2024-11-15
11:38
Hej igen Monica, Nu satte du igång min hjärna 😉, svårt att släppa. Om det rör sig om en kapitalförsäkring som ska vara till framtida pension så ska man inte redovisa löneskatt på det i samband med avsättning utan det ska först hanteras när pensionen betalas ut, om jag nu tolkar texten rätt (har läst lite på FAR Online). Det verkar ju som du har redovisat underlag för löneskatt i deklarationen. //Carina
... Visa mer
2024-11-15
11:25
1Gilla
Monica, Det är svårt att svara på utan att se hur det ser ut i din redovisning och även hur avtalet ser ut med Handelsbankens tjänstepension. Så som du förklarar så känns det i alla fall väldigt konstigt hanterat. Börja med ett samtal till Handelsbanken för att säkerställa vad det är för premier som betalas och vem som ska ansvara för utbetalningen av själva pensionen. Kapitalförsäkringar är väldigt ovanligt att man har, men jag har snubblat över någon enstaka sådan under min tid. //Carina
... Visa mer
2024-11-15
11:17
Hej, Tycker du ska kontakta Handelsbanken Tjänstepension och fråga dem, men det är ytterst ovanligt att man tecknar något annat än en ren tjänstepensionsförsäkring. Att personen är ägare i bolaget har ingen betydelse, det är fortfarande en tjänstepensionsförsäkring. Kan redovisningskonsulten förväxlat tjänstepensionsförsäkringen med en kapitalförsäkring? //Carina
... Visa mer
2024-11-15
10:58
Hej, Håller med dig om att det verkar vara en väldigt konstig bokning. Inbetalning till tjänstepension är ju en premie och själva pensionen ska sedan betalas ut av det företag där tjänstepensionen är tecknad. Det ska därför inte ligga som en fordran i bokslutet utan är rakt av en kostnad i företaget och därmed också påverka resultat och skatt. Det finns ju regler för hur mycket man kan betala in i pensionspremie i förhållande till företagarens uttagna lön. Har för mig att man kan utgå från årets lön eller fg års lön. I de fall man betalat in för hög premie så ska i så fall den delen som överstiger inte vara avdragsgill i skatteberäkning, men ändå en kostnad i företag. Hade varit väldigt intressant att höra tanken bakom den bokningen. Har du ställt frågan till den som hjälpt dig med bokslutet? Kan det vara aktuellt att rätta i tidigare inlämnade inkomstdeklarationer för bolaget? //Carina
... Visa mer
2024-11-12
11:05
Hej, Du borde kunna backa den som är gjord och göra en ny, men tyvärr är jag inte hemma på Lön smart. Tror att du kan få snabb och bra hjälp om du kontaktar supporten. //Carina
... Visa mer
2024-11-08
08:19
Hej, När det gäller löneutbetalning och arbetsgivaravgifter så har det ingen betydelse för vilken period lönen avser utan det är utbetalningsdatum som styr. Lönen du betalat ut den 2 okt och den 30 okt ska deklareras till Skv på arbetsgivardeklarationen i nov. Eftersom du inte betalat ut någon lön i september så ska den deklarationen redovisas med noll kr i utbetald lön och avdragen skatt. //Carina
... Visa mer
2024-11-06
10:45
Hej @LAnder Om det är en kostnad som är direkt knuten till dina intäkter så borde du kunna lägga det i kontogrupp 4. Du kan skapa ett nytt konto i den gruppen som du döper till den typ av inköp som är lämpligt för din verksamhet. Annars är alternativet att lägga det på konto 6090 - Övriga försäljningskostnader. Lycka till 🙂 //Carina
... Visa mer
2024-11-04
16:42
Hej, Förstår inte riktigt vad du menar med att du deltog i loppet för att göra "innehåll" till ditt företag... Är det autokorrekt som varit framme? Normalt så räknas startavgift för lopp som en personalkostnad, antingen som friskvårdsbidrag eller som annan personalvård. Tyvärr så finns inte motsvarande för ägaren av en enskild firma. Frågan är därför vad för slags reklam du kan ha gjort för ditt bolag i och med att du deltog i loppet. Går det kanske att klassa som någon typ av annonsering/reklam? I så fall kanske det kan klassas som en kostnad under kontogrupp 59 eller en försäljningskostnad under kontogrupp 60, men är osäker på om Skatteverket är av samma åsikt. //Carina
... Visa mer
2024-11-01
15:49
1Gilla
Hej, Det finns ett konto enligt baskontoplanen som är 6993 Lämnade bidrag och gåvor. Viktigt att tänka på är att kostnaden för detta inte är avdragsgillt, dvs det du skänker minskar inte ditt resultat när skatten ska beräknas. //Carina
... Visa mer
2024-10-31
13:08
1Gilla
Hej, Jag bokar försäkringen som ingår i hyres-/leasingavtalet på samma konto som hyran/leasingen. Tycker inte att man behöver separera det på olika konton. //Carina
... Visa mer
2024-10-25
08:59
Hej, Du skapa ett konto i grupp 4 och sen delar du fakturan på två konton. Halva kostnaden på det kostnadskonto som avser din egen verksamhet och halva kostnaden på konto 4XXX som avser den delen som du ska fakturera vidare. //Carina
... Visa mer
2024-10-17
08:10
Hej, Den första transaktionen bokar du i debet på 2013 - eget uttag och den andra transaktionen i kredit på 2018 - egen insättning. //Carina
... Visa mer
2024-10-14
16:25
Ja, helt rätt. Alltid viktigt att ha rätt historik, men också för att det är olika med hur många dagar som är semesterlönegrundande. Kolla med supporten hos Visma så hjälper dig de säkerligen med korrekt frånvarokod.
... Visa mer
2024-10-14
16:04
Hej, Har ni kollektivavtal så att du kan vända dig till en arbetsgivarorganisation och få hjälp? Tänker att föräldraledighet är ju en typ av tjänstledighet och då finns det ju inget arbete att bli sjuk ifrån och därmed ingen sjuklön, men den kan finnas andra regler vid föräldraledighet. Därför är mitt råd att kontakta arbetsgivarorganisationen och en arbetsrättsjurist. //Carina
... Visa mer
2024-10-14
15:42
Hej, Redovisningsprincipen ska finnas angiven i årsredovisningen, den första noten. Sen om det är den principen som verkligen tillämpas kan man nog ifrågasätta i vissa fall, men det är i alla fall där man ska ange det regelverk som man har tillämpat när man upprättat bokslut och årsredovisning. //Carina
... Visa mer
2024-10-14
13:20
Hej, Tipsar om Skatteverkets räknesnurra för representation, du hittar den här Representation - moms och avdrag | Skatteverket Skrolla ner på sidan, fyll i uppgifterna från kvitto/faktura och tryck på beräkna (Skrollar du längre ner så kan du läsa om vilka regler som gäller för representation). Du får då fram hur mycket moms du får göra avdrag för. Resterande del som inte är moms bokar du i debet på konto 6072 om det är en extern representation och på konto 7632 om det är en intern representation. //Carina
... Visa mer
2024-10-11
08:10
Hej, Vad menar du med avdrag? Amortering påverkar endast balanskonton och har därmed ingen resultatpåverkan. //Carina
... Visa mer
2024-10-10
13:17
Hej, Om det är provision du ska debitera till den andra bilfirman så ska det vara 25 % moms på det. //Carina
... Visa mer
2024-10-07
07:40
1Gilla
Hej, Din kontering är korrekt, dvs debet 2350 och debet 8410. Om du registrerar låneavin som en leverantörsfaktura så ska du inte använda konto 1930 förrän du betalar, dvs kredit ska då vara 2440 och när betalning sker så bokar du debet 2440 och kredit 1930. //Carina
... Visa mer