2022-02-23
15:19
Hej, min redovisningskonsult behöver se huvudboken för några konton, hur delar jag detta med hen? Tack, Mira
... Visa mer
2021-11-15
15:13
1Gilla
Hej! Tack så mycket för hjälpen! Det konstiga var att 6 st betalningar kom in före Zettles automatiska bokning. Så allt hamnade huller om buller för det första. De övriga 4 betalningarna har inte kommit än. Jag misstänker att det kan vara betalningarna som skedde via Swish och Zettle som kom tidigt. Då får jag helt enkelt boka dem i "fel ordning" i fortsättningen? Så de som jag har bokat redan har ju hamnat fel då, så jag gör en korrigering på dem och bara byter plats på debet och kredit väl? Och sen bokar om dem på 1580? Och sen undrar jag hur jag ställer in så att den automatiskt bokar Zettles dagsförsäljning på tjänster istället för varor? Kan programmet skilja på när det ska bokas som varor och när det ska vara tjänster eller behöver jag välja? Tack igen, skönt att få hjälp.
... Visa mer
2021-11-11
11:58
Hej, jag förstår inte vad som händer med min Zettle-integration och hur jag ska bokföra allt. Jag har bokfört 6 försäljningar som kom via min bankintegration, på: Debet 1930. Kredit 3041 och 2611 Sen har det bokförts automatiskt från zettle 10 försäljningar (resten dyker väl upp snart via bankintegrationen?), på: Debet 1580 Kredit 3051 och 2611 Är det dubbelt bokfört nu? Hur fixar jag det? Vad ska jag göra nästa gång jag får betalningar att matcha från banken? Hur ändrar jag så att den automatiskt bokför på 3041 istället? Vad gör jag när de övriga 4 betalningarna kommer in? Jag har läst om integration med Zettle och sett nån instruktionsfilm men hänger inte med tyvärr.
... Visa mer
2021-03-01
12:41
Jag förstår inte vad jag ska göra. Firmanamnet står på paketet. Jag har bokfört själva inköpet redan och även betalat Postnord på kortet som är kopplat till Visma. Måste jag göra eget uttag nu?
... Visa mer
2021-02-23
14:58
Hej! Jag har betalat postnord 222kr för importen av ett par grejer från utanför EU. Hur bokför jag följande? Importmoms 147,00 kr Deklarationsavgift 75,00 kr (inkl. moms 15,00 kr). Att betala 222,00 kr Jag lyckas inte uttyda rätt bokning ur guiden om import av varor och tjänster inom och utanför EU pga deklarationsavgiften. Jag bad säljaren att tydliggöra på paketet att den köpts av ett företag, vilket jag råddes till av Tullverkets kundtjänst men jag har inte sett paketet än så jag vet inte om det blev så. Tack 🌟 Mira
... Visa mer
2021-01-08
11:04
Tack, jag tror jag förstår. Det jag tänker på är att om jag går och köper något till firman på affären, då bokför jag ju i Visma och sparar kvittot och har allt samlat i ordning. Det där kvittot, räcker det att det finns på iZettle under "Fakturor och kvitton"? Eller bör jag skriva ut eller exportera dagens försäljning därifrån till någonstans? 🌼
... Visa mer
2021-01-05
13:09
Hej, jag har provköpt en grej av mig själv för att se hur det går till via iZettle. Har skaffat integration med Visma. Jag förstår inte vad jag ska göra nu?
Jag har bokfört enligt kontantmetoden, måste jag ändra det nu?
Går det att skicka kvittot eller dagrapporten till Visma eller hur ska jag verifiera att det som bokförs stämmer?
Tack
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-05-20
... Visa mer
2020-12-18
10:19
Hej, hur gör jag när det står fel moms på ett kvitto? Jag köpte ballonger till dekoration från en tobaksaffär. Det ska väl vara 25% moms? Det står 12% och att det är godis/läsk. Vad ska jag göra? Sen har jag upptäckt att de flesta tarotlekarna jag köpt för försäljning var registrerade av leverantören med 25 % moms, men två av lekarna stod med 6 % moms. Vad göra?
... Visa mer
2020-09-18
12:15
Hej! Jag köpte en mobil med abonnemang till firman för jääättelänge sen, allt tog mycket längre tid än väntat att starta upp och jag har inte använt den alls. Nu har jag bestämt mig för att använd samma telefon privat och på jobbet. Behöver jag köpa den och betala allt privat eller kan jag dela upp det på något vis? Hur bokför jag båda alternativen? Tack
... Visa mer
2020-07-09
13:36
Hejhej!
Hur bokför jag inköp av tarotkort som behövs för att utföra tjänsten "tarottydning" och som beräknas hålla i lätt fem år, troligtvis längre?
Tack
... Visa mer
2020-02-17
10:15
Hej! Ny dag nya problem att lösa! Jag förstod inte nyttan med autoinvoice förrän efter ett tag. Jag har därför fakturor i programmet, i pappersformat och via mail. Jag glömmer också ibland att skriva till leverantörer att de ska skicka fakturor till programmet. Nu har jag sett att jag troligtvis bör periodisera utgiften för en logotyp; 7000 kr exkl. moms, vilken betalats under 2019 och som ej är klar riktigt än. Denna faktura kom till mailen. "Periodisera"-knappen verkar endast finnas på "leverantörsfakturor". Hur gör jag nu? Kan jag skicka fakturan till autoinvoice i efterskott och på något vis fixa till detta? Eller finns det ett annat enkelt sätt att gå till väga? Över hur lång tid ska logotypen periodiseras? Jag vet inte hur många år jag kommer ha firman och använda samma logga liksom. Tack på förhand, Mira
... Visa mer
2020-02-07
19:34
Hej My, jag brukar alltid klicka på "Matcha" och gå nerifrån upp så då ska väl allt hamna i rätt ordning? Men... jag tror jag kan ha klurat ut vad som gick snett nu när jag skulle skicka nya betalningar till banken. Jag minns att den eller de första betalningarna inte skickades direkt utan låg kvar efter jag trodde de var fixade. Samt att jag inte hittade "Exportera"-knappen förrän jag läst om den i en forumtråd. Jag har något diffust minne av att jag har varit inne på "Åtgärder" och ev. klickat på "Betalning" där, troligtvis i tron om att jag då skickade betalningen till banken. Men i själva verket bokfördes fakturan då? Och sen exporterade jag filen en annan dag när jag upptäckt att fakturan inte var betald. Skulle det vara en förklaring till situationen? Ja det här med papperskvitton, jag har frågat om detta i en tråd tidigare men uppfattade att det inte riktigt blev klart. Om jag scannar ett papperskvitto när jag tex köpt något i en butik till lokalen, då är ju den digitala versionen inte originalet, så då måste jag väl spara kvittot i pappersformat, eller? Och så undrar jag hur jag gör med digitala kvitton som skickades till mailen innan jag hade insett nyttan med autoinvoice, vad är det korrekta sättet att förvara dem på? 🙂
... Visa mer
2020-01-31
17:18
Tack, och vilket datum är rätt? Jag ska alltså kryssa i nånstans när jag vill att banken ska dra pengarna menar du? Det tar väl minst nån dag innan det verkställs, om jag då handlar något på en affär samma dag som jag godkänner en automatisk betalning, kommer de hamna i fel ordning då?
... Visa mer
2020-01-31
12:12
Hejhej igen, jag har uppenbarligen fortfarande inte riktigt förstått hur den här automatiska betalningen ska fungera, ur askan i elden... Jag har en utbetalning som har nr A1... men som ligger mellan A11 och A12. Jag antar att det är för att jag godkänt betalningen men inte sagt åt programmet när den ska ske, så då har pengarna dragits på förfallodatumet långt efter godkännandet. Det fanns antagligen någonstans jag kunde ha ändrat datum? Så vad gör jag nu? Ska A1 vara kvar där den är? Hur gör jag i min pärm, ska jag sätta A1 på första plats eller mellan A11 och A12 då betalningen faktiskt skedde? Tack igen... 🙂
... Visa mer
2020-01-30
12:03
2 Gillar
Tack så mycket, skönt att få detta löst till slut!
... Visa mer
2020-01-24
12:30
Fakturan kommer inte upp i listan. På verifikationen 12/12 står det: debet 6300, kredit 1910 och att det är en utbetalning. Om jag bokför den igen nu, blir det inte två likadana utbetalningar? Tack
... Visa mer
2020-01-23
11:27
Den skulle ha betalats 2020-01-01. Mannen på banken hade en teori om att jag har påbörjat verkställandet av den automatiska betalningen 12/12 men missat att göra färdigt den förrän i slutet på året.
