2025-06-09
15:16
Hejsan @Carina Wesenlund-Jonsson, Jag förstår känslorna och åsikterna. Uppskattar verkligen era synpunkter och för även det vidare organisatoriskt. Åsikterna är framförda dit de ska. Tack snälla, igen!
... Visa mer
2025-06-04
14:59
Hej @Ekonomikontoret On-line! Tack för att du hör av dig och delar med dig av dina synpunkter! ⭐ Vi har bestämt oss för att ta bort dropdown-menyn där du som byrå kunde välja dina egna program för att få en enhetlig navigation mellan våra olika funktioner. Självklart vill vi att ni ska känna att det är smidigt att även i fortsättningen navigera mellan olika tjänster så vi tar era synpunkter med oss.
... Visa mer
2025-05-30
13:24
Hej igen! Du har helt rätt Sofia. Jag får backa, rätta mig själv och ursäkta mig. Alltså inget krav på att koppla underlagen till dess verifikat i Bokföring & Fakturering. Sedan förstår jag, som du också skriver i din ursprungsfråga, att man gärna vill det för att ha ordning och reda på sina underlag. Jag rättar mitt första svar och ber åter om ursäkt för förvirringen!
... Visa mer
2025-05-30
11:59
(Rättning av svar) Hej @Sofia1 och tack för din fråga! Du behöver varken skriva ut dem eller ladda ner dem som PDF på datorn. När du bokför en händelser, oavsett vart du gör det i bokföringen så kan du både koppla bildunderlaget i efterhand men också i vyn där du skapar verifikatet. Du har alltid "Koppla bild" ute i högerkanten i en lila flik. Välj det underlag du vill koppla och spara! Hoppas det var till din hjälp annars är det bara att svara här! 😊
... Visa mer
2025-05-15
12:53
Hej @trident01! SNI-koden är inget du behöver skriva i systemet. SNI-koden anges i samband med att du registrerar ett företag och används för nästan all ekonomisk statistik. Den används också för att skicka riktad information till en mängd företag inom samma bransch. Detta är alltså något som du fyller i (och ändrar) på verksamt.se. 😊 Om detta avser en kund till dig i exempelvis Advisor - och du vill fylla i den uppgiften där. Då skulle jag rekommendera dig att fylla i den uppgiften under Kunduppgifter och Övrig information, inne på kundkortet alltså. Nämnvärt är att den uppgiften endast är för just dig då. Advisor räcker alltså inte för att faktiskt uppdatera sin SNI-kod!
... Visa mer
2025-05-08
09:58
2 Gillar
Haha, du har såklart helt rätt. Slaget på fingrarna kändes... 😅 @LW -60 För info: En anmälan till språkpolisen har upprättats!
... Visa mer
2025-05-06
13:34
1Gilla
Fakturor och betalningar – Nytt & förbättrat
Registrera betalning direkt från fakturan
Nu väljer du vilket konto med bankkoppling som ska användas, direkt på fakturan. Matcha betalningen med rätt bankhändelse – allt på ett ställe. Du slipper byta sida och sparar tid när du stämmer av betalningar. Smidigt och tryggt.
Enhetlig hantering av överföringar
Överföringar mellan konton görs på samma sätt, oavsett om du har bankkoppling eller inte. Hantera kassa och bank mer enhetligt, slipp gissa rutinen och undvik dubbla registreringar.
Betalningar att signera – nu blir listan alltid aktuell
Markerar du en betalning som gord, försvinner den direkt från listan över betalningar att signera. Nu ser du bara det som väntar på åtgärd. Mindre förvirring, enklare kontroll.
Tillfälligt höjt rotavdrag – tänk på betalningsdagen
Mellan 12 maj och 31 december 2025 är rotavdraget tillfälligt höjt till 50 %. Det är betalningsdatumet som avgör vilket avdrag dina kunder får. Berätta gärna för kunden, så får de rätt avdrag om de betalar under rätt period.
Så här ändrar du till 50 % rotavdrag i Bokföring & Fakturering:
Gå till Inställningar > Företagsinställningar, välj Faktureringsuppgifter
Markera rutan Fakturerar husarbete och gör dina ändringar
Spara
Lön – Nytt & förbättrat
Rapport för arbetstidsförkortning och arbetstidskonto
Nu finns rapporten Underlag arbetstidsförkortning/arbetstidskonto. Här får du överblick över avsättningar och lönearter – gör det enkelt att dubbelkolla och rapportera rätt.
Löneutbetalning via SUS
Nu kan du betala ut lön via Swedbanks SUS-system. Lönen går automatiskt till rätt konto oavsett bank, även för pensioner och andra utbetalningar.
FOS-förfrågan för flera anställda samtidigt
Nu kan du markera flera anställda och göra FOS-förfrågan för alla på en gång. Snabbare hantering och svar för hela gruppen.
Skatt & Bokslut – Nytt & förbättrat
Nu även för ideella föreningar och stiftelser
Du kan nu hantera deklaration och bokslut för ideella föreningar och stiftelser med räkenskapsår som slutar 2024-12-31 eller senare. Stöd finns för blanketterna INK3, INK3R, INK3S, INK3SUF, INK3SUS och INK3K, samt Årsbokslut/Årsredovisning K2.
Vi arbetar också för att stödja de nya reglerna för räkenskapsår som startar efter 2024-06-30. Vi uppdaterar så fort vi är klara!
Flera bilagor – enklare deklaration
Nu kan du lägga till både NE- och N3A-bilagor för samma kund, även för enskilda firmor. Perfekt om du har flera verksamheter.
Spiris Byråstöd – Nytt & förbättrat
Enklare att inaktivera uppdrag och kunder
Du guidas nu genom stegen för att inaktivera uppdrag och kunder. Du ser direkt vad som påverkas innan du stänger något – det sparar tid och minskar risken för missar.
Förvald e-postadress för fakturor
Nu kan du lägga in en e-postadress direkt på kunduppgifterna. Den fylls i automatiskt när du skickar fakturor och synkas med Bokföring & Fakturering.
Visa bara det som är relevant i tidregistreringen
Dölj nollvärden för tid och utlägg om du vill – så får du en renare och tydligare översikt när du jobbar med fakturaunderlag.
Ny samarbetssida – tydligare och enklare
Sidan för samarbeten har fått en ny design. Funktionerna finns kvar – men det är både snyggare och enklare att hitta.
Hoppas något förenklar din vardag! Har du frågor eller vill veta mer? Hör av dig – vi hjälper dig gärna. Fler smarta förbättringar är på väg!
... Visa mer
Etiketter:
2025-05-05
13:12
2 Gillar
Bokslutstider står för dörren och nu har du chansen att både jobba smartare och samtidigt skapa ännu bättre möten med dina kunder. Här har vi samlat fem enkla, men viktiga punkter som sätter guldkant på varje bokslutsmöte – både för dig och din kund!
KYC – Smidigt och lagkravssäkrat på samma gång
Känn dig trygg genom hela bokslutsarbetet genom att samla in och uppdatera KYC-uppgifterna redan i samband med bokslutet! Med KYC har du ett enkelt verktyg som säkerställer att allt följer regelverken – och det sparar dig både tid och huvudvärk. Resultatet? Mindre risk för avbrott och mer tid att fokusera på de affärer som verkligen räknas.
🟣Tips! Sätt KYC-punkten överst på agendan – det går snabbt och blir gjort direkt i mötet.
Passa på med KYC på bokslutsmötet
Slipp kvittokaoset: Integrera utläggshanteringen
Säg hej då till högar av kvitton, kvarglömda utlägg och manuell registrering. Med Mynts smarta integration blir det hur enkelt som helst för kunden att ladda upp kvitton direkt – och för dig att automatiskt få allt bokfört och klart. Mindre risk för fel, inga borttappade dokument och massor av tid sparad varje månad.
🟣Tips! Introducera företagskortet redan på årets första bokslutsmöte!
Prova Mynt i samarbetet med din kund
Digital bokslutsprocess – snabbare, säkrare, enklare
Ge både dig och kunden en bättre upplevelse med ett digitalt bokslut! Med Skatt & Bokslut kan du guida kunden genom hela processen digitalt, från första verifikation till färdigt resultat. Det betyder mer översikt, bättre struktur och att ni enkelt hittar och delar information – utan papper, post eller stress.
🟣Tips! Visa upp hur digitalt bokslut går till under mötet. Du sparar massor av tid och tid är ju pengar!
Effektivisera bokslutet med din kund
Prognos & budget – blicka framåt tillsammans
Bokslutet är inte bara en tillbakablick, utan också ett gyllene tillfälle att prata framtid! Ta hjälp av bokslutssiffrorna för att tillsammans med kunden skapa en budget eller uppdatera prognosen för kommande år. Då kan ni identifiera möjligheter, utmaningar och planera proaktivt.
🟣Tips! Ha med några enkla budgetmallar eller digitala budgetverktyg att visa upp direkt i mötet!
Budget och prognos integrerat med bokföringen
Digitalisering & automatisering – spara tid hela året
Dra nytta av bokslutsmötet för att diskutera hur fler flöden kan bli digitala och automatiserade, inte bara kring bokslut utan hela året. Kika på nya digitala lösningar för fakturahantering, kvittoscanning och automatiskt bokförda transaktioner. Det skapar värde, effektivitet – och bättre ordning!
🟣 Tips! Ta fram en “digitaliseringsplan” tillsammans under mötet, så vet både du och kunden vad som blir nästa steg! Bli mer digital med din kund - vi hjälper er
Slutligen: Lycka till på dina bokslutsmöten och glöm inte att ta chansen att faktiskt utveckla samarbetet med dina kunder!
... Visa mer
Etiketter:
2025-04-15
13:58
1Gilla
Regeringen har beslutat att rotavdraget höjs tillfälligt från 30% till 50%, för arbeten som betalas mellan 12 maj och 31 december 2025.
Det är bara arbeten som betalas under denna period som omfattas av det höjda avdraget. Maxbeloppet ligger kvar på 50 000 kronor per person och år. Du kan läsa mer om rotavdraget på vismaspcs.se/rot-avdrag.
Tänk på att det är betalningsdatumet som styr vilket avdrag den betalande kunden får – inte när jobbet påbörjades. För att kunden ska få 50 % i rotavdrag måste fakturan alltså betalas mellan 12 maj och 31 december 2025. Om den betalas före den 12 maj gäller det gamla avdraget på 30 %.
Tips! Om din kund redan nu vill erbjuda sina kunder möjligheten att ta del av det höjda avdraget, är det viktigt att de förstår att betalningen inte får göras förrän efter den 11 maj.
Så här ändrar du till 50 % rotavdrag i Bokföring & Fakturering. Fakturerar du i Administration? Då ändrar du så här.
... Visa mer
Etiketter:
2025-03-27
10:36
Hej kära redovisningskonsulter,
Vi vill uppmärksamma er på en viktig uppdatering som träder i kraft i december 2025 – införandet av nya SNI-koder. Dessa SNI-koder är en del av en översyn för att anpassa den svenska näringsgrensindelningen till den uppdaterade europeiska standarden, NACE. Här är vad ni behöver veta:
Vad är SNI?
Standard för svensk näringsgrensindelning (SNI) är en statistisk metod som används för att kategorisera företag enligt deras ekonomiska aktivitet.
Varför sker förändringen?
Syftet med att uppdatera SNI-koderna är att bättre reflektera förändringar inom olika branscher och att säkerställa mer tillförlitlig och jämförbar statistik inom hela EU.
