2019-12-06
13:32
Hej Larsh_ Jag förstår att det kan bli stressigt för er. Det är faktiskt inte ovanligt att man har förgående månad som period heller. 🙂 Åter till din fråga. Om jag tolkar dig rätt så vill du ändra detta till kommande lön som ni betalar ut den 23:e december och då kommer det vara både löneperiod och avvikelseperiod som kommer vara bruten mellan den 16-15 varje månad. Du kommer inte behöva skapa extra lönekörningar här men det kan vara någon manuell korrigering. Jag lägger in stegen nedan som du kan gå efter för att göra det enklare. 🙂 1. Du kan inte ha skapat lönekörningen för december än utan alla lönekörningar som finns upplagda i programmet bör vara låsta och avslutade. Om inte så behöver du åtgärda detta först. 2. Gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar för att ändra t.om datum för perioderna och Spara. 3. Nu är löneperioden och avvikelseperioden åtgärdad i löneprogrammet, nu ska du åtgärda den i Visma Lön Anställd också. Det gör du via en synkronisering av register under Arkiv - Synkronisera Internettjänster. När löneperioden är åtgärdad i Visma Lön Anställd så kommer de anställda kunna Klarmarkera sina tider när det blir dags (alltså efter den 15:e) och eventuella attester kan göras. 4. Du kan sedan skapa lönekörningen som du brukar och synkronisera ner tiderna till Visma Lön. Eftersom lön och avvikelser i Novembers lönekörning registrerades fram till den 20/11 så ska ju inte lön och avvikelser som registreras från den 16/11 in på lönekörningen igen utan det blir från den 21/11 denna månaden. Avvikelser ska programmet hålla reda på åt dig och kommer inte ta med avvikelser som redan betalats ut i November men du behöver däremot korrigera eventuella månadslöner och timlöner. För timavlönade kan du ändra timmarna manuellt på löneart 1106 om du ser att den anställde får betalt för dagarna mellan den 16-20 igen. För månadsavlönade hade jag eventuellt ändrat till löneart 1103 - Daglön istället för 1101-månadslön och betalat ut korrekt antal dagar där istället eftersom det i detta fallet inte blir en hel månadslön. Du behöver bara lägga in datumen så plockar programmet upp korrekt belopp. Sen är det alltid bra att dubbelkolla så att allt blivit rätt ändå, kika igenom lönebeskeden och kolla att det är rimligt. Skulle du fastna eller stöta på patrull så är du varmt välkommen att kontakta oss på supporten via telefon eller chatt också såklart. Ha en trevlig helg! /My
... Visa mer
2019-12-06
10:43
Hej Viktor! Det låter ju märkligt måste jag säga. Jag tolkar det som att du då har provat öppna logotypen både i andra program samt skriva ut den från din iMac och det blir korrekt? Men att det i Visma eEkonomi blir en svart logotyp på fakturan istället. Jag kommer ta kontakt med dig via e-post så vi kan fortsätta felsöka den vägen. /My
... Visa mer
2019-12-05
10:07
Hej atlas776! Underlaget för utdelning redovisas i fält 492 och skatteavdraget i fält 496 i Arbetsgivardeklaration på individnivå som du lämnar in till skatteverket. Lönemodulen i eEkonomi har inte stöd för detta däremot utan här får man sköta det manuellt. Du kan för att redovisa utdelningen på lönebeskedet hämta löneart Tillägg före skatt, tabellskatt men glöm då inte att korrigera beloppet på arbetsgivardeklarationen i fältet samt skatten med löneart Extra skatt eftersom lönearten ovan går efter tabellskatt. Vi har annars fullt stöd för det i vårt renodlade löneprogram Visma Lön som även du hänvisade till och via länken kan du prova Visma lön gratis i 20 dagar om det skulle vara av intresse. 🙂 Kontrolluppgift om utdelning ska lämnas på blankett KU31, det har vi stöd för i vårt skatteprogram Visma Skatt. Annars är det manuell hantering. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2019-12-04
16:54
Hej! Det lättaste för att få fram summan för kortfristiga skulder är att du tar fram din balansrapport för hela ditt första räkenskapsår och kikar under kolumnen kortfristiga skulder samt kikar på totalen utav kolumnen. Aktiekapitalet är inte inkluderat i denna beräkningen och beräkningsformeln som används när programmet räknar ska inte vara annorlunda pga av ett första räkenskapsår. Vi kan som sagt inte koppla upp oss eller liknande via forumet så du ska få prata med vår supportavdelning via telefon. Tänker nämligen att går du efter beräkningsformeln så bör du få samma utfall som programmet får. Kontaktar dig via mejl för vidare hantering. 🙂 /My
... Visa mer
2019-12-04
10:52
Vill du besvara en viss användare i ett inlägg där flera användare har svarat eller kommenterat? Då kan du göra såhär:
Skriv ett @ i ditt svar så får du fram alla användare som varit aktiva i tråden och du kan välja vem du vill notifiera i ditt svar.
Du kan också efter @ skriva användarnamnet till användaren för att få fram hen direkt.
Här ser du användarens namn
Gör du såhär får användaren du nämner en notifiering om detta via mejl och i forumet via megafonen uppe till höger. Smidigt va!
... Visa mer
2019-12-04
09:52
Hej Amie Goller, Ja vi har stöd för flera banker att ha en aktiv bankkoppling till eEkonomi med. Har du bankerna Handelsbanken, SEB, Danske Bank, Swedbank eller Sparbanken går detta att ordna. Hur du gör för att starta denna bankkoppling och hur det fungerar mer ingående finns info om i vår skrivna hjälp Arbeta med bankkoppling. Har du inte någon utav dessa banker så kan man också importera kontoutdrag eller kopiera och klistra in kontoutdrag från andra banker. I eEkonomi finns tillgång att skapa fakturor också. Dessa förutsättningar skapar du under rubriken Försäljning i programmet. Du börjar med att skapa dina artiklar och kunder/medlemmar innan du kan skapa själva kundfakturan i programmet. Skapar du kundfakturan i eEkonomi så kommer dessa hanteras i bokföringen automatiskt så du behöver inte göra en verifikation manuellt också till exempel. Jag skulle rekommendera vår skrivna hjälp för Kundfakturor att läsa igenom. Vi har även en kurs av eEkonomi för att komma igång i programmet. Dem går både igenom grunderna men du får även tips på smarta funktioner i eEkonomi så som bankkopplingen ovan. Du är också såklart välkommen att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon om något känns oklart. 🙂 Ha en bra dag! /My
... Visa mer
2019-12-03
15:00
Hejsan! Får först och främst be om ursäkt för ett sent svar, har kikat lite på det för att försöka få ordning på det och ge dig ett svar. Det är inte helt enkelt med den informationen jag har måste jag erkänna. Jag funderade på din kassalikviditet som du tycker borde vara bättre. I vår skrivna hjälp Kassalikviditet så finns lite information om just detta avsnittet samt beräkningsformel för att få fram talet. Om du går efter den beräkningsformeln själv, får du andra siffror då? För att få fram de kortfristiga skulderna genom en balansräkning tänker jag. Precis som du säger kan det vara bra att vi kikar på det tillsammans i ditt program och det är ingen vi har tillgång till här i forumet. Du är däremot varmt välkommen att kontakta oss på supporten för vidare felsökning, där kan vi se lite bättre om programmet fått fram rätt enligt kriterierna. Vi har inget allmänt fel kring att programmet räknar fel här men såklart så ska vi dubbelkolla detta. Skulle det vara ett programfel så tar vi det vidare där ifrån. 🙂 Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2019-12-02
15:42
@Fd medlem Du har gjort en artiklekontering med ett konto för provisionen, valt denna artikelkontering på artikeln, valt upp artikeln på fakturan och lagt minus i antal. Det låter helt korrekt 🙂 /My
... Visa mer
2019-12-02
15:35
Hejsan! Jag är kanske inte helt med på vad du är ute efter och vi rekommenderar inte att vara inne i databasen för ändringar eller liknande. Om det är en rapport eller utskrift du är ute efter så kanske detta går att skapa via rapportgeneratorn i Administration. I länken kan du läsa mer om hur du skapar rapporter i programmet. Annars är min rekommendation att kontakta oss på supporten via telefon eller chatt så du kan få ett svar. Vet somsagt inte om jag missförstår vad du är ute efter. Ha en fin dag! 🙂 /My
... Visa mer
2019-12-02
15:19
Hej @CarlWan123 Jag tycker det låter helt korrekt. Du bör ha ett ingående saldo på 1930 och ett i minus på 2081, precis som vid skapandet av en verifikation. Du kan läsa mer om det i forumtråden Hur bokför man aktiekapital i ett nystartat AB? Eller missförstår jag dig? 🙂 När det gäller hur du ska rätta bokföringen gällande 1940 så är inte det helt lätt att svara på just nu. Eftersom det är andra transaktioner inblandade på samma konto och då också en fråga om hur dessa bokförts. Lättast skulle nog vara att du kontaktar en redovisningsbyrå som kan hjälpa dig för att få det helt korrekt och också få en helhet i vad som skett framför sig. Rent programmässigt rättar du bokföringen via en manuell verifikation i programmet. /My
... Visa mer
2019-12-02
10:45
Hej Mr Redovisning, I detta fallet skulle jag rekommendera att du kontaktar oss på supporten så kikar vi vidare på det. Jag kan nämligen inte återskapa det hos mig och vi har inte något registrerat fel kring det. / My
... Visa mer
2019-12-02
09:59
1Gilla
Hejsan @CarlWan123 När du fyllt i dina ingående balanser så ska detta synas som en ingående balans inne i kontoanalysen eller en eventuell rapport av huvudboken. Om du går till Bokföring - Kontoanalys och söker på konto 2081 eller 1930, ser du inte förändringen av den ingående balansen där? Om inte, dubbelkolla gärna under Räkenskapsår och IB så du la summan på rätt konto. Tänker liknande gällande konto 1940. Om du söker på kontot i kontoanalysen ser du verifikationen för aktiekapitalet där då? Tänk på perioden så det inte är "felaktig" period eller räkenskapsår som visas. Det är lite svårt att säga direkt hur du ska rätta detta, vad vill du ska ske? 🙂 Vilket annat konton använde du när du bokförde aktiekapitalet på 1940? Är det på detta kontot aktiekapitalet ska vara bokfört på eller ska du använda 1930 som du fyllde i ingående balans på manuellt istället? Återkom gärna så kikar vi på det. Ha en bra dag! /My
... Visa mer
2019-12-02
09:34
Hejsan! Jag flyttade ditt inlägg till frågor gällande Visma Lön. 🙂 Det går bra att fördela resultatenheter i procent, i vår skrina hjälp har vi beskrivit hur du gör detta i inlägget Bokför anställdas löner på resultatenhet och projekt.
/My
... Visa mer
2019-12-02
08:56
Hej Malin! Det har med artikeln och dess artikelkontering att göra som du använder på fakturan. Om du går till Försäljning - artiklar - klicka på artikeln - redigera kan du klicka på det blå understrukna namnet för artikelkonteringen och därmed se att det fattas ett konto i en utav rutorna. Det fattas ett konto i den rutan programmet kollar på och hade tänkt gå efter i konteringen. Du kan korrigera artikelkonteringen under Inställningar - Artikelkonteringar eller byta konteringen direkt på artikeln. Finns en annan tråd i vårt forum där vi förklarar mer ingående gällande att försäljningskonto inte finns för en utländsk kund. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2019-11-29
14:52
Inte i den utskriften tyvärr, där får du inte fram själva fältkoden och dess summa utan egentligen endast det som syns när du skapar ett lönebesked. Tänker att det bästa i ditt fallet är att ta en kompletterande utskrift under Utskrifter och spårning - utskrifter och välja Arbetsgivardeklaration på individnivå. På denna ser du alla fältkoder och belopp för de anställde. 🙂 /My
... Visa mer
2019-11-29
09:25
Hej Karolina5, I Visma Lön har vi en utskrift som heter Löner i en period under Utskrifter och spårning - utskrifter. Denna tar fram Bruttolön, förmåner, avdragen preliminärskatt och nettolön för de anställda och det är då både framställt per lönekörning och en totalsummering för hela perioden du gör urval för. Det som fattas på utskriften är arbetsgivaravgifter så du kan därav skapa en egen utskrift och utgå ifrån den färdiga utskriften Löner i en period. Gå till Utskrifter och spårning - Skapa egna utskrifter klicka på Ny uppe till vänster, markera Lön - Löner i en period i listan för att kopiera standardutskriften - OK. I listan över fält till vänster bockar du nu i Arbetsgivaravgift så hamnar det som en kolumn i översikten för utskriften, du kan såklart bocka i andra fält också om du vill. Välj vilken period du vill visa på utskriften samt vad perioden ska baseras på och Uppdatera för att få fram de anställda och deras värden. Nere till vänster kan du också göra övriga urval om du endast vill få med en viss del av de anställda eller annat. Jag hoppas denna utskrift kan hjälpa dig på vägen. 🙂 Trevlig helg! /My
... Visa mer
2019-11-29
08:54
Hej MarielleJ, När du har en aktiv bankkoppling med bland annat Swedbank så hämtas själva kontoutdraget från din bank till Visma eEkonomi. Girobetalningarna visas som en klumpsumma per dag och genom att importera en återrapporteringsfil från din bank kan du få de transaktioner som ingår i klumpsumman specificerade. I vår skrivna hjälp kan du se hur du importerar återrapporteringsfilen. Har du frågor eller funderingar kring detta eller om jag missförstått din fundering så är du välkommen att återkomma så kikar vi närmre på det. 🙂 Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2019-11-28
17:09
1Gilla
Helt rätt. Eftersom bilden fortfarande är kopplad till originalet så måste du ta bort kopplingen för bilden från denna så du kan koppla om bildunderlaget till den nya du skapa. Gå till Inköp - Alla leverantörsfakturor så kan du klicka på ursprungsfakturan - öppna - nere till höger på bildunderlaget så finns radera bild/ångra koppling. Klicka där och välj Ångra och inte ta bort/ radera. Då hamnar bildunderlaget under inköp - bildunderlag - ej kopplade bildunderlag och när du skapat/sparat/bokfört den nya leverantörsfakturan enligt ovan kan du öppna även denna - koppla bildunderlag och välja bildunderlaget från programmet.
/My
... Visa mer
2019-11-28
15:56
1Gilla
Hej! Ja, den ligger under Inköp - Leverantörsfakturor - Alla Leverantörsfakturor eftersom den har blivit skapad en gång tidigare. När en faktura ångras så försvinner den inte utan det skapas bara en kreditfaktura som kvittas mot debetfakturan för att nolla bokföringen 🙂 Du kan söka på leverantörsnamnet där för att få fram den så smidigt som möjligt tänker jag. /My
... Visa mer
2019-11-28
15:31
1Gilla
Hej Sami___! Jag har kikat på din fundering när det gäller inköp till företaget och hittade bra och matnyttig information om detta på skatteverkets hemsida. I fältet Om du ska köpa, hyra eller leasa bil eller annat fordon hittar du nog den informationen du är ute efter vad det gäller moms vid inköp utav bil. Återkom om något känns oklart 🙂 /My
... Visa mer
2019-11-27
14:19
Hej Holger Paulsson! Precis som du säger så skapas namnet på mappen automatiskt via installationen utav Visma Advisor. Det går inte att döpa om mappen eller som du beskriver det att lägga till ett alias-namn men jag hoppas att jag har en lösning till dig som underlättar något när du vill spara externa filer skapade utanför programmen. Om du öppnar Visma Advisor Connect - Välj kund i sök rutan - Öppna - Kundens datakatalog eller eventuellt kundens dokument. Då öppnas utforskaren på din dator tillsammans med sökvägen till kunds katalog där allt sparas så du slipper leta fram den manuellt och du kan dra/flytta eller klistra in övriga externa dokument direkt dit. Hoppas detta hjälper dig på vägen! 🙂 /My
... Visa mer
2019-11-26
14:26
1Gilla
Hej @AccountantfromHell_singland Ja det stämmer. Du kan skicka dokumentet med lönebeskeden med en maxstorlek på 15 mb och du betalar då endast för själva signeringen/signeringarna samt för en smsinbjudan om du använder det alternativet. 🙂 /My
... Visa mer
2019-11-26
14:21
Hejsan, Ja, det stämmer. Korrigeringsverifikationen har "nollat" ut ursprungsverifikationen så du bör kunna skapa om verifikationen på nytt med korrekt datum och då få ett korrekt saldo på kontona. 🙂 Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2019-11-25
14:28
Hejsan! Precis som du säger så korrigerar inte en korrigeringsverifkation bara själva datumet utan är till för att korrigera konton eller saldon till exempel. När en verifikation har konto 1930 som bokföringskonto och är gjord manuellt så går det inte att makulera eller ta bort verifikationen eller korrigeringen utav den. Om det skulle hända igen så kan du läsa Markulera eller ta bort preliminär verifikation. Min spontana lösning eftersom jag inte vet hur din korrigeringsverifikation blev så är mitt förslag för att rätta det som hänt nu att du skapar verifikationer som vänder ursprungsverifikationen samt korrigeringsverifikationen och gör om. Alltså lägg upp ny verifikation med samma datum och konton men med motsatt i debet/kredit som den verifikation du ska rätta. När detta är gjort så bör kontosaldona för verifikationerna vara nollade så du kan skapa om verifikationen för den betalda kundfakturan på nytt med korrekt datum. Alternativt så tänker jag att korrigeringsverifkationen redan gjort en korrigering på ursprungs-verifikationen? Alltså att korrigeringsverifikationen är likadan som originalet men tvärtom i debet/kredit för kontona? Om så är fallet så behöver du inte skapa fler korrigeringar utan då bara skapa om verifikationen på nytt. Du får gärna återkomma om något känns oklart, gärna med en förklaring på hur ursprungsverifikationen och korrigeringen ser ut. Kan då ge en mer specifik lösning om det behövs 🙂 /My
... Visa mer
2019-11-25
14:14
1Gilla
Hejsan! De scheman som har använts av en anställd i låsta perioder bakåt i tiden går inte att radera. Detta för att avvikelser i kalendariet, registreringar på lönekörningar m.m är baserat på detta. Samt även för att du ska kunna ta ut utskrifter bakåt i tiden, se historik eller liknande. Du har gjort helt rätt i att inaktivera dem istället och för att de inte ska störa dig i ditt arbete med arbetsscheman kan du bocka ur Visa även inaktiva arbetsscheman om du råkat bocka i den. På så sett döljs dem i listan över scheman automatiskt men du kan alltid bocka i rutan igen för att återuppta schemat om det skulle behövas i framtiden. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2019-11-25
13:54
1Gilla
Hej Mira__! Vad jag förstår från det du skrivit så har du råkat ångra fakturan. Det innebär att programmet skapat en kreditfaktura till leverantörsfakturan och kvittat dessa två, detta i sin tur innebär att bokföringen har nollats och att du kan göra om leverantörsfakturan på nytt så du kan matcha bankhändelsen. Har du en aktiv bankkoppling så kan du bocka i Betala manuellt när du skapar fakturan så den inte skickas till banken automatiskt eller kommer med i en eventuell bankfil. Är det som jag beskriver ovan så ska inte fakturan finnas kvar under Obetalda leverantörsfakturor. Återkom om något känns oklart, gärna med bild på hur det ser ut för dig eller med en beskrivning hur verifikationerna är upplagda. Ha en bra dag! 🙂 /My
... Visa mer
2019-11-22
15:59
1Gilla
Hej! För att vara på den säkra sidan så skulle min första rekommendation vara att du kontrollerar detta med skatteverket, vilka kostnader utav de du nämner som du får ta upp i bokföringen och är avdragsgilla. Gällande hälsa-och sjukvård för anställda så uppstår en skattpliktig förmån och ska tas upp till den anställdes underlag (dvs dig) för beräkning av preliminärskatt. För de kostnader du kan bokföra och som är avdragsgillt kan du använda konto 7620 Sjuk- och hälsovård, tex för patientavgiften eller läkemedel. Gå till gym tänker jag spontant går på ett friskvårdsbidrag. Utgifter för friskvårdsbidrag och liknande kan bokföras på konto 7380 Kostnader för förmåner till anställda. Tänker även att du kanske kan ta hjälp utav Personalförmån, motion och friskvård på skatteverkets hemsida. Skoinlägg måste jag säga att jag inte har koll på, så lyft denna med skatteverket. Du får mer än gärna dela med dig utav informationen du får utav dem så jag och andra användare kan ta hjälp utav det framåt. 🙂 Ha en fin helg! /My
... Visa mer
2019-11-22
15:00
Hej Ida___4! Det kan finnas olika lösningar gällande detta. Både rent manuellt men även genom programmet Visma Lön. Jag ger två exempel på lösning nedan. Har du använt dig utav våra snabbval och kalendariet i Visma Lön så kan du korrigera snabbvalet som blev fel där. Det gör du genom att gå till Lönearbete - Kalendarium - öppnar det aktuella snabbvalet - korrigera snabbval. Då stryks snabbvalet i kalendern och du kan registrera sjukfrånvaron på nytt med snabbvalet Sjuk. Glöm inte att ändra inställningen från 100% till 90% innan under Arkiv - inställningar - företagsinställningar - snabbval - markera snabbvalet sjuk - Ändra snabbvalsinställningar. På kommande lönekörning kommer detta att redovisas och sjukavdraget korrigeras så den anställde får tillbaka detta på sin utbetalning. Detta är en bra lösning om du inte har allt för många låsta avvikelser framför det felaktiga. Har du flera låsta avvikelser efter sjukfrånvaron så måste även dessa korrigeras först för att du ska kunna korrigera och rätta sjukfrånvaron via detta arbetssätt. Du kan också lägga in det manuellt på lönekörningen där sjuklönen ska betalas ut. Det gör du genom att hämta samma löneart som registrerats felaktigt för sjuklönen dag 15-90 men med kvantiteten i motsatt tecken så beloppet blir plus. Registrera sedan korrekt löneart för sjukfrånvaron 90%. Du kan fortfarande framåt använda snabbvalet för avvikelser då denna manuella hantering rekommenderas för rättningar liknande denna så glöm inte ändra snabbvalsinställningarna även här. Hör av dig om något känns oklart. Trevlig helg! 🙂 /My
... Visa mer
2019-11-22
13:43
Hejsan, Jag kikade bland annat på skatteverkets hemsida och hittade inlägget Så fyller du i arbetsgivardeklaration på individnivå - ruta för ruta. Där hittade jag fälkod 020 under kolumnen Kostnadsersättningar där jag kunde läsa att denna beloppen som berör denna fälkod är kostnadsersättningar du betalat ut som inte är en bilersättning eller traktamente. Hittade till exempel 1226 - kostnadserättning som en färdig löneart i Visma Lön, en nettoersättning som används och påverkar fältkod 020 på AGI. Du kan läsa mer om lönearten och om när den används om du går till lönearbete - lönearter - dubbelklicka på lönearten och kika på flik 3 Egna inställningar, finns en beskrivning till höger. Ha en trevlig helg! 🙂 /My
... Visa mer
2019-11-21
16:38
Hej igen! 🙂 Har full förståelse för att det inte är helt lätt att veta, skönt att det klarade upp det hela. Gällande filer i MSG-format så är detta som du kanske vet inget vi har stöd för idag och det är inte helt klart om detta är något som kommer komma framåt. Du får gärna skriva ett eget inlägg om ditt önskemål på vår flik idéer i forumet så kommer vi att utvärdera det och återkomma med beslut. Ha det fint! /My
... Visa mer
2019-11-21
15:24
Hejsan! Tolkar jag dig korrekt att du vill kunna spara ner bildunderlagen i eEkonomi till din dator och därmed kunna öppna filerna? Om så är fallet så kan du gå till Inköp - Bildunderlag och klickar på bildunderlaget du vill spara. Då kommer du till verifikationen eller leverantörsfakturan bilden är kopplad till med bildunderlaget öppet till höger. Klicka på skrivaren uppe till höger om bilden och högerklicka på bilden - Spara bild som. Återkom om jag missförstått så tar vi en ny titt på det. 🙂 /My
... Visa mer
2019-11-20
16:04
1Gilla
Hej! Jag förstår att detta inte är helt enkelt. Om du inte redan har gått igenom forumtråden Avdrag för SL-kort så hade jag rekommenderat dig att börja där, kanske det kan hjälpa dig en liten bit på vägen. Annars så får du nog vända dig till skatteverket. Det är precis som du säger en gråzon gällande frågan och det är därför svårt att svara på på rak arm. Skulle du däremot få återkoppling från skatteverket så är du mer än välkommen att dela med dig utav den här, på så sätt sprider vi lite mer kunskap kring ämnet flera utav oss funderar på 🙂 Ha en bra dag! /My
... Visa mer
2019-11-19
16:54
Hejsan! Kan du går till Arkiv - Bokföringsår - Välj Bokföringsår, funderar på om bokföringsåren är låsta? Om inte eller om de endast är låsta t o m en viss månad så kan du välja att gå in på respektive år och bokföra resultatet. Det gör du genom en verifikation under Bokföring - Verifikationer. När du gjort detta så får du överföra den utgående balansen från förgående år till innevarande så dessa balanser uppdateras igen och det gör du under Bokföring - Överför UB från förgående år. Återkom gärna om något är oklart så kikar vi på det. Ha en fin eftermiddag! /My
... Visa mer
2019-11-19
14:21
1Gilla
Hej hörrni! Vi har valt efter att GDPR trätt i kraft genomföra denna förändring gällande att personnummer inte sparas automatiskt. Tidigare så gjorde eEkonomi valet åt er att personuppgiften sparades men detta är nu ett val man som företagare får göra själv. Vi har som ni säger egentligen inget ansvar att se till att lagar och regler följs av företagen. Vi som leverantör av programvaran har ändå valt att minimera risken för våra kunder att inte följa och anpassa sig efter det. /My
... Visa mer
2019-11-19
14:09
Hejsan! För att kontot ska komma upp under momspliktig försäljning när du skapar artikelkonteringen så behöver du först välja en momskod på konto 6050. Det gör du under Inställningar - kontoplan - sök på kontot och markera det - redigera och ändra vid rullgardinen för momskod. Nu förstår programmet att detta kontot ska hittas under momspliktig försäljning och därefter kan du göra som föreslaget ovan 🙂 Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2019-11-18
16:36
1Gilla
Hej Mikael 0, Jag skickar ett mejl till dig så kikar vi vidare på ditt ärende den vägen. 🙂 /My
... Visa mer
2019-11-18
16:13
Hejsan! Jag flyttade ditt inlägg till denna tråd för att samla frågan på samma ställe. Om jag har tolkat ovan korrekt så kan du korrigera det mot det ursprungliga inköpskonto du använt, tex 4000. Vilket datum denna korrigering ska utfärdas på bör vara samma dag som du fick avslag tänker jag men detta skulle jag dubbelkolla med skatteverket. Kanske eventuellt någon i denna tråd som kan svara på det om inte annat? 🙂 Ha en fin eftermiddag! /My
... Visa mer
2019-11-18
15:42
Hej! Precis som du säger så ser du inte fakturan under obetalda kundfakturor i fallet du valt Swish som betalningsmetod. Detta eftersom du faktiskt fått betalt och nu bara väntar på att få in betalningen på ditt kontoutdrag på banken, betalningsbekräftelsen du skapar bokförs alltså om från 1510 - kundfodringar till konto 1580 - Fordringar för kontokort och kuponger och du hittar dem därav under Alla Kundfakturor. Om jag förstått dig rätt så vill du kunna få fram en lista på kundfakturor/ Betalningsbekräftelse du skapat där kund betalat med Swish men du inte hunnit registrerat betalningen än? I dagsläget kan du under Rapporter välja rapporten Huvudbok och där göra ett urval på endast konto 1580. Kanske detta kan hjälpa dig på vägen? Vi kan såklart kika på det som en idé framåt men tar gärna emot lite mer info och feedback kring hur detta skulle hjälpa dig i ditt arbetssätt först så vi får fram vad du är ute efter mer exakt. 🙂 Ha en bra eftermiddag! /My
... Visa mer
2019-11-18
15:18
Hejsan, Om jag förstått det rätt så använder du Visma eEkonomi. När du ska bokföra betalning/ inbetalning för en leverantörs/kundfaktura i programmet så kan du välja vilket konto det ska gå emot. Du kan bokföra detta på två sätt men båda har en gemensam nämnare att kontot du vill bokföra mot finns upplagt under Inställningar - Kassa och bankkonton så börja med att lägg till ditt Kassa-eller bankkonto där, du får välja vilket bokföringskonto det ska vara. Tänk på att är det ett företagskonto du lägger upp så måste det vara valt som primärt företagskonto. Primärt företagskonto är det förvalda kontot för kundfakturor och leverantörsfakturor du skapar. Du kommer kunna välja kontot oavsett om du bockar i att detta är primärt eller ej. När du gjort detta kan du välja att bokföra betalningar och inbetalningar för fakturor på detta kontot. Går du via Kassa och bankhändelser så gör du det först i rullgardinen för Konto, väljer du ditt "nya" konto för 1958 där så kommer de händelser du matchar och bokför här efter detta bokföras mot detta. Du kan närsom byta tillbaka såklart på samma ställe. Bokför du direkt via fakturan genom att klicka på den Åtgärder - Registrera betalning/inbetalning så ändrar du kontot vid rullgardinen för betalt/inbetalt till konto. Hoppas detta ger svar på din fråga. 🙂 Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2019-11-18
14:17
Hej Susanne54, Vi har nyligen lanserat en tjänst som heter Visma Sign som hjälper dig med digital signering vid tillfällen som dessa. Denna kan absolut användas för lönebeskeden, även när ni använder Kivra. 🙂 I vår tråd Digital signering med Visma Sign har vi information om tjänsten samt en film jag rekommenderar dig att ta en titt på för vidare instruktioner om hur det fungerar mer exakt. Ha en bra dag! /My
... Visa mer
2019-11-15
16:49
Hejsan! Jag har funderat och försökt hitta info för att besvara din fråga men detta är inte helt lätt och går lite utanför min kompetens. Känner därav mig inte helt bekväm med att svara fullt ut måste jag erkänna. Jag har kikat på hur du kan bokföra dessa 50 000 kr som går ut i moderbolaget och då ska detta endast bokföras via balanskontona. Det är 50 000 kr som ska kreditera konto 1930 och debitera ett 16xx - konto. Jag har dock svårt att svara på hur du sköter detta i dotterbolaget. Möjligt att det finns någon av våra användare här i vårt forum som känner sig manad att svara på frågan? 🙂 Vi har annars en sida hos oss där du kan hitta redovisningsbyrå, du får gärna kika där om du inte har någon annan du kan vända dig till. Lycka till och hör av dig om det dyker upp något annat du funderar på. Ha en fin helg! /My
... Visa mer
2019-11-15
15:42
Hejsan!
Jag flyttade ditt inlägg från en tråd gällande personnummer på en ny kund i eEkonomi till ett eget inlägg då detta berör en annan del av programmet. Har du ett personnummer i kundregistret och skapar en offert för husarbete så ska personnummer komma med på denna automatiskt, jag får därav inte samma utfall som du har. Kvarstår problemet för dig så skulle jag rekommendera att du kontaktar oss på supporten så ska vi såklart kika på det. Ha en trevlig helg! /My
... Visa mer
2019-11-15
15:07
Hej Carola L, Ja, det bör ha kommit med i din resultaträkning om allt gått rätt till. Om jag förstår dig rätt så bokförde du detta under Kassa och Bankhändelser som en övrig insättning och egen kontering? Du kan under bokföring - Rapporter ta ut en resultaträkning, när du klickar på Skapa rapport så kan du bocka i Visa konton. På resultaträkningen ser du då summa per konto för en mer specifik rapport som kanske kan hjälpa dig. Jag testade detta och fick med intäkten under nettoomsättningar i min resultatrapport, använde ett 30-konto som försäljningskonto i min kontering som jag nu också ser på min mer specificerade resultaträkning. Om du fortfarande inte ser eller får med intäkten i din resultaträkning så behöver jag lite mer information utav dig 🙂 Vilka konton använde du? Beskriv gärna mer exakt hur verifikationen har blivit upplagd. Återkom gärna så kikar vi på det. Ha en trevlig helg! /My
... Visa mer
2019-11-12
15:36
Hejsan! Jag kan se att du inte fått återkoppling hos oss, ber om ursäkt för det. Bytt plattform utav forumet nu mellan oktober och november så det ska vi se till blir bättre. Här ska vi nog dubbelkolla en gång till för att se till att jag har förstått allt korrekt så du får ett så bra svar som möjligt. Du beskriver verifikationerna för faktura 14370 och om jag förstått det rätt har du debiterat konto 1510 men sedan krediterat kontot med samma belopp, vilket då gör att beloppet nollas bort. Du har alltså en kreditering på konto 3231 och en debitering med samma summa på 1901 kvar. Kollar jag sedan på verifikationerna för kreditfakturan 14401 så har det hänt samma sak där men då tvärtom eftersom det är en kreditfaktura vad det gäller debet/kredit. Alltså i slutändan har du en debitering på konto 3231 och en kreditering på konto 1901 på samma summa. Jag är därav inte riktigt med på mellanskillnaden du beskriver ska ligga på 1510 🙂 Utifrån konteringarna så har du en mellanskillnad på summan 102 934 kr i kredit på 3231 i en debitering på 1901. Förstår jag dig korrekt om att du då vill flytta denna mellanskillnaden från kontona 3231 och 1901 till konto 1930 ändå? Är kanske inte riktigt med på konto 1901 som du använder? Tänker om det är en swish-betalning och att du använder detta konto som "mellanlandning"? Vi har isåfall en bra funktion för detta i eEkonomi om du har användning för det. Där sköts denna ombokning automatiskt när du på din upplagda kund i Visma eEKonomi väljer betalningsvillkoret Swish direktbetalning. Bara så du inte arbetar dubbelt eller gör en onödig ombokning manuellt tänker jag 🙂 Återkom gärna med lite mer info och återkoppling så ska vi nog kunna lösa det tillsammans! Ha en bra dag! /My
... Visa mer
2019-11-12
14:21
Hej! Ja ursäkta, det blev lite fel där ser jag. 🙂 Jag förstår det på din fråga nu att du funderar på hur du bokför själva utfärdandet av option. Du kan precis som du skrev i ditt tidigare svar använda konto 3013 - Premier för utfärdade optioner. Jag kikade på sidan Bokföra optioner och option på bokföringstips.se, där finns flera exempel utställda när det gäller just optioner som även då kanske kan passa dig om det dyker upp andra funderingar på vägen. Ha det gott! /My
... Visa mer
2019-11-11
16:49
Hej igen! 🙂 Ja även detta hittade jag på redovisa rätt och i detta fallet beror det på optionens löptid som jag förstår. Beroende på detta kan du bokföra erlagd premie på något utav följande konton enligt redovisa rätt:
Långfristiga placeringar:
1350 Andelar och värdepapper i andra företag
1384 Derivat
Kortfristiga placeringar:
1880 Andra kortfristiga placeringar
1886 Derivat /My
... Visa mer
2019-11-11
16:18
1Gilla
Hej VeronicaO! Ursäkta sen återkoppling gällande din fråga. Om jag förstått det rätt så använder du vårt program Visma Compact och för att få bäst svar på din fråga gällande detta program och din felaktigt fakturerade order skulle jag vilja hänvisa till vår support. Du kan kontakta oss här så hjälper vi dig vidare. 🙂 Ha en fin eftermiddag! /My
... Visa mer
2019-11-11
15:39
Hej Gabriella2! Tack för din fråga och ursäkta lite sent svar. Jag har kikat på din fråga gällande nyemission och hur detta ska bokföras hos Redovisa rätt, fick ett svar på din fråga via dem. Där beskrivs det att du i samband med bolagsstämmans beslut om ökning av aktiekapitalet genom nyemission ska debitera konto 1690 och kreditera konto 2082 med ökningen. Citerar också följande:
"Vid betalningen (kontantemission) debiteras det likvidkonto som tillgodoförs pengarna och konto 1690 krediteras. Vid överlämnande av egendom (apportemission) debiteras aktuellt tillgångskonto och krediteras konto 1690.
