2021-01-28
16:32
1Gilla
Verifikationen som du visade ovan var alltså bara ett exempel på hur du har hanterat det tidigare månader i Admin, då är jag på banan igen. 🙂
Du gör precis som du gjord i Visma Admin, du konterar detta manuellt och din kontering som du beskriver från tidigare månader är klockren. I eEkonomi går du till Kassa och bankhändelser - klicka på händelsen - Matcha - välj bokföringshändelsen Övrigt uttag och kostnadstypen Egen kontering. Här kan du nu kontera löneutbetalningen själv och Bokföra. Nedan visar jag en bild på hur det kan se ut utifrån ditt exempel.
Sen har vi ju då lönemodulen som kan hjälpa till med exakt detta för att du ska slippa sköta allt manuell. Där får du hjälp med bokföringen av själva lönebeskedet men du kan också skapa arbetsgivardeklaration att lämna in till SKV via fil samt bokföring av denna. Du kan läsa mer om detta via länken Visma eEkonomi lönebesked.
Hojta om något är oklart!
/My
... Visa mer
2021-01-28
13:23
Hej,
Jag tänker på den verifikation du skrivit att du gjort i Visma Administration, där har du ju bokfört mot konto 1930 - Företagskonto i kredit, det innebär att du har visat att du utbetalar lönen. Därför så bör du inte skapa en ny verifikation igen där du har 1930 i kredit som visar samma löneutbetalning utan matcha bankhändelsen mot den importerade verifikationen direkt. Men du kanske inte har fört över bokföringen från Administration till Visma eEkonomi, är det så du menar?
/My
... Visa mer
2021-01-28
10:50
Hej igen,
Jag ser nu att jag måste läst din fråga för fort igår, ber om ursäkt. Eftersom det är ett fondbyte du gjort så kan du göra enligt följande istället:
1. Börja med att gå till fonden som ska bytas ut och välj händelsen Utnyttjad tillsammans med antalet du byter bort. 2. Lägg till den nya fonden och välj händelsen Tilldelning tillsammans med antal och pris som du hade på den andra fonden, i ert fall Jupiter.
Detta gör det förhoppningsvis lättare att komma vidare, återkom annars! 🙂 /My
... Visa mer
2021-01-28
09:37
Hejsan!
Du har möjlighet att lägga till momskod på konton i kontoplanen i Visma eEkonomi, är det ett befintligt konto som ska beröra moms och rapporteras i momsdeklarationen har kontot oftast redan rätt momskod kopplad till sig automatiskt. Om du går till Inställningar - Kontoplan och söker på till exempel konto 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% så ser du längst ut till höger att kontot har momskod 10 kopplad till sig. Du kan också lägga till/ ändra momskod på befintliga konton genom att klicka på kontot i kontoplanen - Redigera och du får även valet att lägga till momskod om du skapar nya egna konton.
Vad det gäller utskrifter så går de flesta att få i stående format, till exempel balansräkning eller resultaträkning. Blir dessa liggande när du skriver ut dem så får du kontrollera inställningen i din skrivare. Det finns undantag och vissa rapporter bli liggande, men det kan också bero på dina inställningar i programmet i dem fallen.
Om vi tar rapporten Verifikationslista som ett exempel så kan denna både bli liggande och stående, det beror på hur många kolumner som ska få plats på utskriften. Under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter kan du välja om du vill använda transaktionstexter på dina bokningar eller ej. Väljer du att ha med transaktionstexter så blir detta en egen kolumn på rapporten Verifikationslista och då blir denna också en liggande rapport då alla kolumner annars inte får plats på en rad.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-01-27
16:24
1Gilla
Tack, nu blev det lättare att se varför du får ett felmeddelande.
Om jag kollar på följden på de tre första åren så kan dessa inte riktigt dessa stämma med verkligheten tänker jag, det är dessa datum programmet reagerar på och som du behöver ändra. Om du till exempel kollar på det första året längst ut till höger så börjar det 2016-12-03 till 2017-12-31, men nästa räkenskapsår börjar redan 2017-12-03 vilket innebär att datumen mellan den 3:e och 31:a december 2017 ligger på två räkenskapsår och det får det inte göra. Om ditt första räkenskapsår är 2016-12-03 och slutar 2017-12-31 så innebär det att nästkommande år ska börja 2018-01-01.
Om du går till Visma eEkonomi - Inställningar - Räkenskapsår och IB, ligger räkenskapsåren felaktigt här också då? Om du har korrekt information där så ändrar du datumen manuellt i årsredovisningsmodulen bara. Du går till Årsredovisning - Förvaltningsberättelse - Flerårsöversikt och ändrar året i de upplåsta rutorna.
/My
... Visa mer
2021-01-27
16:24
Hejsan!
Jag ser att du använder Visma Skatt som program hos oss och vi har ett väldigt bra skrivet hjälpavsnitt som heter Aktiebyte till detta program. Där förklarar vi vad som gäller och hur du går till väga i programmet.
Jag tänker att vi börjar här, skulle följdfrågor uppkomma får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-27
13:51
@A_ ITchefen
Så bra att du såg detta, jag har uppdaterat länken nu. Tack för att du kommenterade! 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-27
10:11
Hejsan!
Det stämmer att detta ska hämtas från Visma eEkonomi och dina tidigare år du har upplagda under Inställningar - Räkenskapsår och IB från programmet, så dem bör ju stämma om du har räkenskapsåren korrekt upplagda där. Däremot så är fälten för åren redigeringsbara i flerårsöversikten, det kan ju vara något som bara råkats ändras där men det är tyvärr svårt att veta nu i efterhand eller när jag inte ser det framför mig.
Oavsett så kan du om du går till Årsredovisning - Förvaltningsberättelse - Flerårsöversikt ändra åren manuellt där, ser åren korrekt upplagda ut så får du kontrollera att det inte smugit sig in något mellanrum på något ställe i följden på åren.
Skulle felmeddelandet kvarstå får du gärna återkomma, om du har möjlighet att bifoga en bild på hur det ser ut från flerårsöversikten blir det också lättare för mig att felsöka. 🙂
Ha en fin onsdag!
/My
... Visa mer
2021-01-27
09:56
Hejsan!
Ja det kommer bli två verifikationer skapade när detta bokförs. Däremot så finns det en smidig hantering för det om du bokför via Kassa och bankhändelser, jag lägger in en lösning steg för steg nedan.
1. Gå till Kassa och bankhändelser - leta upp bankhändelsen som gäller betalningen - Matcha.
2. Välj bokföringshändelsen Inbetalning från kundfaktura och välj rot-fakturan i listan. I rutan för Betalt belopp ändrar du till det belopp som ska gälla inbetalningen på kundfakturan, du får då upp en avvikelse på resterande summa och det lägger sig nere i hörnet under Belopp kvar att stämma av.
3. Välj Ny bokföringshändelse för att bokföra resterande belopp. Välj bokföringshändelsen Övrig insättning och inkomsttypen Egen kontering och kontera resterande belopp på önskat konto. Därefter bör Belopp kvar att stämma av vara noll och du kan Bokföra händelsen.
Det skapas nu två verifikationer per automatik, en knuten till kundfakturan för rot och en för bokningen till skuldkontot. Du kommer också kunna skapa filen till SKV som vanligt efter registreringen.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-26
11:42
1Gilla
Hejsan!
Detta ska vi kunna lösa, finns bra funktioner i programmet som kommer hjälpa dig på vägen och jag lägger in det steg för steg nedan. 🙂
1. Gå till Kassa och bankhändelser - klicka på utbetalningen som kreditfakturan är matchad mot - Ångra matchning, nu skapas en korrigeringsverifikation per automatik som nollar bokningen för utbetalningen samt så lägger sig kreditfakturan som obetald igen.
2. Gå till kreditfakturan under Försäljning - Kundfakturor - klicka på kreditfakturan - Åtgärder - Ångra faktura. En kvittning görs per automatik av fakturan och eventuell bokning korrigeras och nollas.
3. Skapa om kreditfakturan på nytt med korrekta datum och bokför den mot utbetalningen som finns under Kassa och bankhändelser.
Tror och hoppas detta kommer lösa problemet, känns det oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-26
10:12
Hejsan!
Du tänker helt rätt, du registrerar detta som en frånvaro och beräkningen av dagar känns rimlig men jag ser också att du använder vårt löneprogram Visma Lön och där sköts mycket av semesterberäkningarna automatiskt åt dig, sålänge du registrerar frånvaron korrekt.
Sen finns det andra faktorer att ta hänsyn till, om vi till exempel kollar på semestervillkor 20 så kan man välja om intjänandeåret ska vara året före semesteråret eller samma som semesteråret.och detta är en inställning som används vid beräkning av betalda dagar. I vårt skrivna hjälpavsnitt Beräkningar semestervillkor kan du se hur du gör beräkningar av semester utefter det semestervillkor och de inställningar ni har.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-26
09:05
Hej @Dlbygg
Jag såg att du ställt frågan i din tråd Matcha löneutbetalning mot manuellt bokförd lön och jag har besvarat din fundering, skulle något kännas oklart är det bara att återkomma i den tråden så tar vi det en vända till. 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-26
09:01
Hej Kim,
Eftersom du redan bokfört lönen och själva löneutbetalningen på 1930 bland annat så ska det ju inte bli en ny kreditering av kontot i bokföringen om man säger, du har ju däremot en bankkoppling och måste kunna matcha bankhändelsen och det har vi en funktion för. Du går till Kassa och bankhändelser - klicka på Matcha på utbetalningen - välj bokföringshändelsen Importerade verifikationer och välj sedan verifikationen du importerat för löneutbetalningen från Visma Administration - Bokför. Det skapas ingen ny verifikation när du bokför händelsen på detta vis, vilket som sagt är helt korrekt men du knyter bankhändelsen till den befintliga verifikationen för löneutbetalningen och den försvinner från listan under Kassa och bankhändelser.
Jag tror och hoppas detta kommer hjälpa dig att komma vidare, känns något oklart får du gärna återkomma.
Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-25
15:51
Hej Rickard,
Precis som du skriver så ligger dessa bokningar kvar eftersom de redan bokförts innan du ändrade till kontantmetoden, det gör också att siffrorna inte stämmer i momsredovisningarna du skapar i programmet nu i efterhand med det du redan deklarerat manuellt till Skatteverket. Detta kommer behöva justeras manuellt i Visma eEkonomi tänker jag och det kan finnas flera lösningar som funkar. Du är välkommen att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon så vi kan få en bättre överblick i ditt program än vad jag kan få här via forumet, på så sätt kan vi se vilken lösning som passar dig bäst.
Ha en fin fortsatt måndag 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-25
14:26
Hej!
Vill bara förtydliga att det är helt korrekt, bokningen hoppades över på 2440 eftersom du använder kontantmetoden och den bokning på konto 1930 och 2899 stämmer helt och hållet.
/My
... Visa mer
2021-01-25
11:11
@Pontus66
Jag tänker att dem på länken Sälja tjänster till andra EU-länder menar att du i regel vid försäljning tar ut moms men när det gäller försäljning till andra EU-länder specifikt kan andra regler gälla, alltså att dem påpekar att man vid "normal" försäljning i Sverige tar ut moms. Men jag kan hålla med dig om att det kan bli otydligt, jag fick läsa det en extra gång. 🙂
Oavsett så tolkar jag det som att du fått svar på din huvudfråga, det är det viktigaste.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-01-25
10:26
Hejsan!
Nu balanserar din verifikation men det är inte helt lätt för mig att säga om den är rätt eller ej eftersom jag inte vet hur originalverifikationen ser ut. Men om du ska korrigera och nolla bokföringen på respektive konto i verifikationen så ska korrigeringsverifikationen se exakt likadan ut som ordinarie verifikation men med kontona tvärtom i debet/kredit.
Sen vill jag påminna om min kommentar ovan, när det kommer till att bokföra på 19-konton så rekommenderar vi verkligen att bokföra via Kassa och bankhändelser, istället för att bokföra via en manuell verifikation. Dels för att det är så smidigt att ha alla bankhändelser samlade här tillsammans och för att du på ett enkelt sätt kan stämma av händelserna mot ditt kontoutdrag på banken men också för att det så mycket lättare att korrigera om det blir fel. Låt säga att du bokför en bankhändelse under Kassa och bankhändelser och den är felaktig, då kan du bara klicka på den skapade bankhändelsen igen och Ångra matchning. Programmet skapar alltså då en korrigeringsverifikation som nollar händelsen per automatik. Är du osäker på hur det fungerar så kan du läsa mer om detta i vårt skrivna hjälpavsnitt Bankhändelser.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-25
09:25
Hej Henrik!
Kanon att du hittade forumtråden så du kom vidare! 🙂 Jag har lyft de skrivna hjälpavsnitten för detta, så vi ska se över informationen som går ut där.
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2021-01-18
13:45
1Gilla
Hej! Nu är ändringen av bokföringsförslaget gjord i Visma eEkonomi, det är ändrat till Utbetalning från skattekontot till företagskontot. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2021-01-15
16:34
Hej @BosseS
Finns det något bokfört på året efter att du bokfört årets resultat? Årets resultat ska vara den sista verifikationen som bokförs på året. Jag ser att @AnnicaL gett dig fin hjälp hittills men det är inte helt lätt att felsöka och säga vad som gör att du har ett belopp i beräknat resultat här i forumet, eftersom man inte har bokföringen framför sig. Jag skulle rekommendera dig att kontakta en redovisningskonsult om du inte kommer underfund med beloppet, via vår sida Hitta redovisningsbyrå så kan du hitta byråer och konsulter också använder Visma eEkonomi.
Trevlig helg! /My
... Visa mer
2021-01-15
15:21
1Gilla
Hej!
Vill flika in och informera om att det är på gång nu och den bör vara på plats väldigt snart. Lägger in en återkoppling i tråden nästa vecka men ville ändå flika in och ge dig en liten status innan helgen.
/My
... Visa mer
2021-01-15
15:17
Hej,
Du har helt rätt, men @JanMitomada förslag att ange dagens datum som förfallodag är ett bra förslag, eftersom förfallodagen inte påverkar något vad det gäller bokföringen och betalningen redan är gjord så tycker jag du kan lösa det så. I dagsläget finns det ingen annan lösning när fakturorna kommer i efterhand eftersom bankkopplingen i detta fallet slår igenom.
Jag får önska er en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2021-01-15
12:03
Jag flyttade din kommentar i användartipset Omföring av konton för eget kapital och skapade en egen tråd.
När du får en differens så innebär det att kredit och debet inte balanserar, enkelt formulerat så behöver du ha samma belopp på kreditsidan som på debetsidan. Är det när du skapar korrigeringsverifikationen du får upp en diff? Korrigeringsverifikationen ska se exakt likadan ut som den verifikation du ska korrigera men kontona ska ligga tvärtom i debet/kredit. Du får gärna återkomma med med information om verifikationen du ska korrigera så kan jag kika på det. 🙂
Kontentan av det hela är att du ska boka årets resultat per den sista på år 2020 vilket du har gjort, sedan ska du korrigera och nolla omföringen du gjorde på fel år (2020) och per den första på år 2021 bokför du omföring av årets resultat samt omföring av konton för eget kapital.
/My
... Visa mer
2021-01-14
17:11
Hejsan!
Du är inne på rätt spår. Vi har ingen automatisk bokföring på delbetalning just nu ( t ex då husfaktura) i dagsläget och när det gäller bankkoppling och kundfaktura så är OCR ett måste. Däremot så har inte det med bankkopplingen att göra, det blir likadant även om bankhändelsen registreras manuellt utan en aktiv bankkoppling. Det kan ju därmed finnas andra fördelar med bankkopplingen för din kund, så som att Skicka betalning av leverantörsfakturor via bankkoppling och att du får in bankens kontoutdrag till eEkonomi per automatik.
/My
... Visa mer
2021-01-14
13:59
Hejsan!
Jag förstår ditt dilemma här. Eftersom ni har en aktiv bankkoppling så är en del av funktionen att leverantörsfakturorna skickas automatiskt till banken för betalning, en annan del är att bankhändelser automatiskt förs över från bankens bankkontoutdrag till Visma eEkonomi Smart.
I ditt fall så är det funktionen där leverantörsfakturorna skickas automatiskt till banken som gör att du behöver bocka i Betala manuellt på leverantörsfakturorna du registrerar, eftersom din kund skickar sina leverantörsfakturor till dig för bokföring i efterhand. En annan lösning är att markera Autogiro på själva leverantören som finns upplagd under Inköp - Leverantörer, denna inställning innebär precis som markeringen Betala manuellt att fakturor som skapas för leverantören inte skickas till banken per automatik. Men jag tänker att markeringen på leverantören borde underlätta och minska klicken för dig eftersom du med denna lösning slipper göra markeringen på varje faktura. 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-14
10:01
Hej @Kimpan
Du kan gå efter Carinas förslag ovan och använda konto 2893 i ett AB.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-01-14
09:13
Det som ska bokföras är först årets resultat för år 1 och det bokförs som en sista verifikation på år 1. Föregående års resultat tillsammans med omföring av kapitalkonton bokförs per den första år 2 enligt ovan.
Jag tolkar det däremot som att du har gjort omföring av kapitalkonton i slutet på år 1 istället, denna verifikationen tänker jag att du får korrigera eftersom detta inte ska göras fören år 2. Som jag förstår det från din bokning av årets resultat så har företaget gått med vinst, i mitt exempel ovan har firman gått med vinst och det innebär att konto 2019 ska debiteras när du gör omföringen.
/My
... Visa mer
2021-01-14
08:44
2 Gillar
@HAQ__1
Det stämmer! 🙂
Obetalda kund- och leverantörsfakturor du har i programmet under Försäljning - Kundfakturor och Inköp - Leverantörsfakturor bokas upp när du öppnar din sista momsredovisning för året. Du kan även göra det manuellt genom att gå till Inställningar - Räkenskapsår och klicka på Boka upp kundfordringar och leverantörsskulder.
/My
... Visa mer
2021-01-13
16:46
Hejsan!
Jag vill se till att jag förstått det hela rätt. 🙂
Vi har en tråd som påminner lite om det du är med som heter Balansräkningens tillgångs- och skuldsida stämmer inte för fg år. Där är det en differens på en krona mellan balansräkningens tillgångs och skuldsida i årsredovisningen. Men om jag förstår det rätt så använder du deklaration/årsredovisningsmodulen till eEkonomi och din differens uppstår i deklarationen och SRU-filen? Jag tolkar det också som att beloppen skiljer sig från årsredovisningen och deklarationen och att denna differens inte uppstår när du gör bokslutet/årsredovisningen?
Återkom gärna så kikar vi närmre på det!
/My
... Visa mer
2021-01-13
13:45
1Gilla
Hej Ebba, Det låter korrekt, du kan gå efter mitt exempel ovan där firman gick med vinst. Detta är något du bokför på per den första år 2, i mitt exempel gör jag en bokning av föregående års vinst i debet och tömmer mina konton för egna insättningar och uttag för att bokföra mellanskillnaden på kontot 2010 - Eget kapital i kredit. /My
... Visa mer
2021-01-13
11:51
Hej Gunnar,
Det går att lösa ändå eftersom programmet känner av att beloppet som återstår att bokföra är positivt och en inbetalning i slutändan, för om jag förstår dig rätt så har du fått in hela beloppet som en gemensam bankhändelse? 🙂
Om så är fallet så kan du matcha alla inköp mot kvitton som vanligt (detta kändes det som att du hade koll på hur du gjorde, återkom annars), när du matchat alla kostnader bör du ha ett belopp kvar att stämma av som är positivt, alltså det belopp som krediteringen bestod av. Då klickar du på Ny bokföringshändelse och kommer kunna välja Övrig insättning - Egen kontering.
Känns något oklart eller om jag missuppfattat så får du gärna höra av dig igen.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-01-13
10:58
Hej,
Det är inte en bankhändelse detta ska bokföras som eftersom det inte ska innefatta ditt bankkonto, det kommer inte heller bokföras något på 1510 i detta steget. Jag rekommenderar dig att kika på vår forumtråd Bokföra upplupna kostnader och förutbetalda intäkter som kan hjälpa dig en bra bit på vägen, där finns information och länkar till vad detta innebär och exempel på hur detta ska bokföras exakt. Det du beskriver är en upplupen intäkt.
Det som efterfrågas i trådskaparens fråga är något annat, hantering av obetalda fakturor vid årsskiftet när man använder kontantmetoden och det är detta @AnnicaL beskriver i sin första kommentar ovan. I vårt inlägg Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet kan du läsa mer om hur detta fungerar och även hanteringen i eEkonomi som jag ser att du använder. 🙂
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-01-13
10:40
1Gilla
Såg att det hade blivit fel, har uppdaterat länken så den ska fungera nu. 🙂 /My
... Visa mer
2021-01-12
09:00
1Gilla
Hej igen Jimmy och god fortsättning! 🙂
Nu har jag mer information att ge dig och det beror precis som vi var inne på tidigare vilket inköpspris artikeln hade när den fakturerades. Tanken med att kunna ändra manuellt är att du ska kunna uppdatera priset om en leverantör har ändrat sina priser. Låt säga att du köper en vara för 1000 kr från din leverantör och du säljer varan vid det tillfället, då kommer försäljningsstatistiken utgå från det inköpspriset. Sedan ändrar din leverantör inköpspris till 900 kr, du behöver då uppdatera priset på artikeln manuellt för att få rätt pris framåt men däremot uppdateras inte inköpspriset på försäljningsstatistiken retroaktivt eftersom priset va 1 000 kr vid försäljningstillfället. Med andra ord kommer rapporten uppdateras när du fakturerat den aktuella artikeln igen men innan dess så visas inköpspriset som var registrerat vid försäljningen.
/My
... Visa mer
2021-01-11
14:13
1Gilla
Hej Sofi,
Jag tänkte tipsa om Skatteverkets inlägg om Varulager, där beskriver dem väldigt bra hur du ska gå till väga och vilka regler som gäller. Som dem beskriver så finns det två regler vid värdering av lager och om du kollar under fliken Huvudregel får du en förklaring på hur du gör enligt denna regel om du har egentillverkade varor.
Vi börjar här och funderar du på något annat får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-11
13:15
Hej Lena,
När programmet gör en avstämning för noten Checkräkningskredit och jämför den med balansräkningens mapp Checkräkningskredit. Om du går till Start - Balansräkningsmall - kolla under mappen Checkräkningskredit så ser du vilket konto som är kopplat, det är detta saldo som stäms av och kontrolleras så det är samma saldo i balansräkningens mapp som i noten i årsredovisningen. Eftersom det går att genomföra en del ändringar själv så är det svårt att ge dig en exakt lösning eller säga vad som går snett, men du är varmt välkommen att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon. Då kan vi kika på det tillsammans med dig i ditt program och bokslut.
/My
... Visa mer
2021-01-11
10:30
Hejsan!
Det låter väldigt märkligt, det ska inte hända och såklart ska vi kika på detta med dig. Du kommer få ett mejl inom kort så ska du få komma i kontakt med oss på supporten.
/My
... Visa mer
2021-01-11
09:06
Thats why we are here, no problem at all. 🙂
You wont have to use the account 7973 in the voucher for the payment from your insurance company, that account and the loss will be booked in the voucher that will be automaticly made when you do the intructions from utrangera anläggningstillgång.
/My
... Visa mer
2021-01-08
17:32
Den informationen hittar du i vårt foruminlägg Bokföra insättning av aktiekapital. 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-08
16:21
Hej Thomas,
När det gäller programfrågor om Visma Enskild Firma så är du välkommen att kontakta vår support för hjälp. 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-08
16:17
1Gilla
Ja men det låter ju kanon, då löser det sig. 🙂
Det är samma sak gällande aktiekapitalet, har pengarna förts in före er bolagsstart så bokför du händelsen på företagets startdatum.
/My
... Visa mer
2021-01-08
16:09
Det som ligger under Fakturor och kvitton i iZettle antar jag är dem underlag du gett dina kunder för försäljningen. De kvitton du ger dina kunder går bra att spara digitalt i iZettle, i vår artikel Digital bokföring vs. papper under Det här säger lagen kan du läsa mer om vad som gäller. 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-08
16:09
Hej!
Detta fastställs av Skatteverket och det är deras information du ska rätta dig efter, det innebär alltså att skiktgränsen år 2021 är 537 200 kr.
/My
... Visa mer
2021-01-08
15:59
Hejsan!
När en faktura matchas automatiskt går programmet efter 3 kriterier:
1. OCR (finns inget OCR så tittar vi inte på referens, förutom när det gäller inbetalning på kundfaktura, då räcker det att det finns referens)
2. Belopp
3. Datum (+/- 5 dagar från förfallodatumet)
Jag tänker därmed att det inte är helt omöjligt för programmet att automatiskt ha matchat betalningen mot kundfakturan men om du kikar på ett exempel där det matchas automatiskt, är matchningen fel då? Tillhör inte bankhändelsen den fakturan som programmet matchat med?
/My
... Visa mer
2021-01-08
14:25
Hej Alexander,
Det är inte helt ovanligt att utgifter och kostnader för ett företag dyker upp innan bolagsstart och dessa utgifter får du ta upp i företaget sålänge dem har ett tydligt samband till företagets verksamhet. Detta bokförs på räkenskapsårets första dag och eftersom det gäller ett AB så får du göra avdrag för moms från och med dagen då bolaget är registrerad hos Bolagsverket, men som sagt så ska du tydligt kunna påvisa att kostnaden och momsen är kopplat till verksamheten.
Det jag funderar på är däremot ert bolagsstarts-datum och startdatum för ert räkenskapsår, dessa är olika vilket jag reagerade på. Jag läser på Bolagsverket sida Räkenskapsår för aktiebolag och får då fram informationen att "Vid registreringen får du välja vilken räkenskapsperiod företaget ska ha. Men eftersom räkenskapsåret börjar samma dag som företaget registreras kommer startdatumet inte att stämma det första året.". Räkenskapsårets första dag tänker jag bör vara samma datum som bolaget startade och registrerades.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-08
14:03
Hej Cecilia! Du verkar ha gjort helt rätt från början, personnummer fylls i i fältet Organisationsnummer men har typen Privatperson i Visma Advisor och när du startar Visma Skatt & Bokslut Pro (Årsavslut) för kunden får du fylla i ett räkenskapsår vilket du också verkar gjort. Så långt är allt korrekt. Det jag misstänker fattas och gör att Årsavslut är låst är att perioden inte startats, lägger in en bild nedan.
När du klickat på Starta period ska du komma åt Årsredovisning och i med detta alla deklarationsblanketter m.m. Jag tänker att vi börjar här, skulle det fortfarande inte fungera så får du gärna återkomma. Har du i det fallet en bild på hur det ser ut hos dig skulle det också hjälpa. 🙂 Ha en trevlig helg! /My
... Visa mer
2021-01-08
12:13
Hej Ebba!
Årets resultat ska bokföras per den sista dagen av ditt räkenskapsår, bokföring av föregående års resultat samt omföring av konton för eget kapital ska bokföras per den första nästkommande räkenskapsår. I våra trådar Bokföra årets resultat, Bokföra föregående års resultat och Omföring av konton för eget kapital kan du läsa mer om hur själva bokningen görs och jag tror dem kommer hjälpa dig på vägen.
Ha en fin fredag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-08
11:26
Hej igen Fredrik!
Jag ser via din e-posadress att du är upplagd som anställd i tjänsten och det är inte helt lätt att hjälpa dig via forumet. Börja med att ta kontakt med din arbetsgivare/löneadministratör så är hen varmt välkommen att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon, då kan vi kika på det tillsammans i deras program Visma Lön och i Visma Lön Anställd för att se vad som skett med din inloggning.
Ha en fin helg!
/My
... Visa mer
2021-01-08
11:16
Hej igen Pierre,
Jag funderar lite på hur du menar här. Vid inköp till företaget från privatperson registreras ingen ingående moms eftersom privatpersonen inte är momsregistrerad men vid försäljning inrikes så bokför du på samma sätt oavsett om man säljer till företag eller privatpersoner, lika så gällande momshanteringen. Därför så funderar jag nu på om det verkligen är riktigt att denna försäljning är momsfri? Om det ska dras moms på försäljningen beror på vad som gällde vid inköpet, på Skatteverkets sida om Bilar och moms kan du läsa mer om vad som ska gälla för dig.
Oavsett så ska du följa alla 3 steg i länken ovan, detta för att försäljningen som registreras i steg 2 justerar försäljningen som registrerat i steg 1 och risken finns att det missas om du hoppar över ett steg. Ska försäljningen vara momsfri så registrerar du helt enkelt ingen moms i första steget utan registrerar hela försäljningen på försäljningskontot. Jag tänkte också på att det var en kontant försäljning, normalt så bokförs kontanta inköp och försäljningar på konto 1910 - Kassakonto.
Återkom om något känns oklart! 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-07
14:50
1Gilla
Hej igen!
Ja, jag är ju helt med på tankegången och det finns ju faktiskt inget rätt eller fel här egentligen, så länge man är konsekvent i det arbetssätt man väljer. 🙂 Men precis som du skriver och som vi var inne på tidigare @Maxboj så kan du bokföra lönen det datum lönen betalas ut, på så sätt följer du övriga bokningar enligt kontantmetoden.
/My
... Visa mer
2021-01-07
14:31
Hej Fredrik,
Vi har under eftermiddagen haft problem med att komma åt Visma Lön Anställd och detta ska nu vara löst. Hur ser det ut hos dig?
Kvarstår problemet så får du gärna återkomma!
/My
... Visa mer
2021-01-07
14:20
1Gilla
Hej Maria, Det är ju faktiskt bra i detta fallet, då kan du starta om ditt eEkonomi så får du rätt på allt från början. I vårt skrivna hjälpavsnitt Omstart av företag finns instruktioner på hur du går till väga. /My
... Visa mer
2021-01-07
14:18
Hejsan!
Eftersom du använder Visma eEkonomi så finns det vissa steg du kan följa för att få rätt på det, det finns även vissa automatiska funktioner som underlättar hanteringen betydligt. I vårt skrivna hjälpavsnitt Bokföra försäljning av anläggningstillgång så följer du stegen under rubriken Bokföra försäljning med manuell verifikation eftersom ingen faktura skrivits.
Vi börjar här tänker jag, skulle något känns minsta oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-07
14:00
Du har helt rätt, jag ber om ursäkt. Jag ska ta med mig vårt skrivna hjälpavsnitt och se om detta går att förtydliga även där.
Jag har gått igenom detta en vända till och du ska göra precis så som skatteverket beskriver. I fält 4.21 Pensionskostnader är det företagets pensionskostnader utan den särskilda skatten, dvs saldot på konto 7412 i ditt fall. Om jag förstått dina siffror rätt är det belopp 110 000 som ska fyllas i. I fältet Underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader är det samma belopp som fylls i, dvs underlaget som ligger till grund för den framräknade särskilda löneskatten. Fick även hjälp av Skatteverkets sida Vad ingår i underlaget för SLP?.
/My
... Visa mer
2021-01-07
13:29
1Gilla
Hejsan!
Till att börja med tänker jag att vår film Arbeta med iZettle och Visma eEkonomi samt vårt skrivna hjälpavsnitt om iZettle kan vara en bra vägledning på hur integrationen fungerar mer exakt.
Jag förstår också din tanke angående kontantmetoden eftersom integrationen till iZettle frångår denna då försäljningen bokförs enligt faktureringsmetoden. Jag hittade forumtråden IZettle integration - kontantmetoden där detta diskuteras och där det förklaras vad skillnaden är och vad som kan vara bra att tänka på. Det är alltså inte säkert att du behöver byta bokföringsmetod men jag kan ändå tycka att det kan vara bra att dubbelkolla med Skatteverket vad som gäller eftersom att momsen redovisas i samband med försäljningen om du har en integration.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-01-07
12:00
Hej! 🙂
Detta ska gå med C5H2-kuver vilket verkar vara det du använder dig utav. Det jag funderade på var om fakturan du testat med var en bokförd/sparad och skapad faktura? Var fakturan fortfarande preliminär och inte skapad än så passar inte utskriften i kurvertet. Frågan är alltså om fakturan du försöker lägga i kuvertet är en faktura som finns upplagd under Försäljning - Kundfakturor - Obetalda kundfakturor eller om det är en faktura som ligger i utkast?
/My
... Visa mer
2021-01-05
13:22
Hej Marie,
Jag hittar ingen exakt information/ text om detta men jag gör precis samma tolkning som dig utifrån vad SKV har angett i artikeln Moms och bokföring vid avslutad verksamhet.
/My
... Visa mer
2021-01-05
13:12
1Gilla
Hej Karin!
Va härligt att höra att du uppskattar forumet!! 😄
Du har fått svar av mig i den andra tråden Bokförd på fel datum där du skrev samma fråga, tyckte den passade bra där så vi har all information samlad om någon skulle behöva samma hjälp. 🙂
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-01-05
12:58
Kön anger du under Försäljning - Medlemmar, fliken Grunduppgifter. Min tanke är att du antingen testar att ta fram utskriften igen och där det urvalet görs på män + kvinnor tar du istället alla. Eller så kan du testa att lägga till kön i medlemsregistret på de nya medlemmarna och se om dem efter det dyker upp i medlemslistan du ska skriva ut.
Skulle inte detta vara problemet så är det lättare om du kontaktar oss på supporten via chatt eller telefon, då kan vi kika på det tillsammans i ditt program. 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-04
18:43
1Gilla
Ja det var ju inte meningen, visste inte om du hade sett hjälpavsnittet och tycker det är till mycket bra hjälp och förtydligar vad som ska göras.
När det gäller första uppgiften och fältet 4.21 Pensionskostnader (som ingår i p. 3.8). så återskapade jag det hos mig och då ska konto 7412 och konto 7533 ingå här. Kolla på värdet under Bokföringsvärden - Resultaträkning - Personalkostnader så får du också exakta siffror.
I fältet Underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader är det den särskilda löneskatten som ska redovisas, alltså det du bokfört och räknat fram som särskild löneskatt på pensionskostnaden. I ditt fall har du bokfört 2426 i särskild löneskatt i 11 månader. /My
... Visa mer
2021-01-04
18:30
1Gilla
Detsamma!
Ja men det kan jag förstå. Jag hade en konversation i en liknande tråd idag faktiskt och svaret är nej, du måste inte göra denna periodisering eftersom den infaller under 5000-regeln. I tråden Förenklingsregeln vs skatten kan du läsa mer exakt vad det innebär, känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-04
18:14
Hej!
Jag försökte återskapa detta hos mig men kan få fram alla rapporter utan felmeddelanden, det borde om inte annat lösas efter ett par minuter eller efter du rensat cacheminnet.
Kvarstår problemet? Gäller det isåfall alla rapporter du försöker skapa?
Återkom gärna så ska vi fortsätta felsöka!
/My
... Visa mer
2021-01-04
18:10
Hej Karin!
Jag testade detta hos mig och hamnade i samma situation. "Felet" jag gjorde hos mig var att jag skapade en medlem som jag inte satte kön på, när jag valde utskriften Medlemslista - tog Alla medlemmar och klickade mig vidare till nästa sida så var urvalet vid Kön: Man + Kvinnor valt. Eftersom jag inte valt kön på den nya medlemmen jag lagt upp så kom inte den nya medlemmen med fören jag bytte urvalet vid fältet Kön eller satte satte ett kön på medlemmen.
Kanske blev det samma hos dig? Om inte annat så skulle det kunna finnas liknande gropar som gör att vissa urval valt bort att visa medlemmarna. Skulle problemet kvarstå utan att du vet varför får du gärna kontakta oss via chatt eller telefon, på så vis kan vi kika på det tillsammans i ditt program och få en bättre överblick.
Ha en fin kväll!
/My
... Visa mer
2021-01-04
18:02
Hej!
Det stämmer att programmet inte fyller i dessa övriga uppgifter och skatter automatiskt.
Vi börjar med den första uppgiften under Skattemässiga justeringar - Övriga uppgifter så är anges de pensionskostnader som ingår i företagets personalkostnader i fältet 4.21 Pensionskostnader (som ingår i p. 3.8). Du kan se dessa kostnader under Bokföringsvärden - Resultaträkning, rubriken Personalkostnader.
Andra uppgiften under Övriga skatter i fältet Underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader så redovisas den Särskilda löneskatten på pensionskostnader (SLP) som uppstått under räkenskapsåret. Det är premiebeloppet som ska anges i fältet.
Exempel på kostnader som du betalar SLP på är pensionsförmåner för anställd vid avsättning till pensionsstiftelser eller köp av pensionsförsäkringar. För att beräkna underlaget kan du läsa mer på Skatteverkets Skatteregler för aktie- och handelsbolag SKV 294.
Via de två första länkarna ovan så kommer du till våra skrivna hjälpavsnitt om deklarationen, i varje hjälpavsnitt finns fältförklaringar som förklara mer exakt vad som ska fyllas i varje fält. Eftersom inte alla uppgifter fylls i automatiskt så tänker jag att detta kan vara till hjälp för dig på vägen förhoppningsvis. 🙂
Ha en fin kväll!
/My
... Visa mer
2021-01-04
15:46
Hejsan!
Bokföringen av lönen sker det datum lönen betalas ut, du kan gå efter exemplet ovan. Om du däremot har föregående månad som löneperiod (lönen som tjänas in en månad betalas ut månaden därpå) så kan du vid ett räkenskapsår slut bokföra intjänad lön som en upplupen kostnad för att få med kostnaden i bokslutet. I vårt foruminlägg Bokföra upplupna löner och sociala avgifter finns information om hur du går till väga.
/My
... Visa mer
2021-01-04
15:24
Okay, I understand. Then I think you should ad them to your inventory-list so i will start explaning how to do that. 🙂
You register them under Accounting - Fixed assets - New fixed asset. You do this for all of the inventories you have and since you have already started depreciating the inventory you must enter the remaining values. I recommend our written help section Lägg till ny anläggningstillgång which describes what is to be filled in each field and what the field means more precisely. The program will then help you with the up coming depreciating and the amounts. Follow the intructions from utrangera anläggningstillgång for the stolen inventory when it is added in the list. As for the payment from the insurance company you can look at my example here, beacuse i dont know the whole story or what tje inventory was I cant be more precise.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
X
6320 - Självrisk för skada/ deductible for damage
X
1220 - Inventarier och verktyg/ inventory and tools
X
/My
... Visa mer
2021-01-04
13:38
Hej Marie,
Vad jag kan se så har du en enskild firma. Den dag du slutar med din verksamhet upphör din skyldighet att bokföra och den sista transaktionen i bokföringen är när kvarvarande tillgångar och skulder förs över till dig privat genom ett så kallat uttag. Jag var inne och kikade på Skatteverkets sida som hade väldigt bra beskrivningar på vad du behöver göra när din firma avslutas, kika gärna på sidorna Avsluta enskild näringsverksamhet och Moms och bokföring vid avslutad verksamhet. Via länken Avsluta enskild näringsverksamhet så får du beskrivet hur du ska avregistrera dig för moms, i detta avsnitt får du även beskrivet hur och när din sista momsdeklaration ska lämnas.
Känns något oklart så får du gärna återkomma, så ska jag försöka hjälpa dig vidare! 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-04
12:12
@Fd medlem
Det är korrekt konto att använda.
@ollenillson
Det utgående saldot visar att det har bokförts på konto 7631 tidigare, är denna bokningen felaktig eller varför ska saldot nollas? Är bokningen på kontot felaktig kan du korrigera det genom att vända ursprungsverifikationens bokning, du använder alltså samma konton men du lägger dem tvärtom i debet/kredit.
/My
... Visa mer
2021-01-04
11:39
1Gilla
Hej Maria!
När du ångrar en faktura i eEkonomi så skapas automatiskt en kreditfaktura som kvittas mot debetfakturan, det innebär att kreditfakturan som skapas tar upp nästa fakturanummer som är på tur och löpnumret fortsätter från det. Det går inte att ta bort en faktura helt tyvärr men självklart ska vi kika på en lösning som passar dig.
Har du inte bokfört/fakturerat mer i Visma eEkonomi efter detta eller vad menar du mer exakt när du skriver pausat? Man kan nämligen starta om sitt eEkonomi och börja om, men det är kanske inget jag rekommenderar om du har fortsatt att bokföra mycket annat i programmet under tiden. Du kan väl återkomma med information om hur du har arbetat fortsatt så ska vi se över det. 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-04
11:07
@Fd medlem
Jag skapar ett ärende på detta och mejlar dig så får vi på supporten slå dig en signal när det passar. Det är som sagt svårt att se varför det inte fungerar som det ska hos dig härifrån och därför är det lättare med en direktkontakt så vi kan kika på det tillsammans i ditt eEkonomi.
/My
... Visa mer
2021-01-04
10:39
Hej!
Jag testade detta hos mig och kan ange åäö som accepteras både när jag lämnar fältet för att skriva i ett annat fält och när jag sparat mallen, jag testade webbläsarna Chrome och Edge. Det är precis som du skriver märkligt att du kan ange bokstäverna i mallen för 2019 och inte i den för 2020 men testa gärna i en annan webbläsare, alternativt testa att rensa cacheminnet i den befintliga webbläsaren. Skulle det fortfarande inte fungera så får du gärna återkomma. 🙂 Då behöver jag mer information om webbläsaren du använder samt dess version. Även om det är ett specifik fält du testat i eller om det påverkar alla fält i mallen.
/My
... Visa mer
2021-01-04
10:15
Hej Pontus,
Detta skulle du kunna bokföra som en upplupen intäkt tänker jag, eftersom intäkten tillhör innevarande räkenskapsår men som betalas av kund först kommande bokföringsår. I vår forumtråd Bokföra upplupna kostnader och förutbetalda intäkter kan du se hur detta ska hanteras och bokföras mer exakt.
Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-04
10:03
1Gilla
Ja, 5000-regeln innebär att varje faktura ska bedömas var för sig, dvs understiger ett fakturabelopp 5 000 kr behöver man inte periodisera utgiften. 🙂
Däremot finns det även något som heter väsentlighetsprincipen som innebär att utgifter/inkomster som inte är väsentliga var för sig kan uppnå ett belopp som totalt är väsentligt, det är väsentligt om det tillsammans ger en annan bild av företaget. Har du alltså många mindre poster som var för sig understiger ett fakturabelopp på 5 000 kr kan dessa tillsammans vara ett väsentligt belopp, det innebär isåfall att varje belopp ska periodiseras.
/My
... Visa mer
2020-12-30
13:39
Det stämmer, jag testade även detta hos mig och rapporten för försäljningsstatistiken utgår från fakturerad försäljning av artikeln kan man säga. Jag har skapat ett ärende på detta för jag kan förstå att du vill kunna få fram rapporten korrekt även om ändringen är manuell, jag kommer återkoppla till dig i tråden så fort jag vet mer vad som gäller.
Under tiden får du ha en fin dag och god fortsättning! 🙂
/My
... Visa mer
2020-12-30
13:24
1Gilla
Hejsan!
Du är inne på rätt spår. 5000- regeln är den förenklingsregeln som återfinns i K2 punkt 2.4. Den är frivillig och anger att ett företag inte behöver periodisera inkomster och andra utgifter än för personal, vanligen kund- och leverantörsfakturor, som var för sig understiger 5 000 kronor. Periodiserar du inte utan kostnadsför utgiften på år 2020 påverkar det också resultatet för år 2020 istället.
Ha en fin dag och god fortsättning!
/My
... Visa mer
2020-12-30
13:15
Hejsan,
Vill se till att jag förstår dig rätt. Du har ändrat inköpspriset på flera av dina artiklar, sedan tagit ut rapporten Försäljningsstatistik. Detta har du sedan justerat på varje artikel under Försäljning - Artiklar men när du tar ut rapporten för Försäljningsstatistik igen så förändras inte kolumnen för Inköpspris utefter det du angett manuellt på artikeln?
Du får gärna bekräfta eller återkomma att jag förstått det rätt så ska jag kika närmre på vad som kan gått snett! 🙂
Ha en fin dag och god fortsättning!
/My
... Visa mer
2020-12-30
12:58
Hi Armen,
You dont have to ad it to your inventory-list now if you dont want to, you can do this manually aswell but we can do a sulution for both ways so you can deside what is best for you.
First, I need to know how your inventory and equipment has been booked so far? Have you made any depreciation of them?
Come back with information about what the accounting looks like so far and we will help you further.
Have ha nice day! 🙂
/My
... Visa mer
2020-12-30
12:58
Hej Eva,
Frågan är egentligen hur långt bak fakturan ligger och i vilken period den skapades, tänker att du kanske kan låsa upp perioden så du kan skapa journalen så det bokförs i rätt period om bokföringsperioden låst av misstag. Om inte så kommer fakturan journalföras tillsammans med efterkommande fakturor, det innebär att felet rättas den befintliga perioden istället. Är perioden låst går det inte att genomföra ändringar i den helt enkelt, i vårt skrivna hjälpavsnitt När kan jag låsa upp en låst period/år? finns instruktioner på hur du går tillväga för att låsa upp och hur du eventuellt ska göra utifrån när fakturan skapades.
Ha en fin dag och god fortsättning! 🙂
/My
... Visa mer
2020-12-30
12:41
Hej Marie,
1. Jag kan tyvärr inte hitta någon information om detta som gör att jag kan ge dig ett direkt svar, men jag förstår ju din tanke. Jag tycker att det kan vara bra att ställa frågan till Skatteverket direkt, så får du ett ordentligt svar.
2. På verksamt.se så hittade jag artikeln Avsluta enskild näringsverksamhet som beskriver hur det egna uttaget ska hanteras och beskattas i din enskilda firma. Jag tolkar det som att du ska ta över dina verksamhetstillgångar privat istället för att sälja dem? Om så är fallet har vi också vårt foruminlägg Bokföra eget uttag av varor i enskild firma och handelsbolag som ger dig konteringsförslag till din bokföring. Jag tror och hoppas det kommer hjälpa dig på vägen! 🙂
God fortsättning!
/My
... Visa mer
2020-12-30
10:28
Hejsan!
Jag ser att samarbetet mellan ditt eEkonomi och din revisors kundnummer har upprättats men att din revisors inloggning inte riktigt har rätt behörigheter hos dig. Självklart kan vi hjälpa till med detta men det bästa är om din revisor kan kontakta oss via telefon eller chatt för att se exakt hur ni vill att det ska se ut, det finns vissa uppgifter jag behöver som jag inte vill ta via forumet. 🙂
Ha en fin dag och god fortsättning!
/My
... Visa mer
2020-12-30
09:47
Hej Linus!
Jag ser att din bankkoppling startade nu i december och vad jag kan se så har bankhändelserna kommit in som de ska, dessa importeras automatiskt under Kassa och bankhändelser så långt ser det rätt ut. Vad det gäller automatiskt sändning av leverantörsfakturorna till banken så finns det två inställningar du kan ha. Antingen så kan du Signera betalning direkt i Visma eEkonomi Smart med tvåstegsverifiering, det innebär att du skickar leverantörsfakturor som registrerats i Visma eEkonomi Smart till banken för betalning och signerar betalningsfilen direkt i programmet, du behöver inte logga in på internetbanken för att göra betalningen. Eller så har du inställningen Signera betalningar i din internetbank, det innebär att leverantörsfakturan du skapar i programmet skickas direkt till din internetbank och du får logga in i internetbanken för att genomföra/godkänna betalningen. Via länkarna kan du se mer exakt hur du går till väga.
När en betalning dragits för fakturan så kommer denna bankhändelse in automatiskt till Kassa och bankhändelser, där kan du matcha och bokföra betalningen till rätt faktura. Mer information om hur detta går till finns i vårt skrivna hjälpavsnitt Matcha bankhändelser med bokföringshändelser
När du skriver att du klickat i att den ska betalas, har du gått via Åtgärder - Registrera betalning då? För det är ett sätt att bokföra betalningen, det är alltså inte ett sätt att skicka fakturan eller betala den från din banks håll utan ett sätt att bokföra fakturan som betald i programmet.
Har inte leverantörsfakturorna skickats och du kontrollerat dina inställningar via länkarna så ska vi självklart kika på det närmre. Men då är det lättare att du kontaktar oss på supporten via chatt eller telefon, på så sätt kan vi se över det tillsammans direkt i ditt eEkonomi.
God fortsättning! 🙂
/My
... Visa mer
2020-12-30
08:58
1Gilla
Hej Frida!
Ja det är lätt hänt, man gör ju bara detta en gång per år. Omföringen görs den 1/1 år två och en rekommendation är att göra det i samband med att du bokför föregående års resultat, i vårt foruminlägg Omföring av konton för eget kapital kan du läsa mer.
Ha en fin dag och god fortsättning! 🙂
/My
... Visa mer
2020-12-21
16:13
1Gilla
Ber om ursäkt, det gick lite fort märker jag. Jag tar det en vända till så ska det nog gå bättre. 🙂
Du ska matcha det med fordringskontot du valde att bokföra fordringen för din dagskassa mot. Nedan har jag ett exempel som visar en fordring på 100 kr som står för betalningen kund gjort via Resurs bank, eftersom dem tar en avgift så ligger bankhändelsen att matcha på 75 kr. Jag börjar med att klicka på Matcha - välj Övrig insättning - Egen kontering och på bilden nedan ser du hur jag konterat.
Hör av dig om något känns oklart!
/My
... Visa mer
2020-12-21
13:44
Hej Peter!
Om vi börjar med din första fråga angående swish-betalningarna så kan du bokföra alla swishbetalningar från samma dag i en gemensam verifikation om du vill, förstår att det kan bli en del verifikationer annars. Gällande din andra fråga så kikade jag på din bild på tänkt bokföring av kortförsäljningen och det ser helt korrekt ut.
Ha en fortsatt fin måndag! 🙂
/My
... Visa mer
2020-12-21
13:39
Hejsan Lars,
Du ska kunna ta bort eller makulera en manuell verifikation så länge den inte ingår i en låst period, i vårt skrivna hjälpavsnitt Makulera eller ta bort en preliminär verifikation står mer exakt vad som gäller. Bland annat kan du inte makulera en verifikation som är bokförd mot ett 19-konto eftersom bokföring mot kassa/bankkonton är tänkt att stämmas av via eEkonomis Kassa och bankhändelser i vänstermenyn och inte via en manuell bokning, lika så sker rättningar därifrån. Har verifikationen skapats automatiskt via någon av programmets funktioner, till exempel kundfakturor eller momsdeklarationer så sker även rättning från samma ställe där verifikationen skapades och rättas inte manuellt.
Om det känns oklart så får du gärna återkomma med en bild på en specifik verifikation du vill makulera/ta bort så kan vi kika närmre på vad som gör att den stoppas. 🙂
/My
... Visa mer
2020-12-21
10:49
Hej!
Valet att bokföra mot ett annat konto än kassa/bankkonton finns i vår variant i Visma eEkonomi PRO. Vill du bokföra på ett annat konto och har en annan variant än PRO av eEkonomi samt kontantmetoden så får detta bokföras och korrigeras manuellt. Förslagsvis så bokför du på kassakontot via Åtgärder - Betalning på fakturan, detta för att slippa blanda in företagskontot. När det bokförts går du till verifikationen - Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation och boka om från konto 1910 till konto 2893.
Ha en bra dag! 🙂
/My
... Visa mer
2020-12-21
10:16
Hejsan,
Förslagsvis kan du bokföra avgiften på konto 6570 - Bankkostnader.
I eEkonomi så matchar du händelsen som du brukar mot dagskassan, eftersom det finns ett belopp kvar att stämma av kan du klicka dig vidare till Ny bokföringshändelse. Nu kan du matcha beloppet som finns kvar att stämma av mot rätt konto, välj bokföringshändelsen Övrigt uttag och inköpstypen Egen kontering och kontera mot konto 6570.
Du kan egentligen göra på båda sätten, som jag förstår det kommer ändå avgiften och därmed differensen alltid uppstå vid matchning, oavsett om det matchas mot din dagskassa eller mot en faktura. Men däremot kanske du vill särskilja de olika typerna av inbetalning för din statistiks skull och då kan det ju vara en bra idé att använda försäljning via fakturering vid denna typ av betalning istället.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-12-21
10:06
1Gilla
Hej Mira!
Mitt tips är att i första hand kontakta tobaksaffären som utställt kvittot, fråga om ett nytt kvitto med korrekta momsavdrag. Annars behöver du utgå från den information du har på kvittot idag.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-12-21
09:04
1Gilla
Hejsan Anna!
Detta ska inte vara några problem. Du gör detta under Kassa- och bankhändelser - Valutakontot - Ny utbetalning. När du skapar händelsen fyller du i beloppet i rätt valuta, och trycker sedan på Matcha. Matcha mot alternativet Överföring mellan egna bankkonton, och välj att pengarna förts över till företagskontot. Där får du också uppge vad beloppet var i SEK, så bokföringen blir korrekt. Du kan också göra tvärtom, att du gör en Ny inbetalning från företagskontot och matchar mot alternativet Överföring mellan egna bankkonton och väljer att pengarna förts över från valutakontot.
Skulle inte detta fungera så får du gärna kontakta oss på supporten via telefon eller chatt, då kan vi kika på det i ditt program tillsammans. 🙂
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-12-18
17:37
1Gilla
Upplupna löner och sociala avgifter är kostnader som tillhör nuvarande räkenskapsår men som du kommer att betala först nästa år. Dessa räknas som upplupna kostnader eller interimsskulder.
Vi rekommenderar att du först läser vårt användartips Bokföra upplupna kostnader och förutbetalda intäkter för att förstå grunderna om interimsskulder och interimsfordringar.
I detta inlägg visar vi hur du bokför just upplupna löner, sociala avgifter och semesterlöneskuld i ditt bokslut.
Bokföra upplupna lönekostnader
Hur du hanterar löner i bokslutet beror på företagets löneperiod:
Vid föregående månad som löneperiod (lönen betalas ut månaden efter att den tjänats in):
Du behöver bokföra intjänad lön som upplupen kostnad vid bokslut. Detta ser till att lönekostnaden kommer med i rätt räkenskapsår.
Vid innevarande månad som löneperiod (lönen betalas ut samma månad som den tjänas in):
Här behöver du inte bokföra upplupna lönekostnader. Däremot kan du behöva bokföra semesterlöneskulden.
Bokföringsexempel löneperiod föregående månad
Tänk dig ett företag som har föregående månad som löneperiod och avslutar räkenskapsåret i december. Företaget har löner på totalt 100 000 kr och gör en semesteravsättning på 12% för sina tjänstemän.
De anställdas decemberlöner tjänas in under december månad, men betalas ut först vid januaris lönekörning. För att få kostnaderna i rätt räkenskapsår behöver företaget i december 2025 skapa en verifikation som bokför:
Den upplupna lönen
Tillhörande arbetsgivaravgift
Semesteravsättning
Konto
Debet
Kredit
2911 - Löneskulder
100 000
7210 - Löner till tjänstemän
100 000
2941 - Upplupna lagstadgade sociala avgifter
31 420
7511 - Sociala avgifter för löner och ersättningar
31 420
2920 - Upplupna semesterlöner
12 000
7290 - Förändring semesterskuld
12 000
2941 - Beräknade upplupna sociala avgifter
3770
7519 - Sociala avgifter för semester- och löneskuld
3770
År 2026 vänder du verifikationen där du bokar bort den upplupna kostnaden.
Konto
Debet
Kredit
2911 - Löneskulder
100 000
7210 - Löner till tjänstemän
100 000
2941 - Upplupna lagstadgade sociala avgifter
31 420
7511 - Sociala avgifter för löner och ersättningar
31 420
2920 - Upplupna semesterlöner
12 000
7290 - Förändring semesterskuld
12 000
2941 - Beräknade upplupna sociala avgifter
3770
7519 - Sociala avgifter för semester- och löneskuld
3770
När lönen betalas ut i januari 2026 bokförs utbetalningen som en vanlig löneutbetalning.
Bokföringsexempel löneperiod innevarande månad
Företaget har vid räkenskapsårets slut en semesterskuld på 10 000 kronor.
Konto
Debet
Kredit
2920 - Upplupna semesterlöner
10 000
7290 - Förändring semesterskuld
10 000
2941 - Beräknade upplupna sociala avgifter
3142
7519 - Sociala avgifter för semester- och löneskuld
3142
För bättre överblick av företagets semesterskuld kan du göra en preliminär uppbokning av semesterskulden och beräkna arbetsgivaravgifterna i samband med varje lönekörning.
I Spiris får du automatiskt hjälp med uppbokning av semesterskuld och arbetsgivaravgifter. Läs hjälpavsnittet Uppbokning av semesterskuld.
... Visa mer
2020-12-18
11:55
Tack för återkoppling!
Eftersom beloppet som återbetalats är samma som ursprungsbetalning så tolkar jag det som att avgiften på 49 kr drogs på 124 kr, vilket innebär att du fått en betalning på 75 kr totalt. Nedan följer hur du bokför återbetalningen:
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto/ det konto inbetalningen gjordes till
75
6212 - Mobiltelefon
99,25
2641 - Ingående moms
24,75
6570 - Bankkostnader
49
Känns något oklart får du gärna återkomma. 🙂 Trevlig helg! /My
... Visa mer
2020-12-18
11:35
Hej Mats,
Det har skickats en faktura till din mejl, det är skickat till samma mejladress som du använder för att logga in i forumet. Jag har precis skickat en kopia till dig som jag hoppas når dig.
/My
... Visa mer
2020-12-17
14:43
Hejsan!
Såklart ska vi kunna lösa en bättre lösning för dig och mottagandet av fakturor. Eftersom din mejladress finns upplagd på flera kundnummer hos oss så vet jag inte vilket företag eller exakt produkt det gäller så för att komma vidare har jag skapat upp ett ärende på detta och kommer ta kontakt med dig via mejl för att rätt information ska läggas in på rätt kundnummer/ organisationsnummer.
När det gäller åtkomsten till forumet så är det jättebra att du skriver när det inte känns helt lätt. Vi ser forumet som en utav våra supportkanaler och har därför valt att lägga länken till vårt forum under rubriken Support vår hemsida men du når också forumet genom våra olika produkter, i till exempel programmet Visma Administration finns forumet länkat på Min sida. Jag vill också passa på att tipsa om vårt användartips Så använder du Visma Spcs forum som kan vara en bra början, jag tror och hoppas den kommer hjälpa dig en bra bit på vägen för att navigera i forumet. 🙂
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-12-17
11:28
Hej igen!
Ja momsen krediteras också vid en återbetalning. Du kanske kan återkomma med information om hur betalningen till din mobiloperatör bokfördes från början, alltså den betalningen som återbetalningen baseras på. Då kan jag lättare hjälpa dig med en mer exakt kontering om du vill. 🙂
/My
... Visa mer
2020-12-17
09:15
Hejsan!
Detta ska vi såklart försöka hjälpa dig att lösa!
1. Jag kikade lite på Skatteverkets hemsida som brukar ge bra information, hittade till sidan om Utbildning som jag tycker din fråga berör. Då fick jag följande svar och tolkar det som att avdrag för kursen är OK:
Du kan få avdrag för dina utgifter om utbildningen
har ett samband med den verksamhet som du redan bedriver och
den medför att din verksamhet har nytta av dina nya kunskaper.
Du får inte avdrag för en utbildning som utökar din verksamhet eller som är en förutsättning för att kunna starta en verksamhet.
2. Vi har vår populära tråd Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU som jag tror och hoppas kommer ge svar till dig på hur detta ska bokföras samt hur momsen hanteras. Skulle det kännas oklart så får du gärna återkomma i denna tråden så tar vi det en vända till. 🙂
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-12-16
15:25
Hej!
Tack för återkoppling!
1. Eftersom du har kontantmetoden så bokförs försäljning och eventuell moms på kundfakturor först vid betalningen och inte när fakturan utställs. Detta innebär att om kund betalar månad 1 och utbetalning från Skatteverket görs månad 2 så kommer momsen för kundens inbetalning med i momsrapporten på månad 1 och momsen för Skatteverkets del av fakturan på månad 2.
2. För att kunna hjälpa dig korrekt vill jag dubbelkolla att jag förstått det rätt innan.
- Har du ändrat momsrapporterna på Skatteverket så dessa momsredovisningar och momsdeklarationerna i eEkonomi har olika saldon?
- Har du bokfört en annan summa mot vad du betalat till SKV eller hur ser det ut på konto 2650 i eEkonomi?
Om jag gör ett enkelt exempel på en månads momsdeklaration där jag haft 2000 kr utgående moms (25%, ruta 10) och 1000 kr i ingående moms (ruta 48) så betyder det att jag ska betala 1000 kr till Skatteverket. När momsrapporten i eEkonomi bokförs krediteras konto 2650 - Redovisningskonto för moms med 1000 kr och detta ska bokas bort sen när betalning till skatteverket har gjorts. Detta innebär alltså att konto 2650 saldo bör stämma överens med de in/utbetalningar som görs/ ska göras till Skatteverket.
Men återkom gärna igen med lite mer information så kikar jag på det igen. 🙂
Ha en fin eftermiddag!
/My
... Visa mer
2020-12-16
14:27
Hej @Fd medlem
Får ber om ursäkt för ett senare svar av mig men behövde se över hanteringen med mina kollegor och vi kommer förtydliga detta i våra skriva hjälpavsnitt om att sälja anläggningstillgång via faktura och när du har kontantmetoden som bokföringsmetod.
Precis som du skriver så bokförs fakturan först vid betalning när kontantmetoden, önskas att justera denna verifikationen behöver du skapa en Ny verifikation under Bokföring - Verifikationer där du gör ombokningen från befintligt försäljningskonto till det nya, i vårt exempel används konto 3060 - Försäljning anläggningstillgång.
Känns något oklart får du gärna återkomma!
/My
... Visa mer
2020-12-16
13:55
Hej Kristina,
Återbetalningen bokförs på samma konton som utbetalningen bokfördes från början men beloppen ska vara tvärtom i debet/kredit, som vid en kreditering och har återbetalningen skett till din kassa så ska inbetalningen bokföras på 1910 - Kassakonto. Avgiften på 49 kr skulle du kunna bokföra på konto 6570 tänker jag.
Känns något oklart får du gärna återkomma!
/My
... Visa mer