2020-04-17
14:55
Då förstår jag Lena. I tråden Förslag status leverantörsfaktura finns detta som en ide hos oss. Just nu är denna funktion däremot inte planerad men du kan följa tråden för framtida återkopplingar eller status på önskemålet.
Tack detsamma!
/My
... Visa mer
2020-04-17
14:47
Hej Sofie,
Jag hittade inga begränsningar på att bokföra detta som ett eget utlägg, däremot får du inte dra av moms. Det är viktigt att fakturor innehåller korrekta uppgifter om mottagaren, dvs ditt företag i detta fallet. Uppgifter som företagsnamn, adress, organisationsnummer och i vissa fall mottagarens momsregistreringnummer. Är det ditt företag som är mottagare av fakturan måste detta framgå på den annars har du ingen avdragsrätt på momsen.
/My
... Visa mer
2020-04-17
11:05
Då är jag med dig Karin.
Redovisnigsbyrån som du fått filen av behöver spara denna som export till Visma Skatt, då kommer dessa gå att läsa in. Be byrån öppna skattfilen i Visma Skatt Proffs på nytt - Arkiv - Spara som - klicka på Export till Visma Skatt längst ner. Denna exportfil som skapas skickar byrån vidare till dig som du i din tur läser in i ditt program.
Ha en fin fredag och kommande helg!
/My
... Visa mer
2020-04-16
15:43
@salamandern
Ja, så bra!
Blev nyfiken, har du ett svar du vill dela med dig utav? 🙂
/My
... Visa mer
2020-04-16
13:43
1Gilla
Bra att det löste sig! Går nästan alltid att ångra en matchning under kassa- och bankhändelser. Sen gäller det att få lite rutin på att det som man lägger som leverantörsfaktura inte läggs som kvitto också så att det blir dubbla avdrag. Mvh lovisa
... Visa mer
2020-04-16
11:26
Hej!
Jag kikade på detta och bollade lite med en kollega. Ditt konteringsförslag fungerar skulle jag säga. 🙂
/My
... Visa mer
2020-04-15
17:02
Gör du en insättning i din enskilda firma med privata medel bokför du detta på konto 2018 - Övriga egna insättningar mot ditt företagskonto.
/My
... Visa mer
2020-04-15
13:22
Hej Kristina,
Här kommer svar på dina frågor:
SIE4-filen behöver inte vara per ett månadsskift men du behöver en SIE-fil för varje enskilt räkenskapsår. Du kan alltså inte ta ut en enda total fil för de senaste 7 åren. I instruktionen Importera verifikationer kan du läsa mer om hur du går tillväga steg för steg.
Ja, du måste börja med att skapa företaget i Visma Administration. Tänk på att skapa dina bokföringsår kronologiskt samt att enda gången du har möjlighet att välja kontoplan är i samband med att ett nytt räkenskapsår skapas. Du kan självklart lägga upp nya bokföringskonton under ett pågående räkenskapsår men önskar du göra ett byte av kontoplan så är det endast möjligt att göra det när du lägger upp året.
I programmet finns redan mängder av BAS-kontoplaner och i instruktionen Kontoplaner kan du läsa mer om vilka som finns att välja på.
Varmt välkommen att höra av dig igen till mig eller till supporten. Vi hjälper dig gärna!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-14
15:31
Hej!
När du ångrar en bankhändelse så skapas en korrigeringsverifikation automatiskt som då nollar ut eventuella saldon som bokförts. Jag lägger ett exempel.
Du har en bankhändelse där du betalat 1000 kr som du bokför. Det innebär att ditt saldo på 1930 bör minska med 1000 kronor eftersom det kontot krediteras i verifikationen som skapas. Ångrar du sedan denna bankhändelse så skapas en korrigeringsverifikation där 1930 istället debiteras med 1000 kronor, vilket gör att saldot ökar igen. Är det detta som skett när du ångrat bankhändelsen menar du? Om så är fallet stämmer det tänker jag.
Gällande beloppet på bankhändelserna. Om jag tolkat dig rätt har du efter att du ångrat dessa inte matchat och bokfört dem på nytt, då har du möjlighet att korrigera beloppet så det stämmer med det faktiskt utbetalda. Gå till Kassa och Bankhändelser - klicka på bankhändelsen - Ändra bankhändelse - ändra beloppet och Spara. Nästa gång du matchar händelsen är det detta belopp som kommer bokföras istället.
Vill du ha hjälp med dig bokföring i programmet och kika närmre på det kan du via vår hemsida Hitta en redovisningsbyrå. De redovisningskonsulter du hittar här har också kunskap i våra program, till exempel Visma eEkonomi.
/My
... Visa mer
2020-04-14
11:14
Hej Dopio,
Har du ett underskott i din näringsverksamhet så har du möjlighet att spara det för att göra avdrag mot framtida överskott. Om detta är det mest fördelaktiga att göra för dig och ditt företag är svårt för oss att ge råd om här i forumet utan är något som du behöver sätta dig in i själv eller ta hjälp av en redovisningskonsult som kan hjälpa dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-04-09
17:57
Tack snälla för hjälpen 🙂
... Visa mer
2020-04-09
13:33
Hej!
Vi har upptäckt att denna registrering inte går att göra för timanställda, kan det vara detta som ställer till det hos er?
Om så är fallet har vi en annan lösning på gång för timanställda, under tiden vår utvecklingsavdelning kikar på det och detta kommer inom kort att justeras i vårt skrivna hjälpavsnitt om Korttidsarbete. Håll utkik där så lägger ut vi informationen så fort som möjligt.
/My
... Visa mer
2020-04-09
13:13
Hejsan,
Jag tänker att du får öppna deklarationen för 2018 i Visma Skatt, låsa upp deklarationen och rätta det som önskas. När du låser deklarationen igen går det rent programtekniskt att skapa en fil för digital inlämning men om skatteverket är mottagliga för den är jag osäker på, kan vara bra att höra med dem hur de vill att det ska hanteras.
Ha en fin torsdag!
/My
... Visa mer
2020-04-09
12:29
Eftersom att differensen uppstår redan där tycker jag du ska rätta det i Visma eEkonomi först och sedan göra en ny import till Visma Advisor Period och År.
/My
... Visa mer
2020-04-09
09:41
1Gilla
Hejsan,
Eftersom det skapats en korrigeringsverifkation för verifikationen till leverantörsfakturan och inte en kreditfaktura ligger denna leverantörsfaktura fortfarande kvar som obetald, det blir alltså bara själva bokföringen som rättas. Mitt förslag är att du korrigerar den korrigeringsverifikation du skapat manuellt och istället rättar felet via leverantörsfakturan direkt. 1. Börja med att gå till Inköp - Leverantörer - Klicka på leverantören det skapats en felaktig faktura för - Redigera. Eftersom du har en aktiv bankkoppling där leverantörsfakturor skickas automatiskt till banken vill jag att du bockar i "Skicka inte leverantörsfakturor till banken" här tillfälligt. På så sätt skickas inte kreditfakturan du senare kommer skapa automatiskt iväg. 2. När du sparat inställningen på din leverantör skapar du en kreditfaktura till leverantören. Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura - Bocka i kreditfaktura. Lägg sedan in samma uppgifter som på din orginalfaktura, glöm inte fakturadatumet som också ska vara samma.
