2019-02-06
11:44
Hej Sampletekk och Annica, Jag tar detta vidare och lägger in ett önskemål om förändring/förbättring utav hjälptexten gällande denna funktion. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-01-14
08:10
1Gilla
Ah! Ja då är det skillnad. Ber om ursäkt. Missade den detaljen! Mitt generella tips är att sätt av till periodiseringsfond om du känner dig osäker på om du kommer att redovisa förluster framöver eller att du vill matcha det mot lön i bolaget ett annat år. I ett AB betalar du en liten ränta på periodiseringsfonder då man kan se det som ett lån från staten. Har du inte behov av att låna pengar så kanske det är bättre att skatta fram det. Du kan bara ta utdelning på fritt eget kapital. Mvh Lovisa
... Visa mer
2019-01-10
09:48
1Gilla
Hej T_Salama, När man väljer att skicka elektroniska fakturor via Autoinvoice så fungerar det så här i eEkonomi: Du skapar fakturan på samma sätt som vanligt oavsett hur den ska levereras till kunden. Nu när du är klar med fakturan så måste du välja Bokför och skicka e-faktura via Autoinvoice. Det första valet du gör på en specifik faktura avser hur du vill att kunden ska få den. Efter det kan du precis som du skriver välja att skapa en pdf för egen del. Det är så här vi har valt att utveckla denna funktionen i programmet. Men tar gärna din forumtråd vidare till utveckling som ett önskemål på hantering av en förbättring på funktionen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-01-22
15:53
rättning: konto 2990 skall krediteras (- 2 000.-)
... Visa mer
2019-01-07
14:25
Hej Dalbery, Vi har ingen särskild kontoplan att importera idag för taxibranschen. Utan du kan precis som Fredrik skriver välja att aktivera konton eller skapa egna konton under Inställningar - Kontoplan. Vill du aktivera ett konto kan du söka efter det i sökrutan och då är det viktigt att bocka i rutan Visa även inaktiva poster. Klicka sedan på det valda kontot och redigera. Sedan bockar du i rutan Aktiv och sparar. Har du däremot en kontoplan från taxibranschen så kan du läsa in den under Inställningar - Import och export - Import och export av kontoplan - Ny import. Detta så länge den är korrekt uppställd i .csv format. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-01-07
10:28
Hej Adrian_81, Jag har testat lite hos mig själv och får ej samma fel som du skriver här. Vilka inställningar har du gjort under Anställda - Skatt? Är det så att du möjligtvis har några förmåner utöver din månadslön så att det skattegrundande beloppet är högre än 50 000 kr? Kan du möjligtvis ha redovisat flera löneutbetalningar på samma månad för då är det så att Visma Lön Direkt beräknar skatten på den totala bruttolönen för den perioden. Återkom gärna med mer info så tar vi det vidare därifrån. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-01-07
14:40
1Gilla
Tack. Har fått det ordnat 🙂
... Visa mer
2018-12-28
15:48
1Gilla
Toppen, jag tror att jag förstår. Tack för hjälpen!
... Visa mer
2018-12-28
13:13
1Gilla
Hmm. Tänk på att du skall bokföra eventuell vinst på den sålda och att du egentligen skall redovisa hela inbytets omsättning och full utgående moms och sedan full ingående moms på köpet.
... Visa mer
2018-12-28
08:52
Hej hw1020, Har sökt lite på detta och hittade denna länken till SCB med deras beräkningsformel för att räkna med index. Kanske hade du redan kikat på den men ville ändå länka till den. Hoppas den kan vara till nån nytta. Ha ett gott nytt år! /Cecilia
... Visa mer
2019-01-10
19:28
1Gilla
Ja det blir rätt Mikael
... Visa mer
2018-12-21
07:13
Hej EnZoo, Den utskriften du har idag gällande artiklarna i ditt eEkonomi är under Inställningar - Import och Export - Import och export av artikelregister - klicka på raden och välj Ny export. Nu skapas en .csv fil som du kan öppna i Excel eller Google kalkylblad. I denna lista som du då får fram har du artikelnummer, namn , momskod, enhet, pris exkl moms, inköpspris och lagersaldo. Här kan du välja vilka kolumner som inte intresserar dig och justera din lista efter dina önskemål. Hoppas denna hjälper dig. Ha en god jul! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-19
20:38
Hej Robert, Har du registrerat frånvaron via snabbvalet övrig frånvaro så går det jättebra att ändra det i efterhand även om du upptäcker det två månader senare. Detta så länge det är på samma semesterår och inget semesterårsavslut har gjorts. Då kan du via Kalendariumet välja att korrigera ditt snabbval för att kunna lägga in det på nytt och kontrollera då så att den nya registreringen blir korrekt markerad till ej semestergrundande. Vi har en jättefin skriven hjälp på detta Hur rättar jag felregistrering av frånvaro från semestergrundande till ej semestergrundande frånvaro? Känner du dej osäker på om du gör rätt så kontakta supporten så hjälper dem dig gärna. Ha en trevlig kväll! /Cecilia
... Visa mer
2019-01-28
13:07
Hej, Detta är nu rättat. Väljer du att registrera 2 timmars frånvaro så är det även det som kommer synkroniseras över till lön när man arbetar med säsongsarbetstid. Ha en fin dag!
... Visa mer
2018-12-21
11:26
Hej tKt, Länken du bifogar beskriver hur man går till väga om man använder sig utav Visma Administration 500 och inte hur man gör i Visma eEkonomi. Däremot tänkte jag försöka guida dig här hur du kan ångra den och skapa om den. Den stora frågan är ändå om ni ska ångra och rätta momsredovisningen eller om detta fel ska justeras först på nästa momsredovisning. Kontrollera gärna detta med Skatteverket först. Ska ni däremot rätta det på den redan deklarerade perioden så går du in under Bokföring - Momsredovisning - leta fram perioden och klicka på raden - Åtgärder - Ångra. Nu kan du justera de verifikationer eller händelser som behöver ändras eller läggas till och sen skapa en ny momsredovisning för samma period och skicka in din rättelse. Ha en god jul! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-21
09:58
Hej ruthpozuelo, När du ska bokföra en sådan betalning där det även har skett en avgift så gör du det enklast under Kassa - och bankhändelser i ditt program. Om du då har en insättning där på 613 SEK så väljer du Matcha - Inbetalning från kundfaktura - hämtar fakturan i rullisten och sen kommer det viktiga. I rutan för betalt belopp behöver du manuellt ändra från 613 till 650 SEK istället så att kundfakturan blir registrerad som fullbetald. Nu kommer programmet notera att det finns en diff och du får välja att skapa en Ny bokföringshändelse längst ned. När du har gjort det kan du välja att matcha detta mot ett övrigt uttag och en egen kontering och sen bokföra avgiften för paypalkostnaden så. Den integration vi har idag med Paypal är via Visma webshop och inte endast med Visma eEkonomi. Om det blev ett missförstånd i kommunikationen gällande det så ber vi om ursäkt för det. Ha en god jul! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-28
07:50
Hej Petra, Visma Lön 600 har inte fullt stöd för bruten löneperiod och när det kommer till funktionen med arbetsgivarintyget så är det en sån funktion som inte hanterar det fullt ut. Det står även med i vår skrivna hjälp för programmet i avsnittet Hantera arbetsgivarintyg - Varifrån hämtas timmarna?» Läser man där under ej schemalagd timavlönad står det tydligt att om man arbetar med bruten löneperiod så hamnar den arbetade tiden på den sista månaden på löneperioden. Det som låter mycket konstigt är att dina frånvarotimmar inte har räknats ned från den arbetade tiden och inget löneavdrag har gjorts. Vilken frånvaro gäller det? Har du registrerat den via snabbval eller med manuella löneart och i så fall vilken? Är det så att denna anställde är ansluten till Visma Lön Anställd och registrerar sin frånvaro därigenom? Är den anställde timavlönad och har inställningen ej schemalagd arbetstid så räknas tiden alltid ned från de arbetade timmarna vid redovisad frånvaro men inget löneavdrag görs då den anställde faktiskt ej har arbetat eller fått betalt för den tiden. Om de arbetade timmarna ej har räknats ned så att de har fått lön trots frånvaro så vill jag att du kontaktar supporten så att vi kan få kika på det tillsammans med dig. Du hittar öppettider och kontaktvägar via kontakta oss. Ha ett gott nytt år! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-13
12:01
Hej Monica, Om du väljer att arbeta med Snabbvalen som du kommer åt både via Kalendariumet eller via Lönearbete - Lönekörning så ska programmet ge dig olika lönearter beroende på den anställdes inställningar gällande löneform och personalkategori . Testa gärna att lägga in en övertidstimme för övertid 1 och övertid 2 under snabbvalet Timlön, övertid och OB så ser du vilka lönearter och belopp programmet vill skapa på lönekörningen. Är det så att ni anser att ni ska ha ett annat belopp på de ersättningar programmet vill ge er så kan ni kontakt oss igen så hjälper vi er gärna med att ändra på löneartens beräkningsformel. Om du funderar på hur ni ska hantera övertiden då ni ej följer något kollektivavtal kan du läsa på om Arbetstidslagen på riksdagen.se eller lagen.nu Har du några mer funderingar så återkom. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-19
19:40
Hej igen, När du bokför händelsen i programmet under Kassa och bankhändelser så blir det automatiskt det konto du väljer att arbeta med där inne tex ditt företagskonto (1930) som blir motkonto till 6062. Enligt det jag har hittat när jag har sökt på bokföringssidor så bör det ej vara någon moms på en inkassoavgift av den typen. Ha en trevlig kväll! /Cecilia
... Visa mer
2019-06-24
05:56
1Gilla
Om det är EU så blir det kod 21. och glöm inte 2614/2645... Lycka till!
... Visa mer