När Bolagsverket registrerat nyemissionen debiteras konto 2082 och krediteras konto 2081 Aktiekapital. Om emissionen skett till överkurs krediteras det överskjutande beloppet på konto 2097 Överkursfond." Hoppas detta hjälper dig på vägen! Ha en bra dag! 🙂 /My
... Visa mer
2019-11-08
16:40
Hej Mickeys! Själva inköpet utav din vara bokför du först, detta kan du bokföra som enligt ditt exempel nedan: 1930 - Total kostnad 2641 - Moms 40-konto - belopp exkl moms Därefter bokför du över själva lagersaldot genom att välja kontot du använde vid bokföringen av inköpet och ett 14-konto. 40-konto Kredit 14-konto debet Vad det gäller inköp utanför Sveriges gränser så har vi en väldigt bra tråd skapad sedan innan som heter Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU. Jag rekommenderar att du kollar in denna så kommer det förhoppningsvis lösa din frågeställning. Ha en trevlig helg! /My
... Visa mer
2019-11-08
15:37
Hejsan! Mycket bra fråga du ställt i vårt forum. Jag kikade inne på redovisa rätt och har förhoppningsvis ett svar här som kan hjälpa dig på vägen 🙂 Enligt redovisa rätt: "Vid kvittning krediteras använt premiekonto, t.ex. konto 1880, med premiebeloppet. Erhållet försäljningsbelopp debiteras det likvidkonto som tillgodoförs pengarna, t.ex. konto 1940 Bank. Mellanskillnaden mellan erhållet belopp och erlagd premie kan krediteras konto 8350 Resultat vid försäljning av kortfristiga placeringar. Vid förlust debiteras konto 8350 i stället med mellanskillnaden." Hör av dig om du har fortsatt fundering! /My
... Visa mer
2019-11-08
15:24
1Gilla
Hej Cathrine4, Ser att du inte fått återkoppling på din fundering, ber om ursäkt för det. Vad det gäller appen Visma Scanner kan du lägga en kommentar precis under bilden om det finns information du vill få med dig tillsammans med bilden in till Visma eEkonomi. När du sedan skickat bilden från appen till eEkonomis bildunderlag så kan du genom att klicka på de svarta pilarna nere i hörnet på bilden se kommentaren, har du kopplat bilden eller markerat den som betald i appen innan du skickat den så ser du kommentaren precis ovanför status "markerad som betald i Visma scanner". Är det dessa kommentarer du saknar på bilden i eEkonomi nu? Finns kommentaren kvar i appen om du klickar på bilden där? Vet du om det fungerar på nya bildunderlag du skannar? Återkom gärna till oss så ska vi fortsätta kika på det. 🙂 Ha en fin helg! /My
... Visa mer
2019-11-08
09:51
1Gilla
Hej larsruud! Jag skulle vilja slå ett slag för vår checklista när anställd slutar i den skrivna hjälpen för Visma Lön, möjligt att denna kan hjälpa dig på vägen för att få klarhet i varför felmeddelandet kommer upp. Skulle detta inte fungera så är du annars varm välkommen att återkomma och kontakta oss på supporten via telefon eller chatt för fortsatt felsökning. Ha en bra dag!
/My
... Visa mer
2019-11-07
17:09
Hejsan! Detta ska vi absolut kunna hjälpa dig med. Du kan under Kassa och bankhändelser matcha ett belopp mot flera händelser, jag länkar filmen där du kan se hur du gör detta. När du matchat beloppet mot fakturorna så bör du i ditt fall ha 60 kronor kvar att stämma av för att kunna bokföra hela summan. Dessa 60 kr kan du bokföra genom att klicka på Ny bokföringshändelse - där kan du kontera upp påminnelsen på ett passande konto genom att välja bokföringshändelsen Övrigt uttag och välja en Egen kontering som kostnadstyp. Hoppas detta hjälper dig på vägen gällande arbetssätt i Visma eEkonomi. Ha det gott! /My
... Visa mer
2019-11-07
15:47
Hej John! Tack för din feedback och din fråga. Om jag förstår dig korrekt så vill du skapa en kundfaktura till en kund inom EU där en del ska vara 6% momsskyldig och den andra delen momsfri. Detta går att lösa enligt nedan: 1. Börja med att skapa två olika artiklar med två olika artikelkonteringar. En artikel med artikelkontering för 6% moms och en andra artikel med artikelkontering 0% moms. När du väljer vilken artikelkontering det ska vara så kan du antingen välja på de som finns upplagda som standard eller skapa egna. Skapar du egna så är det viktigt att du har valt kontot i rutorna "momspliktig" och "momsfri EU". I rutan för momsfri EU på artikelkonteringen kan du välja konton med momskod 39 och som påverkar ruta 39 på momsdeklarationen. 2. Gå till kunden du ska fakturera och bocka ur "omvänd skattskyldighet". Den ska inte vara ibockad när ruta 39 ska påverkas. Ta även bort momsregistreringsnumret så du får korrekt framräknad moms på den andra artikeln. 3. Skapa kundfakturan. Du kommer då se att artikeln där du valt 0% moms i artikelkonteringen kommer vara momsfri men att det på summan för artikeln med 6% moms kommer upp korrekt framräknad moms. Din verifikation kommer då se ut som nedan (konton i min verifikation utgår från artikelkonteringar vi har som standard, dvs "tjänster 6% moms" och "tjänster 0% moms" men det viktigaste här är momskoderna tänker jag.): Konto Momskod 3043 05 94,34 - Kredit 3048 39 100 - Kredit 2631 12 5,66 - Kredit 1510 200 - Debet Du kan alltså ha olika momssatser i samma kundfaktura sålänge du använder artiklar med olika artikelkonteringar som då avgör vilken moms som dras på beloppet. Jag hoppas detta löser din fundering så du kommer vidare, har jag missförstått så får du gärna återkomma så kikar vi på det igen. Ha en fin eftermiddag! /My
... Visa mer
2019-11-07
13:49
Hej EllenS1! Jag ser att du inte fått svar på din fråga. Jag hoppas att du kunnat lösa det men om inte så kommer en lösning nu 🙂 När du registrerat och bokfört fakturan samt bokfört betalningen från din kund så går det inte att redigera dessa uppgifter, därav så är det bättre i ditt fall att kreditera kundfakturan och sedan skapa om den. 1. Gå till Kassa och Bankhändelser - leta upp bankhändelsen som står för betalningen från kunden och markera den - ångra matchning. Det skapas nu en korrigeringsverifikation som vänder betalningen från den felaktiga kundfakturan och kundfakturan hamnar under Obetalda kundfakturor igen. 2. Gå till Försäljning - Kundfakturor - leta upp kundfakturan du ska kreditera och klicka på den - åtgärder - Ångra faktura. Det skapas nu en kreditfaktura automatiskt som kvittas mot den felaktiga debetfakturan så bokföringen korrigeras. 3. Skapa fakturan på nytt med den andra personens personnummer. Du kan sedan gå tillbaka till kassa och bankhändelser för att matcha betalningen från din kund mot korrekt kundfaktura så du sedan kan skapa filen till skatteverket och skicka iväg din ansökan på nytt. Ha en toppendag! /My
... Visa mer
2019-11-06
14:30
Hi, As you wrote the blue circle means that the invoice has been sent successfully from eAccounting. An invoice via e-mail can be sent and not delivered but that is unfortunately nothing we can check and notify for you. When the email has been sent successfully but not recived by the customer everything has been checked, such as if the e-mail adress is correct and that the e-mail doesnt bounce back to us for various reasons. I understand that it would be useful for us and for you to be able to check "all the way" but in this case it can't be done. In this case when the customer doesn't receive the e-mail it means that the customer often has some sort of filter in their inbox that won't accept the invoice or place it in the junkmail. I hope this will give you some answers 🙂 Have a nice day! /My
... Visa mer
2019-11-06
13:43
Hej Rose-Marie Watson! En anledning skulle kunna vara att din anställde finns upplagd med sin e-postadress på två olika företag som båda använder Vismas internettjänster eller produkter och har det andra företaget angivet som standardföretag när hen loggar in i appen eller på mina tjänster. Be din anställde testa logga in på vismaspscs.se - mina tjänster - klicka på sitt namn uppe i högra hörnet - klicka på den blå ikonen i rutan välj företag - Välj standardföretag. Här kan hen bocka ur stjärnmarkeringen på företaget och spara. Skulle det vara detta som gör att hen får meddelandet i appen så ska detta vara löst nu. Hjälper inte detta eller om alternativen ovan inte fungerar så är ni varmt välkomna att kontakta oss på supporten då vi kan behöva ta del av kundnummer, e-postadresser och andra känsliga uppgifter jag inte vill att du delar här i vårt forum 🙂 Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2019-11-05
16:54
Hej Eddie_D! Tack för din fråga gällande iZettle. Förstår att det kan uppstå frågor kring integrationen samt hur det fungerar men kontering m.m så därav har vi skapat en youtubefilm Arbeta med iZettle och Visma eEkonomi. Där svara vi på dina frågor ovan, tex hur du ska tänka om du vill bokföra din försäljning månad för månad istället för dagliga transaktioner. För att förtydliga din sista fundering så ska du precis som du nämner kontera mellan ditt företagskonto och kontot du valt för fodran mot kortutgivare i dina inställningar. Summan ska då vara det belopp du har som transaktion på ditt företagskonto på ditt kontoutdrag på banken. Har du fortsatta funderingar så är du välkommen att återkomma till oss. Ha en fin eftermiddag! 🙂 /My
... Visa mer
2019-11-05
16:02
Hej! Detta ska vi såklart reda ut tillsammans. 1. Nej, du ska inte använda samma Visma eEkonomi till din Enskilda Firma som till ditt Aktiebolag utan här ska du ha två olika licenser. Detta för att du inte ska blanda din bokföring mellan de olika bolagsformerna eftersom det är två olika organisationsnummer. Vill du ha hjälp med dina licenser så är du varmt välkommen att kontakta oss på supporten. 2. Om jag förstår dig rätt så vill du exportera dina artiklar (varor) från din Enskilda firma i eEkonomi och importera dem till ditt Aktiebolag. Detta gör du genom att exportera ett artikelregister från Inställningar - Import och export - Export av artikelregister. Filen kommer sparas på din dator och du kan importera den i ditt Aktiebolag. Tänkte du använda Visma eEkonomi till ditt nya aktiebolag också så gör du importen på samma ställe som exporten ovan. 3. Vad du ska tänka på när det gäller ett byte från din Enskilda Firma till Aktiebolaget har jag hittat mycket bra och nyttig info om hos Verksamt.se i inlägget Enskild näringsverksamhet till aktiebolag. Ett annat tips är även att stämma av hos skatteverket, även där hittade jag inlägget Ombilda enskild näringsverksamhet till aktiebolag. Hoppas detta hjälper dig på vägen i ditt bolagsbyte.
