2020-04-09
11:45
Jag tänker att det blir lättare för dig att lägga in totalbeloppet på 1930 direkt för att sedan stämma av konto för konto. Du behöver inta använda 1930 på flera rader, summera dem istället så får du en bra överblick. 🙂
Om jag har förstått det korrekt så låg fakturan på 298 kr totalt, detta finns bokfört på ditt företagskonto idag vilket är felaktigt. Beloppet du fått in på företagskontot är 148,13 vilket innebär att 149,87 är det belopp som ska kreditera 1930. Om detta är rätt tolkar kan du kontera enligt följande:
/My
... Visa mer
2020-04-09
10:01
Hej Karin,
Schablonavdrag bygger inte på dem verkliga kostnaderna utan är ett generellt belopp man räknat fram. Schablonavdrag kan göras när man till exempel inte vet det verkliga värdet. Tänker att inlägget om schablonbelopp hos bokföringslexikon.se kanske kan förklara en del.
Återkom om något känns oklart!
/My
... Visa mer
2020-04-09
09:41
1Gilla
Hejsan,
Eftersom det skapats en korrigeringsverifkation för verifikationen till leverantörsfakturan och inte en kreditfaktura ligger denna leverantörsfaktura fortfarande kvar som obetald, det blir alltså bara själva bokföringen som rättas. Mitt förslag är att du korrigerar den korrigeringsverifikation du skapat manuellt och istället rättar felet via leverantörsfakturan direkt. 1. Börja med att gå till Inköp - Leverantörer - Klicka på leverantören det skapats en felaktig faktura för - Redigera. Eftersom du har en aktiv bankkoppling där leverantörsfakturor skickas automatiskt till banken vill jag att du bockar i "Skicka inte leverantörsfakturor till banken" här tillfälligt. På så sätt skickas inte kreditfakturan du senare kommer skapa automatiskt iväg. 2. När du sparat inställningen på din leverantör skapar du en kreditfaktura till leverantören. Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura - Bocka i kreditfaktura. Lägg sedan in samma uppgifter som på din orginalfaktura, glöm inte fakturadatumet som också ska vara samma.
3. När denna är bokförd kan du klicka på kreditfakturan - Åtgärder - Kvitta. Välj den felaktiga leverantörsfakturan att kvitta mot - Bokför.
4. Nu kan du gå tillbaka till leverantören enligt steg 1 och bocka ur Autogiro igen. Skapade du inte en korrigering till korrigeringsverifikationen tidigare får du inte att glömma detta heller, så det inte blir en dubbel kreditering bokförd hos dig. Återkom om något är oklart! /My
Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 24-05-20
... Visa mer
2020-04-09
09:03
1Gilla
Hej Simon,
När du har ett samarbete med en byrå i eEkonomi och Ekonomiöversikten får du valet att importera SIE-fil om du har korrekt behörighet för det. Byrån som startade tjänsten kan logga in i ekonomiöversikten på företaget- gå till Inställningar - Behörigheter och ändra behörigheten till Full behörighet för Inställningar på användaren det gäller. Då kommer dem ha valet under Inställningar - Import - Importera SIE4-fil nästa gång man som kund loggar in efter ändringen.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-04-08
16:42
Hej Martina,
Jag tänker att du i Visma eEkonomi anger den försäljningssumma som bilen faktiskt såldes för, dvs 356 250 SEK. Detta ska registreras som en vinst på inventariet. Skulle vilja ha svar på ett par följdfrågor innan bara så ska vi säkert kunna hjälpa dig med en bra lösning i programmet också.
Det som avser betalningen till banken, har du ett bokfört lån för detta bokfört idag?
Hur är detta bokfört?
Gjordes det en överföring för skulden till banken?
Återkom gärna!
/My
... Visa mer
2020-04-08
15:07
Hej!
Jag skulle vilja veta hur det ser ut i bokföringsprogrammet, om det kanske är Visma eEkonomi ni använder. Oavsett, finns det en differens även där eller uppkom denna i Advisor Period och År?
/My
... Visa mer
2020-04-08
14:30
1Gilla
Hejsan Tim!
Har funderat på denna och bollat lite tillsammans med mina kollegor, kom fram till följande. Kör du kontantmetoden som bokföringsmetod så drar du momsen då betalning sker i februari 2020, momsen behöver du inte periodisera. Ingående moms i sin helhet gör du avdrag för i den period som du bokför leverantörsfakturan.
I bokslutet för 2019 får du boka upp en upplupen kostnad avseende de månader som gäller 2019. Du skulle till exempel kunna använda konto 2990 - Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter i kredit och debet 5250 - Hyra av datorer. Den upplupna kostnaden vänder du under 2020 och bokför då betalningen, kostnaden och momsen.
Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen!
/My
... Visa mer
2020-04-08
09:49
Hej Andre!
Din kontering ser korrekt ut, vi har däremot kanske en smidigare hantering för det i eEkonomi som jag ser att du använder, om du går direkt via Kassa och bankhändelser. Då slipper du manuell handpåläggning. Nu kan du göra som du beskrivit ovan och bokföra det manuellt eftersom fakturan är bokförd som betald redan men har du fler fall likt dessa kan du göra enligt nedan. Räntan kan du bokföra mot ett 83xx-konto, till exempel 8310 - Ränteintäkter från omsättningstillgångar.
Om du går till Kassa och bankhändelser - Ny bankhändelse - Lägg in det belopp du faktiskt fått in på ditt företagskonto samt datum för betalningen - Lägg till. Sedan trycker du på Matcha, väljer inbetalning från kundfaktura och fakturan det gäller. Ändra sedan betalt belopp till fakturans totalbelopp, 298 kr i ditt fall. Programmet känner då av att det är en del som återstår att bokföra, klicka därför på Ny bokföringshändelse. Registrera den som ett Övrigt uttag och Egen kontering. Du får sedan ange vilka konton du vill bokföra avgifterna på. När du gjort det klickar du på Bokför.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-04-08
09:35
Ja, det stämmer. Du behöver både balans- och resultaträkningen. På skatteverkets inlägg Hur du fyller i NE-bilagan har dem guider för hur detta ska göras, dessa kan säkert hjälpa dig tänker jag.
Förstår att det är oklart, speciellt om det är första gången men du vet vart vi finns. Hör av dig så ska vi försöka hjälpa dig!
/My
... Visa mer
2020-04-08
09:28
Hej @Fd medlem
Ovan kan du se bokföringsförslag på ombyggnationen du ska bokföra.
Som jag har förstått det som så registreras avskrivningar från första dagen, även om du inte slutbetalar inköpet från den dagen.
