2017-03-24
13:03
1Gilla
Lägg upp subkonto eller resultatenhet. Då har du inte dubbla uppsättningar av alla konton. Däremot måste du fortfarande ha vissa konton dubblerade om de skall användas för momshantering. //Davor
... Visa mer
2017-03-24
11:22
1Gilla
En lite stilla fråga.... VARFÖR bokföra mot lager om du INTE har något läger? Känns lite som att gå över ån efter vatten och komplicera sitt liv fullständigt i onödan...... OM du nu ändå skall envisas med att köra med lager får du lägga upp ett konto för EU inköp som du i momshänseende kodar som MOMSKOD 20 Mitt förslag är konto 1406 så att du följer i samma spår som konto 4056 för EU inköp. Davor P
... Visa mer
2017-03-24
08:58
1Gilla
Har du provat att skapa en separat prislista för exportkunder med svenska som språk och EUR som valuta? Har du rätt i konteringsmallen så att export hamnar på rätt ställe i momsrapporten? Hoppas att detta kan hjälpa dig. Är lite osäker på exportbiten.... Davor P
... Visa mer
2017-03-24
08:27
1Gilla
Gå in under ARKIV - MALLAR/RAPPORTGENERATOR - URSKRIFTSMALLAR Välj din den mall du använder/vill redigera Klicka på ÄNDRA När du är inne på själva mallen är det dags att kavla upp ärmarna 😉 I OBJEKTLISTAN markerar du FtgLogo Klicka på pilen vid raden VALD BILD Välj den logga du vill ha in och klicka på ÖPPNA Gör en provutskrift så att det är rätt utseende på loggan. Eventuellt får du redigera bilden för att den skall passa in bättre på pappret. Sen är det bara att spara mallen och börja om med nästa mall. Davor P
... Visa mer
2017-03-23
07:42
1Gilla
Gå in under ARTIKLAR/LAGER - ARTIKELREGISTER Markera alla artiklar som har med El MATERIAL att göra Klicka på MASSUPPDATERA Vid raden TYP AV RUT/ROT bockar du i rutan LÅS UPP Nu kan du sätta rätt beteckning på artiklarna Klicka på MARKERADE för att se exakt vilka artiklar som "drabbas" av ändringen Klicka på OK Vänta en stund till dess datorn har tuggat färdigt med uppgiften. Davor P
... Visa mer
2017-03-22
08:24
Hamnar dina beställningar under fliken INKÖP - BESTÄLLNINGAR? Ar varorna du beställt markerade som LAGERVARA i ditt artikelregister?
... Visa mer
2017-03-22
08:13
1Gilla
Hur ser det ut under INKÖP - INKOMMANDE FÖLJESEDLAR? Finns dina beställningar där? Då tror jag att det är där du kan bocka av vad som kommit och vad som är restat hos leverantören. Eftersom jag inte jobbar med beställningar på det sättet gissar jag bara, så du får ta det med en nypa salt.... Davor P
... Visa mer
2017-03-22
07:57
Det beror på att detta sigill inte är en fysisk bild i din dator utan den genereras "vid behov" med dagsaktuell information och läggs ut. Jag misstänker att du får prata med UC och beställa ett sigill för tryck. Alternativt skapa en egen bild som du sparar på datorn och lägger upp. DOCK vet jag inte om UC tillåter denna variant officiellt....... Du kan lägga in denna info var som helst på fakturan. Den behöver inte finnas överst på pappret tillsammans med loggan utan den kan du lägga i närheten av eventuell QR kod. Davor P
... Visa mer
2017-03-22
05:24
Hör med UC hur sigillet är utformat först. Eftersom detta sigill (förmodligen) uppdateras dagligen är det en länkad historia som skall bäddas in i fakturan. I annat fall är det att lägga det som en grafisk bild som om det vore en logga. När du vet hur den biten är skapad kan jag hjälpa dig vidare med att skapa rätt info direkt på fakturamallen. Davor P
... Visa mer
2017-03-17
09:15
Gå in under FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - BOKFÖRING och gör en ändring där. Du har ett par alternativ att "leka med" Det enklaste är att ändra när påminnelsen skall dyka upp OM du vill ha påminnelse. Sen kan du även ändra i "reglerna" för låsningen. Vad har du för redovisningsperiod för moms? Det styr lite vad som anses som "god redovisningssed". Davor P
... Visa mer
2017-03-16
11:26
Jag föreslår alltid att man arbetar över orderhanteringen. Då ser du lättare vad du gör och kan följa hela flödet från offert till betalning från kund..... Det finns vissa verksamheter som jobbar med följesedlar. Byggbranschen är nästan tvungen att göra det. Det har förekommit lite för ofta att byggmaterial hamnat på "fel adress"......
... Visa mer
2017-03-16
10:08
1Gilla
Knappandet blir svårt att komma ifrån om inte de tar emot beställningarna elektroniskt. Om de använder AUTOINVOICE så kan kanske beställningarna göras elektroniskt från kunderna och då har man tagit bort en del av knappandet. Sen blir det inte mycket mer knappande bara för att man väljer att stansa uppgifterna i en order först istället för beställning. Fördelen med ordermodulen är att man kan göra ändringar innan fakturan skapas på ett enklare sätt (tycker i alla fall jag.....) Andra fördelar är att man ser i ett tidigare skede orderingång och eventuella bristvaror kan upptäckas tidigare.... Vad är det som gör att de måste ha med en följesedel? Går det inte att lägga in fakturan med leveransen?
