2019-02-25
09:51
Hej Annapanna, Du tänker helt rätt. Karensavdraget ska vara 20% av en genomsnittlig veckas sjuklön. Programmet har stöd för detta och ni kan läsa mer i den skrivna hjälpen Karensavdrag» Där har ni räkneexempel både för timavlönade och månadsavlönade. Det finns även en bra artikel om detta på vår hemsida som heter Nya regler: Karensdag ersätts av karensavdrag 2019 Återkom om ni har fler frågor om detta Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-02-19
09:50
Hej Adel, Jag ser att du redan har fått massor med jättefina svar i frågan. Har du varit i kontakt med supporten redan? Annars rekommenderar jag dig att göra det då vi behöver veta inställningarna på den anställde i Bokföring & Fakturering. Det du däremot kan göra är att kontrollera så att skatteinställningarna är korrekta i programmet, men utifrån de belopp du anger först i tråden så verkar det som att den anställde är inställd på skattetabell 34 och kolumn 1. Är det skattetabell 34 som gäller för er i Sundsvall. Hoppas detta hjälper! /Cecilia
... Visa mer
2019-02-19
09:23
Hej Nirak123k, När det kommer till att boka om föregående års resultat så måste detta alltid ske manuellt. Vilka konton du ska använda för olika företagsformer och hur det ska se ut kan du läsa i tråden Bokföra föregående års resultat» Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-02-19
09:21
Hej Anna, Vad jag kan se så har du ingen aktiv bankkoppling mellan din bank och ditt Visma eEkonomi. detta innebär då att saldot på konto 1930 är det bokförda saldot och inte kanske det verkliga saldot som du har på ditt konto hos banken. Men precis som Jan @mitomada.se skriver så kan du se saldot högst upp på sidan för kassa- och bakhändelser när du har valt din period och det kontot. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-02-07
11:32
Hej Marielle, När det kommer till föräldraledighet och frånvaro fungerar det enligt följande i Visma lön oavsett om du använder Visma Lön Anställde eller ej. Registrerar man föräldraledighet på en hel dag oavsett oregelbunden arbetstid så blir det ett dagsavdrag. Timavdrag blir det endast när man redovisar frånvaro del av dag. Beräkningsformlerna för detta är enligt följande: Dagsavdrag (Månadslön efter löneväxling/21) x (Veckoarbetsdagar vid heltid/Genomsnittlig veckoarbetstid i dagar) Timavdrag (Månadslön efter löneväxling/21) x (52 x Veckoarbetstid) Oavsett hur den anställde väljer att registrera frånvaron i Visma Lön Anställd, så tar den dagsavdrag vid synkronisering över till löneprogrammet. Testade både att bocka i föräldraledig hel dag eller föräldraledig timmar och sen hela den dagens arbetstimmar. Du kan läsa mer om detta i våra löneguider i vår löneskola som du hittar via länken till vår hemsida. Hoppas att detta hjälper dig. Ha en trevlig dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-02-07
10:29
Hej Joakim, Enklaste i ditt fall är nu då att boka bort momsen genom att skapa en ny manuell verifikation på samma datum som den första händelsen och genom den boka bort det felaktiga beloppet på momsen. Då bör du göra det via det exempel som Mikael skriver ovan i tråden. Kredit 3041 59,60 Debet 2611 59,60 Det jag däremot inte förstår är då du skriver att du redan omfört försäljningen, men momsen ligger kvar. Hur har du lyckats att endast boka om beloppet på försäljningskontot till korrekt belopp? Skicka gärna in fler bilder på de korrigeringsverifikationer som du har skapat så att man kan få sig en klar bild på flödet i din bokföring. /Cecilia
... Visa mer
2019-02-07
10:22
Hej Mejan, Om du väljer att flytta över personal från ett bolag inom koncernen till ett annat och de ska ta med sig sina semestervärden över då behöver du även flytta över semesterlöneskulden till det nya företaget. /Cecilia
... Visa mer
2019-02-06
12:05
1Gilla
Hej, Jag antar att du redan har varit inne och kikat på vår hemsida under Hitta din integrationslösning och kikat. Vi har ingen integration med dem idag men tackar dig för att du tog dig tiden att skriva i vårt forum och lägger detta vidare som önskemål till vår utvecklingsavdelning. Om vi har andra forumanvändare med samma önskemål så gilla och följ denna tråden så får vi reda på hur stor efterfrågan är Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-02-06
11:44
Hej Sampletekk och Annica, Jag tar detta vidare och lägger in ett önskemål om förändring/förbättring utav hjälptexten gällande denna funktion. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-02-06
10:37
2 Gillar
Hej igen, Efter ditt svar igår har jag fortsatt leta efter ett exakt svar men det har inte varit lätt. Skatteverket har precis som vi högsäsong så dem har jag inte lyckats nå. Däremot har jag hittat en del vägledning på deras hemsida och enligt det jag har fått fram så tycker jag ändå att programmet hanterar det på ett korrekt sätt. Om du kollar på denna länk till Regler och ställningstaganden - redovisning av förmåner så står det följande: “En skattepliktig förmån ska redovisas i arbetsgivardeklarationen för den kalendermånad förmånen har getts ut till den anställda.” “För sådana förmåner som inte är särskilt reglerade är huvudregeln att beskattningstidpunkten för mottagaren är när förmånen erhålls. På motsvarande sätt ska arbetsgivaren redovisa förmånen i arbetsgivardeklarationen för den kalendermånad den anställde har fått förmånen. Detta kan som regel tillämpas utan problem för förmåner som nyttjas kontinuerligt under längre perioder med ett på förhand fastställt värde, t.ex. bilförmån och bostadsförmån.” Beskattningstidpunkten för när förmånen erhålls tolkar jag som att det är januari 2019 och därför tar programmet det nya årsvärdet för bilförmånen. Hade du som kund ringt in till oss och haft samma frågeställning som du tar upp som exempel med en anställd som börjar den 1/2 2019 på företaget men där ni tillämpar löneperiod och avvikelseperiod från föregående månad. Då hade jag rekommenderat er att redan i februari ta med den anställde på den lönekörningen och då endast med bilförmånen för den månaden. Sen på lönekörningen i mars hade man då redovisat månadslön för februari, avvikelser från februari men bilförmån för mars. På detta sätt kommer man redovisa korrekt antal månader på året med bilförmån. Däremot får ni självklart hantera detta så som ni vill, det viktiga är att ni har ett korrekt redovisat förmånsvärde för beskattningsåret och att ni är konsekventa i er hantering utav detta år efter år. Vet inte om jag kan få fram mer än så utan vill du ha ett annat svar rekommenderar jag dig att själv kontakta Skatteverket. Ha en jättefin dag och får du nåt annat svar från Skatteverket så återkom gärna med det. Kommer följa tråden med spänning, vem vet nån annan på vårt forum kanske besitter kunskap i ämnet. /Cecilia
... Visa mer
2019-02-05
09:53
Hej AccountantfromHell_singland, Programmet hämtar bilförmånsvärdet för 2019 då det är på 2019 som lönen betalas ut även om er inställning på denna kund är med löneperiod föregående månad. Du kan nämligen inte lägga in datum på raden för bilförmån utan den tittar på lönekörningens utbetalningsdag, vilket blir januari 2019. När jag söker runt lite gällande detta hittar jag följande: En skattepliktig förmån ska redovisas i arbetsgivardeklarationen för den kalendermånad förmånen har getts ut till den anställde, vilket även det blir januari 2019. Vill ni kan ni självklart ändra beloppet men det viktigaste är att ni har redovisat korrekt belopp för året. Hur hanterade ni detta i januari 2018, ändrade ni då så att ni fick bilförmånsvärdet för 2017 då? Sökte även lite på forumet och hittade tråden Nytt bilförmånsvärde vid årsskifte där Mikael skriver samma sak som jag har hittat. Självklart kan ni välja att ändra värdet om det är så ni vill ha det. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-01-31
13:59
Hej Emma, Om jag har förstått dig rätt får du detta meddelande när du lägger in en ny leverantörsfaktura. Programmet har redan hämtat konto 2440 för fakturans totalbelopp och även konto 2641 om det var moms på fakturan. Detta innebär nu att det även behövs ett kostandskonto för belopp exkl. moms. Utbildningar kan man bokföra på konto 7610, utbildning som ligger i kontoklass 7 för personalkostnader eller eventuell konto 6590, övriga externa kostnader. Du kan läsa mer om de olika kontoklasserna på vår hemsida under Baskontoplan» Hoppas att det var detta du menade. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-01-28
13:07
Hej, Detta är nu rättat. Väljer du att registrera 2 timmars frånvaro så är det även det som kommer synkroniseras över till lön när man arbetar med säsongsarbetstid. Ha en fin dag!
... Visa mer
2019-01-15
07:52
1Gilla
Hej igen Sofie, Kollade vidare på detta och fick till svar från utveckling om hanteringen. En ändring är på gång gällande detta som kommer att göra så att din registrering blir så som du vill ha den. Registrerar man då alltså 2 timmar frånvaro så är det 2 timmar som kommer gå med över från Lön Anställd till Lön 600. Vi uppdaterar i tråden när detta är löst. /Cecilia
... Visa mer
2019-01-14
08:15
Hej Sofie, När du registrerar en frånvaro i Visma Lön Anställd så ska det synkroniseras över till Visma Lön 600 precis som det har registrerats. Däremot hade jag velat be dig kontakta supporten så att vi kan titta tillsammans på hur det ser ut oss er i de båda systemen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-01-11
09:40
Hej norrland, Jag har hittat följande om det: Kassaapparater, kassaregister eller kassasystem som hyrs eller leasas från en annan redovisningsenhet skall bokföras som operationell leasing eller finansiell leasing. Kassasystem kan också klassificeras som förbrukningsinventarier om deras ekonomiska livslängd understiger 3 år eller om anskaffningsvärdet understiger gränsvärdena för inventarier av mindre värde. Och det jag tolkar i ditt fall så hade jag bokfört fakturan från iZettle mot ett konto i klass 52xx. Du kanske ska välja att skapa ett nytt eget bokföringskonto under Inställningar - Kontoplan - Nytt konto. På raden för momskod så väljer du normalt sett på ett konto i denna klass ingen momskod. Däremot när jag läser längst ned på din faktura så står det Reverse charge vilket jag tolkar det som att omvänd skattskyldighet gäller. I så fall hade du istället behövt ha en momskod i klass 20-24 och på din kostnad tänker jag att det är momskod 20 som gäller. Det innebär även att du måste redovisa momsen både på ingående och utgående moms och då kan du i eEkonomi använde dig av kontona 2614 och 2647. En uppställning kan du se ut så här: 1930/2440 311,25 kredit 52xx 249 debet 2647 62,25 debet 2614 62,25 kredit Kanske har nån annan användare på forumet nåt annat förslag. Ha en trevlig helg! /Cecilia
... Visa mer
2019-01-10
11:12
Hej, Håller med Lovisa i det hon skriver men vill även passa på att slå ett slag för den skrivna hjälpen/supportpanelen som du har inne i Visma eEkonomi Deklaration/Årsbokslut. När du är inne under Deklaration - Resultatplanering kan du klicka på frågetecknet som du har högst upp i den blå panelen. Då kommer du direkt in i den skrivna hjälpen för aktuellt avsnitt. Annars kan du läsa mer i Resultatplaneringen och klicka på Fältförklaringar. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-01-10
10:29
Hej Mia, Jag är inte riktigt helt med på vad du menar när du skriver att artiklekonteringen inte är samma och inte görs likadant i företagsinställningarna. Men hoppas att jag kan förtydliga lagerhanteringen ändå. I Visma eEkonomi kommer du hantera detta med ditt lager under Bokföring - Årsavstämmning - varulager och pågående arbeten. Där står det följande: "Om du har varor på lager ska du ha räknat (inventerat) dem den 2018-12-31. Värdet av varorna ska sedan beräknas och bokföras. Det finns olika regler för hur lagervaror ska värderas, beroende på vilken typ av lagervaror det är.Ta reda på vad som gäller för de varor du har i ditt lager. När du har beräknat lagervärdet öppnar du Transaktionsanalysen och jämför det som du har bokfört på dina lagerkonton med det saldo som du har kommit fram till vid värderingen. Om det finns en avvikelse bokför du den mot 4990 Förändring av lager och pågående arbeten. Ett varulager är materiella tillgångar som har för avsikt att säljas, som är under tillverkning eller som ska användas i produktionen av varor och tjänster. Grundregeln är att du beräknar lagrets värde till anskaffningsvärdet. Vid beräkningen av anskaffningsvärdet får du använda det pris exklusive moms som betalades vid det senaste inköpet av varan ifråga om det var ett normalpris. Externa utgifter för inköpet, t ex för transport, ska också räknas med i anskaffningsvärde för lagret. För egentillverkade varor är anskaffningsvärdet inköpspriset för råmaterial och halvfabrikat samt externa utgifter, men inte värdet av eget arbete. Om lagrets verkliga värde är lägre än 97 % av anskaffningsvärdet får du istället beräkna lagrets värde till det verkliga värdet. Med verkligt värde menas det belopp exklusive moms som firman skulle få för varorna vid en försäljning. Vill du förvissa dig om att du använder det lägsta möjliga värdet ska du räkna på båda sätten, vilket programmets funktion för lagervärdering också ger stöd för. Vid beräkningen av värdet på lagret måste du använda samma alternativ för samtliga varor som värderas. Antingen använder du anskaffningsvärdet för alla varorna eller också använder du alla varornas verkliga värde. Har du ett varulager till ett värde på 5000 kr eller lägre sätts ofta det skattemässiga värdet till 0 kr. Denna värdering som du gör får du bokföra som en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer och det går bra att registrera hela varulagret på samma verifikation. Du kan läsa mer i tråden Bokföra varulager och förändring. I punkterna 6.48-6.55 i Bokföringsnämndens vägledning (BFNAR 2006:1) finns mer information om värdering av lager. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-01-10
09:48
1Gilla
Hej T_Salama, När man väljer att skicka elektroniska fakturor via Autoinvoice så fungerar det så här i eEkonomi: Du skapar fakturan på samma sätt som vanligt oavsett hur den ska levereras till kunden. Nu när du är klar med fakturan så måste du välja Bokför och skicka e-faktura via Autoinvoice. Det första valet du gör på en specifik faktura avser hur du vill att kunden ska få den. Efter det kan du precis som du skriver välja att skapa en pdf för egen del. Det är så här vi har valt att utveckla denna funktionen i programmet. Men tar gärna din forumtråd vidare till utveckling som ett önskemål på hantering av en förbättring på funktionen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-01-10
08:52
Hej hypnusrecords, Vad jag kan hitta så verkar det inte vara några problem att hantera retroaktivt traktamente för det senaste året, men detta måste jag be dig att kontrollera med Skatteverket. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-01-07
14:35
Hej igen, Det går jättebra att göra på datum nu då du precis som du skriver ändå ska vända verifikatet och boka bort händelsen manuellt sen. /Cecilia
... Visa mer
2019-01-07
14:25
Hej Dalbery, Vi har ingen särskild kontoplan att importera idag för taxibranschen. Utan du kan precis som Fredrik skriver välja att aktivera konton eller skapa egna konton under Inställningar - Kontoplan. Vill du aktivera ett konto kan du söka efter det i sökrutan och då är det viktigt att bocka i rutan Visa även inaktiva poster. Klicka sedan på det valda kontot och redigera. Sedan bockar du i rutan Aktiv och sparar. Har du däremot en kontoplan från taxibranschen så kan du läsa in den under Inställningar - Import och export - Import och export av kontoplan - Ny import. Detta så länge den är korrekt uppställd i .csv format. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-01-07
10:28
Hej Adrian_81, Jag har testat lite hos mig själv och får ej samma fel som du skriver här. Vilka inställningar har du gjort under Anställda - Skatt? Är det så att du möjligtvis har några förmåner utöver din månadslön så att det skattegrundande beloppet är högre än 50 000 kr? Kan du möjligtvis ha redovisat flera löneutbetalningar på samma månad för då är det så att Visma Lön Direkt beräknar skatten på den totala bruttolönen för den perioden. Återkom gärna med mer info så tar vi det vidare därifrån. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-28
16:04
Tack Mikael,Då har jag lärt mig nåt nytt.
... Visa mer
2018-12-28
11:28
Hej Leif, Jag ser att du har en aktiv bankkoppling mot Handelsbanken idag och att du har haft det en längre tid. Ditt företagskonto är ju därför låst för manuella bankhändelser så jag tänker att vi får boka bort detta lönebesked mot kassakontot. Om du går in under Kassa- och bankhändelser och väljer att du vill arbeta med Kassakontot och sen skapar en Ny kassahändelse. Lägg in händelsen och med pengar ut. När du sedan matchar så gör du det mot en Löneutbetalning och hämtar detta gamla lönebesked. Sen får du skapa en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer och på samma datum som vänder bort denna verifikation som skapades vid matchningen av lönebeskedet. På så sätt kan du få bort detta gamla lönebesked från din lista över icke utbetalda. Ha ett gott nytt år! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-28
11:15
Hej JIYAS, Du skulle kunna bokföra den skatten på ett konto i klass 25XX om du vill särskilja det åt men precis som Mikael skriver så spelar det egentligen ingen roll då båda dessa konton påverkar er deklaration på samma sätt. Ha ett gott nytt år! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-28
10:54
Hej Johnny, När du har valt att matcha händelsen som idag ligger under Kassa- och bankhändelser så tänker jag att det finns fakturor i programmet både på det nya köpet och försäljningen av den gamla. Om det gör det så väljer du Matcha och då det är pengar du har betalat så får du först välja bokföringshändelse Betalning av leverantörsfaktura och hämta fakturan från rullisten nedan. När du har gjort det bör den fakturan vara på ett större belopp än du har betalat och då är det viktigt att du ändrar i rutan Betalt belopp till samma som den nya traktorn kostade. Du ska då får ett belopp kvar att stämma av och får då längst ned välja Ny bokföringshändelse. Nu väljer du istället bokföringshändelse Inbetalning från kundfaktura och hämtar fakturan i rullisten nedan. Då ska det resterande beloppet stämma överens med fakturans belopp och det är bara att klicka på Bokför. Har du däremot inga fakturor att matcha mot så blir det liknande men du väljer istället första gången att matcha mot Övrigt uttag och en Egen kontering. Ändra beloppet i fältet Uttaget belopp och välj sedan dina bokföringskonton. Nu ska det precis som tidigare bli ett Belopp kvar att stämma av och du kan då välja Ny bokföringshändelse. Då matchar du restbeloppet mot Övrig insättning - Egen kontering och väljer nu då konton för försäljningen av din gamla traktor och Bokför. Har du ingen bankkoppling så kan du självklart ta bort raden med beloppet på mellanskillnaden och manuellt lägga till två separata bankhändelser för att slippa matcha på detta sätt. Men jag hoppas att min förklaring inte var alltför otydlig. Ha ett gott nytt år! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-28
08:52
Hej hw1020, Har sökt lite på detta och hittade denna länken till SCB med deras beräkningsformel för att räkna med index. Kanske hade du redan kikat på den men ville ändå länka till den. Hoppas den kan vara till nån nytta. Ha ett gott nytt år! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-28
08:32
Hej Arne, När man arbetar i Visma eEkonomi som du gör så har det skapats en verifikation per automatik när man går in under Bokföring - Inventarier och under Åtgärder markerar inventariet som sålt. Det kan man läsa om i den skrivna hjälpen och Åtgärder för inventarier» Precis som du skriver så behöver man även efter det hantera själva försäljningen och inbetalningen av den. Det kan du läsa mer om i Bokföra försäljning av inventarier» Du är inne på helt rätt spår i din uppbokning men din första verifikation hade ej balanserat. Du behöver ändra beloppet här till samma summa som på konto 1510. Denna uppbokningen tillsammans med den som programmet gör när du markerar din lastbil som såld blir en total uppbokning på mellanskillnaden av resterande belopp och försäljning, alltså 2 750 SEK. Hoppas du är med på hur jag menar. Ha ett gott nytt år! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-28
07:50
Hej Petra, Visma Lön 600 har inte fullt stöd för bruten löneperiod och när det kommer till funktionen med arbetsgivarintyget så är det en sån funktion som inte hanterar det fullt ut. Det står även med i vår skrivna hjälp för programmet i avsnittet Hantera arbetsgivarintyg - Varifrån hämtas timmarna?» Läser man där under ej schemalagd timavlönad står det tydligt att om man arbetar med bruten löneperiod så hamnar den arbetade tiden på den sista månaden på löneperioden. Det som låter mycket konstigt är att dina frånvarotimmar inte har räknats ned från den arbetade tiden och inget löneavdrag har gjorts. Vilken frånvaro gäller det? Har du registrerat den via snabbval eller med manuella löneart och i så fall vilken? Är det så att denna anställde är ansluten till Visma Lön Anställd och registrerar sin frånvaro därigenom? Är den anställde timavlönad och har inställningen ej schemalagd arbetstid så räknas tiden alltid ned från de arbetade timmarna vid redovisad frånvaro men inget löneavdrag görs då den anställde faktiskt ej har arbetat eller fått betalt för den tiden. Om de arbetade timmarna ej har räknats ned så att de har fått lön trots frånvaro så vill jag att du kontaktar supporten så att vi kan få kika på det tillsammans med dig. Du hittar öppettider och kontaktvägar via kontakta oss. Ha ett gott nytt år! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-21
11:26
Hej tKt, Länken du bifogar beskriver hur man går till väga om man använder sig utav Visma Administration 500 och inte hur man gör i Visma eEkonomi. Däremot tänkte jag försöka guida dig här hur du kan ångra den och skapa om den. Den stora frågan är ändå om ni ska ångra och rätta momsredovisningen eller om detta fel ska justeras först på nästa momsredovisning. Kontrollera gärna detta med Skatteverket först. Ska ni däremot rätta det på den redan deklarerade perioden så går du in under Bokföring - Momsredovisning - leta fram perioden och klicka på raden - Åtgärder - Ångra. Nu kan du justera de verifikationer eller händelser som behöver ändras eller läggas till och sen skapa en ny momsredovisning för samma period och skicka in din rättelse. Ha en god jul! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-21
09:58
Hej ruthpozuelo, När du ska bokföra en sådan betalning där det även har skett en avgift så gör du det enklast under Kassa - och bankhändelser i ditt program. Om du då har en insättning där på 613 SEK så väljer du Matcha - Inbetalning från kundfaktura - hämtar fakturan i rullisten och sen kommer det viktiga. I rutan för betalt belopp behöver du manuellt ändra från 613 till 650 SEK istället så att kundfakturan blir registrerad som fullbetald. Nu kommer programmet notera att det finns en diff och du får välja att skapa en Ny bokföringshändelse längst ned. När du har gjort det kan du välja att matcha detta mot ett övrigt uttag och en egen kontering och sen bokföra avgiften för paypalkostnaden så. Den integration vi har idag med Paypal är via Visma webshop och inte endast med Visma eEkonomi. Om det blev ett missförstånd i kommunikationen gällande det så ber vi om ursäkt för det. Ha en god jul! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-21
07:13
Hej EnZoo, Den utskriften du har idag gällande artiklarna i ditt eEkonomi är under Inställningar - Import och Export - Import och export av artikelregister - klicka på raden och välj Ny export. Nu skapas en .csv fil som du kan öppna i Excel eller Google kalkylblad. I denna lista som du då får fram har du artikelnummer, namn , momskod, enhet, pris exkl moms, inköpspris och lagersaldo. Här kan du välja vilka kolumner som inte intresserar dig och justera din lista efter dina önskemål. Hoppas denna hjälper dig. Ha en god jul! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-20
10:54
1Gilla
Hej HAQ, Konteringen du har fått ovan stämmer fint. Ditt program Visma eEkonomi kommer sköta detta åt dig om du väljer att redovisa detta inköpet som en leverantörsfaktura. När du lägger upp din leverantör under Inköp - Leverantörer - Ny leverantör. Var då nog med att välja rätt land för när jag lägger upp en leverantör med land inom EU och sen väljer att skapa en leverantörsfaktura på dem så får man upp följande bild: Då hämtas även kontona 2614, 2645 och 4056 upp och endast beloppet behöver fyllas i på respektive konteringsrad. Du kan läsa mer om detta i den skrivna hjälpen Registrera leverantörsfaktura» Ha en fin dag och en god jul! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-20
10:29
Hej Elliot, Tack för dina förslag på förbättring och va roligt att du känner dig nöjd med ditt system. Jag lägger ditt önskemål vidare till vår utvecklingsavdelning och önskar dig en god jul. /Cecilia
... Visa mer
2018-12-19
20:38
Hej Robert, Har du registrerat frånvaron via snabbvalet övrig frånvaro så går det jättebra att ändra det i efterhand även om du upptäcker det två månader senare. Detta så länge det är på samma semesterår och inget semesterårsavslut har gjorts. Då kan du via Kalendariumet välja att korrigera ditt snabbval för att kunna lägga in det på nytt och kontrollera då så att den nya registreringen blir korrekt markerad till ej semestergrundande. Vi har en jättefin skriven hjälp på detta Hur rättar jag felregistrering av frånvaro från semestergrundande till ej semestergrundande frånvaro? Känner du dej osäker på om du gör rätt så kontakta supporten så hjälper dem dig gärna. Ha en trevlig kväll! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-19
19:40
Hej igen, När du bokför händelsen i programmet under Kassa och bankhändelser så blir det automatiskt det konto du väljer att arbeta med där inne tex ditt företagskonto (1930) som blir motkonto till 6062. Enligt det jag har hittat när jag har sökt på bokföringssidor så bör det ej vara någon moms på en inkassoavgift av den typen. Ha en trevlig kväll! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-14
10:22
Hej igen Joakim och Stefan, Ursäkta sent svar i frågan. Idag är det så att när man arbetar med återrapporteringsfil från SEB så kan man skapa en fil innehållande både BG och PG betalningar men det går tyvärr ej att läsa in i eEkonomi. Dessa betalningar bör separeras. Ha en trevlig helg! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-13
12:01
Hej Monica, Om du väljer att arbeta med Snabbvalen som du kommer åt både via Kalendariumet eller via Lönearbete - Lönekörning så ska programmet ge dig olika lönearter beroende på den anställdes inställningar gällande löneform och personalkategori . Testa gärna att lägga in en övertidstimme för övertid 1 och övertid 2 under snabbvalet Timlön, övertid och OB så ser du vilka lönearter och belopp programmet vill skapa på lönekörningen. Är det så att ni anser att ni ska ha ett annat belopp på de ersättningar programmet vill ge er så kan ni kontakt oss igen så hjälper vi er gärna med att ändra på löneartens beräkningsformel. Om du funderar på hur ni ska hantera övertiden då ni ej följer något kollektivavtal kan du läsa på om Arbetstidslagen på riksdagen.se eller lagen.nu Har du några mer funderingar så återkom. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-12
11:49
Hej MM, Jag ska försöka guida dig så bra som möjligt men vill även hänvisa till den skrivna hjälpen Månadsavstämning Skattekonto» Vi har även en bra film om hur du får Full koll på ditt Skattekonto» Men enkelt förklarat så kan du i ditt eEkonomi gå till Kassa - och bankhändelser välja Skattekontot i rullisten och sen vid den gröna knappen Ny skattehändelse kan man välja Importera SKV-fil. Då blir det lättare att stämma av sitt Skattekonto och man är säker att man inte missar några händelser utan får även med sig intäkts- och uttagsränta. Då får man även andra alternativt under Bokföringshändelse när man väljer att matcha händelser. På detta sättet stämmer man enklast av bokföringskonto 1630 och sen får man under företagskontot stämma av de överföringar som har skett mellan konto 1630 och 1930. Hoppas att du blir lite klokare utav detta. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-12
11:12
Hej awwd, När man väljer att arbeta med funktionen för att kunna skicka betalningspåminnelser så väljer man själv vilket belopp man vill ha för sin påminnelseavgift. Detta gör man under Inställningar - Företagsinställningar - fliken Faktureringsuppgifter och avsnittet Betalningspåminnelse. Lämnar man detta fält tomt så får måste man manuellt fylla i beloppet när man skapar sin betalningspåminnelse. Du kan läsa mer om det i den skrivna hjälpen Skicka betalningspåminnelse». Däremot kan jag hålla med dig om att eEkonomi borde ha en informationsruta eller ett föreslaget belopp på det aktuella årets belopp för påminnelseavgiften som för 2018 är 60 kr. Detta tar vi upp i artikeln Påminnelse - Vad är en påminnelse?» Jag lägger detta vidare till vår utvecklingsavdelning som förslag på förbättring alternativt ett förtydligande av den skriva hjälpen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-12
10:22
Hej BSPROFFS, Om du har en kundfaktura som är skapad i Visma eEkonomi på 3 700 kr men du har endast fått in 3 602 kr på grund av en avgift från inkassoföretaget så rekommenderar jag dig att göra så här. Antingen har du redan en bankhändelse på 3 602 kr under Kassa- och bankhändelser (via bankkoppling eller att du har klistrat in ditt kontoutdrag) eller så lägger du upp en Ny bankhändelse via den gröna knappen uppe till höger på den sidan. Fyll i det mottagna beloppet och rätt datum och välj Lägg till. När du nu ska Matcha denna händelse så börjar du med att välja bokföringshändelse Inbetalning från kundfaktura och hämtar fakturan i rullisten. Bokför då hela fakturan som inbetald genom att ändra beloppet i rutan Betalt belopp. Då får du ett negativt Belopp kvar att stämma av och får då välja att skapa en Ny bokföringshändelse. Välj då Övrigt uttag och Egen kontering så kan du sen bokföra avgiften mot konto 6062 som bör finnas i din kontoplan i eEkonomi. Återkom om du inte löser det. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-12
09:16
Hej gr111sasd, När jag kollar på din inloggning som du har till tre företag er allt okej ut. På det du skriver så låter det som att du är inloggad i ett företag när du klickar på länkarna till ditt senaste, då blir du utloggad ur båda för att kunna logga in på nytt. Testa att logga ut på riktigt från vismaspcs.se och inte endast genom att stänga ned flikar och prova sen igen att logga in på nytt och välja ditt senaste bolag. Kommer du inte in då rekommenderar jag dig att ta kontakt med supporten via telefon eller chatt. Lycka till! /Cecilia
... Visa mer
2018-11-30
11:29
Hej konsult, Du kommer inte kunna skapa en beräkningsformel på en löneart där den beräknar fram en genomsnittlig lön baserad på endast föregående tre månader. Du kan nämligen inte lägga in ett datumintervall på raden för beräkningsformel. Däremot om du själv räknar fram den så kan du lägga á- priset på de lönearter som påverkas. Ha en trevlig helg! /Cecilia
... Visa mer
2018-11-30
10:49
Hej, Leasing är inte min starka sida men ser att du inte har fått nåt svar så gör ett försök. Om vi börjar med den förhöjda första avgiften, där är det endast halva momsen som är avdragsgill resterande delen av momsen bokför man på kostnadskontot för leasingen. Svar på fråga 1. "Hur bokför jag den förhöjda avgiften? Börjar jag med totala köpesumman någonstans?" Om jag då har tolkat dig rätt så var den första avgiften på 64 625 kr (51 700 kr exkl moms) och då kan du bokföra det så här: 2440/1930 64 625 kr (du väljer konto 2440 om du använder faktureringsmetoden och 1930 om du bokför enligt kontantmetoden) 2641 6 462,50 kr (halva momsen) 5615 58 162,50 kr (51 700 + halva momsen) Många väljer att periodisera denna kostnaden och väljer du att göra detta så använder du konto 1720 (förutbetalda leasingavgifter) istället för konto 5615. När det då är dags för bokslut ska du sedan boka om en del av saldot på konto 1720 och istället debitera konto 5615. Sedan fortsätter du på detta sätt vid kommande bokslut tills hela din periodiseringsperiod har gått. "Börjar jag med totala köpesumman någonstans?" Vad tänker du på här? Du leasar en bil så du har ju ingen total köpesumma. Fråga 2. "Hur bokför jag faktura ett med olika poster?" Den förhöjda första avgiften har vi redan gått igenom ovan. Interimsleasingavgift vad menar du med det? Inte riktigt med där. Följande kostnader borde du kunna bokföra så här: 1930/2440 4 644 kr leasingavgift 2641 464,40 (halva momsen) 5615 4 179,60 kr (leasingavgiften exkl moms + halva momsen) 6570 595 kr uppläggningsavgift bokförs normalt mot detta konto 5615 55 kr administrationsavgift bokförs oftast mot samma konto som fakturan avser Vet att du inte får svar på allt här, men återkom gärna med mer info och jag hoppas att vi har andra användare på vårt forum som är duktiga på det här med leasing och kan guida dig vidare i denna tråd. Du kan läsa mer vad som gäller om leasing i Skatteverket pdf moms vid inköp eller hyra av bilar Ha en trevlig helg! /Cecilia
... Visa mer
2018-11-16
11:57
Hej pellepennan, Från oss på Visma har hanteringen av detta inte ändrats. Antingen får du byta logotype i dina företagsinställningar varje gång du ska fakturera din bifirma eller alternativt köra på AccountfromHell_singlands förslag. Ha en trevlig helg! /Cecilia
... Visa mer
2018-11-16
11:28
Hej Sivoruth, Precis som Tomas skriver så kan du öppna den sie fil du har fått från din revisor i programmet anteckningar på din dator för att se vad filen innehåller och hur många händelser/verifikationer. Det är viktigt att filen endast innehåller de ombokningar som din revisor har gjort då slipper du riskera att få in dubbletter. Du kan läsa om hur man gör i »Importera bokföringsdata (SI- eller SE-fil) Ha en trevlig helg! /Cecilia
... Visa mer
2018-11-16
10:28
Hej Johnny, Jag har bett en kollega som har support på både Visma förening och Visma eEkonomi Smart för förening att ta kontakt med er idag. Får vi ej tag i er så mejlar vi istället. Ha en trevlig helg! /Cecilia
... Visa mer
2018-11-16
09:36
Hej Marie, När jag kollar på den inställningen vi har valt att göra i Övningsbolaget i Lön 300 så har vi där ställt in löneart 2103 och 2104 mot bokföringskonto 7398 Förmånsvärden. Detta enligt baskontoplan 2018. Jag har ej heller konto 7364 upplagt i min kontoplan och fick ingen träff på det hos www.bas.se Vad heter kontot hos er? Är du osäker på om ni har rätt inställning kan du alltid välja att öppna övningsbolaget även i ditt program och jämföra dina inställningar på dem som finns där. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-11-15
12:33
Hej L8Larsson, När du råkar ställa in en kund med betalningsvillkor kortbetalning istället för 10 dagar netto så händer följande. 1. När du skapar en kundfaktura till kunden så hamnar den under Alla kundfakturor istället för under Obetalda kundfakturor då det blir en betalningsbekräftelse istället för en faktura. 2. Fakturan bokas mot konto 1510, kundfodringar men bokas därefter om mot konto 1580, fordringar för kontokort. 3. Fakturan kan ej matchas på samma sätt som en "vanlig" faktura under Kassa- och bankhändelser När jag ska matcha min faktura under Kassa- och bankhändelser så väljer du Matcha och som Bokföringshändelse väljer du Inbetalning från betalkort och sen under Välj händelser ska du då hitta din faktura i rullisten. Sen kan du klicka på Bokför. När du nu har ändrat på kunden så kommer det fungera precis som vanligt nästa gång. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-11-15
12:06
Hej, När man har kopplat på en transaktionstjänst av något slag så att den anställde även finns registrerad på Visma online så går ej längre namn och mejladress att ändra i löneprogrammet. Detta ska då alltid ändras på visma online / mina tjänster. När man har loggat in med rätt behörighet och mejladress på mina tjänster har man under företagsnamnet uppe till höger en meny och där väljer man användare. Då får man fram en lista med de användare och deras mejladresser som ligger kopplade till just detta organisationsnummer och kundnummer. Nu kan man byta namn och mejl på de anställda. Om det inte går beror det på att denna person även ligger upplagd med samma uppgifter på även ett eller flera andra kundnummer hos oss på Online. Då kan endast den anställde själv uppdatera sina uppgifter. Ser jag inte användare i menyn så beror det på att jag har loggat in med fel mejladress där jag har fel behörighet. Man måste ha behörighet administratör för att kunna se alternativet Användare. @angelicakjellin vad jag kan se hos oss har du flera olika inloggningar, prova att testa med den mejl som är administratör hos er. Återkom om du inte löser det. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-11-15
10:33
Hej Magnus, Jag ser att du har haft en aktiv bankkoppling en längre tid och med den banken du har har det inte ändrats någonting i förfarandet. När programmet har valt att matcha något per automatik precis som Pacsac skriver så kollar programmet om händelsen har uppfyllt följande kriterier: Kriterier för att fakturor ska matchas är: OCR (finns inget OCR så tittar vi inte på referens över huvud taget utan går vidare till belopp) Belopp Datum (+/- 5 dagar från förfallodatumet) Kriterier för att fakturor ska bokföras automatiskt: OCR Belopp Datum (+/- 10 dagar från förfallodatumet) Är det nåt mer du funderar över år du återkomma antingen här eller ta kontakt med vår support via telefon eller chatt. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-11-15
09:57
1Gilla
Hej Katarina, När du har fyllt i ett anställd t.o.m datum på flik 2 Anställning under avsnittet Personal och Anställda får man en notis om att både en slutlön gällande semesterskulden ska betalas ut och även en notis om att den anställdes tidbank ska tömmas. I ert fall så gäller detta en negativ kompskuld men hantering är ändå densamma. Du kan självklart göra som Lotta skriver här ovan men även om du väljer att hämta värdet via snabbvalet Tidbank så kan du där fylla i ett negativt värde i fältet komptid i pengar under Uttag av komp. jag vill bara tipsa om att vi har en jättefin checklista för vad man behöver göra när en anställd slutar. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-10-29
12:30
Hej Sofie, I dag är det ej möjligt att i vårt program att slå samman alla anställda i två bolag till ett utan du får lägga upp dem på nytt i det företaget de ska flyttas till. I det andra, gamla företaget de flyttar från sätter du en bock i rutan Har slutat och slutlön är utbetald på flik 2 anställning i anställningsregistret. Rutan går först att markera när du fyller i ett Anställd tom datum. Detta gör man så att de inte upptar en licens längre i det gamla företaget och så att du inte ska behöva få för många anställda i programmet av fel anledning. En nyfiken fråga, hur många anställda rör det sig om? Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-10-29
08:56
Hej Paulina, Jag hade valt att bokföra detta som en anläggningstillgång. I ert fall anser jag att det hade det då varit tal om en finansiell anläggningstillgång. Benämningen av en anläggningstillgång är nämligen detta: "Anläggningstillgångar är tillgångar som är avsedda att stadigvarande brukas eller innehas. Med stadigvarande menas en period på minst ett år och i de flesta fall betydligt längre än så. Anläggningstillgångar är inte en typ av tillgångar utan delas in i tre underkategorier. Dessa är immateriella tillgångar, materiella tillgångar och finansiella tillgångar. Finansiella tillgångar är långsiktiga placeringar så som aktier, fordringar och värdepapper. Finansiella tillgångar avskrivs inte." Enligt bas.se och kontoplanen för 2018 ligger de i kontoklass 13xx. Vet inte om Mikael har något annat konto i åtanke men hoppas att detta hjälper dig en bit på vägen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-10-23
12:50
Hej, Jag tror att jag har tolkat din fråga rätt och programmet kommer ej förstå detta. Det är idag i lön 600 inte möjligt att fördela en anställd på två olika skiftesformer för avsättningen till arbetstidsförkortningens tidbank. Utan där hade jag valt den skiftesformen som den anställde tillhör till den större delen av sin tid. Sen med tanke på inrapporteringen till Byggnads så är det inställningen på lönearterna som avgör om beloppet och värdet ska tas med eller ej. Där redovisar man ju arbetade timmar och månadslön vid heltid. I ert fall hade ju ni fått redovisa endast den delen av timmarna som då ligger mot Byggavtalet och ändra värdena manuellt här alternativet fått kopiera den lönearten ni använder tex 1101 månadslön och på den nya kopian 11011 då avmarkera den lönearten för just denna rapport. Då hade ni fått fördela månadslönen på två rader vid utbetalning en för byggdelen och en för väg- och ban , men det känns inte som ett bra alternativ. Tyvärr blir det nog manuell hantering av detta för er del som kommer bli den bästa lösningen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-10-23
10:51
Hej sami, Då du inte har fått nåt nytt svar så tänkte jag att jag hoppar in i denna tråden. Efter ditt sista inlägg i diskussionen så tolkar jag det mer som en provisionsintäkt. När jag läser i Redovisa Rätt 2018 så står det så här: Erhållen provision krediteras ett konto i exempelvis kontogrupp 30 (tex 3041 som Mikael föreslår) om provisioner är företagets primära eller en av de primära intäktskällorna. Beloppet klassificeras därmed automatiskt till posten Nettoomsättning. Om provisionen är från företagets sekundära aktiviteter krediters lämpligen konto 3920, Provisionsintäkter, licensintäkter och royalties alternativt på underkontot 3921, Provisionsintäkter och ingår därmed i posten Övriga rörelseintäkter. Längre ned läser jag även att provisionsintäkter är momspliktiga om avtalet angående uppdraget rör momspliktigt omsättning. Förmedling utgör normalt en momspliktig omsättning. Pengarna som först endast mellanlandar hos er för att sen direkt föras över till kund kan ni bokföra på ett "slaskkonto" (tex 2999) då de endast går vidare. På så sätt har ni ändå denna insättning och uttag även bokfört i programmet. Vet inte om Mikael eller nån annan på forumet är av annan åsikt. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-10-22
14:28
1Gilla
Hej Alingo, Artikelkontering Expeditionsavgift 25% som bokförs mot konto 3540, faktureringsavgifter har alltid funnits i eEkonomi. Hur den sedan har lagt sig på en av dina artiklar som du har i ditt program kan jag ej svara på. Det viktiga är att se till att ingenting mer som inte ska bokas på detta gör det. Till att börja med så kontrollera dina artiklar som du har idag under Försäljning - Artiklar - Redigera, se vad du har på raden Artikelkontering och kolla så att ingen artikel har inställningen mot Expeditionsavgift 25%. Byt i så fall till den korrekta, vanligtvis varor 25% eller tjänster 25%. Gå sedan in på den artikeln som heter Expeditionsavgift och välj att inaktivera den genom att bocka ur rutan Aktiv längst upp till vänster. Därefter kan du gå tillbaka in under Inställningar - Artikelkonteringar och även inaktivera artiklekonteringen Expeditionsavgift 25% så kan man ej använda den efter det. Det sista du sen får göra är att boka om ditt belopp på 22 528 kr som har hamnat på konto 3540 och flytta över det till rätt försäljningskonto. Detta gör du enklast genom en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer. Hoppas du löser det annars får du återkomma. Ha en fin kväll! /Cecilia
... Visa mer
2018-10-22
13:07
Hej Eva, Hur ser du att de blir tomma? Har du öppnat filerna och då i vilket program eller har du endast kollat filstorleken? När du har skapat filen har du då gjort det på ett helt räkenskapsår eller har du valt del av år? Kan du förklara hur du har gått tillväga när du skapade filen i eEkonomi? /Cecilia
... Visa mer
2018-10-22
12:26
Hej Petra, För att kunna felsöka vill vi gärna ha lite mer information så en kollega kontaktar dig på telefon. /Cecilia
... Visa mer
2018-10-22
09:27
Hej ASogaard, Vår partneravdelningen har full koll på de integrationspartners vi har idag och vad de kan erbjuda dig, du är välkommen att mejla dem på partner.spcs@visma.com eller ringa 0470-70 61 61. Vi har ju integration mot just Shopify som du funderar på att byta till och vilka mer vi erbjuder integration mot kan du läsa om på denna sida integrationer.vismaspcs.se Återkom om du inte löser det. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-10-22
09:10
Hej rpantzer, Då du skriver att din verifikation fortfarande heter Preliminär Inköp mot kvitto så säger det mig att du har lagt in denna händelse under delen Kassa- och bankhändelser i ditt program. Då hade jag valt att gå dit för att rätta det. När du står under avsnittet Kassa- och bankhändelser så väljer du ditt företagskonto (1930) och dina bokförda händelser. Leta fram händelsen och klicka på raden så du ser knappen Ångra matchning. Gör det så kommer händelsen sen att vara omatchad. Nu kan du då klicka på raden igen och får alternativet att Ändra bankhändelse vilket innebär att du kan ändra det dragna belopp från 2635,74 kr till 2731,48 kr istället. Spara detta och nu kan du Matcha händelsen på nytt mot Inköp mot kvitto och samma konto du valde första gången (4059). Anledningen till att du inte kunde ändra beloppet på konto 1930 under Bokföring - Verifikationer kan du läsa om i Ändra preliminära verifikationer» Återkom om du inte löser det. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-10-15
11:36
Hej lars C, Om man har bankoppling och inte vill att en leverantörsfaktura man lägger in i eEkonomi ej ska gå iväg till banken kan man under Inköp - Leverantörer välja den leverantören och sen redigera. Bockar du i rutan Autogiro uppe till höger under avsnittet Betalningsuppgifter så går ej fakturor skapade efter detta iväg till bank. Har jag förstått dig rätt så har du redan skapat fakturan och får då eventuellt ej godkänna den för betalning hos banken. Gå sen till Inställningar - Företagsinställningar - fliken Bokföringsuppgifter och under Bokföringsinställningar bockar du in rutan Använd manuell betalning av fakturor. Sen för att kunna bokföra denna faktura som betald får du gå till Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Fyll i datum och beskrivning, hämta sedan konto 2440 - leverantörsskulder och ett fält med faktura kommer fram, där kan du hämta din leverantörsfaktura i rullisten. När du har gjort det kommer beloppet (710 kr) på fakturan att fyllas i automatiskt. Sen på nästa konto rad väljer du då konto 1684 och motkonterar med det. Välj Bokför. När du är klar med detta, glöm ej att gå tillbaka in på denna leverantör och bocka ur rutan Autogiro så att nästa gång du lägger in en faktura till dem så går den vidare till bank. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-10-15
09:36
Hej HAQ, Exakt det låter som att du har fattat helt rätt. /Cecilia
... Visa mer
2018-10-15
09:17
Hej Marcus, Hör med er lärare vad de tycker att ni ska göra. Är det okej för dem att ni fortsätter med den företagsformen? Annars är det en omstart som gäller för att få möjligheten att byta företagsformen. Tänk då på att vid en omstart så raderas fler uppgifter så som kunder, artiklar , leverantörer och bokföring. Ni behöver då innan en eventuell omstart ta ut dessa uppgifter på fil ås att ni kan läsa in dem på nytt. Detta gör ni under Inställningar - Import och export och där har ni Import och export av kundregister, leverantörsregister , artiklar och Import och export av bokföringsuppgifter. Välj att exportera samtliga dessa filer. Observera däremot att fakturor aldrig går att exportera och sedan importera på nytt. Har ni fler frågor så återkom gärna. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-10-15
08:54
Hej Gunnar, Precis när man köper Visma eEkonomi så får man den senaste kontoplanen från BAS-gruppen som gäller då. Du kan läsa mer om detta i forumtråden Supporten tipsar: Redigera kontoplanen Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-09-19
19:51
Helt rätt!
... Visa mer
2018-09-19
17:34
1Gilla
Hej Emma, Har du haft moms på inköpet så måste även denna tas med i bokningen som ovan annars rättar det ej till sig. Är det så att återbetalningen har uppstått från en leverantörsfaktura kan du lägga upp en kreditfaktura där du bokar mot samma kostnadskonto och momskonto som på ursprungsköpet. Vill du så går det självklart annars bra att bara lägga till händelsen under Kassa- och Bankhändelser och när du Matchar så gör du det mot en Övrig insättning - Egen kontering och tar med både moms och ursprungskonto. Ha en fin kväll! /Cecilia
... Visa mer
2018-09-19
15:25
Hej sillstrybarn, Va kul att du har fått en beställning på en tavla. När man är ny i eEkonomi så är det inte helt lätt att få allting rätt i programmet. Inköpet rekommenderar vi att du lägger in under Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura. Då kan du bokföra inköpet mot konto 4000 (inköp av varor från Sverige) som finns i eEkonomi. eEkonomi tar den senaste kontoplanen från bas.se som gäller när du väljer att starta ditt eEkonomi därför hittar du inte konto 4010. Om du vill kan du lägga upp konto 4010 och då gör du det under Inställningar - Kontoplan och Nytt konto. När du sen säljer till kund så skapa då en faktura under Försäljning - Kundfakturor - Ny kundfaktura. Då är det viktigt att du skapar en artikel för tavlan med ram med artikelkontering varor 25% moms om det nu är inom Sverige du säljer. Oavsett så känner programmet av kundens inställning i form av land eller kategori och ändrar fakturan och konteringen därefter. Vill kunden endast ha ett kvitto kan du först välja att ställa in kunden med betalningsvillkor Kontant så blir det en kontantfaktura som specificerar betalningen istället för en vanlig debetfaktura. Vi har massor med bra skriven hjälp i ämnet men även en hel del filmer som jag rekommenderar att du kikar på när du blir osäker. I annat fall finns alltid vi på forumet och vår support via telefon. Hoppas det går bra annars får du återkomma. Ha en fin kväll! /Cecilia
... Visa mer
2018-09-19
07:46
Hej Marie, Du tänker helt rätt. Du kan skapa ett försäljningskonto i kontoklass 3 utan momskod för att boka upp dessa intäkter alternativt välja konto 3044 eller 3054 beroende på om det är varor eller tjänster ni fakturerar. Då får du ingen avvikelse i din momsrapport och slipper åtgärda något där. Sen vänder ni den verifikationen när ni väl fakturera kunden och bokar upp momsen då och försäljningen på ett konto med rätt momskod. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-09-10
14:31
1Gilla
Hej Prefect, Jag antar från din frågeställning att du redan vet vart i programmet man lägger in ett nytt inventarie men för att även hjälpa andra som läser denna tråd vill jag ändå hänvisa till den skrivna hjälpen »Lägg till/ta bort ny inventarie. Jag rekommenderar att man även då väljer att kika extra noga under fältförklaringar. Sen till dina frågor. Som inventariekontering rekommenderar jag dig att välja Datorer då det då bokförs mot konto 1250, Datorer istället för inventariekonteringen Inventarier som bokförs mot konto 1220, Inventarier och verktyg. Under nyttjandeperiod så ska man välja den faktiska användningsperioden för inventariet och du behöver inte endast välja mellan 3 eller 5 år. Min motfråga här blir , hur länge har ni tänkt använda datorn i företaget? När det kommer till avskrivningar så gör eEkonomi det varje månad och bokför den då på sista dagen i månaden. Här väljer du efter hur snabbt och till vilket belopp ditt inventarie ska skrivas av. Programmet tar ju köpbelopp minus restvärdet och delar det sen efter antalet månader med tanke på hur många år du har valt att skriva av ditt inventarie efter och beräknat efter vilket månad du väljer som första avskrivningsmånad. Du kan ändra denna inställning fram tills dess att den första avskrivningen är gjord och bokförd. På restvärde väljer ni om ni vill att programmet ska skriva av inventariet helt eller om det endast ska skrivas av ned till det valda restvärdet ni fyller i på fältet. Restvärdet ska vara tillgångens värde vid nyttjandeperiodens slut. Kommer datorn att ha ett värde för er då? Hoppas att detta hjälpte lite. Ha en fin kväll! /Cecilia
... Visa mer
2018-09-10
12:23
2 Gillar
Hej AA, För att förtydliga svaret från lj lite så är det många av våra användare som avviker från sin frånvaroperiod när det kommer till långvarig frånvaro tex tjänstledighet eller föräldraledighet. Även om ni har det inställt i programmet att ni som standard betalar ut lön för innevarande månad och hämtar avvikelser från föregående månad så rekommenderar jag er att i detta fallet då istället hämta snabbvalet Övrig frånvaro direkt inne på lönekörningen. På så sätt kan du betala ut lön för september och även lägga in tjänstledig för september på samma lön så att summan blir 0 kr. Då slipper den anställde bli skyldig er en månadslön ifall de inte kommer tillbaka efter sin långtidsfrånvaro. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-09-06
11:59
Hej MPA, Jag mejlar dig vår adress till vår APi support. Tyvärr ligger detta lite utanför mitt område. /Cecilia
... Visa mer
2018-09-06
11:39
Hej blondin43, Då det var din kund som bjöd in dig så ska det gå iväg ett mejl till dig med en aktiveringslänk. Har du fått det? Har du inte det så kan du börja med dubbelkolla i skräpposten om det ligger där och även kolla med din kund vilken e-post adress han angav till dig. Har din kund angett fel mejl kan de prova att bjuda in dig igen på samma sätt som de gjorde från början. I Visma eEkonomi under Appar och tillval - Bjud in redovisningsbyrå - Bjud din byrå Detta hade jag velat ha svar på innan vi kan ta det vidare om du kan bjuda in din kund via samarbete genom Byråstöd. /Cecilia
... Visa mer
2018-08-22
11:45
Hej Ludolf, Tyvärr går det inte att ha samma e-post adress på två personer i programmet utan en av förutsättningarna för att kunna använda tjänsten är att alla anställda som ska ha tjänsten måste ha en unik egen e-postadress. Du kan läsa mer om förutsättningarna i Kom igång med Min Lön för företaget» Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-08-22
08:33
Hej igen, Komptid är en rad under Tidssaldo på lönespecifikationen och har man inget värde där så brukar man istället få -- i fältet. Det är inget du kan välja bort. /Cecilia
... Visa mer
2018-08-21
09:30
1Gilla
Hej Tina, Vi rekommenderar alltid att man använder våra snabbval oavsett om man vill arbeta via kalendariet eller via lönekörningen. Använder man snabbvalet semester, uttag och fyller i datumperioden så ska programmet alltid hämta rätt lönearter. Är det så att ni nu använder dessa lönearter manuellt så måste de knappas in i rätt ordning då löneart 3235 är kopplad till löneart 3216 och inte tvärtom. Knappar ni manuellt in löneart 3216 så ska en rad för 3235 också hamna på lönekörningen däremot blir det ingen kvantitet på den raden bara för att ni fyller i en kvantitet på raden för 3216, det blir det först när ett datum på raden för 3216 läggs in, då ska man få samma på raden för löneart 3235. Hur har ni gått till väga när ni har registrerat detta? Bästa rekommendationen är ändå att använda våra snabbval och löser du det inte så ta gärna kontakt med supporten under kontakta oss Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-08-21
08:46
Hej, Om ni ska sluta arbeta med komp så se först till att betala ut all den komp som eventuellt finns på de anställda. Sen i löneprogrammet behöver ni kontrollera era inställningar för arbetstidsförkortning och ni eventuellt arbetar med det. Under Arkiv- Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar - Företaget använder arbetstidsförkortning - se till att ni inte har avsättning sker till kompbank utan tidbank istället. Därefter så är det så att ni får skapa ett nytt avtal i Visma Lön Anställd där ni väljer att inte ha någon komp. Ni måste då ha ett avtal som på fliken Tidsregler ej har en markering i rutan Tidssaldo då ett positivt tidssaldo vid en lönekörning blir till komp. Om ni arbetar med övertid får ni på fliken Övertidsregler inte heller ha en markering att övertid får tas ut i komp. Sen ska det fungera att registrera tider utan att det skapas komp. Återkom om du inte löser det. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-08-21
07:56
1Gilla
Hej igen, Dokumenttypen ska inte ställa till det för dig framöver. Den är tänkt att kunna hjälpa dig att sortera ditt urval/vy när du arbetar under bokföring och verifikationer. I övrigt så påverkar den ej din bokföring. /Cecilia
... Visa mer
2018-08-20
12:55
Hej, När du ser dokumenttypen inköp mot kvitto i din verifikationslista så står det så om man under kassa- och bankhändelse har valt bokföringshändelse inköp mot kvitto. Vad valde du därefter? Mot vilka konton har du bokfört din verifikation? Det viktiga är inte vilken dokumenttyp som användes utan om händelsen är korrekt bokförd i övrigt. Vad avsåg detta uttag? När en händelse är bokförd så är det alltid endast genom en korrigeringsverifikation det måste åtgärdas, endast i enstaka fall kan man gå in och ändra direkt på verifikationen. Om och när en verifikation går att ändra kan du läsa om i Ändra preliminära verifikationer» Återkom gärna med hur den har bokförts och vad den avsåg så blir det lättare att avgöra om du behöver skapa en korrigeringsverifikation. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-08-20
10:41
Hej Daniel, Vet ej om du har fått fel information om vad ditt program har för funktioner, men Visma eEkonomi har inte nån funktion med prisinläsning. Däremot har våra program Administration 500, 1000 och 2000 det. Du kan läsa mer om detta programmets funktioner på vismaspcs.se Vill du ha hjälp att byta program ,tveka inte att höra av dig. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-08-20
08:54
Hej Nisse, De skärmklipp du har lagt här där du ser en lista över verifikationer och du har två verifikationer med tex A12 en med beloppet -300 och en med 300 kronor är inga dubbletter av varandra. Utan så här ser det ut när man är under Bokföring - Kontoanalys - Huvudboken och gör en sökning på ett bokföringskonto. Du har här sökt på konto 1930, det kontot dyker upp två gånger i verifikation A12, en gång i debet och en gång i kredit. Därför ser det i din lista ut som att denna verifikation är en dubblett för att kontot finns med två gånger och då får två rader. Det gör det då verifikation A12 är en kvittning, alltså man har låtit fakturanummer 1046 kvittats bort mot fakturanummer 1009. Jag håller med Fredrik att ta och granska historiken och de fakturorna som har skapats på kund nr 145 då beloppet på 300 kr verkar återkomma på dessa händelser. Har du redan löst det eller behöver du mer hjälp? Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-08-20
07:47
Hej Marie-Louise, Precis som Lotta och Ulla-Britt skriver så är en e-post adress en av de förutsättningar som krävs för att man ska kunna använda tjänsten mitt lönebesked. Du kan läsa mer om det i Kom igång med Mitt Lönebesked för företaget» Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-08-15
13:13
1Gilla
Hej Johanna, Det första jag tänker på är att det låter som en typ av traktamente (löneart 1201) men sen beror det vad lönearten ska påverka. Ska det vara en bruttoersättning eller netto? Ska den vara semestergrundande eller ej. Ofta brukar löneart 1174, Övrig ersättning brutto vara en bra grund. Denna skulle ni kanske kunna kopiera vilket ni gör genom att leta fram löneartern under Lönearbete - Lönearter - söker fram den och sen klickar på kopiera som ni har i övermenyn. Då skapas 11741 som ni kan anpassa efter era önskemål och döpa till nåt mer passande för ert ändamål. Återkom gärna med mer information om den inte passar er. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-07-27
09:58
Hej Farli, Om jag har förstått dig rätt så hade du betalt in för lite moms och det är åtgärdat hos Skatteverket men du har inte gjort om några momsredovisningar inne i ditt Visma eEkonomi vilket innebär att det aldrig bokades upp nån skuld på konto 2650 , redovisningskonto för moms. Själva inbetalningen till Skattekontot är redan bokfört och då 1930 kredit och 1630 debet. Hur har du kommit fram till att du har betalat in för lite och hur ser det idag ut på konto 2650 har du där ett belopp som inte stämmer överens med din senaste momsredovisning? Återkom gärna med mer info. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-07-27
09:28
Hej Martin, Då du har en enskild firma så rekommenderar jag att du gör som Mikael skriver men på den sista verifikationen över återbetalningen till dig själv för detta väljer du konto 2010 eller 2013 istället. /Cecilia
... Visa mer
2018-07-27
08:18
Hej Tibbe, Det är för att konto 2645 har momskod 48 vilket gör att just detta inköpet nollar ut sig själv i din momsrapport. /Cecilia
... Visa mer
2018-07-26
09:52
Hej Tibbe, Bokföringskonto 4515 bör ha momskod 20 i ditt fall så i det fältet ska du se beloppet 472,58 kr och konto 2614 bör ha momskod 30 så där ska du då se 118,14 kr om du nu inte har några fler verifikationer som också påverkar dessa fält. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-07-26
06:28
Hej igen, Jag hoppas att du har nåt tydligt underlag från Paypal över de kostnader de tar, borde finnas nån specifikation tänker jag på det belopp de har dragit av från er försäljning. Du får tänka så här: Om du för över 500. 000 SEK så har intäkten varit större än 471.698,11 SEK då intäkten är det faktiska beloppet som du har sålt för före avdraget av Paypals avgifter. Alltså på konto 1930 så ska du fortfarande ha 500.000 kr men både konto 3043 och 2631 måste beräknas på ditt riktiga försäljningsbelopp före Paypals avgift (500 000 kr + avgiften). Annars kommer du aldrig få en verifikation som balanserar. Vet inte om detta blev tydligare men återkom om det fortfarande känns rörigt. /Cecilia
... Visa mer
2018-07-25
13:33
Hej igen, Så länge du inte får nåt underlag så hade jag endast gjort det. /Cecilia
... Visa mer
2018-07-25
13:32
Hej Tomas, Om du går till Inställningar - Kassa- och bankkonton och klickar på det kontot det gäller. Då får du fram Redigera och kan byta namnat på kontot. /Cecilia
... Visa mer
2018-07-25
12:57
1Gilla
Tack, Pacsac för förtydligandet. Det var det jag menade men det kanske inte framgick. /Cecilia
... Visa mer
2018-07-25
12:48
Hej tibbe, Har du något underlag överhuvudtaget på detta? Om du inte har fått nån faktura , vet du vilka belopp det är du ska bokföra? Man brukar bokföra moms för import utav varor precis som vanlig ingående moms och eventuellt övriga andra kostnader bokför du på samma konto som du bokförde dina varor. /Cecilia
... Visa mer
2018-07-25
12:23
Hej Daniel, Om jag har förstått dig rätt är dessa bilder två olika verifikationer, först din felaktiga bokning och sen rättelsen utav den första händelsen. Är dessa bokförda på samma datum? Har du skapat en momsredovisning för detta belopp i eEkonomi för då använder programmet konto 2650, redovsningskonto för moms eller gäller det en momsfordran sedan tidigare ? När du tittar på dessa händelser kan du skriva ner dem på papper och sen stryker du alla konton som dyker upp både i debet och kredit. Det som du då får kvar är då: Debet 1650 3837 kr Kredit 1630 3829 kr Kredit 8314 8 kr Jag tänker att det borde se ut så här i stället ifall momsredovisningen var skapad i eEkonomi: Kredit 2650 3837 kr Debet 1630 3829 kr Kredit 8314 8 kr och sen när pengarna kommer in på ditt företagskonto från ditt skattekonto: Debet 1930 3829 kr Kredit 1630 3829 kr Om jag har förstått dig rätt så hade jag börjat med att nolla ut alla konton genom att vända den första verifikationen jag skriver och sen börja om och bokföra det från början. Ha en fin dag /Cecilia
... Visa mer
2018-07-25
12:06
Hej tibbe, Jag tänker att du då kan bokföra det så här: När första köpet gjorde Kredit 1930 Debet 4059 inköp varor EG momsfri Debet 2999 Obs konto Vid återbetalningen av moms Debet 1930 Kredit 2999 Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-07-25
09:15
Hej Josanna, När man skapar en påminnelse till en kund så är det så att du i listläget under Försäljning - Kundfakturor - Obetalda kundfakturor fortfarande ser fakturan ursprungliga totalbelopp. Det är först när jag klickar på den och väljer Öppna som jag ser att en extra avgift har lagts på och i ditt fall två gånger då det har gått iväg två påminnelser. När du nu då har fått in betalningen för fakturan plus två påminnelseavgifter så går du till Kassa- och bankhändelser och lägger till en Ny bankhändelse. När du nu väljer att Matcha det insatta beloppet gör du precis som vanligt och väljer Inbetalning från kundfaktura, väljer fakturan i rullisten (här syns den fortfarande med ursprungliga beloppet) och nu ser du då fakturabeloppet på 1800 kr samt påminnelseavgiften på 120 kr och kan välja Bokför på din händelse. Om du hellre vill bokföra inbetalningen direkt utifrån fakturan under Försäljning - Kundfakturor och Obetalda kundfakturor går det precis lika bra. Då väljer du Åtgärder - Inbetalning men får nu ändra det inbetalda beloppet från 1800 kr till 1920 kr och väljer Bokför. Det som händer i båda fallen är att 120 kr kommer att bokföras på konto 3596 Påminnelseavgift. Gällande ditt andra problem så låter det jättekonstigt. Hur gick du tillväga när du skickade fakturan till en ny adress? Valde du att gå till fakturan och Skicka eller skriv ut - Skicka via e-post, fyllde i en ny adress och sen Skicka? Hos mig fungerar det och jag får endast en kopia på fakturan på nytt till en annan adress. Du kan öppna den ursprungliga fakturan och längst ned på sidan ser du en historik över när fakturan skapades och till vilken adress den skickades då samt även om den har skickats om. Hur ser det ut här? Ser du båda e-postadresserna här nere på fakturan? Om det ser konstigt ut här hade jag antingen kontaktat supporten eller ångrat en av fakturorna så den försvinner och du endast har en kvar. Vill du ångra en faktura kan du läsa hur du gör det i Ångra en kundfaktura» Återkom om du inte löser det! Ha en fin dag /Cecilia
... Visa mer
2018-07-25
08:36
Hej Malin, När du gör på det viset som du har gjort så är pengarna redan uppbokade som dina på konto 1910 trots att du ej har fått betalt än. Jag hade gjort så att jag hade skapat en kontantfaktura till kunden så att de får ett kvitto därefter hade jag valt att kreditera det kvittot då pengar aldrig har kommit in. Det gör du genom att leta fram kontantfakturan under Försäljning - Kundfakturor - Alla kundfakturor, letar fram den valda fakturan och väljer Åtgärder - Kreditera. Sen för att boka en fordran hade jag skapat en manuell verifikation enligt följande: Debet 1518 Kredit 3041 Kredit 2611 Sen när utbetalningen sker från Friskvårdsföretaget så bokar du då kredit 1518 och Debet 1930. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-07-25
08:21
Hej NetaLovisa och Fredrik, Om varan säljs till Norge så ska det vara utan moms men då du NetaLovisa har levererat varorna till Sverige så blir det som en försäljning inom EU. Om du däremot vet att du säljer till Norge så ska det vara utan moms. /Cecilia
... Visa mer
2018-07-25
08:16
1Gilla
Hej Ola, Jag hoppar in i denna tråd då ni inte har avslutat den än. Jag hade bokfört transaktionen/transaktionerna när du överför pengar från Paypal till ert företagskonto enligt följande: Debet 1930 det belopp som du för över till företagskonto (alternativt plusgiro 1920) Kredit 3043 försäljning tjänst 6% Kredit 2631 utgående moms på försäljning 6% Debet 6570 beloppet som Paypal tar i avgift Om du kan tänka dig att bokföra varje enskild händelse så kan ett alternativ vara att lägga upp ert Paypal konto som ett eget bankkonto i eEkonomi och bokföra varje händelse direkt, sen när du för över pengarna så skapar du en verifikation på enbart den överföringen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-07-24
11:33
Hej igen, Jag mejlar dig den direkt. /Cecilia
... Visa mer