skapa kreditfaktura.
Lägg samma fakturadatum på kreditfakturan som det är på ursprungsfakturan.
I rutan Mallvärde ändrar du beloppet samt eventuell moms till det du inte ska betala till leverantören. Gör klart fakturan så att alla fakturarader ser korrekta ut.
Du behöver nu göra en delbetalning på debetfakturan och en betalning på kreditfakturan. Gå till fliken 5. Betalningar och välj Ändra betalstatus på respektive faktura. Tänk på att ange samma betaldatum och betalsätt. När det gäller den ursprungliga fakturan så ändrar du belopp kr så att det blir samma som på krediten.
Skriv ut leverantörsfakturajournal samt utbetalningsjournal så att bokföringen blir korrekt.
Här nedan finns de filmer vi har för att rätta felaktig leverantörsfaktura:
Fel på leverantörsfaktura - och den inte är journalförd
Fel på leverantörsfaktura - och den är journalförd men inte betald
Delkreditera en leverantörsfaktura
Leverantörsfaktura - kreditfakturan är större än debetfakturan
... Visa mer
Etiketter:
2021-09-24
09:25
1Gilla
Har du gjort en kundfaktura som har blivit felaktig? I det här inlägget har jag samlat de olika sätten som finns för att rätta till det.
Det första du behöver göra är att kontrollera om fakturan är journalförd eller om det finns en betalning på fakturan som är journalförd. Det gör du genom att gå in på fakturan under Försäljning - Kundfakturor. Om det finns en markering i rutan Journalförd under Status längst ner på fakturan är den journalförd.
Du kan också se det genom att gå in på fliken 4. Spårning och om det finns någon information i rutorna Vernr och Journalnr. Finns det en registrerad betalrad behöver du kolla om det finns ett journal/verifikationsnummer på den eller inte. När det är klart har du koll på förutsättningarna och kan se vilket tillvägagångssätt du ska följa.
En del ändringar går bra att göra även om det finns en betalning eller om fakturan är journalförd eller ej. Läs mer om vilka ändringar det är i Ändra kundfaktura.
Rätta felaktig faktura som inte är journalförd:
Det enklaste är såklart att rätta en faktura som inte har hunnit bli journalförd då du gör följande steg:
Gå till Försäljning - Kundfakturor, dubbelklicka dig in på den.
Ta bort markeringen för utskriven om den har hunnit skrivas ut.
Gör de ändringar som behövs. Om det är fakturatypen som har blivit fel går det att ändra så länge det finns några artikelrader inlagda.
Ska fakturan skickas om till kunden gör du det och annars kan du markera rutan för utskriven manuellt.
Är fakturan inte alls aktuell kan du istället välja att markera rutan Makulerad.
Rätta felaktig faktura där det finns en ej journalförd betalning registrerad:
Om du har en faktura som inte är journalförd men det finns en ej journalförd betalning registrerad behöver du göra följande:
Gå till Försäljning - Kundfakturor, markera den berörda fakturan eller dubbelklicka dig in på den.
Ta bort markeringen för Utskriven om den har hunnit skrivas ut.
Gå till fliken 4. Spårning, markera betalraden och klicka på Soptunnan.
När raden är borta går det bra att antingen justera fakturan så att den blir korrekt eller markera den som Makulerad.
Om fakturan ska skickas om till kunden gör du det, annars kan du manuellt bocka i utskriven.
Har inget ändrats som har att göra med betalningen och du vill markera fakturan som betald igen går du tillbaka till flik 4 Spårning. Registrera betalningen genom kommandot Direktbetala.
Rätta felaktig faktura som är journalförd:
Om du däremot har hunnit journalföra fakturan går det inte att ändra eller makulera den, då är alternativet att skapa en kreditfaktura. Gör följande steg:
Gå till Försäljning - Kundfakturor, markera den berörda fakturan eller dubbelklicka dig in på den.
Det finns även två olika kommandon du kan använda dig av, Ny - Kreditfaktura eller Skapa kreditfaktura.
Ska hela fakturan krediteras väljer du alternativet Kreditera hela fakturan. Annars finns även valen Kopiera endast kunduppgifter och Skapa kredit utan utan ursprungsfakturan.
Se till så att kreditfakturan har samma fakturadatum som ursprungsfakturan. Ska fakturan skickas om till kunden gör du det och annars kan du manuellt markera Utskriven.
Då båda fakturorna ligger obetalda kan du använda kommandot Kvitta debet mot kredit och på så vis tar fakturorna ut varandra när det kommer till betalningarna. Välj vilket datum som ska användas.
För att allt ska justeras och bli korrekt i bokföringen behöver du skriva ut en fakturajournal samt en inbetalningsjournal.
Rätta felaktig faktura med journalförd betalning:
När du har en faktura du vill ändra men där det ligger en journalförd betalning på behöver du också skapa en kreditfaktura för att lösa problemet. Följ dessa steg så ska det lösa sig:
Gå till Försäljning - Kundfakturor, markera den berörda fakturan eller dubbelklicka dig in på den.
Använd kommandot Ny - Kreditfaktura eller Skapa kreditfaktura.
Om hela fakturan ska krediteras är det enklast att välja alternativet Kreditera hela fakturan. Men du har också valen Kopiera endast kunduppgifter och Skapa kredit utan utan ursprungsfakturan.
Kreditfakturan ska ha samma fakturadatum som ursprungsfakturan. Ska kreditfakturan skickas till kunden gör du det och annars kan du manuellt markera Utskriven.
Då ena originalfakturan ligger betald är kommandot Kvitta debet mot kredit utgråat och du behöver istället lägga in en betalning även på kreditfakturan. Det kan vara bra att använda samma betaldatum på kreditfakturan så att de tar ut varandra på ett korrekt sätt i bokföringen.
För att allt ska bli korrekt i bokföringen behöver du skriva ut en fakturajournal samt en inbetalningsjournal.
Delkreditera faktura:
Ibland kanske det inte är hela fakturan som behöver justeras utan du vill kreditera en del av den. Då kommer lösningen för dig här:
Gå till Försäljning - Kundfakturor, markera den berörda fakturan eller dubbelklicka dig in på den.
Du kan använda dig av kommandot Ny - Kreditfaktura eller Skapa kreditfaktura.
Då det är enbart är delar av fakturan som ska krediteras kan du använda alternativet Kreditera hela fakturan alternativt Kopiera endast kunduppgifter.
Se till så att kreditfakturan har samma fakturadatum som ursprungsfakturan. Valde du att kreditera hela fakturan behöver du gå in och justera de artikelrader som inte ska vara med på fakturan. När det gäller alternativet att enbart kopiera kunduppgifter behöver du lägga till de artikelrader som ska vara med på fakturan och krediteras. Ska du skicka kreditfakturan till kunden gör du det och annars kan du manuellt markera Utskriven.
I det här fallet kan du inte använda dig av kommandot Kvitta debet mot kredit. Ska fakturorna läggas som betalda behöver du därför lägga en delbetalning på ursprungsfakturan och en betalning på kreditfakturan. Kom ihåg att alltid välja samma datum så att de tar ut varandra på ett korrekt sätt i bokföringen.
Skriv ut en fakturajournal samt en inbetalningsjournal för att få bokföringen korrekt.
Fakturan innehåller skattereduktion för rot/rut eller grön teknik:
Om du har en faktura som innehåller skattereduktion så är det egentligen ingen skillnad mot de tillvägagångssätt jag har beskrivit här ovan. Ett par men finns det såklart:
Kundens betalning är journalförd men ansökan är ej gjord till Skatteverket:
Du bör inte kreditera fakturan då du inte kan skicka en kreditfaktura till Skatteverket men om du måste så kan du först betala Skatteverkets del och sedan använda tillvägagångssättet för Kundens betalning är journalförd och ansökan till Skatteverket är redan gjord:
Om fakturan har blivit fel och du redan har hunnit skicka in ansökan till Skatteverket behöver du själv ta kontakt med dem och följa deras riktlinjer.
