2021-05-31
16:18
Hej, Tack Tinna Gunnarsson för din förklaring av lösning på detta! Det lät ju inte alltför krångligt, förutom att Leverantörsfakturorna båda hör till mars månad då, och den momsredovisningen är inrapporterad sedan länge. Det känns inte helt smidigt att börja röra runt i den också... Vet du om jag "måste" justera det, eller kan det ligga kvar som betalt på fel dag? Det kanske inte gör så mycket..?🤔
... Visa mer
2021-05-28
22:04
Hej,
Fingrarna arbetade lite för snabbt på tangentbordet för cellerna uppe i hjärnan, och två leverantörsfakturor hamnade felaktigt i en nu bokförd Utbetalningsjournal.
Jag hanterar allt i Administration 500, manuellt i efterhand, och håller nu på med April.
Jag hade registrerat de aktuella fakturorna på internetbanken, för betalning den 30/4, och som alltid dragit ut en lista på de nyss registrerade/kommande betalningarna. Den listan använder jag när jag sen (längre fram, typ inför momsredovisningen för den månaden) bokar om fakturorna som Betalda i programmet. MEN så bestämdes strax innan 30/4 att dessa två fakturor skulle betalas först efter månadsskiftet, vilket gjordes i internetbanken. DÄREMOT missade jag att notera/ta ut ny lista på denna ändring. SÅ när jag nu bokade om fakturor som Betalda i programmet blev det såklart efter listan jag hade, vilket resulterade i en avvikelse vid avstämning, vilken efter mycket letande 🥵 kunde härledas till dessa två fakturor...
SÅ min fråga nu är alltså - Vad kan jag göra åt detta? Hur kan jag ändra betalningsdatum på fakturorna i den bokförda Utbetalningsjournalen? Inte för att det har någon jättestor betydelse kanske (?), men jag vill gärna/helst att det ska vara rätt siffror på rätt ställe...
Tack på förhand!
Mvh Jessica
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-10
... Visa mer
2021-05-17
11:57
1Gilla
@Fd medlem Ett tips för att förfina sökningen i kolumnerna är att använda sig av * Kanske kan det vara användbart för dig..? 🙂 På denna sida https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-500/content/online-help/allmant-sokvillkor.htm hittar du fler sökvillkor som kanske kan vara till hjälp...
... Visa mer
2021-01-13
16:39
2 Gillar
Hej, Tack för rekommendationen - Då registrerar jag alla fakturor! Förhoppningsvis underlättar det förutom att ge kronologi och överblick... Jag hoppas att du har rätt gällande delbetalningsrutinen för kreditfaktura från leverantör! Det har hänt någon enda gång att jag gjort en sådan uppdelning, och jag har en notering om detta i min pärm ("Kreditfaktura som ska delas på flera fakturor/betalningar måste läggas i status "På väg" innan man ändrar i Belopp att betala")... Nu kör du visserligen inte i 500, och inte manuellt antar jag... men känner du igen det förfarandet? Det låter iofs inte särskilt krångligt, så jag löser det nog. Men det blir lite längre fram, när jag stansar januari... Först ska jag avsluta december👩💻 Tack så mycket ännu en gång Davor, för en tydlig och pedagogisk förklaring! Nu kommer allt bli både rätt och snyggt gjort🙏😊👍
... Visa mer
2021-01-12
18:05
Tack för svar! Jag har bara som hastigast läst igenom det utan att ta tag i något av det, men ser inget svar på min första fråga... Vad tror du - kommer det att fungera, eller lär det bli problem, med tanke på datumen (om det går att förstå hur jag menar)?
... Visa mer
2021-01-11
18:43
Hej,
Jag önskar hjälp med hur jag bäst hanterar följande (Jag registrerar manuellt i Administration 500):
2020-12-03 kom en faktura från en leverantör (5.760 kr). 2020-12-12 kom en faktura från samma leverantör (5.670 kr). Det är en dubbeldebitering, och den senare fakturan är den rätta. Leverantören utfärdade 2020-12-11 en kreditfaktura på den första debiteringen (5.760 kr), men den kreditfakturan nådde aldrig oss, plus att vi var dåligt uppmärksamma på att det debiterats dubbelt, varför den första fakturan (5.760 kr) betalades på förfallodagen 2021-01-04. Dubbeldebiteringen upptäcktes när den andra fakturan (5.670 kr) skulle registreras för betalning 2021-01-11, varpå vi efterfrågade och erhöll kreditfakturan som ställts ut 2020-12-11.
