Om
Serviceinriktad IT-konsult med stark ansvarskänsla. I grunden analytiskt inriktad.
Bred erfarenhet från olika positioner i ett flertal organisationer gör att jag ofta ser situationer från flera samtidiga perspektiv. I egenskap av att vara från början tekniker och programmerar som med tiden blivit alltmer inriktad på projekt- och organisationslednings så ser jag IT-relaterade problem, både interna och externa, i flera plan. Exempel den interna IT-avdelningens krav kombinerat med den mer utåtriktade affärsverksamheten behov.
Som egenföretagare sedan 2001 har jag arbetat i alla storlekar av organisationer, från de minsta företag till globala koncerner. Jag har haft uppdrag som som varit allt från två dagar (akuta IT-räddningsjobb) till fler-års-uppdrag.
Jag har varvat att göra min bokföring helt själv till att ha den utlagd på extern redovisningsbyrå. Har med åren antagligen lyckats göra nästan alla misstag man kan göra med sin bokföring. Tycker ofta att bokföring är roligt, det är något lockande med när siffrorna faller på plats.
Anser att ekonomisystem skall automatiseras så långt det bara går och tror starkt att dagens olika system går att automatisera mycket mer än vad de är dag. Tror också att den absoluta majoriteten av företag och användare skulle vinna på det. De fel som kan (kommer att) uppstå som följd av automatisering som slår fel kommer vara färre än de fel som uppstår av att vi alla sitter och handknackar våra verifikation.
Trots detta tror jag att redovisningsbranchen har en ljus framtid men jag tror dess roll kommer förändras. Som många andra administrativa jobb kommer arbetsuppgifterna bli mer avancerade och systemen tar hand om allt större del av det som varit manuellt.
Sysslar med web- och mobilapps-programmering på fritiden för skojs skull. Är en (just nu f.d.) ultramaratonlöpare (allt mellan 50 - 161 km)..
Specialiteter: Organisationsfrågor, Projektledning (PPS, ProMoTe), programmering (PHP, Obejctive-C, Swift) samt Apple-teknologier.
2023-02-20
08:55
Hej @Petter B
Välkommen att slå en signal till supporten så ska vi kika på hur det ser ut hos dig och hjälpa dig så du kommer vidare.
Ha en fin dag!
//Tinna
... Visa mer
2023-02-19
12:19
Det är korrekt uppfattat, det är så systemen är uppsatta. Det går att få tolkning av e-post på tre sätt: 1. Gå in i Scanner mobil-appen, under Inställningar går det att ställa in att underlagen skall skickas till appen först. Då tror jag att du får viss tolkning i appen och kan plocka upp det tolkade bildunderlaget inne i eEkonomi. 2. Visma Spcs nya betaltjänst för att få e-post tolkad direkt när den kommer in i eEkonomi. Är en annan e-postadress. 3. Den externa tjänsten Autoinvoice. Se även https://forum.vismaspcs.se/t5/Nyheter-i-Visma-eEkonomi/Ny-tjanst-for-att-ta-emot-underlag-via-mejl-direkt-in-i-Visma/ba-p/207101 Det har inte varit helt glasklart för oss kunder kan man väl säga. 🙂
... Visa mer
2023-01-18
16:37
1Gilla
Jag använder en Trello-board för sådana saker. Där kan du lägga in varje kund som ett projektkort och notera fritt. (Men det har ingen koppling till eEkonomi utan du måste skapa en egen rutin att kolla igenom boarden när du fakturerar etc.) https://trello.com/
... Visa mer
2022-12-31
19:36
Kanske prova att, i Visma Scanner-appen, stänga av funktionen för att skicka direkt till eEkonomi. Då kan du öppna den inskickade dokumenten i appen och då tycks de tolkas. Och sedan skicka in dem. Nackdelen är just det att det är lite mer manuellt.
... Visa mer
2022-12-31
19:10
1Gilla
Håller med Roffakab, lägg in verfikationerna på nytt. Visst, 60 st är fler än noll men det låter helt hanterbart att knacka in dem på nytt. Just så att föreningen har sin ekonomiska redovisning samlad. Det kommer ni vara glada för i framtiden. Och dessutom får du ju då automatiskt rätt balanser med dig in i 2022, de hade ju annars varit tvungen att skriva in manuellt.
... Visa mer
2022-12-31
19:03
Ingen egentlig hjälp dessvärre, mest lite bakgrund/utvikning: Kruxet är väl att om du har aktiverat överföring av leverantörsfakturor till bank så är den i princip omedelbart skickad till banken så fort den är registrerad. När den väl är "uppe" hos banken tror jag inte banken (bankgirot) erbjuder någon funktion för att dra tillbaka den utifrån. Alternativet hade varit att eEkonomi kräver ytterligare ett steg, först registrera faktura och sedan skicka iväg den. Jag antar att Visma gjort bedömningen att den nuvarande varianten är bättre för de flesta. Gällande mail med PDF-fakturor som inte kommit fram: finns ingen funktion för e-post på Internet (SMTP) som kan någonsin garantera att mail verkligen kommer fram och det finns inget sätt att få en garanterad kvittens. Man kan som avsändare helt enkelt inte kräva det. Därav att Visma inte kan tillhandahålla sådan funktionalitet. Sidonot: kan rekommendera att, om det är möjligt, övergå till riktig e-faktura. Säkrare leverans än e-post och det finns tecken om att det eventuellt i framtiden kommer vara obligatoriskt att mottagande system kvitterar mottagna fakturor. Detta är redan nu (snart?) lag i t.ex. Danmark.
... Visa mer
2022-12-16
13:03
1Gilla
Har läst på lite. Skillnad på Visma Scanner och Faktura via e-post (det du hänvisar till). Det är inte samma funktion vad jag förstår. "Visma Scanner appen är en kostnadsfri tjänst ihop med Visma eEkonomi." https://forum.vismaspcs.se/t5/Nyheter-i-Visma-eEkonomi/Ny-tjanst-for-att-ta-emot-underlag-via-mejl-direkt-in-i-Visma/ba-p/207101
... Visa mer
2022-12-10
12:12
1Gilla
Låter som du får till det, trevligt! Själv tycker jag Kassa & bankkonto-funktionen är till stort plus.
... Visa mer
2022-12-09
15:59
1Gilla
Blev mycket förväntansfull när jag fick e-post med rubriken "Ett inlägg du följer har fått en lösning!". Lösningen visar sig bestå i att jag ska skriva in ovanstående som ett önskemål till Visma, via Feedback och förslag?!! Tycker nog att "lösningen" är en smula otillfredsställande...
... Visa mer
2022-12-07
09:37
Hej @Josse31
Skönt att höra att du har ett bra löneprogram.
När du är färdig med lönekörningen i Visma Lön 300 så läser du in bokföringsunderlaget i Visma eEkonomi med hjälp av en SIE-fil. I instruktionen Importera bokföringsdata beskriver vi steg för steg hur du går tillväga.
Hoppas att detta kan hjälpa dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet.
//Tinna
... Visa mer
2022-12-05
10:43
Hej Christel9!
Du kan ändra detta i Visma Advisor, men du har också möjlighet att göra det i Visma eEkonomi när utkastet har förts över från Advisor.
Jag förstår vad du menar och tycker att du har bra input kring detta, så jag skulle därför vilja be dig att skicka in detta till vår produktutvecklingsavdelning via Feedback och förslag.
Återkom gärna om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-02
10:04
Hej @Saga Backteman!
Jag ser att du fått hjälp på vägen av våra duktiga champions och att du har börjat gå igenom din bokföring för att undersöka vad som kan vara avvikande. Om du behöver fortsatt hjälp med att titta igenom bokföringen så kan det vara bra att ta hjälp av en redovisningskonsult så att den preliminära inkomstdeklarationen blir rätt och riktig. Kanske till och med någon av herrarna i tråden har möjlighet att ta emot dig? 🙂
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-11-29
10:23
Ha! Inte tänkt på. Duplicera flik fungerar även i Firefox och i Safari.
... Visa mer
2022-11-27
18:54
1Gilla
Nu var det inte alls det du frågade efter men jag tar mig själviskt friheten att komma med några allmänna ord både om periodiseringsfonder och utdelning. 🙂 (OBS! Jag stark förespråkare av AB, se mina argument ovan, jag vill bara att det sker av rätt anledning...) Periodiseringsfonder är ett bra verktyg för att jämna ut intäkter mellan olika år och därmed optimera skatten. Men det är samtidigt ett farligt verktyg, speciellt i enskild firma. Det finns liksom ingen naturlig kontroll av att man verkligen har de där pengarna och det är allt för enkelt att bygga upp en skatteskuld som man rullar framför sig. Jag talar av egen erfarenhet. Till den som vill använda periodiseringsfonder - "göm undan" det du periodiserar på ett separat bankkonto. Så du verkligen har pengarna den dag du avvecklar fonden. Utdelning är naturligt lockande för sin lägre skattsats. Speciellt för den del av en eventuell utdelning som går att göra till 20% kapitalskatt. Men, min starka rekommendation är att i första hand ta ut en vettig lön, åtminstone upp till de olika brytpunkter som finns i skattesystemet. Visst, det kan vara surt att se hur mycket som går bort i skatt och inte minst i social avgifter. Men den dagen man blir sjuk så blir man snabbt glad för att man så att säga får tillbaka på det. Dessutom, med ordentlig lön blir alla diskussioner med bank mycket lättare. Låg lön + saftig utdelning ger inga bra bolån. (Inte egen erfarenhet men anhörig jobbar på bank...) För den delen, beroende på storlek på lön och storlek på utdelning så kan man fråga sig hur bra utdelning är. Speciellt med de jobbskatteavdrag som tillkommit under 2000-talet som i praktiken gör att stor del av lönen skattas kring 20%. Med tanke på att lön + avgifter räknas som utgifter (innan skatt) och utdelning tas på beskattad vinst så för mindre belopp hamnar du ändå någonstans kring 50%-skatt innan du har pengar i handen hur du än gör. Och du har du vid en utdelning inte ens stoppat in pengar i någon form av sjuklön, sjukvårdsförsäkring eller pensionsförsäkring (social avgifter). Jag har själv gjort utdelningar men kan uppleva att det är för mycket fokus på det hos egenföretagare som ett argument för att ha AB. Faktum att du får enligt ABL inte ens göra utdelning om det kan riskera företagets ekonomi. Inte för att det har förhindrat börsbolag, inklusive banker, att göra dumheter men de spelar i en annan division... 🙂
... Visa mer
2022-11-03
15:25
Hej Khedron och Annica,
Tack för att ni skriver in och för att jag fick höra mer om era tankar kring hanteringen.
Vi tar självklart med oss den feedback vi får från er för att se om det är något vi kan skruva på och ändra för att utveckla hanteringen i produkterna. Här vill jag vara tydlig och säga att det i dagsläget inte innebär att vi kommer att återgå till hanteringen i forumet, men vi värderar den feedback och önskemål vi får från er, våra kunder, högt och vill självklart titta på om och hur vi kan förbättra hanteringen. Jag kan inte lova något här, men vi kommer diskutera detta vidare.
För att ge er lite bakgrund gjorde vi den här förändringen för att förtydliga och förenkla idéhanteringen. Forumet var inte den enda kanalen där vi fick in önskemål och i och med den nya hanteringen har vi kunnat samla alla önskemål på ett och samma ställe och även se till så att de når våra produktägare direkt, vilka arbetar med att utvärdera och förverkliga idéer som kommer in. Önskemålen behöver numera inte gå via vår supportavdelning och forumet innan de når vår utvecklingsavdelning, vilket har förkortat processen. För att lämna ett önskemål behöver ni inte längre lämna produkten, vilket också är en bidragande faktor. Även där såg vi att vi kunde förenkla och förtydliga processen.
Själva utvärderingen av alla idéer är densamma som tidigare. Vi ser alla idéer som kommer in och utvärderar baserat på ett antal olika parametrar. Några viktiga saker vi har i åtanke i utvärderingen är om det kommer att hjälpa majoriteten av våra kunder, samt om det går i linje med vår plan eller roadmap för produkten framåt. Detta då vi behöver arbeta efter en viss standard i våra produkter.
Något vi inte ändrat är nyhetsuppdateringarna. Vid varje uppdatering/ny release hittar ni merparten av dessa i ett antal olika kanaler. Förverkligas ett önskemål kan ni hitta den informationen via nyhetsfliken i forumet och även via frågetecknet direkt i produkten. Via frågetecknet i produkten har vi även möjlighet att tagga upp nyheter/funktionalitet som faktiskt är kundönskemål - en väldigt härlig funktion tycker jag personligen!
Jag önskar er en fin torsdag 🙂
/Agnes
... Visa mer
2022-10-21
11:24
Problemet är väl att ni använder Google överhuvudtaget för formuläret? Det är inte direkt raketforskning för en webkodare att bygga ett formulär. varför inte ha det inbyggt i själva webappen?
... Visa mer
2022-10-11
09:36
Du kan ju alltid prova att ta upp dina frågor under forumkategorin Bokföringsfrågor. Jag upplever att det är överraskande ofta man får mycket bra hjälp. Inte så att jag vill lova bort någon annans tid men jag blir återkommande imponerad av hur mycket, och hur snabbt, man kan få svar av yrkesfolk som arbetar med redovisning till vardags.
... Visa mer
2022-10-07
12:42
3 Gillar
Liten teknisk utvikning/komplettering till det officiella svaret: E-post på Internet som det fungerar idag har inget pålitligt inbyggt stöd för att se om ett brev har lästs eller ej. Det finns helt enkelt inte i den underliggande tekniska standarden som e-post bygger på. (Att vissa kommersiella e-postsystem som t.ex. Microsoft Exchange har det är en annan sak.) Teoretiskt skulle man kunna skicka fakturan som en länk att klicka på istället för PDF-bilaga och när kunden klickar på länken för att hämta fakturan skulle man kunna registrera den hämtningen. PS. Även om jag förstår behovet så skulle jag personligen bli frustrerad om jag själv skulle få sådana mail. Att få fakturorna som PDF-filer direkt i e-posten gör att jag kan automatisera hanteringen. Inte lika lätt med länkar. DS
... Visa mer
2022-09-29
20:42
1Gilla
Hej ja att det skall fungera är vi rörande överens om... Och jag ringer supporten.
... Visa mer
2022-08-11
10:22
Hej @Fd medlem och @Khedron Wilk !
Tack för att ni skriver in.
Precis som ni nämner är i dagsläget fältet med QR-koden inte redigeringsbart. Och som du säger @Khedron Wilk är det mycket möjligt att ett liknande önskemål har skrivits in här i forumet tidigare. Den 5e april i år förändrade vi vår idéhantering och flyttade den från forumet och in till respektive produkt. Idéflikarna och idéerna som hade skrivits in innan den här förändringen är arkiverade men sparade för vår referens, så det kan vara anledningen till att det gamla inlägget inte kommer upp i sökfältet. Jag länkar inlägget Vi flyttar idéhanteringen från forumet till era produkter där ni kan läsa mer om den här förändringen.
Vi tar självklart fortsatt emot era önskemål, men nu via respektive produkt istället för forumet. @Fd medlem du är varmt välkommen att lämna ditt önskemål via knappen Feedback och förslag inne i Visma eEkonomi. Jag ber om ursäkt om du fått annan information angående idéhanteringen innan. Jag skickar även med användartipset Idéhantering i din produkt - upplägg och tillvägagångssätt där du kan läsa mer om hur du går tillväga för att lämna ditt förslag direkt i Visma eEkonomi.
Jag vågar i dagsläget inte lova om detta är något som kommer att utvecklas inom närtid, men vår utvecklingsavdelning ser över och utvärderar alla önskemål som kommer in via produkterna.
Har ni några fler frågor eller funderingar är ni varmt välkomna att höra av er här i tråden.
Önskar er en fin torsdag!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-05
14:36
Vi har nu upptäckt att detta är ett fel i programmet vid kopiering av bokföringsförslag, då användningsområde leverantörsfakturor bara finns för Pro-varianten av Visma eEkonomi. Det är alltså därför som du inte kommer vidare och kan spara bokföringsförslaget.
Vi ska se över och åtgärda detta, tack för att du uppmärksammade oss.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-02
20:20
1Gilla
Kanske värt att läsa: Så deklarerar en delägare för en samfällighet | Skatteverket
... Visa mer
2022-07-25
15:56
De flesta system har ju så man kan göra valet om markören ska stanna i fältet eller inte och därutöver så brukar det finnas val om det ska vara valfritt eller tvingande. Det kan ju finnas vissa konton som man vill ha det tvingande medan det på andra inte ska med.
... Visa mer
2022-07-25
15:43
1Gilla
Som tidigare lyfts fram i tråden så är Skatteverket rätt tuffa i sin tolkning när det gäller olika former av periodkort. Soophie: I ditt fall kan det kanske fungera med hänvisning tills att du inte bor i Stockholm (?) men till och med din situation kan vara problematisk förmånsmässigt. Se även: Årskort och periodkort | Skatteverket "För lokala och regionala kort som bekostas av dig förutsätts kortet vara för privat användning, även om det också används för tjänsteresor på arbetsorten. I sådana fall förmånsbeskattas den anställda för hela kortvärdet. Bara om kort av den här typen förvaras på arbetsplatsen för att endast användas av personalen vid tjänsteärenden undviks förmånsbeskattning."
... Visa mer
2022-07-25
15:33
Vill minnas att vi hade samma problem i våras och fick handknappa in siffrorna. Om jag minns rätt. Och det var med dåvarande senaste version av Safari (macOS). Kan dock inte svära på om jag provade annan webläsare.
... Visa mer
2022-07-25
15:18
1Gilla
Tar mig friheten att ta avstamp i AnnicaLs svar för att göra en liten utvikning. En grundregel i all bokföring är att den skall vara spårbar. Det skall gå att se vad som hänt och vad som har gjorts med den. Även det som blivit fel. Därför kan man inte ta bort eller ändra något som redan är gjort. Så är det i alla ekonomisystem. Däremot så är det HELT ok att rätta till det som blivit fel, att korrigera det. Med det vill jag säga att det är ingen fara om det blir fel ibland, bara man rättar till det. Även väldigt kunnig och erfaren ekonomipersonal gör fel ibland. Vissa saker är lätta att korrigera. Andra saker är krångliga. Och det är bra att rätta fel så fort man upptäcker dem. Låt det inte felet ligga kvar och jobba vidare i bokföringen.
... Visa mer
2022-05-24
09:52
1Gilla
Menyval: Bokföring / Årsavstämning / Öppna Visma eEkonomi Deklaration / Upprätta Årsredovisning / Inlämning Jag hade också valen "Kontroll mot Bolagsverket", "Förhandsgranska" och "Lämna in" utgråat under Inlämning av årsredovisning till Bolagsverket “Digitalt”. Det visade sig att jag under fliken "Gör färdigt & lås" redan hade låst räkenskapsåret. När jag låste upp räkenskapsåret så gick det sedan fint att lämna in årsredovisningen digitalt. Magnus
... Visa mer
2022-03-01
09:30
1Gilla
Hej Andreas!
Att det blir såhär beror på att vi har en automatisk avrundning. Den förklaras närmare i hjälpen under Avrundningar i Resultat- och Balansräkning Så man kan inte själv välja vilken rad som ska användas för avrundningen. Enda sättet att ändra det är att manuellt ändra beloppen i Balansräkningen/resultaträkningen i programdelen Årsredovisning
Det skulle också kunna handla om att det inte blir exakt samma belopp i Årsredovisning som i Deklarationsblanketter. I Deklarationsblanketter gör vi som du märkt inte samma avrundning. Vi håller på att ser över och göra justeringar i denna modul och vi vet att det finns saker att förbättra.
Känner du att du vill ha mer direkt hjälp och vägledning för att komma vidare i detta ärende så rekommenderar jag att du tar kontakt med supporten där vi har möjlighet att kika tillsammans med dig i ditt system och så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället.
Tinna
... Visa mer
2021-10-21
15:43
Så vitt jag vet: Nej. Det faller på flera begränsningar i eEkonomi: 1. Man kan bara ange ett BG-nummer i under Företagsinställningar. 2. Du kan bara ha ett samtidigt utseende på fakturor (du kan inte ha två samtidiga mallar med olika text). 3. Beroende på vilken bank man använder kan det vara vanskligt att ha en bankkoppling till flera olika företagskonton ("checkräkningkonto") samtidigt. Möjligen fungerar detta om man har varsitt företagskonto/bankkoppling till i två olika banker.
... Visa mer
2021-10-10
11:48
Alltså, alltid lita på vet jag inte... Finns en anledning att jag försöker flika in att jag "bara" är glad bokföringsamatör. 🙂 Men tack för förtroendet! Skämt åsido, @Fd medlem, löste det sig? Dina tankar låter rätt vid en snabb titt men jag kommer inte ihåg i detalj vilka krumbukter jag fick göra.
... Visa mer
2021-09-28
12:45
2 Gillar
Som glad bokföringsamatör skulle jag definitivt göra enligt AnnicaLs förstahandsalternativ, bokför de missade posterna som om de tillhörde den innevarande perioden (under den period då felet upptäcktes). Oaktat vad som är mest "rätt" så är det ärligt talat rätt stökigt att rätta gamla momsrapporter och det ökar risken att man skapar ytterligare fel. Om man använder Kassa-/bank- & Skattekonto-funktionerna i eEkonomi fullt ut så behöver man bland annt skapade fiktiva kontohändelser på skattekontot för att få ihop en rättning i slutändan. Med vänlig hälsning från Varit där och gjort det. 🙂
... Visa mer
2021-08-10
20:35
"mellanadress" i detta fallet = ett separat mailkonto (ej hos Visma) man själv har kontroll över.
... Visa mer
2021-07-21
22:50
1Gilla
Hej! Tusen tack för peppning, det kan man inte få för mycket av såhär i början som ny! Snurrigt och lite läskigt. Ja fel kommer det säkert bli, något annat vore konstigt! Förhoppningsvis går det att rätta till så man inte hamnar i typ finkan för att ha råkat betala för lite skatt, eller något annat som blivit fel med siffror. Det var min största rädsla innan allt drog igång. Var? Det är fortfarande min största rädsla. Kan inte ens lura mig själv...hehe! 🙄
... Visa mer
2021-07-15
14:38
2 Gillar
Syftet med selfbilling är att konsultmäklaren får bättre struktur på sina system och inte behöver granska och eventuellt kräva rättelser på alla "leverantörers" fakturor av blandad kvalité. Nu rapporterar konsulten in den tid som ska debiteras kunden och sen skapas två fakturor som matchar varandra, en selfbilling till konsultbolaget och en till kunden. Det minskar risken för fel betydligt. Jag har läst en del som haft utmaningar med att konsultbolaget inte skapar en obruten nummerserie. Men för min del så skapar konsultmäklaren en egen serie till mitt bolag med XXXXXXXX-1, XXXXXXXX-2 osv. Det borde räcka för att skatteverket/revisor ska vara nöjda.
... Visa mer
2021-07-14
17:03
1Gilla
"Djävulen är i detaljerna." 🙂 En sak som tog tid för i alla fall mig att vrida mitt huvud runt när jag började med egen firma är att bolagets eget kapital är en skuld - en skuld till ägarna. För mig var det i början att "eget kapital" måste ju vara något företaget har så det måste vara "plus". Men om man tittar på till exempel ett AB så är ju aktiekapitalet en skuld till ägarna. Det är ju tillgångar som ägarna skjutit in i företaget och som skall fördelas ut om bolaget likvideras. (Om det finns något kvar...)
... Visa mer
2021-05-25
11:19
Hej @Fd medlem
Har du fler bank- eller kassakonton du ska bokföra dina tillgångar på så kan du lägga upp dessa under Inställningar - Kassa-och bankkonton, då kommer programmet automatiskt plocka upp tillgångskontot i likviditetsprognosen på startsidan. Via Kassa- och bankkonton får du också välja vilket bokföringskonto saldona ska bokas på.
Hoppas detta kan förtydliga hanteringen, ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-20
14:40
Hej, Jag vill börja med att tacka för era synpunkter och idéer kring hur programmet fungerar. Som det blivit konstaterat längre upp i tråden så ska det inte finnas någon risk att en faktura blir bokförd genom att man lämnar sidan utan att trycka på knappen "Bokför och skapa/skicka som". När man lämnar vyn för att skapa en kundfaktura så får man istället valen att antingen fortsätta utan att spara sina ändringar eller att spara fakturan som ett utkast istället. Detta är inget som vi planerar att ändra på i dagsläget. När det kommer till frågan om att kunna skriva ut en faktura live och kolla på den så går detta bra att göra genom funktionen "Förhandsgranska". Då kan ni skapa fakturan som en PDF och skriva ut den PDF:en utan att det genererar någon bokföring eller skickas någon faktura skarpt ut till kund. / Emil H
... Visa mer
2021-05-03
15:47
3 Gillar
Tar risken att vara övertydlig nu , och kanske självklar, men kort komplettering av Mys svar: Detta är inte så mycket en begränsning i eEkonomi som ett lagkrav på att bokföringen måste vara tydlig och spårbar. På sätt och vis extra mycket så just när det gäller fakturor eftersom det finns lagkrav på vad de måste innehålla från Skatteverkets sida Samma sak som att man normalt inte kan/får ändra på en existerande verifikation utan istället korrigerar man felaktigheter genom att skapa ny verifikation.
... Visa mer
2021-03-19
14:11
1Gilla
Kan tyvärr inte hjälpa, bara ge lite kompletterande information till Tinnas svar. Detta baserat på egen erfarenhet av att ha ett Swedbank Euro-konto som bankkonto i eEkonomi. Varför Bitcoin och andra blockkedje-valutor inte finns med som "officiella" valutor i eEkonomi (och andra ekonomisystem?) är för att leverantörerna använder sig av så officiella källor som möjligt. När det gäller valutor är det Europeiska CentralBankens riktkurser. Möjligen svenska Riksbanken, är lite osäker där. Oavsett så är dessa i sin tur baserat på vad alla banker i sin tur använder för kurser. Bitcoin är så att säga inte en erkänd valuta i banksystemet. Och jag själv tror det skulle bli väldigt vanskligt för Visma att börja försöka hantera kurser för blockkedje-valutor. Vilka skall man ta med och vilka skall inte tas med? Vad skall användas som källa? Finns det någon myndighet som står som officiell garant för den angivna kursen? Ja, jag förenklar delvis vissa saker här och det skulle vara spännande och definitivt ett steg in i framtiden om Visma och övriga leverantörer generellt började hantera Bitcoin m.fl. Men frågan är inte helt enkel. //En glad bokföringsamatör
... Visa mer
2021-03-08
11:04
1Gilla
Hej!
Som du förmodligen redan vet så arbetar utveckling med ärendena och återkopplar direkt via mejl till dig så fort ny information kommer. Jag ville bara flika in i tråden så du vet att vi kommer fortsätta den vägen framåt också. 🙂
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-02-14
18:59
1Gilla
kan det vara så att även hela bokföringsåret är låst? Inte bara månaderna alltså
... Visa mer
2021-02-11
10:33
Det är även knepigt i tillägget Deklaration och Årsredovisning, som bokför skattekostnaden automatiskt på 2510 och så låser året. Då kan man inte i efterhand föra om till 1640 om det blivit en fordran så i ÅR står det som negativ skuld. Väldigt störande 😉
... Visa mer
2021-02-10
16:35
1Gilla
1. Se svar i https://forum.vismaspcs.se/t5/Diskussion-i-Visma-eEkonomi/ekonomioversikten-igen/td-p/186944 2. Nyfiken-i-en.strut: varför vill du göra det? Varför inte låta systemet alltid ta all ny eller ändrad data från bokföringen upp till och med vald tidpunkt. Att helt fritt välja från och till datum låter som en garanti för att förr eller senare är det inte rätt siffror i översikten? (Obs! Min personliga åsikt, inget annat.) 3. Går utmärkt att få in både kundfodringar och leverantörsskulder i startsiden i översikten. Eller vilken del som helst från balansrapporten. I Ekonomiöversikt -> Rapporter -> Balansrapport. Klicka på diagram-ikonen längst ute till höger på respektive rad. Generell likviditet... är komplicerat. Visma har försök att bygga in en sådan i startsidan för eEkonomi och det finns många önskemål och meningar m vad som borde finnas i en sådan. Det närmaste du antagligen kommer i Ekonomiöversikt är att använda de olika delarna (eller summeringarna) i just Balansrapporten.
... Visa mer
2021-02-10
16:12
Skull väl säga att står det i den officiella hjälpen så är det som gäller. Jag tror att den enda som antytt att det inte skulle ingå var jag 🙂 och det backade jag på sedan när jag kom på att det, naturligtvis, finns en balansrapport i Ekonomiöversikt. Se bilden nedan. Däremot tror jag inte du kan lägga in en balansbudget. Du kan bara få med dig existerande siffror från annat system som till exempel eEkonomi. (bilden redigerad/trunkerad)
... Visa mer
2021-02-10
14:40
1Gilla
Håller med Roffakab. Ombildning är ju bara aktuellt när man vill "slippa" skatta fram p-fonder och/eller expansionsmedel i en enskild firma... Kräver ju dock lite förutsättningar. Så det här är ju "bara" en överlåtelse av verksamheten. Och man får i sådana här fall sälja över inventarier och annat till bokfört värde även om marknadsvärdet är högre. Man behöver inte heller lägga på moms men då bör man skriva ett avtal med text om att den skall erläggas om skatteverket tycker annorlunda.. Vill man veta mer om ombildning så kan jag rekommendera BL´s bok i ämnet... Lycka till!
... Visa mer
2021-02-10
12:59
1Gilla
Hej du får in dem som stapeldiagram med förfallna och ej förfallna staplade på varandra. Kan ev bero på vilken version av Ekonomiöversikten du använder. Du klickar på "lägg till diagram" uppe till vänster för att lägga till fler diagram.
... Visa mer
2021-02-10
12:08
Nu är jag inte riktigt med på vad/hur du menar. Är det överföringen av data från eEkonomi du syftar på eller visningen av data inne i Ekonomiöversikt? Vad skulle du vilja ha för alternativ och varför? (Bara så det är lättare att förstå frågan.)
... Visa mer
2021-02-10
10:31
Hej på er!
Det @Khedron Wilk skriver ovan stämmer helt och hållet på hur det är tänkt i programmet, tydligt och bra! 🙂
Återbetalningen som du @Lena Ernstsson har fått är helt enkelt en inbetalning till ert företagskonto, därav bokförs det som en inbetalning i verifikationsserien ni har.
/My
... Visa mer
2021-02-09
14:19
Hmm, det låter lite konstigt. Låter som det är något annat som spökar då? Har du provat att starta Excel och öppna CSV-filen innifrån Excel? Det är en helt vanlig CSV-fil, jag kan inte se att det är något konstigt i den och Excel-har kunnat läsa sådana i alla fall senaste 30 åren, för att inte säga "alltid". Men, fungerar det inte vare sig Excel, Google eller annat program (tex Numbers om du använder Mac) så är jag rädd att jag har slut på alternativ att ge dig.
... Visa mer
2021-02-04
11:21
Tar mig friheten att "megabumpa" mitt gamla tips om bankkonto i eEkonomi.
... Visa mer
2021-01-05
12:50
hur reggas förmånsbeskattning för detta? vilka lönearter ska användas? övriga förmåner? ska man köra på samma sätt som bilförmån? med avdrag och betald förmån? tacksam för all hjälp och input 🙂
... Visa mer
2020-11-21
17:25
Resultatet av felsökning av Visma är att matchningen inte fungerar och inte kommer att fungera. Rekommendationen är att skaffa direkt bankkoppling och har därför bytt till Danske Bank. Fungerar ganska bra, dock om kunderna anger OCR nummer blir det matchat men ej bokfört, anger kunden enbart fakturanummer bokförs det direkt! Så det finns lite att slipa på. Kan bli ganska kostsamt med bankkopplingen då varje filöverföring debiteras av banken. Återkommer när det varit igång ett tag. Skulle behövas en mer exakt guide over vilka inställningar i eEkonomi som skall göras.
... Visa mer
2019-12-05
11:32
Jag håller på att bokföra en enskild näringsverksamhet där ägaren har avlidit. Hur gör jag med min faktura till den avlidna för nedlagt arbete efter dödsdatumet? Skall jag bokföra den i bokföringen?
... Visa mer
2019-09-20
06:27
2 Gillar
Toppen, tack för svar! Ska klura lite grand och rådfråga revisorerna vad de tycker också! Att vara en pytteliten del i en utländs koncern skapar nya konstiga funderingar hela tiden... 🙂
... Visa mer
2019-09-02
09:20
1Gilla
Hej birgit68, Du kan ha flera bankkopplingar och det är som Khedron Wilk skriver ovan. Du behöver lägga upp nytt bokföringskonto, om det inte finns upplagt i din Kontoplan. Det gör du under Kassa- och bankkonton - Nytt bankkonto - Företagskonto - när det är upplagt så går du in på kontot och väljer Aktivera bankkoppling. Ha en fin dag! /Annelie
... Visa mer
2019-08-24
08:52
3 Gillar
Under Företagsinställningar -> Faktureringsavgifter. Eftersom kostnaderna för Autoinvoice är helt baserade på faktiskt användning så är det i generella termer i övrigt bara låta bli att använda Autoinvoice. Enda anledningen jag kan se rakt av att stänga Autoinvoice under inställningar är för att ingen leverantör av misstag skall kunna skicka e-faktura. (Själv är jag mer "3 kr för att få att slippa knappa in uppgifterna - det är som hittat!" :-))
... Visa mer
2019-08-21
16:35
2 Gillar
..och ett lite mer specifikt svar på ursprungliga frågan också, elle en förklaring i allafall 🙂 Vad en Matchning på kontoutdraget gör inne i Ekonomi är att det skapar den bokföring och verifikat som behövs för transaktionen/händelsen. Exempel betalning av en levfaktura: 1930 K 10.000 2440 D 10.000 Därför kan du inte göra en matchning i efterhand. Man kan alltså inte använda Matchning på kontoutdrag som bara ett sätt att checka av kontoutdraget, avbockning och bokföring sker alltid i jämna steg. För att man inte skall råka bokföra betalningen två gånger så kommer Matchnings-funktionen bara titta på obetalda fakturor. I ditt fall är transaktionen är redan bokförd så det finns inget för Matchningen att göra. Alla händelser/transaktioner på ett kontoudrag bokförs alltid mot det bokföringskonto som just det bank- eller kassakontot i fråga representeras av i bokföringen. Exempel: en Matchning för en händelse på Företagskonto/Bankgiro/Checkkredit kommer alltid att ha 1930 (eller motsvarande) som den ena delen av transaktionen. En Matchning på Skattekontot kommer alltid ha 1630 i ena delan av transaltionen. Jag hoppas den beskrivning var begriplig och jag hoppas det ger lite mer förståelse för varför det är som det är. Som sagt, det är helt enkelt hur systemet är byggt och hur det tänkta arbetsflödet är i eEkonomi. I all fall som jag uppfattar det. //En glad bokföringsamatör.
... Visa mer
2019-08-20
12:29
1Gilla
Ja svenskt bolag. Tack för hjälpen. // Maria
... Visa mer
2019-08-28
14:08
1Gilla
Känns lite hysteriskt att jag skall behöva göra manuella verifikationer för att boka upp kursvinst/förlust när systemet reda har all information. Känns ännu lite mer hysteriskt att jag måste tillåta manuell kontering på min bankkonton med automatiska kontoutdrag när eEkonomi sedan som en följd av upplåsningen varnar mig i varje steg jag tar. I ett försök att inte bara gnälla utan göra något konstruktivt så har jag skrivit ett utvecklingsförslag. https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/forbattrad-hantering-av-valutavaxling-i-eekonomi?rfm=1&...
... Visa mer
2019-08-12
16:20
3 Gillar
Det enda sättet att ha flera fakturamallar är att använda tredjepartslösningar som är ihopkopplade med eEkonomi. I alla fall som det ser ut idag.
... Visa mer
2019-08-02
08:05
Du bör kunna sätta det datum du vill ha som reskontradatum. Har för mig att du kan göra det oberoende vilket bokföringsår du står på i programmet. //Davor P
... Visa mer
2019-07-10
06:26
1Gilla
Hej igen! Jag är säker på att det är fler som haft samma funderingar som du, så det var bra att frågan lyftes här i forumet:) /Joanna
... Visa mer
2019-06-13
08:43
Hej! Precis som ni skriver så går det inte i efterhand korrigera detta utan man behöver göra detta vid skapandet av fakturan. Antingen kan man då Ångra fakturan inne på fakturan under Åtgärder - Ångra faktura och sedan skapa en ny, tänk då på att du först måste ångra betalningen under Kassa och bankhändelse - Ångra matchning. I och med att denna fakturan redan var betald så skulle jag säga att att det är smidigare att göra som Khedron skriver och sköta detta manuellt direkt på verifikationerna i efterhand. Ha en fin dag! /Hilda
... Visa mer
2019-06-02
06:50
2 Gillar
Fråga till Visma: Vilka DNS eller IP-nummer/nät används för e-post som generas i kunden namn från era olika appar/tjänster? Jag skulle vilja använda dessa uppgifter för att kunna ange dem i mina SPF-inställngar för eposten för vår domän. Detta så att säkra att genererade i Vismas system i vart namn inte klassas som spam i onödan. Jag hittade en 4 åter gammal tråd om detta här på forumet men en snabb kontroll i brevhuvudet från epost genererade av eEkonomiöversikt visade att det svaret då inte stämmer längre. Hittar inte heller något när jag googlar. (Har inte riktigt koll på vilka system som kan generera e-post i kundens namn men system som jag vet att vi använder är bland annat: VismaOnline, eEkonomi, eEkonomi Lön, Deklaration/Årsredovisning, Ekonomiöversikt samt tillhörande mobilappar.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Ekonomiöversikt
2019-06-13
12:48
Hej Lentzit! Det du skriver i början "Pengarna hamnar på fel konto eftersom ju Webhallen ger klarna i uppdrag att fakturera. Jag går nu manuellt in i Leverantören och byter till Klarnas PG-nummer". Här är det rätt att du ändrar till de betalningsuppgifter som gäller denna gång för denna leverantör. Betalningen skickas sedan automatiskt över till din bank då du har bankkoppling, och du varken behöver eller ska göra några ändringar i Autopay, utan jag rekommenderar dig här att logga in direkt till banken där du kan kontrollera betalningen under "Kommande händelser". Du beskriver att det varken framgår att det är Webhallen eller klarna - vad får du istället för information på banken? Återkom gärna med denna infon så tittar vi vidare på det. Ha en fortsatt bra dag.
... Visa mer
2019-06-01
07:44
PS. Hoppas det var begripligt. Skriv gärna igen om du har fler frågor eller funderingar kring GDPR så skall jag försöka svara. DS.
... Visa mer
2019-05-29
09:12
Hej Helen! Vi vill gärna att du kontaktar oss och skickar in bilderna till oss så vi kan felsöka lättare. Något knas är det, för självklart ska det vara möjligt att ladda upp filer med den filtypen och storlek. Via Kontaka oss hittar du våra kontaktvägar.
... Visa mer
2019-03-20
14:35
2 Gillar
"Och man, vi män tycks ju alltid vara övertygade om att vi måste förklara alltid till förb...." Återigen - huvudet på spiken! Tack för gott skratt =D
... Visa mer
2019-03-04
07:26
Tack för svar. Hör av mig till Visma.
... Visa mer
2019-03-05
13:29
Hej Mapkus, Uppdatera gärna tråden med infon från Skatteverket när du får den. Intressant! Ha det gott! /Sofia
... Visa mer
2019-03-02
11:19
Okej, tack så mycket för ditt svar 🙂
... Visa mer
2019-02-23
10:59
1Gilla
Håller med - har i stort sett enbart positiva erfarenheter av SKV. Innan jag började köra eget för 5 år sedan har jag varit anställd som controller och ekonomichef i nästan 30 år utan att stöta på några svårigheter i kontakterna.
... Visa mer
2019-02-15
16:01
Tack, det verkar funka. Testar vidare nu ... (Vad konstigt att de inte skriver detta i dokumentationen så man slipper leta och fråga här :- ) )
... Visa mer
2019-02-13
12:21
1Gilla
Du ska ta reda på hos försäkringsbolaget hur stor del av premien som betraktas som förmån för den/de som kan nyttja försäkringen. Du ska bokföra löneskatt på premien för pensionsförsäkringen och ev premiebefrielsen - kolla det med försäkringsbolaget. Du ska bokföra arbetsgivaravgifter för den del av sjukförsäkringspremien som skall förmånsbeskattas. Mikaeli
... Visa mer
2019-03-03
20:39
Det var det jag misstänkte. Jag har redan försökt vägen med API men utvecklarna säger att det är har för många begränsningar (=väldigt dyrt att göra minsta lilla). Tyvärr var nog detta droppen för min del. Vi kan inte sitta och slösa mer tid på att jobba i ett omodernt affärssystem.
... Visa mer
2019-04-01
03:46
Jag menar manuell bokföring av löneskatten för det fall det inte sker automatiskt Mikael
... Visa mer
2019-06-28
06:41
1Gilla
Lars R - hjälper detta dig? https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/nyheter-eekonomi-26-6 Registrera leverantörsfaktura där förfallodatum passerat/spärra leverantörsfaktura för automatisk betalning till banken För dig som har bankkoppling där du skickar dina leverantörsfakturor till banken via bankkopplingen har det tidigare varit ett problem att du inte kunde registrera in en leverantörsfaktura där förfallodatumet har passerat. Nu har du möjlighet att registrera leverantörsfakturor i efterhand, även om du har bankkoppling. Du har nu i samband med detta möjlighet att bocka för om fakturan har betalats manuellt på banken. Samma markering kan även användas för att spärra en leverantörsfaktura från att automatiskt skickas till banken för betalning.
... Visa mer
2019-02-12
12:51
Hej Jennie, Jag hade nog gjort som Skebobruk skriver dvs. skapat en kreditfaktura på den del som kund inte ska betala. Håller även med Khedron Wilk om att man blir allt lite nyfiken på dessa avdrag. Ha en fin eftermiddag! /Kristina
... Visa mer
2019-02-01
17:26
1Gilla
Vill bara intyga att vi i vår företag arbetar precis som Fanny beskriver och det fungerar bra för oss. Vi lägger upp leverantörsfakturorna (som skall betalas med autogiro) precis som övriga levfakturor och sedan är det bara att trycka på den gröna matchningsknappen när dragningen dykt upp på kontoutdraget inne i eEkonomi. Sidonot: dessutom använder vi Autoinvoice så vissa fakturor får vi in direkt i eEkonomi. Ännu enklare. Lite frustrerande att det är just bland annat fakturorna från banken själv som inte går att ställa om till e-faktura och/eller e-post men det är banker det...
... Visa mer
2019-02-13
12:54
Vi sparar allt i pärmar, men allt eftersom omsättningen ökar blir det allt mer papper och allt mindre plats, så funderar på om vi inte ska försöka ta steget till mer digital bokföring...
... Visa mer
2019-02-19
17:50
Är det flera olika produkter/artiklar på respektive faktura som kunden vill kunna särredovisa internt? Är det möjligen ett alternativ att skicka flera fakturor där varje artikeltyp har en egen faktura? Jag tänker att det totala fakturabeloppet innehåller ju moms så då blir det ju med moms så att säga. Det blir visserligen lite dyrare och lite mer arbete men kanske ett sätt att komma runt det och det kanske är värt det? (Beror förstås helt på omfattningen/mängden olik artiklar och fakturor.)
... Visa mer
2018-11-15
12:33
Hej L8Larsson, När du råkar ställa in en kund med betalningsvillkor kortbetalning istället för 10 dagar netto så händer följande. 1. När du skapar en kundfaktura till kunden så hamnar den under Alla kundfakturor istället för under Obetalda kundfakturor då det blir en betalningsbekräftelse istället för en faktura. 2. Fakturan bokas mot konto 1510, kundfodringar men bokas därefter om mot konto 1580, fordringar för kontokort. 3. Fakturan kan ej matchas på samma sätt som en "vanlig" faktura under Kassa- och bankhändelser När jag ska matcha min faktura under Kassa- och bankhändelser så väljer du Matcha och som Bokföringshändelse väljer du Inbetalning från betalkort och sen under Välj händelser ska du då hitta din faktura i rullisten. Sen kan du klicka på Bokför. När du nu har ändrat på kunden så kommer det fungera precis som vanligt nästa gång. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-11-10
12:53
Tack för hjälpen
... Visa mer
2018-11-16
07:16
1Gilla
Tack för svaret. Det stämmer överens med min bild av vad som är säkrast när det gäller hosting/distanslösningar. Skall vidarebefordra den infon till min kunds dataleverantör som hävdar att deras installation är enligt era rekommendationer. Dom kör programmet lokalt men har datafilerna på en hostad server vilket gör mig skitnervös.... Tusen tack.
... Visa mer
2018-10-13
07:59
Jag får tacka. 🙂 Känns som ni satt det hela på en tajt rutin. Jag ska se till att följa det du sagt.
... Visa mer
2018-09-28
14:03
Hej Maria, Precis som Khedron och Fredrik skriver kan det vara bra att först kolla över bokföringen på detta sätt för att se om det finns en alternativ lösning genom att till exempel skapa korrigeringsverifikationer. Om du gör en omstart av programmet kommer allt som är skapat i programmet att försvinna förutom det som är skapat i lönemodulen om den används. Det finns ingen möjlighet att importera fakturorna så du får in dem med artikelrader och kunduppgifter under Försäljning - Kundfakturor utan du kan som Khedron skriver ta ut en SIE-fil med bokföringen samt ta ut PDF på dina fakturor och lägga in dem som bildunderlag i eEkonomi. Du kan även exportera ut ditt kund-, leverantör- och artikelregister för att även importera dessa på nytt efter omstarten. Men som sagt, jag tycker det är ett bra tips att börja kolla över bokföringen på nytt, jämföra huvudboken och varje verifikation mot transaktionerna på ditt bankkonto. Alternativt ta hjälp av en redovisningsbyrå som kanske kan hjälpa dig reda ut bokföringen. Ha en trevlig helg! /Fanny
... Visa mer
2018-10-08
11:55
1Gilla
Jo, helt enig. Bara lite intressant att det då inte klassa som personlig levnadskostnad så läge som man samtidigt betalar för någon annan. I båda fallen förutsatt att det i sig är en giltigt representation förstås. Men jag förstår att det är så det måste bli för att inte hamna i allt för snåriga bedömningar.
... Visa mer
2018-09-20
18:09
4 Gillar
Kuriosa: Första gången vår dåvarande redovisningsbyrå skulle bokföra kvittot för en Apple Watch slog de bakut och tyckte att det inte var lämpligt att försöka dra av för en klocka, speciellt inte en såpass dyr en. Det ordnade sig när jag förklarade att namnet är missvisande och inköpet avsåg en handledsdator.
... Visa mer
2019-01-20
17:24
Passar på att slå ett slag för denna tråd: Saknar du lager i Visma eEkonomi?
... Visa mer
2018-09-21
11:40
1Gilla
Litet tillägg: glöm inte att klarmarkera anteckningarna allt eftersom, så att du hela tiden ser direkt i fakturalistan vilka fakturor som berörs av någon sppeciell detalj såsom delbetalning. En bra sak med anteckningar är att de automatiskt loggar vem som skrivit respektive anteckning så om man är flera användare på samma företag eller byrå + kund så kan man se vem som gjort vad.
... Visa mer
2018-08-31
13:04
Åtminstone jag tackar för det extra förtydligandet avseende extra användare icke-kostnad. Bra att få det svart på vitt.
... Visa mer
2018-06-28
12:28
Tack så mycket för svaret! Ha en fin kväll!
... Visa mer
2018-06-29
07:31
går på 9800 och årsavgift på 3648 kr, så får se vad de andra säger:)
... Visa mer
2018-06-28
09:42
2 Gillar
I mitt fall är det till största delen ett ökat intresse för mina siffror i företaget, ett minskat flöde av fakturor, kvitton osv. samt ett, som jag upplever det, lite för dåligt engagemang från min "byrå", som har lett fram till beslutet att sköta min egen bokföring. Jag redan påbörjat ett arbetet med att leta rätt på en annan "byrå" som fortsatt kan hjälpa mig. Men då kanske lite "mindre", men mer kvalificerad, hjälp.
... Visa mer
- « Föregående
-
- 1
- 2
- Nästa »