... Visa mer
2020-01-23
11:25
Ja, jag använder kontantmetoden. Gäller detta även fast fakturan gällde försäkring för 2020? Hur gör jag för att matcha bankhändelsen i januari? "Ingen överensstämmande bokföringshändelse."
... Visa mer
2020-01-17
12:42
Hej! Den första automatiska betalningen jag gjorde med hjälp av Vismas integration med SEB har blivit konstig. I Visma är fakturan bokförd 2019-12-12, medan hos SEB står det att den betalats 2020-01-02. Varför blev det så och hur ska jag rätta till detta? Jag pratade med SEB, de säger att betalningsuppdraget kom in 2019-12-30 och att jag ska höra med Visma. Tack
... Visa mer
2019-11-30
09:56
1Gilla
Ja det är nog bara att göra en egen kontering och koppla bilden, var lite trött igår. 🙂
... Visa mer
2019-11-29
16:40
Så nu har jag skapat en ny leverntörsfaktura och tagit bort bildkopplingen, nu är jag tillbaka på det ursprungliga problemet; att bankhändelsen inte matchar ihop sig med leverantörsfakturan. Hur kan jag lösa det? Tack så mycket för hjälpen, jag uppskattar det verkligen.
... Visa mer
2019-11-28
16:42
Ok, så som jag förstår det ska jag gå till "leverantörsfakturor" -> "ny leverantörsfaktura", bocka för "betala manuellt" och hur kopplar jag bilden sen?
... Visa mer
2019-11-28
14:28
Tack, det verkar som om det är precis vad som har hänt. Är det möjligt att trolla fram fakturan i bokföringsprogrammet på något vis eller behöver jag få en ny från leverantören?
... Visa mer
2019-11-22
19:02
Hej, jag har klantat mig. Jag hade en leverantörsfaktura som jag betalt men av någon anledning matchade inte bankhändelsen leverantörsfakturan. Då jag försökte lösa detta råkade jag istället radera fakturan och det dök upp 3 nya verifikationer; en utbetalning, en inbetalning (dessa står på datumet då fakturan inkom) och en kvittning. Vad har hänt och hur kan jag lösa detta? Tack, Mira
... Visa mer
2019-02-07
13:28
1Gilla
Jag blir lite förvirrad över det här, vad händer med konto 4000 då? Nu bokför jag varorna på 1460 och 4960, exkl. moms antar jag? Sen under året så struntar jag i varulagret, säljer varorna från 4000 och i nästa bokslut går jag tillbaka och fipplar med 1460 0ch 4960 igen?
... Visa mer
2019-02-04
16:06
Ska jag flytta dem till lagret nu? För i programmet har jag endast konto 1930 som omsättningstillgångar men i praktiken har jag inte öppnat för kunder än så jag har alla varor kvar och de ska väl räknas som en tillgång?
... Visa mer
2019-02-04
14:05
Svårt för någon annan att svara på, jag vet. Men jag tror att jag kan ha hittat felet! Jag har debiterat mina varuinköp till konto 4000. Det är helt fel va? De skulle ha ett konto som börjar på 1? Det här är alltså varor som jag tänkt sälja.
... Visa mer
2019-01-31
11:03
1Gilla
Jag har följt skatteverkets guide för förenklat bokslut. Till sist har jag fått siffrorna inom bokslutsunderlaget att stämma överens med varandra. Uträkningen "+/- eget kapital vid årets början + egna insättningar - egna uttag +/- årets resultat" går ihop förutom några ören. Jag har antagit att konto 2012 räknas som eget uttag. Bokföringsprogrammet visar dock helt andra siffror för eget kapital och årets resultat. Vad beror detta på? Är det för att jag inte har gjort momsredovisningen än? Kommer det att stämma efter att jag deklarerat? Jag hade en faktura på 507 kr vid slutet av året som programmet inte känner till, påverkar det? Beloppen som inte stämmer är dock mycket större än så. Vad kan det annars vara för mystisk influens som sätter käppar i hjulen för mig?
... Visa mer
2019-01-31
10:52
1Gilla
Det diffar några ören mellan mina uträkningar i bokslutet av varulagret från fakturorna och från bokföringsprogrammet. Nu börjar jag bli trött på att räkna om och det känns som att det blir rörigare ju mer jag räknar. Hur viktigt är det att det stämmer exakt på öret? Vad gör jag med de 33 ören som är bokförda som öresutjämning, ska de skrivas med i bokslutet och ska jag flytta dem någonstans i programmet?
... Visa mer
2019-01-28
16:27
Eftersom det var försent att göra rättelser så fick jag göra nya verifikationer, vilka då hamnade i Januari. Borde jag ha gjort på något annat vis? För nu stämmer inte siffrorna när jag gör summeringar i mitt bokslutsunderlag hur jag än räknar, vilket jag misstänker beror på inventariekaoset och två felaktiga momsbokningar.
... Visa mer
2019-01-21
12:57
Tack för hjälpen. Har jag förstått följande riktigt? - Förbrukningsinventarier är samma sak som korttidsinventarier - Varje inventarie som kostat mindre än ett halvt prisbasbelopp exkl. moms får bokas direkt på 5410. Jag kan alltså sammanlagt under året ha köpt inventarier för 80000 kr och direktavskrivit allt? Gäller priset i så fall per inventarie eller per faktura? - Jag behöver nu göra rättelser för varje inköp jag bokat på 1220 och behöver inte ha dessa inköp registrerade på nån inventarielista - Det går bra att använda konto 5400 istället för 5410
... Visa mer
2019-01-16
10:41
1Gilla
Jag har under 2018 köpt prydnadssaker och ett par möbler till min lokal, vilka kostat mindre än 15000 kr. Dessa har bokförts på konto 1220 och 2641. Jag hittar nu inga inventarier på min inventarielista vilket jag tror beror på att de kostat så pass lite att jag får direktavskriva dem? Har bokföringsprogrammet direktavskrivit dem automatiskt åt mig eller behöver jag göra något mer? Ska dessa inventarier tas upp i mitt förenklade bokslut? Tack Mira Webb
... Visa mer
2019-01-16
10:27
Tack för alla svar! Själv har jag mest pappersfakturor och resten på mailen men där sparas de inte i datumordning så jag har gjort en brevlåda för varje månad. Funkar såhär under uppstarten då jag har så lite att göra och få verifikationer att hålla koll på men jag får nog skärpa mig med att använda autoinvoice under kommande år.
... Visa mer
2019-01-14
10:18
2 Gillar
Hur är det tänkt att man ska förvara digitala verifikationer korrekt? Poängen med att inte skicka pappersfakturor med hänsyn till miljön går ju förlorad om man skriver ut dem och en utskrift är inte heller ett original. Är det tillåtet att ha verifikationer på papper och digitalt var för sig och hur sparar man de digitala enligt reglerna?
... Visa mer
2018-09-19
11:43
1Gilla
Hur registrerar jag betalningsuppgifter för en ny leverantör som använder Klarna? Jag betalar ju till Klarna men det går inte att skriva deras PG-nr, då får jag ett felmeddelande.
... Visa mer
2018-08-23
10:38
Tack, och hur bokför jag själva momsen?
... Visa mer
2018-08-14
12:32
1Gilla
På vilka konton ska jag boka inköp av varor från EU när varorna i Sverige har 6% moms? Jag har lämnat mitt VAT-nr.
... Visa mer
2018-05-30
15:13
Tack, behöver jag tänka på tullkostnader eller gäller det endast fysiska varor? Jag undrar också vilka uppgifter om det norska företaget som måste finnas med på kvittot? Det står inget om organisationsnummer eller adress tex.
... Visa mer
2018-05-30
10:13
1Gilla
Hej! Jag har köpt ljudfiler med healingmeditationer, vilket jag ser som en form av utbildning för mig för att bli bättre på mitt arbete som healer och tarottydare. Jag har fått ett norskt digitalt kvitto/orderbekräftelse (inköpet betalades direkt vid beställningen med kort) och förstår inte alls hur detta ska bokföras? Det enda som står är företagets namn, ordernummer, vilka varor jag köpt och summan jag betalt. Tack för hjälpen!
... Visa mer