Jag registrerar oftast månadsvis inför momsrapport, och inga leverantörsfakturor eller utbetalningar är registrerade på december eller januari än.
Jag har meddelat leverantören att de ska räkna "den rätta fakturan" (5.670 kr) som betald iom vår inbetalning 2021-01-04, samt räkna den första/felaktiga som kvittad mot kreditfakturan.
Kanske är detta en onödigt lång förklaring av problemet som jag nu kommer till, men jag ville försöka vara tydlig... Nu till frågorna:
1) Det återstår ju 90 kr att nyttja på kreditfakturan. Detta belopp har jag meddelat leverantören att vi önskar räkna av som delbetalning på nästa faktura. Och det är här jag ser problem... Den fakturan som de räknat som delbetald med 90 kr vid vår betalning 2021-01-04... den är daterad 2021-01-06. Kommer det att fungera tekniskt/praktiskt, eller kommer jag att stöta på problem iom att den alltså är daterad efter det datum jag ska registrera delbetalningen på den? Jag vill inte ställa till det i onödan i programmet...
2) Bör jag bokföra den felaktiga fakturan och kreditfakturan, eller kan jag helt bortse från dem? De ligger ju med bara några dagars mellanrum... Kanske blir det enklare om jag registrerar dem, kanske krångligare..?
3) Jag har för mig att det är lite krångligt med själva registreringen vid delbetalning av leverantörsfaktura... så jag önskar få en beskrivning på hur jag lämpligen går tillväga med det hela🙏
Tack på förhand!
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-20
... Visa mer
2021-01-10
17:27
Ännu en gång har jag "räddats" av denna lysande stjärna på Vismaforumet!🤩 Tack igen Davor!😀 Du besparade mig nu både jobb och frustration, då jag förutom att göra rätt gärna vill att det också ska se snyggt ut i bokföringen/programmet, vilket det ju gör nu. Man kommer ju inte ens kunna ana denna felregistrering längre!🙏🙇♀️😊 (Och med denna lösning kan jag ju fortsätta att kvitta krediteringar direkt, och sen bara backa dem om kunden gör på annat sätt - Det var ju superenkelt!)👍 (Jag har också ett "problem" gällande en kreditfaktura på en leverantörsfaktura... Jag har tänkt att jag skulle hantera det på ett sätt, men tror att jag kanske ska kasta in frågan här på forumet... Kanske har du Davor, eller någon annan här, någon smidig(-are) lösning åt mig... Tar ev. och gör det imorgon, om jag kan få ihop en vettig beskrivning av problemet...)
... Visa mer
2021-01-09
13:34
Tack så mycket för hjälpen Davor!🙂 Då känner jag att jag lugnt kan låta det vara som jag gjort det, och invänta resterande betalning från kunden. Jag har dock inte journalfört än, men det känns ändå som en del merarbete att använda säkerhetskopia. Jag har ju gjort en del arbete efter kvittningen, och minns inte exakt vad... Eller finns något annat sätt att hantera detta på då? Ja du, jag trodde att jag vid det här laget lärt mig hur olika kunder fungerar (är ju dessutom själv ofta kund), men tyckte detta var en självklar kvittning... Att den inte var självklar vet jag nu 🙄 Tycker att det är lite "störande" att ha kreditfakturor liggande i förfallolistan, men kommer troligtvis vänta med kommande kvittningar tills det är säkerställt hur kunden önskar göra...
... Visa mer
2021-01-08
19:29
Hej,
Jag krediterade en kund en faktura i sin helhet. I samband med att jag gjorde kreditfakturan kvittade jag den mot den felaktiga debetfakturan, då jag såg det som självklart att hantera det så.
MEN, nu har kunden använt kreditfakturan till en annan betalning, varför kreditfakturan redan står som Betald.
Hur går jag lämpligen tillväga?
Jag registrerar allt manuellt... Vill helst inte använda mig av säkerhetskopia, då det känns som mycket merarbete... Tänker lite att jag kan låta det ligga kvar som jag gjort det, och knappa in deras betalning som att de inte betalat hela fakturan nu, och ha en (manuell) anteckning om detta tills de betalar fakturan jag kvittat bort (den har förfallodag 17/1, så det borde inte ställa till det med momsrapporten t.ex.), och då bocka av resten av denna faktura som betald... Eller blir det helfel/oetiskt och/eller för krångligt?
Eller finns det kanske något enkelt sätt att "backa" en felaktig kvittning?
Tack på förhand!
Den här innehållet har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-06-27
... Visa mer
2020-04-28
13:40
Det är mycket smidigt att söka och göra urval på detta sätt, men jag saknar funktionen i vissa kolumner, som det av någon anledning saknas möjlighet till detta urval i, t.ex. Utskriftsval under Kundfakturor och Prislista under Kunder. Jag har hittat andra vägar för att nå denna information, men det vore ju extra smidigt att nå den via denna sökmöjlighet!
... Visa mer
2019-11-20
18:43
Hej, En anställd var Föräldraledig 30/9-13/10. Hen arbetar måndag-fredag. Den 30/9 drogs på förra lönen som ett Dagsavdrag, löneart 3305. Var det rätt? Eller ska jag reglera om det så det räknas som ett Kalenderdagsavdrag, löneart 3309? Eller det blir ingen skillnad på beloppen? Vad jag förstår ska man räkna med den mellanliggande helgen när man har FL en längre tid (och dags-beloppet/-avdraget blir då lägre), MEN ska man även räkna med den sista helgen (som ju egentligen ligger EFTER ledigheten) i avdraget, eller ska jag inte göra avdag för 12-13/10? Det blir ca 2.500 kr skillnad... Tack på förhand! Mvh Jessica
... Visa mer
2019-08-11
21:49
Så bra! Tack så mycket för hjälpen!
... Visa mer
2019-08-11
16:01
1Gilla
Hej,
Jag får en avvikelse i momsrapporten för juni. Beräknad moms är LÄGRE än Redovisad moms pga en avyttring av fordon. Avyttingen bokfördes på kontona 1510/3051+2611 i MAJ, och i JUNI flyttades försäljningen från konto 3051 till konto 3970 (Vinst avyttr immat och mat anl tillg), enl revisors rek. Min fråga nu är KAN jag godkänna momsrapporten TROTS AVVIKELSEN? Eller/Och rekommenderar ni annan bokföring vid försäljningen?
Tack på förhand! //Jessica
... Visa mer
2019-04-16
14:11
Det låter bra - tack för hjälpen!
... Visa mer
2019-04-16
14:09
Tack för tipset! Det får väl duga tillsvidare...
... Visa mer
2019-04-12
14:29
4 Gillar
Det borde finnas en funktion för utskrift av de poster man fått som sökresultat i listläget, t.ex. under Kundfakturor som på bilden nedan. Typ "Sökresultat" under Skriv ut...
... Visa mer
2019-04-02
10:13
1Gilla
Hur fungerar Notifieringar? Jag har haft en notifiering inlagd på detta företag. Den har plötsligt försvunnit! Kan inte säga
när
, men jag upptäckte det idag. Det är bara jag som arbetar i programmet och jag har inte
raderat
den... Är det någon begränsning i tid så man regelbundet måste lägga in notifieringarna på nytt? I ett annat företag har jag en lite mer komplex notifiering, och vill helst slippa lägga in den på nytt om det går, eller åtminstone veta om jag måste "uppdatera" den innan ev begränsningstid går ut, och hur jag isf "uppdaterar". Tack på förhand! 🙂
... Visa mer
2019-03-25
08:47
Har väldigt få utländska kunder, men känner igen den sidan. Fortsätter att gå in på den vid behov då. Tack så mycket för hjälpen! 🙂
... Visa mer
2019-03-24
12:55
1Gilla
(liknande Visma Kreditupplysning, men för utländska kunder)
... Visa mer
2019-02-28
10:18
1Gilla
Hej Kristina, Tack så mycket för hjälpen! Ha en fortsatt bra dag! 🙂 //Jessica
... Visa mer
- « Föregående
-
- 1
- 2
- Nästa »