Vid köpet tänker jag att du redovisar hela beloppet på ett konto för inventarier och sen om allt inte är betalt skulle jag också redovisa på ett skuldkonto för avbetalning. Därefter räknar du fram avskrivningar på totalbeloppet enligt ovan. Hör av dig om något känns oklart! /My
... Visa mer
2020-04-07
14:30
Hejsan!
1. Återbetalningen bokför du på samma konto som för inbetalningen, men det blir då tvärtom i debet/kredit.
2. Om det går att ta ut ett underlag på återbetalningen från banken så kan man ha det som en bilaga. Däremot inte helt hundra på om detta är tvingande.
Hoppas detta hjälper dig på vägen!
/My
... Visa mer
2020-04-07
08:35
Hej Daniel,
Gamla versioner kan vi mejla ut till dig, jag mejlar ut 2018 års version som säkerhetskopian verkar vara från. Skulle du sedan stöta på patrull är du välkommen att kontakta vår support för Visma Enskild firma via telefon eller mejl. 🙂
/My
... Visa mer
2020-04-06
16:10
Hej!
Verifikationen för årets resultat skapas när du gör ett val i resultatplaneringen och uppdateras hela tiden om du gör ändringar som påverkar resultatet, tills det att du exporterat den. Så frågan är om verifikationen för årets resultat är överförd? I så fall kommer det bli en ändringsverifikation och en ny verifikation för årets resultat när resultatet ändras.
Bilden nedan visar valet som styr verifikationen.
Väljer du att avmarkera denna på vald så får du detta meddelandet.
Ångrar du detta val, bokför kostnaden som missats och sedan gör ett nytt val så kommer det nya resultatet att bokföras igen med korrekta belopp.
Känns något oklart? Bara hojta 🙂
/My
... Visa mer
2020-04-06
13:37
Hejsan!
Jag måste vara så pass ärlig och säga att detta går lite utanför mina kompetenser. Om jag kikar på lagen.nu, lag om handelsbolag och enkla bolag får jag däremot fram en del information gällande detta under Kap 2 Handelsbolag, Bolagets likvidation och upplösning.
Har vi andra duktiga användare som har närmre koll på vad som gäller får ni gärna flika in. 🙂
/My
... Visa mer
2020-04-06
13:11
Hejsan,
Jag ser att du använder programmet Visma eEkonomi och i vårt skrivna hjälpavsnitt Bokföring av dagskassa går vi igenom hur du kan hantera detta. På länken finns konteringsförslag, vi beskriver också hur det ska hanteras vid kontanta köp.
Är något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2020-04-06
11:51
Hej Johanna,
Ja, jag tänker att du borde kunna bokföra detta i din enskilda firma då det berör företaget. I forumtråden Bokföra kostnadsränta på skattekontot går vi igenom hur detta rent bokföringsmässigt går till. Du kan följa denna tråden också, med bokning likt den i inlägget fast konto 2012 istället för 1630 förutsatt att du bokför allt annat som berör skattekontot på 2012. Då du har en enskild firma används ditt privata skattekonto alltså även för företaget.
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2020-04-06
11:16
Hejsan,
Först och främst tycker jag du ska vända dig till skatteverket eftersom en inskickad deklaration faktiskt har blivit fel. Frågan är hur dem vill att detta ska korrigeras och om du ska ändra i deklarationen 2018 för rättelse eller ej.
När du vet hur detta ska rättas och hur du ska hantera detta i din deklaration 2019 är du välkommen att kontakta vår support för programmet Visma Enskild Firma. Mina kollegor kan hjälpa dig hantera detta rent programtekniskt.
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2020-04-06
10:27
Hej Carl,
Vi kommer kontakta dig via mejl för vidare kontakt angående problemet.
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2020-04-06
09:29
Hejsan,
Detta är ett fel vi har i Visma eEkonomi just nu. Eftersom jag inte vet vilken kund detta berör så kommer jag mejla dig så du slipper dela känsliga uppgifter här i forumet, när vi fått svar kommer vi kunna hjälpa dig att lösa detta.
/My
... Visa mer
2020-04-06
09:00
Hej Kristina,
Har Pyramid stöd för export av SIE4- fil så är går det bra att importera denna till Visma Administration. Skapa en fil per räkenskapsår som du vill importera till vårt program, det gör inget att senaste räkenskapsåret inte är klart än.
Återkom gärna om du stöter på funderingar! 🙂
/My
... Visa mer
2020-04-03
15:43
Jag förstår. Det finns ingen lösning just nu som är enbart för ekonomisk hjälp under corona men vi har på samlingssidan jag länkat till ovan samlat de olika möjligheterna till ekonomisk ersättning enligt förslag från regeringen. Dessa förslag och hur dem hanteras finner du under avsnittet Nya lagar & Regler på samlingsinlägget.
Hoppas detta kan hjälpa dig en bit på vägen!
/My
... Visa mer
2020-04-03
13:49
Hej!
Förstår verkligen att det uppkommer mycket frågor just nu, en bra fråga du ställer här också. Nu vet inte jag vad du vill ansöka om exakt men vi har skapat ett inlägg för Samlad information om corona för dig som företagare som jag rekommenderar dig att kika på till att börja med.
Har du följdfrågor eller funderar på något annat får du gärna återkomma så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa till.
/My
... Visa mer
2020-04-03
09:39
Hejsan,
Vi ska kika på detta tillsammans med dig, detta låter som sagt märkligt och är inte ett känt problem för oss. Jag har skapat ett ärende på detta och vi kommer återkomma till dig via mejl för vidare felsökning.
/My
... Visa mer
2020-04-03
09:04
Hejsan,
Det beror på hur du ska fylla i deklarationen. Använder du vår deklarationsmodul till Visma eEkonomi så kommer siffror och bokföringsvärden hämtas automatiskt till deklarationen. Vi har mer information om detta på vår hemsida Skapa företagets deklaration i Visma eEkonomi, där finns också en bra checklista för vad som gäller.
Använder du ett externt program så är det möjligen en SIE-fil du är ute efter, en sådan kan du exportera under Inställningar - Import och export - välj SIE- Import och export av bokföringsdata.
Fyller du i blanketten manuellt så kan du plocka ut en Resultat -och Balansräkning. Dessa hittar du under Bokföring - Rapporter när du befinner dig i eEkonomi.
Återkom om något känns oklart. 🙂
Trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-04-02
14:25
Hej Liselott,
Precis som min kollega Tinna beskriver så är det bättre om du vänder dig till banken det gäller för frågan om QR-kod fungerar, det bör vara standard men dubbelkolla gärna. När du hänvisat till sidan www.usingqr.se, vad har de du hänvisat sidan till behövt för information då? Kan säkert hjälpa dig få fram informationen på annat håll så länge vi vet vad som önskas. 🙂
Återkom gärna!
