2017-11-01
15:43
1Gilla
Hej, Nu vet jag inte vad du har för telefon men jag provade i min iPhone (iOs 11.0.3). Gick in på www.vismaspcs.se i Safari och letade fram den blanketten som pdf. Då öppnar den sig som download.vismaspcs.se och om du då längst ned trycker på delningsknappen i ditt verktygsfält och där väljer att Skapa en PDF så blir filen skrivbar även i mobiltelefon. Ha en trevlig kväll /Cecilia
... Visa mer
2017-11-01
13:37
Hej, Precis om min kollega Moa skriver så är det svåra frågor du har. Men jag tror att du har rätt att du inte kan använda denna regel som du hänvisar till. Vill du vara på säkra sidan hade jag rekommenderat dig att ta kontakt med en redovisningskonsult eller kolla med Skatteverket. Ha en fin dag /Cecilia
... Visa mer
2017-11-01
12:50
Hej Johan, Jag gissar och hoppas att jag fick det rätt när jag försökte återskapa detta. Gå in under Utskrifter och Spårning - välj Skapa egna utskrifter Klicka på Ny längst upp till vänster och välj då Kopiera en av programmets standardutskrifter Välj Personal - Frånvarolista Välj din period med datum högst upp genom att i fältet Period välja Annan period och sätt ditt datum Se till att rutan Automatisk uppdatering är ibockad högst upp Ute till vänster under Fält klickar du på plustecknet vid Anställd - Övriga fält och bockar i rutan Kön Markera av rutorna À pris, Belopp, Kvantitet i arbetsdagar, hela arbetsdagar, kalenderdagar, hela kalenderdagar. Se vad du tycker. Vill du få listan sorterad för enbart kvinnor eller män så går du in under knappen Urval längst ned till vänster Leta fram där det står Anst - Kön och ställ dig i kolumnen urval och gör ditt val och vid Ange vid utskrift sätter du en bock. Klicka sedan på OK Då kan du ta en per kvinnor och en per män. Hoppas att detta hjälpte er /Cecilia
... Visa mer
2017-11-01
10:57
Hej Gäller det ett banklån som företaget har tagit kan du göra precis som Karl Wilsborn skriver tidigare uppe i tråden gäller det däremot ett lån som du själv har tagit och gått in med i företaget så använder du konto 2018 istället. Ha en fin dag /Cecilia
... Visa mer
2017-11-01
09:54
1Gilla
Då din frågeställning gäller programmet Visma Administration och inte eEkonomi så bryter jag ut din fråga till en egen forumtråd. Du hittar den nya konversationen här: Kvitta leverantörsfaktura mot kundfaktura - Administration
... Visa mer
2017-10-30
14:03
Hej, Ja det går bra att föra över siffrorna nu. Ha en bra dag /Cecilia
... Visa mer
2017-10-30
13:01
Hej Laila, Jag vill bara kolla med dig från vilket program det är ni exporterar uppgifterna vidare till Visma Administration? Ha en bra dag /Cecilia
... Visa mer
2017-10-30
12:53
1Gilla
Hej Daniel, I modulen lönebesked i Visma eEkonomi kan du precis som du säger ej välja att lägga in extra skatt eller manuellt välja det beloppet som ska dras utan det hämtas från inställningen på den anställde. Din tankegång är däremot rätt med att om du drar mindre skatt under resterande del av året så slipper den anställde vänta på att få tillbaka skatten av Skatteverket. Det går ändå att lösa i programmet men blir en del arbete för dig. Först när du gör lönen så kommer programmet beräkna beloppet som ska dras i skatt enligt den skattetabell den anställde har. Sen för att justera nettolönen så får du då lägga till en till löneart och då har du tillägg efter skatt. Det man måste tänka på då är att den lönearten styr mot bokföringskonto 7390 och du bör ändra den inställningen till 2710 istället som personalskatt går mot. Detta gör du under Inställningar - Företagsinställningar - fliken Löneuppgifter. Gör man på detta viset så får den anställde betala mindre skatt under resterande del av året och bokföringsunderlaget blir även de korrekta. Glöm bara inte att ändra tillbaka inställningen på löneart tillägg efter skatt när detta är över. Hoppas du löser det /Cecilia
... Visa mer
2017-10-30
11:31
Hej Emil, Det låter som att funktionen med bildunderlag hade varit något för er. Ni kan välja att fota/scanna in kvitton på de utlägg som era medlemmar gör med hjälp av någon av våra appar Visma eEkonomi eller Visma Scanner. Hur det funkar kan du läsa om i Bildunderlag Då hamnar dess bildunderlag under Inköp - Bildunderlag och som Ej kopplade bilder. På så sätt missar du inte att ni ska föra över pengar till dessa medlemmar. När detta sedan ska bokföras så kan du välja att göra det under Inköp - Bildunderlag - Ej kopplade bildunderlag och klicka på bilden och då kan du välja att göra det som ett inköp mot kvitto. Däremot kan du då enbart kontera det från ett bankkonto och vill du boka det direkt mot 2820 så får du göra detta som en manuell verifikation istället. Gå då till Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation och längst ut till höger får du då en flik då du kan välja att koppla din bild. Hoppas att detta kan vara något för er /Cecilia
... Visa mer
2017-10-30
10:31
1Gilla
Hej, Grundregeln är att avskrivningar sker under tillgångens ekonomiska livslängd med årliga belopp som motsvarar den ungefärliga värdeminskningen. Avskrivningstiden får inte vara längre än den ekonomiska livslängden och bestäms när tillgången anskaffas. Det är alltså den förväntade livslängden för bilen som ligger till grund för avskrivningstiden inte åldern. En bil (som är köpt för över ett halvt prisbasbelopp 22 400 kr) brukar ha en avskrivningsperiod inom 5 år. Konto 2017 funkar lika bra som 2018 Ha en fin dag /Cecilia
... Visa mer
2017-10-27
09:01
Hej Emil, Du kan ha mer än ett bankgironummer inlagt i eEkonomi. Ett kan man lägga in under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter och det andra kan man lägga under Inställningar - Företagsinställningar - Övriga uppgifter - Använd alternativt bankgironummer på fakturautskrift. Däremot kan du ej välja att lägga ett bankgironummer specifikt på en kund. Det man kan göra är att vid de tillfällen kommittéerna skickar sina fakturor får de först lägga in sitt bankgiro på fliken övriga uppgifter och spara eller så får de lägga till detta som en textrad direkt på fakturan. Jag rekommenderar dig att lägga in detta i den undersökning vi har just nu gällande fakturamallen i eEkonomi. Den hittar du här »Undersökning om fakturamallen i eEkonomi Ha en trevlig helg /Cecilia
... Visa mer
2017-10-23
09:56
Hej Johan, Vi har massvis med bra integrationslösningar till ditt program eEkonomi och flera partners när det kommer till Tid/Projekt. Vilka kan du se här: https://vismaspcs.se/integrationslosningar Jag hoppas att du kan hitta något som kan passa. Ha en fin dag /Cecilia
... Visa mer
2017-10-23
09:40
Hej Moi Tran, Nu när du redan har skapat en kontantnota och krediterat den så är nästa steg att skapa en ny faktura på kunden och denna gången med betalningsvillkor kortbetalning, vilket är det betalningsvillkor vi rekommenderar att man använder med Swish. Då bokas det upp en förväntad inbetalning från betalkort (1580 istället för 1510) och när du då ska matcha din händelse så gör du det genom att välja alternativet Inbetalning från betalkort istället för inbetalning från kundfaktura och precis som vanligt kan du sedan välja din faktura i rullisten. Hur det fungerar med Swish du läsa om här i »Registrera inbetalning via kortbetalning Ha en fin dag /Cecilia
... Visa mer
2017-10-23
07:12
Hej Daniel, Ursäkta att svar har dröjt men har letat runt och vi har en del trådar här på forumet gällande skulder mellan moder- och dotterbolag men är osäker på om nån besvarar just din fråga. Hoppas att denna tråden däremot kan hjälpa dig. https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/hur-ska-jag-i-dotterbolag-bokfora-skuld-till-moderbolag I annat fall så rekommenderar jag dig annars att ta kontakt med en redovisningskonsult. Ha en fin dag /Cecilia
... Visa mer
2017-10-06
08:51
Hej Imran, Vill man ändra, lägga till eller ta bort en användare som har tillgång till en tjänst så som eEkonomi så gör man det på sidan Mina tjänster och Användare. För att komma hit så måste du först logga in på vismaspcs.se Hur man gör kan du läsa här i »Licenser och användare I ert fall såg jag att ni har ett aktivt samarbete med en byrå så du har ej den möjligheten att själv redigera detta under Mina tjänster. Därför rekommenderar jag dig att kontakta din redovisningsbyrå istället och ta det med dem. Ha en fin dag /Cecilia
... Visa mer
2017-10-04
12:17
Hej, Programmet hjälper dig så att din bokföring blir rätt om du skapar delkrediten från originalfakturan. Gå in under Försäljning - Kundfakturor - Alla kundfakturor och leta upp originalfakturan. Klicka på raden med fakturan och under knappen Åtgärder väljer du Kreditera. Nu har du möjlighet att ändra beloppet och skapa en kreditfaktura till kunden på det beloppet du tänker återbetala. När du sedan har återbetalat beloppet till kunden får du inte missa att bokföra även krediten som utbetald vilket du även kan göra under Åtgärder och Inbetalning. Då kan du skapa en ny periodisk sammanställning under Bokföring - Periodisk sammanställning och skicka in till Skatteverket. Ha en fin dag /Cecilia
... Visa mer
2017-10-04
09:01
Hej Lotta, Det bör räcka att bokföra det så som du gör enligt verifikationen med insättningen från Svea ekonomi AB. Om du väljer att redovisa kundens köp i iZettle som ett kontantköp blir händelsen dubbelt bokförd, både en gång när försäljningen från Svea Ekonomi kommer in och en gång när du ska matcha din dagskassa från iZettle. Måste kundens köp redovisas i dagskassan då du bokför enligt kontantmetoden och enbart redovisar dina affärshändelser när pengar kommer in? Vet inte om jag är fel ute men behöver du inte enbart redovisa kontant och kortköp i dagskassan ej när det går via Svea ekonomi? Kanske finns det nån annan på forumet som har kännedom gällande reglerna om dagskassa. Återkom gärna med mer information annars Ha en fin dag /Cecilia
... Visa mer
2017-09-12
11:59
2 Gillar
Hej, Jag gissar att du vid bokningen och betalningen av flygbiljetten lade in detta som en leverantörsfaktura i ditt eEkonomi under Inköp - Leverantörsfakturor. Vid avbokning och återbetalning från SAS har du nu två alternativ. Lägg in en kreditfaktura från SAS under Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura. Glöm då inte att bocka i rutan Kreditfaktura. Nu har du då en faktura att matcha din inbetalning mot under Kassa- och bankhändelser. Matcha din inbetalning direkt under Kassa- och bankhändelser genom att klicka på Matcha och som Bokföringshändelse väljer du då Övrig insättning och vid Inkomsttyp väljer du Egen kontering. Nu får du hämta samma kostnadskonto som du använde vid uppläggning av den första fakturan. Sen kan du klicka på Bokför. Hoppas att du löser det.
... Visa mer
2017-09-12
11:17
1Gilla
Hej Sofia, Enligt Redovisa Rätt bokförs ett företags utgifter för anlitande av firmor för packning, lagring och transport i samband med flytt av tex. kontor eller lager inom kontogruppen för externa tjänster. Anlitande av transport/flyttfirma för rena transporttjänster redovisas som en fraktkostnad. Gruppkonto 5700 Frakter och transporter borde kunna passa. Kostnaden bör räknas som avdragsgill men detta kan du dubbelkolla med Skatteverket om inte någon av våra andra medlemmar har något att tillägga. Kika gärna på vår artikel »Avdragsgilla kostnader för företagare. Hoppas detta svaret hjälpte dig.
... Visa mer
2017-09-12
10:17
Hej, När man har skapat en felaktig kundinbetalning är det bästa sättet att åtgärda detta under Kassa - och bankhändelser. Välj först ditt konto pengarna har bokförts mot och leta därefter upp händelsen i listan under Periodens händelser. Klicka sedan på raden med transaktionen så ser du knappen Ångra matchning ute till höger. Nu kommer denna transaktionsraden få knappen Matcha längst ut i stället. Du har då möjligheten att matcha inbetalningen mot en annan händelse och ska den enbart raderas kan du klicka på krysset längst ut på raden och får då frågan, Vill du ta bort raden? Gör du det så har du ångrat hela denna inbetalningen och fakturan får status obetald igen.
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »