Hej,
Vi har en bra artikel Digital bokföring vs. papper - spara tid och slipp onödiga utskrifter där skriver vi
såhär skriver vi om kvitton (men börjar med pdf-fakturor):
"
Exempel: Har du fått en PDF på mejlen, skriver ut den, sätter papperet i en pärm och slänger PDF:en så har du alltså förstört originalet. Själva mejlet kan du slänga om du sparar PDF:en, men oftast är det enklast att spara mejlet också och söka på kundnamn eller mappa alla mejl från en viss kund. Du kan också skapa en regel i mejlprogrammet som automatiskt mappar alla mejl från samma avsändare.
Och motsvarande: Om du får ett dokument eller papper, exempelvis ett kvitto eller ett avtal, och scannar in det så måste du spara orginalet i tre år. Kvitton har en tendens att blekna snabbt så att de blir oläsliga och all räkenskap måste vara läslig. Därför ska man enligt lag göra en kopia som arkiveras tillsammans med det, med tiden, oläsliga kvittot. (Det bästa är att kunden scannar in alla kvitton och underlag själv, i samma stund hen får det i sin hand, och sedan sparar det själv i ordnad form.)
"
Ha en trevlig dag!
/Sofia
... Visa mer