2021-02-25
08:08
2 Gillar
Förutsätter att du har aktiebolag, om du ha en enskild firma så blir betalningen i aktier bokad som eget uttag då enskild firma inte kan/får äga aktier. Betalningen sker på två sätt, den ena i pengar, debet bankkonto och den andra i aktier, vilket då blir debitering av det konto som passar. Jag antar att aktierna är i ett onoterat bolag. Där bör man tänka på att en eventuell förlust på dom aktierna ej är avdragsgill. Betalsättet påverkar inte momsen. Utan i det här fallet så har du ju då haft en momspliktig omsättning, d.v.s kredit försäljning och utgående moms.
... Visa mer
2021-02-10
14:40
1Gilla
Håller med Roffakab. Ombildning är ju bara aktuellt när man vill "slippa" skatta fram p-fonder och/eller expansionsmedel i en enskild firma... Kräver ju dock lite förutsättningar. Så det här är ju "bara" en överlåtelse av verksamheten. Och man får i sådana här fall sälja över inventarier och annat till bokfört värde även om marknadsvärdet är högre. Man behöver inte heller lägga på moms men då bör man skriva ett avtal med text om att den skall erläggas om skatteverket tycker annorlunda.. Vill man veta mer om ombildning så kan jag rekommendera BL´s bok i ämnet... Lycka till!
... Visa mer
2021-02-04
10:52
1Gilla
Hej!
Jag har kikat lite på detta och ditt exempel ser ut att stämma. 🙂
Eftersom halva momsen på den månatliga leasingavgiften får lyftas och hela momsen på överlåtelseavgiften får lyftas så kan du följa din kontering.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-02-01
10:18
1Gilla
Hejsan!
Det blir inget bokfört när du gör leverantörsfakturan utan den bokförs först vid betalning vid, så länge du har kontantmetoden valt under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Programmet visar alltså leverantörsskulden när du lägger till den men när du sparat och skapat fakturan så ska ingen verifikation skapas till bokföringen, det bokförs och skapas en verifikation först när du bokför betalningen mot leverantörsfakturan och då bokförs det mot konto 1930 samt det inköpskonto du valt när du registrerade leverantörsfakturan och eventuell moms.
Dock så frångås alltid denna metod vid ett årsskifte vilket kanske gör att du nu har bokningar på 2440. Har du exempelvis ett räkenskapsår enligt kalenderår och har obetalda fakturor över årsskiftet, så ska dessa tas upp i bokföringen redan den sista december även om dessa ej blivit betalda än. Du kan läsa mer om det i vårt användartips Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet – eEkonomi.
Känns något oklart så får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-02-01
10:14
2 Gillar
Här gör man lite olika. Min uppfattning är att egentligen så skall man inte bokföra dom skattefria traktamentena utan man tar upp dom i deklarationen. Men vi brukar ändå göra det för att ha koll på dom. Men då återför vi det i deklarationen för att sedan göra avdraget där man skall göra det. Att bokföra det på 5843 anser jag vara helt fel, (såg den infon när jag googlade lite) då kostnaden då hamnar fel på många sätt. Skatteverket vill ju veta om man betalat ut, eller gör avdrag för, skattefria traktamenten så att dom kan kolla upp om man gjort rätt. För väldigt många år sedan så gällde inte traktamentesreglerna enskild firma vilket var väldigt märkligt, då fick man bevisa merkostnaden, vilket i princip var omöjligt. Men reglerna för anställda och den som har enskild firma är nu desamma. Övernattning krävs och det finns hel, halv och natt. Och man skall reducera det enligt de regler som finns för sånt. Lycka till!
... Visa mer
2021-01-30
18:32
Hej! Mitt AB har sålt 2 noterade aktieposter (en med förlust och en med vinst). Hur skall jag bokföra? För närvarande är aktierna bokförda på konto 1350 (andelar och värdepapper i andra företag) Tacksam för hjälp Costa Nunes
... Visa mer
2021-01-29
14:53
1Gilla
Hejsan. Ni skall innehålla 30% skatt och betala in det till deras Skattekonto.. Här har du en länk med info hos Skatteverketa: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/sjalvservice/svarpavanligafragor/fskatt/foretagfskattfaq/mittforetagharanlitatettannatforetagforentjanstforetagetsomvianlitararintegodkantforfskattnuharviharfattenfakturahurhanterarviutbetalningen.5.18e1b10334ebe8bc8000118976.html?q=betala+utan+f-skatt Lycka till.
... Visa mer
2021-01-29
13:45
Hej! @AccountantfromHell_singland
För att kunna undersöka ditt problem närmare skulle jag önska att du kontaktar vår support på 0470-706200.
Vänligen
Jesper
... Visa mer
2021-01-22
17:45
Ok! Tack för hjälpen! /Micke
... Visa mer
2021-01-20
17:05
2 Gillar
Hej. Du får helt enkelt bokföra kostnaden, utan momslyft om det nu är någon moms, som kostnad förmån typ kto 7389. Beloppet tar du sedan upp på lönen som just förmån och får då ett underlag för skatt och arbetsgivaravgifter. Innebär att du får betala typ 30 % av kostnaden genom skatten och bolaget får betala kostnaden för operationen och arbetsgivaravgifter på det... Skulle tro att antalet linsbyten minskade markant när reglerna ändrades.. Lycka till!
... Visa mer
2021-01-10
20:50
Hej! Mitt AB köpte ett AB för 250 000 kr för flera år sedan. Företagets affärsidé gick i stöpet och aktiernas värde är nu bara 50 000 kr, aktieinsatsen. Hur kan jag skriva ner värdet på aktierna mitt AB äger? Mvh Ragnar
... Visa mer
2021-01-08
15:30
1Gilla
Hejsan. Har inte hållit på med primäravdrag men hittade lite info och det gäller då endast hyreshus, nybyggda samt till- och ombyggda. Finns lite att läsa här: https://www.grantthornton.se/insikt/skattenyhet/primaravdrag--extra-vardeminskningsavdrag-for-hyreshus/. Bokföringsnämnden har skrivit om detta så här: "Primäravdrag är ett skattemässigt värdeminskningsavdrag för hyreshus utöver de årliga värdeminskningsavdragen. Eftersom primäravdraget är ett skattemässigt avdrag ska det inte bokföras. Detta gäller enligt alla BFN:s K-regelverk utom K1 – Enskilda näringsidkare som upprättar förenklat årsbokslut (BFNAR 2006:1). Enligt K1 för enskilda näringsidkare ska avskrivning på byggnad göras med samma belopp som dras av vid beskattningen." Så tydligen skall detta inte bokföras.. Lycka till!
... Visa mer
2021-01-08
13:35
Om du lyfte moms på inköpet så skall du även ta ut moms på försäljningen, oavsett till vem du säljer. Vem du säljer till styr väldigt sällan hur du gör med momsen.
... Visa mer
2021-01-05
09:55
Hej, ser detta rätt ut? tt ut?
... Visa mer
2021-01-02
13:59
Hej, God fortsättning! Om man inte har haft intäkter sedan senaste bokslutet (brutet räkenskapsår) och ändå har löpande utgifter så är det väl läge att återinföra delar av befintlig periodiseringsfond. Hur bokför man det? Och kan jag göra det när som helst eller bara i samband med årsredovisning? Mvh /Sto_abab
... Visa mer
2020-12-25
20:15
Jag undrar vad man får ta upp/dra av när man har hyrbil. Jag hyr in en bil i företaget och betalar årshyra. Bokför halva momsen Bokför bensin. Får jag även ta upp besiktning, skatt, försäkring, parkering, vägtullar och dra momsen? Använder även min privata i företaget, men för den bokför jag milersättning och tar alltså ej upp bensin, skatt etc. Får jag ta upp parkering för den?
... Visa mer
2020-12-18
09:49
Hej, Jag undrar om någon kan hjälpa mig. Vi har en faktura från vår Företagshälsovård som avser serviceavgift (avser: att vi ska kunna ta del av de tjänster vi erbjuder, såsom t ex. hälsokontroll, läkarbesök, rehabtjänster, rådgivning, vaccinationer) och jag undrar om någon kan berätta för mig vilket konto som denna ska bokföras på? Tidigare år så har detta bokats på: 7621 Hälsovård, avdragsgill Tycker ni att det är korrekt eller finns det något annat konto som vi borde använda för detta? Mycket tacksam för svar Mvh, Jouleen (som inte är så haj på bokföring, kontering m.m.)
... Visa mer
2020-12-16
15:25
Hej!
Tack för återkoppling!
1. Eftersom du har kontantmetoden så bokförs försäljning och eventuell moms på kundfakturor först vid betalningen och inte när fakturan utställs. Detta innebär att om kund betalar månad 1 och utbetalning från Skatteverket görs månad 2 så kommer momsen för kundens inbetalning med i momsrapporten på månad 1 och momsen för Skatteverkets del av fakturan på månad 2.
2. För att kunna hjälpa dig korrekt vill jag dubbelkolla att jag förstått det rätt innan.
- Har du ändrat momsrapporterna på Skatteverket så dessa momsredovisningar och momsdeklarationerna i eEkonomi har olika saldon?
- Har du bokfört en annan summa mot vad du betalat till SKV eller hur ser det ut på konto 2650 i eEkonomi?
Om jag gör ett enkelt exempel på en månads momsdeklaration där jag haft 2000 kr utgående moms (25%, ruta 10) och 1000 kr i ingående moms (ruta 48) så betyder det att jag ska betala 1000 kr till Skatteverket. När momsrapporten i eEkonomi bokförs krediteras konto 2650 - Redovisningskonto för moms med 1000 kr och detta ska bokas bort sen när betalning till skatteverket har gjorts. Detta innebär alltså att konto 2650 saldo bör stämma överens med de in/utbetalningar som görs/ ska göras till Skatteverket.
Men återkom gärna igen med lite mer information så kikar jag på det igen. 🙂
Ha en fin eftermiddag!
/My
... Visa mer
2020-12-08
10:24
1Gilla
Hejsan. Vad är det för sort buss du har? Är det en fullstor "tung" buss eller en under 3 500 kg. Är det en liten så får du inte lyfta momsen och bör dessutom ha lyft halva på leasingen.. Viktig info för rätt svar.
... Visa mer
2020-11-13
13:57
1Gilla
Den moms som är angiven är troligen s.k. MOSS-moms vilket innebär att dom sålt till en privatperson. Detta då dom inte haft något VAT-nummer från er. Den man då skall göra, enligt Skatteverket är att man ändå skall hantera det som ett EU-inköp. D.v.s ta totalsumman man betalat, inklusive MOSS-momsen, bokföra den som inköp EU (tjänst i det här fallet). Sedan lägga på och dra av 25% moms (om man har momspliktig verksamhet och får lyfta momsen). Detta är i mitt tycke väldigt märkligt då tanken bakom hela systemet är att allt skall mötas i den centrala kontrollen. Men gör man på detta vis så möts aldrig ditt bokade inköp av en registrerad försäljning. Så vi rebeller här i Norr gör väl inte så utan kostnadsför dom bara, utan att lyfta moms men även utan att hantera det som ett EU-inköp. Det är ju sådana här gånger små belopp och det känns ändå mer rätt.
... Visa mer