2020-03-02
08:33
Har du enskild firma eller AB? Om du har enskild firma så är körning med egen bil endast en deklarationspost. Har du AB så kan du ta ut körersättning via lönebesked, i det fallet blir det bokat som kostnad på 7331. du ska alltså inte mellanlanda körningen på 7331/2890. Om du gör det så måste ersättningen du plockar ut via lönebeskedet endast gå mot 2890 (debet) och inte 7331. Alla bokningar du gör ska det finnas underlag på, dvs verifikationer. Har man inget som bekräftar bokningen så kan man ju boka precis vad som helst.
... Visa mer
2020-02-28
11:09
1Gilla
Helt rätt 🙂 Det ska vara ruta 12.
... Visa mer
2020-02-28
11:01
Har du använt 2630 tidigare? Om du fick fel i momsrapporten så måste det vara någon inställning på antingen försäljningskontot eller på momskontot. Det ser ut som konto 2630 saknar momskod. Har du konto 2631? Du ska ha en kod som knyter 2630 till ruta 10 i momsrapporten.
... Visa mer
2020-02-28
10:53
Om du har använt 2630 tidigare i din redovisning så fortsätter du med det.
... Visa mer
2020-02-28
10:48
Konto 3011 ska vara 7 264,15 och 1930 ska motsvara det du fått in på kontot, dvs 7 328,75 Den transaktionen är sen klar 🙂
... Visa mer
2020-02-28
10:42
1Gilla
Jag säger som @AnnicaL - bara tuta o köra och då kan du hoppa över 1593 och 2490.
... Visa mer
2020-02-28
10:03
Är det försäljning från företag i Sverige till privatpersoner i Sverige och inom EU? Här behöver du nog ta hjälp av en kunnig person när det gäller moms så att du gör rätt från början.
... Visa mer
2020-02-28
10:00
1Gilla
Då hänger det nog lite på hur första fakturan ser ut. Det vanligaste är att man får en förhöjd månadsavgift under t ex 24 månader. Du får gärna återkomma, om du vill, när du fått första fakturan.
... Visa mer
2020-02-28
09:56
Här kommer också mail på både nya och gamla inlägg. Får även mail när jag själv svarar i en tråd. Får se över mina inställningar 🙂
... Visa mer
2020-02-28
07:56
Konteringarna som du visar i ditt exempel ser bra ut, men det ser ut som det är gjort i två steg, dvs en kontering när avräkning kommer och en kontering när betalning kommer. För att göra det hela enklare så kan du ju köra bara en kontering när pengarna kommer. I så fall hoppar du över steg ett och kör steg två med konteringarna i exempel 1 och 2 gemensamt, men utan kontona 1593 och 2490. Ett problem kan uppstå här och det är i samband med månadsskifte. Du måste få med momsen i rätt period. Är du momsregistrerad med faktureringsmetoden eller bokslutsmetoden? Har du bokslutsmetoden så är det kontantprincipen, dvs du momsar när du får betalt, eller betalar. Har du faktureringsmetoden så ska du momsa Tickster på avräkningsdatum. Om det då går över månadsskifte så behöver du använda balanskonton. I det fallet hade jag nog endast använt 1593 och bokat upp nettobeloppet som en fordran (7 328,75 i ditt exempel) och hoppat över konto 2490. Hoppas du hänger med i hur jag tänker 🙂
... Visa mer
2020-02-27
08:49
1Gilla
Hej, I ert fall så anser jag att det är byggnad eftersom ni gör en ombyggnad som ändrar byggnadens karaktär, därmed så ska det läggas i klass 11. Om ni redovisar enligt K3 så ska ni även fördela byggnaden i komponenter. Byggnadsinventarier är mer om man installerar ett larm, värmepump eller liknande.
... Visa mer
2020-02-27
07:53
1Gilla
Det finns inget hinder, men om du har en förhöjd abonnemangskostnad som inkluderar telefonen så har du ju inte ett direkt inköp på den. Det innebär att du varje månad istället har en högre mobilräkning än om du köpt telefonen direkt. Ser därför inte att det finns något inköp att lägga upp som anläggningstillgång och göra avskrivning på. Ligger den som ett inköp med avbetalningsplan så är det ju en annan sak, då har du ett inköp och en skuld som ska avbetalas månadsvis, därmed också ett belopp som anskaffning av telefonen. Den ekonomiska livslängden på en mobiltelefon är nog max 3 år och kan därför klassas som korttidsinventarie, men även som inventarie av mindre värde och därmed kostnadsföras direkt, men man har alltid möjlighet att frångå det och göra en annan bedömning under förutsättning att man inte redovisar enligt förenklingsreglerna i K2.
... Visa mer
2020-02-25
16:45
Alternativet är att använda ett korrigeringskonto (4059) där man krediterar beloppet och sedan lägger kostnaden där den hör hemma i bokföringen.
... Visa mer
2020-02-21
10:47
1Gilla
Tycker att du ska lägga in det i löneprogrammet ändå. Så gör jag med de styrelseledamöter som vi har där jag jobbar. Mycket lättare om man har allt som har med löneutbetalning på ett ställe. Jag använder Visma lön 600 och har lagt in styrelseledamöter och andra förtroendevalda med anställningsform uppdragstagare, utan schema och utan semestervillkor. Har även angett att de inte ska komma med automatiskt vid ny lönekörning eftersom de endast erhåller ersättning 2 gånger per år. I annat fall så måste du registrera AGI:n manuellt den månaden som du betalar ut styrelsearvode.
... Visa mer
2020-02-20
12:05
1Gilla
Om du ska betala in reklamskatt till Skatteverket så har du väl tagit ut motsvarande skatt i samband med fakturering för t ex reklamplats/annons eller har jag missförstått din fråga? Det är två helt olika hanteringar om du betalar reklamskatt till någon annan eller om du får intäkt som innehåller reklamskatt. Om du har fakturerat för reklamskatt så har du dels en reklamintäkt på ett 3-konto och sen får du en intäkt på konto 3751 - intäktsförd punktskatt. Om du är momsregisterad så ska det beräknas moms både på intäkten och reklamskatten. När fakturan är skapad så måste du skuldföra den reklamskatt som du ska betala in till Skatteverket. Då bokför du motsvarande belopp i debet på 3752 - skuldförda punktskatter och krediterar 2661. Saldot på 3751 och 3752 ska vara detsamma, men det ena beloppet i kredit och det andra i debet.
... Visa mer
2020-02-19
09:57
2 Gillar
Styrelsearvodena är nog att betrakta som en sidoinkomst vilket innebär ett skatteavdrag på 30 %. Man kan alltid välja ett högre skatteavdrag, men aldrig ett lägre. Om det är ok med 25 % istället för 30 % utan något jämkningsbeslut får du nog kontrollera med Skatteverket. Styrelsearvodena är att betrakta som lön och ska kostnadsföras i kontogruppen personalkostnader, baskontoplanen föreslår 7240. Arbetsgivaravgifter ska betalas enligt samma princip som vid löneutbetalning, dvs kan variera beroende på när personen i fråga är född. Exempel: Arvode 47 300 kr - Debet 7240 Avdragen skatt 23 650 kr - 50 % enligt önskemål i kredit på 2710 Arbetsgivaravgift 14 861 kr - Debet 7510/kredit 2730 Utbetalning 23 650 kr - Kredit 1930 Använder du ett löneprogram så lägger du upp en ny löneart om det inte redan finns en. Du kan kopiera någon befintlig löneart som har de inställningar som krävs för att det ska generera skatteavdrag och beräknas aga. Utbetalningar av styrelsearvode ska redovisas till Skatteverket på samma sätt som vanlig lön.
... Visa mer
2020-01-22
09:44
1Gilla
När du säljer en inventarie ska du redovisa momsen, men inte någon omsättning eftersom det inte är omsättning av varor. Det innebär att du får en diff när du gör momsredovisningen eftersom momsen du redovisar till Skv blir högre än vad momsen blir om du tar omsättningen x 25 %. I rutan för noteringar skriver du att du sålt en inventarie för xx kr, därav differens på utgående moms. Bokföringsmässigt så ska du nu ta bort inventarien från balansräkningen och bokföra vinsten. Inventarie inköpt för 10 000 kr, avskriven fram till försäljningsdatum 2 000 kr, såld för 12 000 kr + moms Kredit 1220 10 000 Debet 1229 2 000 Debet 1930 15 000 Kredit 2610 3 000 Kredit 3973 4 000 Du kanske har använt andra konton vad gäller 12-kontona, men ovan är ett exempel.
... Visa mer
2020-01-20
13:41
1Gilla
Du låter det ligga kvar på 2440, det är en leverantörsskuld. På 2990 bokför man interima skulder i samband med bokslut, dvs sådana kostnader där fakturan kommer efter årsskiftet, men avser kostnad före årsskiftet.
... Visa mer
2020-01-15
16:11
Hej, Vad synd att du inte fick hjälp med att göra en ordentlig ombildning. Har du avregistrerat den enskilda firman, eller har du momsregistreringen kvar? Du kan skapa en kvittens eller faktura från den enskilda firman till AB. Tänk på att det inte är en omsättning, men att momsen ändå ska stå i ruta 10 på skattedeklarationen. I fältet för upplysning så uppger du att det avser försäljning av inventarie.
... Visa mer
2020-01-14
11:19
Det kan du troligtvis inte. Du får nog bokföra hela kostnaden som ett inköp och inte blanda in moms eftersom en felaktigt debiterad moms inte är avdragsgill.
... Visa mer
2020-01-14
10:06
1Gilla
Om du ombildade EF till ett AB, gjordes det då inte en överlåtelse av balansposterna i den affären? Det brukar vara det bästa förfarandet när man flyttar över verksamheten till ett AB, men det kräver visserligen hjälp med avtal mm.
... Visa mer
2020-01-14
10:04
1Gilla
Om en näringsverksamhet gör inköp utanför EU så ska man deklarera momsen själv. Det är endast privatpersoner som ska få momsfaktura från distributören. Jag gissar därför att du inte har angett rätt uppgifter i samband med att du gjorde inköpet då det har hanterats som import av privatperson.
... Visa mer
2020-01-14
10:00
1Gilla
Hej, Till såna här upplägg så är det väldigt bra att ta hjälp av sakkunniga för att inte missa något, men här kommer några tips. 1. Starta Holdingbolaget 2. Starta det nya bolaget med Holdingbolaget som 100 % ägare 3. Överlåtelse av ditt nuvarande AB till Holdingbolaget. När det gäller punkt 3 så gissar jag att det är viktigt med ordentliga avtal. När det gäller köpeskillingen för aktierna så är det viktigt att ha koll på hur din K10:a ser ut. Så; mitt förslag är att du kontaktar en revisor som hjälper dig med upplägget. Lycka till! //Carina
... Visa mer
2020-01-13
14:09
Kollade min papperskorg nu, det senaste från Visma Spcs forum är från den 12/12-19.
... Visa mer
2020-01-13
14:07
Ingen dum fråga 🙂 , den ställer jag själv nästan dagligen. Jag kollar min skräppost varje dag, där har aldrig funnits något från forumet.
... Visa mer
2020-01-13
13:23
Hej, Jag får inte längre några mail från Forumet angående nya frågor och inlägg på ämnen som jag följer. Har varit inne och kollat mina inställningar, men det står att jag prenumererar. Det är flera veckor sedan jag fick några mail. //Carina
... Visa mer
2020-01-13
13:20
Precis. Om du tar ut en resultatrapport för 2020 så kommer du ha din totala fakturering på 3041, men den totala intäkten för perioden kommer att vara reducerad med beloppet som är på 3049
... Visa mer
2020-01-13
13:18
1Gilla
Hej, Öppna i så fall ytterligare ett konto på banken för ditt företag. I redovisningen döper du det kontot till 1940. Enligt baskontoplanen är det Övriga bankkonton, men du kan döpa om kontot till Sparkonto. När du för över pengar till det kontot så krediterar du 1930 och debiterar 1940 //Carina
... Visa mer
2020-01-10
14:07
1Gilla
När du skapar konto 3049 så måste du vara i 2019. Vet inte vad du har för program, men ibland kan man gå in på verifikatet och justera, i så fall kan du göra en notering på pappersverifikationen (om du har en sådan) och sen gå in på verifikatet i programmet och stryka 3041 och sen lägga till en rad med konto 3049. Därefter gör du inget mer på 2019 med detta. 2020 så skapar du din faktura och får då underlaget för momsen. När det är gjort så kan du göra vändningen (3049/1790) på 2020. Bra om du gör både fakturan och vändningen i samma bokföringsmånad så att du visar rätt omsättning i resultatet 🙂 Lycka till! //Carina
... Visa mer
2020-01-10
10:49
2 Gillar
Hej, När man gör periodiseringar på intäkter så är det bra att använda ett intäktskonto som inte är knutet till momsrapporten eftersom du inte ska redovisa momsen förrän du fakturerar. Om du normalt använder 3041 för dina intäkter så kan du skapa ett nytt konto, t ex 3049 som du döper till periodiserad intäkt. Den verifikationen som du gjort för 2019 ska alltså byta konto från 3041 till 3049. När du sedan skapar din faktura så kommer intäkten på 3041 och momsen bokas upp. I samband med det så skapar du en verifikation där du vänder tillbaka periodiseringen som du gjort 2019. Samma konton igen, men tvärtom (D3049/K1790). Då har du nollat ut din omsättning och fått bort den upplupna intäkten. Samtidigt så har du fakturerad intäkt på konto 3041. /Carina
... Visa mer
2020-01-10
10:06
1Gilla
När det gäller räntan som du får betala för lånet privat så kan du ta ut ränta från ditt bolag under året. Tänk i så fall på att du ska lämna kontrolluppgift från företaget till dig avseende utbetald ränta till dig.
... Visa mer
2020-01-10
10:05
Nej, inte räntan på lånet utan eventuell ränta som uppstår när du löser checkkrediten under förutsättning att banken tar ut den direkt vid lösen.
... Visa mer
2020-01-10
08:48
1Gilla
Är det ett AB eller en enskild firma? Det privata lånet som är taget blir en privat insättning till företaget från ägaren. Är det en enskild firma bokför du: Debet 1930 / Kredit 2018 (eller 2017 som är kapitaltillskott) Är det ett AB så blir det ett annat konto i kredit eftersom det då klassas som lån från närstående, konto 2393. Det händer att checkkrediten bokats upp som en skuld på konto 2330 med motkonto 1930 för att man på 1930 ska se tillgängligt belopp på kontot. Om det är gjort så får du vända tillbaka den bokningen.
... Visa mer
2019-12-12
08:55
1Gilla
Uppläggningsavgift och administrativ avgift är ju en kostnad för avbetalningskontraktet. Tycker därför att du kan lägga det på samma konto som räntan. Du konterar all moms på 2641 i samband med att du gör inköpet och bokar upp skulden. När du sen får avierna på delbetalningarna så är det ju endast ränta och amortering. Får du med en aviseringskostnad så lägger du den på samma konto som räntan.
... Visa mer
2019-12-11
08:25
3 Gillar
Som jag tolkar det så har du köpt ett objektiv på avbetalning. I samband med köpet så får du då en tillgång i form av objektivet samt en skuld (avbetalningskontraktet). Under förutsättning att du bedriver momspliktig verksamhet och därmed har avdragsrätt för momsen så är mitt förslag på bokning följande: D 1220 12 800 D 2641 3 200 K 2411 16 000 (Kortfristiga lån från kreditinstitut) Har du gjort en delbetalning i samband med köpet så får du minska konto 2411 med motsvarande belopp och då kreditera motsvarande belopp på det konto du betalat ifrån, t ex 1930. Är det några uppläggningskostnader? När du sedan betalar så får du boka av amorteringen i debet på 2411, troligtvis får du en räntekostnad som bokas i debet på ett konto i grupp 84 och kredit mot det konto du betalar ifrån, vanligtvis 1930. Enligt förenklingsregler som finns så kan du välja att inte lägga upp kameraobjektivet som en inventarie, i så fall så byter du ut konto 1220 mot konto 5410 och tar hela beloppet som en kostnad direkt i resultaträkningen.
... Visa mer
2019-12-10
08:59
Då får du nog börja med att kontakta Fedex och be dem förklara vad det är de har debiterat och varför de har debiterat exportmoms.
... Visa mer
2019-12-10
08:26
1Gilla
Hur är inköpet gjort? Som privatperson eller som företag? När ett företag köper in från ett land utanför EU så ska inte momsen debiteras att transportbolaget. Man ska själv hämta momsunderlag från Tullverket till bokföringen och momsmässigt hanteras på samma sätt som ett EU-inköp, dvs man redovisas både utgående och ingående moms på skattedeklarationen. Förutsättningen för att redovisa den ingående momsen är förstås att man bedriver momspliktig verksamhet och att inköpet berättigar till momsavdrag. Du bör därför begära en ny faktura från Fedex som endast omfattar avgifterna. Eventuell moms på avgifterna ska de naturligtvis debitera, men inte momsen på inköpta varor. Därefter så får du ordna en inloggning till Tullverket för att hämta uppgifter för momsunderlaget eftersom det inte alltid är detsamma som fakturabeloppet.
... Visa mer
2019-12-09
16:22
Även om du inte betalar ut lönen så bör du lägga kostnaden på rätt år, men så klart beroende på om det är betydande belopp. Du får i så fall boka upp en upplupen lönekostnad och då även beräkna sociala avgifter som en upplupen kostnad. När du har registrerat bolaget för arbetsgivaravgifter så måste du komma ihåg att lämna deklaration för arbetsgivaravgifterna även de månader när du inte tar ut någon lön. Du får då lämna en deklaration där du skrivit 0 i rutorna för bruttolön och avdragen skatt.
... Visa mer
2019-12-09
14:33
Vad bedriver du för företagsform? Är det en enskild firma eller handelsbolag så kan du inte bokföra lön till dig själv. I de fallen handlar det om privata uttag som går mot konton i eget kapital. Driver du däremot ett aktiebolag så är de uttagen du gör till dig själv detsamma som lön. Det är då viktigt att företaget är registrerat som arbetsgivare hos Skatteverket.
... Visa mer
2019-12-06
08:58
1Gilla
Det är ju licenser för ett betydande belopp så det känns nog mest rätt att lägga det på en avskrivningsplan. Om ni inte tillämpar förenklingsregeln i K2 så kan ni skriva av det på längre tid än 5 år om den ekonomiska livslängden är längre.
... Visa mer
2019-12-04
11:56
1Gilla
Du kan välja att aktivera programvaror och licenser som en immateriell anläggningstillgång. Om det inte finns någon tid bestämd för programvaran så måste du göra en bedömning av den ekonomiska livslängden för ditt inköp. Nedanstående klistrar jag in avskrivningsreglerna för K3 och K2 och hoppas att det kan vara till hjälp för dig att komma vidare. K3-regler Företag som valt att aktivera dataprogram eller programvaror som en immateriell anläggningstillgång ska skriva av dessa under den beräknade nyttjandeperioden. Enligt punkt 18.18 får inte nyttjandeperioden för en immateriell anläggningstillgång som uppkommit till följd av avtal eller andra juridiska rättigheter överstiga den period som omfattas av avtalet eller den juridiska rättigheten. Om företaget har rätt att förlänga avtalet och det finns belägg för att företaget kommer att utnyttja denna förlängning får nyttjandeperioden inkludera förlängningsperioden. Andra immateriella anläggningstillgångar ska skrivas av över sin beräknade nyttjandeperiod. Företag som själva utvecklar programvaror ska om de valt redovisningsprincipen aktiveringsmodellen ta upp utgifterna som en tillgång. Se aktiveringsmodellen. K2-regler Företag som aktiverar inköp av dataprogram och programvaror som en immateriell anläggningstillgång ska som huvudregel skriva av dessa under den beräknade nyttjandeperioden. Dock finns det förenklingsregler i K2 som innebär att nyttjandeperioden kan bestämmas till 5 år (vilket innebär 20 % avskrivning av anskaffningsvärdet varje år i fem år), se punkt 10.27. Företag som följer K2 får inte aktivera internt upparbetade dataprogram eller programvaror, oavsett om dessa ska säljas eller användas av företaget självt.
... Visa mer
2019-12-02
14:42
2 Gillar
Har du bokfört fakturan och betalningen på samma månad? Om svaret är ja så tycker jag inte att du ska hålla på med rättningsverifikat. Hade varit annat om fakturan med momsavdrag hamnat i en månad och betalningen i en annan månad. I det fallet hade du fått ett fel eftersom du gjort avdrag för momsen en månad för tidigt.
... Visa mer
2019-12-02
09:39
1Gilla
Du lägger in en ny inventarie på konto 1240, avskrivningarna (värdeminskningen) görs i kredit på konto 1249 och i debet på 7834.
... Visa mer
2019-11-28
07:40
1Gilla
Har svarat på liknande/samma fråga i en annan tråd, hänvisar till den https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfora-biljettforsaljning-har-anlitat-Tickster/m-p/168561#M9753
... Visa mer
2019-11-28
07:37
1Gilla
Hej, Du köper på avbetalning, det innebär att du får en inventarie och en skuld. Debet 12XX 67 200 Debet 2641 16 800 Kredit 1930 -12 500 Kredit 23XX -71 500 Första fakturan Kredit 1930 -1 805 Debet 23XX 786,75 Resten hade jag lagt på ränta eftersom det är förknippat med krediten.
... Visa mer
2019-11-22
09:49
Om det ska avräknas mot framtida inköp så bör det vara ett förskott från kund, konto 2420. Men det hänger troligtvis också på hur ditt avtal med kunden ser ut. Det är avtalet som styr när intäkten ska redovisas, men det brukar ju vara i samband med leverans.
... Visa mer
2019-11-22
09:47
2 Gillar
Hej, Jag tycker att du ska fakturera i SEK, för det är väl det som du normalt gör? Har du betalat fakturan till leverantören så vet du ju vad det slutade på i SEK och kan göra en kalkyl på vad kunden ska betala utifrån det.
... Visa mer
2019-11-15
20:38
Jag kände att jag missade något när jag skrev svaret. Har gått igenom mina gamla anteckningar från när man började med det här med nettolöneavdrag på förmån för att kunna höja upp löneunderlaget. Normalt så bokas bilförmånen på 7385, men vet att inte alla gör det, men jag gör det för att få konton i bokföringen som kan stämmas av mot arbetsgivaravgiften. Eftersom det inte är ett belopp som betalas ut så korrigeras det på t ex 7389 (kontot kan variera). I ditt fall har du ju höjt bruttolönen så då räcker det bokföringsmässigt att du bokar nettolöneavdraget på 7388. När det gäller kontrolluppgift så ska du ju ange förmånsvärde i en ruta och vad du betalat för förmånen i en annan.
... Visa mer
2019-11-15
15:48
1Gilla
Om det ska bearbetas för att sedan säljas vidare så är det ju en råvara som då bör ligga i lager.
... Visa mer
2019-11-15
15:45
1Gilla
Du ska inte använda 2790 utan som du gjort tidigare dvs 7388 som är "Anställdas ersättning för erhållna förmåner". Jag gissar att du bokför själva bilförmånen på 7385 för att få med underlaget för arbetsgivaravgifterna i bokföringen. 7388 ska då neutralisera kostnaden i resultatrapporten. Jag använder inte eEkonomi så jag kan tyvärr inte svara för varför programmet föreslår det kontot.
... Visa mer
2019-11-12
11:43
1Gilla
Jessi, då har jag tyvärr inget annat förslag. Alltid frustrerande när man inte hittar diffen. Jag hoppas att det löser sig för dig. //Carina
... Visa mer
2019-11-12
10:50
Jag tror att den periodiska sammanställningen hämtar från faktureringen, därför sker det ingen förändring där när du rättar i bokföringen. Är kunden rätt inställd? Tyvärr så tror jag inte att du kan rätta upp det här i efterhand för att få ut en korrekt periodisk sammanställning från systemet, men här är jag ingen expert 🙂 Jag skulle nog gått igenom månadens fakturering för att identifiera vilka fakturor som borde varit med i sammanställningen och stämt av det mot momsrapporten, sen gjort den periodiska sammanställningen manuellt den här gången. Gå igenom kunderna så att de är rätt inställda framöver.
... Visa mer
2019-11-12
07:50
2 Gillar
Jag hade bokat det mot 6090, övriga försäljningskostnader och även dragit momsen. Eventkostnader brukar vara avdragsgilla.
... Visa mer
2019-11-11
09:54
1Gilla
Har du skattedeklarationen elektroniskt? I så fall bör du kunna se där hur du ska redovisa. Min gissning är dock att du ska redovisa hela perioden första gången du ska lämna skattedeklarationen. Om det är skattedeklarationen 12/11 som är den första så avser det moms t o m 30/9, dvs 1/1-30/9 i första deklarationen, därefter månadsvis. Men detta ska framgå av deklarationen som du har elektroniskt eller om du får ut en pappersdeklaration så ska det framgå där. När man ändrar redovisningsperiod så är det inte alltid som den elektroniska tjänsten hänger med så för säkerhets skull så bör du kontrollera med Skatteupplysningen, ifall att du inte har fått in den deklarationen som du ska lämna nu i den elektroniska tjänsten.
... Visa mer
2019-11-11
07:35
Har du fått betalningen från inkassobolaget? I så fall ska du kunna hämta ut ett underlag på utbetalningen där allt finns specificerat, dvs hur mycket av kapitalet kunden har betalat, om det är några räntor samt specifikation på deras avgifter. Har kunden betalat in hela beloppet inkl avgifter till inkassobolaget? Det verkar inte så eftersom inkassobolaget gjort avdrag med avgifterna. I så fall så är din kund fortfarande skyldig dig resterande belopp på fakturan.
... Visa mer
2019-11-11
07:29
3 Gillar
Konto 2850 är skuldkonto avseende skattekontot, men eftersom skulden är överförd till Kronofogden så hade jag skapat ett underkonto t ex 2851 för den skulden.
... Visa mer
2019-11-05
10:36
1Gilla
Du har vänt på konteringarna avseende momsen. Det ska vara i kredit på konto 2614 och debet på 2645
... Visa mer
2019-11-04
17:48
2 Gillar
Antingen ser du det som en försäljningskostnad och bokar det i kontogrupp 60. Om det rör sig om återkommande kostnader som du vill kunna se tydligt i redovisningen så kan du skapa ett eget konto för certifiering i gruppen 609X (Övriga försäljningskostnader). Du kan också se det som en direkt kostnad och då boka det i kontoklass 4 där du även har varuinköp. Ovan är information som jag har hittat i Redovisa Rätt.
... Visa mer
2019-11-04
13:16
1Gilla
Om du har betalat tillbaka beloppet till kunden idag så behöver du inte göra ombokning till 2420 först. Boka återbetalningen D2390 och K1930 så är saken ur världen. Du behöver inte känna att det är dumma frågor. Om man inte frågar så får man ju inte veta 😊
... Visa mer
2019-11-04
10:22
1Gilla
Dubbelbetalningar från kunder brukar jag boka på 2420 (förskott kunder). Du ska inte skapa en kreditfaktura. Om du betalar tillbaka beloppet så är det D2420/K1930 Om kunden drar av på en senare faktura så får du boka av den i kundreskontran mot 2420. Du kan då skapa ett nytt betalsätt (Förskott) som du lägger mot 2420.
... Visa mer
2019-11-04
08:26
1Gilla
Fråga 1 Basbeloppet är exkl moms. Fråga 2 Bildar de fem enheterna en enhet? Om ja så ska du lägga det som inventarie. Vad är då att anse som en enhet? Här kommer ett exempel: Du köper konferensmöbler som består av ett bort och x antal stolar. Varje möbel i sig ligger under gränsen för vad man måste aktivera, men tillsammans bildar de en enhet och därmed ska de läggas upp på plan. Fråga 3 Man kan alltid välja att boka inventarier av lägre värde än det du nämner, men det är under förutsättning att du inte använder dig av förenklingsreglerna. Har du valt att använda förenklingsreglerna så är det den redovisningsprincipen du ska använda i annat fall får du byta redovisningsprincip.
... Visa mer
2019-11-01
14:17
1Gilla
Hej, Det rör sig om en försäljning som du gör. Du ska därför inte använda leverantörsreskontran. Man brukar få utbetalningen från Tickster ganska omgående, du borde därmed kunna bokföra intäkt och kostnad i samband med att du får utbetalningen. Om du har fått in 5 685 kr på ditt konto så bokar du det beloppet i debet mot banken (1930) Som jag förstår det så är kostnaden till Tickster 555 kr inkl moms, konteringen blir då enligt följande: D1930 5 685 kr D6090 444 kr D2641 111 kr Din intäkt som då är 6 240 kr inkl moms ska bokföras i kredit på ett konto som är kopplat till 6 % moms. K3XXX 5 886,82 kr K2631 353,18 kr
... Visa mer
2019-11-01
10:37
Eftersom kostnaden inte avser företagets egen bil så hör det inte hemma bland bilkostnader. Du kan använda 6340 som är Lämnade skadestånd, men det går nog även bra med 6991 Övriga kostnader. Viktigt att fakturan du fått är utställd till ditt företag, annars får du inte göra avdrag för momsen utan måste boka upp hela fakturan inkl moms som kostnad.
... Visa mer
2019-11-01
09:30
1Gilla
Du ska få ett underlag från Tickster, det är möjligt att du själv måste logga in och hämta det. Nu var det ett tag sen jag hade såna underlag i handen, men som jag minns det så var de tydliga. Hela biljettintäkten ska bokas som intäkt, momsen på biljetterna är 6 % Du har sedan en avgift till Tickster där de tar ut 25 % moms på den avgiften, detta blir då en försäljningskostnad, förslagsvis konto 6090. Exempel: Du har sålt 100 biljetter totalt 30 000 kr inkl moms Biljettintäkt 28 302,- Moms (6 %) 1 698,- Kostnad 800,- Moms (25 %) 200,- Banken 29 000,-
... Visa mer
2019-10-25
13:26
4 Gillar
Hej, Det är helt korrekt gjort av löneprogrammet. Det kom ju nya regler 2019 där man ändrade från karensdag till karensavdrag. Karensavdraget ska motsvarar 20 % av en veckolön. Sjukavdrag 40 tim Sjuklön 40 tim Karensavdrag 8 tim Karensavdraget minskar då sjuklönen som inte ska betalas ut för hela veckan. Hade den anställde jobbat deltid, t ex 4 dgr per vecka så hade karensavdraget motsvarat sjuklön för 6 tim. Om ni har kollektivavtal så kan det skilja lite på hur sjuklön och sjukavdrag ska räknas fram. Kontrollera därför i avtalet så att du har rätt beräkning på lönarten.
... Visa mer
2019-10-24
12:05
1Gilla
Tänkte mest att du kan hamna i ett läge där du behöver ha ett kassaregister när du är ute på mässor, men det hänger på hur stor din försäljning är. Du kan se reglerna om kassaregister på Skatteverkets hemsida.
... Visa mer
2019-10-24
12:03
1Gilla
Det räcker om du bokar 1930 K och 2012 D Men gör en kontroll mot ditt skattekonto också med jämna mellanrum, så att inbetalda belopp du bokat matchar det som hänt på skattekontot. Du behöver inte ha själva skattekontot i redovisningen när du har EF.
... Visa mer
2019-10-24
11:56
Är osäker på om det är ok med tanke på reglerna om kassaregister.
... Visa mer
2019-10-24
11:50
1Gilla
Har du ett AB eller en enskild firma? Om du har EF så bokar du 2012 i debet (egna skatter) Har du ett AB så kan du använda 2510, men om du vill särskilja den preliminära skatten under året från fg års skatteberäkning kan du använda 2518. Jag brukar alltid boka inbetalningarna till skattekontot mot 1630, sen när kontoutdraget kommit (i början av nästa månad) använder jag det som underlag och bokar alla transaktioner på skattekontot den sista i den månaden inbetalningen till skattekontot skett.
... Visa mer
2019-10-24
08:51
Först tar du tillbaka avskrivningen till den 1/1. Här får du inget verifikat från systemet utan du får boka den manuellt. Därefter gör du en avskrivningen för "rätt" period i anläggningsregistret, dvs till den 30/9, på den bokningen kan du manuellt lägga till återföringen av tidigare avskrivningar så har du bara ett verifikat. När det är gjort så kan du registrera försäljningen av bilen i anläggningsregistret.
... Visa mer
2019-10-23
09:51
3 Gillar
Nej, Är kvittot på 2 000 kr så har du ett inköp från EU på 2 000 kr. Inköp t ex konto 4045 (inköp tjänster från EU) Debet 2 000 kr Utgående moms konto 2614 kredit 25 % av beloppet ovan Ingående moms konto 2645 debet samma belopp som kredit om du har full avdragsrätt för moms. Kontot du bokför inköpet på ska ha en momskod så att du får med det i din momsrapport.
... Visa mer
2019-10-23
09:45
2 Gillar
Som jag ser det så blir det ett inköp från EU där du ska redovisa både ingående och utgående moms på skattedeklarationen. Även köpet ska redovisas i avsedd ruta på deklarationen. Försäljning till kund med moms, ja.
... Visa mer
2019-10-23
09:21
Du måste ändå redovisa det som ett inköp från EU och därmed har du ett inköp. När du fakturerar kunden är det en försäljning och svensk moms.
... Visa mer
2019-10-23
09:10
1Gilla
Vem är kvittona utställda på? Dig eller kunden? Eftersom det rör sig om inköp av tjänst från EU så måste någons momsregistreringsnummer vara noterat på inköpet och den juridiska personen måste då även redovisa inköpet i skattedeklaration. Om det är ditt momsregistreringsnummer så har du ett inköp som du sedan säljer vidare, därmed ska du ta ut moms när du debiterar kunden. Om det är kundens momsregistreringsnummer så ska de ha originalkvittona till sin redovisning och du ska endast boka det mot ett balanskonto som utlägg. När du sedan gör en faktura till kunden så redovisar du utlägg utan moms mot samma balanskonto som du bokade utlägget. Det här är något som ofta hanteras fel, då man blandar ihop om det rör sig om utlägg eller försäljning.
... Visa mer
2019-10-23
08:00
För att svara på detta så känner jag att man behöver se fakturorna. Den första fakturan som du bokat verkar ju ha ett momsbelopp noterat på fakturan och du har då kostnadsfört nettobeloppet, men hur ser den undre fakturan ut? Har den fakturan inget momsbelopp och i så fall varför?
... Visa mer
2019-10-22
06:48
2 Gillar
Som steg ett så bör du nog sälja över dina aktier till Holdingbolaget, men det beror på hur din K10:a ser ut när det gäller sparad utdelning. Vid såna här överlåtelser så är det viktigt att ha koll på alla skatteeffekter och köra lite olika scenarion innan man verkställer för att få ut mest möjligt av sparad utdelning, men också ha koll på eventuella skatteeffekter avseende försäljning av aktier till anställd. Den anställde bör registrera holdingbolaget innan köpet av aktierna sker så att köpet görs av holdingbolaget direkt. Mitt tips är att lägga pengar på en skattekonsult och få hjälp med affären (och avtalen), det kan vara värt de pengarna så man gör rätt direkt. Glöm inte att skriva aktieägaravtal mellan er.
... Visa mer
2019-10-16
11:56
3 Gillar
Kikade lite i programmet nu och undrar om du inte kan använda två olika kommandon. 1. Justera skriv av till restvärde, där ändrar du restvärdet till 0 kr, om det är det du vill ha, alternativt ändrar till ett nytt beräknat restvärde. 2. Ändra nyttjandeperiod. Har inte testat själv då jag inte har några tillgångar med restvärde, men för mig känns dessa kommandon logiskt att använda till det som du beskriver ovan.
... Visa mer
2019-10-16
11:13
3 Gillar
Har du bokfört fakturan i reskontran också? I så fall har du bokat kostnaden två gånger och får vända tillbaka bokningen så som du bokade i A-serien. Dvs en ny verifikation i A-serien.
... Visa mer
2019-10-16
09:21
3 Gillar
Avser det återbetalning av vägtrafikskatten? I så fall krediterar du samma konto som du bokfört kostnaden på, det brukar vara 5612
... Visa mer
2019-10-16
09:09
2 Gillar
Under 2 000 kr per år kan du låta bli att periodisera, du kostnadsför det när du får fakturan från försäkringsbolaget. Du kan nog ändå lägga den på 6310, medlemmarna är ju föreningen.
... Visa mer
2019-10-16
09:03
Vad är det för typ av försäkring? Avser det en företagsförsäkring så är det konto 6310 (om ni använder baskontoplanen). Då försäkringen sträcker sig över en längre tid så bör den periodiseras om det är ett betydande belopp.
... Visa mer
2019-10-16
07:32
Gjordes återbetalningen direkt? Om det har gått in och ut på kontot vid samma tillfälle så har det ju egentligen inte skett någon transaktion. Tycker inte att du behöver bokföra det då. Du har ju inte heller någon verifikation på korttransaktionen eftersom kvittot är privat och draget på ditt privata kort direkt efter. Har transaktionerna skett på olika dagar så bör du bokföra det. Har du AB eller EF? Om du har AB så bokar du transaktionerna så här: Den första bokas debet 2393 och kredit 1930 (om kortet är direkt kopplat till bankkontot) Den andra bokas debet 1930 och kredit 2393 Om du har AB gör du samma bokning, men byter 2393 till 2013.
... Visa mer
2019-10-15
13:55
2 Gillar
Du ska inte lägga jobb på att skapa nya fakturor. Eftersom du bokför efter kontantprincipen så tycker jag att du använder självfakturan som underlag i din vanliga verifikationsserie. När räkenskapsåret är slut så kan du be din konsultmäklare skriva ut ett underlag från deras reskontra där samtliga självfakturor som är skapade för din räkning finns noterade med nummer, belopp och datum. Det underlaget borde räcka för att visa att du inte undanhåller några intäkter. I verifikationstexten så skriver du lämpligen numret på självfakturan, det gör att man lätt kan pricka av listan från konsultmäklaren mot försäljningskontots huvudbok. Lycka till!
... Visa mer
2019-10-15
13:30
2 Gillar
Det stämmer, då får du hoppa över just den bokningen, det blir istället endast en försäljning. Du kan nog tyvärr inte göra så mycket mer än att påpeka för konsultmäklaren att du enligt de regler som finns ska ha en egen nummerserie, men antagligen kommer det inte att ske någon förändring. Det här är ett jättevanligt problem i de branscher där man aldrig fakturerar själv, t ex avräkningar från åkeriföreningar, mejerier, slakterier mm.
... Visa mer
2019-10-15
12:06
5 Gillar
Hej, Det finns regler när det gäller självfaktura, dels så ska du ha en egen nummerserie hos den "kund" som skapar självfakturorna. Detta är tyvärr något som inte brukar gå att uppfylla, men jag vill ändå att du ska veta att det egentligen är ett krav. När det gäller själva bokföringen så får man inte kvitta intäkter mot kostnader utan du ska bokföra hela din intäkt och sen även bokföra kostnaden på 5 %. Det innebär att självfakturan som du får av konsultmäklaren ska innehålla två olika moms, både in- och utgående moms. De 5 procenten som de tar i arvode ska alltså särredovisas på fakturan/avräkningen som du får. Om du sålt timmar för 10 000 kr + moms så har du en kostnad på 500 kr + moms, det ska då vid utbetalningen redovisas enligt följande: 1930 debet 11 875,00 3041 kredit 10 000,00 2611 kredit 2 500,00 6090 debet 500 kr 2641 debet 125 kr Konto 6090 är ett konto för övriga försäljningskostnader. Här kanske du hittar något som du tycker är mera lämpligt, men konsultmäklaren är ju lite en förutsättning för att du ska få betalt för dina timmar och då kan jag tycka att det blir en försäljningskostnad. Hoppas att detta hjälper dig att komma vidare.
... Visa mer
2019-10-14
06:56
1Gilla
Jag hade inte heller godkänt 4 tim övertid, men det är inget som förbjuder dig att göra det. Viktigt bara att behandla alla lika.
... Visa mer
2019-10-14
05:47
Ligger beloppet kvar på OBS!-kontot? Belopp på OBS-konto räknas som ej bokfört och ska inte ligga där längre än till det är utrett. Känns som dålig kommunikation med konsulten. Hur ser saldot ut på 1800 och 2893 idag?
... Visa mer
2019-10-14
05:41
Var övertiden en dag och gick hem tidigare en annan dag? Tycker att det är två separata händelser och borde inte påverka övertiden, men om personen gick hem tidigare och sedan kom tillbaka för att jobba övertid så är det samma händelse, dvs inte övertid förrän 8 tim har arbetats den dagen.
... Visa mer
2019-10-11
07:54
1Gilla
Ja, visst är det 🙂 Då jag tidigare har jobbat som konsult så känner jag viss saknad av det. Därför superkul att kunna få dela med sig här och få vara lite problemlösare.
... Visa mer
2019-10-11
06:05
1Gilla
Fg års underskott flyttas till balanserat resultat. I skatteberäkningen så behöver man ha koll på totala underskottet som är kvittningsbart mot vinster. På deklarationsblankettens baksida ska tidigare års underskott vara noterat, men man behöver ha koll på om någon del av underskottet är spärrat, vilket uppstår när man förvärvar bolag med sparade förluster. Du behöver alltså ha koll på underskotten för att kunna beräkna skatten rätt. Använder du ett bokslutsprogram så brukar den informationen följa med till nästa år.
... Visa mer
2019-10-10
18:10
2 Gillar
Frågan är om fakturan från leverantören är korrekt. Vem ansvarar för införtullningen i Norge? Vad är det för fraktvillkor? Jag gissar att ni har tänkt fakturera er kund i Norge utan norsk moms. Det kan ju inte vara två exportförsäljningar på samma leverans. Men moms är ett knepigt ämne, men som jag ser det borde ni fått en faktura med svensk moms och sedan fakturerat er kund i Norge utan moms som en exportförsäljning, men det hänger på fraktvillkoren. Viktigt att ni har koll så att ni inte riskerar att behöva momsregistrerade er i Norge.
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »