2016-11-14
07:51
1Gilla
då är det enklast ändra priset direkt på artikeln. Gå in på ARTIKLAR/LAGER - ARTIKLAR OCH TJÄNSTER Dubbelklicka på den artikel du vill ändra priset på. Gå in på flik 3 om du först vill ändra dina kalkylpriser på artikeln. Bra att göra om du använder dig av TB (rekommenderas om du inte redan gör det då du enklare kan se dina marginaler på artiklarna vid hantering av kundens order) När du lagt in inköpspriset går du tillbaka till flik 1 ställ dig på priset i den prislista du vill ändra. Mata in ditt nya pris. Gör om proceduren för alla artiklar du vill förändra priset på. Mycket av detta arbete kan automatiseras genom att priserna läggs in via en prisfil från leverantören. Då kan du göra massuppdateringar på ett helt annat sätt. Davor P
... Visa mer
2016-11-14
07:25
1Gilla
Får du artiklarna på fil från leverantören får du priserna på papper?
... Visa mer
2016-11-14
06:30
1Gilla
Jag hänger inte riktigt med här. Har du en kund som beställer artikel 1 och beroende på när han beställer denna får han olika priser? Det normala är ju att man har olika prisjusteringar på olika produkter och inte på samma artikel.... Tar du in prislistorna från dina leverantörer med jämna intervall? Vid prisinläsningen kan man lägga på varierande prispåslag på olika artikelgrupper. Davor P
... Visa mer
2016-11-14
06:23
1Gilla
Gå vidare till BOKFÖRING Klicka på + så får du upp en undermeny. Klicka på Resultatenheter Här kan du nu lägga in alla resultatenheter du vill ha. Sen är det bara att under konto 3051 (och alla andra konton du vill ha resultatenheter på) välja den resultatenhet du vill använda. Davor P
... Visa mer
2016-11-11
12:32
1Gilla
Full förståelse för ditt resonemang, men så länge jag inte fysiskt kan "klämma på" slantarna hör de inte hemma i kassan utan på banken där de rent fysiskt hamnar.
... Visa mer
2016-11-11
12:27
Betalmetoden är en sak, men helt fysiskt hamnar pengarna på ett bankkonto och inte i kassalådan. Av den anledningen är jag personligen skeptisk till att använda kassakontot 1910 som "betalningsmottagare".... Davor
... Visa mer
2016-11-11
06:15
1Gilla
Men när du får betalt via ett kort eller Swish så hamnar ju pengarna inte i kassan utan på ett konto i din bank. Då bör ju konto 1930 användas anser jag. Sen håller jag dock med om synpunkten att det borde gå att välja kortbetalning och då få det mot konto 1930 istället för 1930. Det tar ju även en bankdag innan du kommer åt pengarna vid kortbetalning och då stämmer inte datumet vid avstämning. Davor P.
... Visa mer
2016-11-10
13:56
2 Gillar
Jag rekommenderar att du skapar betalningsvillkor som heter KORT och det sätter du mot 0 dagar netto. Fördelen med denna variant är att du sen kan "pricka av" betalningen när den fysiskt kommer in på ditt bankkonto. Samma sak gäller om du använder dig av SWISH. Då kan du sen få in alla betalningar på rätt datum och när du gör avstämningar mot banken sen blir det lättare att följa. Davor P
... Visa mer
2016-11-10
06:21
1Gilla
Hej, Hur har du gått tillväga? Kan kunden ta emot e-faktura? Har du i ditt kundregister fått rätt inställningar? - gå in under Kundregistret FLIK 4 och klicka på KONTROLLERA för att se om kunden kan/vill ha e-faktura. - Om det inte går automatiskt får du fundera på om du skall låta fakturan gå postvägen via AutoInvoice mot en lite högre avgift eller om du skall skicka det via egen posthantering. Funkar det fortfarande inte är det bara att hojta till så hjälper jag dig vidare. Davor P
... Visa mer
2016-11-09
14:16
http://bokfoering.se/index.php?topic=2166.0 Lite synpunkter från forum på nätet. Med det som grundval hade jag trots allt gjort en direktavskrivning av programmet.... Davor P
... Visa mer
2016-11-09
13:54
Har du bundit dig för 3 år i avtalet? Om inte kan det ju vara så att du kan välja att inte förlänga licensavtalet och därigenom är ju programmet obrukbart formellt tror jag. Sen är det nästa fråga - betalar ni något för eventuella uppdateringar? I mina ögon är jag lite osäker på om programmet kan skrivas av på längre tid än 1 år då det i mina ögon rör sig om ett "standardprogram" som inte utvecklats specifikt för er verksamhet. Jag är dock inte helt säker på min sak...... så du får ta mina synpunkter med en nypa salt.... Davor P
... Visa mer
2016-11-09
13:17
Hej, Vad är det som gör att programvaran är en tillgång? Ligger där inte någon form av abonnemang/licensavtal på detta program? Momsen dras av i sin helhet vid inköpstillfället. Davor P
... Visa mer
2016-11-09
06:41
1Gilla
Hej, Jag tror att det enklaste är att använda sig av RESULTATENHETER. Då kan du lägga in detta på de leverantörer som skall redovisas i koncernsammanhang. Detta gäller då både på kostnadssidan och intäktssidan och inte bara för konto 15XX och 24XX. Davor P
... Visa mer
2016-11-08
09:55
Det är en leverantör. Davor
... Visa mer
2016-11-08
07:49
1Gilla
Jag har fått en faktura från ett företag som redan är kund hos oss. Hen har nu skickat en faktura till oss från sin registrerade bifirma. Skall jag lägga upp även bifirman som kund eller registrerar jag fakturan på huvudbolaget? Jag använder BG nummer som kundnummer och företaget har ett enda konto för båda verksamheterna. Davor P
... Visa mer
2016-11-04
13:16
Det var en besynnerlig revisor....... Jag ser inte hur arbetet förenklas genom att dela kundfordringarna på olika konton. I mina ögon så skapar man sig enbart en massa extra arbete. Det som kan vara ett alternativ är att se till att bocka för rutan SKRIV KONTERINGAR FÖR VARJE FAKTURA. Då får du med fakturanummer på varje utskrift av journaler. Detta medför då på gott och ont att det blir avsevärt mycket mer papper som går åt, men det gör dock revisorns arbete lite enklare och ditt eget arbete mycket enklare då du slipper hålla tungan rätt i munnen varje gång du skall hantera en ROT faktura eller en export inom eller utanför EU. Davor
... Visa mer
2016-11-04
12:55
3 Gillar
Hej, Det enklaste är att undvika att gå över ån efter vatten.... Bokför man alltid ALLA kundfordringar på ett och samma konto så har man minst problem. När SKV inte betalar hela den sökta roten så är det enklast att gå in under BETALNINGAR / BETALNINGSPÅMINNELSE. Då får man en extra förklarande text till kunden där det står att SKV inte beviljat avdraget fullt ut och uppmanar kunden att betala in den del som SKV inte beviljat i avdrag. Sen kan man alltid skicka med kopia på fakturan och då markera texten som rör ROT avdraget. Davor P
... Visa mer
2016-11-03
07:03
1Gilla
Eftersom dy EXPORTERAR varan så är det ingen svensk moms på denna. Försäljningen hamnar på konto 3046. Programmet beräknar och lägger in momsen på kontona 2617 och 2647. Sen skall du även lämna en periodisk sammanställning till Skatteverket för exporten. Det är MYCKET viktigt att du får köparens VAT nummer med på fakturan. Har du inte fått något VAT från köparen skall försäljningen betraktas som vanlig svensk försäljning och då hamnar försäljningen på konto 3051 (eller vad du använder för konto) och momsen hamnar på 2611. Hoppas detta hjälper dig. Davor P
... Visa mer
2016-11-03
06:18
1Gilla
Hej Peter. Saxat ut hjälpen för Visma 2000, men jag tror att det är samma i 500. -------- Exportera konteringsmall Programdelen finns under Arkiv - Export - Konteringsmallar. Konteringsmallar gäller specifikt för varje företag. Om du har skapat konteringsmallar som du vill använda i andra företag, antingen på din dator eller på någon annan dator, måste du först exportera dem till en konteringsmallsfil. Det gör du med hjälp av den här funktionen. Sedan kan du importera den filen till andra företag. Gör så här för att exportera konteringsmallar: Välj Arkiv - Export - Konteringsmallar. Här visas samtliga konteringsmallar som finns i det aktiva företaget. Markera den eller de konteringsmallar du vill exportera genom att klicka i kolumnen Markering. Du kan markera eller avmarkera alla genom att klicka på någon av knapparna Markera alla eller Avmarkera alla. Klicka på knappen Exportera när du har valt vilka konteringsmallar som ska exporteras. Ange vad den exporterade filen ska heta och var den ska placeras. Observera att filen måste ha ändelsen .kml för att den sedan ska kunna importeras. ---------- Importera konteringsmall Programdelen finns under Arkiv - Import - Konteringsmallar. Konteringsmallar gäller specifikt för varje företag. Om du, din redovisningsbyrå eller någon annan, har skapat konteringsmallar som ska användas i något av de företag du arbetar med, måste de först exporteras till en konteringsmallfil. Därefter kan du importera dem med hjälp av importfunktionen. Konteringsmallfiler har ändelsen kml. Tillsammans med programmet levereras ett antal färdiga konteringsmallar. Om du vill använda dem importerar du dem med hjälp av den här funktionen. Filen med de färdiga konteringsmallarna heter Konteringsmall SPCS.kml och ligger i mappen Gemensamma filer under C:\ProgramData\SPCS\SPCS Administration\Gemensamma filer. Om du redan har importerat Konteringsmall SPCS.kml kan du komplettera med de konteringsmallar som finns att ladda ner i avsnittet Konteringsmallar för nedladdning. Obs! De färdiga konteringsmallarna är enbart att se som förslag. Innan du använder en färdig konteringsmall måste du kontrollera att den stämmer överens med den konteringsstandard som används i ditt företag. Är du osäker kan du fråga din redovisningsbyrå. Gör så här för att importera konteringsmallar: Se till att det företag du vill importera till är aktivt. Välj Arkiv - Import - Konteringsmallar. Markera den konteringsmallfil du vill importera. Klicka på Öppna. Om du inte hittar den mallfil du ska importera kan det bero på att fel mapp öppnats. Leta upp rätt enhet och mapp på din dator. Varje mall måste ha ett unikt id. Detta gäller per företag. Om du importerar en mall som har samma id som en mall som redan finns i företagetvisas ett meddelande om det och du måste ange ett nytt id för den importerade mallen. Om du inte finns några krockar sker importen direkt och du får ett meddelande om att den är klar. Lycka till! Davor P
... Visa mer
2016-11-02
11:29
1Gilla
Hej Emelie, Det lättaste är att använda dig av fältet ERT ORDERNR. Där kan du lägga in Projekt XXX som referens. Andra alternativet är att (om du skickar ELEKTRONISK faktura via AutoInvoice ange denna information i REFERENSKOD. Detta gör att du inte behöver ändra på själva mallen för någon enstaka kunds räkning. Du kan även ändra enstaka rader i fakturan till TEXT istället för artikelnummer och då skriva den text du vill ha. Davor P
... Visa mer
2016-11-02
10:34
3 Gillar
Ett tips är att du använder den externa hårddisken som en backupenhet så att du får med dig både säkerhetskopia av Windows-filer OCH Visma filer.... Man sover mycket lugnare då 😉 En extra säkerhet just när det gäller ekonomisystemet är att antingen använda VISMA BACKUP (om du har serviceavtal) eller konkurrerande molntjänst från Microsoft (ONEDRIVE) eller DROPBOX.
... Visa mer
2016-11-02
09:18
2 Gillar
Har du fått med dig allt som ligger i mapparna som Visma jobbar i? I så fall installerar du först Visma på den nya dator. Skapa INTE några företag i den nya installationen ännu. * Kopiera in allt som finns i mapparna GEMENSAMMA FILER samt FÖRETAG till respektive mapp. * Starta Visma Om du har lite tur så bör du nu få upp all gammal information från Visma. Ett tips är att du i samband med den nya datorn även skaffar en extern hårddisk eller en NAS (nätverkshårddisk) för säkerhetskopiering. Hör av dig om du behöver ytterligare hjälp. Davor P
... Visa mer
2016-11-02
06:06
1Gilla
Vad jag kan se så finns det ett par vägar att gå, men problemet är att det är lite svårt att få det att fungera retroaktivt då det inte noteras i registret NÄR en leverantör registreras. Dock har jag två vägar att gå för att underlätta för dig. 1. Om du registrerar leverantörerna på ett löpnummer kan du framöver notera löpnumret och "komma ihåg det" när du skriver ut leverantörslista. 2. Genom att under varje leverantör notera ett "registreringsdatum" under ANM1 eller ANM 2 kan man spåra nya leverantörer. 3. Använd fältet SORTERINTSBEGREPP om du inte redan använder detta till något annat. När du sen skall filtrera listan så notera relevant information när du skall skriva ut listan med leverantörer. Davor P
... Visa mer
2016-10-27
05:02
1Gilla
Om momsrapporten inte ger dig några indikationer på att något är fel är det inget att bry sig om. För att få bort "felet" får du ändra/ta bort kontot från avstämningsrapporten. Kontrollera dock förs att momsrapporten inte ger några avvikelser. Davor
... Visa mer
2016-10-26
15:03
1Gilla
Under avstämning KUNDFORDRINGAR har det eventuellt smugit sig in en liten slamkrypare och konto 3051 har råkat komma med på sammanställningen. Jag tror att du skall kunna ta bort kontot från avstämningen.... Davor P
... Visa mer
2016-10-26
11:32
1Gilla
Hej, Den här var lite klurig..... Normalt brukar man bara kontrollera följande konton vid avstämningar som programmet gör "automatiskt": 1510 - Kundfordringar 2440 - Leverantörsskulder 1630 - Skattekonto (om man vill) 19XX - kassa, bank OM det är så att du gör avstämningar på andra konton så är det ju bara bra om diffen är 0 vid avstämning. Har jag missuppfattat dig på något sätt? Davor P
... Visa mer
2016-10-25
10:35
Det kan vara så, men det är ytterst sällan jag missat att få med rätt antal timmar. Jag misstänker att SKV inte reagerar om förhållandet mellan arbetstid och material håller sig inom rimliga gränser OCH man har en rimlig timdebitering. Vid de tillfällen vi kört med fasta priser så har vi ändå utgått ifrån att arbetet skall ta ett visst antal timmar och det är sällan den uppskattningen blir mer fel än +- 5%. Normalt brukar man ha koll på tiden via andra listor som man ändå inte behöver visa kunden. Sen beror det nog också på hur stort företag man har. Det är större sannolikhet att man åker på en kontroll av personalliggare än exakt antal arbetade timmar på en ROT ansökan......
... Visa mer
2016-10-25
09:49
nix, det gör det inte. Du lägger upp filen som vanligt och sen kan du gå in och granska / ändra o uppgifterna och ändra antalet timmar från "1" till korrekt värde. D.
... Visa mer
2016-10-25
09:08
Alternativet till att kreditera är att man helt enkelt sätter rätt timmar direkt på "skattmasens" sida för ROT/RUT ansökan. Davor P
... Visa mer
2016-10-25
08:41
1Gilla
Hej, Detta låter lite kryptiskt i mina öron. Är det inte så att detta skall tas med till faktureringsdelen av programmet? SIE4 tar bara med sig bokföringstransaktioner och inte diverse artiklar. Det är inte så att du vill ha med dig själva artikelstrukturen och försäljningssiffror per artikel snarare än koppling direkt mot bokföringen? Davor P
... Visa mer
2016-10-25
04:49
2 Gillar
Hej Daniel, Vad är det för bank du använder? Kolla inställningarna en gång till under ARKIV - INSTÄLLNINGAR - FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - BETALNINGAR - UTBETALNINGAR Har du "rätt" bank angiven under BANK? Stämmer sökvägen där du vill ha bankfilen? Sen är frågan om bankens webbplats kan hitta filen. Kan den ha "fel" namn? Davor P
... Visa mer
2016-10-24
07:23
1Gilla
Tyvärr tror jag det Tina. Den andra varianten är att exportera till excel och där kan du sortera på "alla" fält om du konverterar det till ett register. Nackdelen är att du måste göra om proceduren varje gång du skapar en ny exportfil..... Davor
... Visa mer
2016-10-24
05:57
Det som finns i dagsläget är att sortera kunderna på POSTNUMMER. Det är det närmaste ort man kommer. Davor P
... Visa mer
2016-10-20
09:50
3 Gillar
Vad gäller sökningen av belopp så går detta redan idag..... Klicka på SÖK uppe i menylisten på kundfakturor Bläddra/scrolla ner till TOTALT KR och skriv in det belopp du söker efter. Du kan söka på exakta belopp eller intervall. Klicka på OK Behöver du söka efter flera fakturor med samma sökkriterier kan du klicka på pilarna under förstoringsglaset (framåt eller bakåt) Davor P
... Visa mer
2016-10-20
08:33
1Gilla
Då blir det lite jobbigt läge helt klart....
