2025-02-26
08:00
1Gilla
Hej, Jag skapade en löneart för veckovila genom att kopiera löneart 3370 Permission. //Carina
... Visa mer
2025-02-24
10:02
Hej, Tänk på att du även måste periodisera momsen när det gäller hyresavier. Du har inte rätt att göra avdrag för momsen förrän fakturan betalas eller hyresperioden börjar. @Joachim E har du möjlighet att visa med bild hur detta görs i systemet? //Carina
... Visa mer
2025-02-24
10:00
1Gilla
Hej, Den första förhöjda leasingavgiften ska periodseras/kostnadsföras löpande över leasingperioden. Det innebär att din tanke är helt rätt, men när du periodiserar beloppet på 5615 ska du låta kostnaden ligga kvar på 5615 för delen av leasingperioden som redan har passerat. Kontrollera för säkerhets skull att det inte är draget moms på leasingavgiften på den faktura där första förhöjda avgiften ligger med. //Carina
... Visa mer
2025-02-17
09:43
Hej, Kan det vara fakturor med fakturadatum 2024 som det gäller? I så fall är det rätt för de fakturorna ska gått mot intäkt och moms i samband med årsbokslut. //Carina
... Visa mer
2025-02-12
13:37
Hej, Som jag ser det så ska det inte vara någon momskod på konto 3973. När man säljer inventarier så får man en differens mellan momspliktig omsättning ruta 5 och utgående moms i ruta 10. Man kontrollerar differensen och om det inte är någon annan differens än det som avser den sålda inventarien så låter man differensen vara kvar och förklarar i informationsrutan till Skatteverket att differens beror på såld inventarie för xxxx kr + moms. //Carina
... Visa mer
2025-02-06
10:20
1Gilla
Du ska ju inte göra något löneavdrag på helgen (arbetsfria dagar), därmed så registrerar du frånvaron för måndag och tisdag. Skulle det komma någon fråga från Försäkringskassan så får man ju hänvisa till deras regler om föräldraledighet.
... Visa mer
2025-01-24
10:06
3 Gillar
Sitter också med detta nu. Är ju dags att rapportera siffrorna för 2024 nu. Med 10 anställda så går det ju ganska lätt att ta ut siffrorna manuellt, men är ju inte någon speciellt lysande idé om man har fler anställda. Jag har tagit ut listan "Löner i en period" tyvärr så går det inte att välja personalkategori när man ska ta ut listan utan man måste välja personnamn så det gäller att ha koll på vilka anställda som ligger under vilken kategori (arbetare/tjänsteman) för att få fram rätt löner att rapportera till Svenskt Näringsliv. //Carina
... Visa mer
2025-01-24
09:51
En kreditfaktura som görs i januari minskar inte automatiskt intäkten föregående år. Det får man man justera i bokslutet genom att boka upp en interim skuld som minskar intäkten. //Carina
... Visa mer
2025-01-24
09:38
3 Gillar
Hej, VAB och FL ska registreras även på timanställda för annars blir det fel i semesterberäkningen. Om du endast ska registrera frånvarotiden utan löneavdrag så finns löneart 3354 för VAB och 3350 och 3352 för FL, den ena är semesterlönegrundande och den andra är inte det. Om du har rätt inställningar i systemet så ska du kunna använda snabbval även för timanställda. //Carina
... Visa mer
2025-01-17
14:26
Hej, Ersättningen som du har fått är ett skadestånd, konto 3992 Erhållna skadestånd. Det ska inte vara någon momskod på kontot eftersom det inte är en omsättning. //Carina
... Visa mer
2025-01-17
13:54
1Gilla
Hej, Den delen som ska gå som pensionspremie kan du lägga så direkt som en upplupen post och boka upp löneskatten i bokslutet. Premien är avdragsgill i deklarationen under förutsättning att den är betald när deklarationen lämnas, vilket den ju bör vara om justeringen sker i januari. Om du inte gör så så måste du ju boka upp det som en upplupen lön och boka sociala avgifter. Kostnaden bör ju bli densamma eftersom premien på pensionsförsäkringen ska/bör kompenseras med att löneskatten är lägre än arbetsgivaravgiften. //Carina
... Visa mer
2025-01-10
11:03
Om kunden är inställd på månadslön så tror jag inte systemet fattar om du gör två utbetalningar på samma månad. Därmed så blir skatten enligt månadslön på båda utbetalningarna vilket då ger för låg skatt eftersom man måste ta den totala månadslönen när man tittar i skattetabellen. Jag anser att det bara är att neka den anställdes önskemål om olika utbetalningar eftersom man inte får göra lägre skatteavdrag än skattetabellen visar.
... Visa mer
2025-01-10
10:26
Som gammal redovisningskonsult så tycker jag att din kontering är korrekt, men att man kan dela de olika pensionskostnaderna på två konton för att lättare kunna stämma av de olika posterna vid beräkning av den slutliga löneskatten vid bokslut. Kolla gärna upp vad det är revisorn anser vara fel, alltid intressant att ta del av.
... Visa mer
2025-01-10
08:41
1Gilla
Hej, Man har inte rätt att göra mindre skatteavdrag än den skattetabell som den anställde har. Ska det dras mindre skatt så ska det finnas ett jämkningsbeslut på detta. Det finns alltså ingen anledning att dela lönen i två separata utbetalningar eftersom den totala skatten för månaden ska bli densamma. Vad du kan göra är att kontrollera så att det är tabellskatt på den löneart som du använder för den rörliga delen. Är det en rörlig lönedel som betalas ut kontinuerligt så ska det vara tabellskatt och inte engångsskatt på den. Du har säkerligen redan rätt på det, men det kan vara bra att göra en extra koll 🙂 //Carina
... Visa mer
2025-01-09
13:33
1Gilla
Hej, Kostnadskonton har normalt inte någon momskod. Endast de kostnadskonton som används vid omvänd beskattning och där själva inköpskostnaden ska komma med på momsrapporten ska ha momskod.
... Visa mer
2025-01-09
13:29
1Gilla
Hej, Jag tycker din kontering ser bra ut. Det är bra att få med kostnaden för löneskatten löpande under året eftersom den ofta är betydande och därmed superdum att endast boka upp till bokslut. När året är slut och det är dags för bokslut så gör man en definitiv beräkning av löneskatten vilket innebär att den kan komma att justeras mot det som man löpande har bokat upp. Det viktigaste är att få med alla kostnader under året för att ha ett rättvisande resultat att luta sina beslut mot. Använder du konto 7410 till fler pensionskostnader än Fora? Jag har ett konto för pensionsdelen i Fora och sen ett annat konto för Collectum och ytterligare ett för vd:s tjänstepension (7410, 7411 och 7412). Om revisorn anser att din bokning är fel så tycker jag att hen även får komma med ett förslag på hur du bör göra istället, men jag gör som du gör. //Carina
... Visa mer
2024-12-17
16:33
Hej, Jag tänker mig att det är en kostnad som kunden i slutänden ska betala och i så fall ska du bokföra det på ett konto som börjar på 4. Du kan skapa egna konton i den kontogruppen. Gå gärna in på www.bas.se och ladda ner en baskontoplan och läs lite om kontoplanen där. //Carina
... Visa mer
2024-12-04
09:39
1Gilla
Debet 7410 (eller annat 74-konto): 61 777,54 Löneskatt beräknas på ovan D7530/K2943 (14 987 kr) Resterande belopp på fakturan exkl moms inkl öresdifferens i debet på 7570 //Carina
... Visa mer