Vad innebär detta för företag?
För majoriteten av företag: Endast en ny kod med samma verksamhetsbeskrivning.
För cirka 30 % av företagen: SNI-koder kan komma att delas upp och vissa verksamhetsdelar flyttas till andra koder.
Vikten av rätt SNI-kod?
Att ha korrekt SNI-kod är avgörande för företagets kreditvärdighet, försäkringsnivå, och tillgången till branschspecifik information. Det är också viktigt för deltagande i statistiska undersökningar från SCB och andra myndigheter.
Våra råd till er:
Förbered era kunder, särskilt inom de branscher som påverkas mest (detaljhandel, restaurang, lokalvård, hälso- och sjukvård).
Informera dem om den nya e-tjänsten på verksamt.se och vikten av att säkerställa korrekt SNI-kod redan nu.
Håll dig uppdaterad:
Vi rekommenderar att ni håller er uppdaterade genom att regelbundet besöka följande sidor:
Verksamt.se
SCB
Var och när ändrar jag SNI-kod?
Den dedikerade e-tjänsten för att ändra SNI-koderna kommer vara öppen från den 27 januari och under hela 2025. Från den tidpunkten kan ni göra nödvändiga ändringar för era kunder.
Tack för er uppmärksamhet och vi ser fram emot ett smidigt övergång till de nya SNI-koderna!
... Visa mer
Etiketter:
2025-03-27
10:14
Hej kära företagare,
Vi vill informera er om en viktig uppdatering för er verksamhet som börjar gälla i december 2025 – nya SNI-koder lanseras för att anpassa Sverige till den uppdaterade europeiska standarden (NACE). Här är viktig information som ni behöver:
Vad är SNI?
SNI står för Standard för svensk näringsgrensindelning och är ett statistiskt system för att kategorisera företag baserat på typ av affärsverksamhet.
Varför uppdateras SNI-koderna?
Förändringen syftar till att bättre reflektera branschförändringar och säkerställa mer tillförlitlig och jämförbar statistik inom EU.
Hur påverkar detta er?
Majoriteten av företagen kommer att få en ny kod, men verksamhetsbeskrivningen förblir densamma.
Ungefär 30 % av företagen kan se sin SNI-kod delas upp, där delar av verksamheten flyttas till nya koder.
Vikten av rätt SNI-kod?
Att ha korrekt SNI-kod påverkar ert företags kreditvärdighet, försäkringar, och tillgång till branschspecifik information. Det är också viktigt för att delta i olika undersökningar från SCB och andra myndigheter.
Vad kan ni göra nu?
Se över er verksamhetskod och var uppmärksamma på förändringar, särskilt om ni verkar inom detaljhandel, restaurang, lokalvård, hälso- och sjukvård.
Använd den kommande e-tjänsten på verksamt.se för att säkerställa rätt SNI-kod för er verksamhet under 2025.
Håll er uppdaterade:
Vi rekommenderar att ni håller er uppdaterade genom att besöka följande sidor regelbundet:
Verksamt.se
SCB
Var och när ändrar jag SNI-kod?
En e-tjänst för att göra ändringar i SNI-koderna öppnar den 27
januari och är tillgänglig under hela 2025. Under denna period kan ni göra de ändringar som krävs.
Vi tackar för er uppmärksamhet och önskar er lycka med den nya SNI-kod övergången!
... Visa mer
2025-03-27
08:23
Hej kära företagare,
Vi vill informera er om en viktig uppdatering för er verksamhet som börjar gälla i december 2025 – nya SNI-koder lanseras för att anpassa Sverige till den uppdaterade europeiska standarden (NACE). Här är viktig information som ni behöver:
Vad är SNI?
SNI står för Standard för svensk näringsgrensindelning och är ett statistiskt system för att kategorisera företag baserat på typ av affärsverksamhet.
Varför uppdateras SNI-koderna?
Förändringen syftar till att bättre reflektera branschförändringar och säkerställa mer tillförlitlig och jämförbar statistik inom EU.
Hur påverkar detta er?
Majoriteten av företagen kommer att få en ny kod, men verksamhetsbeskrivningen förblir densamma.
Ungefär 30 % av företagen kan se sin SNI-kod delas upp, där delar av verksamheten flyttas till nya koder.
Vikten av rätt SNI-kod?
Att ha korrekt SNI-kod påverkar ert företags kreditvärdighet, försäkringar, och tillgång till branschspecifik information. Det är också viktigt för att delta i olika undersökningar från SCB och andra myndigheter.
Vad kan ni göra nu?
Se över er verksamhetskod och var uppmärksamma på förändringar, särskilt om ni verkar inom detaljhandel, restaurang, lokalvård, hälso- och sjukvård.
Använd den kommande e-tjänsten på verksamt.se för att säkerställa rätt SNI-kod för er verksamhet under 2025.
Håll er uppdaterade:
Vi rekommenderar att ni håller er uppdaterade genom att besöka följande sidor regelbundet:
Verksamt.se
SCB
Var och när ändrar jag SNI-kod?
En e-tjänst för att göra ändringar i SNI-koderna öppnar den 27
januari och är tillgänglig under hela 2025. Under denna period kan ni göra de ändringar som krävs.
Vi tackar för er uppmärksamhet och önskar er lycka med den nya SNI-kod övergången!
... Visa mer
Etiketter:
2025-03-27
08:21
Hej kära redovisningskonsulter,
Vi vill uppmärksamma er på en viktig uppdatering som träder i kraft i december 2025 – införandet av nya SNI-koder. Dessa SNI-koder är en del av en översyn för att anpassa den svenska näringsgrensindelningen till den uppdaterade europeiska standarden, NACE. Här är vad ni behöver veta:
Vad är SNI?
Standard för svensk näringsgrensindelning (SNI) är en statistisk metod som används för att kategorisera företag enligt deras ekonomiska aktivitet.
Varför sker förändringen?
Syftet med att uppdatera SNI-koderna är att bättre reflektera förändringar inom olika branscher och att säkerställa mer tillförlitlig och jämförbar statistik inom hela EU.
Vad innebär detta för företag?
För majoriteten av företag: Endast en ny kod med samma verksamhetsbeskrivning.
För cirka 30 % av företagen: SNI-koder kan komma att delas upp och vissa verksamhetsdelar flyttas till andra koder.
Vikten av rätt SNI-kod?
Att ha korrekt SNI-kod är avgörande för företagets kreditvärdighet, försäkringsnivå, och tillgången till branschspecifik information. Det är också viktigt för deltagande i statistiska undersökningar från SCB och andra myndigheter.
Våra råd till er:
Förbered era kunder, särskilt inom de branscher som påverkas mest (detaljhandel, restaurang, lokalvård, hälso- och sjukvård).
Informera dem om den nya e-tjänsten på verksamt.se och vikten av att säkerställa korrekt SNI-kod redan nu.
Håll dig uppdaterad:
Vi rekommenderar att ni håller er uppdaterade genom att regelbundet besöka följande sidor:
Verksamt.se
SCB
Var och när ändrar jag SNI-kod?
Den dedikerade e-tjänsten för att ändra SNI-koderna kommer vara öppen från den 27 januari och under hela 2025. Från den tidpunkten kan ni göra nödvändiga ändringar för era kunder.
Tack för er uppmärksamhet och vi ser fram emot ett smidigt övergång till de nya SNI-koderna!
... Visa mer
Etiketter:
2025-03-11
11:19
2 Gillar
Hej igen! @Carina Wesenlund-Jonsson Väntan är över. Nu är det äntligen på plats efter lite om och men. Inlägget är nu justerat, igen, och lite längre skriftlig hjälp finns nu länkad i nyheten! Ha en fortsatt fin tisdag. 🙂
... Visa mer
2025-03-06
14:47
1Gilla
Hej @Carina Wesenlund-Jonsson! Inlägget är nu justerat.
Jag vill börja med att be om ursäkt för att ha givit lite falska förhoppningar. Det var inte min mening! Än är den automatiska kopplingen till Lön Smart inte på plats. Men, den som väntar på något gott... Slutligen: Den automatiska kopplingen till Lön Smart är alltså snart på plats men inte riktigt än. Tack snälla för att du hörde av dig och upplyste!
... Visa mer
2025-03-05
11:01
1Gilla
Här är nyheterna som presenterades i morgonsoffan – missa inget!
Missade du morgonsoffan? Ingen fara! Du kan se den i efterhand via länken här eller längst ner i inlägget. Här hittar du årets senaste uppdateringar, tydligt uppdelade och enkla att ta till sig.
Byråstöd
Nu finns automatiskt uppdaterade bevakningspunkter kopplade till lön-samarbeten. Du får alltid den senaste informationen om dina kunders lönehantering.
Skapa egen gruppstruktur för dina kunder. Nu kan du enkelt strukturera och gruppera kundregister – till exempel om du sköter bokföringen åt både företag och privatpersoner hos samma kund.
Massuppdatera fastpriser. Du behöver inte längre ändra fastpris manuellt på varje kund. Nu kan du uppdatera flera kunder på en gång.
Följ status på dina skickade samarbetsförfrågningar under Underhåll → Samarbeten.
Bokföring & Fakturering
Nytt företagskort via integration med Mynt – utan avgift för kopplingen. Automatisera kvittohantering och samla utgifterna i bokföringen. Som byrå får du dessutom en kontaktperson hos Mynt för enklare samarbete.
Nu kan du ställa in leverantörer så att deras e-fakturor bokförs automatiskt när de kommer in – ett smidigt tillägg till automatiserade attestflöden.
Exportera alla bildunderlag i en fil under Inställningar → Import och export. Enkelt när du vill spara eller flytta material.
Kassa och bankhändelser: Kontera direkt i listvyn över ej bokförda bankhändelser – sparar tid och ger bättre överblick.
Kommer snart: Hantera och kontera bildunderlag direkt i listvyn.
Spiris-appen
Dina kunder kan nu se banksaldon direkt i appen och snabbt skapa nya kunder vid fakturering via organisations- eller personnummer.
Snart kan ni bokföra leverantörsfakturor direkt i appen, vilket gör inköpsprocessen ännu smidigare.
Skatt & Bokslut
Få engelska översättningsförslag på texter i årsredovisningen med AI – slipp översätta manuellt om du vill ha årsredovisningen på engelska (finns för aktiebolag och K2-regelverket).
Under Balansavstämning kan du nu välja att visa bilagor istället för konton, vilket ger bättre överblick och enklare navigering.
Ny beräkningsbilaga: Uthyrning av privatbostad.
Kommer snart: Stöd för stiftelser och ideella föreningar, bildunderlag till bokslutsverifikationer (överförs även till bokföringen), och möjligheten att klarmarkera varningar så de inte stör dig i arbetet.
Lön
Nya semestervillkor 21 finns nu tillgängliga, vilket ger mer flexibilitet i semesterhanteringen.
Kommer snart: Ansök om ledighet direkt via funktionen Ledighetsansökan.
Koncernredovisning
Fortsatt fokus på förbättringar och tillväxt för dig som jobbar med koncernredovisning.
Kommande nyheter: Digital inlämning, digital signering, stöd för utländska dotterbolag, och avstämning av eget kapital.
... Visa mer
2025-02-28
09:38
Hej @HåkanT! Det är inget fel vi har rapporterat eller sett en ökning av bland våra ärenden. Om du idag sätter 25 februari ska den såklart kunna ta det, då det ju givetvis är innan dagens datum. Hoppas det har löst sig av sig själv för dig - om inte? Då önskar jag att du ringer vår support så vi får kolla på det närmare och du kan visa hur det ser ut. 🙂 Vänliga hälsningar!
... Visa mer
2025-02-28
09:23
Hej @andreas245, Jag tycker det låter väldigt märkligt att den ändras efter att fakturan blivit bokförd och likaså är skickad till bank. Jag har direkt ingen rekommendation på vad du kan testa här och nu. Låter inte helt rätt! Nu ser jag ju att det var någon dag sedan du skrev och kanske redan hunnit ringa till supporten. Men har du inte gjort det än skulle jag vilja be dig att göra det så vi kan få kolla på hur det ser ut och hemskt gärna om du kan visa när detta sker. 😊
... Visa mer
2025-02-14
14:05
Hej @Annelie4! Kul att du valt Lön Smart. Klokt! Just Collectum finns det ingen rapportering till från programmet, dessvärre. I dagsläget kan du sköta rapporteringen till Fora och Bygglösen i Visma Lön Smart. Dessa rapporteringar hittar du under Rapporter i ditt Lön Smart! Jag lyfter gärna det vidare som ett förslag på förbättring. Gör det gärna du med, nere till vänster i ditt program har du Feedback & förslag, vi tar hjärtligt emot båda delar! 😊 En en fin fredag.
... Visa mer
2025-02-14
13:55
1Gilla
Hej @CarinaM_! Precis som du vittnar om så har vi haft en fördröjning av kontoutdragen från gårdagen. Senaste budet jag har är att det nu är löst och kontoutdrag kommer läsas in allt eftersom från och med nu. Med vänliga hälsningar 🙂
... Visa mer
2025-02-14
13:52
Hej @nvss123, Ni behöver inte vara oroliga. Jag ska försöka lugna oron, så gott jag kan! Vad gäller 1930 och att du plötsligt inte kan kontera på kontot, det beror på att ni i eEkonomi har aktiverat en bankkoppling. När en bankkoppling aktiveras och när den slutligen är aktiverad så är 1930 "låst för manuell kontering". Denna inställningen kan ni ändra under Inställningar - Kassa och bankkonton - Företagskonto, där finns en ruta som ni kan bocka ur för att kontot inte ska vara "Låst för manuell kontering". När ni har en aktiv bankkoppling så kommer ni få in bankhändelser från er bank till programmet, dessa in- och utbetalningar hamnar då under Kassa och bankhändelser. Därifrån kommer ni sedan bokföra alla händelser som sker på ert bankkonto och likaså 1930. Vad gäller utskrifter och nedladdningar av rapporter och filer så är det inget generellt fel vi rapporterat, än. Ett tips kan vara att bolla med din redovisningsbyrå och fråga om de kan göra det du inte kan. Kan de skriva ut pdf:er? Då är det något i din miljö som påverkar dina utskrifts-försök. Då vill jag först be dig rensa cashe-minnet och funkar det fortsatt inte efter det? Slå då gärna en signal till vår support så vi kan kika närmare på vad det kan bero på. Hoppas du får ordning på prylarna och oron kan släppa lite. Oavsett så kan jag lugna dig med att det inte är något att oroa sig för! Ha en fin helg när det är dags på det.
... Visa mer
2025-02-03
09:23
Vi startar 2025 fullproppat med nyheter för dig och dina kunder. Här hittar du några av de senaste uppdateringarna sedan 16 oktober 2024. Kanske har vi redan årets bästa nyhet?
Du kan alltid läsa om uppdateringar månad för månad i Skriven hjälp. Välj din variant, klicka på "Nyheter" – klart!
Större nyheter
Ladda ner alla bildunderlag på en gång
Nu kan du och dina kunder snabbt hämta hem alla bildunderlag som laddats upp till er fakturering. Gå till Inställningar - Import och export - Ladda ner bildunderlag. Ladda ner allt – enkelt och smidigt.
Radera flera bildunderlag samtidigt
Nu slipper du ta bort bildunderlag ett i taget. Under Inköp - Bildunderlag kan du välja “Ta bort flera” längst ner till vänster och radera flera underlag samtidigt.
Se ursprung för dina bildunderlag
Få snabb koll på var varje dokument kommer ifrån. Under Inköp - Bildunderlag och Inköp - Leverantörsfakturor ser du nu källan – till exempel E-faktura, Scanner eller Manuellt uppladdad. Underlag som kom in före nyheten ser du som “Okänd”.
Dela upp kundfordringar och leverantörsskulder på olika konton
Nu kan du fördela kundfordringar och leverantörsskulder på olika konton för tydligare uppföljning, till exempel vid internfakturering i koncern. Det här fungerar även för dig som bara vill specificera reskontran mer.
Aktivera funktionen via Koncernföretag under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. Ställ sen in rätt konton på kund- och leverantörsnivå.
Använd: 1560–1567, 1570–1579 för kundfordringar och 2460–2469, 2470–2479 för leverantörsskulder.
Skicka e-fakturainbjudan direkt vid import
Du kan nu bjuda in leverantörer att skicka e-faktura direkt när du importerar leverantörsregistret. I det sista steget, nere till vänster, dyker en knapp för inbjudan upp som skickas till alla leverantörer du importerar.
Fler nyheter
Smidigare startsida
Visar bara konton där det finns saldo på startsidan och under Likviditetsprognos, så att du alltid har den mest relevanta informationen framme.
Rabatt i kronor eller procent
Nu kan du ge fast rabattbelopp på artikelrader i offert, order och faktura – ett efterlängtat önskemål från många.
Förbättrad samarbetsupplevelse
När du bjuder in en kund till samarbete om e-fakturor ställs inställningarna för att ta emot digitala fakturor in automatiskt när kunden accepterar samarbetet – inget extra steg behövs.
Ny notis i Byråstöd
Du får nu en tydlig notis om nya leverantörer att godkänna när du samarbetar med en kund i Bokföring & Fakturering. Enkelt att hålla dig uppdaterad!
Vi hoppas att flera av dessa nyheter gör vardagen enklare – för dig och för dina kunder. Fortsätt göra det du är bäst på!
... Visa mer
Etiketter:
2025-01-31
16:03
1Gilla
Hej @Emelie7! Vad gäller problem 1 så bör du kunna se detta och jag skulle faktiskt vilja be dig höra av dig till vår support för Visma Tid Pro så de kan ta sig en titt på det. Tack på förhand! Fråga 2, i dagsläget är det så tillvägagångssättet ser ut. Jag tar det givetvis med mig som ett förslag på förbättring och hör mig för om vi kan göra någon justering kring det framöver. Jag vill passa på att önska dig en fortsatt fin kväll och en trevlig helg!
... Visa mer
2025-01-31
08:29
Hej @Annelie4! Nej, det kan du inte. Du kan ange resultatenheter på Manuella verifikationer, på kundfakturor och på leverantörsfakturor. Lägg mer än gärna ett förslag på för bättring i programmet! Du hittar Feedback och förslag längst ner till vänster i menyn. Varma hälsningar
... Visa mer
2025-01-20
13:44
Hej igen @Ufriend! Det låter som att du hanterar semestern lite manuellt och eftersom Lön smart gör det på automatik och den inbyggda semesterberäkningen i programmet ställer till det lite för dig. Här skulle vi nog behöva prata med dig och eventuellt koppla upp oss och se hur ditt program ser ut, ring gärna supporten så ska vi se till att du får rätt på semestern i ditt program! Tack på förhand. 🙂
... Visa mer
2025-01-20
13:20
Hej @Marie R! Ja, det stämmer. AI-Assistenten finns bara i våra "molntjänster" bland annat Visma eEkonomi. Är du intresserad av att ha en kollega i programmet så kan du läsa mer om Visma eEkonomi här. Du kan till och med testa programmet helt gratis i 20 dagar! Jag önskar dig en fantastisk dag.
... Visa mer
2025-01-17
14:47
Hej @NiemelaF, Det gör du så rätt i! Däremot för att kunna ge dig ett bra svar på din fråga så skulle jag behöva veta: 1. Var skapar du arbetsgivardeklarationen? I vilket program alltså. 2. Bokför du arbetsgivardeklarationen manuellt eller gör ditt löneprogram det? 3. Bokför du arbetsgivardeklarationen som en "vanlig verifikation" manuellt? Vänligen återkom med lite svar på ovan så ska jag fortsätta leta med ljus och lykta efter ett svar på din frågeställning. 🕯
... Visa mer
2025-01-17
13:06
Hej @Yannick! Tack för dina frågor. Ser att @Lovisa - 4L Ekonomi AB har svarat helt korrekt vad gäller räkenskapsåren som givetvis bör stämma med sitt registreringsbevis och att detta måste ändras i Visma eEkonomi. Likaså att detta kan bli ett problem om man redan hunnit bokföra på datumet som alltså ska "tas bort". En sak till jag skulle vilja nämna här är en inställning i Deklaration och årsredovisning, den finns under Underhåll - Företagsuppgifter - Registreringsdatum. När du ändrat så att räkenskapsåret i eEkonomi så det är helt överens med verkligheten så kan du nu behöva gå in i Deklaration/årsredovisning och fylla i rätt datum på Registreringsdatum under Underhåll. Hoppas detta var till hjälp och att du får rätt på alla dina datum i både eEkonomi och Deklaration/Årsredovisning! 😊
... Visa mer
2025-01-17
12:55
Hej @mikeri! Det låter väldigt märkligt. Jag, precis som Admin Gottskär Grundskola, får fram "Ny leverantör" vyn och ser ut precis som det ska. Du har testat allt jag egentligen hade bett dig testa (olika webbläsare och olika datorer) så jag skulle jättegärna vilja att du ringer till vår support så vi kan kolla på problemet med dig. Vänliga hälsningar 🙂
... Visa mer
2025-01-03
10:50
Hej Rolf, Tack för din feedback! Vi uppskattar att du tar dig tid att dela dina erfarenheter och insikter kring Visma eEkonomi för föreningar.Vi förstår att processen med gruppfakturering varit en utmaning och att det har tagit mycket tid för dig. Som du nämner har du redan varit i kontakt med vår support, och de ser till att eventuella tekniska problem förs vidare internt för att utvärderas och förbättras. Vi arbetar ständigt med att utveckla och förbättra funktionerna i Visma eEkonomi. Om du vill lämna ytterligare förslag eller synpunkter på produkten kan du göra det direkt i Visma eEkonomi under Feedback och förslag. Önskar dig en fin dag!
... Visa mer
2025-01-03
10:10
Hej på er @KABE Husbilsklubb och @Stefan0335 Tack snälla för väl ställda frågor och fint presenterande i bilder mm! Som jag förstår det har ni försökt att komma i kontakt med vår support angående felet med er återkommande massfakturering, stämmer det? Om ja, har ni fått den hjälp ni behövde eller finns det fortfarande något jag kan bistå med här i forumet?
Vänliga hälsningar
... Visa mer
2025-01-03
09:53
Du som ska ha tack @Thomas S! Riktigt kul att höra och härligt att du är nöjd. Ha nu en fin fredag och helg vad det lider.
... Visa mer
2025-01-03
09:48
Hej @Klossoteket! Ber om ursäkt för den något längre svarstiden än vanligt så här efter årsskiftet. För att få rätsida på dina frågetecken skulle jag behöva veta om du jobbar i Administration som du skrivit inlägget på eller om det gäller Visma eEkonomi som jag ser att du har aktivt avtal på för Klossoteket? Vänligen återkom med vilket program du behöver hjälp i så kikar jag vidare på det. 😊
... Visa mer
2025-01-03
09:32
1Gilla
Hej @Thomas S! Att räta ut dina verifikationer, korrigeringar och datumen för dessa, det är lite lurigt utan att vi kan se det och prata med dig och då rekommenderar jag supporten. Men jag ska försöka räta ut det jag kan härifrån. Kan jag för det första ta bort samtliga verifikationer för 2025 och börja året på nytt? - Nej, det går inte att starta om enstaka räkenskapsår eller kalenderår. Du kan starta om men då startar du om hela ditt program, allt från fakturor till eventuella bankhändelser och verifikationer. Kan jag dessutom radera kundfakturorna utan att någon verifikation skapas? - Nej, valen du kan ha på en kundfaktura som redan är bokförd är "Ångra" eller "Kreditera". Ångra = det skapas en kreditfaktura som också kvittas mot din kundfaktura. Kreditera = du får själv skapa en kreditfaktura och sedan kvitta dessa mot varandra, om du vill det. Det smidigaste för dig om du alltså vill "Ta bort" en kundfaktura är att välja Ångra och då blir både debet- och kreditfakturan "betalda" och borttagna från reskontran och tar alltså helt och hållet ut varandra i bokföringen. Kan jag dessutom ta bort verifikationen från 2024? - Samma sak här egentligen, du kan inte "ta bort" en redan bokförd verifikation men du kan korrigera en verifikation. Nu skrev du att "En felaktig verifikation finns för 2024 där 3054 debiteras och 1510 krediteras", när 1510 är bokfört på så skulle jag tro att det kanske finns en faktura kopplat till denna verifikation(?). Om ja, då skulle jag rekommendera dig att istället alltså Ångra den fakturan istället för att korrigera själva verifikationen. Principen blir den samma, dvs att du får väck fakturan och verifikationen korrigeras (kvittas mot en annan spegelvänd verifikation). Med detta sagt skulle jag tro att det bästa för dig är att ringa till vår fantastiska support så kan vi hjälpa dig att räta ut dessa verifikationer. Det är nämligen aningen svårt när jag inte kan se det framför mig. Nu har vi precis passerat årsskiftet och det kan också vara en faktor till varför dina verifikationer har hamnat på 2025 när det kanske borde vara på 2024 - då är det viktigt att kontrollera datumen på allt du gör när du vill börja korrigera och så att säga "ta bort" grejer som bokförts. Jag hoppas att detta var lite till hjälp åtminstone, och som sagt återkom här om det fortsatt är några frågetecken eller hör av dig till vår support så fixar vi det tillsammans med dig den vägen istället! 🙂
... Visa mer
2025-01-02
09:09
Hej @Niklas Martin! Vi har ett forum för enbart bokföringsfrågor där du säkerligen kan få svar på hur detta ska bokföras. Testa att skriva samma fråga där och invänta svar, skulle du sakna ett svar så skulle jag rekommendera att kika med en redovisninsgbyrå eller revisor. Ha det så fint och hoppas du får hjälp! 🤗
... Visa mer
2025-01-02
08:44
Hej @EvaH72! Tack för din fråga. Du kan alltid starta om via Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter. Läs mer om att göra en omstart här. När du sedan startat om kommer du få starta upp ditt bolag igen på ny kula. Nämnvärt är att hela ditt eEkonomi startas om och inte bara ett räkenskapsår eller liknande. Hoppas detta är till din hjälp! 🙂
... Visa mer
2025-01-02
08:41
Hej @steiner! Tack för din fråga. Vi har haft lite avvikande öppettider på supporten under mellandagarna och runt jul/nyår. Vill du komma i kontakt med någon över telefon så vill jag att du kikar här!
Jag kan försöka hjälpa dig här om du vill men då skulle jag behöva vet om du har en aktiv bankkoppling och med vilken bank du isåfall har den aktiva bankkopplingen mot. Du kan också läsa här, angående att Skicka betalning av leverantörsfaktura med aktiv bankkoppling. I vissa fall behöver du signera och slutföra betalningen i internetbanken efter att den fått status "Mottagen av bank". Vad gäller konteringen i att Summa debet och Summa kredit har samma belopp så är det helt rätt, differensen ska alltid vara noll och då balanserar alltså din verifikation.
... Visa mer
2024-12-20
16:24
Hejsan @dunberg! Vi har inte rapporterat något fel i tjänsten just nu och när jag testar hos mig går det fint. Du får gärna testa igen om en stund eller senare i helgen och löser det sig inte av sig självt skulle jag vilja be dig att slå supporten en signal så kan vi kolla närmare på det. Nu runt jul och nyår har vi lite avvikande öppettider enligt dag före helgdag (julafton, nyårsafton) 08:00-12.30. Mer om våra öppettider kan du läsa på länken. Jag vill också passa på att önska dig en god jul och ett gott nytt år! 🎆🎄
... Visa mer
2024-12-19
11:26
Hej @Ufriend! Oavsett vilket löneprogram du jobbar i så måste du bokföra semesterskulden per 24-12-31. Detta är något som vanligtvis också bokförs löpande under året antingen genom att manuellt utgå från en semesterskuldlista eller via funktion för automatisk uppbokning, beroende på löneprogram. Utöver detta så gör man en avstämning av den totala semesterskulden för företaget vid årets slut. Och det ska du alltså göra innan du upprättar ditt bokslut. 😊
Jobbar du i Lön Smart och gör dina löner där? Då bokförs semesterskulden med automatik och du behöver inte göra någonting alls. Jag rekommenderar jag dig också att gå igenom denna checklista i Lön Smart inför årsavslutet.
Läs mer om semesterskuld här!
... Visa mer
2024-12-16
11:42
1Gilla
Koncernredovisning är vår lösning för koncerner i Spiris. Lösningen riktar sig dels till redovisningsbyråer som sköter koncernredovisningsuppdrag åt sina kunder och dels till fristående koncerner som gör sin koncernredovisning själva.
Du väljer själv om du vill läsa den längre, mer matiga manualen eller den kortare versionen. Vill du hellre ha en djupare genomgång av de olika delarna, scrolla ner tills du ser “Lång version”. Trevlig läsning!
Föredrar du att titta på en film istället? Ja, det gör jag.
Vill du läsa mer eller komma igång med Koncern? Då ska du hit!
Kort version
Skapa första koncernbokslutet
Vid uppstart skapar du ett koncernbokslut och fyller i grunduppgifter via en startguide. Därefter lägger du till företag i koncernstrukturen genom att klicka på "Redigera koncernstruktur". Självklart kan du arbeta med olika dotterföretag och även utländska dotterbolag.
Sammanställ företagstablåerna
Läs in bokslutsdata för varje koncernföretag i Företagstablån. Importera en SIE4-fil eller välj annan datakälla. Klassificera konton och justera där det behövs.
Gör elimineringar i koncerntablån
I koncerntablån ser du alla företags saldon. Skapa och spara koncernverifikationer – elimineringskolumner uppdateras automatiskt.
Skapa förvärvsanalys och elimineringsverifikationer
Under "Verifikationer & dokument" skapar du förvärvsanalys och elimineringsverifikationer. Här dokumenterar du förvärv och hanterar övervärden och goodwill.
Balans- och resultaträkning
Visa uppställning av resultat- och balansräkningen för årsredovisningen under menyn "Resultat- och balansräkning".
Skapa årsredovisningen
Under "Årsredovisning" får du förslag på innehåll enligt K3-regelverket. Uppdatera noter och kassaflödesanalys i företagsmatrisen.
Signera och lämna in årsredovisningen
När du är klar med årsredovisningen signerar och lämnar du in allt digitalt direkt via lösningen.
Skapa dina rapporter
I Rapportcentralen kan du skriva ut all dokumentation.
Lång version
Skapa det första koncernbokslutet och lägg upp koncernstrukturen
Första gången du startar går du igenom en startguide och skapar koncernbokslutet. I startguiden anger du grunduppgifter som räkenskapsår och hur belopp ska visas. För moderföretaget anges ett kortnamn och datakälla.
När detta är klart ser du koncernstrukturen på startsidan. Nästa steg är att lägga till övriga företag genom att klicka på "Redigera koncernstruktur" eller via menyn "Underhåll" och "Lägg till företag".
För varje företag anger du namn, kortnamn och organisationsnummer. I fältet Företagstyp väljer du om det är ett dotterföretag, underkoncern eller intresseföretag. Om ett dotterföretag är moderföretag i en underkoncern väljer du "Underkoncern".
I fältet Moderföretag föreslås alltid huvudmodern men du kan även välja underkoncernen om den är upplagd. Lägg upp underkoncernen först och sedan dess dotterföretag.
Du kan välja mellan import från Skatt & Bokslut, SIE4-fil eller manuell inmatning.
Sammanställ företagstablåerna
Därefter läser du in bokslutsdata för varje företag i Företagstablån. Du kan importera SIE4-filer eller direkt från Skatt & Bokslut, eller mata in manuellt. Företagstablån har en sida för balansräkningen och en för resultaträkningen.
Tablåerna har specifika rader för koncerninterna transaktioner. Om bokföringen är väl strukturerad med korrekt kopplade konton förenklas arbetet. Med inbyggda elimineringsförslag skapas automatiska elimineringsverifikationer som du enkelt kan granska och justera.
Gör elimineringar i koncerntablån
I koncerntablån visas en kolumn för varje företag. Saldon kan bara ändras i företagstablån. Klicka på företagsnamnet för att växla företag. När du sparar koncernverifikationer uppdateras elimineringskolumnerna. Summan visas i kolumnen "Koncern" som utgör den gemensamma balans- och resultaträkningen.
Skapa förvärvsanalys och elimineringsverifikationer
Under "Verifikationer & dokument" samlas all dokumentation i en överskådlig struktur till vänster. Använd "Ny verifikation/dokument" för att skapa nya dokument.
Vid förvärv anger du förvärvspris och eget kapital samt eventuella övervärden. Goodwill räknas fram automatiskt. Du kan ladda upp filer och skapa verifikationer för förvärv, interna mellanhavanden och andra koncernjusteringar.
Vid förvärvseliminering hanterar du exempelvis avskrivning på goodwill. När du sparar uppdateras värden direkt i tablåerna.
Du kan automatiskt få förslag på elimineringsverifikationer, som sparas som utkast och kan granskas innan de sparas permanent.
Balans- och resultaträkning
Under "Resultat- och balansräkning" ser du den officiella uppställningen utifrån aktuell koncern och moderföretag.
Skapa årsredovisningen för koncernen och moderföretaget
Under "Årsredovisning" får du förslag på innehåll. För noter och kassaflödesanalys används ”Företagsmatrisen”. Om datakälla är Skatt & Bokslut importeras uppgifter automatiskt, annars fylls de i manuellt.
I företagsmatrisen kan du även göra justeringar som bara rör koncernredovisningen.
Skapa dina rapporter i rapportcentralen
Till sist samlas all dokumentation och rapporter under "Rapportcentralen" där du väljer vad som ska tas ut. Klicka sedan på "Skapa rapport".
Slutklämmen
Detta var en snabb översikt av de mest centrala delarna i Koncern. Förhoppningsvis ger det klarhet i hur det fungerar. Kom gärna tillbaka till denna genomgång när du behöver.
Lycka till och glöm inte att du är grym på koncernredovisning – och nu kan göra det på rekordtid!
... Visa mer
Etiketter:
2024-12-16
10:47
1Gilla
Vad kan du förvänta dig?
Snabb uppstart – kom igång direkt med en tydlig startguide.
Enkel hantering – smidigt att lägga till dotterbolag och ordna koncernstrukturen.
Alltid uppdaterat - När du arbetar med Skatt & Bokslut uppdateras alltid din koncernredovisning utan att du behöver tänka på det.
Automatiska elimineringsförslag – spara tid och undvik dubbelarbete.
Rapportcentral – samla allt på ett ställe för ordning och full dokumentation.
Och mycket mer!
Du hittar såklart både Koncernredovisning och Skatt & Bokslut i Spiris. Det passar både för dig som redovisningsbyrå och för företag som sköter koncernen själva.
Upptäck skillnaden
Nu blir arbetet enklare, snabbare och tryggare. Läs mer om hur Koncernredovisningen fungerar och kom igång redan i dag! Få en snabb överblick – se vår introduktionsfilm.
Läs mer
Koncernredovisning?
Vad innebär konsolidering?
Vad är en koncern?
... Visa mer
Etiketter:
2024-12-11
15:24
Hej @Ufriend! Självklart ska du hjälp med det. Jag skulle rekommendera dig att göra detta i Visma Skatt & Bokslut Pro, som inlägget handlar om. Varför? Du kommer göra det mycket snabbare och slipper själv överföra filer manuellt till både bolagsverket och skatteverket. I Skatt & Bokslut Pro har du båda delarna, det vill säga deklaration (Skatteverket) och Årsredovisning (Bolagsverket). Är det en kund du ska göra detta för så behöver du först skapa kunden i Advisor, och sedan starta ett samarbete i Skatt & Bokslut Pro med kunden. Lägg upp ny kund.
Starta samarbete med kunden.
När du startat samarbete med din kund kan du öppna Skatt & Bokslut Pro från Advisor och kunden. Importera uppgifter från eEkonomi (om du har bokfört i eEkonomi) och gör klart ditt bokslut och din deklaration. Lämna sedan in båda delarna till respektive myndighet direkt från programmet. Läs mer om hur du gör i Skatt & Bokslut Pro! Är det för ditt eget företag, din redovisningsbyrå, då öppnar du istället Skatt & Bokslut Pro från Mina Tjänster (Vismaonline.com). Och glöm inte att vi finns här för att hjälpa dig både via telefon via vår support eller om du hellre vill - vår AI-Assistent i programmet. Trevlig kväll! 😊
... Visa mer
2024-11-12
15:41
Hej @cForslind!
Sidan (Nyhetsrummet) som artikeln är skriven om kommer främst uppdatera dig med branschnyheter, debattartiklar och andra delar som inte berör programmen. Vissa av våra större uppdateringar och nyheter kommer visas på sidan under Produktnyheter. Jag är helt med dig angående en bra "nyhetssida", där vi kan dela med oss av alla fina nyheter, stora som små. Jag tar detta vidare och håller med dig i önskemålet! Trevlig kväll 😊
... Visa mer
2024-11-06
17:28
2 Gillar
Vill du ha koll på det senaste? Nu har vi samlat alla nyheter på ett och samma ställe. I nyhetsrummet hittar du aktuella uppdateringar, produktnyheter, branschnyheter och artiklar som rör din vardag.
Du hittar nyhetsrummet via länken här eller under fliken ”Kontakt” på spiris.se. Och oroa dig inte – vi fortsätter att uppdatera nyheter här i forumet precis som vanligt.
Tips!
Bokmärk sidan så hittar du alltid snabbt till nyhetsrummet.
... Visa mer
2024-11-01
12:37
Nu har vi uppdaterat våra appar för att göra samarbetet mellan dig och dina kunder smidigare och mer överskådligt. Här förklarar vi vad som är nytt – så att du verkligen vet hur allt funkar!
Scanner
Nu kan du och dina kunder scanna flera sidor av ett dokument och slå ihop dem till ett underlag i Scanner-appen. På så sätt slipper du samla på lösa papper och kan enkelt hålla reda på allt som skickats in – direkt kopplat till kundens bokföring.
Nytt i Spiris-appen för iOS:
Skapa och ändra offerter och ordrar
Skapa och redigera dokumenten snabbt, direkt från mobilen. Perfekt om du är på språng eller vill fixa något utan att logga in på din dator.
Förbättrad artikelhantering
Nu blir det ännu enklare att lägga till, ändra eller ha koll på artiklar med en ny och tydlig design.
Hantera Grön teknik-avdrag
Lägg till eller ändra Grön teknik-avdrag enkelt när du jobbar med offerter, ordrar och fakturor – direkt i appen.
Företagsuppgifter
Med den nya funktionen hittar du snabbt viktig information om ditt företag och kan kopiera och dela vidare vid behov. Den finns i iOS och kommer snart även för Android.
Ny startsida
Den nya startsidan visar en klar och tydlig överblick av företagets ekonomi och viktigaste siffror direkt när du öppnar appen.
Nytt i Spiris-appen för Android:
Stöd för ROT, RUT och Grön teknik-avdrag
Lägg enkelt till och ändra ROT-, RUT- och Grön teknik-avdrag när du hanterar offerter, ordrar eller fakturor.
Ny kundvy
Se all information om dina kunder på ett och samma ställe med en uppdaterad och enkel design.
Ny startsida
Även i Android-appen får du nu en snygg och tydlig översikt av företagets ekonomi och central information redan vid start.
Tips!
Berätta gärna om de nya funktionerna för dina kunder så att fler kan jobba smidigt, spara tid och få ut mer av ert samarbete.
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-30
12:33
1Gilla
Tjena Rolf! (@KABE Husbilsklubb) En bra poäng! Människor kan ju ha olika preferenser när det gäller äpplen. Men frågar man AI så är det såklart endast Royal Gala som gäller. AI älskar Royal Gala och tar inte hänsyn till dina preferenser. Vill du däremot att den ska ta hänsyn till just dina smaklökar? Då behöver du definiera vad som är gott för dig Rolf. /Äppel-Anton
... Visa mer
2024-10-28
15:04
Generellt för AI och hur du bör prata med den
AI (Artificiell Intelligens) är teknik som gör att datorer kan utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens. Man kan ställa frågor till en AI-robot och få svar på dem. Detta fungerar genom att AI-modellen analyserar frågan, letar efter relevant information i sin inlärda databas och genererar ett svar baserat på den informationen.
Hur ska jag skriva till en AI-robot? (En Prompt)
Att skriva en effektiv AI-prompt är nyckeln till att få kvalitativa och träffsäkra resultat. En AI-prompt fungerar som en instruktion för en AI. Därför är det nödvändigt att skriva en prompt för att få ett svar från en AI. För bästa resultat, se till att din prompt är tydlig och specifik.
När du använder AI-assistenten i våra program så är din “prompt” en fråga. Till exempel: “Hur gör jag en lönekörning?" eller “Hur ser jag lönehistorik för anställda?”.
Undvik onödiga ord och upprepningar, då dessa kan förvirra AI:n. Om en instruktion som "ingen titel får vara mer än 50 tecken lång" inte fungerar, testa att byta ut ord, till exempel till "ingen rubrik får vara mer än 50 tecken lång".
Tänk på AI-interaktionen som en konversation. Fråga AI:n om förslag om du är osäker och justera din prompt efter behov. Att formulera om din prompt flera gånger kan leda till förbättrade svar och bättre uppfyllande av dina behov.
AI hos oss och i lönefunktionen!
AI-Assistenten finns inbyggt i ditt Spiris, en liten stjärn-ikon ute till höger på din skärm. Den lilla ikonen kan du flytta längst med högra kanten om den skulle råka vara i vägen eller liknande.
När du använder vår AI-assistent, tänk på att formulera dina frågor som om du pratar med någon som inte är insatt i vad du gör. Det hjälper AI:n att förstå exakt vad du behöver hjälp med. Istället för att skriva något kortfattat som "Hur gör jag lön?", försök vara mer specifik, som "Hur gör jag en utbetalning av lön till en anställd?".
Om du inte får rätt svar direkt, justera din fråga eller ge mer information. Vår AI-assistent kan komma ihåg tidigare meddelanden i konversationen, så att klargöra saker som "Jag menade lönekörning!" kan vara väldigt hjälpsamt.
För att få ett så bra och tydligt svar som möjligt från AI-assistenten så behöver du formulera din fråga tydligt. Det skrivs ofta bara ett ord som “Lönekörning” eller så ställer man en för specifik fråga, t.ex. "Varför är det fel saldo på verifikationen A120?". Det kommer AI ha svårt att svara på. Dels för att den är väldigt specifik och "personlig" men också för att den inte kan svara på bokföringsfrågor, än.
För att få bästa möjliga svar, ge lite mer kontext och var tydlig med vad du behöver hjälp med. På så sätt kan vår AI-assistent ge dig den bästa möjliga supporten. Det är alltså precis som när du pratar med en människa, du kan behöva förklara vad du faktiskt undrar eller vad du vill få ut av din konversation för att svaret ska bli det du önskar.
Sammanfattningsvis: Vill du ha ett rött äpple? Då kan du inte be om en frukt. Du kan heller inte be om ett äpple - då får du kanske ett grönt. Be om det du vill ha. “Jag vill ha ett rött och gott äpple.”
Ju mer du använder AI - desto bättre kommer den att bli. Stort lycka till nu och missa inte AI-tåget!
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-28
13:48
2 Gillar
Generellt för AI och hur du bör prata med den
AI (Artificiell Intelligens) är teknik som gör att datorer kan utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens. Man kan ställa frågor till en AI-robot och få svar på dem. Detta fungerar genom att AI-modellen analyserar frågan, letar efter relevant information i sin inlärda databas och genererar ett svar baserat på den informationen.
Hur ska jag skriva till en AI-robot? (En Prompt)
Att skriva en effektiv AI-prompt är nyckeln till att få kvalitativa och träffsäkra resultat. En AI-prompt fungerar som en instruktion för en AI. Därför är det nödvändigt att skriva en prompt för att få ett svar från en AI. För bästa resultat, se till att din prompt är tydlig och specifik.
När du använder AI-assistenten i våra program så är din “prompt” en fråga. Till exempel: “Hur krediterar jag en leverantörsfaktura?" eller “Hur lägger jag till en ny kund?”.
Undvik onödiga ord och upprepningar, då dessa kan förvirra AI:n. Om en instruktion som "ingen titel får vara mer än 50 tecken lång" inte fungerar, testa att byta ut ord, till exempel till "ingen rubrik får vara mer än 50 tecken lång".
Tänk på AI-interaktionen som en konversation. Fråga AI:n om förslag om du är osäker och justera din prompt efter behov. Att formulera om din prompt flera gånger kan leda till förbättrade svar och bättre uppfyllande av dina behov.
AI hos Spiris
AI-Assistenten (eller som vi kallar den, AIA) finns inbyggd i ditt program. Du hittar AIA ute till höger på din skärm (en lila bubbla med en stjärna på).
När du använder vår AI-assistent, tänk på att formulera dina frågor som om du pratar med någon som inte är insatt i vad du gör. Det hjälper AI:n att förstå exakt vad du behöver hjälp med. Istället för att skriva något kortfattat som "Hur gör jag betalning?", försök vara mer specifik, som "Hur gör jag en betalning på en kundfaktura?".
Om du inte får rätt svar direkt, justera din fråga eller ge mer information. Vår AI-assistent kan komma ihåg tidigare meddelanden i konversationen, så att klargöra saker som "Jag menade kundfaktura!" kan vara väldigt hjälpsamt.
För att få ett så bra och tydligt svar som möjligt från AI-assistenten så behöver du formulera din fråga tydligt. Det skrivs ofta bara ett ord som “Kundfaktura” eller så ställer man en för specifik fråga, t.ex. "Varför är det fel saldo på verifikationen A120?". Det kommer AI ha svårt att svara på. Dels för att den är väldigt specifik och "personlig" men också för att den inte kan svara på bokföringsfrågor, än.
För att få bästa möjliga svar, ge lite mer kontext och var tydlig med vad du behöver hjälp med. På så sätt kan vår AI-assistent ge dig den bästa möjliga supporten. Det är alltså precis som när du pratar med en människa, du kan behöva förklara vad du faktiskt undrar eller vad du vill få ut av din konversation för att svaret ska bli det du önskar.
Sammanfattningsvis: Vill du ha ett rött äpple? Då kan du inte be om en frukt. Du kan heller inte be om ett äpple - då får du kanske ett grönt. Be om det du vill ha. “Jag vill ha ett rött äpple.”
Och kom ihåg, Ju mer du använder AI - desto bättre kommer den att bli. Stort lycka till nu och missa inte AI-tåget!
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-28
13:24
5 Gillar
Generellt om AI och hur du bäst kommunicerar
AI (Artificiell intelligens) är teknik som gör att datorer kan utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens. Du kan ställa en fråga till AI-assistenten och få ett svar tillbaka. AI:n tar din fråga, letar upp relevant information och ger ett svar utifrån det.
Hur skriver jag till AI? (En prompt)
Att skriva tydligt är nyckeln till att få bra och träffsäkra svar. En AI-prompt är en instruktion eller fråga till AI-assistenten. Ju mer specifik och tydlig du är, desto bättre blir svaret.
När du använder AI-assistenten i våra funktioner är din “prompt” en fråga, till exempel: “Hur krediterar jag en leverantörsfaktura?” eller “Hur ändrar jag ett samarbete för en kund?”
För bästa resultat, undvik onödiga ord och upprepningar. Testa gärna att formulera om din fråga om du inte får det svar du vill ha. Tänk på AI-assistenten som en kollega – fråga, följ upp och förtydliga vid behov.
AI i Spiris!
AI-assistenten finns inbyggd i Spiris och du hittar den till höger på skärmen. Klicka på stjärnorna för att öppna assistenten. Du kan flytta på AIA längs högra kanten om den är i vägen.
När du använder AI-assistenten, tänk på att formulera dina frågor som till någon som inte är insatt i ditt arbete. Var gärna så tydlig och beskrivande som möjligt – till exempel “Hur gör jag en betalning på en kundfaktura?” istället för bara “Hur gör jag betalning?”
Om svaret inte stämmer, testa att omformulera frågan eller lägg till mer information. AIA kan komma ihåg tidigare meddelanden i konversationen, så det kan vara hjälpsamt att förtydliga med “Jag menade kundfaktura!”
För att få bästa möjliga hjälp, ge lite extra kontext och beskriv vad du egentligen behöver stöd med. Det gör det enklare för AI-assistenten att ge dig rätt support – precis som när du pratar med en kollega.
Sammanfattning: Vill du ha ett rött äpple? Då kan du inte bara be om en frukt – eller om ett äpple. Säg istället: “Jag vill ha ett rött och gott äpple.”
Och glöm inte – ju mer du använder AI, desto bättre blir den. Lycka till och missa inte AI-resan!
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-21
16:48
Vi har en referensgrupp med kunder som är intresserade av att vara med och titta på prototyper, svara på frågor och ge oss feedback. Det kan handla om funktioner vi vill förbättra och utveckla eller helt enkelt bara för att förstå dina behov.
Jag vill anmäla mig!
... Visa mer
2024-10-21
16:41
Vi har en referensgrupp med kunder som är intresserade av att vara med och titta på prototyper, svara på frågor och ge oss feedback. Det kan handla om funktioner vi vill förbättra och utveckla i våra molnprogram eller helt enkelt bara för att förstå dina behov.
Jag vill anmäla mig!
... Visa mer
2024-10-21
13:44
1Gilla
Hej @Österlens Ramverkstad! Jättebra fråga, Jens. Det är inte helt lätt, det ska jag hålla med om. Alt 1: Om du har en faktura på 6000kr som är en swishinbetalning men har samtidigt två händelser för inbetalningen, en på 1000kr och en på 5000kr. Då skulle jag rekommendera dig att välja bankhändelsen på 5000kr - matcha den mot Inbetalning från kort eller swish och välj där fakturan på 6000kr. Då kommer du ha ett saldo på -1000kr, för att fakturan är på ett större belopp än bankhändelsen. Välj då att skapa en ny bokföringshändelse och välj istället Övrig insättning och egen kontering - kontera den precis hur du vill, för denna ska sedan korrigeras bort ändå. Bokför sedan. Gå nu till fakturan, är den betald och korrekt med det beloppet som är betalt? Perfekt! Då går du till den verifikationen som vi skapade via egen kontering, den du fick göra vad du ville med, och väljer skapa korrigeringsverifikation på den. Korrigera då bort den verifikationen genom att välja samma konton men spegelvänt debet/kredit. Bankhändelsen som fortsatt ligger kvar under Kassa och bankhändelser på 1000kr kan du radera. Alt 2: Ångra den fakturan du skapat på 6000kr. Skapa upp en faktura på 5000kr och en på 1000kr, i övrigt ska de ju se likadana ut och kan vara på samma datum! Matcha sedan dessa två fakturorna på respektive bankhändelse. Jag vet ju vad jag hade valt men här är valet enbart ditt, i hur du vill göra! 😁 Hoppas du får ordning på det, annars kan du slå vår support en signal så tror jag de har lättare för att förklara över telefon.
Varma hälsningar!
... Visa mer
2024-10-18
15:45
Hej @humlan600! Jag har sett över möjligheterna och om vi har något fint knep för att slippa manuell påläggning. Det finns tyvärr inget sätt att spärra en kundfaktura som du beskriver, när betalningen kommer via en återrapporteringsfil. Jag förstår hur du menar och vill gärna att du lägger ett önskemål på det. Ett önskemål på förbättring till våra utvecklare, det kan du lägga från startsidan - förbättringsförslag. Vi blir superglada om du vill dela med dig av dina tips och önskemål där! Jag önskar dig en finfin helg när det är dags för det. 🌞
... Visa mer
2024-10-18
13:42
Hej @Jan_Värmon! Man kan säga att det ungefär är samma visa i Lön Direkt. Men i Lön direkt heter det istället Övrigt avdrag, brutto och du lägger helt enkelt till den raden i lönekörningen för den anställde som ska ha avdraget. Hoppas du får kläm på det. Jag önskar dig en fin helg i hösten!🍁
... Visa mer
2024-10-18
12:47
Hej @paul mwasa! Om du menar att du står under Bokföring - Resultatenheter, då ser du bara dem 4 senaste verifikationerna som du bokfört för respektive kostnadsbärare under den resultatenhet du kollar på. Om du istället kollar på kontoanalys och huvudbok, välj det tidsintervall du vill och välj ute till höger vilken resultatenhet och kostnadsbärare du vill se. Då får du fram en fullständig lista över konton och verifikat som bokfört med den valda reusltatenheten och kostnadsbäraren. Hoppas du fick klarhet i hur det funkar i Visma eEkonomi och vad du ser vart mm. Ha en fin helg när den kommer! 🙂
... Visa mer
2024-10-18
12:27
Hej @Admin Gottskär Grundskola! Vi tar såklart jättegärna emot alla tips och förbättringar! I alla dina program så har du en Feedback och förslag. I ekonomiöversikten har den uppe till höger, det är en tumme upp och en tumme ner. Där kan du lägga alla förbättringsförslag och tips direkt till våra utvecklare. Det är det absolut bäste sättet att skicka tips till oss och denna funktion har du i alla dina program! 🙂 I eEkonomi har du samma funktion men då nere till vänster och där står det Feedback och Förslag. Tack snälla för att du vill dela med dig av alla dina förslag och tips, så värdefullt!
... Visa mer
2024-10-18
09:49
Hej @Suzanna! Tack för din fråga.
Det är inte tvingande att stämpla ut och in för lunch, gör man inte det så drar den tiden för normallunch som ligger på schemat. Om man inte tar hela sin lunch så behöver man stämpla ut och in för lunchen.
Vad det gäller exemplet med vårdbesök så behöver den anställde stämpla in igen när hen kommer tillbaka till arbetet. Man kan inte ange en sluttid så att det sköts med automatik. 🙂 Hoppas det besvarade dina frågor och att du nu har koll på vad som behövs göras och när. Ha det så gott!
... Visa mer
2024-10-16
16:52
Hej @ChristinaH! Vi har ingen sådan funktion idag där man kan lägga in återkommande avvikelse. Det vi rekommenderar är att gå in i kalendariet och lägga in avdraget med snabbvalet de fredagar ni vill att det ska finnas. Jag tar det gärna vidare som en förbättring i ditt program och jag gillar idén! Trevlig kväll!
... Visa mer
2024-10-16
16:13
Hej @grimjack! Tack för din fråga. Uppmaningen du refererar till är bara en upplysning om att det finns en debetfaktura som krediten krediterar. Det ska bara vara en upplysning och du ska kunna läsa in den MEN vi har haft ett par kunder som detta inte har funkat för. Den går inte heller att läsa in igen och då får man ta bort den och lägga in den manuellt i programmet. Kan du kvitta debet mot kredit och det är de du vill göra, då tycker jag att du ska göra det! 🙂 Trevlig kväll!
... Visa mer
2024-10-16
16:04
Hej @Yohanna_a! Det du presenterar ser rimligt ut men för att säkerställa så att allting stämmer både lönemässigt och för rapportering till Skatteverket rekommenderar vi dig att du kontrollerar med din redovisningskonsult. Har din redovisningskonsult redan godkänt och sagt att det är så du ska göra - då tycker vi att du ska lita på det! 🙂 Ha det så fint!
... Visa mer
2024-10-16
14:12
Hej @Enumero! Kul att du byter till oss! Här kan du läsa mer om flytten. Vi finns här för dig när det är dags sen och inte minst våra kollegor som jobbar med register och flyttar. Bara hojta!
Vill du veta mer om hur import och export ser ut i Visma eEkonomi så kan du läsa mer om det här! Vänliga hälsningar!
... Visa mer
2024-10-16
12:34
Hej @Kristian1! I vilket syfte vill du skriva ut fakturan i din skrivare? Varför vill du ha en pappersfaktura? I Visma eEkonomi, som det ser ut idag, så finns det inget enklare sätt än det du själv beskriver. Vi vill såklart att man i största möjliga mån ska slippa att skriva ut pappersfakturor. Om jag ska vara ärlig så tror jag inte, personligen alltså, att detta är något som kommer förenklas i programmet - isåfall rör vi oss nog mot smidigare och bättre flöden för elektroniska fakturor för att du helt och hållet ska slippa skrivaren och pappersfakturor! Väl mött. 🙂
... Visa mer
2024-10-16
10:57
Hej @EvaH__2! Om du går via Utskrifter - register - Adress och telefon leverantörer. Markera sedan "Visa endast aktiva". Då får du ut samma utskrift men utan inaktiva leverantörer. 🙂 Hoppas du får till det som du vill, annars får du gärna ringa vår support så har de säkert lite fler utskrifter som du kan ta ut och välja vilka kolumner du vill ha med i din utskrift.
... Visa mer
2024-10-16
10:50
Hej @Jacqueline! Tack för din fråga. Det går inte att importera en direkt Adresslista. Det går att importera kundregister med adresser men inte enbart adresslistor. Tar det gärna vidare som ett förbättringsförslag om det önskas. Vänliga hälsningar
... Visa mer
2024-10-16
10:26
Hej @LxLasso! Precis som du skriver så ingår inte Skattekontot i den prognosen. Går inte heller att göra så mycket åt dessvärre. Det jag skulle vilja att du gör är att lägga ett förbättringsförslag på det - längst nere till vänster i eEkonomi så har du Feedback och Förslag. Där kan du när som helst lägga förbättringar direkt till våra utvecklare. Jag tar med mig den också! Med vänliga hälsningar
... Visa mer
2024-10-16
10:12
Hej @webtomten! Visma Påminnelse Direkt och vad gäller hanteringen av fakturor som gått via dem så vill jag gärna att du tar kontakt med Visma Amili (fd Visma Financial Solutions) som äger den tjänsten och hanterar alla ärenden som skickas via Påminnelse Direkt. De har bättre koll på hur fakturorna hanteras från deras håll. Den informationen vi har att tillgå är denna! Hoppas du får svar på dina frågor och får bättre koll på tjänsten framöver. 🙂
... Visa mer
2024-10-16
09:51
Hej igen @Admin Gottskär Grundskola!
Jodå, du kan välja att ta en rapport på 4 st resultatenheter, behöver ej ta en och en alltså. Om du tar flera resultatenheter samtidigt så får du också alla resultatenheters total belopp i rapporten. Så du är medveten om det.
... Visa mer
2024-10-16
09:38
Hej @Therese Jansson! Om du har en bankkoppling så skickas alla fakturor (även i annan valuta) till din bank via en betalfil från Visma eEkonomi. Läs mer om bankkoppling här! Väl mött.
... Visa mer
2024-10-16
09:31
Tjena @grimjack! Oavsett om du har Anställd eller inte behöver man manuellt välja/markera vilka som ska vara med i lönekörningen. Sedan när man väljer skapa lönekörning sker det en synkronisering mot Anställd där tiderna flyttas över. Så jag tycker det låter som att programmet faktiskt gör som det ska här. Jag ser gärna att du lämnar ett förbättringsförslag på det så våra utvecklare kan ta en kik på vad vi kan göra för att göra det än mer effektivt. 🙂 Vänliga hälsningar
... Visa mer
2024-10-16
09:25
Hej igen @Sandtek, jag tycker det låter lite underligt. Låter nästan som att flextiden skriver över övertiden. Vi vill gärna kika på hur det ser ut hos dig, ring gärna vår support så kan vi kolla vidare på det den vägen! Tack på förhand, jag håller tummarna! 🙂
... Visa mer
2024-10-16
09:20
Tjena Rasmus, @Rasmus - Effektia Ekonomi! Det låter ju inte riktigt som att det är som det borde i ditt program. Vi skulle nog egentligen behöva prata med dig och se hur det ser ut i dina respektive program. Vi har nämligen inte rapporterat något fel angående det du skriver. Jag har försökt att återskapa det hos mig i mitt program och även pratat med kollegor som är i Advisor-svängen. Jag förstår att du stör dig på den, det hade jag med gjort! 😅 Det är ju inte alls härligt... Slå gärna en signal till vår support så ska vi se vad vi kan göra!
... Visa mer
2024-10-16
08:46
Hej @Sandtek! Alla anställda som arbetar måste ha ett avtal eftersom det bland annat styr reglerna kring hur flextid, OB, övertid och komptid ska beräknas. Om du sköter lönerna i Spiris gör du alla inställningar för avtal där. Om du arbetar i Visma Lön 300/600 kan du göra inställningar för avtalsregler i Anställd. Vissa uppgifter hämtas dock från löneprogrammet. Läs mer i avsnittet Redigera uppgifter för anställd. Under Avtal i Anställd ser du alla avtal som finns upplagda i ditt företag. I kolumnen Anställda kan du se hur många, samt vilka anställda som är kopplade till respektive avtal. Du kan redigera avtal genom att markera det aktuella avtalet och göra ändringar under Redigera avtal. Läs mer i avsnittet Skapa eller redigera avtal. Hoppas detta var till din hjälp och att du får en fin onsdag! 🙂
... Visa mer
2024-10-16
08:39
Hej @Admin Gottskär Grundskola! Nu var det ju någon dag sedan som du hade problemet och det kanske har lösts sig nu(?). Om tiden inte fixat det som du önskar så vill jag att du ringer vår support så de kan kolla hur det ser ut i dina program. Väl mött.
... Visa mer
2024-10-15
10:29
Hej @CR2024! Tack för din fråga. Att det blir 30 september känns som att det ringer lite varningsklockor men vi skulle behöva se det i ditt program och hur det är strukturerat. Slå gärna en signal till vår grymma lön-support så felsöker de vidare! Tack för förståelsen och hoppas ni får ordning på det. Vänliga hälsningar.
... Visa mer
2024-10-14
16:11
Hej @Karin63!
Tack för din fråga. När du väljer att matcha en bankhändelse med Avdragen bankavgift då kommer programmet att bokföra 1930 (kredit) och 6570 - Bankkostnader (Debet) och detta gör alltså programmet med automatik när du angett för programmet vilket belopp som är den avdragna bankavgiften. Varma hälsningar!
... Visa mer
2024-10-14
16:05
Hej @Rolf Ericson! Här kommer en bild från mitt Visma eEkonomi där jag visar vart denna lilla ruta finns:
... Visa mer
2024-10-14
16:01
Hejsan @Bandar! Du ska få börja kika på dina bokföringsförslag under dina inställningar i programmet. Dubbelkolla där vilket "Användningsområde" som finns valt på dem du letar efter. Vill du bokföra ett Övrigt Uttag, då väljer du det som användningsområde - annars syns de tyvärr inte där du nu letar. 🙂 Funkar det fortsatt inte, även fast det är rätt användningsområde, då vill jag att du slår vår grymma support en signal för vidare felsökning. Väl mött och lycka till!
... Visa mer
2024-10-14
15:49
Hej @Banton! Har lite följdfrågor. Det första är om det är en faktura med utländsk valuta? Om ja, då behöver bankhändelsen ändras så bankhändelsen också ligger med samma valuta. Ändra bankhändelse kan du göra i Kassa och Bankhändelser - klicka på raden för denna bankhändelse och välj ändra (under matcha/bokför). Om fakturan och bankhändelsen inte är i samma valuta kan de inte hitta varandra och därmed inte matchas. Hoppas det var till hjälp och att du lyckas matcha din händelse mot fakturan.
... Visa mer
2024-10-14
09:58
Hej @helenkatarina! Vad roligt att höra att du vill börja Scanna in underlag till ditt program! Det glädjer mig. För att svara på dina frågor så funkar det idag såhär med Administration: 1. Du kan inte ändra namn i Visma Scanner-appen. Skicka först kvittot/underlaget till Visma Administration. Innan du registrerar verifikationen i Administration behöver du manuellt ändra benämning/verifikationstext.
2. Ungefär gäller samma visa här, du behöver lägga in kommentaren/texten som du har skickat med i kvittot/underlaget, manuellt inne på verifikationen, i t.ex kommentarsrutan uppe till höger. Hoppas dina funderingar blev besvarade. Jag önskar dig en fin start på veckan! 🙂
... Visa mer
2024-10-14
09:49
Hej igen @GittanEss! Jag ville bara återkoppla till dig att du inte gör något som är fel utan ligger hos oss. Vi rapporterade precis ett fel vad gäller våra underskrifter. Läs mer här! Tråden jag länkade kan du både svara i men också följa för att får rapporter på hur det ligger till i ärendet. Vi jobbar så fort vi bara kan för att lösa problemet vi har just nu! Tack på förhand.
... Visa mer
2024-10-14
09:36
Hej @GittanEss! Tack för din fråga. Har du kontrollerat så avsnitten Underskrifter och Underlag (Årsstämmoprotokoll) inte är klar markerade och har en grön bock ute till vänster i menyn. Vill även att du kontrollerar så hela årsavslutet inte är klarmarkerat utan att det står "Redigera period" på din startsida för det året du jobbar med. Och om jag förstår dig rätt så står det nu ingenting i dessa avsnitten som jag nämnde ovan bl.a, skulle du vilja testa att fylla i namn manuellt istället för att "Hämta uppgifter" - går det eller är det fortsatt tomt när du förhandsgranskar din årsredovisning? 🙂 Mvh
... Visa mer
2024-10-11
13:51
Hej @ÖrjanJ! Jag ser att vi har ett hjälpavsnitt för hur du ska göra om du går i tankar att gå från Skatt Proffs till Skatt.
Där står följande - "Längst ned i dialogen Spara som kan du som använder Visma Skatt Proffs markera rutan Exportera till Visma Skatt. När du sparar filen med rutan markerad kan den sparade filen öppnas av den som inte har proffsversionen av programmet utan har versionen Visma Skatt.
Startar du Visma Skatt Proffs via Visma Byråstöd finns ytterligare ett val. Då kan du exportera skattfilen antingen till Visma Skatt Proffs (utan Visma Byråstöd) eller Visma Skatt. Exportfunktionen kan t ex användas då en redovisningskonsult har Visma Skatt Proffs och företagaren har Visma Skatt. För att företagaren ska kunna öppna en skattfil i Visma Skatt som är sparad i Visma Skatt Proffs, måste du använda funktionen Exportera till Visma Skatt." Gör du på detta sättet får du med dig så mycket som möjligt över till enbart "Visma Skatt". Trevlig fredag och så småningom även helg, Jan!
... Visa mer
2024-10-11
11:41
Hejsan @Tina__47! Från Advisor kan vi inte exportera ut ett kundregister, tyvärr. Använder du däremot något bokföringsprogram (Visma eEkonomi eller Administration) hos oss, för din egen redovisningsbyrå alltså, då kan du därifrån exportera ut ett kundregister till CSV. Kanske att det skulle kunna vara en lösning på din fråga. 😊 Angående export från Advisor så vill jag gärna att du skickar ett förslag på förbättring till våra utvecklare. Det gör du i ditt Advisor nere till vänster på Feedback och Förslag. Ha en fortsatt fin fredag!
... Visa mer
2024-10-11
11:34
Hej @Lena_43! Håller med, det hade varit konstigt om det inte gick att göra på enstaka fakturor! Så är inte fallet, utan har du bara en faktura till leverantören som inte ska skickas till banken för betalning, markerar du Skicka ej till bank när du registrerar fakturan (Du hittar det uppe till höger när du skapar en leverantörsfaktura). Och som ni är inne på - Har du en leverantör vars betalningar aldrig ska skickas till banken markerar du Skicka inte leverantörsfakturor till banken. Detta val hittar du i leverantörsregistret under Betalningsuppgifter. Hoppas ni hittar inställningen och får till det, precis som önskat! 😊
... Visa mer
2024-10-11
10:44
Hej @Anna-Karin69! Tack för dina frågor, självfakturering är något som kommer på tal då och då här i forumet. Vad gäller Workify och om du kan integrera leverantörsregistret vågar jag inte svara på. Den informationen vi har om våra integrationer hittar du här. Om du har frågor som inte besvaras på den sidan skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med integrationslösningens support. Jag skickar dig lite generella länkar och info angående självfakturering i Visma eEkonomi.
Om du ska skapa en självfaktura så har vi idag ingen funktion för självfakturor, men i ex. den här tråden vi har vi rådgivit att skapa upp det som en manuell verifikation istället för att göra det via kund- och leverantörsfakturor.
Om du har tagit emot en självfaktura så kan du kika på den här tråden.
Jag hittade också den här tråden där man bla. går igenom bra saker att tänka på när man gör självfaktura, så läs gärna igenom den också om det är aktuellt. Jag hoppas verkligen att någon av trådarna kan hjälpa dig vidare! Har du fler frågor om hur det eventuellt ska bokföras eller liknande då rekommenderar jag att du slänger iväg en fråga i vårt forum för "Bokföringsfrågor" - så kommer någon där kunna hjälpa dig på vägen. Ha det så gott och lycka till!
... Visa mer
2024-10-11
10:30
Hej @MonicaSkoglund! Har dina betalningar fortfarande inte kommit in hos Handelsbanken så du kan se dem MEN de står som Skickade i ditt Visma eEkonomi? Om så är fallet vill jag att du kontaktar Handelsbanken och fråga varför du inte ser dem där. Den statusen som du får i ditt program per faktura under Inköp - Leverantörsfakturor, den statusen får vi från banken och är alltså en status som banken uppdaterar till oss. I annat fall skulle jag önska att du ringer vår support för vidare hjälp med dina betalningar och se hur vi ska gå vidare i ärendet.
Tack på förhand och ha en finfin fredag! 😊
... Visa mer
2024-10-10
10:47
Hej @Joel55! Jag ser inte att något blivit rapporterat kring detta än. Vi vill gärna kolla vidare på ditt problem för vidare felsökning. Slå en signal till vår grymma support så hjälper de dig vidare. Tack för att du delar med dig! Väl mött.
... Visa mer
2024-10-10
10:38
Hej @daniels! Jag ser att @Numbers_and_Friends har svarat och det är helt korrekt. Men det stämmer också som du själv skriver - att du behöver välja 0% moms som artikelkontering på den artikel som ska faktureras utan moms. Gäller det alla artiklar, då rekommenderar jag att du markerar alla artikelar ute till vänster i "artikel-listan". Sedan kan du välja "Hantera flera artiklar" längst nere till vänster och där välja 0% moms på alla dina artiklar. När du gjort det så kommer det längre inte räkna någon moms på dina fakturor. Ha det nu så bra och hoppas du får till det som önskat.
... Visa mer
2024-10-10
10:30
Hejsan @Tobias_Qvick! Här känns det som att vi gärna skulle vilja prata med dig för att kika närmare på problemet. Ring gärna vår grymma support så ska vi se vad det är som står tokigt till! Tack för du delar med dig och för förståelsen.
... Visa mer
2024-10-10
10:26
Hejsan @Sofia F-L! Om du har lite generella problem med ekonomiöversikten skulle vi gärna vilja prata med dig och se över de problem som dyker upp. Vore kanon om du ville slå en signal till vår support så vi kan kolla på det med dig. När du väl stöter på dessa problem skulle jag rekommendera att du ringer så vi kan kolla på det när det faktiskt inte funkar. Tack för du delar med dig - så vi kan hjälpa dig vidare!
... Visa mer
2024-10-09
12:05
Hej @Sofia F-L! Vi har uppmärksammat detta och jobbar nu så fort vi kan med att lösa felet. Du kan följa ärendet vidare här! Vi har skapat en forum-tråd som vi kommer uppdatera när vi löst problematiken. Tack för förståelsen. Ha nu en fin onsdag och håll ett öga på forum-tråden som jag länkade!
... Visa mer
2024-10-09
10:02
Hejsan @CarinaM_! Tack för din fundering. Idag har vi ingen funktion för detta - aytt kunna ta ut en pdf på skickade betalningar i efterhand. Det går i dialogrutan när du ska exportera din betalningsfil men inte i efterhand. Brasklapp: I vissa fall och vissa banker går det där att ta ut den informationen, men hur eller med vilka banker det går med vågar jag inte lova. Jag lyfter det gärna vidare som en förbättringspunkt. Och glöm inte - om du kommer på något annat som du saknar eller behöver är du välkommen att registrera det som ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via Feedback och Förslag inne i eEkonomi. Ha nu en fin onsdag, Carina.
... Visa mer
2024-10-09
09:49
Hej @CarinaM_ och @Numbers_and_Friends. Precis som sistnämnde skriver, vi upplever just nu ett par felmeddelanden i Visma eEkonomi. Jag vill be er vänta på nya besked eller testa igen om en stund. Vi har koll på felen och jobbar just nu för att få det fixat så snabbt som möjligt. Här är en forumtråd tills vidare. Väl mött.
... Visa mer
2024-10-08
10:15
Hej igen! Jag skulle vilja att du kollar på din artikel eller de artiklarna som du vill fakturera (exempelvis: Medlemsavgift eller liknande). Där har du en inställning för artikelkontering. Där skulle jag vilja att du väljer Varor 0% moms eller Tjänster 0% moms, beroedne på vad det är för typ av artikel. På så sätt får du alltså bort momsen från fakturan - du verkar ha ett lite speciellt upplägg och skulle du inte få till det som du vill, då skulle jag vilja att du kontaktar vår support så kan de kika vidare på det och hjälpa dig i hamn! Hoppas din fråga blev besvarad och att det löser problematiken du har! Väl mött, @Tolun60.
... Visa mer
2024-10-08
08:15
Hej @Tolun60! Vilket program gör du dina fakturor i? Det varierar nämligen lite vilka inställningar du kan och behöver göra beroende på program.
... Visa mer
2024-10-07
13:15
1Gilla
Hej @herman75! Vad gäller kundfakturor och inbetalningar så har du ju själv skapat underlaget i form av en kundfaktura i ditt program. Med det sagt är det inget krav på att du måste koppla ett bildunderlag i form av fakturan eller kontoutdrag. Du har underlaget i ditt program under kundfakturor helt enkelt. Så kort och gott behöver du inte koppla något underlag till den verifikationen som du visar på bilden. Läs mer här! Allt gott! Vänligen svara här om det är något som är oklart.
... Visa mer
2024-10-07
12:46
Hej @MatsEngström! Om du ställer dig under kundfakturor i ditt program och sedan på "Obetalda kundfakturor". Där har du "Hantera flera kundfakturor". Väljer du det kan du där ställa in påminnelse-belopp, hur du vill skicka påminnelserna och för vilka fakturor. Hoppas det hjälper dig vidare i ditt ärende. Ha en fortsatt fin måndag!
... Visa mer
2024-10-07
11:42
Hej @Admin Gottskär Grundskola! Ja, det kan du, när du väljer ditt bokföringsförslag kan du ute till höger om dina konton klicka på det gröna pluset (+), då läggs ytterligare rader till och du kan kontera flera rader. Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2024-10-07
10:35
Hej Jacob @Jaap BF! Skillnaden mellan arbetare och tjänsteman i Sverige handlar huvudsakligen om deras arbetsuppgifter, ansvar och arbetsvillkor: 1. Arbetare
Arbetsuppgifter: Utför ofta praktiska, manuella eller fysiskt krävande arbetsuppgifter inom exempelvis industri, bygg, transport eller service.
Fackliga organisationer: Representeras ofta av fackförbund som LO (Landsorganisationen), till exempel IF Metall, Kommunal eller Byggnads.
Avtalsområde: Arbetare omfattas vanligtvis av kollektivavtal som fokuserar på specifika yrkesområden inom exempelvis industri eller bygg.
Lönesystem: Många arbetare har ett timlönesystem eller prestationsbaserade löner.
Anställningsformer: Arbetare har ofta skift- eller jourarbetstider och regleras i stor utsträckning av arbetstidslagar.
2. Tjänsteman
Arbetsuppgifter: Utför främst administrativa, kontorsrelaterade eller intellektuella arbetsuppgifter, till exempel inom ekonomi, IT, marknadsföring eller ledning.
Fackliga organisationer: Tjänstemän organiseras ofta av TCO (Tjänstemännens Centralorganisation) eller SACO (Sveriges Akademikers Centralorganisation), till exempel Unionen eller Akavia.
Avtalsområde: Tjänstemän omfattas av andra kollektivavtal än arbetare, som ofta innehåller bestämmelser om tjänstepension, arbetsmiljö och arbetsrätt.
Lönesystem: Tjänstemän har oftast fast månadslön och deras löneutveckling är ofta mer individuellt baserad.
Anställningsformer: De har oftare mer flexibla arbetstider, såsom flextid eller möjlighet att arbeta på distans. I ditt program, Lön, då används ibland olika beräkningsformler och bokföringskonton för de olika kategorierna. Annars funkar detta mest som en segmentering eller filtrering i dina rapporter. Vad du väljer har ingen påverkan på hur de anställda hanteras i programmet mer än att du kan välja det ena eller det andra när du tar ut rapporter. Det som är viktigt är att du vet vad de anställda faktiskt är, om det är Tjänstemän eller arbetare då detta påverkar vilka val du kan göra vad gäller semesteravtal mm. Det är även en del extern rapportering, exempelvis FORA-repporteringen som bara ska göras på Arbetare i vissa fall.
Hoppas detta gjorde det hela lite tydligare. Har du vidare frågor är det bara att svara på mitt svar här.
Ha det fint!
... Visa mer
2024-10-07
10:23
Hej Malin (@Malin kassör)! Tack för dina frågor, ska försöka besvara de så gott det går vad gäller Kivra då en del styrs därifrån. Jag besvarar de som du ställt frågorna. 1. Det finns ingen fast rutin för hur det ska hanteras. Det ni gör är egentligen bara att börja fakturera enligt det nya sättet när allt i det gamla sättet är gjort/betalt. Du behöver själv hålla koll på vad som betalas och inte. Använder ni bankkoppling kommer det att underlätta er överblick över betalda och obetalda fakturor. Annars får i stämma av mot banken (inbetalningar) och eEkonomi (fakturornas status). 2. Pengarna kommer till banken den dag som medlemmen väljer att pengarna ska dras. Jag citerar från Kivras hemsida - "Har du valt att betalningen ska ske snarast, skickas dina betalningar direkt eller nästkommande bankdag. Har du valt ett särskilt datum längre fram betalas fakturan på det datumet.". 3. Det blir det, du skulle däremot kunna välja att skriva ut fakturan som pdf och manuellt mejla eller posta kreditfakturan till den kunden. Då kommer ni undan kostanden men tiden behöver ni istället investera. 4. Det går bra att delbetala i Kivra. Restbeloppet får ni isåfall kreditera om de är så att 2 i familjen inte vill vara medlemmar längre, exempelvis. Det man får göra då rent programmässigt i eekonomi är ju att registrera betalning och välja det betalda beloppet - kreditera resterande av beloppet på fakturan. 5. Ni får en faktura för skickade e-fakturor. Eftersom det inte är så stora belopp och en transaktionstjänst så får ni inte dessa regelbundet utan ni får faktura på det när ni uppnått ett visst belopp. För exempel: Vi fakturerar inte om det endast är 5kr, då väntar vi med det tills ni uppnått ett större belopp. Hoppas detta var till din hjälp, Malin. Ha det så fint!
... Visa mer