2022-10-24
13:09
Hej!
Det är inget som fungerar i programmet och är i dagsläget inte planerat att förändra. Däremot går det att lösa via att ändra din signatur i ditt mejlprogram precis som andra användare har skrivit tidigare här i tråden.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2022-10-11
08:03
2 Gillar
Det enda som fattades var att ändra företagsinställningarna så att FÖRSKOTTSSEMESTER är aktiverat.... Allt annat stämde på pricken och nu har jag kunnat ändra uppgifterna och allt fungerar normalt. Tack för hjälpen @Tinne Lestrin
... Visa mer
2022-10-06
11:29
Hej @Fd medlem
Ber om ursäkt för att du inte har fått svar på ditt inlägg.
Även om tråden har några år på nacken så ska det fungera att mejla även kundfakturor till flera epostadresser förutsatt att du använder dig av semikolon enligt instruktionerna ovan. Vi har testat i Outlook och Thunderbird.
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet.
//Tinna
... Visa mer
2022-08-26
08:52
Hej Poly!
Beräkningsformeln för betalda semesterdagar är densamma för tjänstemän och kollektivanställda och görs enligt denna formel:
((Anställningstid hela kalenderdagar - Ej semestergrundad frånvaro hela kalenderdagar) / Årets antal dagar) * Semesterrätt = Betalda semesterdagar
I programhjälpen beskriver vi vilka formler som används vid beräkning i de olika semestervillkoren.
Hoppas detta kan underlätta för dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig.
Trevlig helg!
Tinna
... Visa mer
2022-08-22
14:06
Hej Davor!
Kreativt tänkt tyckte vi och självklart vore det skönt för dig att slippa skapa så pass många manuella löneutbetalningar varje månad. Jag har kollat upp detta och med kommandot Betala utan faktura så kan du göra utbetalningar via betalfil utan att du har någon faktura som grund, t ex betalning till skattekontot. Detta gäller dock endast för utbetalningar i svensk valuta och det finns inget fält för IBANnummer utan endast bg/kontonr och pg.
Om du har möjlighet får du gärna lämna ett önskemål till våra produktspecialister. I Visma Administration finns en knapp som heter Förbättringsförslag lokaliserad en bit till höger om mitten av programmets header. Klicka på knappen och du länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Ha en fin eftermiddag!
//Tinna
... Visa mer
2022-07-21
10:54
Snyggt jobbat och tack för återkoppling.
Glad sommar! //Tinna
... Visa mer
2022-04-26
13:50
1Gilla
Använder du senaste versionen av programmet? De har ändrat namn på tjänsten och en del andra inställningar som eventuellt kan ställa till det lite grann... Gå in under ARKIV - FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - Mina Tjänster Har du rätt användaruppgifter här? Klicka på SYNKRONISERA Om detta inte förbättrar det hela får du gå vidare och kontrollera inställningarna under Digitala Fakturor och Dokument Hoppas att detta hjälper dig vidare och att tjänsten fungerar bättre efter detta. // Davor P
... Visa mer
2022-04-19
14:31
tack då är jag med! 🙂
... Visa mer
2022-04-13
16:34
Hej ludde49!
Orsaken till att du får felmeddelandet kan bero på olika faktorer och är inte helt lätt att klargöra här. Nedan har jag skrivit ned de olika åtgärder som du kan testa att genomföra: 1. Omstart. Ligger man i en servermiljö eller har en integration med ett externt program behöver man starta om med jämna mellanrum, då det kan ligga filer kvar som stör. 2. Gör undantag i brandväggen. Kika gärna på vårt användartips Undantag i antivirusprogram/brandvägg för guidning. 3. Genomför alla windowsuppdateringar på alla datorer inklusive server.
3. Har du Visma Anläggningsregister kan du även behöva testa följande: Gå in i Anläggningsregister och klicka på Arkiv - Företagsunderhåll - Utökad Integration med Visma Administration.
Är bolaget valt så kan ni välja Inget företag - Klicka okej och sen bläddra fram bolaget igen. Skulle inte detta hjälpa prova även att starta om servern.
Om problemet kvarstår är du varmt välkommen att kontakta våra duktiga kollegor på supporten så att de kan hjälpa dig felsöka i realtid. Förhoppningsvis fungerar stegen jag beskrivit i texten ovan för dig.
Önskar dig en fortsatt fin onsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-09
13:28
Vi använder lösning från SWINX i Malmö. Du kan kontakta dem på tel. 040-680 83 30. I deras arsenal finns både fakturahantering och tidsredovisning för projekthantering.
... Visa mer
2022-02-02
12:40
@Davor P1 Tack! Ska bli intressant 😊
... Visa mer
2022-02-01
13:14
Hej @Fd medlem!
Det här ska vi kunna lösa och det är snarlikt som min kollega Tinna skrivit innan.
Gör följande:
Gå in under Försäljning - Fakturahantering
Markera de fakturor du vill spara som en gemensam pdf, eller välj Markera alla om du vill skapa en pdf för alla fakturor som ännu inte är utskrivna.
Välj Skicka fakturor uppe under Kommando.
Klicka på Skrivarinställningar som du hittar genom pilen som pekar nedåt längst upp i dialogrutan. Se även bilden nedan.
Markera rutan Dokument med utskriftsval Pdf sparas i samma pdf-fil.
När du väljer Skicka får du välja vart filen ska sparas och den innehåller samtliga fakturor samt att fakturorna blir markerade som utskrivna och försvinner från listan i fakturahanteringen.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2022-01-31
15:03
Tack för hjälpen Davor!
... Visa mer
2022-01-31
07:34
Du har verifikationer både inom EU och utanför EU. Jag försöker bena upp den sista från ADOBE, för jag har råkat ut för exakt samma sak med deras faktura. Du måste antingen använda konto 4056 ELLER skapa ett nytt konto för enbart programvaror. Gå in på Kontoplan och klicka in din på konto 5420 Kopiera konto 5420. Du får upp en ruta där du anger nytt kontonummer Ange exempelvis konto 5421 På raden MOMSRAPPORTKOD väljer du 20 - Inköp av varor från annat EU-land 25%. Jag har konterat på följande sätt själv: KONTO TEXT DEBET KREDIT KOMMENTAR 2440 Lev.skulder 1956,00 Tot. fakturabelopp 5421 Eu-inköp program 1956,00 2614 Utg. moms EU-tjänst 489,00 2645 Ing. moms EU 489,00 Återigen är det viktigt att det på fakturan står 0% moms och ditt företags momsnummer. Ett tips är att skapa en konteringsmall som du använder till detta varje gång köpet skall registreras. Om du har en mer omfattande redovisning och vill underlätta ditt bokslutsarbete hade jag rekommenderat att du använder leverantörsreskontran om administration 200 har stöd för det. annars kan det vara värt en fundering att uppgradera till nästa steg. //Davor P
... Visa mer
2022-01-26
12:21
1Gilla
Hej Davor!
Jag vill gärna flika in och tipsa om programhjälpens avsnitt Byte av Semestervillkor där vi beskriver vad du ska tänka på vid ett byte.
Ha det fint!
Tinna
... Visa mer
2022-01-17
09:01
Hej!
Jag skulle rekommendera dig att kontrollera det e-postprogram som ligger valt under datorns egna inställningar - Systeminställningar- Standardappar. Det är den e-postklient som Visma Administration pekar emot när du väljer utskriftsvalet - lokal e-post i programmet. Om det ligger ett annat e-post program förvalt idag så behöver du alltså byta till det som du vill använda.
Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Du är varmt välkommen att återkomma om du har några fler frågor.
Önskar dig en fin vecka!
/Mariette
... Visa mer
2021-12-21
13:48
Hej Karin!
Vi har felsökt i detta men skulle behöva kika tillsammans med dig i ditt program för att kunna tyda exakt vad som kan ha blivit fel vid betalningen.
Kontakta gärna våra duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning i den kanalen istället.
God jul och gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-19
09:23
1Gilla
Det enklaste att få rätt på detta är att skapa en ändringsverifikation. Gå in på den verifikation du vill rätta Klicka på "Skapa ändringsverifikation" Nu får du upp en ruta där du klickar i kryssrutan "Kopiera verifikationen med omvända tecken" Klicka på OK När du är klar med verifikationen klickar du på "Registrera" //Davor P
... Visa mer
2021-12-17
16:15
Hej Per__42!
Jag har besvarat dina frågor i ditt egna inlägg.
Återkom gärna om du har fler funderingar!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-25
11:20
Hej Davor!
Då vi, som du redan vet, inte har fullt stöd för Byggnadsavtalet behöver du hantera dessa lönearter manuellt.
Vårt förslag är att du använder lönearterna 1201 Traktamente helt (ej skattepliktig) och 1190 Traktamente skattepliktigt (skattepliktig) och kopierar dem. Där kan du lägga in ett annat à-pris. Detta à-pris kan du sedan behöva ändra på lönebeskedet om det är olika från gång till gång beroende på antalet dagar med mera.
Du kan absolut koppla lönearterna till varandra se programhjälpen Koppla löneart
Testa gärna vårt förslag till lösning i Övningsbolaget som följer med programmet så allt blir som du har tänkt dig.
Hoppas att detta kan underlätta för er. /Tinna
... Visa mer