3. När denna är bokförd kan du klicka på kreditfakturan - Åtgärder - Kvitta. Välj den felaktiga leverantörsfakturan att kvitta mot - Bokför.
4. Nu kan du gå tillbaka till leverantören enligt steg 1 och bocka ur Autogiro igen. Skapade du inte en korrigering till korrigeringsverifikationen tidigare får du inte att glömma detta heller, så det inte blir en dubbel kreditering bokförd hos dig. Återkom om något är oklart! /My
Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 24-05-20
... Visa mer
2020-04-09
09:03
1Gilla
Hej Simon,
När du har ett samarbete med en byrå i eEkonomi och Ekonomiöversikten får du valet att importera SIE-fil om du har korrekt behörighet för det. Byrån som startade tjänsten kan logga in i ekonomiöversikten på företaget- gå till Inställningar - Behörigheter och ändra behörigheten till Full behörighet för Inställningar på användaren det gäller. Då kommer dem ha valet under Inställningar - Import - Importera SIE4-fil nästa gång man som kund loggar in efter ändringen.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-04-08
14:30
1Gilla
Hejsan Tim!
Har funderat på denna och bollat lite tillsammans med mina kollegor, kom fram till följande. Kör du kontantmetoden som bokföringsmetod så drar du momsen då betalning sker i februari 2020, momsen behöver du inte periodisera. Ingående moms i sin helhet gör du avdrag för i den period som du bokför leverantörsfakturan.
I bokslutet för 2019 får du boka upp en upplupen kostnad avseende de månader som gäller 2019. Du skulle till exempel kunna använda konto 2990 - Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter i kredit och debet 5250 - Hyra av datorer. Den upplupna kostnaden vänder du under 2020 och bokför då betalningen, kostnaden och momsen.
Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen!
/My
... Visa mer
2020-04-08
09:20
1Gilla
Hej My, stort tack! 🙂
... Visa mer
2020-04-07
14:30
Hejsan!
1. Återbetalningen bokför du på samma konto som för inbetalningen, men det blir då tvärtom i debet/kredit.
2. Om det går att ta ut ett underlag på återbetalningen från banken så kan man ha det som en bilaga. Däremot inte helt hundra på om detta är tvingande.
Hoppas detta hjälper dig på vägen!
/My
... Visa mer
2020-04-06
16:10
Hej!
Verifikationen för årets resultat skapas när du gör ett val i resultatplaneringen och uppdateras hela tiden om du gör ändringar som påverkar resultatet, tills det att du exporterat den. Så frågan är om verifikationen för årets resultat är överförd? I så fall kommer det bli en ändringsverifikation och en ny verifikation för årets resultat när resultatet ändras.
Bilden nedan visar valet som styr verifikationen.
Väljer du att avmarkera denna på vald så får du detta meddelandet.
Ångrar du detta val, bokför kostnaden som missats och sedan gör ett nytt val så kommer det nya resultatet att bokföras igen med korrekta belopp.
Känns något oklart? Bara hojta 🙂
/My
... Visa mer
2020-04-06
13:37
Hejsan!
Jag måste vara så pass ärlig och säga att detta går lite utanför mina kompetenser. Om jag kikar på lagen.nu, lag om handelsbolag och enkla bolag får jag däremot fram en del information gällande detta under Kap 2 Handelsbolag, Bolagets likvidation och upplösning.
Har vi andra duktiga användare som har närmre koll på vad som gäller får ni gärna flika in. 🙂
/My
... Visa mer
2020-04-06
13:11
Hejsan,
Jag ser att du använder programmet Visma eEkonomi och i vårt skrivna hjälpavsnitt Bokföring av dagskassa går vi igenom hur du kan hantera detta. På länken finns konteringsförslag, vi beskriver också hur det ska hanteras vid kontanta köp.
Är något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2020-04-06
11:51
Hej Johanna,
Ja, jag tänker att du borde kunna bokföra detta i din enskilda firma då det berör företaget. I forumtråden Bokföra kostnadsränta på skattekontot går vi igenom hur detta rent bokföringsmässigt går till. Du kan följa denna tråden också, med bokning likt den i inlägget fast konto 2012 istället för 1630 förutsatt att du bokför allt annat som berör skattekontot på 2012. Då du har en enskild firma används ditt privata skattekonto alltså även för företaget.
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2020-04-06
11:16
Hejsan,
Först och främst tycker jag du ska vända dig till skatteverket eftersom en inskickad deklaration faktiskt har blivit fel. Frågan är hur dem vill att detta ska korrigeras och om du ska ändra i deklarationen 2018 för rättelse eller ej.
När du vet hur detta ska rättas och hur du ska hantera detta i din deklaration 2019 är du välkommen att kontakta vår support för programmet Visma Enskild Firma. Mina kollegor kan hjälpa dig hantera detta rent programtekniskt.
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2020-04-06
09:29
Hejsan,
Detta är ett fel vi har i Visma eEkonomi just nu. Eftersom jag inte vet vilken kund detta berör så kommer jag mejla dig så du slipper dela känsliga uppgifter här i forumet, när vi fått svar kommer vi kunna hjälpa dig att lösa detta.
/My
... Visa mer
2020-04-03
15:43
Jag förstår. Det finns ingen lösning just nu som är enbart för ekonomisk hjälp under corona men vi har på samlingssidan jag länkat till ovan samlat de olika möjligheterna till ekonomisk ersättning enligt förslag från regeringen. Dessa förslag och hur dem hanteras finner du under avsnittet Nya lagar & Regler på samlingsinlägget.
Hoppas detta kan hjälpa dig en bit på vägen!
/My
... Visa mer
2020-04-03
09:39
Hejsan,
Vi ska kika på detta tillsammans med dig, detta låter som sagt märkligt och är inte ett känt problem för oss. Jag har skapat ett ärende på detta och vi kommer återkomma till dig via mejl för vidare felsökning.
/My
... Visa mer
2020-04-02
14:25
Hej Liselott,
Precis som min kollega Tinna beskriver så är det bättre om du vänder dig till banken det gäller för frågan om QR-kod fungerar, det bör vara standard men dubbelkolla gärna. När du hänvisat till sidan www.usingqr.se, vad har de du hänvisat sidan till behövt för information då? Kan säkert hjälpa dig få fram informationen på annat håll så länge vi vet vad som önskas. 🙂
Återkom gärna!
/My
... Visa mer
2020-04-01
14:49
Va härligt att det löste sig. 🙂
Detsamma till dig!
/My
... Visa mer
2020-04-01
11:14
Hejsan!
Det finns flera skillnader som du säkert är med på men har tagit med en utav dessa. Har tagit med bokföringsexempel från Redovisa rätt.
Avsättningar för framtida utgifter
Avsättningar definieras om sådana förpliktelser som är hänförliga till räkenskapsåret eller tidigare räkenskapsår och som på balansdagen är säkra eller sannolika att leda till ett utflöde av ekonomiska fördelar i framtiden men ovissa till belopp eller den tidpunkt då de ska infrias.
Avsättningar bokförs normalt i kontogrupp 22.
Periodiseringsfond
Du kan göra en avsättning till en periodiseringsfond för att minska det skattepliktiga resultatet under inkomståret men måste återföra samma periodiseringsfond till beskattning under det sjätte året efter avsättningsåret.
Vid avsättning till en periodiseringsfond debiteras konto 8811 - Avsättning till periodiseringsfond och krediteras aktuellt konto i kontogrupp 21. Vid återföring debiteras använt periodiseringsfondkonto 21XX och krediteras konto 8819 - Återföring från periodiseringsfond.
Hoppas detta hjälper dig på vägen. 🙂
Ha en fin onsdag!
/My
... Visa mer
2020-03-31
09:54
Hej Roger!
Ser att du har skapat tråden Verifikation vid bankgiroinbetalning. Gäller korrigeringen ovan kundfakturorna du beskriver i det inlägget så vill jag hänvisa dig dit.
Gäller detta en korrigering på en annan kundfaktura så gäller egentligen samma sak som jag beskrivet i din andra tråd. 🙂
Nu är det inte beskrivet vad det är för typ av verifikation till kundfakturan du vill korrigera men jag misstänker att det är en inbetalning. Då gör du korrigeringen genom att Ångra matchning under Kassa och bankhändelser. Hur du gör steg för steg finns beskrivet i vårt skrivna hjälpdokument Ångra matchad bankhändelse.
Ha en fin tisdag!
/My
... Visa mer
2020-03-31
09:49
Hej!
När du har en aktiv bankkoppling finns inte det företagskonto du har koppling till som val när du markerar kundfakturan som betald direkt via fakturan, jag misstänker att det är därför du inte hittat bankhändelsen och kunnat ta bort den. Nedan kan du följa steg för steg för att korrigera detta. Ut/inbetalningar som ska stämmas av mot ditt företagskonto ska alltid bokföras via Kassa och bankhändelser. 🙂
1. Börja med att kika på verifikationerna som skapats när du bokfört betalningen genom kundfakturorna. Lättast gör du det via Försäljning - Kundfakturor - klicka på kundfakturan - där finns inbetalningen som en Relaterad verifikation, klicka på den. Det skulle kunna vara bokfört mot ett annat företagskonto du har upplagt men vanligt är att det bokförts mot 1910 - kassakonto. Gör detta steg på båda dina kundfakturor.
2. Nu ska du ångra inbetalningarna på det konto det är bokfört mot så du kan matcha kundfakturorna mot ditt företagskonto under Kassa och Bankhändelser. Gå till Kassa och bankhändelser - välj kontot du bokfört inbetalningen på (till exempel kassakontot) och se till att du har rätt period vald. Leta upp händelsen - klicka på den - Ångra matchning. Nu korrigeras verifikationen för inbetalningen och fakturan hamnar som obetald igen. Passa på att klicka på krysset ute till höger på händelsen så den försvinner. Det finns förmodligen två händelser du ska göra detta på eftersom det gällde två kundfakturor.
3. Du kan stå kvar under Kassa och Bankhändelser men byta konto till ditt företagskonto du har en aktiv bankkoppling mot. Matcha beloppet du fått in som berör kundfakturorna, kundfakturorna bör nu vara i listan så du kan bokföra dessa som betalda.
Känns något oklart får du gärna återkomma!
/My
... Visa mer
2020-03-30
09:24
Hejsan,
Deklaration & Årsredovisning är en modul som hör till Visma eEkonomi och hämtar uppgifter automatiskt därifrån, räkenskapsår som hanteras är alltså de räkenskapsår du har upplagda under Inställningar - Räkenskapsår och IB i ditt Visma eEkonomi. Det går inte att ändra räkenskapsår i din deklaration utan ändras i ditt eEkonomi direkt, vilket jag rekommenderar så räkenskapsåren även där är korrekt upplagda. 🙂
/My
... Visa mer
2020-03-27
09:11
Hej Verena!
Jag har försökt hitta information om detta men tycker faktiskt att du ska vända dig till skatteverket gällande denna fråga igen, så du får rätt på det i din deklaration också.
Du får gärna återkoppla i tråden när du fått svar om du vill 🙂
Ha en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-03-26
11:45
Hej Rebecca,
Information och klara exempel på hur detta ska bokföras är inte helt lätt att hitta men jag hörde mig för och bollade med mina kollegor och kom fram till följande baserat på din information ovan:
Om inträdesavgiften avser en anställd kan du bokföra inträdesavgiften mot konto 7622. Avser det en delägare eller ägaren kan du bokföra inträdesavgiften mot konto 6982 eller alternativt konto 6992.
Ha en fin torsdag!
/My
... Visa mer
2020-03-26
09:13
@rbergarn
Jag var inne och kikade på redovisa rätts inlägg om beskattning vid debitering av el, gas eller vatten. De skriver följande:
"Skatteverket har i ett ställningstagande (180209, dnr: 202 54979-18/111) uttryckt en ändrad syn på momsbeskattning om debitering av el, gas eller vatten sker särskilt utifrån faktisk förbrukning vid uthyrning av fastighet. Det här betyder t.ex. att Skatteverket anser att det ska vara moms på el, gas och vatten när en privatperson hyr en bostad och fakturering sker efter faktisk förbrukning. Hyresvärden anses då sälja två olika tjänster till hyresgästen."
Det är inte helt lätt att ge dig ett rakt svar måste jag säga. På skatteverkets hemsida En hyresvärds tillhandahållande av el, gas eller vatten; mervärdesskatt kan du läsa mer och jag tycker du ska höra av dig till dem om något skulle kännas oklart så det blir rätt och riktigt.
Ha en fin torsdag!
/My
... Visa mer
2020-03-25
09:23
Hej @Fd medlem
När du skickar en kundfaktura i Visma eEkonomi ska det stå Att betala längst ner på fakturan, där är det då sammanställt vad kund faktiskt ska betala in till er. Sen kan du på specificeringen på kundfakturan välja att visa beloppet exklusive moms eller inklusive moms beroende på vilken inställning du har som @Pacsac beskrev ovan.
Här är ett exempel på hur kundfakturan ser ut.
/My
... Visa mer
2020-03-23
10:03
Hej Ingvar!
Dom går att redigera. Gå till Underhåll - Prislistor. Klicka på prislistan som ska ändras, klicka på den aktuella perioden för prislistan och ändra priserna.
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2020-03-19
22:29
1Gilla
Hej My! det var igår jag var klar och jag följde instruktionerna jag har fått av dig, det fungerade faktist och jag är jätte jätte tacksam för det! Ha en riktig bra dag! /Iulian
... Visa mer
2020-03-18
10:57
Hej, Precis som ni skrivit ovan så är lönebaserad utdelning 2020 baserad på löneunderlag för 2019. Om jag förstår din fråga korrekt funderar du på om utdelningen som tas ut 2020 nu också kan baseras på löneunderlag från 2018? Blir lite fundersam här eftersom du startat ditt AB under 2018 och inte har löneunderlag då dessa skulle baseras på 2017. Återkom gärna med lite mer information eller om jag kanske missförstått dig. 🙂 /My
... Visa mer
2020-03-16
14:38
Hej Josanna,
När du byter konto/ programvara från eEkonomi kommer du fortfarande åt kontot/programmet och din bokföring genom en så kallad läsbehörighet. Det lagras enligt bokföringslag.
Jag ser att du finns upplagd på flera konton precis som du beskriver men du loggar in som tidigare via vismaonline.com och mina tjänster. När du loggat in kan du klicka på ditt företagsnamn uppe till höger - Välj företag och leta upp ditt gamla konto och kundnummer. När du klickat dig in på detta kommer du se läsbehörigheten utav eEkonomi.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-03-11
11:11
1Gilla
Tack så mycket. Bästa hälsningar! CN
... Visa mer
2020-03-11
07:15
3 Gillar
Jag använde funktionen att justera värdet på mitt Euro-konto igår och det fungerade utmärkt. (har också "revisors-uppkoppling")
... Visa mer
2020-03-10
10:02
Hej igen!
Det kommer inte vara ett problem. 🙂 Du får en varning av programmet som visar på att ändring av lön redan skett samma datum och i samband med varningen får du också en fråga om du vill ersätta den med den nya lönen.
/My
... Visa mer
2020-03-09
13:21
Hejsan,
Om jag förstår det rätt har du gått efter vårt skrivna hjälpavsnitt Checklista - momsredovisning för enskild firma till eEkonomi vilket är jättebra däremot är jag inte riktigt med dig på vart det har blivit fel?
Har du fått tillbaka pengar från Skatteverket och bokfört denna återbetalning mellan 1930 i debet och 2012 i kredit är detta helt korrekt. Nästa steg är att bokföra och stämma av själva momsen på ditt skattekonto (2012) och redovisningskonto för momsen 2650. Detta gör du som en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation, när du fått tillbaka pengar från skatteverket bokför du:
2650 - Kredit
2012 - Debet
Jag misstänker alltså att du inte gjort fel här men att du däremot inte hunnit göra sista steget. Jag länkade till det skrivna hjälpavsnittet ovan, steg 8 Bokför momsen är det steg jag beskrivit ovan.
Har jag missförstått något eller om det känns oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2020-03-09
10:31
Hejsan,
Har du en integration mellan iZettle och ditt bokföringsprogram eEkonomi smart så kommer eventuell dagsförsäljning och transaktionsavgift bokföras automatiskt i eEkonomi. Med denna koppling kan du också ha en bankkoppling till eEkonomi, dagsförsäljningen ska alltså också bokföras om till ditt företagskonto. Jag skulle vilja börja i rätt ände, om du kikar på vår film Arbeta med iZettle och Visma eEkonomi så kan du se hur det ska fungera. Skulle det sedan vara så att det blivit dubbelt kan du ta en bild på exakt vad som skett och hur dubbletten som bokförts ser ut, så tar vi en titt på det tillsammans.
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2020-03-09
10:08
Hej @Fd medlem
Du har förstått det helt korrekt. Skapar du en manuell verifikation i eEkonomi för faktura nummer 1 så kopplar du sedan ett bildunderlag till denna verifikation, bildunderlaget är då orginalfakturan du skapat. Du skapar verifikationen under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. När du skapar verifikationen kan du till höger Koppla bilder, klicka där så kan du hämta filen från datorn. 🙂
/My
... Visa mer
2020-03-06
13:18
Hej @sigany
Har bollat frågan här hos mig och även kikat med mina kollegor. Min första följdfråga blir om skattekontot 1630 är avstämt? Hur bokfördes 2018 års slutskatt?
Det som ska göras är att beräkna årets skatteskuld/fordran (2019) och vad den skulle ha varit förra året (2018). Skatteskulden bokas upp mot 2512 alternativt 2510, den bokförda skulden ska motsvara det som ska betalas och återbetalas till skatteverket. Därefter kan ni bokföra årets skattekostnad mot 8910 och korrigeringen som avser förgående års skattekostnad mot 8920.
Var även deklarationen avseende 2018 felaktig så behöver ni begära en självrättelse, mer information om detta finns på skatteverkets hemsida Självrättelse av deklaration, företag. Vad det gäller årsredovisningen så går även denna att byta ut, även om det inte räknas som god redovisningssed att ändra i ett redan fastställt bokslut. Enligt bokföringsnämnden är god redovisningssed att rätta upptäckta fel i nästa årsredovisning. Ska ni byta ut den registrerade årsredovisningen behöver du skicka en en skriftlig begäran om att ni ska byta ut årsredovisningen, där anger du också varför företaget vill byta ut den.
Hoppas detta hjälper dig på vägen.
Ha en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-03-06
09:17
1Gilla
Hej!
Jag har kikat på din fråga i vårt forum och fått träffar som jag säkert tror kan vara bra. En fundering jag stötte på här är väl egentligen vad exakt du vill bokföra, är det en försäljning, ett inköp eller kanske en utdelning på andel du ska göra?
Hittade trådarna Utdelning andelar i dotterbolag och Nedskrivning av andelar i intressebolag, kanske dessa kan vara till hjälp. Var även inne i inlägget Bokföra förvärv av verksamhet, andelar eller inkråm från bokforingstips.se, förhoppningsvis kan även det vara behjälpligt.
Ha en fin fredag!
/My
... Visa mer
2020-03-05
10:58
Hej @Fd medlem
Jag tolkar det som att din kund gjort en beställning i din webshop, betalat med kort eller valt delbetalning och du undrar nu hur du bokför detta i ditt bokföringsprogram. I eEkonomi skulle jag säga att lättast hantering är att ha kunden och artikeln upplagd även där så du kan skapa en faktura/ kortfaktura, precis som vid en försäljning som sker utanför din webshop. Under Försäljning - Kunder börjar du lägga upp kunden och vid Betalningsvillkor lägger du in det val kunden gjort av betalsätt vid beställningen. Artiklarna du säljer lägger du upp under Försäljning - Artiklar, när du skapar artikeln får du också välja Artikelkontering som då avgör hur köpet bokförs när fakturan skapas/ betalas. Sen skapar du fakturan till kunden och bokför betalningen till fakturan under Kassa och Bankhändelser. Du kan bokföra försäljningen med manuella verifikationer också men då har du inga artiklar eller kunder knutna till den specifika försäljningen, tänker främst på försäljningsstatistiken och uppföljningar du kanske vill kunna få ut.
Eftersom att du använder Visma eEkonomi så tänkte jag om du vet om integrationen du kan ha mellan Shopify och eEkonomi så du slipper dubbelarbetet som uppstår? Din webshop skulle alltså kunna synka med ditt eEkonomi så försäljning och annat kan registreras betydligt lättare. På vår hemsidas inlägg Shopify integration till eEkonomi kan du läsa mer om det skulle vara av intresse. 🙂
Återkom om något känns oklart!
/My
... Visa mer
2020-03-05
09:39
Hej,
Jag förstår, det är löneutbetalningar båda två iallafall. Är lönerna till de båda anställda på samma belopp då? Just eftersom du har kunnat matcha bägge beloppen så misstänker jag att båda lönekörningarna hade samma belopp. Om inte så hade du fått göra en Ny bokföringshändelse när du matchat för att stämma av kvarvarande belopp eller så hade beloppen varit för låga för att matcha med alla löneutbetalningar. Är så fallet är det bra med info om hur du då gjorde de båda matchningarna mer exakt.
Min tanke är nämligen om du verkligen behöver korrigera det. Har det varit samma belopp för de anställda så båda bankhändelserna blivit avstämda och bokförda som löneutbetalningar är det kanske inte nödvändigt, eftersom båda bokningarna ligger inom samma period och bara skiljer sig en dag.
Återkom om det behövs så tar vi det en vända till! 🙂
/My
... Visa mer
2020-03-04
14:52
1Gilla
Hejsan!
Det är inte helt enkelt att svara på din fråga måste jag erkänna, har kikat på det här och bollat med mina kollegor men behöver mer information innan.
Vad innebär det "gamla moderbolaget" som du gjorde en överföring från?
Har du ett nytt moderbolag detta ska bokföras i?
Har du upprättat ett skuldbrev för överföringen till det sålda bolaget?
Hur har du skött bokföringen för fastighetsbolaget i moderbolaget tidigare?
Är det ett dotterbolag som du har sålt eller är det en del av moderbolaget?
Återkom gärna med svar på frågorna ovan så tar vi en till titt på det!
/My
... Visa mer
2020-03-04
10:24
Hej Maria,
Det fungerar generellt att få till detta i din integration mellan Administration och Shopify. Det är de som byggt din lösning som kan genomföra det, om jag förstått det rätt är det alltså Sharespine du kontaktar i ditt fall. 🙂
Ha en bra onsdag!
/My
... Visa mer
2020-03-04
10:00
Hej igen!
Då förstår jag, du har gjort helt rätt. Raden skrivs ut eftersom det finns ett saldo på annat år och vill du även få fram en nolla på den tomma raden gör du precis som du gjort ovan. 🙂 Programinställningen du gjort för att skriva ut en nolla vid nollsaldo gäller balans- och resultaträkningen i årsredovisningen.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-03-03
10:42
Hejsan,
Om jag förstått det rätt har du i excel-arket lagt in totalt antal liter i kolumnen för Unit/Enhet. Vad mer exakt har du skrivit in i den kolumnen?
Jag testar att återskapa det hos mig och skriver in 10LTR i kolumnen och försöker importera in artikelregistret, får då ett felmeddelande om att filen är ogiltig. Detta är för att det inte finns antal tillhörande enheterna som @Pacsac var inne på tidigare. I kolumnen för unit/enhet ska alltså bara själva enheten läggas in, om det är liter, styck, kilometer eller annat och sedan läggs antalet in när artikeln används. Om du vill särskilja på artiklarna med hjälp av antal liter så kan du lägga in hur många liter en artikel har i artikelnamnet istället.
Om jag på något sätt missförstått eller om du fyllt i kolumnerna utan antal tillhörande enheten så ska vi såklart kika vidare på det. Vad får du för felmeddelande när du gör importen? Kan du ta en bild på hur du gjort i excel? 🙂
Återkom gärna!
/My
... Visa mer
2020-02-27
15:30
1Gilla
Hej!
När det kommer till vård av barn så finns det precis som du verkar upptäckt endast snabbvalsinställning för om den anställde är timavlönad eller månadsavlönad eller tillhör handelsavtalet (om du har Visma Lön 600). Men jag hittade ett sätt att komma runt det om det är två olika beräkningar som ska användas beroende på personalkategori (arbetare/tjänsteman).
Gå in under Lönearbete - Lönearter och in på löneart 3318. Gör inställningarna i beräkningsformeln och ta bort markeringen för Arbetare till höger. Döp eventuellt lönearten till Vård av barn tjänstemän.
Kopiera därefter lönearten och den nya 33181 döper du eventuellt till Vård av barn arbetare. Gör inställningarna i beräkningsformeln och sätt markering i Arbetare och ta bort markeringen för Tjänstemän.
När du sen använder snabbvalet på respektive personalkategori så kommer programmet välja rätt löneart beroende på om den anställde är arbetare eller tjänsteman.
Du får gärna kontrollera så att detta funkar även för dig och att det ser rätt ut när du gör en lönekörning. Jag har heller inte testat om detta går att göra på fler typer av snabbval/lönearter.
Är du i behov av ytterligare beräkningsformler får du skapa personalvariabler som My beskrivit tidigare.
... Visa mer
2020-02-27
13:04
1Gilla
Nä jag har inte tänkt o vara inne i databasen utan tanken var att bara hämta data. Har löst det på annat sätt.
... Visa mer
2020-02-24
10:43
Hoppsan, men vad bra att du hörde av dig till Skatteverket! Och tack för att du återkoppla i tråden med vilket svar du fick.
Gällande omstarten så lagrar vi alltid de omstartade bolagen under Inställningar - Företagsinställningar - Arkiverade bolag. Skulle man som företagare få ögonen på sig så sparas allt, så det går inte att smita undan bara för att man har startat om 🙂
... Visa mer
2021-07-10
06:55
Hej, Jag gjorde ett inköp av en traktor i år (2021) som var tänkt att lägga in som anläggningstillgång men det har inte blivit så och nu funderar jag på att sälja den, behöver jag göra något speciellt eller det är bara fakturera personen som köper den likadant som när jag köpte in den? Den kostade 40000:- + moms så det var tänkt att göra avskrivning på den men det har jag inte gjort ännu. Jag använder Vismas bokföringsprogram.
... Visa mer
2020-02-14
11:17
@Gustaf Thorslund
Du börjar med att matcha hela det belopp som dragits mot momsredovisningen precis som vanligt och då blir det sedan 123 kr kvar att stämma av. Klicka på ny bokföringshändelse för att själv kontera upp dina 123 kr som är mellanskillnaden mellan dina båda momsrapporter. Du väljer övrigt uttag - egen kontering och kan sedan bokföra 123 kr mot 2650. När den förväntade insättningen görs så bokför du tillbaka dessa 123 kr mot samma konton med tvärtom i debet och kredit.
Vi önskar dig en härlig helg!
/Tinna & My
... Visa mer
2020-02-14
10:23
Hejsan!
Detta är inte helt enkelt att hantera i Visma Enskild Firma, eftersom du inte kan välja konton själv. Jag tycker det blir lättast om du kontaktar oss på supporten via telefon eller chatt så du får rätt på det. Det finns ingen färdig hantering nämligen.
Sen vill jag också informera om Visma eEkonomi som kan integrera med iZettle och sköta dessa försäljningar åt dig på ett mycket smidigt sätt, om du är i kontakt med oss så kan du fråga om integrationen för att få mer info om vad detta innebär och hur du kan hantera ett byte av program om det blir aktuellt. Har du mycket av din försäljning via iZettle så skulle detta nog vara att rekommendera.
Ha en fin fortsatt fredag!
/My
... Visa mer
2020-02-14
09:54
1Gilla
Hej @Fd medlem Har flyttat din fundering till denna tråd där jag tror du kan finna svar. Såg att din fråga fanns ställd två gånger så jag arkiverar den andra så slipper vi dubbletter. 🙂 Återkom om något är oklart! /My
... Visa mer
2020-02-14
09:19
Hej!
Du kan använda samma konto för varor och tjänster med omvänd skattskyldighet, 3231 är korrekt att använda vid denna typ av försäljning. 🙂
Ha en härlig fredag!
/My
... Visa mer
2020-02-13
12:06
Hej Annika,
Vi svarar gärna på frågor gällande bokföring men just processen kring importen och Tullverket tror jag att du får bäst hjälp direkt från Tullverket. Jag hittade sidan Börja importera som beskriver vad du bör tänka på om du vill importera varor från länder utanför EU. Hoppas den kan underlätta för dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-13
10:18
Hej Mattias,
På konto 1220 bokas anskaffningar av maskiner och inventarier vars anskaffningsvärde överstiger ett halvt prisbasbelopp och därmed anser för värdefulla för att kostnadsföras under ett och samma år. Konto 1229 används för ackumulerade avskrivningar av maskiner och inventarier.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-12
10:15
Hej @martinhallberg
När du har skapat ett nytt räkenskapsår som löper fortsatt på felaktigt datum kan du längre inte ändra det gamla räkenskapsårets datum, du kan ändra slutdatum på det senast upplagda räkenskapsåret.
Du kommer behöva göra en omstart men all information behöver inte gå förlorad om du exporterar bokföringsdata och register, då kan du importera dessa uppgifter på nytt i det omstartade företaget så alla befintliga verifikationer, kunder, artiklar och leverantörer hämtas in på nytt. Du kan också i efterhand gå in i det arkiverade företaget om du vill kolla upp något eller om du missat någon export. Du har då läsbehörighet i programmet så du kan inte utföra några nya ändringar men du kan exportera de befintliga uppgifter som finns. I vårt skrivna hjälpavsnitt Omstart av företag går vi igenom mer detaljerat vad som faktiskt sker vid en omstart, samt eventuella förberedelser du ska göra innan.
Känns något oklart? Återkom gärna! 🙂
/My
... Visa mer
2020-02-12
09:53
2 Gillar
Hej! Svaret jag fick från skatteverket var att det ska ses som näringsbidrag och tas upp som en skattepliktig intäkt.
... Visa mer
2020-02-11
14:09
@Fd medlem
Nej, det stämmer. Vi har ingen mejlsupport. Jag förstår vad du menar, jag kan skapa ett ärende på detta och mejlar dig den informationen vi skulle behöva utav dig för vidare felsökning. Så tar vi helt enkelt det den vägen. 🙂
/My
... Visa mer
2020-02-10
16:17
Hej!
Ändrar du momskoden direkt på verifikationen i eEkonomi så gäller det bara på just denna verifikation.
Vill du ändra på kontot permanent så går du via Inställningar - Kontoplan - söker upp kontot - Redigera och ändrar momskod, observera dock att det inte ändras på redan bokförda verifikationer om du ändrar via kontot i kontoplanen.
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2020-02-10
16:10
1Gilla
Hej!
Det låter absolut som en rimlig förklaring, betalning via åtgärder bokför fakturan som betald men det är själva "export" -knappen som skickar fakturan till banken inför den faktiska betalningen som dras.
Detta med papperskvitton och digitala kvitton, vad som ska sparas och hur länge är inte helt enkelt. i vår artikel Digital bokföring vs. papper har vi tagit upp detta fenomen för att bena ut vad som faktiskt gäller i djungeln. Där skriver vi bland annat:
"Har du fått en PDF på mejlen, skriver ut den, sätter papperet i en pärm och slänger PDF:en så har du alltså förstört originalet. Själva mejlet kan du slänga om du sparar PDF:en, men oftast är det enklast att spara mejlet också och söka på kundnamn eller mappa alla mejl från en viss kund. Du kan också skapa en regel i mejlprogrammet som automatiskt mappar alla mejl från samma avsändare.
Och motsvarande: Om du får ett dokument eller papper, exempelvis ett kvitto eller ett avtal, och scannar in det så måste du spara originalet i tre år. Kvitton har en tendens att blekna snabbt så att de blir oläsliga och all räkenskap måste vara läslig. Därför ska man enligt lag göra en kopia som arkiveras tillsammans med det, med tiden, oläsliga kvittot. (Det bästa är att kunden scannar in alla kvitton och underlag själv, i samma stund hen får det i sin hand, och sedan sparar det själv i ordnad form.)"
Jag tror och hoppas detta klarnar upp din fundering lite, du får gärna återkomma annars! 🙂
/My
... Visa mer
2020-02-10
14:13
1Gilla
Hej Mia,
Deltidsanställda med s k intermittent arbete (inte arbetar alla dagar i veckan) har också rätt att spara de betalda semesterdagar som överstiger 20. Någon omräkning till nettosemesterdagar ska inte göras vid tidpunkten för sparandet.
I praktiken måste man alltså räkna om nettodagar till de ursprungliga antalet bruttodagar.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-07
10:28
Hej,
Nej, dem behöver inte stämma överens eller jämföras med varandra. En balans och resultaträkning är en faktisk framräkning av hur det går för företaget kan man säga, Resultaträkningen visar ett företags resultat och balansräkningen visar företagets finansiella ställning enkelt framställt. En huvudbok sorterar företagets affärshändelser utefter kontona och summerar dina bokföringsposter du skapat i perioden.
Såklart inte helt lätt och inte alls dum fråga! 🙂 För enkelhetens skull har vi skapat artiklarna Vad är en huvudbok?, Vad är balansräkning? och Vad är resultaträkning?. Dem kan ju vara bra att läsa om det känns oklart, annars är du också välkommen att återkomma såklart!
Trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-02-07
09:41
Hej,
Gäller din fundering i Visma Administration så finns möjlighet att förändra balans- och resultatrapporterna. I vårt skrivna hjälpavsnitt Ändra balans- och resultatrapport kan du se hur du går till väga.
/My
... Visa mer
2020-02-06
14:58
3 Gillar
Tack snälla du, då förstår jag!
... Visa mer
2020-02-06
14:25
Hej!
Vi har redigerat inläggen i detta inlägg så att beloppen är korrekta enligt förändringen av aktiekapitalet som trädde i kraft den 1 januari 2020. Det lägst tillåtna aktiekapitalet i privata aktiebolag är idag 25 000 kronor.
... Visa mer
2020-02-06
14:12
Hej!
Vi har redigerat inläggen i detta inlägg så att beloppen är korrekta enligt förändringen av aktiekapitalet som trädde i kraft den 1 januari 2020. Det lägst tillåtna aktiekapitalet i privata aktiebolag är idag 25 000 kronor.
... Visa mer
2020-02-06
13:56
1Gilla
Hejsan!
Det var en svår fråga som inte var helt enkel att svara på och eftersom jag är mån om att du få ett korrekt svar så vill jag att du tar denna frågan med en resultatredovisningskonsult. Jag har hört mig för bland mina kollegor och vi har gemensamt kommit fram till att inte ge oss på frågan för djupt. Däremot så hittade vi dokumentet Bokföringsnämndens VÄGLEDNING, sidan 117 skulle nog vara behjälplig till viss del, vill även efter att du läst denna hänvisa till Skatteverkets artikel Räkenskapsenlig avskrivning.
Såklart så är det välkommet om någon utav våra andra användare vill flika in om kunskap finns. 🙂
Ha en fortsatt fin torsdag!
/My
... Visa mer
2020-02-06
11:45
Hejsan!
Ja men va roligt att du hittat in till vårt forum också! 🙂
Menar du att du vill skapa en påminnelsefaktura med dröjsmålsränta kan du se via länken hur du hanterar det i eEkonomi.
Men förstår jag dig rätt så är det själva informationen gällande dröjsmålsränta som inte kommer med på fakturaunderlaget. Det finns en text inlagd automatiskt under Inställningar - Företagsinställningar - Övriga uppgifter i rutan för dröjsmålsränta, är denna text kvar eller om du kanske lagt in egen text så ska denna synas på den utskrivna fakturan. Har du text i rutan i dina företagsinställningar?
Jag återskapade detta hos mig och får med texten, står som information strax under fakturadatum och förfallodatum när den förhandsgranskas eller skrivs ut som PDF. Har du korrekta inställningar enligt ovan utan att texten kommer med på fakturaunderlaget ska vi självklart kika på det för då är det något som inte stämmer. Lättast skulle nog vara att du kontaktar oss på supporten via chatt eller telefon så kan vi felsöka närmre den vägen.
Vad det gäller fakturamallen så är denna standard i eEkonomi. De ändringar du kan genomföra är under Inställningar - Företagsinställningar - Övriga uppgifter samt Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter. Den fakturamallen du har hittat gäller ett annat bokföringsprogram vi har som är lokalt installerat på datorn, detta heter Visma Administration. Mallarna som är skapta till det programmet är inget vi hanterar i Visma eEkonomi.
Hoppas detta ger svar på dina funderingar, återkom annars!
/My
... Visa mer
2020-02-05
16:28
Hejsan!
Du behöver inte rätta inne i Visma eEkonomi, du behöver bara rätta själva deklarationen. Jag hjälper dig gärna med detta, har du använt vår modul Deklaration/ Årsredovisning till eEkonomi för att skicka in deklarationen till skatteverket? När du använder den för första gången behöver du lägga in beloppet för underskott manuellt, det gör du via Deklaration - Skattemässiga justeringar - Justeringar. Kommande år om du använder tillägget så kommer beloppet med automatiskt.
Dessa steg kan du följa om du använt tilläggsmodulen för att rätta.
1. Står du inne i eEkonomi kan du klicka på Visma eEkonomi Smart - Deklaration/ årsredovisning. Välj vilket räkenskapsår det gäller.
2. Klicka på Årsredovisning, är denna också inlämnad och låst klickar du på Inlämning och bockar ur Lås årsredovisning.
3. Klicka sedan på Deklaration - Inlämning - bocka ur Lås deklaration. När du låste deklarationen sist så skapade programmet en verifikationen Bokföring av årets resultat, denna kommer automatiskt också korrigeras när du låser upp så du slipper tänka på den biten själv.
4. Nu kan du göra dina eventuella ändringar i deklarationen, som sagt så lägger du in underskottet via justeringar enligt ovan - glöm inte att klicka på spara på denna sidan när ändringen finns inlagd.
5. När du är klar kan du skapa om deklarationen på nytt, välj din Resultatplanering först och gå sedan till Inlämning för att skapa/låsa deklarationen på nytt. Verifikationen för Bokföring av årets resultat skapas på nytt med korrekta värden efter eventuella ändringar. Innan du låser kan du förhandsgranska deklarationen för att se om beloppet denna gång finns med för säkerhetsskull.
När det gäller Årsredovisningen så är jag dock osäker på om även denna måste skickas en rättelse på, eftersom att den fått låsas upp, skapas om och låsas på nytt. Kan vara bra att dubbelkolla det också.
Återkom om något känns oklar!
/My
... Visa mer
2020-02-05
15:28
1Gilla
Hej @BosseS
Det stämmer bra. Avsättning till och återföring av periodiseringsfond bokförs inte löpande under året, utan endast i samband med bokslut/deklaration.
/My
... Visa mer
2020-02-05
14:06
Hej!
Eftersom det som du skriver blivit fel med momsen redan från början så tycker jag det är svårt att säga exakt hur du ska göra här. Risken att momsredovisningar har blivit fel finns ju i detta läge och kan då också behöva rättas. För att vi ska kunna ge dig ett helt korrekt svar så behöver vi ha in underlag för dessa verifikationer du nämner, både för 2018 och 2019. Så vi kan se hur det är bokfört och vilka bokföringskonton.
Ta gärna skärmklipp/bilder på detta och återkom så ska vi ta en titt!
/My
... Visa mer
2020-02-05
12:31
Hej @Fd medlem
Jag slog samman tråden så vi samlar det mesta om detta på ett ställe, såg också att en utav dina frågor fanns besvarade här. Vad det gäller din första fråga om hur du bokföra hela checkkrediten är konto 2330 ett vanligt konto, om du har utnyttjat checkkrediten. Du kan du se i tråden Bokföra checkkredit.
Jag letade också information angående räntan och hittade inlägget Bokföra checkräkningskredit och kredit på checkräkning från bokföringstips.se. I ett utav de exempel dem tar upp visar de hur du kan använda konto 8413 - Räntekostnader för checkräkningskredit vid bokning av avgift och ränta på checkräkningskrediten.
De papper jag refererar till är alltså de underlag du fått gällande checkkrediten, så dessa sparas eller kopplas till verifikationerna vid en granskning. 🙂 Vi har ett superbra inlägg gällande vilka papper du behöver spara samt vad som fungerar som underlag digitalt i vår artikel Digital bokföring vs. papper.
Ha en fin onsdag!
/My
... Visa mer
2020-02-05
11:39
Hejsan,
Om jag förstår dig rätt så tänker du på raden Finns det intäkter som är bokförda på räkenskapsåret du ska avsluta, men som egentligen hör till kommande räkenskapsår? i Årsavstämningen under Bokföring. Det är dessa du kan boka om och redovisa som en förbetald intäkt istället, om intäkten överstiger 5000 kr. Detta kommer inte påverka momsen eftersom själva ombokningen görs från det intäktskonto/inköpskonto du använt vid bokföringen av intäkten från början till konto 2990, momsen eller momskontona ska du alltså inte röra eller bokföra om något på. 🙂
Återkom om något känns oklart!
/My
... Visa mer
2020-02-05
08:38
Hej!
I foruminlägget Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU finner du förmodligen svar på din fundering gällande kontering vid denna typ utav inköp.
Återkom om något känns oklart 🙂
/My
... Visa mer
2020-02-03
11:13
Hej!
Jag kikade över detta och hittade ett mycket bra svar från Redovisa rätts inlägg om Löneförskott. Lägger in det som är relevant för din frågeställning:
"När det utbetalade beloppet/förskottet utbetalas till den anställde krediteras det likvidkonto varifrån pengarna tas och debiteras konto 1610 Kortfristiga fordringar hos anställda, alternativt konto 1614 Tillfälliga lån till anställda (BAS 2020). När den anställde betalar tillbaka pengarna krediteras tidigare använt fordringskonto och debiteras det likvidkonto som tillgodoförs pengarna. Vid avdrag för lånet/förskottet i samband med löneutbetalning sker ingen betalning utan endast en minskning av utbetald nettolön. Konto 1610 krediteras."
Alltså, förskotten som betalas ut och bokförs i kontogrupp 16 ska alltså inte krediteras fören den anställde antingen betalat tillbaka beloppet eller när du dragit av förskottet på kommande utbetald "vanlig" lön. 🙂
Återkom om något känns oklart!
/My
... Visa mer
2020-02-03
09:26
1Gilla
Hej!
Det är inga konstigheter, bilderna jag tog ovan är från min kontoanalys och den visar därav saldot på bokföringskontot jag sökte efter i mitt bokföringsprogram, sökte på 4056 för att få fram båda verifikationerna direkt helt enkelt. Kikar jag på verifikationen direkt i listan under Bokföring - Verifikationer så ser våra verifikationer identiska ut. 🙂 Snyggt!
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2020-02-03
08:58
1Gilla
Hej! Jag var inne på Redovisa Rätts inlägg om Varumärken och fick fram mer information, tänkte på att det kanske är själva ansöknings-avgiften du funderade på så vill dela med mig utav detta också. Dem skriver följande: "Ansöknings- och årsavgiften till PRV samt övriga kostnader för t.ex. ritningar, avbildningar, foto, video eller tryckning i direkt anslutning till ansökan debiteras konto 6930 Kostnader för varumärken m.m.
Utgifter avseende förvärvade varumärken, dvs. köp av varumärke eller köp av licensrätt till varumärke, debiteras konto 1050 Varumärken om utgiften ska balanseras. Egenupparbetade varumärken får aldrig tas upp som tillgångar i balansräkningen." När det gäller avskrivning så är jag faktiskt lite osäker, jag vågar inte ge mig in på det och hittar ingen bra information om just avskrivningar och varumärken. Finns det någon annan bra användare i forumet som har koll på den biten så får ni gärna flika in. 🙂 Ha en bra måndag! /My
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-10-12
... Visa mer
2020-01-31
10:56
Hejsan! Du gjorde helt rätt i att ändra bokföringskontot för frakt från 5700 till 3520. När du ändrade kontot så försvann varningen i momsredovisningen eftersom beloppen försäljning och moms matchade. Om du skulle ändra momskod på konto 3520 på verifikationen så skulle du få en ny varning om avvikelse på momsredovisningen. Detta eftersom momsbeloppet inte stämmer överens med beloppet för frakten exkl moms. Som jag tolkar ditt underlag så är frakten beräknad med 25% moms. Ska det inte vara 25% moms så måste du någonstans justera detta så att frakten i framtiden beräknas med 12% moms. För just den här försäljningen så tror jag det är lättast för dig att bara låta den vara nu som den är med 25% moms på frakten. Jag förstår det som att kunden redan har betalat och ska du ändra momsen för frakten för denna försäljningen behöver du först få ett korrekt nytt underlag och sedan kreditera kunden för det beloppet som kunden har betalat in för mycket. När du har ändrat inställningen för momsen på frakten så ska du gå in i kontoplanen i ditt program och justera momskoden så att det är 05 - momspliktig försäljning 12%. Då kommer du inte få samma fel i framtiden. /Lisa
... Visa mer
2020-01-31
09:36
Hej!
I ditt fall så är det alternativ 3 som är intressant för att lösa ditt problem. Även om du inte har en säkerhetskopia så kan man gå bakvägen och kopiera mdf och ldf filerna som är dina företagsfiler.
Vi plockar sedan in dina mdf och ldf filer som vi sedan kan konvertera åt dig. Jag tar givetvis vidare dina synpunkter kring hanteringen, men tillsvidare behöver man gå denna vägen för att lösa det.
Kontakta gärna vår support på 0470-706200 så kan de skicka ut en länk där du bifogar dina filer så hjälper vi dig.
Vänligen
Jesper
... Visa mer
2020-01-30
17:50
1Gilla
Huvudet på spiken! Jag har importerat 2018 från den gamla kassörens Visma som SIE-fil och den blev olåst i mitt system! Jag låste den och vips var allting perfekt. Stort tack och allt gott till alla som kom med funderingar Vänligen Svante
... Visa mer
2020-01-30
11:22
Hej @LW -60
Detta är lite för specifikt för mig att ge ett 100% klart svar på. Jag försöker söka lite på det men hittar inte ett direkt svar när funderingen blir så detaljerad. Skulle detta bli aktuellt så hoppas jag också på att man har ett fackligt avtal som kan hjälpa till och reda ut hur det ska hanteras på företaget mer exakt men så jag tolkar det är det ingen ko på isen just nu.
Möjligt att någon annan av våra användare har ett bra svar till dig eller om någon hanterat en liknande situation kanske? 🙂
... Visa mer
2020-01-28
15:30
1Gilla
Jag är säker på att en stor del av användarna inte är redovisningskonsulter som sitter med programmet hela dagarna, utan företagare som använder Visma eekonomi vid ett fåtal gånger varje dag. Oftast precis så att programmet hinner logga ut användaren. Det smärtar lite varje gång man ska se om eekonomi loggat ut och börjar jävlas. En arbetsmiljöirritation helt enkelt. Hade facebook eller google blivit lika stora om dom tillåtit samma problem?
... Visa mer
2020-01-27
15:37
1Gilla
Här är lösningen (om någon annan skulle stöta på problemet): Om du kör Office 365 men egen exchangeserver så uppstår detta problem. När vi migrerade våra mailboxar nu i helgen så började det fungera och tar nu bara ca 5 sekunder igen.
... Visa mer
2020-01-24
15:48
Hej! Vill börja med att beklaga att du känner att din input har blivit avvisad, så ska det såklart inte vara. Jag har idag kollat på detta väldigt noga och kommit fram till hur programmet räknar kontra hur avtalet för detaljhandeln beskriver att det bör vara. I din kontakt med en utav mina kollegor har du hänvisat till en länk på handels.se som heter Viktigt att veta om nya karensavdraget och denna har jag också tagit del utav, i denna länk kunde jag klicka mig vidare till Handelsnytt och få fram ett konkret exempel på hur det ska vara.
Enligt handelsnytt: "Exempel: En butikssäljare som är anställd på 20 timmar i veckan blir sjuk och avstår från ett arbetspass som är åtta timmar. Karensavdraget blir då 20 procent av sjuklönen för 20 timmar, det vill säga motsvarande lönen för fyra timmar. Med de hittillsvarande reglerna för karensdag hade löneavdraget motsvarat åtta timmars arbete."
Jag har återskapat detta i Visma Lön med en anställd som jobbar 40h/veckan. Hon har 293,46 kr i beräknad timlön/Grundtimlön och arbetar då 8 timmar/ dag. Eftersom det i avtalen står att karensperioden är 20 procent av ”i förväg överenskommen genomsnittlig arbetstid per vecka” blir beräkningen då följande:
293,46x40x0,2= 2 347,68 Detta är den summa jag också får beräknad av programmet när jag lägger in snabbvalet Sjuk på löneart 6133 - Karensperiod månadsavlönad. Detaljhandeln. Vilket är helt korrekt enligt detaljhandeln.
I ett ärende med oss har du fått ett mejl skickat från min kollega Sofia för två dagar sedan och skulle det vara så att du får ett helt annat utfall i löneprogrammet är du välkommen att mejla tillbaka till oss den vägen så kikar vi på det tillsammans. Vi har inget allmänt fel i programmet gällande karensuträkningen för Detaljhandeln utan den är helt korrekt enligt avtal. Ha en fin eftermiddag och trevlig helg! /My
... Visa mer
2020-01-24
11:57
Hej Thomas,
Detta är inget jag känner igen på rak arm. Kolla så du har senaste versionerna av både Visma Administration (2019.3) och Visma Bokslut (2020.0), testa eventuellt också att köra båda programmen som administratör på datorn.
Skulle problemet kvarstår tror jag det lättaste är att du kontakta oss på supporten via telefon eller chatt så kikar vi gärna vidare på det och försöker lösa så du kommer vidare igen.
Trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-01-24
11:22
1Gilla
Hej Linda,
Vi har i Version för 2020 skapat en utskrift som heter Sjukfrånvaro antal karensperioder och jag misstänker att denna kommer kunna hjälpa dig och göra det lite klarare. 🙂
Ha en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-01-24
11:12
Hej Henry,
Vi har kikat på det hos oss och kan inte återskapa det du beskriver, det blir korrekt att det anpassas till A4. Vi tar såklart gärna en närmre titt på det för att se vad som sker hos dig och det tycker jag blir lättast om du kontaktar oss på supporten via telefon eller chatt. 🙂
Ha en trevlig helg!
/My
... Visa mer