... Visa mer
2016-10-20
07:48
1Gilla
Hej, Jag förstår er frustration. En liten "omväg" är att gå via ORDER istället för att stansa direkt i fakturaläge. Detta gör att du enklare kan makulera felaktiga order innan de kommer till fakturaläge. Initialt känns det förmodligen lite bökigt att gå över ån efter vatten, men man får med ett par extra fördelar..... * Du kan se alla beställningar som kunderna gjort och har lättare att följa upp arbetet. * Ändringar kan göras på ordern så att det blir "rätt" på fakturan * Man får lite framförhållning och ser hur mycket beställningar som ligger inne * Mindre risk att missa en kundbeställning som trillar "mellan stolarna" Davor
... Visa mer
2016-10-20
07:37
1Gilla
Hej, Att bara ta in reskontran kan bli lite problematiskt om du skall göra det med automatik...... Det du kan göra är att manuellt lägga in dem i visma, men det är lite tidsödande.... Jag hade rekommenderat att du efter övergången till Visma kör alla NYA fakturor via programmet och bara tar med totalsaldot in i visma. Jag vet att detta vållar en hel del bekymmer, men jag tror att detta är ett övergående problem som kostar lite väl mycket att få in alla fakturorna till visma. Alternativet är höra med supporten hur man kan gå tillväga för att få med sig reskontran med. Det går att konvertera reskontran och få in i visma, men frågan är till vilken kostnad...... Davor
... Visa mer
2016-10-20
05:09
3 Gillar
Hej, Du kan bara skapa kreditfakturan i Visma Administration med hjälp av en faktura. Den enklaste vägen är att gå in på den fakturan som blivit felaktig och jobba vidare därifrån. Klicka på den lilla pilen under NY och välj KREDITFAKTURA Därefter får du fråga om du vill kreditera hela fakturan, ta med kunduppgifter eller skapa en kreditfaktura utan koppling till en ursprungsfaktura. Personligen brukar jag välja ett kreditera hela fakturan i första läget. Sen kan jag välja att ta bort de artiklar som INTE skall krediteras. Hoppas detta hjälper. Davor
... Visa mer
2016-10-19
05:18
Hej, Jag kan vara ute och cykla lite, men är det inte köparens bekymmer att konvertera ert artikelnummer till sina egna? Annars får ni väl ha x antal artikelnummer på varje artikel för att passa "alla" kunder. Detta är i mina ögon lite onödigt arbete. Enda gången jag kan tycka ett detta EVENTUELLT är befogat är om man jobbar mot extern slutkund och skickar artiklarna från er till en slutkund och har en "mellanhand" som ni fakturerar istället för att fakturera slutkunden.... Davor
... Visa mer
2016-09-08
04:54
2 Gillar
Har du gett de olika användarna olika behörigheter? Detta ligger under ARKIV - ANVÄNDARE - ANVÄNDARE Här får du upp en lista över alla användare som skall ha tillgång till systemet. Se till att rutan BEHÖRIGHETSKONTROLL är ifylld. Gå sen in på varje användare och sätt de olika behörigheterna. Nu bör det fungera.... OBSERVERA att du måste ställa behörigheterna på varje företag för sig. Det går inte att sätta "generell behörighet" för alla företag du har i datorn. Davpr
... Visa mer
2016-09-01
11:24
2 Gillar
Jag förstår din frustration...... Det är lite av "omvänd travmoms", men alla ekonomiprogram får problem med att det inte går ihop med momskontrollen. Man är tvungen att i nuläget hålla tungan rätt i munnen. Har för egen del enbart skickat med en notering i rapporten till SKV att x kr kommer från hästar. Davor
... Visa mer
2016-08-19
04:51
1Gilla
Hej, Jag har inte någon försäljning av lotter, men jag hade nog redovisat det som "vanlig" försäljning. Är det inte så att ni köper ett antal lotter till varje försäljningstillfälle? Då hade jag nog redovisat det enligt följande: (Har för mig ett det inte är moms på lotteri eller att ni redovisar moms som ideell förening) INKÖP: 4320 D 2440 K betalning till utgivaren av lotter: 1930 K 2440 D FÖRSÄLJNING LOTTER: 1910 D 3320 K vinstutbetalningar: 1910 K 4321 D RETUR AV EJ SÅLDA LOTTER - om detta förekommer...... 4320 K 2440 D Återbetalning från bingologgo: 2440 K 1930 D På detta sätt ser du i bokföringen vad du har för försäljning, vad som är vinster till köparna samt er förtjänst. Davor
... Visa mer
2016-08-17
06:55
Det kan även hjälpa att köra en terminalklient mot Visma. Fick detta tips av supporten, men jag har inte haft möjlighet att testa detta själv..... Fördelen är att du bara skickar "skärmbilden" via nätet och inte en massa data. Om du har en ADSL eller 4G uppkoppling mot servern kan det bli mycket data som skall skyfflas fram och tillbaka lite i onödan.... Davor
... Visa mer
2016-08-16
12:53
2 Gillar
Detta är ingen avdragsgill kostnad för företaget..... Eftersom den anställde skall betala det själv är det bättre att bokföra det som löneförskott. Betalning av p-boten: 1930 K 1610 D (Kortfristig fordran hos anställd) Reglering på lönen: Här är jag lite ute och cyklar, men det smidigaste är att bara dra det som ett löneförskott och lägga detta mot 1610 som motkonto i Lön 300 Parkeringsböter är normalt "aldrig" avdragsgilla för företaget. Det är inte heller moms på böter. Davor
... Visa mer
2016-07-28
08:20
Hej, Låt krediten ligga kvar på 1930. När du använder krediten får du helt enkelt ett negativt värde på kontot. Uppläggningsavgiften hade jag lagt som baknnostnad 6570 och räntan på 8400. Davor
... Visa mer
2016-07-04
06:56
2 Gillar
Det du kan göra är att inaktivera en av leverantörerna så att du slipper problemet framöver. Däremot tror jag att du får kontakta supporten för att slå samman statistiken på ett enkelt sätt. Davor
... Visa mer
2016-06-30
20:46
1Gilla
Kolla så att Outlook är standard program för e-post.
