2025-06-16
08:54
1Gilla
Ber alla som behöver få en fil som kan användas för att redovisa in fackföreningsavgifterna att skicka in via förbättringsförslag. Är vi tillräckligt många som gör det så kanske de får tummarna ur att fixa det?! 😉 Jag skrev så här: "Fil för fackföreningsavgifterna. I flera år har vi nu väntat på att ni ska fixa en fil för att kunna redovisa fackföreningsavgifterna. Detta tar onödigt mycket tid för oss att göra det manuellt och det är också en felkälla när det hanteras manuellt. Alla uppgifterna finns ju redan i systemet så att ta fram en textfil istället för en pdf borde inte ta någon längre tid för er att göra men det skulle spara massor av tid för alla de som använder ert system. Och det skulle bli en stor kvalitetsförbättring både gentemot fackföreningen och de anställda genom minskad riskhantering."
... Visa mer
2025-03-11
15:33
Här finns länk till Skatteverkets hemsida där man kan läsa om köp av tjänst från annat EU-land. https://www.skatteverket.se/foretag/moms/kopavarorochtjanster/inkopfranandraeulander/kopatjansterfranandraeulander Kopierat från hemsidan : Om du inte är momsregistrerad Du som är en beskattningsbar person, till exempel ett företag, ska vara momsregistrerad om du köper tjänster till verksamheten från ett annat EU-land. Det är för att du ska kunna redovisa svensk moms på inköpet i en momsdeklaration, oavsett om du driver momspliktig verksamhet eller inte. Du ska däremot inte momsregistrera dig om du bara köper sådana tjänster som står med under rubriken Undantag – säljaren ska redovisa momsen för vissa tjänster.
... Visa mer
2025-03-05
13:32
1Gilla
Hej @MarielleHF Jag förstår att det verkar krångligt och lite svårt att veta hur man ska göra gällande svaret du fick från Skatteverket att man behöver informera den anställde varje gång en frånvarouppgift har redovisats till Försäkringskassan via arbetsgivardeklarationen. Srf konsulterna tar upp just denna frågan på sin sida där dem skriver så här: "Det finns krav på att den som i samband med en arbetsgivardeklaration har lämnat uppgift om huruvida en betalningsmottagares ersättning har eller inte har påverkats av frånvaro av skäl som kan ge rätt till tillfällig föräldrapenning eller föräldrapenning, ska informera den som uppgifterna avser om de uppgifter som lämnats om denne i samband med deklarationen. Informationen ska lämnas senast den dag då arbetsgivardeklarationen har kommit in till Skatteverket. Eftersom frånvarouppgifterna som rapporteras motsvaras av det som registrerats i lönesystemet vilket även presenteras på lönespecifikationen uppfylls därmed det kravet. " Detta innebär att har man använt en korrekt löneart eller snabbval där beskrivningen på avdraget på lönearten fortfrande är den ursprungliga och då visar vad avdraget avser så har man uppfyllt detta kravet från Skatteverket. Hoppas att detta var svar på din fråga och undrar du något mer så tveka inte att höra av dig till oss.
/Cecilia
... Visa mer
2025-02-14
15:50
Hej Linköping, Om du går till utskrifter --> spärning --> väljer Ackumulator och fyller i "ArbetadTid_Tim - Arbetad tid i timmar", period 2024-01-01 - 2024-12-31 så är det möjligt att få fram antalet timmar för året, därefter kan du dela med 1615 för att räkna ut "totala medarbetare" När det gäller total bruttolön så kan du faktiskt gå in på arbetsgivardeklarationen på Skatteverket och klicka dig vidare till "visa sammanställning för flera redovisningsperioder", där inne ska du hitta ruta 411 "avgiftspliktig bruttolön utom förmåner", du väljer såklart 2024-01 - 2024-12 och bockar i "visa även belopp från detaljerad beräkning". Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-14
11:11
Hej, Jag hittade den här tråden och förundras över svaret att Visma tvingats prioritera andra förändringar, det är ju trots allt sju år sedan frågan ställdes. Utan att på något sätt vara syrlig så tycker jag det vore ärligare att svara att frågan inte är prioriterad och uppmana användaren att själv skapa en löneart som fyller syftet. Så får jag göra i alla fall. mvh, stabo
... Visa mer
2025-01-24
11:16
1Gilla
Hej @Magnus Erixon
Tittade i mitt program och där finns lönearten 3354 med som standard. Har du uppdaterat till version 2025 så bör du se den annars får du ringa supporten så hjälper vi dig.
Lycka till!
... Visa mer
2025-01-24
11:02
Hej @Lotta_32
Du får nog precisera vad det är du inte tycker är rätt så ska vi självklart titta på det igen. Vad jag kan se så stämmer den info vi har gett i tråden.
Trevlig helg och återkom gärna med vad det är som du tycker är fel.
/Tinna
... Visa mer
2024-12-10
11:09
Hej @Fd medlem Vi har släppt en ny version av Visma Lön 300/600, version 2024.4 där vi gjorde anpassningar för ByggLÖSEN och version 2.2 i rapporteringen. Du kan läsa mer om vad vi hanterar i hjälpen och avsnittet ByggLÖSEN här. Hoppa att denna ändring underlättar för er.
Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2024-12-10
11:06
Hej @Andrea3 Ser att jag helt har missat att uppdatera denna tråden och ber om ursäkt för det.
Den 5/11 släppte vi version 2024.4 av Visma Lön 300/600 och i den versionen har vi stöd för ByggLÖSEN och ders version 2.2 av rapporteringen vilket innebär att vi hanterar lönetillägg. Du kan läsa mer i vår skrivna hjälp och avsnittet ByggLÖSEN» Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2024-12-03
11:10
Hej @HansLindblom
Tack för din fråga!
Jag förstår din situation och det verkar som att det handlar om en inställningsfråga. Du kan prova att lösa detta genom att gå in under Inställningar - Kassa- och bankkonton.
Klicka på ditt företagskonto och välj "avbryt aktivering". Det kan vara så att någon av misstag har klickat på aktivera bankkoppling, även om ni inte använder det i er förening.
Om detta inte löser problemet är du alltid välkommen att kontakta vår kunniga support så hjälper vi dig gärna.
/Tinna
... Visa mer
2024-11-06
13:38
1Gilla
Hej, Det ska bli spännande att se hur det ser ut när vi har uppdaterat. Tack så här långt 🙂
... Visa mer
2024-10-04
13:59
1Gilla
Epilog. Nu har jag skapat löneart 33341 <modifiering av 3334> med beräkningsformel: -(Månadslön/(PeriodensArbetsdagar*8)) ...och den ger önskat resultat, dvs baserar löneavdraget på totala antalet timmar för den månad/period då frånvaron inföll. Man kan resonera om det är rätt att timavdrag ska skilja mellan månader men det jag kommit fram till är att det ger mest rättvist avdrag. Not: Grundproblemet uppdagades då en anställd hade varit frånvarande en hel månad förutom ett fåtal timmar. Med timavdrag så blev personen skyldig pengar på grund av att perioden innehöll fler timmar än företagsinställningens standard (175 timmar). Tack igen @Cecilia Towner för att du förklarade hur PeriodensArbetsdagar fungerar. mvh, stabo
... Visa mer
2024-06-24
16:11
1Gilla
Hej @Anneli Sv och @AJ Grävfirma Vi har nu släppt en rättningsversion av Lön 300/600, version 2024.31 där detta felet är åtgärdat. Om ni inte redan har löst det med supportens hjälp så rekommenderar jag er att uppdatera till den versionen och skicka om lönebesked på nytt och då endast till de som saknade info på sina tidigare lönebesked. Ni kan läsa mer i nyheter. Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2024-04-25
14:05
Hej Cecilia, Och stort TACK för dina uppdateringar i olika steg. Jag ser fram emot att få fortsatt information när nytt dyker pp. /Anneli
... Visa mer
2024-04-19
11:30
1Gilla
Hej Du bör först redovisa uttaget/Återköpet/försäljningen som en vinst på konto 8220 och sedan bokför du upp nyanskaffningen på konto 1385. Detta för att det faktiskt skett ett återköp och en vinst har gjorts. Gällande skillnaderna mellan hur det hanteras i K2 och K3 regelverket så rekommenderar jag att du läser igenom denna länk som kommer från förenade auktoriserade revisorers (FAR) tidning Balans.
https://tidningenbalans.se/artikel/experten-11-fragor-och-svar-om-kapitalforsakring-enligt-k2-och-k3 Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2024-04-04
09:25
Hej! Idag har vi släppt en ny version av Lön 300/600, version 2024.2. I den versionen har vi nu stöd för att skapa XML-fil även för Den Norske Bank (DNB). Inställningarna för att hantera detta gör du som vanligt under Arkiv- Inställningar - Företagsisntällningar - Utbetalning. Versionen finner du via programmet och Hjälp - Uppdatera programversion eller via vår hemsida och meny ladda ner & uppdatera. Vill du läsa mer om fler fina nyheter i den här versionen så kolla i versionsnyheterna i skriven hjälp. Ha en fin dag!
... Visa mer
2024-03-27
14:38
Hej @EmelieH
Precis som min kollega Tinna skriver så när rutan “har slutat och slutlön är utbetald" är markerad i anställningsregistret så kommer man som anställd inte längre med på lönekörningar eller rapporter. Detta gäller däremot inte rapporterna till Fora och det ska vi självklart förtydliga i hjälpen.
Det låter mycket oroväckande att ni saknar en anställd som har slutat på er månadsrapportering till Fora. Precis som vi tog upp på webbinariet och som deet står i hjälpen så tar vi idag med en anställd 2 månader efter det att man har lagt in ett slutdatum gällande Fora på den anställde. Detta så att man hinner rapportera både datum för avanmälan och slutlönen innan man inte kommer med längre. Om ni fick ett fel på underlaget till Fora så hjälper vi er gärna att kika på det men önskar då att du kontaktar supporten så att vi kan få kolla resterande inställningarna på den anställde i Visma Lön. Tack för att du hörde av dig till oss och ha en fin påsk! /Cecilia
... Visa mer
2024-03-18
14:33
Hej @Jens M
Tack för att du skriver till oss.
Här får du två olika alternativ 🙂
Förstår jag det rätt att du har lämnat in din rapport för januari till Skatteverket manuellt? Om du inte har gjort det kan du lägga till lönen som missat för januari nu i mars. Du lägger då in en extra rad på lönebeskedet och skriver att det avser januari.
Vill du inte göra det får du ångra klarmarkeringen och bokföringen för februari och mars för att sedan kunna skapa lönekörningen i januari. Tänk på att ångra mars lönekörning före februari osv.
Får du inte det att fungera rekommenderar jag att du slår en signal till supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Ha en fin eftermiddag.
/Tinna
... Visa mer