Här har jag samlat de filmer vi har om hur du rättar felaktig kundfaktura:
Fel på en kundfaktura - och fakturan/betalningen inte är journalförd
Fel på en kundfaktura - och fakturan är journalförd
Fel på en kundfaktura - fakturan är journalförd och det finns en betalning
Fel på en kundfaktura - och du behöver delkreditera den
Fel på en kundfaktura med rot/rut/grön teknik - och du behöver kreditera
... Visa mer
Etiketter:
2021-09-15
11:27
Hej, Jag har inte hunnit med detta efter semestern, men det är koden jag menar. Koden för DB Schenker System Premium är BCFPREMIUM I Unifaun Online som vi använder för våra frakthandlingar, detta är för långt i fältet Kod under leveranssätt. Mvh Christer
... Visa mer
2021-06-28
16:41
Hej Jenny!
Vi förstår dina tankar kring detta och i ditt fall skulle vi rekommendera att kontakta dina integrationspartners för att se hur det ser ut med nummerserieinställningar och dylikt hos dem. I Visma Administration kan man nämligen bara ha en nummerserie som blir standard i programmet.
Om du skulle göra så att till exempel Bygglet går på Visma Administrations företagsinställningar och nummerserie och att du i Rekyl manuellt skriver in fakturanummer varje gång så är risken tyvärr stor att det blir fel, precis som du nämner. Men det kan vara värt att dubbelkolla med integrationspartnerna ifall det finns någon lösning eller work around kring detta. Jag vågar tyvärr inte lova någonting dock eftersom det som sagt endast går att arbeta med en nummerserie i taget i Visma Administration.
Hoppas detta hjälpte dig något i din fråga. Du är varmt välkommen här i tråden igen om du har några fler funderingar.
Ha en fin kväll!
/Agnes
... Visa mer
2021-06-15
13:40
6 Gillar
Varje år släpper vi minst 2 versioner av administration för att bland annat uppdatera med lagar och regler men även implementera nyheter och förbättringar som ska underlätta ditt dagliga arbete i programmet.
Fördelar med att uppdatera?
Lagar och regler är uppdaterade.
Nya smarta finesser.
Det är den senaste versionen vi supportar enligt våra licensvillkor.
Vår skrivna hjälp utgår från den senaste versionen så förutsättningarna för att få korrekt information är bättre om ditt program är uppdaterat.
Kända fel rättas i våra versioner.
För dig som sitter i en äldre version kan du läsa mer om funktioner du går miste om när du inte uppdaterar via versionsnyheter.
Hur gör jag för att uppdatera?
När du startar ditt program görs det en kontroll om du arbetar med den senaste versionen eller inte. Om det finns en ny version att installera får du i så fall en fråga om du vill uppdatera. Väljer du att vänta med uppdateringen kan du vid ett senare tillfälle gå in under Hjälp - Uppdatera programversion, här visas det information om vilken version du arbetar i, vilken som är den senaste och vad den versionen innehåller. Självklart kan du också uppdatera direkt eller bli påmind vid ett senare tillfälle. Glöm inte bort att ta en säkerhetskopia först bara!
Om du får ett felmeddelande när du försöker uppdatera till den senaste versionen inifrån programmet har det med att göra att du måste starta tjänsten BITS innan uppdateringen. Läs Jag får felmeddelande när jag försöker uppdatera inifrån programmet?
Du kan också gå via Ladda ner/uppdatera på hemsidan. Du behöver inte vara inloggad för att nå den senaste versionen, det räcker med att du väljer den variant av Administration du använder och sedan Jag har avtal.
Läs mer om hur du gör en installation och vad du behöver tänka på i hjälpen Installationsanvisning Administration.
Arbetar du däremot i nätverk brukar vi prata om serverinstallation och arbetsplatsinstallation/klientinstallation. Det du behöver tänka på här är att installationen/uppdateringen först ska göras på den datorn som agerar server. När det är gjort fortsätter du med arbetsplatserna.
All information du behöver hittar du också i hjälpen Installationsanvisning Administration under delarna Nyinstallation - Nyinstallation - Flera användare i nätverk samt Uppdatering till ny version - Uppdatera version - Flera användare i nätverk.
... Visa mer
Etiketter:
2021-03-05
10:10
Hej!
Vi har skapat upp en ny forumtråd gällande det här problemet och jag önskar att du följer Meddelande om att t ex pdf-filer är öppna i annan program om du arbetar i nätverk för att få information när vi har en lösning på plats.
/Jenny
... Visa mer
2021-03-02
16:03
Hej!
I tidigare kontakt med oss har du fått informationen om att denna status egentligen bara ska komma upp när det är något som inte stämmer med de uppgifter som du har för beställningar respektive inkommande följesedlar. Men på grund av att du har ett annat artikelnummer i Leverantörens artikelnummer (flik 3. Inköp i artikelregistret) än det som leverantören har angett som artikelnummer i filen på denna, får detta underlag denna status felaktigt. Se till så att informationen för leverantörens artikelnr är samma som leverantören har så kommer detta inte att uppstå felaktigt vid nästa underlag du får från leverantören.
Hanteringen av underlag ses fortfarande över och vi hoppas på att kunna genomföra en rad olika förbättringar i kommande versioner.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2021-03-02
08:55
Innan du påbörjar en affär med en kund kanske du vill skaffa dig information om hur betalningsförmågan ser ut för att minska risken för kundförluster. När du har ett program hos oss med ett aktivt serviceavtal ingår Kreditupplysning.
Via Kreditupplysning kan du göra följande:
Anmärkningskontroll, innebär att du får information om din kund/leverantör har betalningsanmärkningar eller en skuld hos Kronofogden. När du har gjort en anmärkningskontroll rekommenderar vi att du skriver ut informationen du får då den försvinner om du väljer OK. Har du inte sparat informationen behöver du göra en ny kontroll för att se det igen.
Kreditupplysning, du får samma information som vid en anmärkningskontroll men du får också ta del av kundens/leverantörens inkomst/omsättning, förmögenhet, bokslutsrapport, limit och rating. Informationen behöver du skriva ut om du vill spara den. För privatpersoner får man endast information om den sammanräknade inkomsten och inte den taxerade tjänsteinkomsten. Detta efter en ändring vad som offentliggjordes från Skatteverket, från inkomstår 2023.
Bevaka ett företag, om du har gjort en kreditupplysning på ett företag så kan du välja att bevaka företaget. Du får ett bevakningsmejl om det är någon uppgift som ändras och för att se ändringen gör du en ny kreditupplysning. Bevakningen av företaget ligger kvar tills du själv väljer att avsluta den.
På vilka av mina kunder kan jag använda Kreditupplysning?
I Administration kan du ta en kreditupplysning på aktiebolag. Men även privatpersoner, enskild firma, handelsbolag och kommanditbolag, i dessa fall verifierar du dig med BankID.
I Kreditupplysning som är ett fristående gränssnitt när du loggar in på vår hemsida. Där kan du också ta en kreditupplysning eller anmärkningskontroll på handelsbolag, kommanditbolag, enskild firma eller på en privatperson och du behöver även här logga in med BankID för att vi ska veta vem det är som tar upplysningen.
När du skapar en inloggning till spiris.se aktiveras Kreditupplysning med automatik och första gången du ska använda kreditupplysning behöver du godkänna villkoren. Om det är flera användare som ska använda Kreditupplysning är det administratören för företaget som ska logga in på spiris.se, klicka på företagsnamnet längst upp till höger och välja Användare. Välj den aktuella användaren och bocka i Kreditupplysning under Funktioner.
Du kan använda Kreditupplysning fristående eller direkt från Administration. Arbetar du direkt i Kreditupplysning kan du som är administratör se all historik för användarna samt rensa i historiken om det behövs. Vill du veta mer om hur du arbetar fristående kan du läsa mer om det i Kreditupplysning.
Nu tänkte jag fokusera på hur du kan arbeta med kreditupplysning inifrån Administration istället. För att det ska gå smidigt behöver du göra ett par inställningar i programmet. Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mina tjänster lägger du in dina inloggningsuppgifter till spiris.se då är du automatiskt inloggad och har tillgång till kreditupplysning direkt när du öppnar Administration.
Du behöver också göra inställningar under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mina tjänster - Visma Kreditupplysning. Du kan ställa in om/när du vill få en fråga om kreditupplysning vid registrering av en order eller faktura men också om du vill få information om en kund överskrider sin kreditgräns.
Kommandot Kreditupplysning når du från kundregistret och leverantörsregistret samt när du skapar en beställning, offert eller faktura.
Använd vår skrivna hjälp för att få en stegvis guidning över hur du gör en kreditupplysning. Där kan du också få hjälp med att göra en anmärkningskontroll samt skapa en bevakning.
... Visa mer
Etiketter:
2021-02-24
10:14
1Gilla
Hej!
Nina B, det går att stänga av notifieringen och då stängs det av både för leverantörsfakturor och kundfakturor. Vill du använda funktionen framöver så går det självklart att ändra tillbaka så att du får informationen om vilka kunder och leverantörer som kan ta emot/skicka e-fakturor igen. Du hittar inställningen under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mina tjänster - Digitala fakturor och dokument och under Fler inställningar. Bocka ur rutan Kontrollera vid nytt dokument om kunden/leverantören kan ta emot/skicka e-dokument.
När det gäller meddelandet om Följande filer som tillhör dina underlag kan vara öppna i ett annat program och kan inte döpas om eller så har du inte rätt behörighet till företagsmappen är det ett problem som några av våra kunder har drabbats av. In och följ forumtråden Inläsning underlag för mer information.
Ha en fin dag!
/Jenny
... Visa mer
2021-01-12
11:10
1Gilla
Det hela har "lösts" genom lite omvägar (tycker jag).... Jag måste koppla det till Administration fast jag vill kunna koppla det mot AUTOINVOICE för att kunna ta in fakturan som EDI. Detta på grund at att vi använder försystem för fakturahanteringen och inte direkt in i Administration. Det känns lite som att gå en omväg, men det är väl något som kan ändras framöver..... //Davor P
... Visa mer
2020-12-18
07:44
Hej!
I vår nya version, 2020.3 som släppets under gårdagen har vi gjort en förbättring gällande detta så jag rekommenderar att du uppdaterar till den versionen.
För att ta del av våra övriga nyheter så kika in på inlägget Version 2020.3 Visma Administration/Fakturering/Förening.
Ha en fin dag!
/Jenny
... Visa mer
2020-12-08
14:17
Hej!
Jag ber om ursäkt över att svaret du fått från oss inte varit helt korrekt, jag tror det har skett ett missförstånd!
Du behöver inte skapa två fakturor om både tjänst och varan ska vara momsfri utan det går bra att lägga det på en och samma faktura. Markerar du rutan för Momsskyldig vid omvänd skattskyldighet i huvudet på fakturan så kommer alla artikelrader att hanteras som momsfria.
Däremot rekommenderar vi inte att man använder både artiklar med moms och utan moms när man har den markeringen. Programmet ger då en varning och nämner att det är bättre att man delar upp den i två fakturor, men detta är också bara en rekommendation!
Ha en fortsatt fin dag 🙂
/Jenny
... Visa mer
2020-11-24
14:22
Ingående balanser är de saldon som du har på dina balanskonton vid bokföringsårets början. Dessa uppgifter kommer från vad kontona hade för värde vid föregående års slut, det vill säga de utgående balanserna.
När du skapar ett nytt bokföringsår i Administration förs de ingående balanserna över med automatik.
Hur blir det om du gör någon ändring i det gamla året?
Du behöver inte längre tänka på att uppdatera de ingående balanserna manuellt när en förändring skett på det gamla bokföringsåret för det sker med automatik. Du hittar inställningen under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring, fliken Grunduppgifter och Överför UB till IB automatiskt. Funktionen går att stänga av om du vill fortsätta med att uppdatera de ingående balanserna manuellt.
Vill du ange de ingående balanserna manuellt kan du självklart göra det och även det görs under Bokföring - Ingående balans. Men istället för att använda Överför UB från föregående år knappar du själv in siffrorna på respektive konto. Du registrerar allt som ska läggas in i Debet utan minustecken och allt som ska läggas i Kredit med minustecken. När alla de ingående balanserna är inlagda ska summan för företaget totalt vara noll.
