2021-01-12
11:10
1Gilla
Det hela har "lösts" genom lite omvägar (tycker jag).... Jag måste koppla det till Administration fast jag vill kunna koppla det mot AUTOINVOICE för att kunna ta in fakturan som EDI. Detta på grund at att vi använder försystem för fakturahanteringen och inte direkt in i Administration. Det känns lite som att gå en omväg, men det är väl något som kan ändras framöver..... //Davor P
... Visa mer
2021-01-12
09:30
2 Gillar
Tjabba 😉 Först vill jag varmt rekommendera att du använder/aktiverar Autoinvoice funktionen i programmet och ber dina leverantörer skicka så mycket fakturor som möjligt den vägen. Har man många fakturor kan det vara värt att titta på externa tilläggsmoduler för fakturahantering såsom Swinx ScanLev (men detta är lite överkurs som varmt rekommenderas dock om verksamheten börjar bli större och man hanterar många fakturor). En brasklapp är att jag inte är helt säker på att detta fungerar på Administration 500, men det borde det göra..... Nu till dina frågor. Svaren beror lite på hur du hanterar betalningarna med tanke på att du registrerar inkommande fakturor i efterhand. Jag tror att jag hade rekommenderat att fakturorna hanteras löpande för att mina tips skall fungera smidigare, men det är upp till dig. Det enklaste är att du använder LB rutin från banken så att du kan skicka alla fakturor till banken, även kreditfakturor. På det viset minimerar du dubbelarbete och även risken för felstansning när du skall betala fakturan försvinner. Svaren på frågorna kommer i "fel" ordning, men jag tror att det blir lättare att följa mitt resonemang..... 2. Jag rekommenderar att du stansar in alla fakturor. på det viset har du ett bevis på att den är hanterad och när du skriver ut en reskontra på kunden/leverantören så stämmer uppgifterna med motpartens uppgifter vid en eventuell meningsskiljaktighet. 3. Det är egentligen inte så svårt att hantera en delbetalning i Visma. Jag kör visserligen i 2000, men jag tror att handhavandet är detsamma oavsett version. De sista stegen är om du INTE använder LB rutin. Gå in under Utbetalningar Dubbel-klicka på den betalning som du vill ändra betalbelopp på Gå till "BELOPP ATT BETALA och ändra till rätt belopp Ändra eventuellt texten i INFO/FAKTURANR där du även skriver med referens eller text från kreditfakturan du använder. Hantera fakturan vidare "som vanligt" Du kommer nu ha ett restbelopp på fakturan om krediten inte är lika stor som ursprungsfakturan Gå in på kreditfakturan och redigera beloppet på samma sätt som du gjort på ursprungsfakturan. Denna "MÅSTE" hanteras som en manuell betalning om du inte använder LB-rutin Nu har du förhoppningsvis "förbrukat en av de två fakturorna som skall ställas mot varandra. Om du har kvar något på kreditfakturan gör du om proceduren nästa gång du vill använda resterande belopp på kreditfakturan. Kör du med LB-rutin så är det bara att skicka alla fakturor till banken. Då kommer banken att "beta av" kreditfakturorna allt eftersom de kommer in och kan kvittas mot leverantörens vanliga faktura. Krediten ligger kvar i banksystemet i 12 månader efter ankomstdatum så du behöver inte bevaka dessa på samma sätt manuellt längre. Hoppas att jag inte rör till det för dig.... //Davor P
... Visa mer
2021-01-10
11:55
2 Gillar
Eftersom du INTE journalfört kan du rätta till det snyggt och prydligt utan problem. Vill du vara EXTRA säker så ser du till att göra en backup först innan du gör annat i programmet. Du måste du gå in på både DEBET och KREDIT faktura och göra samma rättning. Under flik 4 SPÅRNING och ta bort betalraden som finns där. På så sätt kan du göra om krediteringen mot rätt faktura utan problem. När du gjort detta på båda fakturorna kan du gå vidare med INBETALNINGEN som kunden gjort och den vägen bocka av de båda fakturorna som kunden angett i betalinformationen. //Davor P
... Visa mer
2021-01-09
12:15
1Gilla
Hej, Du kan lugnt sitta ner i båten och lösa det när den helkrediterade fakturan betalas. Jag misstänker att följande scenario är det troliga från din kunds räkning. Grundförutsättningar: Faktura 1 10 kr Faktura 2 20 kr Faktura 3 -10 kr Det kunder ofta gör är att de använder kreditfakturan så fort de fått in den i sitt system och inte mot det tänkta fakturan. Jag misstänker kunden gjort följande: Betala fakt 2 och dra av fakt 3 - totalt 10 krfa I reskontran har de då kvar att betala faktura 1 på 10 kr Det du får göra i ditt system är att faktura 2 har ett restbelopp på 10 kr. När kunden betalar faktura 1 på 10 kr bokar du detta mot faktura 2. Då jag misstänker att du journalfört din interna kvittning av fakturorna blir det mycket jobb att göra om med en återställning av backup.... Hoppas du hänger med hur jag tänker. Jag har alltid för vana att kontrollera med motparten så att båda hanterar krediteringen på samma sätt när det gäller kreditering av hel faktura. //Davor P
... Visa mer
2020-12-17
10:26
...... och efter att man spytt lite galla över att det inte fungerar ser jag att ni även släppt en uppdatering av Administration till ver 2020.3..... Återkommer med en ursäkt om det fungerar efter uppdatering till rätt version av programmet..... //Davor P
... Visa mer
2020-12-17
10:21
Det låter toppen! Synd bara att det inte fungerar : - o Jag kan inte ansluta till tjänsten. Försöker följande varianter: Anslutning via ADMINISTRATION Inloggning funkar ta in elektroniskt kvitto från Kivra till programmet Sen är det lite lagom totalstopp! Det går inte att se någon faktura i Visma Administration Försökt både maila in fakturan till adressen appen anger samt bara godkänna fakturan i Visma Scanna Anslutning via Autoinvoice fungerar inte alls! Det går inte ens att logga in. Appen tycker att tjänsten inte är aktiverad på vårt organsationsnummer..... Jag har uppdaterat kopplingarna i Visma Administration för att försöka få en uppdatering, men det har inte hjälpt heller. Använder Android 11 i en Samsung S20 eller Android 9 i en Samsung A8 om det har betydelse. Båda har dock samma problem med att känna av vårt företag i inställningarna. Har inte provat koppla mot Administration på A8 mobilen med Android 9. //Davor P
... Visa mer
2020-12-09
14:18
Finns det något sätt att komma i kontakt med er för privata meddelanden. Inte alltid att man vill ta allt offentligt....
... Visa mer
2020-12-08
09:25
Nu när fler och fler företag erbjuder elektroniska kvitton via Kivra finns det en möjlighet att via deras system skapa ett underlag för utlägg. Dock skall det till någon form av avtal/inställningar för att detta skall fungera. Någon som vet något i ärendet?
... Visa mer
2020-12-07
12:46
Hej Anna, Bara ett litet förtydligande. Jag jobbar INTE på Visma. Jag har använt deras program under många år och även förflutet som datornörd. En del tips och trix har man snappat upp, men mer än så är det inte. Vem du skall prata med på Visma vet jag inte riktigt eftersom det ibland är integrationslösningar som skapats av samarbetspartners och inte av Visma själva. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av integrationer utan använder dessa gladeligen... //D.
... Visa mer
2020-12-07
09:55
Nu klarnar mycket av mystiken. Du kan automatisera en hel del utan att vare sig byta program eller flytta filer (tror jag.....) Eftersom du arbetar med SIE4 import är mitt förslag följande: Bestäm dig för VAR Hogia skall spara sin fil. Detta bör du kunna ställa in i programmet. Om du är osäker rekommenderar jag att du kontaktar Hogia Gå in i Visma under Bokföring - IMPORTERA. Här tror jag att du skall kunna välja hur du vill importera filen. Jag är dock lite osäker på om det är import av fakturering eller något annat. Ställ in var programmet skall hämta uppgifterna. Hoppas att detta hjälper dig vidare. //D.
... Visa mer
2020-12-07
08:06
Hej Anna, Jag arbetar dessvärre inte med något av de program du nämner så jag kan bara försöka hjälpa dig med själva konverteringen mellan systemen. Att byta bara för bytandets skull känns inte helt rätt OM man på något sätt kan få till lite automatik. Oavsett var filerna lägger sig vid export eller import bör det gå att ändra detta i något av programmen så att båda programmen har samma ställe att "leka med filerna". Det som däremot är viktigare att få till är så att den information som Hogia lämnar ifrån sig kan förstås av Visma. Hur ser utdata filen ut som Hogia skapar? Kan du skapa en skärmdump och lägga upp så har jag lite mer att gå vidare med? Jag är osäker på om det går att lämna privata meddelanden i forumet eller om man måste lämna ifrån sig en epost adress i forumet.... //Davor P
... Visa mer
2020-12-06
18:51
Hmmmmmm, kanske läge för Vismas kundtjänst att sätta sig på skolbänken när det gäller omvänd skattskyldighet vid byggtjänster..... Du har helt rätt att både varor och tjänster som har använts på arbetsplatsen normalt skall beläggas med omvänd moms. Vissa arbetsmoment är dock INTE omvänd moms för att komplicera livet för oss. Vilka dessa är finns att läsa på Skatteverkets hemsida. Jag brukar säga att har du varit på byggarbetsplatsen med verktygslådan och slagit/skruvat på materialet skall det vara omvänd moms.... Har du markerat i inställningarna att du jobbar med omvänd moms? Detta görs under ARKIV - Företagsinställningar - Försäljning. Här skall rutan FAKTURERAR HUSARBETE vara ibockad. Är konteringen rätt inställd? Du ska använda konto 3231 vid försäljning med omvänd moms. Även här får du kontrollera inställningarna under Artiklar/Lager - ARTIKELKONTERINGAR. Har du en rad med kryssrutor för Omvänd skatt? Denna skall vara ibockad för att det skall fungera med automatik För att minimera handpåläggningen rekommenderar jag att du använder dig av artikelregistret när fakturor skapas. Det gör att omvänd moms per automatik blir rätt när du lägger in arbetad tid och material. Använder du fritext utgår programmet ifrån att du använder normal moms på 25%. //Davor P
... Visa mer
2020-12-04
07:33
1Gilla
Hej, Jag vet inte exakt vad du gjort o detta ärende, så det kan mycket väl vara att mina förslag redan är avklarade i din felsökning. Starta om datorn Starta Visma programmet Klicka på AVBRYT istället för att försöka öppna ett företag Gör en säkerhetskopia av ALLA FÖRETAG (eftersom du inte har något aktivt företag kan du inte välja aktivt företag..... Stäng Visma och starta det igen och försök logga in på ditt företag. Om det fortfarande inte fungerar är det bara att traggla vidare tyvärr.... Kör Visma assistenten Kör alternativen i tur och ordning i assistenten Starta om datorn mellan varje del prova öppna företaget efter varje omstart gå vidare med supportassistenten och kör nästa "reparation" Fungerar det FORTFARANDE inte efter allt detta är det nog dags att rådfråga Visma om du skall installera om programmet...... Jag hoppas du inte skall tappa bort alltför mycket arbetstid på att få det till att fungera normalt. //Davor P
... Visa mer
2020-12-01
15:59
3 Gillar
Det du måste göra är att ändra på ett par ställen för att det skall fungera korrekt. Sen rekommenderar jag att du använder mallarna lite mer "öppna" så att de kan återanvändas vid behov... När du bockar i MOMS får du automatiskt en rad med konto 2641 och i BELOPP kolumnen får du {Moms} som text istället för ett sifferbelopp Momsen matar du in på samma ställe som du matar in TOTAL, fast på rad "2".
... Visa mer
2020-12-01
12:35
1Gilla
Utan att se hela mallen famlar jag lite i mörkret. Det som dock slår mig är att du INTE någonstans angett momsbeloppet. Detta gör ju att det inte kan beräknas någon moms..... När jag summerar din kontering så stämmer den och ingen moms räknas någonstans... Gå in på mallen och prova med följande: Bocka i rutan MOMS och eventuellt FRAKT Testa sen och klicka på Testa nere i högra hörnet. Har du med avräkning av momsen i kolumnen BELOPP? Vad får du för resultat INNAN du gjort ändringen och EFTER? //Davor P
... Visa mer
2020-11-16
07:39
1Gilla
Då bidde det lite mer komplicerat, men inte omöjligt. Jag rekommenderar att du kontaktar supporten för vad jag kan se så kan du INTE rensa bort allt. Hur du än vänder och vrider verkar det som att gamla fakturor nyare än 2 år inte går att ta bort själv. Bokföringsår går att radera och mycket annat, men helt går det inte. Om du skall göra det själv får du uppfinna hjulet lite grann igen. Du skapar då en mall som du kan använda på alla nya föreningar. Det innebär lite merarbete en gång enbart. Sen vågar jag inte svara på om supporten gör detta kostnadsfritt till er... //Davor P
... Visa mer
2020-11-14
14:46
1Gilla
Det verkar inte finnas någon färdig lösning "på hyllan" till dig. Vad får du ut för filer från Hogia? Får du ut någon form av SIE4-fil? Vilken information matar du in från Hogia till Visma? Beroende på vad det är för typ av import av data du skall göra kan du behöva tillägget VISMA INTEGRATION och eventuellt någon som kan snickra ihop ett filter eller inläsningsmodul så att du med en knapptryckning i Visma kan importera den info du får ut från Hogia. //Davor P
... Visa mer
2020-11-14
14:19
Du kan kopiera en befintlig mall från ett företag till ett annat. Gå in på den mall du vill utgå ifrån och skapa en kopia av den under att annat namn. Därefter kan du ändra logotypen om det behövs. Eftersom "texten" på mallen styrs av företagsinställningen är det normalt egentligen bara loggan som behöver ändras. Börja med att gå in på din "gamla" föreningen du skall utgå ifrån. Logga in på företaget och gå in på företagsinställningar och se efter vilka mallar du använder till e olika dokumenten. De dokument som inte innehåller några loggor behöver du inte kopiera utan dessa används rakt av. De mallar som innehåller logga får du skapa en kopia av och därefter ändra loggan till den nya föreningens och spara. Är det något mer du undrar över är det bara att hojta till. //Davor P
... Visa mer
2020-11-09
13:52
1Gilla
Hör med "bånken" om där finns någon inställning som skall göras för att förfallodatumet skall bli rätt efter QR koden. Den andra varianten (som jag definitivt rekommenderar) är att använda filöverföring. Om du har en möjlighet att i samband med registreringen av inkommande faktura läsa QR koden blir det mindre risk för fel. EDI faktura är det absolut bästa sättet att få in fakturorna korrekt och därefter skicka alla betalningar via fil. Detta gör att du stansar uppgifterna EN gång och riskerna för fel minskar. Att banken tar ett par kronor för filöverföring tjänar man rätt snabbt in, både på leverantörer och kundsindan... //Davor P
... Visa mer