... Visa mer
2016-06-21
05:43
1Gilla
Vi kör alltid gåvor till personalen (julklappar) på 7690 så jag hade nog kört det där. Momsen är dock INTE avdragsgill på kalaset. Det kan bero på att vi gav bort presentkort och på dessa är det inte avdragsgill moms. Davor
... Visa mer
2016-06-20
13:29
Hej, Borde kunna gå som övriga personalkostnader (7690) Davor
... Visa mer
2016-06-17
07:23
1Gilla
Här får du nog ringa och kolla med supporten. De kan kontrollera vad som gäller för just dig med ditt kundnummer.
... Visa mer
2016-06-16
10:41
Det bör det göra. Varje verksamhetsår har eget "liv"
... Visa mer
2016-06-16
09:53
Du bör kunna ta bort i samband med att du byter räkenskapsår. Annars bör du få upp en varning om att resultatenheten används och inte kan raderas.... Davor
... Visa mer
2016-06-15
07:27
1Gilla
Lite svårt att följa dina transaktioner..... Har du försökt göra en avstämning via BOKFÖRING / AVSTÄMNING? Här brukar man få lite hjälp på traven med att hitta avvikelser på kontona. Kör en kontoanalys på 1930 så blir det lättare att följa transaktionerna mot bankkontot. Sen får man hålla tungan rätt i mun och korrigera det /de konton som inte stämmer eller påverkas av den felaktiga verifikationen. Davor
... Visa mer
2016-06-13
11:46
1Gilla
Har man verkligen rätt att få tillbaka momsen i detta fall? Jag kanske är ute och cyklar lite, men jag hade dragit hela summan som en icke avdragsgill kostnad...... 6992 Debet - Övriga icke avdragsgilla kostnader 1513 Kredit Davor
... Visa mer
2016-06-07
19:22
2 Gillar
Hej, Tyvärr bara att skicka en kredit och sen skicka rätta uppgifter Du kan dock kontakta mottagaren och kolla om de kan acceptera att du skickar om fakturan med rätt uppgifter. Det mest rätta är dock att skicka en kredit till kunden Davor
... Visa mer
2016-06-03
08:14
Det var ett konstigt fel. Hade ju direkt skyllt på skrivaren faktiskt, men så lätt är det inte denna gång...... Om du har gjort allt rått inne i visma kan du prova spara filen från Photoshop i PNG format och lägga in den i mappen "VISMA SPCS"\Gemensamma filer\mallar. Spara så att den ersätter den "suddiga" bilden med samma filnamn. Hur ser det ut på skärmen förresten? Davor
... Visa mer
2016-05-30
05:40
1Gilla
Hej, Om jag inte missminner mig så skall det räcka med att ändra licensnummer i programmet. Starta sen om programmet så bör de nya funktionerna vara tillgängliga. Davor
... Visa mer
2016-05-27
11:25
1Gilla
Hej, För att ha offert-delem måste du ha administration 2 000......
... Visa mer
2016-05-23
09:20
1Gilla
Om du inte har börjat lägga in verifikationer är det lättast att radera bokföringsåret helt och sen skapa ett nytt år med rätt företagsform. Annars kan du även helt enkelt lägga in de eventuella kontonummer som enbart gäller KB manuellt i den kontoplan som du använder (AB). Det har ju egentligen ingen större betydelse i mina ögon..... Davor
... Visa mer
2016-05-17
14:58
Hej, Har för mig att det är plusgirot som inte accepterar kredit fakturor.
... Visa mer
2016-05-16
15:31
Hej, Tror att detta ordnar sig automatiskt när LB-filen skapas av Visma. Davor
... Visa mer
2016-05-13
08:20
Gå in på UTSKRIFTER - STATISTIK - Lagerstatistik Här kan du gära de urval du vill göra och begränsa på datum, artikelnummer/benämning med flera. Davor
... Visa mer
2016-05-13
08:14
1Gilla
Det är bara att hämta en kopp kaffe och vänta uppemot 15-20 minuter i värsta fall..... Det är bara att vänta ut den tyvärr. Avbryter man i optimeringen tar det dubbelt så lång tid......
... Visa mer
2016-05-12
08:36
1Gilla
Hej, Jag kan inte svara helt hundra på vad gäller den skattetekniska delen, men jag hade bokfört enligt följande: 2390 Debet 3990 Kredit Det är ju en rörelseintäkt som ju påverkar vinsten i företaget och skall beskattas som "allt annat" Davor
... Visa mer
2016-05-12
08:29
1Gilla
Hej, Den vägen som är lämpligast att gå är att underlagen som skapas av det externa programmet går in i VISMA som en ORDER och inte som FAKTURA. Detta gör att du vid behov kan göra ändringar innan du skapar fakturan och godkänner den. Man flyttar på så sätt skapandet av fakturor till Visma. Man kan förmodligen importera allt från det externa programmet som färdiga fakturor, men då kan du inte göra några ändringar i visma utan blir det fel på en faktura måste du arbeta i flera olika system. Davor
... Visa mer
2016-05-06
05:33
1Gilla
Hej, Det går, men det är inte det lättaste..... Antingen så får man ha Visma Integration tillägget och därifrån importera ett kundregister. Dock vet jag inte exakt hur det fungerar. Den andra varianten är att redigera filen KUND.DBF med exempelvis Excel. DETTA KAN DOCK MEDFÖRA ATT SYSTEMET KRASCHAR. Detta bör/skall endast göras av erfarna användare och göras på en sekundär dator så att du inte sitter med ett haltande system..... Ta en säkerhetskopia av aktuella företaget och installera det på en dator som du kan använda som "lekstuga" Mer information kan du få vid behov, men jag tar INTE ansvar för om något går snett..... Davor
... Visa mer
2016-05-03
05:17
1Gilla
Denna funktion finns "delvis" redan genom att man sparar kopior som PDF på datorn. Då kan du gå in i mappen där du sparade fakturorna och markera upp till 15 fakturor åt gången och skriva ut på "standardskrivaren". Ytterligare en fördel med att spara kopiorna som PDF är att revisorn kan få detta material på ett USB minne tillsammans med huvudboken. Kan ju underlätta även revisorns arbete på detta vis. Gå in under ARKIV - FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - MALLAR Där finns utskriftsval som man kan välja PDF och även välja var kopiorna skall sparas så att man lätt kommer åt dessa vid behov. ALLA typer av kopior samlas o denna mapp. Davor
... Visa mer
2016-04-28
08:03
Detta fungerar bra så länge du INTE låser perioden. Har du däremot låst perioden får du manuellt göra en ombokning av verifikationen. 4010 Inköp KREDIT x kr 4010 Inköp DEBET - PROJ - ResEnhet - KR Davor
... Visa mer
2016-04-26
09:42
1Gilla
Sånt händer.
... Visa mer
2016-04-26
08:19
1Gilla
Hej, Hur har du fört över företagen? Via säkerhetskopia? Kopiering av katalogerna GEMENSAMMA FILER samt FÖRETAG? Jag rekommenderar att du kör en TOTAL BACKUP av samtliga företag och även en Systemsäkerhetskopia. När du sen skall stoppa in allt i nästa dator så markera INSTALLERA FRÅN SÄKERHETSKOPIA. Detta bör förhoppningsvis lösa problemet..... Davor
... Visa mer
2016-04-22
10:27
1Gilla
Du kan göra ändringen elektroniskt. Det enda som måste till är att du förklarar orsaken till ändringen innan du godkänner den nya rapporten. Sen får du vänta med att bokföra till dess SKV kommit med ett nytt beslut.
... Visa mer
2016-04-21
12:52
Hej, Kan du inte ta bort bocken för SKRIV FÖLJESEDEL på de artiklar som du inte har som lagervara? Davor
... Visa mer
2016-04-21
12:50
Vad händer om du stoppar in en "tom" textrad före och efter den texten du vill ha in på fakturan? Kan du inte lägga all "extra text" först på ordern? Annars får man köra en villkorssats för att kontrollera utskriften. Tyvärr vet jag inte exakt vad som skall skrivas..... Davor
... Visa mer
2016-04-21
12:44
Hej, Det finns två vägar att gå. I båda fallen hade jag först korrigerat verifikationen "1510". Detta för att det alltid blir lite problematiskt när man använder reskontran bara i "ena ledet" Sen skapar du kreditfakturor för de fakturor som blev förväxlade. Skapa nya fakturor på båda kunderna Direktkvittera den fakturan som INTE fick betalningen bokad. Den andra fakturan sätter du kreditfakturan som betald mot OBS-Konto När sen kunden betalar fakturan så registrerar du betalningen mot OBS kontot och INTE mot "1930" Variant två är att du bara gör en bokning av den "felbetalda" fakturan mot OBS kontot. När den sen blir betald av "rätt" kund registrerar du betalningen mot OBS kontot istället för "1930" Hoppas att jag inte rörde till det nu...... Davor
... Visa mer
2016-04-21
10:54
Hej, Jag förmodar att du redan godkänt journaler så därför går det inte göra ändringar på leverantörsfakturan. Det finns 2 vägar att gå. 1. Du krediterar den felaktiga fakturan och registrerar den på nytt ned rätt uppgifter. 2. Du gör en bokföringsorder och rättar felet där. Davor
... Visa mer
2016-04-21
09:24
Hej, Jag misstänker att det kan bli lite problem med hotmail, gmail och yahoo på grund av att dessa tjänster är webb baserade och inte ligger på din dator. Förmodligen får du skaffa en webbsida och den vägen få en e-post (eller flera) för att skicka och ta emot fakturor (både till dig och kunderna) Går du via www.one.com så kostar deras webbhotell runt 800 första året och därefter 400 kr/år med webbsida och e-post. Sen måste du även ha ett e-post program i datorn (outlook exempelvis) Alla inställningar och hjälp med att få rätt på inställningarna får du via one.com. Davor
... Visa mer
2016-04-20
11:12
Dock bör tilläggas att du "måste" ta och "nolla ut" hela fakturan på ett eller annat sätt. Annars kommer momsrapporten inte stämma..... Försäljning 100 kr Moms 25 kr Sen tar du bort bara momsen, -25 kr Detta gör att du har en försäljning på 100 kr som programmet beräknar moms på (25 kr) och tycker att det inte stämmer med vad den förväntar sig.....
... Visa mer
2016-04-20
11:05
2 Gillar
Du bör kontakta fakturautställaren och be dem ange VAT #. Sen använder du följande konton: 2615 - Utgående moms EU 2645 - beräknad ingående moms EU 4056 - Inköp vara/tjänst EU Företaget måste även notera DITT företags VAT # så att de kan redovisa försäljningen till danska SKAT. Davor
... Visa mer
2016-04-20
08:18
1Gilla
Hej, Du måste ha avtal för Visma INTEGRATION. I samband med detta bör du få erforderlig dokumentation för att koppla ihop försystemet med VISMA
... Visa mer
2016-04-19
14:14
En variant är att använda fjärrskrivbord så att man kan komma in på datorn med Administration 500. Detta förutsätter dock att man har Windows PRO i datorn. Ett andra alternativ är att använda TEAMVIEWER som gör nästan samma sak. Davor
... Visa mer
2016-04-19
10:10
Finns två vägar att gå. Antingen så följer du Skebobruks rekommendation ELLER så gör du EN ombokning på alla transaktioner på en gång enligt följande: Alt 1: 1940 D 2013 K 1940 K 2018 D Alt 2: 2013 K 2018 D 1940 "så att det balanserar" Davor Vilket alternativ du kör med spelar ingen roll egentligen. Du kan köra hela bokföringsåret som du gjort och sen vid årets slut flytta över allt till 1940. Davor
... Visa mer
2016-04-19
09:51
Det känns lite som att gå över ån efter vatten...... Kan du inte köra allt i samma program? Själv hade jag nog kört allt i A500 för att ha ett enkelt system. Vad är det för E-program du kör med i nuläget förresten? Davor
... Visa mer
2016-04-19
09:13
1Gilla
Hej, Hittar 3 lösningar via https://vismaspcs.se/integrationslosningar Lega Online Bokningssystem Lega är ett Windows-baserat dataprogram gjort för att effektivisera och hantera daglig uthyrningverksamhet inklusive: uthyrning & försäljning, inventarieregister, lagerkontroll, inhyrning, koppling till ekonomisystem, fakturering, service och underhåll. LÄS MER Mycourt Bokningssystem Bokningssystem Mycourt är marknadens mest flexibla och heltäckande onlinebokningssystem med betallösning speciellt framtagen för tennis-, squash- och badmintonklubbar. För spelarna och tränarna - en positiv bokningsupplevelse, för klubbarna - förenklad administration och ökad kostnadseffektivitet. LÄS MER Bokningssystem Bokningssystem Smarta System har bokningssystem för era behov. Våra bokningsmodul kan användas helt för sig själv eller integreras i ert befintliga system. Den levereras med ett användarvänligt gränssnitt och grafisk bokningsöversikt.
... Visa mer
2016-04-19
09:05
1Gilla
Varför använda både 2013 OCH 2018? Det borde vara enklare att använda samma konto. Dessa två konton används om man gör EXTRA privatuttag eller insättningar. Jag hade rekommenderat att du använder 1940. När du sen fått separat konto till företaget kör du vidare med 1930 som "vanligt" Skulle verksamheten gå med förlust och du måste skjuta till extra pengar använder du konto 2013/2018 Davor
... Visa mer
2016-04-18
18:21
2 Gillar
Hej Jag rekommenderar att du skaffar ett företagskonto snarast. Du sparar många timmars jobb på att separera företaget från privatkontot. Kostnaden på runt 1500/år tar du igen snabbt på mindre strul med att sära på företagets pengar. Sen till huvudfrågan. Jag tror att det bokfört lite tokigt..... När kunderna betalar in pengar TILL ditt konto blir det en intäkt i företaget (eller till dig om du så vill) Allt du betalar i företagets namn är ju en kostnad. I takt med att verksamheten växer blir du ändå förr eller senare tvungen att ordna ett företagskonto för att underlätta för både kunder och leverantörer. Ett BANKGIRO underlättar också väldigt mycket för att få rätt på alla kundfakturor..... Davor
... Visa mer
2016-04-15
12:54
2 Gillar
Hej, Ta kontakt med leverantören och tala om att du har för avsikt att dra krediten mot 2 fakturor. I programmet går du in på BETALNINGAR - UTBETALNING På den "lilla" fakturan på 703 kr ändrar du BELOPP ATT BETALA till 454 kronor (703-249) Markera "lilla" fakturan. Skicka filen till banken för betalning. Då bör denna faktura få statusen BETALNING PÅ VÄG Då bör du få en rest på lilla fakturan på 249 kronor. EVENTUELLT får du journalföra betalningen som gått till banken innan du kan ta hand om restbeloppet, detta är jag lite osäker på. Markera de båda debetfakturorna och kreditfakturan. Dessa bör ju nu ta ut varandra och beloppet att betala blir noll. Klicka på ÄNDRA BETALSTATUS och markera BETALD Nu bör du ha "nollat ut" alla tre fakturorna och de får statusen BETALD. Davor
... Visa mer
2016-04-14
05:22
Hej, Jag TROR att det du försökt göra är att skapa en betalning utan att du lagt in en faktura i kundreskontran. Den versionen du har är lite äldre så jag är lite ställd tyvärr. Om du använder leverantörsreskontran så tror jag att du skall få upp alla registrerade fakturor under betalningar. Då skall det bara vara att bocka för de fakturor du vill betala. Sen blir det att välja hur man skall göra med de markerade fakturorna.... Använder du dit av LB-rutin till banken så skall du klicka på SKICKA BETALFIL eller något liknande. För att detta skall fungera måste du ha avtal med banken om betalningar via fil. Om du är tvungen att manuellt lägga in betalningarna i banken ELLER om du skickar in papper till banken skall du istället gå via ANDRA STATUS. Där får du tre akternativ: * EJ BETALD * PÅ VÅG * BETALD Hoppas att detta hjälper dig vidare..... Davpr
... Visa mer
2016-04-13
20:19
1Gilla
Hej Hans Svaret på din fråga är dessvärre "NEJ" Dock går det att komma runt problemet på ett av följande sätt: Om man har Windows PRO på datorn hemma kan man köra med FJÄRRSKRIVBORD och styra datorn där hemma från er. Använda program som TEAMVIEWER och styra hemmadatorn. Davor
... Visa mer
2016-04-13
12:59
Har du koppling mot bankgirot med filöverföring? Om du har det bör du kunna bocka för de fakturor du vill betala och därefter klicka på SKICKA BETALFIL. Då skapas filen som du skall föra över till banken. Den filen brukar heta BGCDATA.IN Davor
... Visa mer
2016-04-13
09:25
Vilken typ av kommentarsfält? Du kan skapa TEXTRADER med plats för lite mer text i dagsläget. Skall det vara kommentarer som INTE skall skrivas ut tar du enkelt bort krysset i rutan på den rad som inte skall skrivas ut på papper. Davor
... Visa mer
2016-04-13
06:27
1Gilla
Först och främst hatten av för den nya inläsningsfunktionen. Sen undrar jag hur denna skiljer sig gentemot era samarbetspartners lösningar. Är det bara prisupplägget som är den största skillnaden genom att ni tar betalt per faktura eller finns det fler skillnader? Jag vill inte peka ut någon specifik "konkurrent" i detta, men jag har tittat på andra lösningar och vill veta om det bara är inscanningen som är skillnaden. Kommer man i ett senare skede kunna scanna in själv till programmet eller kommer detta fortfarande ligga som en extern tjänst?
... Visa mer
2016-04-12
13:04
1Gilla
Jag tror att den enklaste vägen är att skriva ett förtydligande som kommentar på fakturorna. Du har 3 extra textrader och "leka med" Gå in under ARKIV - Företagsinsttällningar - Försäljning - Dokumenttexter Välj Engelska som språk Nu kan du under FAKTURATEXT skriva in att datumet har formatet YYYY-MM-DD Davor
... Visa mer
2016-04-07
06:32
2 Gillar
Hur "snabb" är du på att skapa journalerna och ligger de i en och samma verifikationsserie? Själv kör jag med olika serier för olika typer av verifikat.... Ta för vana att kontrollera antingen i bokföringen eller KF/LF/Inbet/utbet och försök skriva ut en journal per den siste i månaden så är du säker på att allt kommit med innan momsen. Davor
... Visa mer
2016-04-04
05:08
Jag tror att du får kontakta Visma Supporten i detta ärende. I mina ögon bör dessa två program ligga i samma nätverk, helst på samma dator och integrerade. Detta beror på att du skall inte behöva göra ändringar i båda systemen...... Det KAN gå att ha dessa på olika datorer och nätverk, men det är ingenting jag rekommenderar då du utsätter din verksamhet för lite för många risker.... Jag är inte säker på vem som är underordnad i strukturen. Är det Tid som dikterar villkoren för Administration eller tvärtom? Det kan lösas med VPN där du jobbar mot byråns program, men detta medför lite intrångsrisker på byråns system och det är de nog inte så förtjusta i är jag rädd.... Davor
... Visa mer
2016-04-01
13:21
Tanken är ju att dessa två delar skall vara integrerade så att du kan föra över uppgifterna från Tid till Administration direkt och på så sätt slippa dubbelt arbete...... Då har du alla databaser sammankopplade och du behöver bara göra ändringar på ETT ställe.... Davor
... Visa mer
2016-04-01
12:34
1Gilla
Du skall kunna "återanvända" alla mallar som du själv skapat. Det enda som inte går är att göra ändringar i VISMAs egna "standardmallar" och spara under befintligt namn.... Sen kan du ju alltid radera gamla mallar som du inte längre använder 😉 Davor
... Visa mer
2016-03-31
06:16
Hej, Lite funderingar kring ditt problem. 1. Har du under FÖRETAGSINSÄLLNINGAR - FÖRSÄLJNING kryssat i att du fakturerar husarbete? 2. Har du skapat en prislista INKLUSIVE moms till privatpersoner? Alla priser till privatpersoner bör vara angivna inkl. moms för att inte få problem i efterhand med kunden gällande det offererade priset....... När du sen skapar ordern eller fakturan så måste du kryssa i rutan för HUSARBETE. Klicka på FÖRDELA SKATTEREDUKTION Här fyller du i samtliga personers personnummer - 12 siffror Om du vill göra en egen uppdelning av beloppen så kryssa i rutan FÖRDELA REDUKTION MANUELLT. Tänk på att det är 30% reduktion och inte 50% under 2016..... Davor
... Visa mer
2016-03-31
05:31
1Gilla
Hej, När det gäller sorteringen kan du göra på två sätt: 1. Använd SORTERINGSBEGREPP 2. Använd ANMÄRKNING När det gäller faktureringen är jag lite osäker på om det är stöd för avtalsfakturering i Administration 500 (sitter själv med 2000). Du kan ju skapa ett antal mallar som du knyter kunderna mot. Davor
... Visa mer
2016-03-27
07:19
Hej, Jag tror att du måste radera en fil som heter BGCDATA.IN via Windows. Öppna utforskaren och sök igenom datorn efter filen. Jag är inte säker på var den sparats. Davor
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »