2021-02-01
15:43
1Gilla
Hej @JanMitomada
Vi har också upptäckt att användartipsen inte riktigt lirar med hur det fungerar i Visma eEkonomi. Det ligger på vår prioriteringslista att uppdatera Bokföring av slutlig skatt och f-skatt i Visma eEkonomi med kontona som programmet föreslår.
... Visa mer
2021-01-29
11:31
1Gilla
Hej igen!
Förlåt för sen återkoppling. Anledningen till min frånvaro är att vår ambition var att ha ett hjälpavsnitt för hur man säljer inventarier när man har kontantmetoden på plats i den skrivna hjälpen i veckan, men det har tyvärr dragit ut på tiden.
När du sålde inventariet vid Anläggningstillgångar så skulle du tagit bort momskoden på försäljningskontot. Men det är ingen fara att det inte skedde då, det går att ändra i efterhand. Gå till Bokföring - Verifikationer, leta upp verifikationen för försäljningen (den som skapades via Anläggningstillgångar) och välj Redigera. Plocka bort momskoden som ligger på raden för ditt försäljningskonto så att det är tomt i fältet Momskod. Spara sedan verifikationen när du är klar och då kommer den inte att dyka upp i momsrapporten längre.
... Visa mer
2021-01-22
16:28
Hej @Fd medlem
Såg ditt andra inlägg som du också skapade (Rätta felbokfört årets resultat 2019) och visste inte riktigt i vilket inlägg du ville ha svar så nu blev det i detta inlägget. Hoppas det är okej!
Det är tekniskt möjligt i programmet att låsa upp räkenskapsår 2019 och göra justeringar där, men helt ärligt så vågar jag inte säga om det är något du bör göra. Jag misstänker att deklarationen för 2019 är inlämnad sedan länge och jag vet inte vilka konsekvenser det skulle få om du låser upp året och går in där och ändrar.. Jag är inte heller rätt person att avgöra hur det felaktigt bokförda resultatet påverkat föreningen.
Det låter som att du har kläm på hur du borde bokfört och hur årets resultat ska bokföras i framtiden, men mitt råd till dig är att kontakta en redovisningskonsult för att bolla vilken väg som är rätt att gå med föreningens bokföring.
... Visa mer
2021-01-22
16:05
Nu har jag lusläst igenom hjälpavsnittet ett par gånger och tror jag har fått grepp om det.
I fältet 2018-01-01 i kolumnen IB ackumulerad avskrivning så ska du fylla i den ackumulerade avskrivningen till och med 2017-12-31, alltså det totala avskrivna värdet fram till och med datumet.
Vilket det exakta värdet är kan jag dessvärre inte hjälpa dig med eftersom jag inte vet med vilket belopp som avskrivningarna har gjorts tidigare år. Ta ett kik på tidigare år så får du säkert fram siffran 🙂
... Visa mer
2021-01-22
13:35
Hej @Fd medlem
Har du kikat på hjälpavsnittet Specificera tidigare avskrivningar? Där finns ett exempel som förhoppningsvis kan guida dig till vilket värde du ska fylla i.
... Visa mer
2021-01-22
09:26
Vad skönt att det löste sig och att du nu kunde stänga 2020!
När jag läser på om avskrivningar så bokförs planenliga avskrivning på ett 78-konto. Gör man däremot överavskrivningar, dvs avskrivningar utöver plan så bokförs dessa på ett 8-konto. Huruvida det därför är lämpligt att fortsätta använda det kontot du har i kontoplanen för kommande avskrivningar vill jag låta vara osagt. Jag har inte tillräckligt bra koll på vilka konsekvenser det eventuellt skulle kunna få.
Ett tips är att söka runt på nätet på inventarier och avskrivningar för att få ett hum om hur det brukar hanteras.
... Visa mer
2021-01-21
13:41
Sorry, tog för givet att du hade faktureringsmetoden och det skulle jag självklart inte gjort. Jag ska kika på hur vi ska reda ut det här när man har kontantmetoden istället.
... Visa mer
2021-01-20
17:02
Hej hej!
Vill flika in och tipsa om hjälpavsnittet Bokföra försäljning av anläggningstillgång som ger dig tips på vad du behöver tänka på när du säljer ett inventarie. Kika gärna igenom den beskrivningen och återkom om det fortfarande är tokigt efter det 🙂
... Visa mer
2021-01-20
14:21
1Gilla
Hej Andreas!
Det absolut lättaste är att gå in på verifikationen för leverantörsfakturan och göra justeringar på den verifikationen. Så länge du inte har låst bokföringen för 2020 så ska du kunna gå till Bokföring - Verifikationer. Leta upp verifikationen för leverantörsfakturan, klicka på den och välj Redigera.
Här ska du nu kunna justera kontona som du har bokfört på. Justera beloppet på konto 2499 - Andra övriga kortfristiga skulder till det korrekta och lägg sedan till en ny rad genom att klicka på plustecknet ute till höger. Här väljer du upp konto 6570 - Bankkostnader och fyller i 690 kr i debet. Välj sedan spara.
Testa gärna och återkom om det inte fungerar!
... Visa mer
2021-01-19
18:18
För att få bort flygplanet från konto 1224 behöver du göra en manuell verifikation. I hjälpavsnittet Registrera verifikation får du en steg för steg guide hur du går tillväga i Visma Förening. Expandera rubriken Registrera verifikation utan konteringsmall.
Verifikationen bör se ut enligt följande:
Konto
Debet
Kredit
1224
131 200
1229 - Ack avskrivningar inventarier (eller det kontot som har använts för avskrivningar)
X
7973 - Förlust vid avyttring maskiner och inventarier
X
Du behöver ta reda på den ackumulerade avskrivningen för flygplanet, det värdet ska in på konto 1229 (eller det kontot som använts för avskrivningar). Det är sedan skillnaden mellan flygplanets anskaffningsvärde (saldot på konto 1224) och den ackumulerade avskrivningen som ska bokföras på konto 7973.
Om du har fått ersättningen från försäkringsbolaget utbetald direkt till föreningen konto, dvs du har inte skickat en faktura på beloppet, så ska även ersättningen bokföras som en manuell verifikation.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto (eller det kontot som du fick in ersättningen på)
100 000
3994 - Försäkringsersättningar
100 000
Har du inte konto 3994 - Försäkringsersättningar i din kontoplan kan du istället använda konto 3990 - Övriga ersättningar och intäkter.
@AccountantfromHell_singland eftersom du brukar vara en hejare på dessa konteringar så får du gärna slänga ett öga på mina förslag så att jag inte är helt ute och cyklar.
... Visa mer
2021-01-19
15:33
Hej Micke!
För enkelhetens skull så tror jag att vi håller oss till detta inlägget nu. När jag läser igenom inlägget som ditt slogs ihop med så håller jag med dig om att det inlägget inte ger dig ett bra svar på din fråga.
Jag håller på att kika på hur du ska bokföra själva utrangeringen av flygplanet. Jag hoppas att jag återkommer till dig senare idag, annars hör du från mig imorgon. Detta var inte den enklaste frågan så jag vill bara säkerställa att du får ett korrekt svar 🙂
... Visa mer
2021-01-18
15:40
Hej hej!
Det är ganska stökigt det där med kapitalförsäkringar och av den anledningen håller vi oss borta från att svara på frågor inom det ämnet. När vi svara här i forumet så vill vi alltid att svaren ska vara rätt och riktiga men inom detta området så känner vi att vi inte har kunskapen till att ge dig ett svar som vi till 100% vet är korrekt.
För att du ska få en korrekt bokföring så rekommenderar jag dig att vända dig till en redovisningskonsult istället, om det nu inte är någon annan här i forumet som har stenkoll på dessa bitar förstås.
... Visa mer
2021-01-18
10:58
1Gilla
Hej @Albin_6
Du som ägare av ett aktiebolag räknas som anställd och kan på så vis få milersättning utbetald om du använder din privata bil i tjänsten.
Den skattefria ersättningen kan du bokföra mot konto 7331 - Skattefria bilersättningar och den skattepliktiga milersättningen kan du bokföra mot konto 7332 - Skattepliktig bilersättning. För den delen som är skattepliktig får du inte glömma att räkna ut skatt och bokföra beloppet på konto 2710 - Personalskatt.
Jag har läst runt en hel del om körjournaler nu (det var inte det solklaraste ämnet) och det verkar som att du bör för en körjournal om du använder din privata bil i tjänsten. På vår hemsida har vi en gratis körjournal som du kan ladda ner och använda.
... Visa mer
2020-09-09
08:55
2 Gillar
Tack @CarinaEsp för ditt härliga meddelande! 🌟
@Tinna Gunnarsson har hälsat hela vår lönesupport från dig 👊
... Visa mer
2020-07-14
17:19
1Gilla
Hej @John007 !
Anna-Carin jobbade för fullt med att hjälpa till här i forumet fram tills dess att hon gick på semester. Därför hann hon inte med att göra ändringen innan det var dags för henne med en välförtjänt ledighet. Jag ber henne lägga en kommentar här när hon har uppdaterat texten 🙂
... Visa mer
2020-06-22
15:17
Hej Lars!
Kul att du testade på att skicka elektroniska fakturor, tråkigt dock att det inte var en klockren upplevelse första gången. Du kommer få mina svar i punktform för att det ska vara enkelt att hänga med:
Artiklar är en uppgift som är tvingande i Visma eEkonomi, den enkla anledningen till detta är för att du ska få hjälp med bokföringen av fakturan. Till artikeln finns en artikelkontering kopplad (försäljnings- och momskonton) och hade inte artiklarna funnits hade du manuellt behövt lägga in dessa uppgifter på varje faktura. Ett tips är att ha en artikel som du bara byter namn på, detta förutsatt att du enbart fakturerar med samma momssats. Har du flera momssatser och en kombination av varor och tjänster så kan du skapa en artikel per momssats och vara/tjänst. När du plockat upp din standardartikel på fakturan så kan du på varje rad byta namn och belopp.
Jag var tvungen att testa här hos mig och jag ser att referenskoden inte kommer med när man väljer att skriva ut en faktura som skickats elektroniskt. Däremot kan du känna sig lugn med att din kund har fått fakturan med referenskod. Jag gjorde nämligen en koll i våra system och såg att fakturan har kommit fram hos mottagaren och referenskoden är med.
Om du inte vill ha med swishnummer på fakturorna tar du bort det under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter. Under Företagsuppgifter så tömmer du fältet Swish. Glöm inte att spara sen!
... Visa mer
2020-06-22
08:29
Hej hej!
Jag tror att du hittar svaret på din fråga i användartipset Sälj presentkort i Visma eEkonomi. Bara återkom här om du har några frågor efter att du kikat igenom inlägget 🙂
... Visa mer
2020-06-08
09:00
Hej @Fd medlem
Se mitt tidigare svar i inlägget, vi har dialoger med Quickbutik men en integration kommer inte vara på plats till sommaren.
... Visa mer
2020-05-27
14:50
Hej hej!
Vi i veckan varit i kontakt med Quickbutik för att höra oss för om en integration är möjlig. I dagsläget finns det ingen färdig integration, precis som du har fått till svars. Däremot så ser man från Quickbutiks håll nyfiket på detta och kommer titta på om det är möjligt att få till. Troligtvis är det dock inget som kommer ske innan sommaren.
Jag kommer uppdatera här när jag har fått en status och vet hur arbetet fortskrider.
Vi hörs!
Lisa
... Visa mer
2020-04-28
13:42
10 Gillar
Hantera moms vid inköp av varor och tjänster inom och utanför EU
I Spiris hamnar alla belopp automatiskt på rätt plats i din momsredovisning när du har rätt momskod kopplad till dina konton.
Rätt momskod är viktigare än själva kontonumret – det styr var beloppen hamnar i din redovisning. Behöver du bättre ordning, särskilt med ingående balanser eller automatiska bokföringar? Skapa nya konton. Saknas något i kontoplanen? Lägg enkelt till de konton du behöver.
När du handlar från utlandet med angivet VAT-nummer får du oftast momsfri faktura. Beräkna då svensk moms genom att multiplicera fakturans totalbelopp med aktuell momssats (vanligtvis 25%). För mer information om momsdeklaration besök Skatteverkets hemsida.
I våra exempel använder vi 25% moms och hur du bokför enligt huvudregeln.
Bokföra inköp av varor och tjänster inom EU Bokföra inköp av varor inom EU:
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto/ 2440 - Leverantörsskulder
10 000
4056 - Inköp varor 25% EU
10 000
2614 - Utgående moms, omvänd betalningsskyldighet, 25 %
2 500
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet
2 500
Bokföra inköp av tjänster inom EU (enligt huvudregeln):
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto/ 2440 - Leverantörsskulder
10 000
4535 - Inköp av tjänster från annat EU-land, 25 %
10 000
2614 - Utgående moms, omvänd betalningsskyldighet, 25 %
2 500
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet
2 500
Bokföra inköp av tjänster och varor utanför EU
Bokföra inköp av varor utanför EU - import:
Inköpet bokförs i två steg.
Fakturan från leverantören:
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto/ 2440 - Leverantörsskulder
10 000
4000 - Inköp varor från Sverige
10 000
Tullfakturan utan extra avgifter:
Konto
Debet
Kredit
4545 - Import av varor, 25 % moms
10 000
4549 - Motkonto beskattningsunderlag import
10 000
2615 - Utgående moms import av varor 25%
2 500
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet
2500
Bokföra inköp av tjänster utanför EU (enligt huvudregeln):
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto/ 2440 - Leverantörsskulder
10 000
4531 - Inköp av tjänster från land utanför EU, 25 % moms
10 000
2614 - Utgående moms, omvänd betalningsskyldighet, 25 %
2 500
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet
2 500
Konto 2614 Här bokför du momsen när du handlar varor eller tjänster från EU, eller köper tjänster från länder utanför EU. Detta belopp ska du redovisa i ruta 30 på momsdeklarationen med momskod 30.
Konto 2615 När du köper varor från länder utanför EU och får en tullfaktura använder du detta konto för att bokföra importmomsen.
... Visa mer
2020-04-28
13:36
2 Gillar
Bokföra privat inköp & utlägg i Enskild firma/handelsbolag
När du använder privata pengar för företagets inköp räknas det som en egen insättning i företaget - det egna kapitalet ökar.
Exempel - Bokföra privat inköp i enskild firma
Så här gör du i Spiris:
Betalat inköp med privata pengar i en enskild firma
Använd konto 2018 i kredit och bokför sedan mot ett lämpligt kostnadskonto för inköpet. Glöm inte kontot för ingående moms om köpet har avdragsgill moms.
Konto
Debet
Kredit
2018 (Belopp inkl moms)
x
4000 (Belopp exkl moms)
x
2641 (Moms)
x
Tar du sedan ut pengar från företaget för bokförs det så här:
Konto
Debet
Kredit
1930
x
2013
x
Exempel - Bokföra privat inköp i handelsbolag
Har du ett handelsbolag med flera delägare? Då har varje delägare ett eget konto för insättningar. Använd då 2028, 2038 och så vidare.
Exempel - Bokföra privat inköp i aktiebolag
I ett aktiebolag bokför du ägarens inköp som en skuld istället. Vanligtvis använder du konto 2893 Skuld till närstående.
Läs mer om hur du gör i Spiris i tipset Betalat inköp med privata pengar i ett aktiebolag
Bokför sedan mot ett lämpligt kostnadskonto för inköpet och kontot för ingående moms om det finns avdragsgill moms.
Konto
Debet
Kredit
2893 (Belopp inkl moms)
x
4000 (Belopp exkl moms)
x
2641 (Moms)
x
Tar du ut pengar ur företaget för att täcka ditt privata utlägg bokför du så här:
Konto
Debet
Kredit
1930
x
2893
x
... Visa mer
2020-04-28
13:33
3 Gillar
I det här tipset visar vi hur du bokför preliminärskatt i aktiebolag, enskild firma och handelsbolag.
Vad är preliminärskatt?
Preliminärskatt är en förskottsbetalning av skatt som ditt företag gör varje månad. Hur mycket du ska betala baseras på en beräkning av det förväntade resultatet som görs i början av året. Syftet med preliminärskatten är att fördela skatteskulden över hela året för att undvika stora restskatter, som kan bli dyra att betala i en klumpsumma.
När året är slut deklarerar du din faktiska inkomst och skatten beräknas på nytt. Har du betalat för lite får du restskatt, har du betalat för mycket får du skatteåterbäring. Detta kallas "tillgodoförd debiterad preliminärskatt" när det dyker upp på ditt skattekonto.
Hur du sedan bokför den slutliga skatten visar vi i användartipset Bokföring av slutlig skatt och F-skatt.
Funderar du fortfarande över vad preliminärskatt är? Då kan du läsa mer i artikeln Preliminärskatt - Vad är preliminärskatt.
Bokföra betalning av preliminärskatt - Aktiebolag
Att bokföra på skattekontot fungerar på samma sätt som med företagets bankkonto. När pengar sätts in på skattekontot debiteras kontot, och när pengar dras från skattekontot krediteras det.
Steg 1 - Du flyttar pengar från företagets bankkonto till skattekontot.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
X
1630 - Skattekonto
X
Steg 2 - Skatteverket drar pengarna från skattekontot.
Konto
Debet
Kredit
1630 - Skattekonto
X
2518 - Betald F-skatt
X
I Spiris bokföring kan du som har aktiebolag skapa en koppling till Skatteverket. Detta gör att dina skattekontohändelser hämtas automatiskt och du slipper delar av den manuella hanteringen – helt utan kostnad! Läs mer i hjälpavsnittet Arbeta med koppling till Skatteverket. När kopplingen är aktiverad finns skattekontot som ett val under Kassa- och bankhändelser, vilket gör att du enkelt kan växla mellan dina företagskonton och skattekontot.
Bokföra preliminärskatt - Enskild firma
Har du en enskild firma har företaget inget eget skattekonto, istället används ditt privata skattekonto både för dig som privatperson och din firma. Skattekontot ses som en privat tillgång/skuld och behöver normalt inte bokföras förutom om du använder företagets tillgångar för att betala F-skatten. Då behöver du bokföra händelsen genom att använda ett konto för eget kapital, till exempel:
2010 - Eget kapital, eller
2012 - Skattekonto
I exemplet nedan använder vi konto 2012 - Skattekonto.
Du betalar in F-skatten till skattekontot från företagets bankkonto.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
X
2012 - Skattekonto
X
Bokföra preliminärskatt - Handelsbolag
I ett handelsbolag finns två typer av skatter:
Skatt som ska belasta bolaget (debiterad preliminärskatt)
Skatt som ska belasta delägarna (delägarnas F-skatt)
Den debiterade preliminärskatten betalas in till handelsbolagets skattekonto. Delägarna betalar själva in sin F-skatt till sina personliga skattekonton.
Om delägaren betalar sin F-skatt med egna pengar behöver detta inte bokföras i handelsbolaget.
Om handelsbolagets pengar används för att betala delägarens F-skatt måste denna transaktion bokföras.
Betalning av preliminärskatt
Steg 1 - Du flyttar pengar från företagets bankkonto till skattekontot.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
X
1630 - Skattekonto
X
Steg 2 - Skatteverket drar pengarna från skattekontot.
Konto
Debet
Kredit
1630 - Skattekonto
X
2518 - Betald F-skatt
X
Betalning av preliminärskatt
När skatten ska belasta ägare/ägarna bokförs det inte mot skattekontot utan direkt mot respektive ägares konto för preliminärskatt. Är det en ensam ägare så bokförs det på detta sätt.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
X
2012 - Skattekonto
X
I ett handelsbolag med flera delägare har varje ägare ett eget skattekonto i bokföringen, till exempel 2012 för ägare 1, 2022 för ägare 2, och så vidare.
I vårt exempel nedan har handelsbolaget tre delägare.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
X
2012 - Skattekonto delägare 1
X
2022 - Skattekonto delägare 2
X
2032 - Skattekonto delägare 3
X
... Visa mer
2020-04-28
13:28
3 Gillar
När du handlar med kreditkort dras inga pengar direkt från företagets konto. Istället får du en faktura från kreditkortsföretaget en gång i månaden. Först då betalas pengarna från ditt konto.
Kom ihåg att själva kortfakturan inte räcker som underlag för moms – spara alltid dina kvitton tillsammans med kortfakturan.
Bokföringen görs olika beroende på vilken metod du använder:
Bokföring av inköp av kontorsmaterial - faktureringsmetoden
1. Köp betalas med kreditkortet
Bokför kostnaden, momsen och skulden till kreditkortsföretaget via en verifikation i Spiris.
Konto
Debet
Kredit
2899 - Övriga kortfristiga skulder (belopp inklusive moms)
x
6110 - Kontorsmaterial (belopp exklusive moms)
x
2641 - Debiterad ingående moms (moms)
x
Använder du Scanner för att fota kvittot kopplar du bilden till verifikationen.
2. När fakturan från kreditkortsföretaget kommer
Boka om skulden till en leverantörsskuld genom att skapa en leverantörsfaktura.
Konto
Debet
Kredit
2440 - Leverantörsskulder
x
2899 - Övriga kortfristiga skulder
x
Raden med 2440 skapas automatiskt men 2899 får du komplettera med manuellt. Ingen moms bokförs här eftersom du redan gjort det vid köptillfället.
3. När du betalar fakturan
Gå in under Kassa- och bankhändelser genom att Matcha mot Betalning av leverantörsfaktura och välja fakturan för kreditkortsköpen.
Konto
Debet
Kredit
2440 - Leverantörsskulder
x
1930 - Företagskonto
x
Exempel på bokföring av inköp av kontorsmaterial - kontantmetoden
Med kontantmetoden blir det enklare – du bokför både kostnad och moms först när du betalar fakturan. Du behöver alltså inte boka upp köpen som en skuld.
1. När fakturan från kreditkortsföretaget kommer
Registrera fakturan i Spiris med moms och kostnadskonton för dina inköp.
Konto
Debet
Kredit
2440 - Leverantörsskulder
x
6110 - Kontorsmaterial
x
2641 - Debiterad ingående moms
x
Dessa rader bokförs inte förrän betalning sker. Använder du Scanner kopplar du kvittobilder till denna faktura.
2. När du betalar fakturan
Först när du registrerar fakturan som betald kommer de rader du ovan bokföras, eftersom du följer kontantmetoden. Gå in under Kassa- och bankhändelser genom att Matcha mot Betalning av leverantörsfaktura och välja fakturan för kreditkortsköpen. Så här ser bokföringen ut:
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
x
6110 - Kontorsmaterial
x
2641 - Debiterad ingående moms
x
Ej fakturerade kreditkortsinköp på bokslutsdagen
Har du kreditkortsköp som inte fakturerats när bokslutet görs måste du boka upp kostnaden, skulden och momsen så de kommer med i bokslutet:
Konto
Debet
Kredit
2899 - Övriga kortfristiga skulder (belopp inklusive moms)
x
6110 - Kontorsmaterial (belopp exklusive moms)
x
2641 - Debiterad ingående moms (moms)
x
När fakturan kommer efter bokslutsdagen och så småningom betalas, följ steg 2-3 för faktureringsmetoden. Observera att konteringarna i steg 2 inte förs över till din bokföring när du har kontantmetoden, eftersom det först ska bokföras när betalning sker i steg 3.
... Visa mer
2020-04-28
13:23
1Gilla
Du kan snabbt och enkelt söka upp poster direkt i respektive kolumn, överst i den nya rutan skriver du vad du letar efter och när du trycker Enter filtreras listan enligt ditt sökvillkor.
Raden förblir grön tills du tar bort sökvillkoret, just för att uppmärksamma dig på att du har gjort en filtrering.
Behöver du söka på ett belopp med ören, exempelvis i Saldo kr så ska du ange punkt istället för kommatecken.
Det går också bra att använda sökvillkoren för intervall och delar av ord, exempelvis kan du ange intervall 763..767 i kolumnen Fakturanummer, eller varför inte sätta en stjärna * före eller efter det ord du söker efter. Läs mer i Söka poster.
Du också göra fler urval samtidigt, som du ser i exemplet nedan.
För att ta bort sökvillkoret kan du antingen högerklicka på den översta raden och välja Rensa urvalsrad eller väljer du tangenterna Ctrl+F3.
Fler kolumner
Söker du efter något som det inte finns i någon kolumn, kan du högerklicka längst upp i menyn bland kolumnerna och välja Kolumninställningar. Här till vänster under Tillgängliga kolumner ser du vilka val du kan lägga till i listan. Markera den du vill ha och klicka på översta pilen så läggs den i Aktiva kolumner, klicka på Spara och nu får du en ny kolumn längst till höger som du kan söka i. Om du lägger till nya kolumner kan du även välja i vilken ordning dessa ska vara i och det gör du under Aktiva kolumner i kolumninställningarna - markera den du vill ändra och välj Upp eller Ned. Du kan även justera bredden på dina kolumner genom att markera i menyn i det grå strecket.
Skriv ut till fil/Excel
Du kan även kopiera eller exportera innehållet i de flesta tabeller - läs mer i Kopiera/exportera tabellinnehåll.
På detta sätt kan du snabbt och enkelt söka upp poster direkt i listan, en förbättring för enklare sök och filtrering i programmet 🙂
Se filmen Sök.
... Visa mer
Etiketter:
2020-04-16
14:58
1Gilla
I det här inlägget går vi igenom hur du bokför en kundförlust - både konstaterad och befarad.
Bokföra kundförlust - vad är en kundförlust?
En kundförlust uppstår när en kund inte kan betala sin faktura. Det finns två typer av kundförlust:
Befarade kundförluster - när du misstänker att du inte kommer få betalt.
Konstaterade kundförluster - När det är säkert att du inte kommer få betalt. Kunden har gått i konkurs eller om Kronofogden gjort resultatlösa utmätningsförsök. Det är först vid en konstaterad kundförlust som du får minska den utgående momsen.
Tips! Det är aldrig kul att hamna i en situation där du har sålt en vara eller tjänst som du inte har fått betalt för. Gör en kreditupplysning på kunden innan för att se företagets betalningsförmåga.
I exemplen nedan utgår vi ifrån en faktura på 12 500 kr (inklusive moms) eller 10 000 kr (exklusive moms).
Bokföra kundförlust - konstaterad
Konto
Debet
Kredit
1510 - Nedskrivning av kundfordringar
12 500
6351 - Konstaterade kundförluster på kundfordringar
10 000
2611 - Utgående moms (byt ut om fakturan hade ett annat momskonto med annan procentsats)
2 500
Bokföra kundförlust - befarad
Konto
Debet
Kredit
1519 - Nedskrivning av kundfordringar
10 000
6352 - Befarade kundförluster på kundfordringar
10 000
Bokföra konstaterad kundförlust som varit en befarad kundförlust
Konto
Debet
Kredit
1519 - Nedskrivning av kundfordringar
10 000
1510 - Kundfordringar
12 500
6351 - Konstaterade kundförluster på kundfordringar
10 000
6352 - Befarade kundförluster på kundfordringar
10 000
2611 - Utgående moms (byt ut om fakturan hade ett annat momskonto med annan procentsats)
2 500
Bokföra kundförlust i Spiris och Visma Administration
Det finns enkla sätt att registrera kundförluster direkt i bokföringen. Du hittar steg-för-steg hjälp i hjälpavsnitten: Spiris - Registrera kundförlust
Visma Administration - Gör bortskrivning och Hur hanterar jag moms vid bortskrivning av kundförlust?
... Visa mer
2020-04-14
11:55
5 Gillar
Tröttnat på att kämpa med lönebokföringen? Det finns en enklare väg!
När du ska bokföra lön manuellt blir det snabbt mycket att hålla reda på. Skatteavdrag, arbetsgivaravgifter, föräldraledighet, sjukfrånvaro, semester och övertid – listan blir lång. Med Spiris försvinner allt det där krånglet eftersom bokföringen sker automatiskt.
Behöver du ändå bokföra lön manuellt? Här får du konteringsexempel för olika typer av anställda.
Vilka bokföringskonton du använder beror på vem som ska ha lön:
Tjänsteman
Kollektivanställd/arbetare
Företagsledare
Du själv (om du driver enskild firma kallas det istället för eget uttag - läs mer i tipset Bokföra eget uttag av pengar i en enskild firma)
Checklista för att betala ut lön
Samla in uppgifter/underlag
Räkna ut hur mycket lön som ska betalas ut
Skicka lönebesked
Betala och bokför lönen
Månaden efter löneutbetalningen lämnar du in arbetsgivardeklaration och betalar arbetsgivaravgift och skatt till Skatteverket. Betalningen till Skatteverket ska självklart också bokföras. Längre ner i tipset visar vi hur konteringen ser ut.
Bokföra lön - konteringsexempel
I våra exempel nedan gäller följande:
Bruttolön: 25 000 kr (lönen före skatt)
Arbetsgivaravgift: 31,42% av bruttolönen
Skatt: 5 710 kr
Vi använder konto 1930 (Företagskonto) för utbetalning. Använder du ett annat konto för löneutbetalningar, byt ut 1930 mot ditt konto.
När du bokför lön registrerar du samtidigt kostnaden för skatt och arbetsgivaravgifter. Dessa belopp nollar du senare när du betalar till Skatteverket - mer om det under rubriken Bokföra betalningen av skatt och arbetsgivaravgift till Skatteverket.
Bokföra lön till kollektivanställd/arbetare
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
19 290
7010 - Löner till kollektivanställda
25 000
2710 - Personalskatt
5 710
7510 - Arbetsgivaravgifter
7 855
2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter
7 855
Bokföra lön till tjänsteman
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
19 290
7210 - Löner till tjänstemän
25 000
2710 - Personalskatt
5 710
7510 - Arbetsgivaravgifter
7 855
2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter
7 855
Bokföra lön till företagsledare
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
19 290
7220 - Löner till företagsledare
25 000
2710 - Personalskatt
5 710
7510 - Arbetsgivaravgifter
7 855
2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter
7 855
Bokföra betalning av skatt och arbetsgivaravgift till Skatteverket
När lönen är utbetald återstår två viktiga steg:
Lämna arbetsgivardeklaration till Skatteverket
Betala in skatt och arbetsgivaravgift
När du bokförde lönen skapades en skuld för skatt och sociala avgifter. Nu ska du boka bort denna skuld när du betalar till Skatteverket.
Det sker i två steg:
Först omför du skatt och arbetsgivaravgift till skattekontot
Sedan bokför du själva betalningen till skattekontot
Så bokförs omföring av skatt och arbetsgivaravgift till skattekontot
Konto
Debet
Kredit
1630 - Skattekonto (aktiebolag)
1930 - Företagskonto (enskild firma)
13 565
2710 - Personalskatt
5 710
2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter
7 855
Så bokförs utbetalningen från företagskontot till skattekontot (aktiebolag)
Konto
Debet
Kredit
1630 - Skattekonto
13 565
1930 - Företagskonto
13 565
Mycket att hålla koll på, eller hur? Gör du lönen i Spiris slipper du allt krångel! Du får hjälp att hantera och bokföra löner automatiskt, så du kan lägga din tid på det som faktiskt är roligt - att utveckla ditt företag.
Vill du se hur enkelt det faktiskt är? Här visar vi hur du skapar ett lönebesked och hur det färdiga lönebeskedet ser ut för den anställda.
Läs mer om hur du betalar ut lön i våra hjälpavsnitt:
Lönekörningar i Spiris
Registrera lönehändelser och betala ut lön i Lön 600
... Visa mer
2020-04-09
12:42
Hejsan!
Jag var inne på Bokföringsnämndens hemsida och hittade lite information om hur man ska tänka när man har swish med eller utan kassaregister.
Läs gärna deras frågor och svar på sidan Swishbetalningar. Det är inte alltid svart på vitt, men i detta fallet så hittar jag inget specifikt om att man kan vänta med bokföringen om det är mindre summor.
... Visa mer
2020-04-08
16:05
1Gilla
Hej igen!
Nu har vi publicerat användartipsen Bokföra donationer och gåvor.
Tack för en bra fråga!
... Visa mer
2020-03-27
14:44
Hej igen!
Jag kommer framåt för mig men det var inte helt lätt 🙂
Vill man som företagare donera pengar så är det en ej avdragsgill kostnad, utbetalningen bokför du mot konto 6993 - Lämnade bidrag och gåvor.
När man skänker varor och produkter så är det lite olika beroende på om det är varor som du köper in för att skänka vidare på en gång eller om det är varor som du faktiskt har i din verksamhet sedan tidigare och således kanske har bokfört in på ett lager. Hur är det med produkterna som ditt företag vill skänka?
... Visa mer
2020-03-26
19:36
2 Gillar
Hej @Fd medlem
Vilket fint initiativ av dig ❤️ Vi alla måste ju verkligen fundera ut vad vi kan göra för att hjälpa dem som är utsatta.
Såklart att vi då ska hjälpa dig med ett inlägg om hur det ska ske rent bokföringspraktiskt. Jag ska titta på det under morgondagen och hoppas på att då har ett färdig inlägg till dig och alla andra företagare som kan hjälpa till med pengar eller produkter 👍
... Visa mer
2020-03-24
17:06
Hej!
Jag vill att du dubbelkollar en gång till hur inställningarna ser ut hos dig. Om du vill att betalningarna ska skickas iväg automatiskt till banken ska du gå in under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och se till att du INTE har en bock i Bekräfta betalning innan de skickas till banken.
Vi har markerat den inställningen för ett gäng företagare, jag vet inte om du är en av dessa. Vi har informerat berörda användare om detta i Tipsrutan i programmet. Ändringen gjordes för att prestandan i programmet skulle bli bättre. Jag vet som sagt inte om du är en av dessa, dubbelkolla gärna inställningen ändå.
... Visa mer
2020-03-24
16:55
Tack Robert för att du väljer att dela med dig av svaret!
Sharing is caring 😍
... Visa mer
2020-03-24
16:53
Hej på er!
En sie-fil innehåller bara bokföringsdata, dvs kontoplan, resultatenheter, projekt, ingående balans och verifikationer. Bildunderlagen följer inte med när du exporterar en sie-fil.
Nu vet jag ju inte vilka redovisningsbyråer som ni har varit i kontakt med, men byråer som använder program från Visma har möjlighet att bjuda in er till samarbete i Visma eEkonomi. Vid ett samarbete så jobbar både du och byrån i samma program.
Om byrån inte har Visma men ni ändå vill behålla Visma eEkonomi så kan ni istället bjuda in redovisningskonsulten till ert program, läs mer om detta i hjälpavsnittet Starta ett samarbete med en redovisningsbyrå.
... Visa mer
2020-03-24
13:53
11 Gillar
För alla företag som vill kunna arbeta i till exempel Administration på distans har vi en lösning för. Via en molnserver från vår partner IT-stöd kan du använda Administration precis som om du hade suttit på kontoret - och även flera personer kan jobba samtidigt. Har du fler program från oss kan du ha alla dina program i denna lösning. Det är dessutom smidigt för dig som tycker det är svårt att installera nya versioner eller ta säkerhetskopior på ditt företag - detta hanteras av molntjänsten.
Molnservertjänsten har funnits och utvecklats i över 10 år och är speciellt anpassad för våra program. I dagsläget använder över 2000 Administrationsanvändare denna lösning för att kunna arbeta på distans.
Det går snabbt att komma igång
Fungerar att ansluta till Administration från PC, Mac eller surfplatta
Programmet uppdateras automatiskt till senaste versionen och backup tas kontinuerligt i bakgrunden
Support av IT-stöds supporttekniker ingår
Första månaden för tjänsten är kostnadsfri och det är inte heller något bindnings- eller uppsägningstid.
Gå till IT-stöds sida för att komma igång redan idag.
... Visa mer
Etiketter:
2020-03-23
14:00
Hej hej hejhej 🙂
Av bilderna på konotutdraget att döma så tolkar jag det som att bankavgiften har dragits som en separat kostnad? Eller är den inkluderad i betalningen?
Om det är som så att bankavgiften har dragits som en separat kostnad så matcher du den händelsen och väljer att bokföra som bankavgift. Du behöver i det fallet inte justera bankhnädelsen i programmet och där fylla i bankavgiften.
... Visa mer
2020-03-23
11:51
@AnnicaL har helt rätt i det hon säger!
Har du Swedbank som bank så behöver du manuellt exportera betalningarna, läs mer i hjälpavsnittet Skicka betalningsfil (LB).
När betalningarna på banken är godkända så ligger de och väntar på sitt betalningsdatum.
... Visa mer
2020-03-23
10:53
Hej!
Skulle det stå Inklusive moms på fakturan så indikerar det på att det är momsbelagd försäljning.
Helt ärligt så känns varken det ena eller det andra helt tydligt när du fakturerar momsfria artiklar. Jag har försökt läsa mig till på Skatteverkets sida Innehållet i en faktura men jag får inte fram vad som är korrekt i samband med momsfri försäljning.
... Visa mer
2020-03-23
10:47
Hej!
Nu vet jag inte vilken bank du har, men generellt fungerar det som så att om du har en faktura med ett betaldatum längre fram så skickas betalningen till banken från programmet ihop med de andra betalningarna. Fakturan ligger och väntar på banken tills dess att det är dags för betalning. Du ska alltså inte behöva betala den fakturan manuellt på banken.
/Lisa
... Visa mer
2020-03-23
09:38
Hej hej!
Jag har försökt att läsa igenom allt jag hittar om hur man bokför fakturor på företagshälsovård men jag hittar inget om hur man bokför inträdesavgiften. Vad är det för typ av avgift?
Återkom så ska jag försöka ge mg på det en runda till 🙂
... Visa mer
2020-02-28
16:07
Jag har verkligen försökt att läsa mig till hur allt med punktskatt ska bokföras. Det har skett lite ändringar sedan första frågan i detta inlägget så jag vågar inte ge dig ett svar eftersom det finns en risk att mitt svar är felaktigt, och jag vill inte ha på mitt samvete att jag gett dig ett felaktigt svar.
Min rekommendation är att du vänder dig till en redovisningskonsult för att få hjälp med detta och för att vara säker på att du får ett korrekt svar.
Vi kommer se över innehållet i detta inlägget och eventuellt ta bort det om vi inte får kläm på hur det ska bokföras.
/Lisa
... Visa mer
2020-02-28
09:41
Hej hej!
Försökte läsa på en del om Bilar och moms på Skatteverkets hemsida och jag känner att jag behöver nog veta lite mer vad som gäller med just din försäljning för att kunna hjälpa dig.
Har du varit i kontakt med Skatteverket och frågat vilka rutor på momsredovisningen som försäljningen ska påverka?
... Visa mer
2020-02-27
16:29
1Gilla
Hej!
Vad bra att du höra av dig till Skatteverket och ställde frågan, så bra!
Eftersom det inte ska vara någon moms så tycker jag att dina förslag på konton till verifikationerna se bra ut 👍
... Visa mer
2020-02-27
15:25
Hej hej!
För att jag ska kunna hjälpa dig så behöver jag först veta hur du gjorde när du sålde fakturan? Vilken tjänst använde du dig av?
Sen skulle jag gärna vilja ha en bild på verifikationen där du säger att vi har bokfört mot konto 9999. Hur det det verifikatet ut?
Återkom så ska jag hjälpa dig vidare 🙂
... Visa mer
2020-02-27
15:02
Hej hej!
Svaret på din fråga är kort och gott: nej. Skulden du har på konto 2890 kommer inte försvinna automatiskt om du skapar ett lönebesked i eEkonomi.
Jag funderar lite över hur ofta ni betalar ut bilersättningen, gör ni det på månadsbasis eller hur länge ligger skulden kvar på 2890?
Återkom så ska jag beskriva mer sen hur du kan gå tillväga 🙂
... Visa mer
2020-02-27
14:10
Hej Pontus!
Jag skulle säga som såhär, fakturor är fakturor och kvitton är kvitton. Det är mer eller mindre ohållbart att lägga upp alla taxibolag, restauranger och liknande som leverantörer. Skulle du däremot få en faktura skickat till företaget från en utländsk leverantör så är det smidigt att lägga in den fakturan och på så vis få hjälp med valutakurserna. Men gör du ett kortköp eller betalar med kontanter så blir det ju egentligen ingen kursdifferens på det viset. Det är annorlunda när du får en faktura en dag, ska bokföra kostnaden och sedan betala den vid ett senare tillfälle.
Jag tycker att du kan följa @Pacsac 's princip och råd. Ett tillägg, om du vill ha stenkoll på vad varje betalning avser, är ju att du fotograferar kvitton med appen Visma Scanner och kopplar ihop det med utbetalningen. Titta gärna på filmen Kom igång med Visma Scanner för att se hur appen fungerar.
Bara återkom om du har fler frågor!
Lisa
... Visa mer
2020-02-25
08:42
Jag förstår.
Du kan skapa en bankhändelse på mellanskillnaden som du bokför som en Övrig insättning - Egen kontering och bokför mot konto 2820 - Kortfristiga skulder till anställda. När du sedan gör utbetalningen till den anställde så matcher du bankhändelsen mot Övrigt uttag - Egen kontering och plockar åter igen upp konto 2820 - Kortfristiga skulder till anställda.
Jag vet inte vilken bank du har, men jag vill verkligen rekommendera dig att börja bokföra utifrån kontoutdraget istället för att bokföra lönebeskeden som betalda på lönebeskedet. Börjar du matcha utifrån kontoutdraget under Kassa- och bankhändelser så kan du vara säker på att du alltid har belopp som stämmer överens. Läs gärna var som gäller för din bank i avsnittet Bankhändelser.
... Visa mer
2020-02-24
10:43
Hoppsan, men vad bra att du hörde av dig till Skatteverket! Och tack för att du återkoppla i tråden med vilket svar du fick.
Gällande omstarten så lagrar vi alltid de omstartade bolagen under Inställningar - Företagsinställningar - Arkiverade bolag. Skulle man som företagare få ögonen på sig så sparas allt, så det går inte att smita undan bara för att man har startat om 🙂
... Visa mer
2020-02-21
14:58
Jag ska erkänna att jag faktiskt går bet på detta också. Jag känner mig så himla osäker på hur man faktiskt ska göra när det finns ett aktiekapital i bolaget sedan tidigare.
Min rekommendation är att vända dig till en redovisningskonsult så att du får en rätt och riktig start i ditt företag.
Alternativt skapa upp en ny tråd i bokföringsområdet för att se om det finns någon annan bokföringskunnig i området som kan hjälpa dig med just aktiekapitalbiten. Detta inlägget har ju innehållit alla möjliga frågor 🙂
... Visa mer
2020-02-21
10:29
Menar du att du har lagt in en bankhändelse i programmet som inte har samma belopp som utbetalningen på företagets bankkonto?
... Visa mer
2020-02-21
10:12
Hej!
Jag tolkar det på precis samma sätt som du, eftersom fakturorna har olika fakturadatum så bör du inte bokföra alla fakturor i en och samma verifikation.
... Visa mer
2020-02-21
09:10
Hejsan!
Jag tror att du hittar svar på dina frågor i inlägget Kostnader samt värde av kapitalförsäkring.
Återkom gärna i det inlägget om du har följdfrågor 🙂
... Visa mer
2020-02-21
09:02
Hej Amrit!
Jag tänker som såhär, att vid första inbetalningen så matchar du mot ett par fakturor och vid den andra inbetalningen så tar du resten.
För visst ska totalbeloppet av inbetalningarna motsvara beloppet av de fem fakturorna?
Om du inte har fakturor som går jämnt ut med beloppet på inbetalningen så får du plocka upp så många fakturor du kan för att komma upp i det beloppet, och överstiger fakturornas belopp själva insättningen så får du välja att sätta den sista fakturan i bunten som delbetalningen. När du matchar nästa insättning så plockar du upp den delbetalda fakturan och resterande fakturor.
Vad tror du om det?
... Visa mer
2020-02-18
16:37
Hej!
Jag har inte mycket mer att säga här än att ditt konstaterande stämmer. På en korrigeringsverifikation så går det inte att ändra datumet även om verifikationen ligger inom en olåst period.
Har du koll på hur du ska göra för att rätta till det eller vill du att jag guidar dig till en lösning?
Nu vet jag inte vad som föranledde att du behövde skapa en korrigeringsverifikation, men nu för tiden går det att ändra ganska mycket på verifikationer i olåsta perioder utan att du behöver skapa en korrigeringsverifikation. Kika gärna in hjälpavsnittet Ändra preliminära verifikationer. Det finns såklart undantag också där det inte går, men om du inte visste om att den möjligheten finns så vill jag passa på att berätta det.
Du får jättegärna skapa ett önskemål på att du vill se en förändring i korrigeringsflödet.
/Lisa
... Visa mer
2020-02-18
13:40
Nu föll polletten ner, förstod aldrig att du köpte ett befintligt aktiebolag.
Fick du någon faktura från Bolagsspecialisterna på summan du skulle betala in? Hur såg den ut i så fall?
Vad händer med det befintliga aktiekapitalet som finns i bolaget, är det något du kommer behålla eller är det en summa som Bolagsspecialisterna kommer plocka ut från företaget?
... Visa mer
2020-02-18
11:34
1Gilla
HI @Fd medlem
I think you can find the answer of your question in the community post Bokföra utdelning av vinst från dotterbolag till moderbolag (holding)?
Read the answer from the user @Fd medlem
... Visa mer
2020-02-17
14:52
Hej Conny!
När du tog pengarna för aktiekapitalet från ditt privata konto, vart satte du då in pengarna om det inte landade på företagets konto?
... Visa mer
2020-02-17
14:09
Tack för ditt svar! Nu har jag fått en bättre överblick och jag tror att jag ska kunna hjälpa dig på rätt väg. Håll i dig, för nu kommer det ett långt inlägg!
Först kommer en beskrivning om hur det borde gått till första gången du startade om, därefter kompletterar jag med vad jag tror har blivit fel hos dig.
Bokföra lönebesked i ett omstartat företag
Bokför lönebeskeden som manuella verifikationer
Du bör inte skapa om lönebeskeden i eEkonomi efter att du har gjort en omstart eftersom skatten på det nya lönebeskedet inte kommer att vara samma som på det första. Detta eftersom programmet "tror" att det har skett dubbla utbetalningar den månaden och tar hänsyn till det totala beloppet på båda lönebeskeden.
Skapa arbetsgivardeklarationen på nytt för respektive period
Bokför inbetalningen till Skatteverket, 1630 i debet och 1930 i kredit
Du kan i ditt arkiverade företag, som du hittar under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter, se hur alla verifikationer har bokförts i verifikationslistan.
Detta är hjälpen du borde fått från första början när du var i kontakt med oss.
Om du har skapat lönebesked mellan och efter omstarterna så kan du inte använda dig av arbetsgivardeklarationen, för den kommer titta på alla skapade lönebesked i perioden. Har du skapat arbetsgivardeklarationer (som innehåller felaktiga belopp) är det lättast att ångra dessa och skapa manuella verifikationer med dem korrekta beloppen.
Eftersom verifikationen från arbetsgivardeklarationen bokför mot 2710, 2731 och 1630 så ska du sedan bara komplettera med verifikationen där du gör själva betalningen till Skatteverket. Den bokför du lättast under Kassa- och bankhändelser och matchar mot Övrigt uttag - Betalning till skattekontot.
Bokföringen balanserar ju alltid, så att det enbart diffar på 1630 kan inte stämma. Jag gissar på att även 2710 och 2731 felar.
/Lisa
... Visa mer
2020-02-17
13:08
Hej @Fd medlem!
Det var en utmaning för mig också, som du säger så läser man mest svar om hur man gör i detaljhandeln 🙂
Jag var tvungen att ta till Bokföringsnämndens vägledning för Enskilda näringsidkare som upprättar förenklat årsbokslut och där under punkt 6.50 kan jag läsa:
För egentillverkade varor är anskaffningsvärdet inköpspriset för råmaterial och halvfabrikat. Om det finns andra externa utgifter för varorna än de som framgår av fakturorna för materialet, ska de räknas med om de sammanlagt uppgår till mer än 5 000 kr per leverans. (BFNAR 2009:2).
I och med detta så tolkar jag det som att du behöver göra en inventering för att kunna veta vad värdet på ditt lager är. Du ska räkna in allt som du säljer vidare, som i ditt fall både skruv, färg och strarinljus. Hittade också en bra sida om varulaget på skatteverket.se där jag tror att du kan hitta ännu mer nyttig information.
... Visa mer
2020-02-17
11:05
Hej @Fd medlem
Jag ska minsann försöka hjälpa dig 🙂 Först behöver jag bara veta om du bokför om alla verifikationer eller har du importerat en sie-fil med bokföringsdata efter omstarten?
Återkom så ska jag hjälpa dig vidare!
... Visa mer
2020-02-17
10:37
Hej hej!
Det är lätt hänt att det blir tokigt ibland, men som tur är så går ju faktiskt det mesta att lösa!
Det viktiga i ditt scenario är att du matchat lönebeskedet mot utbetalningen för att lönebeskedet ska markeras som betalt. Här kommer en lång steg för steg beskrivning för att du ska få rätt på allt:
Gå in under Kassa- och bankhändelser och matcha utbetalningen mot Löneutbetalning
Välj upp lönebeskedet Du har nu en differens eftersom lönebeskedet och det utbetalda beloppet inte är samma
Klicka på Ny bokföringshändelse
Välj Övrig insättning - Egen kontering och bokför differensen på 2820 - Kortfristiga skulder till anställda
Bokför
När du sedan gör utbetalningen på mellanskillnaden till den anställde så matchar du den bankhändelsen mot Övrigt uttag - Egen kontering och plockar åter igen upp konto 2820 - Kortfristiga skulder till anställda.
... Visa mer
2020-01-31
11:30
1Gilla
Hej Philip!
Jag tycker absolut att du kan bokföra enligt ditt förslag 🙂
Läste på lite och vi är nog och trevar i gränslandet men jag vill ändå säga att du håller dig på den enkla sidan av landet. Hade det varit en förskottsbetalning på så vis att du hade bett kunden om pengar innan leverans av vara/tjänst så hade du behövt stöka till det med momsen och boka upp den i samband med inbetalningen.
Kör på!
... Visa mer
2020-01-31
10:56
Hejsan! Du gjorde helt rätt i att ändra bokföringskontot för frakt från 5700 till 3520. När du ändrade kontot så försvann varningen i momsredovisningen eftersom beloppen försäljning och moms matchade. Om du skulle ändra momskod på konto 3520 på verifikationen så skulle du få en ny varning om avvikelse på momsredovisningen. Detta eftersom momsbeloppet inte stämmer överens med beloppet för frakten exkl moms. Som jag tolkar ditt underlag så är frakten beräknad med 25% moms. Ska det inte vara 25% moms så måste du någonstans justera detta så att frakten i framtiden beräknas med 12% moms. För just den här försäljningen så tror jag det är lättast för dig att bara låta den vara nu som den är med 25% moms på frakten. Jag förstår det som att kunden redan har betalat och ska du ändra momsen för frakten för denna försäljningen behöver du först få ett korrekt nytt underlag och sedan kreditera kunden för det beloppet som kunden har betalat in för mycket. När du har ändrat inställningen för momsen på frakten så ska du gå in i kontoplanen i ditt program och justera momskoden så att det är 05 - momspliktig försäljning 12%. Då kommer du inte få samma fel i framtiden. /Lisa
... Visa mer
2020-01-21
08:25
Vi undersöker vidare varför du möts av den sidan, återkommer när vi har mer information!
... Visa mer
2020-01-20
16:34
Hej Mikael!
När du låser deklarationen så skapas en verifikation som bokför årets resultat, skatter mm. Den verifikationen kan innehålla konton som påverkar skuldsidan, precis som du är inne på. När denna verifikationen bokförs så uppdateras balansrapporten i programmet.
Årsredovisningens balansrapport bör vara i synk med balansrapporten i programmet. Tänk dock på att uppställningen i årsredovisningen ser ut på ett annat sätt en den uppställningen som finns i Visma eEkonomi.
Det är lite svårt att göra en djupare felsökning med den informationen som du har delat med dig av. Jag tror att det är lättast att du kontaktar mina kollegor på supporten så kan ni felsöka ihop.
... Visa mer
2020-01-20
15:04
1Gilla
Om det finns en verifikation 2019-01-01 där du har bokfört om föregående års resultat så ska inte förlusten för 2018 tas med i deklarationen för 2019.
Det är svårt att felsöka vidare här från forumet så kontakta gärna mina kollegor på supporten så får ni titta på det tillsammans 🙂
... Visa mer
2020-01-20
14:24
1Gilla
Hejsan!
Vilket förfallodatum hade fakturan?
Om betalningsuppdraget kom in 191230 för att betalas dagen efter så gör jag ett antagande om att banken inte gör utbetalningen 191231 med anledning av att det är en röd dag. Den 1 januari är ju även den en röd dag och nästkommande vardag är då 2 januari.
... Visa mer
2020-01-20
14:20
Hejsan!
Jag är inte helt med på alla stegen här, men om allt ser rätt och riktigt ut i balansräkningen så har du nog fått rätt på det tillslut 🙂
Skickar med våra artiklar Bokföra årets resultat och Bokföra föregående års resultat även om det låter som att du har koll på stegen.
... Visa mer
2020-01-20
14:12
Hejsan!
När du avslutar ett år så bokför du årets resultat, du kan läsa mer om hur det går till i Bokföra årets resultat. När du är klar med att bokföra årets resultat ska ska du sedan bokföra om detta till föregående års resultat på första dagen på det nya räkenskapsåret. Min kollega Per beskriver det i inlägget Bokföra föregående års resultat.
Kort och gott innebär det egentligen att när du bokför årets resultat så bokförs ett saldo på konto 2019. På nästkommande år så bokför du bort det beloppet på 2019 till konto 2010. I samma veva, tillsammans med bokföringsförslaget som du visar i bilderna så har du möjlighet att tömma beloppen på kontona 2018 och 2013 och flytta det till 2010.
... Visa mer
2020-01-20
13:23
Hej hej!
Det där var ju inte särskilt snyggt, så ska det inte behöva se ut när du försöker logga in igen efter att du har blivit utloggad.
Har du provat att rensa cachen i din webbläsare? Ta hjälp av Hur tömmer jag cache-minnet i webbläsaren för att få guidning hur du gör i Firefox.
... Visa mer
2020-01-20
13:16
Hejsan!
Hjärnsläpp kan vi alla få ibland, så det är ingen fara!
Titta gärna på filmen Fakturera och ansök om rot- och rut i Visma eEkonomi för att få se hela flödet för fakturor av denna typen. Från 4:49 i filmen så visar vi hur du matchar inbetalningarna under Kassa- och bankhändelser.
... Visa mer
2020-01-17
15:58
Hejsan Linda!
Jag är inte riktigt med på vilken klocka du menar.
Först och främst, vilken produkt är du inne i? Och kan du beskriva lite mer utförligt vart du klarmarkerar?
Återkom så ska jag hjälpa dig vidare 🙂
... Visa mer
2020-01-17
15:03
Hejsan!
I hjälpavsnittet Inköpsrätter i aktiehanteraren kan du läsa mer om hur aktiehanteraren fungerar.
Jag är helt med på att det kan känna knepigt, men det är omöjligt för oss att ge dig en generell handledning i frågan. Detta eftersom allt beror på vilken aktie du har tilldelats och vad som har föranlett den här utdelningen.
... Visa mer
2020-01-17
10:59
Hej hej!
Typiskt, vi höll ändå tummarna vad att den nyare versionen skulle hjälpa dig.
Som vi har varit inne på tidigare så har du ju inte längre ett aktivt supportavtal och med anledning av detta så kan jag inte felsöka mer åt dig.
Det är däremot fritt fram för andra användare att hjälpa till om det finns några ess i rockärmarna där ute 🙂
... Visa mer
2020-01-16
16:08
Hej Anneli!
I hjälpavsnittet Egna lönearter beskriver vi hur du skapar en löneart för avgångsvederlag.
Sen klurar jag lite på det där med kompensationen.. Om jag förstår det rätt så ska kompensationen bara vara knuten till dom semesterdagarna som den anställde går miste om, och då tänker jag att löneart 3232 - Semesterersättning kanske funka? Det är en bruttolöneart med engångsskatt, påverkar fälten för kontant ersättning på AGI och bokförs på ett konto för semesterlöner. Vill du ha andra inställningar än detta så går det ju att kopiera även denna löenarten och göra justeringar.
Återkom om något är oklart 🙂
Lisa
... Visa mer
2020-01-16
14:03
Hej Magnus!
När du har bankkoppling med SEB så finns det egentligen två olika varianter. En variant (den som du har nu) innebär att du måste signera betalningarna inne i eEkonomi och därmed ha tvåstegsverifiering för att kunna utföra detta. Med den andra varianten så skickas betalningarna direkt till banken och det är istället där du godkänner att dom ska betalas.
Det låter helt klart som att du ska ta kontakt med SEB och be om att få använda lösningen där du godkänner betalningarna på banken istället. Titta på filmen Hantera betalningar med SEB i Visma eEkonomi - Signera på banken så får du se hur flödet är med den varianten.
Lisa
... Visa mer
2020-01-16
13:05
Hej Johan!
Förmodligen har det gått lite snabbt här, men det mest går ju alltid att lösa så länge vi vet vad som har hänt 🙂
Jag tror att vi behöver backa ett par steg och kolla på vad resultatet faktiskt är, eller vinsten som ett positivt resultat också kan kallas. Resultatet räknas ut genom att ta intäkter minus kostnader och har du mer intäkter än kostnader har företaget gått med vinst. Resultatet ser du enklast på en Resultatrapport.
Låt oss säga att du förra året gjorde en vinst på 20 000, då är det dessa du ska skatta på. Eftersom att det endast är resultatet du skattar på så är det inte säkert att det beloppet du har på ditt företagskonto är vad du skattar för, du kanske har tagit ett lång eller liknande som ökat ditt bankkonto men inte påverkat ditt resultat. Att då betala ut hela vinsten till ditt privata konto kan vara lite vanskligt, om du inte har tagit höjd för hur du ska göra med betalningen av skatten.
På verksamt.se finns mer bra information om resultatet i en enskild firma.
För att kunna hjälpa dig vidare så hade jag behövt veta lite mer om hur du bokförde vinsten och sedan överföring till ditt privata konto.
... Visa mer
2020-01-15
12:34
6 Gillar
Jag förstår förvirringen och jag själv tänkte att "nej så ska det inte vara", men det är helt rätt 🙂
Nu kommer en lång utläggning så håll i dig!
När du har kontantmetoden som bokföringsmetod så innebär det kort och gott att kund- och leverantörsfakturor inte bokförs. Inköpet, försäljningen och momsen bokförs först när fakturan registreras som betald. Det finns ett litet undantag för detta och det är när du kommer till ett årsskifte, då bokas obetalda fakturor upp i bokföringen. Det är detta som Mita hänvisade till i sitt svar ovan.
Det är med anledning av detta som du ändå ser en rad med 2440 - Leverantörsskulder på leverantörsfakturan. Programmet tar höjd för att fakturan eventuellt inte blir betald under året, och om så är fallet ska skulden bokföras på konto 2440. Men det är egentligen inte du behöver tänka på löpande under året.
Det kanske inte blev en jättelång utläggning i alla fall, men hoppas du hänger med på tanken.
För att återkoppla till ditt första inlägg så håller jag med dig om att du ska lägga in leverantörsfakturorna i programmet även om du har kontantmetoden och egentligen "inte behöver det". Det är en trygghet att ha alla fakturor i programmet så att du lätt ser vilka fakturor du har fått och vilka du ska betala.
... Visa mer
2020-01-15
11:43
Hej hej!
Jag har försökt att leta fram en rätt och riktig procentsats för avskrivning av byggnader men insåg att jag hade behövt veta betydligt mer än vad som framgår i ditt inlägg. För att få hjälp med vilken procentsats som du ska skriva av byggnaden med kan du läsa mer i Skatteverkets vägledning Avdrag för värdeminskning på en byggnad och Riksskatteverkets allmänna råd om procentsatser för värdeminskningsavdrag för byggnader i näringsverksamhet.
Vad jag kan läsa mig till så ska man inte göra avskrivningar på mark, detta eftersom mark inte har en begränsad nyttjandeperiod på det sättet som byggnader har.
... Visa mer
2019-12-27
14:50
Hejsan!
Jag tror att du hittar svar på din fråga i tråden Skapa förskottsfaktura i Visma eEkonomi.
... Visa mer
2019-12-27
11:14
1Gilla
Hejsan!
Jag har försökt läsa på en del om detta och jag känner mig lite vilsen.
Ett konto för övriga intäkter kan användas när intäkten inte rör själva kärnverksamheten, och i så fall är det nog 3990 - övriga ersättningar och intäkter som är mest lämpligt.
Om det finns någon annan i forumet med vass bokföringskunskap som har ett bra förslag så släng gärna in ett svar här nedan 🙂
... Visa mer
2019-12-27
10:04
Hej Kenneth!
Det finns egentligen inga andra spännande funktioner för inbetalningar än att använda en återrapporteringsfil eller plocka upp alla fakturorna i en inbetalningsbunt.
Vill du använda dig av en inbetalningsbunt och plocka upp alla fakturorna där kan du ta hjälp av Registrera inbetalningar för att få en steg för steg guide om hur du gör. Använder du en återrapporteringsfil så hjälper filen dig att pricka av vilka fakturor som är betalda. I avsnittet Återrapportering kundinbetalningar kan du läsa mer om hur det fungerar.
... Visa mer
2019-12-27
09:21
Hej Gabriella!
För att vi ska kunna hjälpa dig att felsöka och ge dig en beskrivning hur du ska göra för att få fram beloppet i ruta 05 så behöver vi veta vilket program du använder 🙂 Återkom så hjälper vi dig vidare!
... Visa mer
2019-10-30
18:49
7 Gillar
Vi har delat in forumet i olika områden och från startsidan navigerar du in dig till det området där du vill hitta hjälp eller hjälpa andra användare.
Testa gärna att söka först
Med tusentals inlägg är chansen stor att någon annan redan har undrat samma sak som du, och svaret kan mycket väl finnas här redan. Använd sökrutan på forumets framsida eller inne i en kategori.
Hur ställer jag en fråga?
Välj kategorin som passar din frågeställning bäst. Klicka dig vidare till fliken Frågor och funderingar. Här kan du påbörja ett nytt ämne och sedan välja att publicera. Du behöver vara inloggad och ha ett aktivt avtal hos oss för att kunna posta i forumet.
Olika typer av inlägg
I forumets områden finns olika flikar för olika typer av inlägg.
Översikt - här samlas alla inlägg från dom andra flikarna, det är dom senaste skapade inläggen som syns i översikten
Frågor & funderingar - funderingar och frågeställningar, det är här du som användare kan ställa dina frågor
Användartips - tips från oss hur du exempelvis jobbar mer effektivt i ditt program
Nyheter - programuppdateringar och kommande nyheter
Kända fel - bekräftade buggar och fel i våra program
Hjälp en användare i nöd
För att hjälpa användare med deras funderingar klickar du på svara-knappen i användarens inlägg och sedan publicera.
Byt profilbild
Vill du byta till en egen profilbild kan du göra det via din profil. Gå in på din profil och klicka på den lilla pennan till höger om den grå gubben för att ändra bild. Leta upp en bild från exempelvis din dator.
Spara ett inlägg
Har du läst ett intressant inlägg som du inte vill tappa bort i mängden av alla foruminlägg? Tryck på följ-knappen och välj Bokmärke så sparas inlägget i din profil. Går du in på din profil så hittar du alla dina bokmärken nere till höger.
Snabbnavigering till dina produkter och områden
Dina produkter och områden är alltid tillgängliga via den svarta fyrkanten uppe till höger i menyn. Här kan du välja Hantera mina områden och ta bort/ lägga till beroende på hur du vill ha det.
Redigera ett svar i ett inlägg
Om något har blivit fel i ditt svar kan du redigera texten. Gå till inlägget och klicka på de tre prickarna uppe till höger om svaret. Välj Redigera, Ändra texten och klicka på Publicera inlägg.
För att besvara en specifik användare i en lång tråd
Skriv @ i ditt svar för att se aktiva användare i tråden, eller skriv @ följt av användarnamnet direkt.
Användaren får en notifiering via mejl och i forumet (megafonen uppe till höger).
Ta bort din användare från forumet
Om det är mejlhanteringen du vill förändra kan du läsa avsnittet om det istället. För att ta bort din användare från forumet klickar du på din profilbild och väljer Mina inställningar. Välj sedan stäng konto. Ångrar du dig är du välkommen att registrera en ny användare.
Hantera ditt informationsflöde
Du kan välja hur vi skickar information gällande forumet till dig. Klicka på din profilbild och mina prenumerationer. Välj Inställningar för informationsmeddelanden.
Hantera dina prenumerationer/inlägg du följer
Du kan ändra dina prenumerationer via din profilbild - Mina prenumerationer. Här kan du markera inläggen du inte längre vill följa och klicka på Alternativ för mejlprenumeration - Ta bort valda prenumerationer.
Följ våra nyheter!
Visste du att du kan få information kring nyheter som rör ditt program, lagändringar och marknaden i övrigt via forumet? Välj den kategori du är intresserad av - Nyheter och Följ. Nu får du mejl nästa gång vi har en nyhet att dela med oss av.
Varmt välkommen till forumet! Vi hoppas att du ska trivas här. /Forumgänget.
... Visa mer
2019-10-25
15:07
1Gilla
Hej Anette! Jag tror att det är enklast att vi löser din fråga över telefon så att vi vet att allt blir rätt och riktigt och att inga missförstånd uppstår. Jag ser till att en kollega till mig ringer dig nästa vecka 🙂
... Visa mer
2019-10-25
13:07
Hej Romy! Vilken bra fråga du ställer här i forumet. Troligtvis är du inte den enda som har gjort inköp innan firman registrerades 🙂 Jag har sökt runt och hittade följande text på Skatteverket.se Om du har haft utgifter innan verksamheten kommit i gång får du dra av dem förutsatt att det gäller inköp under startåret och året före. Om verksamheten kom i gång 2018 får du dra av de utgifter du haft under 2017 och 2018 det är en sådan kostnad som du skulle få dra av också efter att verksamheten kommit i gång, det vill säga de kostnader som behövs för din verksamhet du inte har dragit av utgiften tidigare, till exempel i en annan verksamhet det är fråga om sådana inköp som du skulle få dra av direkt vid inköpet, till exempel förbrukningsartiklar det inte avser inventarier som du redan i samband med starten tog in i verksamheten till ett beräknat anskaffningsvärde Det finns ingen tvång på att verifikationerna måste läggas in i datumordning, så har du hunnit registrera andra händelser i ditt program så kan du lägga till dessa efter. Har du gjort inköpen med dina egna pengar istället för firmans kan du följa arbetsgången i tråden Bokföra inköp med privata pengar.
... Visa mer
2019-06-05
10:59
Det går bra att göra det via en manuell verifikation, absolut. Använder du Kassa- och bankhändelser, t.ex klistrar in kontoutdrag eller får in det automatiskt så kan du skapa händelsen där istället.
... Visa mer
2019-05-29
09:12
Hej Helen! Vi vill gärna att du kontaktar oss och skickar in bilderna till oss så vi kan felsöka lättare. Något knas är det, för självklart ska det vara möjligt att ladda upp filer med den filtypen och storlek. Via Kontaka oss hittar du våra kontaktvägar.
... Visa mer
2019-05-29
08:56
1Gilla
Hejsan! Ber om ursäkt för att du får svar så sent. Du behöver inte skriva något i Bokföringsförslag. I det fältet kan du plocka upp färdiga "mallar" för verifikationer. Du behöver inte heller bocka i något i Ange belopp inklusive moms eftersom din verifikation inte innehåller någon moms.
... Visa mer
2019-05-29
08:46
Hej Daniela! Om du har råkat lägga fel datum på betalningen så kan du ångra betalningen under Kassa- och bankhändelser. Leta upp den felaktiga betalningen och välj Ångra matchning. I dokumentet Vanliga problem och lösningar har vi många andra tips på hur du rättar felaktigheter.
... Visa mer
2019-05-29
08:20
Hej Kranzen! En liten fundering först, om det på 1510 ska vara 922,50 så är det ju 922 kr som är fel. Men samtidigt säger du att det ska vara 9477,50 på 1580 vilket tyder på att det är 922,50 kr fel på det kontot. Är det något annat konto som har fått 0,50 kr för mycket eller för lite registrerat på dig? Eller är det helt enkelt så att beloppet på 1580 ska vara 9478? Kolla gärna över konteringen och återkom om det är något annat belopp som också ska ändras så ska jag sen hjälpa dig i hamn 🙂
... Visa mer
2019-05-29
08:06
Hejsan! Jag förstår att vi är sent ute här - hoppas verkligen du kunde lämna in deklarationen i tid! Jag har googlat runt lite och det verkar vara ett meddelande som kan dyka upp i Google Chrome. Nedan finns ett par åtgärder som jag har läst mig till att man kan testa för att få bort meddelandet. Kontrollera datum och tid på datorn Kontrollera så att du har rätt datum och tidsinställningar på datorn. Vågar här inte säga hur du går tillväga eftersom jag inte vet om du använder PC eller Mac, men hoppas att du kan lista ut det själv 🙂 Rensa cache och cookies Ctrl + H Välj Rensa webbinformation till vänster Välj den tidsram du vill redare informationen för Markera alternativen för Cookies och andra webbplatsdata och Cachade bilder och filer Klicka på Rensa data Rensa SSL-tillstånd Klicka på de tre prickarna uppe till höger i webbläsaren Välj Inställningar och scrolla ner och klicka på Avancerat Scrolla nästan ända ner till botten och välj Öppna proxyinställningarna Gå till fliken Innehåll och klicka på Rensa SSL-tillstånd Testa efter dessa steg att öppna webbläsaren igen och så håller jag tummarna för att det funkar bättre!
... Visa mer
2019-05-23
10:16
Hej Michael! Vad var det för sorts verifikation som du ville göra ändringar på?
... Visa mer
2019-05-23
09:30
Det låter verkligen mysko, har inte hört något liknande tidigare faktiskt. EUR-beloppet ska ju inte förändras om du skapar en identisk kredit. Om det mot förmodan skulle hända igen så vill jag att du tar kontakt med vår support så att vi kan kika på det på en gång och komma till botten med vad det är som är fel.
... Visa mer
2019-05-22
11:15
Hej Kentha! Har du bokfört tidigare räkenskapsår i excel eller är det företagets första år som du har bokfört i excel? Är det första året så är ju ett alternativ att bokföra allt i eEkonomi för att få med alla verifikationer där, och på så vis också få ordning på alla bokföringskonton. Ingående balans ska användas när du börjar med ett nytt program, oftast i anslutning till ett nytt räkenskapsår. Då tar man den utgående balansen (tillgångar och skulder) från det tidigare räkenskapsåret och använder som ingående balans på det nya räkenskapsåret. I artikeln Vad är ingående balans? kan du läsa lite mer om vad en ingående balans innehåller.
... Visa mer
2019-05-22
11:03
1Gilla
Hej Andreas! Du har helt rätt i att du ska välja Bankkostnader som kostnadstyp för den typen av kostnader som banken drar direkt på bankkontot. Bankkostnader bokförs mot konto 6570 - bankkostnader och blir typen Övrigt uttag när du matchat bankhändelsen. Återkom om jag inte besvarade din fråga till 100% Lisa
... Visa mer
2019-05-22
08:21
Hejsan! Jag antar att detta svaret kommer alldeles för sent, har du fått ordning på beloppet? Återkom annars med verifikationen/verifikationerna som hamnar i den rutan så ska jag hjälpa dig att få ordning på dem. Lisa
... Visa mer