Vill du spara ner vyn du ser under Bokföring - Ingående balans väljer du att högerklicka på tabellen och Kopiera/Exportera tabellinnehåll och sedan tar du Exportera till fil. Här kan du också ta bort någon kolumn om den inte är relevant för just ditt företag.
... Visa mer
Etiketter:
2020-11-03
09:57
Hej!
Jag rekommenderar dig att ta kontakt med vår support för att få hjälp att se över om det finns något att göra för att påskynda processen.
När det gäller din fråga angående sökhastigheten du kan ställa in i dina företagsinställningar så gäller det söket för att ladda poster i listorna, det är inget som påverkar tiden för att skicka iväg fakturor.
Inställningen för Max antal e-post gäller utskick du kan göra via kontaktregistret.
Ha en fin dag!
/Jenny
... Visa mer
2020-10-19
09:23
I Administration kan du arbeta med attest av leverantörsfakturor på en grundläggande nivå. Här går vi igenom dels hur du arbetar med attestering direkt i Administration, men även tips på hur du kan arbeta om du har större behov av attestering på fler nivåer.
För dig som inte arbetar med attest:
Arbetar du inte alls med attest finns det en inställning som underlättar genom att alla registrerade leverantörsfakturor automatiskt blir markerade som attesterade. Du hittar den under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inköp:
Inställningen gör att du inte behöver markera manuellt i Attesterad på leverantörsfakturorna om du ändå inte arbetar med attest i ditt företag.
För dig som arbetar med enklare attestering av leverantörsfakturor:
I Administration sker attestering i ett steg. Du kan alltså endast styra om fakturan ska vara attesterad eller inte. Du markerar detta längst ned på fakturan:
På leverantörsfakturorna kan du ange vem som är attestansvarig i fältet Attest:
Som standard hämtas den person som är inlagd som attestansvarig under Arkiv - Inställningar- Företagsinställningar - Inköp.
Vill du ändra attest på fakturan kan du välja en annan person i listan här. Du kan enkelt lägga upp nya attestansvariga via Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Referens/ Attest. Det är då viktigt att personen är markerad för just Attest:
Det är bra att ha rätt namn för attest inlagd på respektive faktura, på så sätt har du koll på vem som ska attestera.
Jag vill även tipsa rapporten som gör det enklare när du går igenom dina ej attesterade leverantörsfakturor. Rapporten heter Attestrapport och du kan ladda ner den från vår hjälp: Rapporter för nedladdning. Du hittar rapporten under rubriken Ej attesterade leverantörsfakturor där du även ser hur du läser in den till programmet. Rapporten visar de leverantörsfakturor som ännu inte är attesterade samt vem som är attestansvarig för dessa. Självklart kan du göra urval på rapporten om du endast vill se leverantörsfakturor som har en specifik person som attestansvarig.
För dig som har behov av utökade attestmöjligheter:
Vi samarbetar med Rillion One som har en tjänst för scanning, tolkning och attest via Rillion One Invoice. En integration från Rillion One till Administration kan därför vara lösningen för dig som har större behov av attest än den hantering som finns i Administration idag. Låter detta intressant? Läs mer samt se en kort film om tjänsten via hemsidan.
... Visa mer
Etiketter:
2020-10-08
08:09
Hej Helena!
Åh vad härligt att det gick att lösa så smidigt.
Ha en fin dag önskar Jenny & Tinna
... Visa mer
2020-09-29
14:00
2 Gillar
Jag testade först med snabbreparation som bara tog ett par minuter, men det funkade inte. Därför körde jag onlinevarianten som tog kanske 15-20 minuter och det verkar ha gjort susen 🙂 Mvh Robert
... Visa mer
2018-12-19
09:23
Hej! Funktionen är nu släppt och ni kan aktivera leveransadressen på beställningsbekräftelsen igen. Ni kan läsa mer om vart ni gör det samt de andra nyheterna i tråden "Nyheter i Website/Webshop 19/12" Ha en fin dag! /Jenny
... Visa mer
2018-10-18
13:41
Hej! Nu går det att lägga till Swish som ett betalsätt i Visma Webshop. Läs mer om funktionen här "Nyhet i Webshop och Webshop+ 18 oktober" 🙂 Ha en härlig dag! /Jenny
... Visa mer