Ha en bra dag! 🙂 /My
... Visa mer
2019-11-05
14:20
1Gilla
Hej! Om jag förstår dig rätt så har det gjorts en felaktig bokning av en faktura som du nu vill korrigera och sedan kunna matcha om korrekt. Är detta fallet så går du till Kassa och Bankhändelser - leta upp den felaktigt bokförda transaktionen - klicka på den så den fälls ner - Ångra matchning. Nu skapas en automatiskt korrigeringsverifikation som vänder den felaktigt bokförda transaktionen, fakturan hamnar i obetalda fakturor igen och du kan matcha om bankhändelsen korrekt. Hoppas detta ger dig lösning på ditt problem, återkom gärna annars 🙂 /My
... Visa mer
2019-11-04
15:43
Hej HelenaHO! Precis som ni skrivit ovan så har korrigeringsverifikationerna gjorts i en annan period än den ursprungliga verifikationen vilket gör att felaktig period har påverkats. För att rätta upp detta så kan du skapa korrigeringsverifikationer som vänder dina korrigeringsverifikationer i perioden 190501-200430 så dessa nollas ut igen. Viktigt här är då att du gör verifikationen i samma period som den du ska korrigera, du kan utgå från samma datum. Ex: Ser verifikationen du ska vända ut som nedan: 1910 Debet 6570 Kredit Så ska korrigeringen se ut som följande: 1910 Kredit 6570 Debet. Nu kan du rätta din ursprungsverifikation och du ska tänka precis på samma sätt här som ovan. Alltså att du har tvärtom i debet/kredit och ser till att den ingår i samma period. Hör av dig om något är oklart. Ha en bra fortsatt dag! /My
... Visa mer
2019-10-01
14:39
1Gilla
Hej Hocke, Om jag förstår dig rätt så har du nu två stycken transaktioner som ska matchas mot samma momsdeklaration i eEkonomi, detta har vi en enkel lösning för om transaktionerna är gjorda på samma datum. Välj Kassa- och bankhändelser och det konto som du gjort utbetalningen från - Skapa ny händelse för båda dessa transaktioner och välj de händelser som ska matchas genom att markera rutan vid datumet på de aktuella raderna - klicka på Matcha alla markerade på en av raderna - I fältet Bokföringshändelse välj den typ av bokföringshändelse som betalningen avser vilket i ditt fall blir momsredovisningen. Har du olika datum på transaktionerna så kan du som Mikael nämner ovan göra en manuell bokning. Även detta kan du göra via kassa och bankhändelser - när du matchar transaktionerna en och en väljer du istället Övrigt uttag som bokföringshändelse och Egen kontering som kostnadstyp sedan väljer du upp kontona manuellt och Bokför. Hoppas detta hjälper dig på vägen. Ha en fin eftermiddag! /My
... Visa mer
2019-07-05
14:03
Hejsan,
Du kan gå till Försäljning - Artiklar - Ny artikel. Här lägger du upp artikeln med all info som krävs. Vid
Artikelkontering väljer du hur denna artikeln ska konteras vid bokföring av fakturan, hittar du ingen som passar så kan du välja Ny artikelkontering och själv lägga upp aktuella konton som ska användas.
Du kan läsa mer om det i dokumentet Lägg till ny artikelkontering och klickar du på fältförklaringar så ser du vad varje fält innebär. När du sparat artikeln så kommer du kunna välja denna på kunden och fakturera.
Hoppas detta hjälper dig på vägen, återkom om funderingar uppstår.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2019-07-04
12:49
Hej Folo, Jag har kikat på din bild ovan och tycker bokföringen ser korrekt ut så vi hade nog behövt mer information kring vad du menar blir felaktigt? 1. Du skapade leverantörsfakturan vilket skapade en skuld på 2440 - Leverantörsskulder. 2. Du bokförde betalning på denna leverantörsfaktura så beloppet omfördes från 2440 till 1910 - Kassakonto. 3. Du gjorde en korrigeringsverifikation på samma datum som vände betalningen för leverantörsfakturan så saldot lämnade 1910 och återkom till 2440 igen. 4. Du bokförde betalningen på nytt men på rätt konto så beloppet omfördes från 2440 till 1930 - Företagskonto men i Januari 2019 som jag tolkar faktiskt är korrekt datum då ingen betalning skedde 2018. Återkom gärna så kikar vi på det närmre. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2019-07-04
12:19
Hej Sigge, Ursäkta för sent svar. Precis som min kollega skrev ovan så hade vi behövt mer information för att kunna felsöka i det i en större utsträckning. Har det löst sig för dig eller skulle du kunna återkomma med lite mer info om hur det ser ut gällande alla frågor min kollega Sofia skrev i första kommentaren? Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2019-07-03
13:36
Hej, Det låter märkligt att det skiljer sig från eEkonomi även när du har hämtat nya bokföringsuppgifter tycker jag. Om du skulle hämta bokföringsuppgifter igen så kommer däremot programmet bokföra om den tidigare skapade verifikationen och den kommer att vändas och bokas om i Visma eEkonomi automatiskt så det ej blir dubbelt. Skulle inte detta hjälpa ändå så är det lättare om du kontaktar oss på supporten via telefon eller chatt, då kan vi kika på det närmre. Ha en fin dag!
... Visa mer
2019-06-28
13:59
Hej Zlatan, Ursäkta för sent svar. Jag tolkar det precis som du att detta ska bokföras och rättas i din bokföring från konto till konto men mer är svårt att säga när vi inte har mer info om vad det står för. Jag tänker också att detta ska göras och då redovisas i kommande deklaration. I ditt fall skulle jag hänvisa dig till en redovisningskonsult eller byrå för vidare hjälp där dem kan få en större inblick i vilka konton m.m som ska beröras. Hoppas du får en fin helg! /My
... Visa mer
2019-06-28
13:55
Hej RN, Vill du flytta över hela differensen på 24 062 kr från 1511 till 1510 så kan du gå till Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. 1511 - 24 062 i Kredit. 1510 - 24 062 i Debet. Ha en fin helg! /My
... Visa mer
2019-05-09
09:27
Hej SasonOhanian, Du ska inte själv bokföra årets resultat om du har tillägget för Deklaration/ Årsredovisning, detta för att programmet då gör verifikationen åt dig. Vad det gäller förgående års resultat så ska detta göras efter du är klar med din deklaration och årets resultat är bokfört, om vi tar till exempel deklarationen 2018 så ska det vara klart innan du bokför förgående års resultat första dagen i år. Hoppas du fick svar på din fråga 🙂 Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2019-05-09
08:50
Hej Pillis, Om en betalning senare sker för den konstaterade kundförlusten så ska detta korrigeras och dvs på nytt redovisa utgående moms på belopp som betalats. Detta gör du genom en manuell verifikation, Bokföring - Verifikationer - Ny Verifikation. Om vi utgår från att din verifikation ser ut som min kollega Susan beskrev ovan för Konstaterad Kundförlust så gör du denna verifikation på konto: 1930 Debet - Du byter ut konto 1510 mot 1930 för att matcha betalningen direkt 2611 Kredit 6351 Kredit - Kontrollera att denna rad har en momskod så det inte blir fel vid momsdeklarationen. Du kommer redovisa utgående moms på konto 2611 och då vill programmet att du även redovisas något i omsättning. Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-12-14
14:10
Hej, Enligt redovisa rätt K2 - regler så får jag denna information: Avskrivningar ska påbörjas det år som tillgången tas i bruk, dvs. företaget behöver inte börja avskrivning den dag eller månad som tillgången tas i bruk. Hoppas detta hjälper dig på vägen. Ha en fin helg! /My
... Visa mer
2018-12-07
14:22
Hej, I programmet så gör du det genom att lägga upp inventariet under Bokföring - Inventarier - Ny invenatrie. Där lägger du in uppgifterna om inventarien och på raden för Första avskrivning kan du lägga in Första månaden i anskaffningsåret. När du sedan sparar denna inventarie så kan du klicka på den - välja Åtgärder - Gör avskrivning - Bokför, då ska den bokföras på Januari månad 2018. Ha en fin helg! /My
... Visa mer
2018-12-07
09:58
Hej, Vi kommer ta kontakt med dig via e-post och kika vidare på ditt ärende. Ha en bra dag! /My
... Visa mer
2018-12-07
08:55
1Gilla
Hej mira,
Är din bokföring låst så kan du du kan låsa upp den efter att du låst den, detta är dock inget vi rekommenderar då det är ett brott mot Bokföringsnämndens rekommendationer, men har du låst den av misstag går det att låsa upp den igen. Du gör detta under Inställningar - Företagsinställningar -
Bokföringsuppgifter och ändra rubriken vid Bokföring låst t.o.m.
Du kan läsa mer om att låsa upp bokföringen i vår skrivna hjälp om företagsinställningar om du klickar på fältförklaringar - bokföringsuppgifter.
Har du gjort verifikationen du beskriver ovan via Kassa och Bankhändelser så kan du rätta det på samma ställe. Välj ditt företagskonto, stå på fliken Periodens bankhändelser och ta perioden för när bankhändelsen skapades - klicka på bankhändelsen - Ångra Matchning. Nu skapas det en korrigeringsverifikation som vänder bokföringen. Du kan nu klicka på matcha för bankhändelsen under
Kassa och Bankhändelser igen och göra om konteringen.
Har du däremot gjort den via Bokföring - Verifikationer så är det där du rättar det genom en korrigeringsverifikation. Du kan läsa mer om hur du gör det i vår skrivna hjälp
Skapa en korrigeringsverifikation.
Hoppas detta hjälper dig på vägen,
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2018-12-06
14:14
Hej Marianne, Du kan ändra detta när du står på schemat i lön anställd. Gå till Schemaläggning - Arbetsscheman - klicka på arbetsschemat och välj Koppla anställd till schema. Där kommer du kunna välja de anställda du vart fel startdatum eller startvecka på och sedan gå vidare för att kunna ändra det igen. Du behöver alltså inte ändra eller göra ett nytt schema för detta 🙂 Hör av dig om något känns oklart. /My
... Visa mer
2018-12-06
08:36
1Gilla
Hej Sandra, Enligt redovisa rätt så tar jag dela av informationen nedan: "På broavgiften mellan Sverige och Danmark utgår det moms. Det finns en sak som skiljer momsen på broavgiften från annan moms i ett företag. Ett svenskt företag som har full avdragsrätt för moms får dra av all moms som står på kvittot i den svenska skattedeklarationen trots att hälften av momsen är dansk moms och tillfaller Danmark. Tänk på att avdrag för momsen på broavgiften medges enligt allmänna momsregler. Det innebär att den ingående momsen får dras av i samma omfattning som gäller för övriga inköp i verksamheten. Ett företag som är fullt ut momspliktigt får därmed dra av all moms på broavgiften. Om företaget har begränsad avdragsrätt pga. att man bedriver s.k. blandad verksamhet (momspliktig och momsfri verksamhet) så ska även den ingående momsen på broavgiften begränsas." Hoppas det hjälper dig på vägen Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-12-04
15:12
Hej Josefin, Precis som du skriver ovan så kan du inte välja fakturan när du skapar en manuell verifikation, detta beror på att den är utställd i euro och då funkar i denna funktion. Mitt förslag är att du går till kassa och bankhändelser - Välj Kassakontot som konto och skapa en Ny Kassahändelse och bockar i Utlandsbetalning. Sedan skapar du händelsen på beloppet som är kvar att betala av fakturan med datumet du fick in betalningen och matchar med fakturan, då bokförs fakturan mot 1910 - Kassakonto. Gör sedan en ombokning med en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer med samma datum som kassahändelsen från konto 1910 till 2420, skriv gärna en bra beskrivning så du vet varför den är gjord. Gör du som jag beskrev ovan så ska konto 1910 inte ha påverkats i slutändan samt att 2420 ska vara återställt igen. Hör av dig om något känns oklart. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-12-04
13:43
Hej Beral, Jag är faktiskt osäker på om detta ska tas upp i din bokföring eller ej. Men ska du göra det så kan jag rekommendera dig att kika i denna tråden, där gäller samma som din fråga ovan. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-29
10:49
Hej Henrik, Om jag förstår dig rätt så skiljer det 50 000 på 1930 mot hur det ser ut i verkligheten på ditt kontoutdrag? Gjorde du en överföring från 1930 till 1940 så borde verifikationen för denna överföring se ut såhär: 1930 Kredit 1940 Debet Gör den det så har jag lite följdfrågor: Stämmer saldot på 1940 med kontoutdraget på det separata kontot? Var det bokförda saldot på 1930 korrekt innan överföringen? Det kan vara svårt att felsöka i vad som har blivit fel här på forumet om verifikationen för överföringen är korrekt samt om det bokförda saldot 1940 är korrekt för då beror nog inte felet på just denna transaktionen misstänker jag. I det fallet skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med en redovisningsbyrå eller revisor så ni kan kika över en mer övergripande del av din bokföring för att hitta felet. Återkom gärna om du har följdfrågor. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-29
09:19
Hej TomasF, Det beror lite på hur långt bakåt i tiden detta gäller, vilken period. Under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter finns dina bokföringsinställningar, det är även där perioden är låst. Du kan låsa upp din bokföring efter att du låst den, detta är dock inget vi rekommenderar då det är ett brott mot Bokföringsnämndens rekommendationer, men har du låst den av misstag går det att låsa upp den igen genom att ändra i rutan för Bokföring låst t.o.m. Du kan se vilka regler som gäller för dig vid Låsning av period efter och även för att se om du kan låsa upp enligt bokföringsnämndens rekommendationer här, klicka på fälförklaringar så hittar du rätt rubrik för förklaring. Kontentan är alltså för att kunna ändra i den låsta perioden så måste denna låsas upp, låser du inte upp så får man göra korrigeringen i nuvarande period. Hör av dig om något känns oklart. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-28
14:21
Hej Eva, Det går inte att göra en personalexport från programmet riktigt, det beror iochförsig på vad du är ute efter. Du kan under Utskrifter Och Spårning - Utskrifter ta ut en utskrift på personalkortet, på den utskriften så ser du all information om de anställda som finns inlagt under Personal - Anställda och eftersom det endast är en utskrift/pdf-fil så försvinner inget från programmet och du kan fortsätta arbeta som vanligt. Då jag inte vet vilket program du ska föra över denna information till så vet jag inte vilken typ av fil du behöver men är det en excel-fil så kanske du kan kopiera den informationen från Pdf-filen till ett excel-dokument. Hoppas detta hjälper dig på vägen. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-28
14:13
Hej Janne, Utifrån informationen ovan så tänker jag att du lägger upp detta som en leverantörsfaktura. Tänk då på att ändra till Kortbetalning under Betalningsuppgifter när du lägger upp din nya leverantör så det blir korrekt. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-28
14:00
Hej Sweetstone, Precis som du skriver så kommer posterna med på momsdeklarationen för Okt - Dec, detta för att det bokfördes i efterhand när momsredovisningen för April redan var skapad och inte fick med verifikationen. Eftersom det är ett inköp så ska det redovisas till skatteverket och i detta fallet kan det vara bra att kolla med dem hur de tycker du ska göra men jag tycker inte du behöver ändra datum på verifikationen eftersom inköpet då inte bokförs helt korrekt tänker jag. Kika med skatteverket om dem vill att du ska göra en rättelse för Aprils momsredovisning eller om du kan ta upp inköpet i nästa momsdeklaration du gör istället (okt-dec). Måste du göra en rättelse så måste du i eEkonomi ta bort dem momsredovisningar som är gjorda efter, det gör du genom att klicka på den senaste momsredovisningen under Bokföring- Momsredovisning, väljer Åtgärder och Ångra. Detta gör du fram till du har tagit bort alla så du kan skapa om April - Juni igen och då kommer posten du skapat nu komma med i den så du kan skicka in den nya filen till Skatteverket, därefter får du skapa om de andra momsredovisningarna igen också. Tar du istället med den på denna momsredovisning så behöver du inte göra något, då tas denna post med automatiskt. En varning kommer upp då datum är avvikande men du kommer ändå kunna bokföra. Hoppas detta hjälpte dig på vägen, har av dig om något är oklart. /My
... Visa mer
2018-11-26
13:13
Hej Charlotte, Det går inte att importera anställningsregister själv från Kontek till Visma Lön men jag ser till att du blir kontaktad av vår support via e-post så kan vi hjälpa dig med detta. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-26
10:10
Hej Melnais, Jag har svårt att se vilket bokföringsprogram du använder hos oss men för att kunna importera bokföringsdata så behöver filformatet vara Si eller Se-fil (SIE). Om du använder eEkonomi så kan man endast importera kundregister, leverantörsregister, kontoplan, artikelregister samt resultatenheter med det filformat du har men bokföringsdata ska och måste vara en Si/Se fil. Det går inte att konvertera när ni gör en import, programmet kommer inte kunna godta filen alls tyvärr. Detta är alltså något man får rätta utanför programmets funktioner och försöka göra om filen på datorn, det är därmot inget vi på Supporten kan hjälpa till med dessvärre. Har du andra funderingar så får du gärna återkomma. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-26
09:48
Hej Monica,
Vad jag kan se på din fråga så gäller det Visma Min Lön till Visma Lön? För att kunna logga in och öppna sitt lönebesked via appen Min lön så krävs inte en adminstratörsroll utan endast användare. I Visma lön så ska du ha aktiverat Visma Min Lön i företagsinställnignarna samt under Personal - Anställda lagt in att lönebeskedet ska skickas via Min Lön på flik3. När du sedan skickat lönebeskedet så ska du kunna logga in och se det i appen.
