2017-05-29
08:53
Hej! När du behöver köra programmet som administratör så beror detta på den rättighet du har i din dator. Så du behöver kontrollera så att du har korrekt behörighet i datorn. Du kan även klicka med höger musknapp på ikonen för Visma Administration på skrivbordet och välja Egenskaper och sedan bör du på fliken Kompabilitet kunna sätta en markering för Kör det här programmet som administratör. Beroende på vilket operativsystem du har på din dator, kan flikarna heta lite olika. //Linnea
... Visa mer
2017-05-29
08:23
Hej! I dagsläget är det inget stopp på att kunna fylla i mer än 25.000 kr, detta då de som är över 65 år har 50.000 som gräns. Detta finns som önskemål till kommande versioner av programmet, men fram till dess får du inte fylla i mer än 25.000 kr för rut-avdrag. //LInnea
... Visa mer
2017-05-15
13:45
1Gilla
Hej! Om det är inlagt moms på fakturorna så behöver du kontrollera om de två leverantörsfakturor som är underlag till fakturorna i programmet är inlagda i programmet på något annat löpnummer. Finns de inlagda i programmet så kan du makulera dessa två fakturor. Om de inte finns på något annat löpnummer eller med i bokföringen så måste du lägga in övriga uppgifter på fakturorna så att de är korrekt konterade och sedan kan journalföras. //Linnea
... Visa mer
2017-05-15
13:31
Hej Gema3! I vilken ruta på INK1 är detta belopp förtryckt? //Linnea
... Visa mer
2017-05-15
13:18
Hej Ekonomi! Jag ser att du varit i kontakt med oss och fått en licensnyckel mailad till dig förra veckan. /Linnea
... Visa mer
2017-05-15
12:41
Hej Stina! När du har omsättning över 3 miljoner ska du göra ett allmänt årsbokslut, inte ett förenklat årsbokslut. I Visma Bokslut är det Årsbokslut/Årsredovisning du ska välja att göra, inte K2 eller K3. //Linnea
... Visa mer
2017-05-15
12:23
Hej Emelie! Börja med att kontrollera att du gör momskontrollen på rätt period. Sedan kan du skriva ut momsrapporten och se om du får några belopp alls. Du kan läsa på följande sida http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/content/online-help/momsrapport-kontrollera.htm vad det mer kan vara som gör att du inte får korrekt momsrapport. /Linnea
... Visa mer
2017-05-15
12:10
Hej Susan! För ideella föreningar så är det inte förrän vid nästa års bokslut som ni behöver använda K2 regelverket så det är inte anpassat till ideella föreningar ännu. Antingen får du göra ett årsbokslut istället för K2, detta kan du ändra under Arbeta med - Start - Grunduppgifter årsredovisning. Eller får du använda dig av K2 regelverket, men ändra texten på de rubriker som finns i balans- och resultaträkningsmallen så att de passar till er förening. Du kan ändra namn på tex Aktiekapital till något annat om du vill och flytta kontona till rätt rubriker. //Linnea
... Visa mer
2017-05-15
11:00
Hej Ulla! Denna blanketten kan enbart kopplas till ett allmänt årsbokslut, så jag kan tänka mig att du gör ett förenklat årsbokslut? När du gör ett förenklat årsbokslut ska du ha bokfört alla avdragsgilla kostnader som avdrag och inte ha bokfört några privata kostnader alls. Även egna uttag ska du ha bokfört. Så är det ett förenklat årsbokslut du gör i den enskilda firman så behöver du korrigera så att det blir korrekt bokfört enligt de regler som gäller för privata kostnader när det är ett förenklat årsbokslut. /Linnea
... Visa mer
2017-05-15
10:54
Hej Carcer! Du kan inte kopiera den befintliga resultatrapporten, eller någon annan rapport till rapportgeneratorn. Utan du måste göra den från början och där ange hur den ska se ut. /Linnea
... Visa mer
2017-05-15
10:52
Hej! Det finns en utskrift under Utskrifter - Offert/Order/Faktura som heter Utskrivna fakturor. Denna går att ta ut till skrivare eller pdf och här kan du göra urval på datum, fakturanummer mm. Det kanske fungerar för dig att du har märkt fakturorna för att de ska skickas med epost och då först skickas iväg med epost. Och att du sedan använder denna utskriften för att få ut dem på papper. //Linnea
... Visa mer
2017-05-15
10:37
Hej Valter Wallin AB! Det går inte att ställa in en egen nummerserie i programmet. Det du kan göra är att innan du skapar räntefakturorna så går du till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Nummerserie och på faktura anger det fakturanummer du vill att nästa räntefaktura ska få. Sedan skapar du räntefakturorna och sen går du tillbaka till inställningarna och ändrar tillbaka till det nummer som stod där från början, som blir det nästa gång det skapas fakturor. //Linnea
... Visa mer
2017-05-04
09:19
Hej Christina! Det finns lite olika inställningar för ut leverantörsfakturorna ska bokföras. Dels går det att i arkiv - inställningar - företagsinställningar - bokföring markera att du vill ha en verifikation per leverantörsfaktura. Och har du denna markeringen så kommer verifikationstexten vara löpnummer och leverantörsnamn eller leverantörsnummer. Sen går det även att vid utskriften av leverantörsfakturajournalen markera att du vill ha ett detaljerat bokföringsunderlag. och har du då på dina konton i kontoplanen valt att transaktionsinfo är tillåtet, så kommer det på varje rad på leverantörsfakturajournalen stå vilket löpnummer och leverantörsnummer/leverantörsnamn den tillhör. Och du behöver vid utskrift av tex huvudbok markera att även transaktionsinfo ska skrivas ut. Om du inte har någon av dessa inställningar så kommer verifikationstexten vara Leverantörsfakturajournal xxx och sen bara en klumpsumma av alla fakturor som är med på journalen. Hoppas att detta är till hjälp för dig att enklare kunna stämma av huvudboken. //Linnea
... Visa mer
2017-05-04
09:11
Hej Janne! Detta redovisas på N3A blanketten. Sidan 3 handlar om anskaffningsutgiften. //Linnea
... Visa mer
2017-05-04
08:16
Hej Pia! Ja, du behöver ta hänsyn till detta när du i år beräknar räntefördelningen. //Linnea
... Visa mer
2017-05-04
08:05
Hej Rikard! På denna forumtråd kan du läsa hur vi rekommenderar att du bokför inköp och försäljning av VMB varor. https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/vmb_varor //Linnea
... Visa mer
2017-05-04
07:30
Hej Katrina! Det finns ingen sådan här inställning. Utan du behöver använda kommatecknet när du skriver in beloppen. Det som LW kanske tänker på är att det i budgeten går att markera längst ner att du allt som matas in är i tusental, så att istället för att skriva in 100 0000 skriver du in 100 så multipliceras det med 1000. //Linnea
... Visa mer
2017-05-01
10:56
Hej Pelle! Jag ser att du har varit i kontakt med vår support via chatt och mail i dag så att vi kan hjälpa dig vidare med ditt problem. //Linnea
... Visa mer
2017-05-01
08:51
Hej! Det stämmer som du säger att om du inte tar utdelning för hela årets gränsbelopp så sparas det till nästa år, och då räknas det upp något, och du får ett nytt totalt utdelningsutrymme. Och om detta inte utnyttjas helt så sparas det till nästa år. Om du har lämnat in K10 varje år med nya gränsbelopp, sparat underlag och utdelning så ska det vara förtryckt på skatteuträkningen vilket ditt sparade underlag i år är. Om du inte har lämnat in K10 tidigare år så behöver du i tidigare års skatteprogram antingen skapa K10:or eller använda Fåmansbolagskalkylen för att beräkna underlaget från 2013 i ditt fall. Sedan bör du även kontrollera med Skatteverket om de vill att du ska lämna in K10 för de gamla åren eller om det räcker med att du beräknar underlaget själv. //Linnea
... Visa mer
2017-04-26
06:34
Hej Johangeorg! Det går inte att få in anteckningarna i mallarna i programmet. När du skapar offert, order och fakturor i programmet på en kund som har en anteckning så kommer anteckningen upp i sidopanelen till höger så att ni ser de krav som denna kunden har och inte behöver göra en egen utskrift för att se denna informationen. Då du har administration 2000, kan du göra egna rapporter i programmet. Och där kan du välja att få ut anteckningen på kunderna. Så du kanske kan göra en rapport istället och använda er av. Du kan läsa mer om att skapa egna rapporter på vår hemsida https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/content/online-help/rapportgenerator-skapa-rapporter.htm //Linnea
... Visa mer