... Visa mer
2017-03-16
09:32
1Gilla
Jag rekommenderar att du använder dig av följande "tågordning" * eventuell offert 1. skapa order av beställningen/offerten 2. Skapa följesedel av beställningen och lägg i försändelsen 3. skicka beställningen - eventuell fraktsedel med möjlighet till kollispårning Här får du även möjlighet att hålla koll på eventuella restnoterade artiklar som inte kommer med försändelsen så att dessa kan faktureras separat eller avvakta med faktura till dess hela beställningen är ivägskickad i sin helhet. 4. Skapa faktura Där finns inte mig veterligen någon automatik för att skapa båda dokumenten "samtidigt" Davor P
... Visa mer
2017-03-14
11:09
Hur ser det ut om du kör ut en detaljerad momsrapport? Vad får du för fel? Lite svårt att säga vad som skall ändras för att det skall bli rätt. Kan du lägga ut en skärmdump på momskontrollen? Davor P
... Visa mer
2017-03-13
06:18
1Gilla
Går det inte att skicka kreditfakturan till Autocollect? Om det fungerar bör de ju den vägen kunna dra av krediten från skulden samt ränta och övriga avgifter med automatik. Har själv inte provat så det kan vara så att jag bara svamlar en massa goja.... 😉 Davor P
... Visa mer
2017-03-10
10:12
1Gilla
Anläggningsregistret har tagit bort tillgången som den skall göra. Vidare konterar du själva försäljningen enligt följande: Debet 1930 55 000 Kredit 3054 55 000 (Momsfri försäljning) Davor P
... Visa mer
2017-03-08
13:34
1Gilla
du kan välja ett antal noggrannhetsvarianter i denna lista. Normalt har du väl betalningsvillkor på max 30 dagar netto. Sätt då detta datum i första rutan så får du alla kundens fakturor under respektive kundnummer. om du väljer omfattning KUNDSUMMERINGAR får du bara en rad per kund utan ingående fakturor Väljer du omfattningen TOTALSUMMA får du en summa per förfallodatum. Davor P
... Visa mer
2017-03-08
12:08
1Gilla
Gå in på UTSKRIFTER - RESKONTRA - Linviditetsrapport Här kan du välja 4 olika datum som du vill ha med på utskriften. Du får då ut lista sorterad på kundnummer och per förfallodatum. Kolumnerna innehåller förfallodatum fram till första datumet och mellan föregående och nästa datum på de övriga tre kolumnerna. Detta fungerar både på Kunder och Leverantörer. Davor P
... Visa mer
2017-03-06
14:56
Ber om ursäkt för att jag missuppfattade det hela. Ligger bilagan du bifogar som en PDF?
... Visa mer
2017-03-06
09:19
Jag tror inte du skall behöva skicka med fakturan som bilaga. Det blir lite "tårta på tårta" tror jag. Davor P
... Visa mer
2017-03-06
05:54
2 Gillar
Hej Roffe, Det finns inga egentliga relationer mellan de olika kontona. Däremot använder man ju vissa konton tillsammans vid registrering av verifikationerna. Det närmaste "matematiskt samband" är om du själv skapar automatiska fördelningar så att du exempelvis vid registrering på konto 4410 eller 4420 (inköp omvänd byggmoms) har en automatfördelning så att programmet "lägger till" momsen som hamnar på konto 2617 och 2647. Davor P
... Visa mer
2017-03-02
12:51
3 Gillar
Prova stänga ner programmet och starta det igen. Det bör lösa problemet på det enklaste sättet. Davor P
... Visa mer
2017-02-28
15:02
1Gilla
Du går in och för över UB enligt följande: Gå in på BOKFÖRING - INGÅENDE BALANS Klicka på "överför UB från föregående år Prova köra ut rapporten igen. Davor
... Visa mer
2017-02-28
14:33
1Gilla
Då får du kreditera december månads momsrapport först. Kör sen ut ny momsrapport för december Kör ut momsrapport för januari. Detta innebär sannolikt att du får göra en rättelse för momsen för december månad, men det kan du nog vänta med till dess bokslutet är färdigt för 2016 (om du har kalenderår som räkenskapsår). Davor P
... Visa mer
2017-02-22
06:38
1Gilla
Jag hade förslagsvis kört det på antingen 6490 - övriga förvaltningskostnader eller 6590 - Övriga externa kostnader Davor P
... Visa mer
2017-02-16
11:08
Kan också vara så att det på kortbetalningskvittot står angivet moms. Däremot kan det på det riktiga "kassakvittot" stå att det är momsfritt.... Annars är det mycket möjligt att det blivit fel i deras system och att de råkat lägga moms på vaccinationen.....
... Visa mer
2017-02-16
10:21
1Gilla
Saxat ur SKVs material: Företagshälsovård Företag som säljer företagshälsovård har ofta både momspliktig och momsfri verksamhet. Momsfri sjukvård kan t.ex. vara hälsoundersökningar och vaccinationer.
... Visa mer
2017-02-16
10:17
1Gilla
Det kan vara så att det är en momsfri tjänst. Har för mig att fårdsektorn INTE omfattas av moms.
... Visa mer
2017-02-15
07:00
1Gilla
Gör en bokföringsorder och korrigera den vägen. Davor P
... Visa mer
2017-02-14
15:14
1Gilla
Har du fått faktura på detta eller vad har du för underlag? Ett alternativt konto skulle kunna vara 7610 - Personalutbildning.
... Visa mer
2017-02-14
12:56
1Gilla
Vem har fått pengarna? Har det gått direkt till skolan eller praktikanten? Det normala är att det läggs in som extern tjänst av något slag... 6800 - Inhyrd personal kanske? Davor P
... Visa mer
2017-02-14
10:15
1Gilla
Gå in under BOKFÖRING - KONTOPLAN Bläddra dig ner till "30-kontona" i listan och se efter så att du har rätt MOMSRAPPORTKOD på respektive konto. Det bör vara följande koder: 05 - Full moms 25% 05 - reducerad moms 12% 05 - reducerad moms 6% För att ändra en eventuellt felaktig momskod dubbel-klickar du på det konto du vill ändra inställningarna på och ställer in rätt kod för kontot i frånga. Davor
... Visa mer
2017-02-14
09:46
1Gilla
Vad är det för momskod som inte blir rätt? Vilket konto är det som inte kommer med i rapporten? Davor P
... Visa mer
2017-02-13
13:25
1Gilla
Det kan nog vara lite svårt att rättfärdiga. Skall det klassas som friskvård så skall samtliga anställda åtnjuta denna förmån..... Det kan dock anses att det är i den anställdes eget intresse att hålla sig frisk...... Jag kan dock mycket väl ha fel..... Davor P
... Visa mer
2017-02-10
06:19
1Gilla
Jag tror inte det finns någon begränsning egentligen. Programmet döper normalt företaget till FTGXX när den skapar bolaget. Sen kan du lägga in alla testbolag i en separat mapp på hårddisken för att separera dem lite extra. Det påverkar inte programmet i sig. Davor P
... Visa mer
2017-02-10
06:14
1Gilla
Har inte jobbat i Fortnox, men så länge du kan exportera en SIE 4 fil får du med dig bokföringen åtminstone. Däremot är det värre med alla fakturor som ligger i reskontrorna. Dessa är lite svårare att plocka in i Visma, men det kan man nog leva med ett tag..... Davor P
... Visa mer
2017-02-09
12:55
1Gilla
Du går först in under fliken BETALNINGAR - BETALNINGSPÅMINNELSER. Här ser du alla förfallna fakturor. Markera de betalningar du vill skicka påminnelse på Klicka på SKRIV UT - Kontrollera att utskriften blivit rätt innan du godkänner utskriften När det sen är dags att gå vidare till steg 2 och inkasso går du in på BETALNINGAR - AUTOCOLLECT. Markera de fakturor som skall vidare till autocollect. Klicka på SKICKA UPPDRAG. Davor P PS. Jag har inte själv använt mig av tjänsten än.....
... Visa mer
2017-02-09
12:34
Du väljer att först skicka påminnelse i programmet. Sen har jag för mig att "god inkassosed" kräver att man alltid skickar en påminnelse före inkassoåtgärd. Båda dessa sköter du via Administration. Davor P
... Visa mer
2017-02-09
06:02
Har inte använt något av dessa program, men vi använder SWINX SCANLEV från ett malmöföretag. Du har redan i Visma Administration möjlighet att ta in en del av fakturorna via AutoInvoice, men det går inte att hantera pappersfakturor eller PDF fakturor tyvärr. Det som däremot är bra med fakturor inlästa via Autoinvoice är att du från en del leverantörer kan få med artikeluppgifterna och kan lagerföra inköpt material. Nackdelarna övervägde valet av externt system. ScanLev har kopplingar så att du kan jobba både "på kontoret" och medarbetarna kan attestera ute på fält vid behov. De fakturor som kommer via AutoInvoice läggs in automatiskt i registret och kan sen distribueras till respektive medarbetare med en knapptryckning. Alla fakturor konverteras till PDF efter inläsning, men UTAN teckentolkning. Allt hamnar som en grafisk bild, mågot som jag tycker är lite synd. Programmet hanterar även QR-koder så att man via denna får in det viktigaste från fakturan, såsom: Leverantör Fakturanummer Fakturadatum Förfallodatum Totalbelopp moms. För mer information kan ni prata med Björn Serenhov på tel 040 - 680 83 31 - Direkt (SWINX AB) Davor P
... Visa mer
2017-02-06
10:56
2 Gillar
Får vi skicka vidare till utvecklarna 😉
... Visa mer
2017-02-06
10:55
2 Gillar
Boka bort det som "kassarabatt" eller ej avdragsgill kostnad. På det viset påverkas inte momsen. I och med att det är en ROT faktura blir det en del extra arbete med att rätta till det hela. I och med att man sökt och beviljats rot får man i detta läge bita i det sura äpplet..... Davor P
... Visa mer
2017-02-06
10:40
Man får ju ut det totalt sökta ROT beloppet på fakturan samt fastighetsbeteckning eller organisationsnummer för BRF.
... Visa mer
2017-02-06
09:35
Jag har missat detta ställningstagande, men har inte haft några problem med att SKV har gnällt på just denna del. SKV ser ju normalt inte din kundfaktura om de inte speciellt begär in denna. Enda sättet att få med personnummer är att manuellt lägga in dessa på en fakturarad tror jag. Davor P ------ Tillägg till texten: Jag kan inte i detta ställningstagande se att ALLA måste stå på fakturan. Du har ju normalt bara haft kontakt med EN part även om flera äger fastigheten. Som jag tolkar det hela så är det de som fått arbetet utfört som skall visa att de har rätt till avdraget när de sen skall deklarera avdraget för egen del. Du som företagare har ju fullföljt din del av "avtalet" genom att söka på de individer som kunden uppgett. Skulle det sen visa sig att någon av dessa inte har rätt till ROT så skickar du ett restkrav till den som du ställt ut fakturan till. Sen är det denna persons huvudbry att få in de pengar som hen måste betala till dig.... Davor
... Visa mer
2017-02-01
15:30
1Gilla
Har inte själv använt mig av tjänsten, men hur/vad har du gjort fram till nu? Har du fått betalt från Visma Collectors för fakturan? Davor
... Visa mer
2017-02-01
13:13
Det var ju underligt. Går det inte bara köra en "sök och ersätt" igenom filen? eller är det bara namnet på själva filen som behöver ändras?
... Visa mer
2017-02-01
13:00
Det skall inte vara några problem ett "leka" i befintlig fil så länge den är sparad som textfil eller excel format. Har du sparat den som PDF blir det lite jobbigare att ändra. Fördelen med att spara i excel format är att du då enkelt kan gå in och göra egna extra beräkningar vid behov. Davor P
... Visa mer
2017-02-01
07:22
Är 47 kr ditt försäljningspris eller inköpspris? Har du moms i ditt pris på 47 kr? Lagervärdet skall vara det lägre av anskaffningspris eller åreranskaffningspris när du beräknar värdet till bokslutet. Kan där ligga en avskrivning för kurans på normalt 5%? Davor P
... Visa mer
2017-01-31
10:21
2 Gillar
Har lite svårt att tänka mig att det är avdragsgillt.... Använd konto 6992 - Övriga ej avdragsgilla kostnader Alternativt om revisorn godkänner avdraget bokas det mot 6991 Davor P
... Visa mer
2017-01-30
10:10
2 Gillar
Hej Emelie, Det verkar som att du ger dig själv mer arbete än du egentligen vill ha..... Jag rekommenderar å det starkaste att du INTE blandar ihop dessa uppgifter. Som du säger så vill du ha detta separerat från övrig försäljning. Det enklaste sättet att göra detta på är att använda ett eget konto för denna försäljning. "vanlig försäljning" - 3010 eller 3051 "Konstgalleri" - 3110 eller 3151 "vanliga inköp" - 4010 "Konstgalleri" - 4110 På detta sätt får du rätt på både ingående och utgående moms. Jag tror inte att skatteverket kommer tycka om din "specialare" att bara redovisa mellanskillnaden mellan inköp och försäljning..... Se till att koppla de nya kontona till rätt momskod, 31XX till momskod 05. OM det däremot är så att du köper in verken UTAN moms skall du använda dig av VINSTMARGINALBESKATTNING och dessa regler istället. Davor P
... Visa mer
2017-01-27
05:23
2 Gillar
Hej, Det var ett par år sedan jag jobbade med rabattavtal och den biten, men jag skall se om jag kan damma av kunskaperna... Jag har för mig att filen skall vara en KOMMA-separerad textfil. Om du kopierar in det till Excel så skall du där kunna spara filen som en CSV-fil. Har för mig att detta bör hjälpa dig en bit på vägen. Davor P
... Visa mer
2017-01-26
10:14
1Gilla
Konto som slutar på en "nolla" brukar normalt användas som ett samlingskonto. Har man olika typer av datorer som man vill separera åt brukar man gå ner "ett steg" i hierarkin. 1250 Datorer (gruppkonto om man inte delar upp det mer) 1251 Datorer företaget 1257 Datorer personal (var populärt för ett par år sedan med bruttolöneavdrag på personalköp av datorer)
... Visa mer
2017-01-26
09:39
Det låter som en väldigt dyr dator........ Jag hade för mig att man "alltid" skrev av datorutrustning direkt på grund av den snabba utvecklingen i dag. Davor P
... Visa mer
2017-01-25
09:38
1Gilla
Det är nackdelen, men klickar du på förstoringsglaset med pil åt antingen höger eller vänster så kommer du till nästa kreditfaktura. Jag vet att det inte är den smidigaste vägen att söka på, men det är den som för tillfället finns att tillgå till dess de filat färdigt på en uppdaterad variant av sortering & sökning bland fakturorna.
... Visa mer
2017-01-25
09:18
Vad fick du för resultat?
... Visa mer
2017-01-25
08:50
1Gilla
Gå in under faktura Klicka på SÖK Bläddra ner till fältet "FAKTURATYP" Fyll i K* - Nu söker den upp alla kredit-fakturor oavsett kundnummer eller vad du sorterat listan på. - För att gå till föregående eller nästa klickar du på raden under där du har 2 förstoringsglas med pil åt höger eller vänster. Davor P
... Visa mer
2017-01-25
06:59
2 Gillar
Ligger artiklarna redan inlästa i ditt artikelregister eller skall detta göras i samband med prisuppdateringen? Varifrån kommer prislistan? Vad använder du för filter? Har du någon konvertering av artikelnummer från leverantören? Davor P
... Visa mer
2017-01-24
09:34
Du kan komma runt problemet genom att få en betalfil från din bank - återredovisningsfil. Då kommer nästan allt upp med korrekt datum och fakturanummer. Detta gör att du får mindre "handpåläggning" och risken för felstansning minskas rejält. Kostar en slant, men det är det definitivt värt om man har många betalningar. Davor P
... Visa mer
2017-01-23
07:10
1Gilla
Jag hade rekommenderat fakturametoden rakt igenom istället. Det gör det mycket lättare att följa. Hur som helst..... För att återgå till ditt problem. Eftersom du har en kundreskontra måste du göra en bortskrivning via reskontran. Går du direkt in i bokföringen får du inte siffrorna till att stämma..... Leverantörsfakturan konterar du mot 1999. 1999 Kredit ???? Debet Eftersom jag inte vet vad det är för leverantörsfaktura så har jag ingen aning hur du skall kontera den...
... Visa mer
2017-01-23
06:18
1Gilla
Jag tror att du måste radera året och börja om för att kunna ändra på det..... Davor P
... Visa mer
2017-01-23
06:14
1Gilla
Jag tror att du måste köra antingen eller....... Du kan/bör inte köra kontantmetoden i ena fallet och fakturametoden i andra fallet. Det hela gör ett fruktansvärt rörigt elände med mycket att hålla reda på så att allt blir rätt och riktigt..... Du bör ju ha antecknat leverantörsskulden i samband med bokslutet, eller? Kör du allt direkt i bokföringen utan att använda kundreskontra/leverantörsreskontra? Om du kör med en reskontra måste du göra bokningen via reskontran. Annars stämmer inte reskontra och bokföring med varandra.....
... Visa mer
2017-01-20
09:25
1Gilla
Hej, Nu snurrar du till det hela lite väl mycket känns det som..... Behandla kundfakturan och leverantörsfakturan separat i första läget. OM du skall kvitta en kundfaktura mot en leverantörsfaktura så håll tungan rätt i munnen.... - KUNDFAKTURAN - Lägg en bortskrivning mot konto 1999 - OBSKONTO på DEBET. På så sätt "försvinner" din fordran - LEVERANTÖRSFAKTURAN - Lägg en bortskrivning mot konto 1999 - OBSKONTO på KREDIT. Nu har du blivit av med leverantörsskulden. Då får du följande verifikationer: Inbetalningsjournal 1510 K 100 kr 1999 D 100 kr Utbetalningsjournal 2440 D 100 kr 1999 K 100 kr På så sätt har du rensat i reskontran så att den stämmer med bokföringen. Davor P
... Visa mer
2017-01-20
06:12
1Gilla
Nu börjar det hela bli väldigt rörigt för lilla mig..... Vad vill du göra med skulden? - Skriva av det som en kundförlust? - Driva in skulden? Som jag ser det har du i princip två vägar att gå i detta fall. Om du skall skriva av det som en kundförlust och få bort det från reskontran gör en ny inbetalning på NOLL kronor. Då kan du göra en bortskrivning trots att du har journalfört beloppet från början. Om du skall driva in skulden så skapa en kreditfaktura gentemot den ursprungliga fakturan och skapa en ny faktura mot den nya kunden. Sen kan du driva ärendet till inkasso/kronofogden så att föreningen får sina pengar. Jag tror inte att ni er förenings namn har ordet BANK så det är tyvärr bara att sätta hårt mot hårt.... Davor P
... Visa mer
2017-01-18
14:23
Du gör en KREDIT faktura på det beloppet som skall skickas över till ny kund. Då stämmer momsen igen.
... Visa mer
2017-01-17
12:00
1Gilla
Formellt det mest korrekta så att den nya gäldenären kan dra av momsen. Sen är frågan hur man vill göra med eventuella räntor för den förlängda kredittiden.
... Visa mer
2017-01-17
07:29
2 Gillar
Hej, Jag hänger inte riktigt med i svängarna, men jag skall försöka hjälpa dig så mycket jag kan. Oavsett VEM som skall betala fakturan i slutänden så gäller följande: 1. Du skickar faktura till kund 1000 kr 2. Kund betalar 500 och du får då ett restbelopp på 500 3. Du bokför de 500 du fått 4. Du skickar påminnelse till kund på 500 kr Härifrån har du två vägar att gå. 5A. Fakturan blir betald av någon - följ punkt 3 och bokför beloppet du får in 5B. Bortskrivning av resten: 6. Gå ner under bortskrivningar och klicka på listpilen i kolumnen BORTSKR så att du får upp en lista på alternativ. Om du inte hittar en lämplig text/konto klicka på NY och lägg in en ny post för att kunna skriva bort beloppet. Mitt förslag är antingen 3730 KASSARABATT eller 6350 KUNDFÖRLUST Davor P
... Visa mer
2017-01-16
09:43
2 Gillar
Det kan fungera att lägga båda adresserna med ett kommatecken emellan på referensens mailadress. Jag har dock INTE testat själv.... Davor P
... Visa mer
2017-01-16
07:23
1Gilla
Du har en fraktkostnad som du skall betala. Den skall in på konto 5710 - Frakter varudistribution Kunden skall betala dina kostnader.3522 - Frakter EU Momsfri Har kunden gett dig sitt VAT nummer? Då skickas allt som export UTAN svensk moms. Tänk bara på att du måste lämna in en kvartalsrapport till SKV för all export. Har du INTE fått ett korrekt VAT nummer skall det räknas som försäljning inom Sverige och då är det svensk moms på försäljningen. Glöm inte bort att kontrollera kundens VAT nummer för att försäkra dig om att den finns - mindre strul om man upptäcker sådant innan varan lämnar din hand... http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do Davor P
... Visa mer
2017-01-13
13:47
Då hade jag lagt två eller tre siffror först på artikelnumret för att särskilja de olika kundernas artiklar. Själv hade jag i det läget försökt ha lika långa artikelnummer hela tiden för att få styr på det. På så sätt får du dem i den ordning du vill ha (tror jag.....) Hur många kunder rör det sig om?
... Visa mer
2017-01-13
13:35
1Gilla
Det har tyvärr att göra med att det är ett fält som tar både bokstäver och siffror. Därför får du denna blandning. Mitt förslag är att du sätter ett par inledande nollor så att alla artikelnummer blir lika långa. Sen är min andra fråga varför unika nummerserier på artiklarna för varje kund? Det är förmodligen samma vara men med olika priser till olika kunder? Då är det enklare att arbeta med olika prislistor och på så sätt få ner antalet onödiga artiklar.... Davor P
... Visa mer
2017-01-13
08:52
2 Gillar
Hur ser journalen ut om du skriver ut den mot skärmen? Då ser du vilka konton som används. Då skall du få ut belopp på följande konton: 1510 30xx 2611 Får du inte det är det fel inställningar någonstans i programmet. Davor P
... Visa mer
2017-01-13
07:07
2 Gillar
Oavsett om du driver firman på hobbybasis eller inte så skall momsen redovisas om du är momsskyldig. Vid försäljning av varor och tjänster: 3041 - Försäljning Tjänst 25% moms 3042 - Försäljning Tjänst 12% moms 3051 - Försäljning Varor 25% moms 3052 - Försäljning Varor 12% moms 3231 - Försäljning OMVÄND skatt 2611 - Utgående moms (på försäljning) 25% 2621 - Utgående moms (på försäljning) 12% 2617 - Utgående beräknad moms OMVÄND 2647 - Ingående beräknad moms OMVÄND Du gör en försäljning på 100 kr ex moms: 1510 - Debet 125 kr 3051 - Kredit 100 kr 2611 - Kredit 25 kr Kund betalar fakturan efter ett par dagar: 1510 Kredit 125 kr 1930 Debet 125 kr Davor P
... Visa mer
2017-01-12
13:16
1Gilla
Det du gör är följande: 1. Gå in på FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - ARTIKLAR/LAGER - ARTIKELKONTERINGAR 2. Här har du en eller flera "konteringskoder" som du kan välja. Dessa knyter du mot dina artiklar i artikelregistret (se lite längre ner hur) 3. Bocka för OMV. SKATT - Finns inte kryssrutor för omvänd moms måste du göra en ändring under FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - FÖRSÄLJNING. Här finns en kryssruta "Företaget fakturerar enligt regler för omvänd momsskyldighet" 4. Kontrollera att du använder konto 3231 i kolumnen Omv. Skattskyldighet När detta är gjort håller programmet självt reda på vad det skall vara för momskod vid skapandet av order (eller faktura). Momskoden blir "0". Davor P
... Visa mer
2017-01-12
12:48
1Gilla
Då gör du så att du lägger in den enligt följande: 1930 - Inbetalning från kund DEBET 1999 - obskonto KREDIT (alternativt 2420 - Förskott från kund) KREDIT Då påverkar du inte reskontran över huvud taget. Davor P
... Visa mer
2017-01-12
12:40
1Gilla
Men om du ser till att ALLA artiklar kan köras med omvänd moms kommer du runt problemet.
... Visa mer
2017-01-12
11:44
1Gilla
Hur hanterade du betalningen i första läget? När betalades den? Hur betalades den? Hur bokförde du den? Beroende framförallt hur du bokförde inbetalningen är det lite olika vägar att gå för att reskontra och bokföring skall stämma. Davor P
... Visa mer
2017-01-12
11:40
1Gilla
Hej Hanna, Jag tror att det du frågar efter redan finns i Administration Om du under FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - ARTIKLAR/LAGER - ARTIKELKONTERINGAR bockar i att artikeln skall användas för OMVÄND SKATT så skall allt lösa sig "automatiskt". När du nu bockar i att omvänd moms skall gälla kommer alla artiklar bokas mot konto 3231. Davor P
... Visa mer
2017-01-09
06:00
1Gilla
Hej Anders, Lite svårt att hänga med. Vilka konton hamnar det på? Använder du olika konton för olika artiklar? Davor P
... Visa mer
2017-01-04
12:41
1Gilla
Hej, Jag misstänker att man i så fall måste ha licens för att utveckla eget API. I samband med att man beställer detta tror jag att man även får med all erforderlig dokumentation. Sen undrar jag förstås varför ni vill gå "över ån efter vatten"..... Davor P
... Visa mer
2017-01-04
11:35
2 Gillar
Det bör gå alldeles utmärkt.
... Visa mer
2017-01-03
09:04
1Gilla
Det bör gå att bara ändra datumet på "underlaget" den kan ju inte ha journalförts redan..... Davor P
... Visa mer
2017-01-03
08:15
5 Gillar
Eftersom du har fått ett nytt bankkonto till detta så lägg upp det som ett nytt konto även i bokföringen. Kostnader du har för att lägga upp bankgarantin bokförs på 6080 - BANKGARANTIER Kredit 1930 Debet 193X "Konto för bankgaranti" Davor P
... Visa mer
2017-01-02
08:21
2 Gillar
Hej, Hur har ni lagt upp hanteringen? I mina öron låter det väldigt konstigt att man inte kan få ut rapporten på kostnadsställe. Vad händer om ni under utskriften väljer ett specifikt kostnadsställe? Har varje kund ett kostnadsställe? Kundernas resultat ligger väl under varje företags unika bokföringsmaterial? Davor P
... Visa mer
2016-12-23
07:44
1Gilla
Hej, Det beror helt på om du kör E-ekonomi eller visma 500 på en lokal dator..... E-ekonomi skall du kunna komma åt oavsett var i världen du befinner dig eftersom den är molnbaserad. Om du kör med Visma Administration på en lokal dator är det lite knepigare, men inte omöjligt OM du på något sätt kan komma åt din dator "utifrån" Är datorn som kör Administration igång? - kan någon starta den åt dig Har du någon form av fjärrstyrning aktiverat i datorn? - Microsoft Fjärrstyrning om du kör med Windows Pro - Teamviewer eller VNC för fjärrstyrning Dessa förutsättningar måste vara uppfyllda först. Sen kan det krävas att din brandvägg är konfigurerad för att kunna tillåta fjärrstyrning. Davor P
... Visa mer
2016-12-20
07:26
2 Gillar
Hej, Jag tror att du får göra den beräkningen manuellt. Programmet har inte någon funktion för att lägga på ett procentuellt påslag på en hel faktura. Det som finns är att man arbetar med inköpsprislistor och dessa kan man lägga på ett procentuellt påslag vid prisinläsningen och skapa sina egna utpris-listor till olika kunder med olika påslag. Davor P
... Visa mer
2016-12-19
09:06
1Gilla
För din den är det ju en vidarefakturering. Lägg det på ett 3xxx konto. Eventuellt får du skapa ett helt nytt konto, så jag hade skapat en ny kontogrupp 3410 - fakturerade traktamenten eller 3590 - Övriga fakturerade kostnader Davor P
... Visa mer
2016-12-16
08:42
Hej, Kör på din "vanliga" kreditfaktura. Eftersom det är en ROT/RUT faktura i botten så måste du kreditera HELA fakturan och sen skapa en helt ny faktura till kunden. Det går inte att bara kreditera en del av fakturan för då får du problem när kunden betalar originalfakturan.... Jag kör alltid med samma fakturamall oavsett om det är med eller utan rot. Enda skillnaden är att du får plats med lite mindre artiklar när du kör fakturan utan rot då platsen där "ROT-texten" står blir tom. Davor P
... Visa mer
2016-12-13
09:08
Hej, Det går att ändra, men det är inte det enklaste...... Har du stansat in verifikaten med fel datum så är det i vissa fall enklare att börja om, men det beror på hur mycket information som ligger inne i systemet... Har du rätt brytdatum på året? har du inte det blir det definitivt enklare att göra om rubbet (trist, jag vet.....) Har du rätt brytdatum men råkat få in fel åtal kan man göra en SIE4 export av allt material och sen läsa in allt när man gått igenom filen och ändrat alla datum i filen....... Det går att söka och ersätta årtalen i filen, men man måste vara mycket försiktig...... Innan du börjar leka med detta MÅSTE du ta en säkerhetskopia på företaget. Davor P
... Visa mer
2016-12-12
08:53
1Gilla
Den lär bli svår att knäcka tyvärr. Har du lagt backup och program på samma enhet är det lika lätt att dekryptera Visma som att dekryptera backup filen.... Har du ingen backup som lagras separat utanför servern? Du kan råka ut för samma problem vid en krasch av server om du inte har backup på externa diskar...... Davor P
... Visa mer
2016-12-08
09:15
1Gilla
Om det bara är restbeloppet som är fel och alla andra delar är rätt så hade jag lagt det mot ett obs-konto temporärt och sen dragit alla förluster som kreditförsäljningskostnad eller factoringavgift. D.
... Visa mer
2016-12-08
08:50
1Gilla
Jag tror att det enklaste är att skicka en KREDITFAKTURA till Prioritet och sen skicka en ny faktura med ROT. Tyvärr blir det lite förluster på detta, men jag tror att det blir mer huvudbry och hitta på en "egen specialare" på det hela. Tänk även på att du INTE kan skicka begäran om rot förrän kunden fysiskt har betalat in sin del till factoringbolaget..... Davor P
... Visa mer
2016-12-02
08:41
1Gilla
Alltid lär man sig något nytt 😉
... Visa mer
2016-12-02
06:07
1Gilla
Gå in under BETALNINGAR - UTBETALNINGAR Välj att visa ALLA FAKTUROR Sortera på antingen NAMN eller LÖPNUMMER exempelvis Skriv in leverantörsnamnet eller löpnumret i SÖK rutan Nu bör du få upp "rätt" faktura. Jag misstänker att den har statusen PÅ VÄG....... Lycka till! Davor P
... Visa mer
2016-12-01
06:02
1Gilla
Har du i samband med denna transaktion fått ett negativt saldo i reskontran ? I så fall är det bara att göra en ny "betalning" till leverantören med - 1677 kr. Om detta inte funkar får du göra detta i två steg. I samband med detta förutsätter jag att din reskontra är rätt och att fakturan har saldot NOLL. Först får du boka in beloppet du betalat för mycket. 1930 KREDIT 1677 1999 DEBET 1677 - (OBS-konto) Leverantör betalar tillbaka: 1930 DEBET 1677 1999 KREDIT 1677 Davor P
... Visa mer
2016-11-29
15:43
1Gilla
Hej Christer, Gör så här: När du lägger upp kunden så gå in på flik 2 och fyll i följande uppgifter: UPPGIFTER VID ROTARBETE - Fastighets - /Lägenhetsbeteckning - Organisationsnummer om det är en BRF Prislista (helst en MED moms då du skall ange alla priser till kund inklusive moms för att undvika en eventuell tvist SAMT att ROT avdraget skall vara inkl. moms. Sen går vi vidare till ARTIKELREGISTRET Här markerar du vilka artiklar som skall användas till beräkning av ROT/RUT samt även markera vilken typ av tjänst det gäller. Nu är det (äntligen) dags att få betalt för det utförda arbetet. Gå in på ORDER (om du använder dig av detta) eller FAKTURA. Fyll i kunduppgifterna och markera kryssrutan INNEHÅLLER HUSARBETE sant ROT Nu fyller du i alla artiklar du sålt (varor och tjänster) När allt är ifyllt går du in på FÖRDELA SKATTEREDUKTION om det är flera personer som skall "dra av" roten. Programmet föreslår normalt en lika stor fördelning på samtliga personer, men du kan ändra fördelning och belopp om du inte kan dra av fullt föreslagen rot. Gör en provutskrift av fakturan. Du bör då få en ruta längst ner på fakturan med information om ROT avdragets storlek samt en klausul om att om du inte får full täckning från skatteverket för roten att du kommer kräva kunden på mellanskillnaden. Jag hoppas att jag inte glömt något..... Davor P
... Visa mer
2016-11-25
09:30
1Gilla
Jag misstänker att det är kapacitetsproblem i nätverket. Även om du har 1 Gbit mot internet så kan du råka ut för en massa flaskhalsar på vägen. Det du kan göra är att aktivera QoS (Quality of Service) så att du kan prioritera trafik till och från Visma. Om du kör med ADSL eller 4G kan QoS ge din lite bättre prestanda. Davor P
... Visa mer
2016-11-18
07:21
1Gilla
Om du inte har journalfört betalningen gör du så här: Gå in under BETALNINGAR / UTBETALNINGAR Sortera på Alla - Förfallodatum - Fallande Då bör din betalning komma högst upp Markera i kryssrutan till vänster Klicka på ÄNDRA BETALSTATUS Ändra statusen till EJ BETALD Dubbelklicka på betalraden så att du får upp information om betalningen. Ändra betaldatum till rätt datum för när betalningen gjordes Klicka på LISTA Markera kryssrutan igen Klicka på ÄNDRA BETALSTATUS Ändra statusen till betald. Nu bör det vara klart att journalföra betalningen. Davor P
... Visa mer
2016-11-15
06:54
1Gilla
Hej, Jag förstår din frustration. Det finns ett sett att kringgå problemet. För att du skall kunna ändra uppgifterna på leverantören MÅSTE fakturan ha statusen OBETALD. När det gäller det andra problemet med fel i IBAN numret rekommenderar jag att du går in på http://www.ibancalculator.com/iban_validieren.html. Här kan du få lite matnyttig information huruvida numret stämmer och vilken bank som är den mottagande banen. Sen kan det i vissa fall även vara bra att kontrollera (framförallt kunders) VAT nummer så att det blir rätt redovisat till SKV: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do. Davor P
... Visa mer
2016-11-14
09:31
2 Gillar
Givetvis finns det det. Det var därför jag undrade om du fick prislistan på fil från leverantören. Då kan man jobba på ett lite annorlunda sätt för att få in priserna med mindre handpåläggning. Om du inte får priserna från leverantör kan man exportera befintlig prislista för att göra nya beräkningar och skapa nya både inpriser och utpriser.
... Visa mer