/My
... Visa mer
2020-04-02
09:16
Hej Lars,
Det låter ju märkligt precis som du skriver. Jag skulle vilja att du kontaktar oss på supporten via telefon eller chatt så vi kan kolla på det tillsammans med dig den vägen.
/My
... Visa mer
2020-04-01
14:49
Va härligt att det löste sig. 🙂
Detsamma till dig!
/My
... Visa mer
2020-04-01
11:14
Hejsan!
Det finns flera skillnader som du säkert är med på men har tagit med en utav dessa. Har tagit med bokföringsexempel från Redovisa rätt.
Avsättningar för framtida utgifter
Avsättningar definieras om sådana förpliktelser som är hänförliga till räkenskapsåret eller tidigare räkenskapsår och som på balansdagen är säkra eller sannolika att leda till ett utflöde av ekonomiska fördelar i framtiden men ovissa till belopp eller den tidpunkt då de ska infrias.
Avsättningar bokförs normalt i kontogrupp 22.
Periodiseringsfond
Du kan göra en avsättning till en periodiseringsfond för att minska det skattepliktiga resultatet under inkomståret men måste återföra samma periodiseringsfond till beskattning under det sjätte året efter avsättningsåret.
Vid avsättning till en periodiseringsfond debiteras konto 8811 - Avsättning till periodiseringsfond och krediteras aktuellt konto i kontogrupp 21. Vid återföring debiteras använt periodiseringsfondkonto 21XX och krediteras konto 8819 - Återföring från periodiseringsfond.
Hoppas detta hjälper dig på vägen. 🙂
Ha en fin onsdag!
/My
... Visa mer
2020-04-01
09:16
Den verifikationen finns under Kassa och Bankhändelser om du går dit enligt mitt svar ovan och ändrar period till december kommer du se händelsen bokförd 2019-12-24 på ditt företagskonto. Du skickade en bild i ett utav dina svar i denna tråd 2020-03-23 där man kan se denna händelsen där med detta verifikationsnummer så du ska kunna hitta den igen. 🙂
Om du letar upp denna händelse där och klickar på Ångra matchning kommer verifikationen korrigeras, då även momsen samt att fakturan hamnar som obetald på 375 kr igen. Du kommer då kunna matcha på nytt med korrekt händelse på korrekt datum.
Skulle det vara så att du inte hittar händelsen under Kassa och Bankhändelser får du gärna kontakta oss på supporten via telefon eller chatt så ska vi såklart hjälpa dig vidare, det kanske blir lättare den vägen. Såklart ska vi få ditt ärende löst. 🙂
/My
... Visa mer
2020-03-31
15:55
Om jag kikar på kundfakturan på bilden så ser jag följande.
1. 2019-11-29 är fakturan skapad och skickad.
2. 2019-12-12 är bokföring utav inbetalning på fakturan ångrad eftersom hela fakturan blivit bokförd som betald.
3. 2019-12-12 blir ny delbetalning bokförd på 1500 kr, de pengar som faktiskt sattes in på företagskontot.
Så långt känns allt korrekt. Det vi ska försöka reda ut nu är sista punkten som bokfördes 2019-12-24, det är en inbetalning på de sista 375 kronor som gör att kundfakturan blir slutbetald. Denna borde inte vara bokförd på detta datum eftersom pengarna först kommit in till ditt företagskonto nu i mars.
Gå till Kassa och Bankhändelse - upp till höger kan du välja period, välj december där. Kan du då se bankhändelsen på 375 kr i listan som bokförd och ångra matchningen? Den bör finnas med bokföringsdatum 2019-12-24 där. Gör den det kan du som ovan Ångra matchning så inbetalningen korrigeras - Byta period igen så du ser ditt nuvarande kontoutdrag och matcha dessa 375 kr med rätt datum till fakturan.
Om inte kan du ta en bild på hur verifikation A189 ser ut och återkomma i tråden.
/My
... Visa mer
2020-03-31
09:54
Hej Roger!
Ser att du har skapat tråden Verifikation vid bankgiroinbetalning. Gäller korrigeringen ovan kundfakturorna du beskriver i det inlägget så vill jag hänvisa dig dit.
Gäller detta en korrigering på en annan kundfaktura så gäller egentligen samma sak som jag beskrivet i din andra tråd. 🙂
Nu är det inte beskrivet vad det är för typ av verifikation till kundfakturan du vill korrigera men jag misstänker att det är en inbetalning. Då gör du korrigeringen genom att Ångra matchning under Kassa och bankhändelser. Hur du gör steg för steg finns beskrivet i vårt skrivna hjälpdokument Ångra matchad bankhändelse.
Ha en fin tisdag!
/My
... Visa mer
2020-03-31
09:49
Hej!
När du har en aktiv bankkoppling finns inte det företagskonto du har koppling till som val när du markerar kundfakturan som betald direkt via fakturan, jag misstänker att det är därför du inte hittat bankhändelsen och kunnat ta bort den. Nedan kan du följa steg för steg för att korrigera detta. Ut/inbetalningar som ska stämmas av mot ditt företagskonto ska alltid bokföras via Kassa och bankhändelser. 🙂
1. Börja med att kika på verifikationerna som skapats när du bokfört betalningen genom kundfakturorna. Lättast gör du det via Försäljning - Kundfakturor - klicka på kundfakturan - där finns inbetalningen som en Relaterad verifikation, klicka på den. Det skulle kunna vara bokfört mot ett annat företagskonto du har upplagt men vanligt är att det bokförts mot 1910 - kassakonto. Gör detta steg på båda dina kundfakturor.
2. Nu ska du ångra inbetalningarna på det konto det är bokfört mot så du kan matcha kundfakturorna mot ditt företagskonto under Kassa och Bankhändelser. Gå till Kassa och bankhändelser - välj kontot du bokfört inbetalningen på (till exempel kassakontot) och se till att du har rätt period vald. Leta upp händelsen - klicka på den - Ångra matchning. Nu korrigeras verifikationen för inbetalningen och fakturan hamnar som obetald igen. Passa på att klicka på krysset ute till höger på händelsen så den försvinner. Det finns förmodligen två händelser du ska göra detta på eftersom det gällde två kundfakturor.
3. Du kan stå kvar under Kassa och Bankhändelser men byta konto till ditt företagskonto du har en aktiv bankkoppling mot. Matcha beloppet du fått in som berör kundfakturorna, kundfakturorna bör nu vara i listan så du kan bokföra dessa som betalda.
Känns något oklart får du gärna återkomma!
/My
... Visa mer
2020-03-31
08:22
Precis, du behöver korrigera slutbetalningen på kundfakturan eftersom dessa pengar inte fanns på ditt företagskonto i december. Du ska bokföra fakturan som slutbetald när pengarna faktiskt överfördes till ditt konto, vilket jag förstått det som är nu i mars. Innan dess fanns de på din sambos privata konto om jag tolkat det rätt?