Använder du däremot Lönemodulen i eEkonomi så är det appen Visma Emolyee som du ska ha, du behöver även här endast ha rollen som användare och har du inne under Lön - Anställda, inne på den anställde markerat "Skicka lönebesked till Visma Empoyee" så ska lönebeskeden som blir bokförda hittas i Appen.
Eftersom jag inte kan se vilket företag det gäller så vill jag att du dubbelkollar att du har rätt app för rätt program till att börja med, lätt att hämta fel 🙂
Ordnar inte informationen ovan ditt problem så är det lättast att du kontaktar oss på supporten via telefon eller chatt. Detta eftersom du inte ska dela med dig av allt för känslig information som kan behövas i ärendet här i forumet.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2018-11-26
09:01
Hej Joakim, Alternativet för att registrera inköp som betalats med egna pengar är enbart tillgängligt för dem med företagsform Enskild Firma vilket jag ser att du inte har. Detta ska det finnas information om i det skrivna dokumentet som beskriver hur du ska göra men kan vara lätt att missa. Finns dock inte denna infon där du har kollat så ska vi självklart rätta detta och om du har möjlighet får du gärna länka denna sida isåfall. Hoppas du har fått svar på din fråga iallafall och återkom om något annat dyker upp. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-23
10:17
Hej KG-Nkpg, Jag är inte helt med på vad du tycker är fel enligt bilden ovan. Att du inte är ansluten till Google analytics betyder att du inte för tillfället kan se statistik över hur många besökare du har på din sida . Detta ska inte hindra dig från att kunna börja arbeta i din website/webshop. Skulle du kunna förtydliga lite vad som är fel? Är det kunder som inte kommer åt din website/Webshop? Kommer du inte vidare från denna ruta i bilden ovan? Får du något felmeddelande? Återkom gärna så kikar vi på det. /My
... Visa mer
2018-11-23
10:05
Hej Kuben, Som jag förstår det så har ni haft koll på detta kompsaldo manuellt utanför programmets funktion Tidbank? Om så är fallet så kan du ändå göra som Theodor beskrev ovan gällande semester och komputtagets snabbval. Däremot när du har gjort som skrivet ovan kan du högerklicka på lönearten 4108 som skapades i samband med detta komputtag - Konvertera snabbval till rader - högerklicka på samma löneart igen och ta bort rad. Då kommer saldot som du ser i minus bli noll igen men minusbeloppet kommer ligga kvar på löneart 1134 - komptid i pengar, månadsavlönad så utbetalningen blir korrekt. Återkom om något är oklart. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-23
09:33
Hej Kai, Det finns möjlighet att kunna genomföra bytet från vårt håll om du är administratör för dina inloggningar. Jag kommer skicka mer info via epost. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-16
15:26
Hej Ewetz, Du aktiverar kontot genom att gå till Inställningar - Kontoplan - bocka i "visa även inaktiva poster" - Sök på kontot du vill aktivera - klicka på kontot och bocka i bocken Aktiv och spara. Ha en trevlig helg! /My
... Visa mer
2018-11-15
16:04
Hej, Tack för att du tar dig tid att skriva i vårt forum. Det går inte att ändra inställnignar för att se euro på saldot just nu, eftersom din bokföring görs i SEK på kontot så är detta inte ett alternativ i programmet idag. Valutakurserna i Visma eEkonomi hämtas från Europeiska Centralbanken. På deras hemsida kan du se exakt datum för datum, här kan du se EUR. Du kan dock också enkelt se valutakursen i programmet, det gör du via Inställningar - Kassa- och bankkonton - Klicka på ditt valutakonto - Värdera. Här kan du ändra datum till de önskade datumet så visas valutakursen för den dag du valt. Jag förstår också att du har märkt att man kan skriva en leverantörsfaktura, vilket också är ett alternativ såklart. Återkom om du funderar på något annat! Ha en fin kväll. /My
... Visa mer
2018-11-15
15:07
Hej CM, Precis som du skriver så skapar du en kundfaktura baserat på avräkningen under Försäljning - Kundfakturor. När du ska bokföra betalningen så kan du lägga in en Ny bankhändelse under Kassa- och bankhändelser och matchar mot kundfakturan. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-15
14:16
Hej Niklashansson,
Vi har en väldigt bra tråd om just vilka konton du kan använda vid inköp utanför EU.
Till exempel så beskriver de denna kontering som jag tänker kan gälla i ditt fall:
Inköp av tjänster utanför EU (enligt huvudregeln):
1930/2440 ingen momskod kredit 10 000:-
4531 momskod 22 (25%) debet 10 000:-
2614 momskod 30 (25%) kredit 2 500:-
2645 momskod 48 debet 2 500:-
Du kan läsa mer om dessa konton i dokumentet Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU
Hoppas detta hjälper dig på vägen.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2018-11-14
15:45
1Gilla
Hej Chris D, För att lättast kunna lösa det så har jag lite följdfrågor. Lönebeskedet med reducerad arbetsgivaravgift, är det ett bokfört lönebesked? Om det är bokfört. har det status Betald? Du hittar dessa uppgifter under Lön - Lönebesked Har du skapat arbetsgivardeklarationen om du kollar under Lön - Arbetsgivardeklaration? Är den inlämnad till skatteverket? Återkom gärna så kikar vi på det. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-13
16:08
Hej osven, Om jag har förstått dig rätt så har du skapat en manuell verifikation som avser den andra betalningen på 1689 samt en delbetalning av en faktura du har skapat under Inköp - Leverantörsfakturor? Om så är fallet så får du på samma sätt du skapade den manuella verifikationen under Bokföring - Verifikationer, skapa en ny som är motsatt (debet till kredit och tvärtom). För att få bort den delbetalda leverantörsfakturan så kan du skapa en Kreditfaktura. Du skapar en ny leverantörsfaktura, uppe till höger bockar du kreditfaktura och tänk på att ändra datumet så den skapas på samma datum som leverantörsfakturan. När denna är bokförd så kan du välja att delbetala denna också, klicka på fakturan - Åtgärder - Betalning och ange samma summa och datum som den andra delbetalningen på leverantörsfakturan - Bokför. Du ska då ha en leverantörsfaktura på samma belopp som en kreditfaktura när du står på fliken Obetalda leverantörsfakturor, klicka på kreditfakturan - Åtgärder - Kvitta och välj leverantörsfakturan att kvitta mot. Bokföringen för betalningen samt leverantörsskulden ska nu vara noll för denna leverantörsfaktura, likaså betalningen på konto 1689. Jag tolkar det som att du vill kunna bokföra betalningar av fakturor direkt mot konto 1689 och det går bra om du har Faktureringsmetoden som bokföringsmetod. Du får aktivera inställningen under Inställningar - Företagsuppgifter - Bokföringsuppgifter genom att bocka i Använd manuell betalning av fakturor. Skapar du efter det en manuell verifikation så kan du hämta upp konto 2440 som fakturan är bokförd mot när den är obetald och på raden hämta fakturan, då kan du kontera betalningen mot vilka konton du vill. Har du däremot Kontantmetoden så får du bokföra fakturan som betald via Kassa och bankhändelser eller via Åtgärder - Betalning på fakturan och sedan göra en manuell ombokning till kontot du vill ha. Är något oklart så får du gärna återkomma. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-13
13:19
Hej Katarina, Om du går till Kassa och Bankhändelser och väljer kontot som du bokförde inbetalningen på så borde du se bankhändelsen om du kollar under Periodens Bankhändelser ändå. Klickar du på transaktionen och Ångra matchning så skapas en korrigeringsverifikation som vänder verfikationen som skapades vid inbetalningen, fakturan får status obetald igen och du kan bokföra om inbetalningen som en delbetalning istället. Du kan också ta bort bankhändelsen under kassa och bankhändelser nu eftersom den är på fel belopp. Det gör du genom att trycka på krysset till höger om händelsen. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-13
09:56
Hej Viola, Om jag har förstått dig rätt så har du fått betalt från factoringföretaget tidigare men då kunden som fått denna kundfaktura har bestridit den så begär factoringföretaget dessa pengar tillbaka genom sin regressrätt? Hur bokförde du factoring innan regress? Om jag har missförstått så får du gärna specificera lite till, om inte annat besvara mina följdfrågor 🙂 Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-13
09:40
Hej Nyponrosen, I detta fallet är det bättre att du kollar med skatteverket faktiskt, dem ska kunna svara på din fråga angående moms på detta mer specifikt. Samt då också veta vad det ska påverkar på momsrapporten. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-12
13:06
Hej Peterwerne, Så ska det såklart inte vara. Jag ser att du har varit i kontakt med oss med oss efter att du skrev här i forumet. Löste ni det då eller vill du att vi kontaktar dig igen? Tror faktiskt det är lättast att lösa detta via vår telefonsupport så vi kan kika på det tillsammans med dig. Du är även såklart välkommen att själv ta kontakt med oss, du hittar våra kontaktuppgifter här. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »