2023-12-11
14:54
Precis, ingen annan ersättning utan endast förmånsbeskattning på privat körning. Om man inte tar ut körersättning för att man inte vill belasta företaget med den kostnaden så blir det ju en högre kostnad för företaget om man förmånsbeskattas för allt drivmedel oavsett om det är tjänstekörning eller privat.
... Visa mer
2023-12-11
11:34
1Gilla
Har den anställde inga körningar i tjänsten i normalfallet? Det är viktigt att hålla isär privatkörning och tjänstekörning eftersom en företagsbil måste gå ett visst antal mil i tjänsten för att kostnaderna för bilen ska vara avdragsgilla i företaget. När jag har haft kunder där drivmedelsförmån ska registreras så har vi utgått ifrån vad som registrerats i den elektroniska körjournalen eftersom där ska anges om det är en privatkörning eller tjänstekörning. Därefter har vi gjort ett medelvärde på vad bilen drar per mil och sedan förmånsbeskattat den anställde för den delen som avser privat körning. Blir ju lite kaka på kaka om den anställde först ska förmånsbeskattas för hela beloppet och därefter få milersättning för körning i tjänsten, det blir också en onödig kostnad för arbetsgivaren som först ska betala drivmedel och sedan arbetsgivaravgifter på förmånen och därefter ersätta den anställde för körning i tjänsten. Men om man nu vill göra på det sättet så bör det vara schablonbeloppen som gäller Men jag anser att man bör se över hur man hanterar det och försöka hitta en annan lösning så att inte arbetstagaren får förmånsbeskattning på det drivmedel som används för körning i tjänsten.
... Visa mer
2023-12-11
11:24
1Gilla
Jag antar att det gäller återbetalning av premier enligt beslut från Kammarkollegiet. Underlag har Fora skickat ut med posten, men det finns även som ett digitalt dokument när du loggar in på Fora. Tror det ligger under fakturor. Du skapar inte en kreditfaktura utan lägger det som en bankhändelse med underlaget från Fora som verifikation. Konto att använda bör vara 7570 då det gäller kreditering av tidigare betalade avgifter. Under förutsättning att det är det konto som du använder när du konterar fakturorna från Fora.
... Visa mer
2023-12-05
11:08
Hej Birgit, Du borde ha fått en avräkning från bilfirman som visa totalbeloppet för köpet och momsen på det. På konto 1240 ska du ha det totala inköpsvärdet för lastbilen exkl momsen om du har avdragsrätt för moms, vilket du verkar ha. 1240 Debet totalbeloppet exkl moms 2641 Debet momsbeloppet 1930 Kredit handpenningen 2334 Kredit banklånet Hoppas ovan är till hjälp för dig. //Carina
... Visa mer
2023-11-22
08:11
1Gilla
Hej, Om du har låst lönekörningen med uppgift om att vissa anställda ska ha kontantlön så ligger det troligtvis kvar även om du uppdaterar med ett kontonummer. Jag gissar att du måste låsa upp lönekörningen och de berörda personernas lönespecar för att ändringen ska gå igenom, men för att få ett snabbt svar på din fråga är det nog bättre att kontakta supporten. Chattfunktionen till supporten brukar vara en snabb och bra hjälp. //Carina
... Visa mer
2023-11-21
16:10
1Gilla
Superskumt...🤔 Testa med chatt-supporten imorgon. Man brukar kunna dela skärm så de kan kolla.
... Visa mer
2023-11-21
16:02
Hej, Vagnen kan ligga kvar på 1220 och du kan använda 5520 istället. //Carina
... Visa mer
2023-11-21
16:01
Hej, Jag var tvungen att öppna lönesystemet och kolla vad du menade. Fick så som du beskriver om jag minskade fönstret att jobba i och inte har det på hela skärmen. Känns därför som det har med upplösningen på skärmen att göra alternativt att du inte har fönstret maximerat. //Carina
... Visa mer
2023-11-21
09:09
I så fall hade jag vilat på den fakturan och bokfört den med fakturadatum 2023-11-01 I exemplet som du skriver under så kan du ju bokföra fakturan på den 1/9 istället för den 31/8 så blir det ju rätt med momsen och kostnaden hamnar på rätt månad.
... Visa mer
2023-11-21
08:52
Hej, När det gäller fakturor som avser framåt i tiden så har man rätt att lyfta momsen när fakturan betalas eller när perioden som fakturan avser börjar gälla. På såna fakturor så periodiserar jag alltid både kostnadskonto och momskonto så att de lyfts fram när fakturan börjar gälla, men jag har förstått att det inte går att periodisera momsbelopp i Visma, så då måste det bli en manuell hantering. Ett sätt att komma ifrån det är att betala fakturan den sista i månaden som man får fakturan, vilket brukar vara det vanliga när det gäller hyresfakturor då hyran ska vara betald när perioden börjar gälla. Regeln är densamma oavsett om du använder faktureringsmetoden eller kontantmetoden, men eftersom du har rätt att lyfta momsen i samband med att fakturan betalas så blir det på sätt och vis en ickefråga om man bokför enligt kontantmetoden.
... Visa mer
2023-11-21
07:52
Hej, Antar att du har matvagnen som en inventarie i din verksamhet. Jag hade bokat det som reparation och underhåll på konto 5510. //Carina
... Visa mer
2023-11-17
10:12
1Gilla
Hej, De flesta brf:er tillhör ju en större organisation, t ex HSB, Riksbyggen eller liknande. Om ni gör det så är mitt förslag att du kollar med dem när det gäller kontoplan och liknande. Körde en googlesökning på kontoplan brf och hittade då detta https://bobattre.se/Docs/BrfSidor/KontoplanBrf.pdf https://www.hsb.se/globalassets/regionalt-innehall/hsb-sodra-norrland/media/dokument/dokument-per-omrade/tjanster/it-stod/guide-for-anvandning-av-kontoplan-efter-systembyte-7-okt.pdf.pdf Hittade även info från Bokföringsnämnden om det är av intresse https://www.bfn.se/redovisningsregler/vad-galler-for/bostadsrattsforeningar/ Hoppas att detta kan vara till hjälp för dig 🙂 Trevlig helg! //Carina
... Visa mer
2023-11-16
15:56
1Gilla
Hej, Om det är en kostnad som är direkt hänförlig till din intäkt så bör det vara ett inköpskonto i kontogrupp 4. //Carina
... Visa mer
2023-11-07
10:44
1Gilla
Ska du öka eller minska saldot på 1630? Ska du öka så bokar du i debet och ska du minska så bokar du i kredit. Konto 3740 blir då motsatt.
... Visa mer
2023-11-07
10:35
1Gilla
Hej, Depositionen är ett belopp som fastighetsägaren har som säkerhet och innehåller ingen moms. Det är en fordran som du har på fastighetsägaren. Du ska alltså boka den i balansräkningen på tillgångssidan. //Carina
... Visa mer
2023-11-07
10:28
Hej, Om du har rätt saldo på konto 2650/1650 så kan du boka bort differensen på skattekontot mot öresutjämning 3740. //Carina
... Visa mer
2023-11-07
10:24
Hej, Körersättning/milersättning är en del av den tjänst som du sålt och ska debiteras med moms. //Carina
... Visa mer
2023-10-26
10:36
Har du bara sålt skrot så har du ingen ingående moms att redovisa. Många gånger när man säljer skrot och får en självfaktura så innehåller den både intäkt för skrot och kostnader för t ex containerhyra eller hämtning av skrot. I de fall så får du ju även en kostnad och då har du även en ingående moms på den kostnaden som redovisas på fakturan. Ett exempel: Sålt skrot för 3 000 kr - Hyra container 500 kr + moms Då får du en intäkt på 3 000 kr som redovisas i ruta 41, hela beloppet bokförs i kredit på konto 3612 Kostnaden bokförs på t ex 5160 (renhållning egen fastighet) 500 kr (debet) och momsen bokförs i debet på 2641 /125 kr. I de fall du har en självfaktura på enbart skrotintäkter så ska du bara bokföra det i kredit på 3612 och inte blanda in några andra konton. //Carina
... Visa mer
2023-10-26
10:20
Hej Du ska inte blanda in någon moms här utan bara redovisa försäljningsbeloppet i rätt ruta på skattedeklarationen. Den som har köpt in skrotet ska redovisa in- och utgående moms i sin skattedeklaration. //Carina
... Visa mer
2023-10-25
17:15
Hej, Ett litet tillägg: Om ditt eget företag står för dina matkostnader under en tjänsteresa så ska traktamentet reduceras plus att kostförmån ska läggas till. I ditt fall verkar det som kunden står för dina matkostnader, då blir det ingen förmånsbeskattning, men en reduktion av traktamentet. //Carina
... Visa mer