2025-03-10
09:17
1Gilla
Hej @Johanna67
Enligt bokföringslagen i Sverige behöver du spara räkenskapsinformation i sju år från det kalenderår då räkenskapsåret avslutades. Detta gäller oavsett om du har fakturan i digital eller fysisk form.
Om du har skannat in fakturorna och sparat dem digitalt på ett korrekt sätt (t.ex. i ett bokföringsprogram som uppfyller kraven på spårbarhet, oföränderlighet och säker lagring), så behöver du inte behålla papperskopian. Det digitala underlaget räknas som original så länge det är en korrekt och fullständig avbildning av originalfakturan.
Undantag: Om fakturan ursprungligen kom som pappersfaktura och du väljer att skanna den, bör du spara originalet i minst tre år innan du eventuellt slänger det. Därefter kan den digitala kopian räcka för resten av arkiveringstiden.
Läs gärna mer på sidan Arkivera bokföring digitalt eller i pappersform – detta gäller för att spara bokföring
Ha det fint!
... Visa mer
2025-03-10
09:06
Hej @annbaa81
Min kollega Joachim har svarat dig i den andra tråden som du skrev. Klicka här så kommer du till den.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-10
08:26
Hej @Delicious Food
Jag har ställt frågan vidare, men vi har tyvärr ingen ny information att dela med oss av i dagsläget. Vi är dock medvetna om att det är en efterlängtad rapport som vi hoppas kunna erbjuda framöver.
Ha fin dag!
... Visa mer
2025-03-10
08:12
1Gilla
@haddock11 FInt att höra och stort tack för att du återkopplade.
Ha en härlig dag! 🌻
... Visa mer
2025-03-07
10:28
1Gilla
Hej @haddock11
När du säger att beloppen visas i Resultatplaneringen men inte i deklarationsblanketterna, och att detta verkar bero på beloppens storlek, så skulle det kunna finnas fler faktorer som påverkar detta.
Vi har testat här hos oss och det fungerar som det ska så här behöver vi tillsammans gå igenom ditt specifika fall. För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa möjliga sätt och få ordning på deklarationsblanketterna, behöver du ringa vår support. Då kan vi tillsammans med dig söka efter vad som gör att beloppen inte överförs korrekt i din deklaration.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-03-07
09:15
Hej @jega51
Att flytta era medlemmar till kategorin "Medlemmar" skulle kunna göra er administrativa hantering smidigare i eEkonomi Pro, särskilt om ni har både kunder och medlemmar. Genom att separera dessa grupper blir det lättare att hålla reda på all information och ni kan dra full nytta av de specialanpassade funktionerna för medlemmar. Det ger en klarare översikt och gör jobbet enklare för er. Om ni har både kunder och medlemmar i systemet, är detta en smart lösning för att få ut det mesta av eEkonomi Pro.
Slå gärna en signal till supporten så kan vi ta en diskussion utifrån era förutsättningar och hitta bästa möjliga arbetssätt för just din förening.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-03-06
09:53
Hej @daniels
Ja det går bra. Du har tre olika lönearter för utbetalning av utlägg i Lön Direkt. Du hittar dem under Inställningar - Löneinställningar - Lönearter - sök på Utlägg.
... Visa mer
2025-03-06
09:47
Hej @daniels
Jag antar att du har ett aktiebolag och i instruktionen som jag länkar till ovan står det så här:
Betala tillbaka skulden för inköpet som gjorts med egna pengar
Om du har en bankkoppling, gå till steg 5 och följ instruktionerna.
Gå till Kassa- och bankhändelser och välj det Konto som du ska betala ut pengarna från.
Välj Ny bankhändelse, eller Ny kassahändelse om du gör betalningen från kassakontot.
Ange Datum och Belopp och att det är Pengar ut.
Välj Lägg till.
Leta upp bankhändelsen i listan och välj Matcha.
I fältet Bokföringshändelse väljer du Övrigt uttag.
Välj kostnadstypen Egen kontering.
Lägg till konto 2893 - Skulder till närstående personer, med beloppet i Debet.
Välj Bokför.
Du är varmt välkommen att slå en signal till supporten så visar vi dig gärna i ditt program.
/Tinna
... Visa mer
2025-03-06
09:38
Hej @Viktoria N
Det är svårt för oss att besvara frågan här i forumet men vi har en teori om varför det kan skilja sig:
Skattetabellerna från Skatteverket är baserade på procentenheter som kan innebära avrundningar uppåt eller nedåt. Lön 300/600 använder sig av exakta beräkningsmetoder som kan resultera i små avvikelser från de manuella procentsatserna i skattetabellerna.
Vi rekommenderar att du kontaktar supporten för att få ett exakt svar och för att vi ska kunna titta närmare på ditt specifika fall.
... Visa mer
2025-03-06
09:25
Härligt att höra och tack för att du återkopplade. Ibland ser man inte skogen för alla träd 🙂
Välkommen tillbaka till forumet framöver
/Tinna
... Visa mer
2025-03-06
09:24
Hej @haddock11
När det gäller expansionsfond i Skatt och Bokslut Pro baseras denna endast på det som har avsatts/återförts i tidigare år inom programmet. Tyvärr kan man inte lägga in ingångsvärden för tidigare avsatta expansionsfonder, vilket innebär att de belopp som inte tidigare registrerats i Skatt och Bokslut Pro inte kan återföras.
Jag förstår att du har löst resultatet tillfälligt genom att lägga till beloppet som ej bokfört under R15 i NE-blanketten, men att "Tillgodoräknad expansionsfondsskatt" inte kommer med i skatteuträkningen. För närvarande finns det ingen bättre lösning för detta i programmet.
Självklart är du välkommen att registrera ett önskemål till våra utvecklare enligt bild nedan.
... Visa mer
2025-03-06
09:03
Hej @Nils-EON
Välkommen som ny forummedlem.
När du har arbetat med fakturan och vill spara den som ett utkast klickar du på knappen längst ner Bokför/skicka och väljer Spara utkast enligt bild nedan.
Jag har fixat så du ska kunna bifoga bilder nu.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-06
08:14
Hej @Ia Elia
Det kan du inte göra som programmet ser ut idag men jag testade att gå in på en försäljningsprislista och markerade allt - högerklickade och valde skriv ut. Prova om det skulle kunna hjälpa dig.
Sedan får du gärna lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via Feedback och förslag långt ner till vänster inne i ditt program.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-06
07:55
Hej @FastRunner
För att matcha bankhändelserna mot den importerade verifikationen, trots att de har olika datum, kan du följa dessa steg:
I ditt fall är den importerade verifikationen på delvis fel datum eftersom alla pengarna inte kom vid samma datum som står på verifikationen.
Börja med att matcha bankhändelsen på det äldsta datumet mot den importerade verifikationen. På så sätt får du ett minusbelopp kvar att stämma av.
Matcha minusbeloppet mot "Övrigt uttag", "Egen kontering" och exempelvis konto 2999.
Nästa dag när bankhändelsen kommer in, matcha den mot "Övrig insättning", "Egen kontering" och samma konto.
Exempel Du har en försäljning på totalt 400 kr den 3 mars 2025, och på den importerade verifikationen finns 400 kr i debet på konto 1930.
När bankhändelserna läses in, kommer 250 kr in den 3 mars 2025 och 150 kr den 4 mars 2025. Matcha 250 kr mot den importerade verifikationen på 400 kr och mot "Övrigt uttag" med -150 kr. Matcha sedan 150 kr mot "Övrig insättning" 150 kr.
Hoppas detta hjälper dig och annars behöver du slå en signal till supporten så kikar vi på det tillsammans.
... Visa mer
2025-03-05
12:31
Hej @daniels
Du kan antingen utgå från ett scannat kvitto eller en leverantörsfaktura när du ska registrera ett inköp betalat med egna pengar. Läs om hur du gör i hjälpavsnittet Registrera inköp som betalats med egna pengar. Här finns även beskrivet hur du gör för att betala tillbaka skulden för inköpet som gjorts med egna pengar.
Hoppas detta hjälper dig och att du får en fin eftermiddag.
... Visa mer
2025-03-05
11:37
Hej @Sven-Erik
Tack för ditt meddelande.
När du registrerar betalningar och bara ser kassakontot som val, beror det troligen på att du har en bankkoppling. I detta fall ska alla betalningar som rör företagskontot hanteras via Kassa- och bankhändelser. Dubbelkolla gärna där och se om du kan hitta betalningen. Om problemet kvarstår, hör av dig till vår support så visar vi dig gärna.
... Visa mer
2025-03-05
10:27
Hej @Mikael22
Beslutet att prioritera K2 för BRF i Skatt & Bokslut Pro grundades på en förstudie och undersökningar, som visade att K2 var det mest förekommande alternativet. Som vi skrivit i tidigare forumtrådar så valde vi att börja med K2 för att möta de största behoven.
Med det sagt, det betyder inte att stödet för regelverk K3 inte kommer att komma i Skatt & Bokslut Pro. Vi följer noga utvecklingen om ett obligatorium för BRF:er att redovisa enligt K3. Beslut kommer tas under våren/sommaren 2025. På sikt kommer vi med all sannolikhet ha ett stöd för även K3 BRF. Exakt tidsplan ber vi att få återkomma till, just nu ligger vårt fokus på att stödja företagstypen stiftelse och ideell förening.
Vad gäller avsaknad av fullständiga nyckeltal i flerårsöversikten och kassaflödesanalysen har vi gått på det som framgår av årsredovisningslagen. Du får gärna upplysa oss om vad det är för uppgifter vi saknar i dessa två dokument och hänvisa till lag eller regelverk.
Du är välkommen att kontakta min kollega Henrik Andrén på 0730872321 eller på henrik.andren@visma.com. Det går förstås också bra att svara i denna tråd. Henrik arbetar som produktägare för Skatt & Bokslut Pro och är den som är ytterst ansvarig för tjänsten.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-05
10:15
Hej @daniels
Ja det ingår. Under vanliga frågor på sidan Support för Visma eEkonomi för föreningar kan du läsa följande:
Hur betalar jag ut arvode? Med hjälp av tillvalet Visma Lön Direkt kan du betala ut arvode. Du aktiverar tjänsten under Appar och tillval i ditt Visma eEkonomi och det är helt gratis för din förening att använda!
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-03
15:16
Hej @Delicious Food
Tack för din feedback och att du delar dina tankar med oss. Jag förstår verkligen att det kan kännas frustrerande att den automatiska uträkningen av arbetstidskonto inte finns i Visma Lön Smart ännu. Jag ber om ursäkt för att vår information har varit vilseledande, det var inte vår avsikt.
Vi har stort fokus på att utveckla och förbättra funktionerna i Visma Lön Smart, och arbetstidskonto är absolut på vår radar. Vi vill att din övergång från Visma 600 till Smart ska gå smidigt och vara värd väntan.
Om du har några andra frågor eller om vi kan hjälpa dig på något annat sätt, tveka inte att höra av dig. Vi finns här för att underlätta och göra ditt arbete enklare.
Önskar dig en fortsatt fin vecka! 🌼
... Visa mer
2025-03-03
15:01
Hej @Lisa_Boiardt_
Tack för att du kontaktar oss.
Fora månadsrapportering baseras på utbetalningsdatum. Enligt Foras hemsida: "Det är kontant bruttolön som ska rapporteras till Fora. Det vill säga all lön, före skatt, som betalats ut under den period rapporten gäller". Detta innebär att rapporteringen endast inkluderar löner som faktiskt betalades ut under den relevanta perioden.
Det skulle kunna vara så att differensen du upplever kan bero på att du valt att ackumulatorlistan ska vara baserad på "Händelsemånad" istället för "Utbetalningsdatum". För att säkerställa korrekt överensstämmelse med Fora månadsrapport, behöver ni kontrollera att ackumulatorlistan också är baserad på "Utbetalningsdatum".
Får du det inte att stämma är du självklart välkommen att kontakta supporten för vidare hjälp och rådgivning.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-03
13:16
Hej igen @Martin på Dftb Profil o Reklam
När du loggar in i Visma Påminnelse Direkt kan du följa din ärendestatus från det att den förfallna fakturan hämtats till det att ärendet avslutats.
Men som i detta fallet när du har mer specifika frågor om dina ärenden så kan du skicka ett mejl till Visma Amili: kundreskontra.collectors@visma.com så hjälper de dig.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-03-03
12:47
Hej @SandraZ
Välkommen som ny forummedlem.
Nej det gör det inte men jag funderar på om Klimatrapport skulle kunna vara något för dig? Klimatrapporten läser automatiskt av alla inköpskostnader från ditt företags bokföring och matchar datan mot utsläppsvärden från Statistiska Centralbyrån. På så vis kan företagets klimatpåverkan beräknas. Ju mer noggrant bokförda transaktioner, desto mer detaljerat resultat. Klimatrapport är byggd på den mest vedertagna standarden för klimatredovisning: Greenhouse Gas Protocol. Läs mer om Klimatrapporten på vår hemsida.
... Visa mer
2025-03-03
11:19
Hej @matpåfat
Du ska matcha detta som övrig insättning och sedan välja egen kontering. Jag bifogar filmen Arbeta med Zettle by Paypal i Visma eEkonomi där vi berättar hur du gör.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-03
10:58
Hej @Peo Kbjj
Instruktioner för hur du kan kopiera och klistra in kontoutdrag finns i hjälpavsnittet Kopiera och klistra in kontoutdrag. Tanken är, precis som Annica skriver, att man ska ha bokfört och lagt in allt innan bankkopplingen startas så jag kan inte garantera att det funkar att göra som du önskar.
Vill du att vi kikar på det tillsammans är du välkommen att slå en signal till supporten.
... Visa mer
2025-03-03
10:51
Hej @martindftb
I hjälpavsnittet Visma Påminnelse Direkt hittade jag följande: Vad betyder förkortningarna på mina pågående ärenden i Påminnelse Direkt? Lång tid = Ärendet ligger på efterbevakning och påminnelse skickas till gäldenären 3-4 gånger per år, när bedömningen att inte skicka ärendet till Kronofogden är gjord. Mer info om detta än så har jag dessvärre inte att dela med mig av här i forumet.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-03-03
10:33
Hej @elinawis
Tack för att du kontaktar oss.
Nu är det ett par dagar sedan du skrev tråden och du kanske redan har fått hjälp att lösa ärendet? Det du skulle kunna göra om du inte fått ordning på det är att avbryta aktiveringen och börja om från början genom att gå till Inställningar - Kassa- och bankkonton - Skattekonto - Avbryt aktivering.
Läs mer i vår instruktion Arbeta med koppling till Skatteverket
Hjälper inte detta behöver du kontakta vår support.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-03
09:36
1Gilla
Hej @Delicious Food I Visma Lön Smart finns det för tillfället ingen automatisk uträkning av arbetstidskonto. Det betyder att du behöver räkna ut arbetstidskontot manuellt. Vanligtvis innehåller kollektivavtalet en formel som du kan utgå ifrån för denna beräkning.
För att få ytterligare hjälp och vägledning kan du boka tid hos en av våra lönespecialister. De kan hjälpa dig att förstå och räkna ut arbetstidskontot på ett korrekt sätt. Kontakta vår support så hjälper vi dig att boka en tid som passar eller så bokar du själv en tid här.
Ha en fortsatt fin vecka
... Visa mer
2025-03-03
07:57
Hej @Oskar568
Lösningen på detta problem är att först ta bort appen från telefonen, detta gör man genom att klicka på ikonen under en längre tid och sedan välja valet "Ta bort app". Därefter logga in på AppStore och hämta Visma Scanner på nytt.
Om inte ovan skulle fungera så kontakta gärna vår supportavdelning
... Visa mer
2025-02-26
14:01
Hej @HelenaLu
Tack för ditt meddelande!
Förstår jag dig rätt så undrar du hur du som anställd kan få en sammanfattning av din milersättning och ditt traktamente i Visma, liknande den funktion du tidigare använde i Findity.
För att få en sådan sammanfattning rekommenderar jag att du i första hand vänder dig till din löneadministratör. Din löneadministratör har tillgång till löneprogrammet och kan hjälpa dig att ta fram de uppgifter du behöver från löneprogrammet.
Ha en trevlig eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-26
12:32
Hej @linussjoberg
Jag fick just besked från våra produktspecialister om att vi vill att du slår en signal till supporten som kan skapa ett ärende och felsöka ytterligare.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-02-26
10:34
Hej @Henriken För utbetalning av föräldralön i Visma Lön Direkt kan du använda:
Övrig ersättning, brutto, engångsskatt – Används när utbetalningen görs som en engångssumma och beskattas som engångsbehållning.
Övrig ersättning, brutto – Om utbetalningen sker löpande och beskattas enligt den vanliga skattetabellen.
Sedan kan du lägga en förklarande textrad på lönebeskedet precis som min kollega Malin tipsar om.
Vill även passa på att slå ett slag för att föräldralön och många andra grymma funktioner finns i vårt webbaserade löneprogram Visma Lön Smart. Läs mer om det här
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-26
10:19
Hej @MiasRedovisning
Vi är medvetna om att det finns en efterfrågan på en engelsk version av årsredovisningen i Visma Skatt & Bokslut Pro för bolag som följer K3. Vår ambition är att implementera detta i tjänsten framöver, men i nuläget kan vi inte ge någon tidsplan för när detta kommer att vara tillgängligt.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-02-26
09:18
Hej @aj_mias
Välkommen som ny forummedlem.
Ja, detta stämmer. Eftersom den anställde har varit frånvarande den 2/1 och 3/1 (torsdag och fredag) samt 7/1 och 8/1 (måndag och tisdag) innebär det en sammanhängande frånvaro. Under denna period ingår även helgen samt den 6/1 som är en röd dag. Eftersom ingen arbetsinsats har skett mellan frånvarodagarna, betraktas frånvaron som sammanhängande och räknas i kalenderdagar. Därför dras det av 7 kalenderdagar, och ett kalenderdagsavdrag görs istället för ett arbetsdagsavdrag.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-26
09:06
Hej @CarinaM_
Det är ett visningsfel i arbetsgivardeklarationen när underlaget är under 10 000 kronor. Vi vill försäkra dig om att beräkningen utförs korrekt, så det finns ingen anledning till oro för den visade procentsatsen för tillfället. Detta är något vi är medvetna om och arbete pågår för att åtgärda det framöver.
/Tinna
... Visa mer
2025-02-26
08:15
2 Gillar
Hej på er @ANSOHE och @CarinaEsp
Jag kollade med våra lönespecialister som tyckte att detta var en strålande lösning.
Ha en fin dag ⭐
... Visa mer
2025-02-26
07:55
Hej igen @fregul
Det är den justeringen vi rekommenderar men gör så att du slår en signal till supporten så kan vi kika på vilka felmeddelanden som dyker upp.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-02-25
14:14
Hej @EbSoMa
Ja det blir korrekt då du kan redovisa antingen timmar eller procent.
... Visa mer
2025-02-25
12:45
Hej @Emmaaa
Välkommen som ny forummedlem.
Vi har inte så mycket information om detta här i forumet. Mitt förslag är att du kontaktar Yabie själva, då de har absolut bäst koll på hur integrationen fungerar tillsammans med eEkonomi och kan råda dig om hur du arbetar smartast i kombinationen eEkonomi + Yabie.
Jag länkar deras kontaktuppgifter nedan:
https://vismaspcs.se/integrationer/partner/yabie2
support@yabie.com
010 - 551 73 33
... Visa mer
2025-02-25
11:25
Hej @fregul
Tack för att du kontaktade oss angående problemet med summeringen av decimaler i årsredovisningsmodulen. Din iakttagelse om att en kronas differens uppstår i raden 'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Balanserat resultat' (25 240) jämfört med balansräkningen (25 241) beror på att programmet ibland summerar beloppen med decimaler innan avrundning och ibland avrundar varje belopp innan summering. Detta kan skapa en differens som du har beskrivit.
Det smidigaste sättet att hantera detta är att justera med 1 kr i kolumnen för balanserat resultat i rutan "balanseras i ny räkning". Det är helt okej att det skiljer sig med 1 kr just i denna ruta. Det viktigaste är att beloppet vid årets utgång stämmer överens.
Vill du att vi tittar på det tillsammans eller visar dig i ditt program så är du alltid välkommen att slå en signal till supporten.
/Tinna
... Visa mer
2025-02-25
11:17
Snyggt och snabbt @AnnicaL ⭐
... Visa mer
2025-02-25
11:02
Hej @ Jennie76
Anledningen till öresdifferensen är att beloppen i balansräkningen avrundas både individuellt och totalt, vilket kan leda till en differens när man jämför summan i balansräkningen med de avrundade enskilda beloppen. Det smidigaste sättet att korrigera detta är att justera med 1 kr i kolumnen för balanserat resultat, i rutan för "balanseras i ny räkning". Trots att det kan uppstå en differens på 1 kr i själva rutan, är det viktigaste att beloppen vid årets utgång är korrekta.
Till exempel: IB 2091: -410 997 kr (avrundat från -410 997,35) Förändring 2091: 102 184 kr (avrundat från 102 183,71) Vid periodens slut: -308 183 kr (avrundat från -308 183,64)
För att justera detta ska du göra en liten ändring på 1 kr i kolumnen för balanserat resultat så att det stämmer med raden i balansräkningen. Exempel: Om du har 1,40 kr i belopp vid årets ingång och förändringen i "balanseras i ny räkning" är 1,40 kr, så avrundas de individuellt till 1 kr vardera. Detta blir totalt 2 kr. Men, summan av båda dessa (2,80 kr) avrundas upp till 3 kr i balansräkningen. Därför blir 1 + 1 = 3, och en justering med 1 kr är nödvändig för att beloppen ska gå ihop.
Vill du att supporten visar dig i ditt program är du alltid välkommen att slå oss en signal.
... Visa mer
2025-02-25
10:35
Hej @Pacsac
Jag har hört mig för internt och vi har inte fått någon information om att det skulle vara fel hos Skatteverket. Ett tips är att kontrollera att filen inte har "(1)" på slutet av filnamnet, då detta ibland kan orsaka problem vid inlämningen men det är jag övertygad om att du redan har koll på. Om problemet kvarstår rekommenderar vi att du kontaktar Skatteverket direkt för vidare hjälp.
... Visa mer
2025-02-24
15:49
Hej igen @Lina__16
Ja bara ni är överens så blir det säkert jättebra. Det blir lite krångligare för den som gör lönerna och kanske även för de anställda men det känns som om du har koll på läget. Snabbvalen kommer inte att funka så om du behöver göra korrigeringar så får du sköta dessa manuellt. Nog med förmaningar från mitt håll 🙂
Lönearterna du visar är de lönarter som passar för uttag av sparad semesterdagar för en månadsavslönad där du inte har betalat ut semestertillägget i klump sedan tidigare. Ha det fint och välkommen tillbaka till forumet.
... Visa mer
2025-02-24
14:05
Hej @ekonomisera
Snudd på omöjligt att besvara här i forumet i men jag satsar en liten peng på att det har med uppställningen av telefonnumret. Kolla så du inte har fyllt i något specialtecken exempelvis +46(0)7xxxxxxx då det inte får vara specialtecken när du laddar upp filen.
Håll mig gärna uppdaterad så jag vet att du kommit vidare och slå gärna en signal till supporten som du vill att vi kikar på det tillsammans.
Hoppas detta hjälper!
/Tinna
... Visa mer
2025-02-24
13:28
Hej @Karin EE
Tack för ditt förtydligande och vi kommer alltid försöka hjälpa dig oavsett i vilken kategori du skriver. Ett eget uttag innebär att du tar ut pengar från ditt företag för att använda privat, detta minskar företagets eget kapital. Uttag av lön bokförs också som eget uttag eftersom du som ägare i en enskild firma inte räknas som anställd.
Säg att du t.ex har tagit ut 10 000 i lön från ditt företag, detta bokför du som ett eget uttag.
1930 - Företagskonto 10 000 kredit 2013 - Företagarens eget uttag av pengar 10 000 debet
I Visma eEkonomi gör du det via Kassa- och bankhändelser och matchar som Övrigt uttag - Egen kontering enligt bild
Hoppas detta hjälper dig - annars återkom så hjälps vi åt!
/Tinna
... Visa mer
2025-02-24
12:26
Hej @Lina__16
Du har helt rätt i att semesterlagen är dispositiv och att man genom avtal kan avvika från den om det är till fördel för de anställda. Sedan är jag lite nyfiken på varför det skulle vara en fördel för de anställda att få ta de sparade dagarna före de betalda? Du får även ta hänsyn till att det kommer att krävas manuell handpåläggning med risk för att det inte blir korrekt hanterat i ditt program. Snabbvalen kommer inte att kunna användas utan i så fall är det något du manuellt behöver hantera i ditt löneprogram.
Gällande specifik hantering av detta i Visma Lön 600 vill vi förtydliga att programmet i sin utformning automatiskt prioriterar årets betalda semesterdagar före sparade dagar - precis som du vet. Vi förstår att detta kan vara en utmaning i relation till era önskemål och avtal.
Vår rekommendation är att du börjar med att kontakta ert fackliga avtal för att säkerställa att ert avtal om hantering av semesterdagar blir korrekt utformat.
Informera era anställda om den nya policyn där de kan välja att ta ut sparade semesterdagar först. Se till att detta är tydligt kommunicerat och dokumenterat.
Be de anställda att i sina semesteransökningar specificera när de vill ta ut sparade semesterdagar. Detta behöver ni hantera manuellt genom att justera uttag av semesterdagar i Visma Lön 600.
... Visa mer
2025-02-24
09:37
Hej @RubenAsk
Välkommen som ny forummedlem.
För att skapa kundfaktura med omvänd skattskyldighet, svenska kunder kan du följa instruktionen som du hittar här.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-02-24
08:40
Hej @EbSoMa
Nej det är inga konstigheter så länge det står 0 kronor så påverkar det inte banken.
Ha en fin vecka!
... Visa mer
2025-02-24
08:35
2 Gillar
Hej @Johan_95
Tack för att du höra av dig till oss.
För att våra utvecklare ska kunna utvärdera och eventuellt åtgärda detta önskemål behöver du registrera det direkt till oss via Förbättringsförslag som du hittar på startsidan i ditt program. Om du vill kan du lägga in en länk till forumtråden i och med att du redan har gjort en fin beskrivning av problemet.
Ha en fin vecka!
... Visa mer
2025-02-24
08:21
Hej @Viktor2
Vi vet ju inte så mycket om hur hög omsättning ditt företag har och men detta är en faktor som styr när låsning bör ske enligt ovan nämnda rekommendationer.
Jag resonerar så här - Det är 50 dagar från 1/1 = 19/2 så antingen beror datumet i ditt fall på:
50 dagar efter månadens utgång Alla företag får vänta med att låsa bokföringen till 50 dagar efter utgången av den månad då affärshändelsen inträffade. 50 dagar efter kvartalets utgång Om företagets nettoomsättning är högst tre miljoner får du vänta till 50 dagar efter utgången av det kvartal då affärshändelsen inträffade.
Mer än då kan vi inte hjälpa dig med från forumets sida och jag hoppas detta hjälper dig - annars är du varmt välkommen att slå oss en signal.
Ha en fin vecka!
... Visa mer
2025-02-24
08:02
Hej @Johan Ekman
Jag skulle säga att detta är ett designbeslut av följande skäl: Att behålla decimaler säkerställer att alla beräkningar som involverar tid, lönekomponenter eller kvantiteter är korrekta och exakta. Exempelvis kan arbetade timmar, övertid och andra tillägg ofta vara representerade med decimaler för att korrekt återspegla den faktiska arbetade tiden.
För både arbetsgivare och anställda är det viktigt att lönebeskeden är så tydliga och informativa som möjligt. När beloppen visas med decimaler undviks potentiella missförstånd kring ersättningens exakthet.
Många regelverk och ekonomiska standarder kräver att visa exakta värden, inklusive decimaler, för att undvika avvikelser och säkerställa att alla redovisade siffror stämmer överens med de faktiska utbetalningarna.
Vi förstår att detta kanske inte är den lösning du hade hoppats på, men vi strävar efter att säkerställa att alla löneuträkningar är så korrekta och transparenta som möjligt för både arbetsgivare och anställda.
Och till sist - du är självklart välkommen att lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare av Lön via Feedback och Förslag långt ner till vänster inne i ditt program.
Ha en fin vecka! /Tinna
... Visa mer
2025-02-21
14:43
Hej @Norrland
Du kan lägga in lönearten för provision på de anställdas standardlönebesked som finns på fliken "3 Lön" i anställningsregistret. På så sätt kommer ditt löneprogram automatiskt att inkludera provision (1185) på lönespecifikationen vid varje ny lönekörning.
Chefen kan sedan ange beloppet manuellt (det varierar sannolikt från månad till månad) och samtidigt få en påminnelse när lönebeskedet visas. Hon har även möjlighet att avmarkera alternativet "skriv ut" på lönespecifikationen om provision inte ska betalas ut varje månad.
Vill du att vi visar dig i programmet så är du välkommen att ringa supporten så hjälper vi dig gärna.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-21
13:28
Hej igen
Ok men då är jag med dig. Jag skulle gissa att det kan bero på antalet bildunderlag som visas per sida skiljer sig mellan de olika delarna av systemet.
När du söker direkt under Inköp - Bildunderlag visas 50 poster per sida, och om du har färre än så fungerar sökningen utan problem. När du däremot går via Kassa- och bankhändelser för att matcha och koppla bild visas endast 25 poster per sida, vilket kan påverka hur sökningen genomförs om du har fler än 25 bildunderlag.
Så förmodligen har du fler än 25 bildunderlag som är fördelade på fler sidor (så många har inte jag och därför funkar det hos mig), vilket gör att sökningen fungerar på det ena stället men inte det andra. Men vi ska självklart titta på hur det ser ut hos dig om du slår en signal till supporten så vi får klarhet i hur det ser ut hos dig.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-02-21
12:34
Hej @Anna Håkansson
När du skickar en e-faktura, är det endast fakturans grundläggande information och några standardvärden från företagsinställningarna som inkluderas i den e-fakturafil som skapas. Anpassningar såsom egna textfält som du har lagt till i din fakturamall följer tyvärr inte med i e-fakturan.
Ett möjligt alternativ är att lägga till den specifika informationen direkt på fakturaraderna istället för i egna textfält. På så sätt säkerställer du att all viktig information inkluderas i e-fakturan. Vi kommer att se över och komplettera våra hjälpavsnitt kring detta för att bättre kunna stödja dig och andra användare kring detta i framtiden.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-21
10:33
Hej @Johanz
Jag har testat att söka på belopp i mitt program och tycker att det fungerar. Är dock lite osäker på om jag har förstått dig rätt. Kontrollera om det fungerar när du väljer urvalet "Alla" enligt bilden nedan. Om det fortfarande inte fungerar, vänligen kontakta supporten så kan vi koppla upp och felsöka problemet tillsammans.
... Visa mer
2025-02-21
09:41
Hej @Mikael22
Tack för att du delar med dig av dina synpunkter.
Vi förstår verkligen vikten av att kunna erbjuda Skatteplanering för kunder som har näringsverksamhet och fåmansbolag, precis som för privatpersoner som har Fåab och använder bilaga K10. Det är ett registrerat önskemål hos vår utvecklingsavdelning, och vi är medvetna om att flera av våra kunder längtar efter och behöver denna funktion.
Tyvärr har vi i dagsläget behövt prioritera andra funktioner, men jag vill försäkra dig om att vi lyssnar på våra kunder och att detta önskemål är något vi har i åtanke för framtida uppdateringar.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-21
09:36
Hej @JennyPenny
Jag rekommenderar att du eller din kund kontaktar supporten så att vi kan granska hur kunden är registrerad i våra interna system. Eftersom du inte bör dela kunduppgifter här i forumet, är supporten den rätta vägen att gå.
En annan sak som du kan be kunden testa är att inte gå via sin app utan att han/hon går via en webbläsare till vismaonline och väljer glömt lösenord från den sidan istället. Det brukar fungera i de allra flesta fall.
Lycka till och trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-21
09:14
1Gilla
Hej @Norrland
I hjälpavsnittet Utbetalning, företagsinställningar under stycket Export till bankfil kan du läsa om vilka inställningar och vilka fält som ska fyllas i för respektive bank. Ange webbadressen till den internettjänst du ska använda för att föra över filen med löneutbetalningen under Sökväg internetbank. Om du använder ett överföringsprogram för löneutbetalning kan du hämta sökvägen till programmet via bläddringsknappen till höger om fältet.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-21
09:05
Hej @Johan Ekman
Det finns i vårt lokalt installerade program Visma Bokslut. Hur det fungerar kan du läsa mer om i hjälpavsnittet Kontrollbalansräkning
Om du inte har access till Visma Bokföring rekommenderar jag en signal till våra byrårådgivare då de har bättre koll på vad som gäller än vad vi har här i forumet.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-21
08:25
Hej @Viktor2
Gör så att du slår en signal till vår support så får vi prata med varandra istället och kan se över dina inställningar för låsning av period. Vi vill alltid hjälpa våra kunder till bästa möjliga lösning för era företag och samtidigt följa de rekommendationer och riktlinjer som finns.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-02-20
13:28
Hej @Mikael22
I Visma Skatt och Bokslut Pro finns funktionen Skatteplanering enbart tillgänglig när du har ett samarbete med en kund av typen Privatperson. Denna funktion är tyvärr inte tillgänglig för kunder av typen Enskild Firma eller för delägare i fåmansaktiebolag.
Om du har ytterligare frågor eller behöver mer hjälp, tveka inte att kontakta vår support så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-02-20
12:46
Hej @Johanna67
Välkommen som ny forummedlem.
I Visma eEkonomi behöver du inte specificera varje inbetalning som en egen verifikation. Du kan matcha flera bankhändelser mot en bokföringshändelse, så länge de valda bankhändelserna har samma datum. Det här gör att du kan samla flera inbetalningar i en och samma verifikation om de hör ihop med samma bokföringshändelse. Läs mer i hjälpavsnittet Matcha inbetalningar manuellt
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-02-20
10:32
Hej @Viktor2
Tack för att du kontaktar oss.
Det är Bokföringsnämnden som sätter riktlinjer för när du ska låsa din bokföring. Anledningen till att du ska låsa bokföringen är för att fastställda rapporter inte ska kunna ändras i efterhand. Programmet låser inte din bokföring själv utan skickar endast notiser för att uppmärksamma dig på att det är dags. Du kan läsa mer i hjälpavsnittet När och varför ska jag låsa bokföringen?
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-19
13:11
Hej @OscJor
Jag har för mig att detta bara gäller vid helt nya samarbeten men gör så att du slår en signal till supporten som så vi kolla på berörda kundnummer.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-02-19
10:31
Hej @Karin EE
När du har gjort ett inköp eller betalat en leverantörsfaktura med egna pengar kan programmet inte hitta någon händelse att matcha beloppet mot på företagets kontoutdrag. Du behöver därför registrera betalningen själv. Läs mer om hur du går tillväga i hjälpavsnittet Registrera inköp som betalats med egna pengar. Vi har även ett användartips som heter Betalt inköp med privata pengar i en enskild firma som jag tror att du kommer att uppskatta. Om det finns några för- eller nackdelar är svårt att svara på, men det kanske du kan diskutera med din redovisningskonsult.
Vill även passa på att tipsa om Bokföringsområdet i vårt forum, där du kan ställa bokföringsfrågor om funderingar uppstår eller om du behöver förslag på vilka bokföringskonton du ska använda för en specifik händelse.
Lycka till och ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-02-19
10:13
Hej @Karin EE
Jag ska göra mitt bästa för att förtydliga och dela med mig några tips 🙂
Kassa- och bank Används för att registrera händelser som direkt påverkar ditt företags kassa, bankkonto eller andra liknande konton alltså när pengar faktiskt flyttas, in eller ut från kassa eller bankkonto. Det kan vara:
Inbetalningar från kunder
Uttag till eget konto
Utbetalningar till leverantörer
Momsinbetalningar till Skatteverket (SKV)
När du registrerar en kassabankhändelse skapas automatiskt en verifikation för händelsen.
Ny verifikation Används för övriga bokföringshändelser som inte direkt påverkar kassa eller bank, men ändå måste bokföras. Det kan vara:
Justeringar av bokföring
Konteringar av interna transaktioner
Rättelser av tidigare verifikationer
Bokföring av avskrivningar eller periodiseringar
Jag hoppas att detta klargör när du ska använda respektive alternativ! Om du har fler frågor är du alltid välkommen att höra av dig.
... Visa mer
2025-02-19
10:12
Hej @Carina Wesenlund-Jonsson
Jag har full förståelse för att det är frustrerande när man måste rensa cachen för att få det att fungera.
Eftersom du har uppdaterat Chrome och problemet kvarstår, finns det några andra steg du kan prova:
Prova en annan webbläsare: Kontrollera om samma problem uppstår i t.ex. Firefox eller Edge. Det kan ge ledtrådar om problemet är specifikt för Chrome.
Säkerhetscertifikat: Ibland kan det vara något med säkerhetscertifikaten i webbläsaren som behöver ses över. Kontrollera om det finns några varningar eller problem relaterade till certifikat.
Om inget av detta hjälper dig behöver du kontakta supporten.
... Visa mer
2025-02-19
10:07
Hej @MorganPersson
Välkommen som ny forummedlem.
Jag tolkar dig som om du har problem med e-postleverantören som inte tillåter automatiska vidarebefordringar om mailadressen inte är verifierad. I så fall kanske alternativet att skicka e-faktura skulle kunna passa bättre. E-fakturor är ett säkert och smidigt sätt att hantera fakturor som ofta innebär färre tekniska problem jämfört med e-post.
Mer information finns på sidan Så skickar du e-fakturor i Visma eEkonomi och i hjälpavsnittet Skicka e-fakturor
Vill du ha ytterligare information eller hjälp att komma igång, tveka inte att kontakta vår supportavdelning. Vi hjälper dig gärna!
... Visa mer
2025-02-19
09:56
Hej @Niklas2
Tack för din fråga! Normalt sett brukar vi rekommendera att man hanterar extratider exempelvis som flextid eller övertid, medan föräldraledighet tas om hand separat.
För att vara säker på att allt blir rätt, rekommenderar jag att du pratar med en av våra lönespecialister. De kan ge dig mer detaljerade råd och vägledning kring löneadministration. Du kan enkelt boka en tid med en av våra experter här.
... Visa mer
2025-02-18
16:43
1Gilla
Hej @Ulrika Bengtsdotter Lind
Varmt välkommen som ny forummedlem.
Om du behöver skicka om en e-faktura eller ändra något i den, måste du först ångra fakturan och sedan skicka om den på nytt. Om du misstänker att fakturan inte har nått din kund, är det bästa att kontakta vår support. Supporten kan kontrollera sina loggar för att se exakt när fakturan skickades och om den mottogs av kunden. Om fakturan har blivit avvisad, kan supporten oftast också identifiera vilket fält som orsakade avvisningen.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-02-18
15:17
1Gilla
Nu jag hunnit kolla lite mer på det och vårt hjälpavsnitt är korrekt och det är nog så att du behöver räkna ut parenteserna först så ska det stämma sedan.
I vilket fall är det väldigt bra att du alltid hör av dig till oss om du misstänker att något inte stämmer så följer vi upp det direkt.
Trevlig eftermiddag!
/Tinna
... Visa mer
2025-02-18
14:42
1Gilla
Stort tack! Vi ska se över hjälpavsnittet och uppdatera om det inte stämmer.
Så fint av dig att du hörde av dig ⭐
... Visa mer
2025-02-18
14:22
Hej @Ahmed Mahmoud
Vi ska självklart kika på vad som verkar felaktigt. Har du en länk till den felaktiga informationen?
Jättefint att du tog dig tid att skriva till oss.
/Tinna
... Visa mer
2025-02-18
12:36
Hej @Hanna Nybeson
Välkommen som ny forummedlem.
Om du har glömt ditt lösenord ska du gå till vismaspcs.se och Mina tjänster. I inloggningsrutan som visas klickar du på länken Glömt lösenord.
Du får instruktioner om hur du går vidare och ytterligare instruktioner skickas till din e-postadress.
Om du vill ändra ditt lösenord när du är inloggad kan du istället följa instruktionerna i avsnittet Byt lösenord.
Om det är exakt detta du redan har gjort rekommenderar jag att du slår en signal till supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-02-18
10:26
Hej @humlan600
Bra att du har kollat upp det så vi inte missar något.
Det går självklart fint att lägga som ett förslag till våra utvecklare av Visma Lön. Du gör det inne i löneprogrammet via Förbättringsförslag.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-02-18
09:49
Gör så och uppdatera mig gärna sedan så jag vet att du har kommit vidare.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-02-18
09:16
Ja gör det och om du uppdaterar mig på lösningen sedan blir jag glad.
/Tinna
... Visa mer
2025-02-18
09:01
Hej @Anders W
Välkommen som ny forummedlem.
Det enda jag på rak arm kan komma på är om du har glömt att bocka i den gulmarkerade rutan enligt bild nedan.
Om rutan är ikryssad och du trots detta inte får aviseringar rekommenderar jag att du slår en signal till supporten så får vi kika på hur det ser ut.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-17
17:55
Hej @HH-Evda
Hade jag haft möjlighet hade jag gärna hjälpt dig men detta är ingenting vi har någon information om i forumet utan du behöver börja med att ställa frågan till din leverantör av tredjepartslösningen. Om de inte kan hjälpa dig med din fråga behöver de kontakta vår api-support.
Hoppas det löser sig och att du får en fin kväll!
... Visa mer
2025-02-17
16:48
Hej @Mikael22
Ok jag förstår men gör så att du ringer supporten och hör vad vi kan göra för att hjälpa dig. Som jag ser det så kan vi inte ta bort några händelser åt dig och om de finns med i momsrapporten för sista kvartalet känns det som om dessa händelser har en momskod som gör att denna perioden påverkas.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-02-17
15:54
Hej @CarinaM_
Stort tack för att du delar med dig. ⭐ Vi hoppas att detta snart är löst /Tinna
... Visa mer
2025-02-17
15:30
Hej @Svenska3D
Jag förstår att det hade varit jättesmidigt och tidsbesparande. Gå gärna in och lämna ditt förslag under Feedback och förslag inne i eEkonomi så våra utvecklare får veta att det är fler som har samma behov.
Ha en fin eftermiddag.
... Visa mer
2025-02-17
15:24
Hej @phnilsson
Vi tänker att du skulle kunna hantera detta som en dagskassa.
Du går till Kassa- och bankhändelser och väljer det konto du ska bokföra din dagskassa på. Klicka på Ny kassahändelse eller Ny bankhändelse, beroende på om det gäller kontanta köp eller kortbetalningar, fyll i datum och belopp, och lägg till händelsen. Välj Matcha och Övrig insättning - Egen kontering och registrera vad försäljningen gäller. På en Övrig insättning kan du även välja att koppla själva bildunderlaget precis som du är inne på.
Vill du att vi visar dig så är du varmt välkommen att slå en signal till supporten.
... Visa mer
2025-02-17
13:41
1Gilla
Hej igen @MJONIS
Själv hade jag inte gjort en korrigering av löneutbetalningen nu i och med att både lönebesked och arbetsgivardeklarationen stämmer. Ett tips är att du istället skapar en bokföringshändelse och där bokför skillnaden på 10 kr mot debet 1619. Så stämmer banken och vid nästa löneutbetalning drar du av 10 kr och bokar bort med kredit 1619 så är du i hamn.
... Visa mer
2025-02-17
13:37
Hej @ANTHONY93 Ja från och med januari 2025 måste arbetsgivare rapportera ytterligare uppgifter i arbetsgivardeklarationen, särskilt gällande anställdas frånvaro som ger rätt till föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning (t.ex. VAB och föräldraledighet). Denna information ska lämnas senast 12 februari 2025.
Lön Direkt är förberedda för dessa förändringar. Nu är det extra viktigt att du säkerställer att få in korrekta underlag från de anställda och informera dem om förändringen. Lön Direkt kan också hantera denna redovisning så länge frånvarotimmarna anges dag för dag, då schemahantering saknas.
När du registrerar en viss löneart för frånvaro är det obligatoriskt att ange datum. Det som redovisas vidare är frånvaro som leder till ett löneavdrag och som den anställde ansöker om ersättning för hos Försäkringskassan.
För att registrera avdrag för frånvaro på grund av vård av barn använder du lönearten Vård av barn. Avdraget beräknas alltid per timme som den anställde varit frånvarande. I hjälpavsnittet Beräkna och registrera avdrag för VAB kan du läsa mer och se exempel på hur beräkningarna ser ut, både för månadsavlönade och timavlönade.
Om du vill ha hjälp att kontrollräkna dina egna beräkningar, kan du boka tid hos någon av våra lönespecialister som du når här.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-02-17
11:32
Hej @stabo_
Det finns säkert en rimlig förklaring men svårt att lösa här i forumet. Jag testade att ändra bokföringskonto på en löneart där jag hade en pågående lönekörning. I samband med att jag sparade ändringen av bokföringskontot fick jag en informationsruta som sa något i stil med Omräkning av olåsta lönekörningar osv. Minns du om du också fick det?
Det går att se när en låsning gjordes samt när en löneart ändrades under Arkiv - Företagsunderhåll - Loggning. Kika lite där och se om du verkligen hade lönekörningen olåst när du gjorde ändringen av lönearten för då bör programmet ha snappat upp rätt bokföringskonto. Om du vill att vi kikar på det tillsammans så är du självklart välkommen att ringa supporten så hjälps vi åt.
Och som alltid blir jag glad om du återkopplar när du löst det. /Tinna
... Visa mer
2025-02-17
11:13
Hej igen, Kan det vara så att ni faktiskt använder Visma Lön Anställd? I så fall finns nog lösningen i tråden Beräkning när frånvaron blir över helgen
/Tinna
... Visa mer
2025-02-17
11:00
Hej @Louise10
Fint att du kollade upp detta och att du återkopplade till oss. Du kan absolut hoppa över att skapa en lönekörning i programmet utan då räcker det att du nollar din arbetsgivardeklaration manuellt hos Skatteverket.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-17
10:58
Vi skriver gärna lite om hur det är tänkt att fungera för att även kunna hjälpa andra med liknande funderingar framöver. Skönt att det löste sig och fint att du återkopplade ⭐
/Tinna
... Visa mer
2025-02-17
10:55
Hej @Tom Carlson
För att kunna jämföra resultatet med budget så krävs det att du har en Budget för 2024 som huvudbudget.
Efter att du lagt in det går du in under Rapporter - Resultatrapport - Månad - Klickar på kugghjulet uppe till höger och därefter Anpassar rapporten med de kolumner du ha med.
I detta fallet känns det som kolumnerna Årlig budget, Budgetavvikelse samt Budgetavvikelse i % är mest aktuella.
Vill du att vi visar dig är du välkommen att slå en signal till supporten.
... Visa mer
2025-02-17
10:33
Hej @EvelinK
För att registrera en leverantör utanför EU utan IBAN i Visma eEkonomi Smart går du till Inköp - Leverantörer och väljer den aktuella leverantören och redigera informationen utan att fylla i IBAN. Använd istället fält som BBAN eller Bankkod, beroende på vad som är relevant för den specifika betalningen. Jag tolkar dig som om du redan har gjort detta.
Kontrollera att alla fält är korrekt ifyllda och att inga extra mellanslag eller specialtecken finns med. Bankerna har ibland egna specifika krav, så det kan vara bra att kontrollera med leverantören eller deras bank om du stöter på problem.
Om problemet kvarstår efter att alla uppgifter är verifierade och korrekt ifyllda, rekommenderas att du kontaktar vår support så får vi hjälpas åt att lösa detta.
... Visa mer
2025-02-17
10:17
1Gilla
Hej @MNDU__
Tack för att du hör av dig och uppmärksammar oss på detta problem.
Förstår att det är frustrerande att inte kunna ändra förfallodatumet i appen och att det orsakar komplikationer med dina kunder. Din feedback är mycket värdefull för oss och vi tar detta på stort allvar.
Vi har idag skapat ett ärende för att undersöka detta närmare och kommer att återkoppla till dig här i forumet så snart vi har mer information eller en lösning redo.
... Visa mer
2025-02-17
09:49
Hej @Johan Ekman
Du tänker rätt när du säger att skatten regleras mot skatten för 1185. Men 1142 har en skattesats på 30 %, medan 1185 följer tabellskatt. Det innebär att skatterna inte nödvändigtvis tar ut varandra direkt. I detta fall verkar det dock som att den skatt som dras tillbaka är högre än den totala skatten som genereras av provisionen, vilket gör att det totalt sett blir noll.
... Visa mer
2025-02-17
09:28
Hej @Enil1001
Välkommen som ny forummedlem.
Jag har testat detta i mitt program och när jag markerar 3 veckor i januari får jag upp kalenderdagsavdrag med löneart 3309, vilket även du bör få. Inget har förändrats programmässigt från 1/1-25 som skulle påverka detta, och kalenderdagsavdraget används fortfarande för föräldraledighet.
Det är dock viktigt att kontrollera hur registreringen är gjord i ditt system. För att lösa detta problem skulle jag vilja be dig att kontakta oss via telefon så att vi kan koppla upp och kika på hur det ser ut hos dig och hur registreringen har gjorts.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-02-17
09:08
Hej @Alfons1
Har du nu fått dina kontoutdrag? I Visma eEkonomi importeras kontoutdrag under morgonen eller förmiddagen nästkommande bankdag. Om transaktioner sker under helgen, det vill säga lördag eller söndag, importeras de tillsammans med måndagens transaktioner på tisdagen så nu tycker jag att du bör fått in transaktionerna från den 13 februari. Har de inte kommit in så rekommenderar jag att du slår en signal till supporten så får vi undersöka vad det är som hänt.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-17
08:55
Hej @anna__44
Det går jättebra att skriva i en befintlig tråd precis som du har gjort men om du någon gång vill starta en ny tråd så går du in i ditt område eEkonomi - klicka på Frågor och funderingar - Klicka på den stora gröna knappen Starta ett ämne.
I mina öron har du gjort precis allt som krävs för att det ska gå att lägga till projekt. Gör så att du slår en signal till oss så kan vi koppla upp och felsöka tillsammans med dig. Återkoppla gärna till mig när det är löst så blir jag glad.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-02-13
13:54
1Gilla
Hej @OscJor
Först och främst - stort tack för att du har väntat på svar.
Idag har vi inte något direkt tips eller programfunktion för att specificera månadsrapporteringen till FORA. Vi ser över bilagan och undersöker hur vi kan göra den smidigare för dig som användare, men just nu har vi ingen info om när det kan ske en förändring. Så länge rekommenderar vi att du fixar detta manuellt, exempelvis med Excel, och sedan bifogar din egen sammanställning som en extern bilaga. Håll utkik under versionsnyheterna i tjänsten framöver så du inte missar om det kommer några uppdateringar kring bilagan i framtiden.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-13
13:44
Hej @SallyFiffi
Jag håller med om att det skulle vara mycket användbart med en varning som indikerar om samma leverantörsfaktura läses in två gånger. Dock vet jag inte hur pass aktuellt det är göra denna förändring men det får våra duktiga utvecklare avgöra.
Du registrerar ditt förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via knappen Förbättringsförslag enligt bild nedan.
... Visa mer
2025-02-13
13:22
Hej @ivonnes
Jag kan inte se exakt hur din leverantörsfaktura ser ut eftersom bilden är lite otydlig, men jag ser att du har använt ett försäljningskonto istället för ett kostnadskonto i klass 4, 5, eller 6. Det är därför det blir fel med momsen.
Eftersom fakturan inte verkar vara bokförd, kan du radera raderna och börja om. Avbryt och gör om bokföringen med ett konto i klass 4, 5, eller 6, och se till att all moms hamnar på konto 2641 så kommer det att bli mycket bättre.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-13
13:11
Hej @Minorscreen För att byta kund efter att en order har markerats som skickad i Visma eEkonomi, gör så här:
Kopiera Ordern: Gå till Försäljning - Ordrar och hitta den order du vill ändra på listan över Pågående ordrar eller Fakturerade ordrar.
Klicka på Åtgärder - Kopiera för att skapa en ny order baserad på den ursprungliga.
Ändra vad du behöver i den nya kopian, inklusive kundinformation.
När det gäller tabeller på en order, så finns det tyvärr ingen funktion för det i Visma eEkonomi men du får gärna lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via Feedback och Förslag som du hittar långt ner till vänster inne i Visma eEkonomi.
Ha en fortsatt fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
... Visa mer