2022-02-24
07:36
1Gilla
I Rapporter finns det utskrift av huvudbok och där kan man också välja vilka konton, den utskriften kan ju tas ut som pdf-fil. Min revisor har har inloggning (som revisor) till min bokföring
... Visa mer
2021-11-16
15:24
1Gilla
Hej,
Vi är inte riktigt med på vad du menar med att det blir huller om buller och i "fel ordning". Här rekommenderar jag att du hör av dig till mina kollegor på supporten så får ni kika på det tillsammans.
Vad gäller din andra fråga så kan programmet kan inte urskilja varor och tjänster i Izettle integrationen. Det är i företagsinställningarna du väljer vilka konton som försäljningen ska bokas upp på och det går inte att komma runt det på något annat sätt.
Välkommen att kontakta kollegorna på supporten så vi kika på vad som blir i fel ordning hos dig.
/Tinna
... Visa mer
2021-03-11
08:08
3 Gillar
Jag har fått svar från Skatteverket: Hej, I följande länk finns information om hur importmoms ska redovisas på momsdeklarationen. https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/kopavarorochtjanster/inkopfranlanderutanforeu/kopavarorfranlanderutanforeu.4.361dc8c15312eff6fd37208.html Med vänliga hälsningar xxx Men detta ger ju inte svar på frågan, så min tolkning har gett mig denna bokföring:
... Visa mer
2021-03-11
08:08
3 Gillar
Jag har fått svar från Skatteverket: Hej, I följande länk finns information om hur importmoms ska redovisas på momsdeklarationen. https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/kopavarorochtjanster/inkopfranlanderutanforeu/kopavarorfranlanderutanforeu.4.361dc8c15312eff6fd37208.html Med vänliga hälsningar xxx Men detta ger ju inte svar på frågan, så min tolkning har gett mig denna bokföring:
... Visa mer
2021-01-08
16:09
Det som ligger under Fakturor och kvitton i iZettle antar jag är dem underlag du gett dina kunder för försäljningen. De kvitton du ger dina kunder går bra att spara digitalt i iZettle, i vår artikel Digital bokföring vs. papper under Det här säger lagen kan du läsa mer om vad som gäller. 🙂
/My
... Visa mer
2020-12-21
10:06
1Gilla
Hej Mira!
Mitt tips är att i första hand kontakta tobaksaffären som utställt kvittot, fråga om ett nytt kvitto med korrekta momsavdrag. Annars behöver du utgå från den information du har på kvittot idag.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-07-13
10:32
1Gilla
Hej @Magiska Mira Troligtvis är kostnaden för Tarotkorten i den nivån att du kan bokföra det som en förbrukningsinventarie på konto 5410 (5400 om du har en förenklad kontoplan).
... Visa mer
2020-07-13
10:32
1Gilla
Hej @Magiska Mira Troligtvis är kostnaden för Tarotkorten i den nivån att du kan bokföra det som en förbrukningsinventarie på konto 5410 (5400 om du har en förenklad kontoplan).
... Visa mer
2020-04-03
11:53
Hej Jag undrar lite över det här med att skriva av inventarier direkt om de kostar under ett halvt prisbasbelopp. Min verksamhet är "verktygsintensiv", men det är bara enstaka grejer som kostar över den gränsen. Samtidigt är det många verktyg och räknar man ihop det blir det en hel del som ju faktiskt är en tillgång för verksamheten. Många av verktygen räknar jag med att kunna använda i flera år. Nu har jag bokfört det som korttidsinventarier när jag köper in. Det får som effekt att jag har rätt så mycket kostnader för de inköpta verktygen och maskinerna, men det syns inte i BR på tillgångssidan. Hur ska man egentligen tänka kring det här? Glad om någon kan hjälpa mig att reda ut detta. Har enskild firma och jobbar med silversmide samt webbutik.
... Visa mer
2020-04-02
12:57
2 Gillar
Du skriver ut huvudboken/kontoanalysen för konto 2650 och mailar till vem som du vill skickar det till...
... Visa mer
2020-02-17
15:51
3 Gillar
Ja, autoinvoice är toppen 😊. Du behöver/ska inte periodisera kostnaden för logotyp utan den kan kostnadsföras i samband med fakturan. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-02-10
16:10
1Gilla
Hej!
Det låter absolut som en rimlig förklaring, betalning via åtgärder bokför fakturan som betald men det är själva "export" -knappen som skickar fakturan till banken inför den faktiska betalningen som dras.
Detta med papperskvitton och digitala kvitton, vad som ska sparas och hur länge är inte helt enkelt. i vår artikel Digital bokföring vs. papper har vi tagit upp detta fenomen för att bena ut vad som faktiskt gäller i djungeln. Där skriver vi bland annat:
"Har du fått en PDF på mejlen, skriver ut den, sätter papperet i en pärm och slänger PDF:en så har du alltså förstört originalet. Själva mejlet kan du slänga om du sparar PDF:en, men oftast är det enklast att spara mejlet också och söka på kundnamn eller mappa alla mejl från en viss kund. Du kan också skapa en regel i mejlprogrammet som automatiskt mappar alla mejl från samma avsändare.
Och motsvarande: Om du får ett dokument eller papper, exempelvis ett kvitto eller ett avtal, och scannar in det så måste du spara originalet i tre år. Kvitton har en tendens att blekna snabbt så att de blir oläsliga och all räkenskap måste vara läslig. Därför ska man enligt lag göra en kopia som arkiveras tillsammans med det, med tiden, oläsliga kvittot. (Det bästa är att kunden scannar in alla kvitton och underlag själv, i samma stund hen får det i sin hand, och sedan sparar det själv i ordnad form.)"
Jag tror och hoppas detta klarnar upp din fundering lite, du får gärna återkomma annars! 🙂
/My
... Visa mer
2020-01-30
12:03
2 Gillar
Tack så mycket, skönt att få detta löst till slut!
... Visa mer
2019-11-30
09:56
1Gilla
Ja det är nog bara att göra en egen kontering och koppla bilden, var lite trött igår. 🙂
... Visa mer
2019-02-07
16:21
1Gilla
Bokslutsjustering av lager bokför du som jag beskrev. Inget händer då med 4000. Om du däremot vill veta din varukodtnad för året så summerar du 4000 med 4960. Mikael
... Visa mer
2019-02-01
09:32
2 Gillar
Använd konto 3740 i debet eller kredit som motkonto så slipper du irritationsmomentet Mikael
... Visa mer
2019-01-16
10:27
Tack för alla svar! Själv har jag mest pappersfakturor och resten på mailen men där sparas de inte i datumordning så jag har gjort en brevlåda för varje månad. Funkar såhär under uppstarten då jag har så lite att göra och få verifikationer att hålla koll på men jag får nog skärpa mig med att använda autoinvoice under kommande år.
... Visa mer
2018-08-23
11:20
2 Gillar
2614 Kredit 2645 Debet med 6 % av inköpsbeloppet
... Visa mer