Ångra matchning hittar du inte på själva kundfakturan eller på verifikationen utan du går till Kassa och Bankhändelser - leta upp händelsen på 375 kr - klicka på den - Ångra matchning. I mitt svar ovan ser du sedan hur du kan redigera denna händelse, ändra datum till det datum pengarna kom in på ditt företagskonto och matcha om bankhändelsen mot fakturan på nytt.
Du kan börja bokföra för de senaste 3 månaderna ändå om du vill, även om ditt räkenskapsår för 2019 inte är avslutat och klart än. 🙂 /My
... Visa mer
2020-03-30
14:48
2 Gillar
Hejsan,
@Fd medlem
Idag är det SIE4-fil som du exporterar från Visma eEkonomi under Inställningar - Import och export, underlag som du kopplat till verifikationerna stöds inte utav detta format och kommer därav inte med precis som ni skrivit ovan. Dessa underlag får du manuellt bifoga och koppla om i det andra bokföringsprogrammet.
@Fd medlem
Vad det gäller granskning utav underlag och bokföringslagen att spara din bokföring i minst 7 år så sparas detta automatiskt i Visma eEkonomi även när du inte har avtal hos oss längre, detta sparas så länge lagen och bokföringsnämnden kräver. Detta görs i en läsversion utav Visma eEkonomi, du kan logga in precis som du gjort tidigare och se dina tidigare verifikationer, underlag och fakturor m.m.
/My
... Visa mer
2020-03-30
11:05
Hej igen! 🙂
Det absolut viktigaste är att intäkten tas upp på rätt år men precis som du säger så finns ju inte pengarna på ditt företagskonto fören nu. Om jag förstår dig rätt så kom dessa 375 kr in på din sambos privata konto och då bör det inte bokföras i december alls eftersom pengarna då inte tillhörde dig/ ditt företagskonto utan din sambo.
Om jag tolkat det korrekt kan du rätta bokföringen för betalningen genom att gå till Kassa och Bankhändelser - leta upp bankhändelsen som gäller denna betalning på 375 kr och klicka på den - Ångra Matchning. Klicka sedan på händelsen - Ändra bankhändelse och ändra datum till det datum då pengarna faktiskt fördes över till företagskontot enligt ditt kontoutdrag. Matcha sedan bankhändelsen på nytt med kundfakturan och Bokför.
/My
... Visa mer
2020-03-30
10:56
Hej igen!
Va bra att du återkom. 🙂 Jag har skapat ett ärende på detta hos oss så vi kan kika närmre på det, vi kommer ta vidare kontakt med dig via mejl.
/My
... Visa mer
2020-03-30
10:17
Hej Lars,
I versionerna 2019 utav Visma Skatt hanteras räkenskapsår som slutar inom året 2019. Under våren släpps version 2020 utav Visma Skatt och då kommer du ha möjlighet att påbörja deklarationen ovan. Alla beslut hos skatteverket är helt enkelt inte fastställda än och därav avvaktar vi för att du ska få korrekta uträkningar och värden i programmet.
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2020-03-30
09:24
Hejsan,
Deklaration & Årsredovisning är en modul som hör till Visma eEkonomi och hämtar uppgifter automatiskt därifrån, räkenskapsår som hanteras är alltså de räkenskapsår du har upplagda under Inställningar - Räkenskapsår och IB i ditt Visma eEkonomi. Det går inte att ändra räkenskapsår i din deklaration utan ändras i ditt eEkonomi direkt, vilket jag rekommenderar så räkenskapsåren även där är korrekt upplagda. 🙂
/My
... Visa mer
2020-03-30
08:41
Hej Mikael!
I eEkonomis kundregister kan du kontrollera att mottagaren har möjlighet att ta emot e-fakturor, kika gärna så detta är gjort och om möjligheten finns. Frågan är om det är därför du inte får upp alternativet att skicka e-fakturan när den skapas?
I vårt skrivna hjälpavsnitt Kontrollera mottagare av e-faktura kan du se hur du går till väga. Är kund godkänd mottagare av e-fakturor men du trots det inte får upp alternativet får du gärna återkomma så ska vi kika vidare på det. 🙂
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2020-03-27
09:11
Hej Verena!
Jag har försökt hitta information om detta men tycker faktiskt att du ska vända dig till skatteverket gällande denna fråga igen, så du får rätt på det i din deklaration också.
Du får gärna återkoppla i tråden när du fått svar om du vill 🙂
Ha en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-03-27
08:24
3 Gillar
Hej Katarina!
Vad bra att du hör av dig till oss.
Vi har skapat ett inlägg som heter Utökad avsättning till periodiseringsfond för enskilda firmor och delägare i handelsbolag där vi samlar all information vi har gällande detta och även uppdatera när ny info kommer. Troligtvis kommer det innebära en uppdatering av ditt program men håll utkik i tråden så uppdaterar vi där.
Ha en fin fredag!
/My
... Visa mer
2020-03-26
11:45
Hej Rebecca,
Information och klara exempel på hur detta ska bokföras är inte helt lätt att hitta men jag hörde mig för och bollade med mina kollegor och kom fram till följande baserat på din information ovan:
Om inträdesavgiften avser en anställd kan du bokföra inträdesavgiften mot konto 7622. Avser det en delägare eller ägaren kan du bokföra inträdesavgiften mot konto 6982 eller alternativt konto 6992.
Ha en fin torsdag!
/My
... Visa mer
2020-03-26
09:13
@rbergarn
Jag var inne och kikade på redovisa rätts inlägg om beskattning vid debitering av el, gas eller vatten. De skriver följande:
"Skatteverket har i ett ställningstagande (180209, dnr: 202 54979-18/111) uttryckt en ändrad syn på momsbeskattning om debitering av el, gas eller vatten sker särskilt utifrån faktisk förbrukning vid uthyrning av fastighet. Det här betyder t.ex. att Skatteverket anser att det ska vara moms på el, gas och vatten när en privatperson hyr en bostad och fakturering sker efter faktisk förbrukning. Hyresvärden anses då sälja två olika tjänster till hyresgästen."
Det är inte helt lätt att ge dig ett rakt svar måste jag säga. På skatteverkets hemsida En hyresvärds tillhandahållande av el, gas eller vatten; mervärdesskatt kan du läsa mer och jag tycker du ska höra av dig till dem om något skulle kännas oklart så det blir rätt och riktigt.
Ha en fin torsdag!
/My
... Visa mer
2020-03-25
11:08
1Gilla
Hejhej!
Din kontering ser korrekt ut. Eftersom du också har lagt upp leverantörsfakturan under Inköp - Leverantörsfakturor så ska ju denna också behandlas som delbetald vilket gör att du hanterar detta via Kassa och bankhändelser i eEkonomi lättast.
Gå till Kassa och Bankhändelser - Ny bankhändelse - skapa ny bankhändelse med beloppet du betalat på -490 kr samt datum - Lägg till. Nu kan du klicka på Matcha - Välj bokföringshändelsen Betalning av leverantörsfaktura och välj fakturan i listan. På betalt belopp ska det stå 285 så du har ett belopp på 205 kronor kvar att stämma av, med denna händelse bokför du de 285 kronorna från leverantörsskulder enligt ditt förslag ovan. Klicka nu på Ny bokföringshändelse - Välj Övrigt uttag som bokföringshändelse och Egen kontering som kostnadstyp. Nu kan du kontera upp resterande del av de löpande avgifterna och klicka Bokför.
När detta är gjort bör du alltså ha bokfört en verifikation för delbetalning på 285 kronor på leverantörsfakturan du skapat samt en verifikation för de andra avgifterna du betalat.
Känns något oklart så får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2020-03-25
09:23
Hej @Fd medlem
När du skickar en kundfaktura i Visma eEkonomi ska det stå Att betala längst ner på fakturan, där är det då sammanställt vad kund faktiskt ska betala in till er. Sen kan du på specificeringen på kundfakturan välja att visa beloppet exklusive moms eller inklusive moms beroende på vilken inställning du har som @Pacsac beskrev ovan.
Här är ett exempel på hur kundfakturan ser ut.
/My
... Visa mer
2020-03-25
08:47
Hej!
Precis som du säger så är fakturan nu slutbetald korrekt, snyggt!
Nu har du om jag förstår dig rätt 375 kronor förmycket på företagskontot motsvarande vad som faktiskt finns på kontoutdraget nu. Jag ska rätta mitt svar ovan faktiskt, steg 3 behöver du inte göra i eEkonomi utan du behövde bara göra själva överföringen mellan det privata kontot och företagskontot via din bank. Får be om ursäkt att det blev felinformerat, gick lite för fort.
Har du gjort överföringen mellan kontona och också bokfört denna överföringen kan du Ångra matchning för den händelsen under Kassa och Bankhändelser enligt samma beskrivning som ovan, då bör saldot stämma igen.
Känns något oklart så hör du av dig! 🙂
/My
... Visa mer
2020-03-19
11:51
Hej @Fd medlem
Jag har kikat på det hos dig också, är somsagt inte helt lätt att felsöka denna vägen i frågan. När du bokför en faktura skickas den automatiskt till banken för betalning, om du inte har markerat inställningen Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter. Fakturorna kommer då inte att skickas till banken förrän du väljer att skicka dem.
Har du inställningen och klickat på Exportera under Inköp - Leverantörsfakturor men fakturan trotts det inte kommit fram till banken gäller som ovan att kontakta oss på supporten, så ska vi såklart ta ett bättre titt på det tillsammans med dig. Likaså om du inte har inställningen och inte fått betalningen.
/My
... Visa mer
2020-03-19
09:00
Hejsan!
Självklart ska detta kollas upp. Vi ska inte ha några generella problem kring det för tillfället och det är inte helt lätt att felsöka detta åt dig via forumet. Jag vill att du kontaktar oss på supporten via telefon eller chatt så kommer vi kunna titta på detta tillsammans den vägen så du får bukt på det.
/My
... Visa mer
2020-03-19
08:31
Du kan förbereda dina värden i skatteberäkningen till exempel men själva deklarationsdelen och blanketterna är låsta fram till skatteverket låst upp inför inlämning. I programmet är vissa funktioner gråmarkerade i ditt fall vilket innebär att du inte kommer åt dem, övriga programdelar kan du arbeta i.
Det är bara att återkomma om det dyker upp något. 🙂
/My
... Visa mer
2020-03-18
10:57
Hej, Precis som ni skrivit ovan så är lönebaserad utdelning 2020 baserad på löneunderlag för 2019. Om jag förstår din fråga korrekt funderar du på om utdelningen som tas ut 2020 nu också kan baseras på löneunderlag från 2018? Blir lite fundersam här eftersom du startat ditt AB under 2018 och inte har löneunderlag då dessa skulle baseras på 2017. Återkom gärna med lite mer information eller om jag kanske missförstått dig. 🙂 /My
... Visa mer
2020-03-17
09:20
Hej Malin,
Beloppet i fält 4.14 i deklarationen går att ändra om du går till Skatteberäkning - Övriga skattemässiga justeringar när du gör din årsredovisning.
Vad det gäller datumet på deklarationsblanketten så är detta något vi kollar över hos oss, men precis som du säger så kan du inte lägga in datum där för tillfället. Däremot så blir det korrekt i SRU-filen du skapar och skickar in till skatteverket. Datumet blir det datum det är dagen du skapat filen i programmet.
Är det någon annan ruta eller fält du funderar på får du gärna återkomma. 🙂
Ha en fin tisdag!
/My
... Visa mer
2020-03-16
16:44
Hej Roger!
.
Jag kikade på detta på Konsumenternas Energimarknadsbyrås inlägg Sälja el, en givande läsning. Där beskriver dem att du kan befrias på kravet att betala moms för den el du säljer om beskattningsunderlaget inte överstiger 30 000 kronor under ett beskattningsår och jag skulle då vilja veta om detta gäller dig. Det blir olika artikelkonteringar beroende på om försäljningen blir momsfri eller ej.
Återkom gärna så hjälper vi dig vidare där ifrån. 🙂
/My
... Visa mer
2020-03-16
16:02
Hej Ingvar,
Om jag förstått det korrekt ska du arbeta med timpris och vill kunna knyta olika timpris beroende vilket uppdrag du fakturerar för. I vårt skrivna hjälpavsnitt Arbeta med timpris går vi igen de inställningar du behöver göra i Visma Advisor när du arbetar med uppdrag med timpris. Jag tänker att vi börjar där, skulle det sedan krångla för dig eller om du har fortsatta funderingar är du såklart varmt välkommen att återkomma.
Ha en fortsatt fin måndag!
/My
... Visa mer
2020-03-16
14:38
Hej Josanna,
När du byter konto/ programvara från eEkonomi kommer du fortfarande åt kontot/programmet och din bokföring genom en så kallad läsbehörighet. Det lagras enligt bokföringslag.
Jag ser att du finns upplagd på flera konton precis som du beskriver men du loggar in som tidigare via vismaonline.com och mina tjänster. När du loggat in kan du klicka på ditt företagsnamn uppe till höger - Välj företag och leta upp ditt gamla konto och kundnummer. När du klickat dig in på detta kommer du se läsbehörigheten utav eEkonomi.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-03-16
11:55
Hej,
Tack för svar, nu blir det lättare att hjälpa dig. Det ska vi lösa! 🙂
1. Du kan börja med att korrigera betalningen av fakturan som bokförts av misstag. Om du går till Kassa och Bankhändelser - Periodens bankhändelser - se till att rätt period är vald så ska du se händelsen för betalningen. Klicka på den och Ångra matchning. Då skapas automatiskt en korrigeringsverifikation som vänder och nollar bokföringen för betalningen och kundfakturan hamnar återigen som obetald vilket gör att du kan registrera betalningen korrekt.
2. Du kan nu registrera betalningen på 1500 kr som kom till ditt företagskonto. Gå till Kassa och Bankhändelser igen - Ny bankhändelse - Lägg in datum när betalning registrerades på ditt kontoutdrag samt beloppet - Lägg till. Nu kan du matcha beloppet med fakturan. I vårt skrivna hjälpavsnitt Matcha inbetalningar manuellt kan du se precis hur du gör detta steg för steg. Kolla under avsnittet Kundfaktura - delbetald.
3. När det gäller resterande del av betalningen ska detta belopp först föras över från det privata kontot till företagskontot. För att bokföra den överföringen gör du stegen i samma hjälpavsnitt som ovan, kolla under avsnittet Insättning av privata pengar till företagets bankkonto på länken. När denna överföring är bokförd och gjord kan du följa steg 2 på nytt, fast med bet belopp som är kvar. När denna delbetalning också har registrerats ska kundfakturan under Försäljning - Kundfakturor vara slutbetald.
Känns något oklart får du gärna återkomma.
Ha en fin fortsatt dag!
/My
... Visa mer
2020-03-13
10:14
1Gilla
Hej Erik,
Det ser ut att stämma med kontona och uppbokningen utav din leverantörsskuld, är däremot inte helt med dig på summan 415 på konto 1930 vid avbetalningen? Om jag förstått det rätt har du en avbetalning på 285 kr / mån?
Vad det gäller hanteringen utav detta i eEkonomi förstår jag ditt dilemma eftersom momsen specificeras först vid avbetalningen. Det finns en hantering för Manuell betalning av fakturor i programmet som du kan använda dig utav om du har faktureringmetoden som bokföringsmetod. Då kan du genom en manuell verifikation hämta fakturan som är uppbokad på konto 2440, registrera beloppet som ska bokas bort så inte hela skulden registreras som betald, lägg in resterande konto för moms och konto som betalning gjorts från och Bokför. Eftersom du ändrat beloppet på 2440 kommer leverantörsfakturan under Inköp - Leverantörsfakturor bli behandlad som delbetald, vilket gör att du kan göra precis samma sak nästa månad när ny delbetalning görs. Kika på länken ovan så ser du steg för steg hur du gör i programmet.
Känns något oklart så får du gärna återkomma.
Trevlig helg! 🙂
/My
... Visa mer
2020-03-12
10:23
Hejsan,
Vi ska absolut försöka bena ut det, jag har lite följdfrågor innan bara. 🙂
Vilket bankkonto hamnade dessa 375 kr som kom in i efterhand?
Om jag förstod dig rätt kom de första 1500 kr in på ditt företagskonto?
Precis som du säger så kan inte programmet matcha automatiskt eftersom beloppet på fakturan och kontoutdraget inte är samma, men var kundfakturan ändå bokförd som betald?
Mot vilket konto bokfördes betalningen på kundfakturan isåfall? Om du går till Försäljning - Kundfakturor - Klickar på kundfakturan så kan du se verifikationen för inbetalningen där.
Återkom gärna!
/My
... Visa mer
2020-03-12
10:02
Hej @Lugnets Allfix
Det är precis som du skriver mystiskt, såklart ska vi kika på det.
Är detta återkommande efter helgen? Tänker om detta händer varje gång du klistrar in ett kontoutdrag nu?
Om du klistrar in det du kopierat från banken i tillexempel anteckningar eller ett word-dokument på din dator, kommer sista raden med då?
Är det så att raden kommer med i dokumentet och det är ett återkommande fel så är du välkommen att kontakta oss på supporten, lättast blir att ta det direkt via telefon eller chatt så vi kan kolla på hela processen tillsammans. 🙂
Vill också slå ett slag för vårt hjälpavsnitt Importera kontoutdrag, vi visar hur du kan skapa en CSV-fil på hela ditt kontoutdrag från din bank som du sedan importerar under Kassa och Bankhändelser i Visma eEkonomi. På sätt behöver du inte kopiera och klistra in själv, kan ju passa bra nu om du inte får det att samarbeta.
Ha en fortsatt fin torsdag!
/My
... Visa mer
2020-03-11
10:47
1Gilla
Hejsan,
Ingående balanser fylls i liknande en verifikation egentligen, det måste balansera. Enkelt förklarat är att sätter du in ett positivt belopp på ett konto i dina ingående balanser måste detta läggas negativt på ett annat konto så differensen blir noll, precis som när du gör en verifikation och behöver ha lika summor i debet/ kredit.
I Visma eEkonomi fyller du i dina ingående balanser manuellt under Inställningar - Räkenskapsår och IB - Klicka på räkenskapsåret för 2018 - Ingående balanser eller Redigera. Vill du ha en kreditpost på ett konto lägger du ett minus framför och utan minus om kontot är i debet. Kikar jag på dina siffror ovan kommer jag inte kunna hjälpa dig exakt med hur du ska göra med alla belopp, jag har inte tillräckligt med information för det men jag ger gärna ett exempel på hur du gör med ditt aktiekapitals ingående balans.
Insättning av aktiekapital bokförs
1930 Debet
2081 Kredit
I dina ingående balanser fyller du alltså i ett positivt belopp på 1930 - Företagskontot (eller det konto pengarna sattes in på) och ett negativt belopp på konto 2081 - Aktiekapital.
Vad det gäller materiell, nettoomsättning m.m blir det svårt för mig att ge ett konkret exempel på konton, det beror helt på vad du köpt in/ gjort försäljning på bland annat. Ovan så ser du iallafall hur du ska tänka när de ingående balanserna läggs in manuellt, du kan kontakta en redovisningskonsult om du är osäker på konton så det blir korrekt. På vår hemsida Hitta redovisningsbyrå kan du söka efter en redovisningskonsult eller revisor som kan våra program också.
Trådar som jag tror kan hjälpa dig med vilka konton du kan använda är Bokföra årets resultat och Bokföring av slutlig skatt och f-skatt.
Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen, lycka till! 🙂
/My
... Visa mer
2020-03-10
10:02
Hej igen!
Det kommer inte vara ett problem. 🙂 Du får en varning av programmet som visar på att ändring av lön redan skett samma datum och i samband med varningen får du också en fråga om du vill ersätta den med den nya lönen.
/My
... Visa mer
2020-03-10
09:41
1Gilla
Hejsan,
Jag kan se att du har korrekta behörigheter till vismaonline och du är precis som du skriver administratör. Om du kikar under Inställningar - Behörigheter, har du fullständig behörighet där då?
Har du full behörighet så ska vi självklart kika närmre på det, det borde fungera och jag kan inte återskapa ditt felmeddelande hos mig. Kontakta gärna oss på supporten via telefon eller chatt så tar vi det den vägen direkt.
Ha en fortsatt fin tisdag! 🙂
/My
... Visa mer
2020-03-09
13:21
Hejsan,
Om jag förstår det rätt har du gått efter vårt skrivna hjälpavsnitt Checklista - momsredovisning för enskild firma till eEkonomi vilket är jättebra däremot är jag inte riktigt med dig på vart det har blivit fel?
Har du fått tillbaka pengar från Skatteverket och bokfört denna återbetalning mellan 1930 i debet och 2012 i kredit är detta helt korrekt. Nästa steg är att bokföra och stämma av själva momsen på ditt skattekonto (2012) och redovisningskonto för momsen 2650. Detta gör du som en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation, när du fått tillbaka pengar från skatteverket bokför du:
2650 - Kredit
2012 - Debet
Jag misstänker alltså att du inte gjort fel här men att du däremot inte hunnit göra sista steget. Jag länkade till det skrivna hjälpavsnittet ovan, steg 8 Bokför momsen är det steg jag beskrivit ovan.
Har jag missförstått något eller om det känns oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2020-03-09
10:50
Hejsan,
Om jag förstått dig korrekt ska du nu från första april ändra anställds lön och sysselsättningsgrad medan du längre fram sedan ska göra lönerevision retroaktivt från samma datum. Det är inga problem, ser att du använder Visma Lön 600 där vi har en automatisk funktion för att beräkna retroaktiv lön dessutom. Du gör precis som min kollega Victor angivit ovan, när det sedan blir dags för lönerevisionen kan du kika på vårt skrivna hjälpavsnitt Beräkna retroaktiv lön för en steg för steg-beskrivning av förloppet.
Skulle något vara oklart får du gärna återkomma!
/My
... Visa mer
2020-03-09
10:31
Hejsan,
Har du en integration mellan iZettle och ditt bokföringsprogram eEkonomi smart så kommer eventuell dagsförsäljning och transaktionsavgift bokföras automatiskt i eEkonomi. Med denna koppling kan du också ha en bankkoppling till eEkonomi, dagsförsäljningen ska alltså också bokföras om till ditt företagskonto. Jag skulle vilja börja i rätt ände, om du kikar på vår film Arbeta med iZettle och Visma eEkonomi så kan du se hur det ska fungera. Skulle det sedan vara så att det blivit dubbelt kan du ta en bild på exakt vad som skett och hur dubbletten som bokförts ser ut, så tar vi en titt på det tillsammans.
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2020-03-09
10:08
Hej @Fd medlem
Du har förstått det helt korrekt. Skapar du en manuell verifikation i eEkonomi för faktura nummer 1 så kopplar du sedan ett bildunderlag till denna verifikation, bildunderlaget är då orginalfakturan du skapat. Du skapar verifikationen under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. När du skapar verifikationen kan du till höger Koppla bilder, klicka där så kan du hämta filen från datorn. 🙂
/My
... Visa mer
2020-03-06
13:18
Hej @sigany
Har bollat frågan här hos mig och även kikat med mina kollegor. Min första följdfråga blir om skattekontot 1630 är avstämt? Hur bokfördes 2018 års slutskatt?
Det som ska göras är att beräkna årets skatteskuld/fordran (2019) och vad den skulle ha varit förra året (2018). Skatteskulden bokas upp mot 2512 alternativt 2510, den bokförda skulden ska motsvara det som ska betalas och återbetalas till skatteverket. Därefter kan ni bokföra årets skattekostnad mot 8910 och korrigeringen som avser förgående års skattekostnad mot 8920.
Var även deklarationen avseende 2018 felaktig så behöver ni begära en självrättelse, mer information om detta finns på skatteverkets hemsida Självrättelse av deklaration, företag. Vad det gäller årsredovisningen så går även denna att byta ut, även om det inte räknas som god redovisningssed att ändra i ett redan fastställt bokslut. Enligt bokföringsnämnden är god redovisningssed att rätta upptäckta fel i nästa årsredovisning. Ska ni byta ut den registrerade årsredovisningen behöver du skicka en en skriftlig begäran om att ni ska byta ut årsredovisningen, där anger du också varför företaget vill byta ut den.
Hoppas detta hjälper dig på vägen.
Ha en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-03-06
09:44
Hejsan,
Om jag förstått det rätt har du exporterat två SIE-filer från eEkonomi på grund av felaktigt upplagda räkenskapsår. Räkenskapsåren som blev upplagda och exporterade i filen var 20181001-20181231 och 20190101-20191231 och nu efter omstart har du lagt upp det korrekta räkenskapsåret 20181001-20191231?
Om så är fallet har jag återskapat det hos mig och det går att åtgärda genom att justera datumen i filerna. Jag öppnade sie-filerna jag exporterat med anteckningar på datorn, vid raden #RAR ändrade jag datumintervallet och räkenskapsåret till hur det faktiskt ska vara upplagt idag, dvs 20181001 20191231 i ditt fall. Detta gjorde jag i båda filerna så räkenskapsåret i filen stämmer överens med det räkenskapsår jag nu har upplagt i eEkonomi, valde Arkiv - Spara som när jag sparade mina ändringar i filerna och kunde sedan importera in sie-filerna med all bokföring till programmet.
Hör av dig om något känns oklart! 🙂
/My
... Visa mer
2020-03-06
09:17
1Gilla
Hej!
Jag har kikat på din fråga i vårt forum och fått träffar som jag säkert tror kan vara bra. En fundering jag stötte på här är väl egentligen vad exakt du vill bokföra, är det en försäljning, ett inköp eller kanske en utdelning på andel du ska göra?
Hittade trådarna Utdelning andelar i dotterbolag och Nedskrivning av andelar i intressebolag, kanske dessa kan vara till hjälp. Var även inne i inlägget Bokföra förvärv av verksamhet, andelar eller inkråm från bokforingstips.se, förhoppningsvis kan även det vara behjälpligt.
Ha en fin fredag!
/My
... Visa mer
2020-03-05
10:58
Hej @Fd medlem
Jag tolkar det som att din kund gjort en beställning i din webshop, betalat med kort eller valt delbetalning och du undrar nu hur du bokför detta i ditt bokföringsprogram. I eEkonomi skulle jag säga att lättast hantering är att ha kunden och artikeln upplagd även där så du kan skapa en faktura/ kortfaktura, precis som vid en försäljning som sker utanför din webshop. Under Försäljning - Kunder börjar du lägga upp kunden och vid Betalningsvillkor lägger du in det val kunden gjort av betalsätt vid beställningen. Artiklarna du säljer lägger du upp under Försäljning - Artiklar, när du skapar artikeln får du också välja Artikelkontering som då avgör hur köpet bokförs när fakturan skapas/ betalas. Sen skapar du fakturan till kunden och bokför betalningen till fakturan under Kassa och Bankhändelser. Du kan bokföra försäljningen med manuella verifikationer också men då har du inga artiklar eller kunder knutna till den specifika försäljningen, tänker främst på försäljningsstatistiken och uppföljningar du kanske vill kunna få ut.
Eftersom att du använder Visma eEkonomi så tänkte jag om du vet om integrationen du kan ha mellan Shopify och eEkonomi så du slipper dubbelarbetet som uppstår? Din webshop skulle alltså kunna synka med ditt eEkonomi så försäljning och annat kan registreras betydligt lättare. På vår hemsidas inlägg Shopify integration till eEkonomi kan du läsa mer om det skulle vara av intresse. 🙂
Återkom om något känns oklart!
/My
... Visa mer
2020-03-05
09:39
Hej,
Jag förstår, det är löneutbetalningar båda två iallafall. Är lönerna till de båda anställda på samma belopp då? Just eftersom du har kunnat matcha bägge beloppen så misstänker jag att båda lönekörningarna hade samma belopp. Om inte så hade du fått göra en Ny bokföringshändelse när du matchat för att stämma av kvarvarande belopp eller så hade beloppen varit för låga för att matcha med alla löneutbetalningar. Är så fallet är det bra med info om hur du då gjorde de båda matchningarna mer exakt.
Min tanke är nämligen om du verkligen behöver korrigera det. Har det varit samma belopp för de anställda så båda bankhändelserna blivit avstämda och bokförda som löneutbetalningar är det kanske inte nödvändigt, eftersom båda bokningarna ligger inom samma period och bara skiljer sig en dag.
Återkom om det behövs så tar vi det en vända till! 🙂
/My
... Visa mer
2020-03-04
14:52
1Gilla
Hejsan!
Det är inte helt enkelt att svara på din fråga måste jag erkänna, har kikat på det här och bollat med mina kollegor men behöver mer information innan.
Vad innebär det "gamla moderbolaget" som du gjorde en överföring från?
Har du ett nytt moderbolag detta ska bokföras i?
Har du upprättat ett skuldbrev för överföringen till det sålda bolaget?
Hur har du skött bokföringen för fastighetsbolaget i moderbolaget tidigare?
Är det ett dotterbolag som du har sålt eller är det en del av moderbolaget?
Återkom gärna med svar på frågorna ovan så tar vi en till titt på det!
/My
... Visa mer
2020-03-04
10:24
Hej Maria,
Det fungerar generellt att få till detta i din integration mellan Administration och Shopify. Det är de som byggt din lösning som kan genomföra det, om jag förstått det rätt är det alltså Sharespine du kontaktar i ditt fall. 🙂
Ha en bra onsdag!
/My
... Visa mer
2020-03-04
10:00
Hej igen!
Då förstår jag, du har gjort helt rätt. Raden skrivs ut eftersom det finns ett saldo på annat år och vill du även få fram en nolla på den tomma raden gör du precis som du gjort ovan. 🙂 Programinställningen du gjort för att skriva ut en nolla vid nollsaldo gäller balans- och resultaträkningen i årsredovisningen.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-03-04
09:13
Hej igen!
Det låter märkligt att det plötsligt händer och sedan verkar återgå till normalt, jag känner inte igen det. Det lättaste är om du kontaktar oss på supporten via telefon eller chatt så kan vi kika på det tillsammans den vägen.
Ha en fin onsdag!
/My
... Visa mer
2020-03-03
10:42
Hejsan,
Om jag förstått det rätt har du i excel-arket lagt in totalt antal liter i kolumnen för Unit/Enhet. Vad mer exakt har du skrivit in i den kolumnen?
Jag testar att återskapa det hos mig och skriver in 10LTR i kolumnen och försöker importera in artikelregistret, får då ett felmeddelande om att filen är ogiltig. Detta är för att det inte finns antal tillhörande enheterna som @Pacsac var inne på tidigare. I kolumnen för unit/enhet ska alltså bara själva enheten läggas in, om det är liter, styck, kilometer eller annat och sedan läggs antalet in när artikeln används. Om du vill särskilja på artiklarna med hjälp av antal liter så kan du lägga in hur många liter en artikel har i artikelnamnet istället.
Om jag på något sätt missförstått eller om du fyllt i kolumnerna utan antal tillhörande enheten så ska vi såklart kika vidare på det. Vad får du för felmeddelande när du gör importen? Kan du ta en bild på hur du gjort i excel? 🙂
Återkom gärna!
/My
... Visa mer
2020-03-03
08:43
Hej!
Detta ska vi såklart kika på, det är något som man löser manuellt när det krävs men jag skulle vilja ha lite mer information innan jag kan ge dig exakta instruktioner. 🙂
Är de båda bankhändelserna på samma belopp?
Hur skulle bankhändelsen som nu är matchad egentligen bokförts?
Ligger bankhändelserna inom samma momsperiod? Vad har de båda för utbetalningsdatum?
Återkom gärna så tar vi en titt!
/My
... Visa mer
2020-03-02
11:31
Hejsan Fredrik, Jag flyttade din tråd till ett eget inlägg då val utav konto görs redan vid faktureringen. Vilket konto som väljs på fakturan beror på vilken artikelkontering du valt på artikeln du valt. Under Inställningar - Artikelkonteringar kan du se vilka som finns upplagda som standard och du kan också lägga upp egna konteringar här om du inte har en färdig som passar dig. Gå sedan till Försäljning - Artiklar - Klicka på artikeln och välj den nya artikelkonteringen. I vår skrivna hjälp för Artikelkontering kan du läsa mer. Känns något oklart får du gärna återkomma. 🙂 /My
... Visa mer
2020-03-02
11:00
Hej @Fd medlem Jag flyttade ditt inlägg till denna ursprungstråd, så vi kan samla frågorna kring ämnet på samma ställe. 🙂 Om jag förstår det rätt har du skapat verifikationen manuellt under Bokföring - Verifikationer och använt ett 19-konto (plusgiro). Är den då inte kopplad till en bankhändelse eller till en kund/leverantörsfaktura bör du kunna ta bort verifikationen så länge den är preliminär, annars kan du istället korrigera den. Är det den senaste verifikationen du skapat får du alternativet ta bort, annars ska du kunna klicka på minustecknet ute till höger för att radera raderna.
Kan du klicka på minustecknen eller är dessa utgråade? Om inte, kan du välja Korrigera verifikation under Åtgärder så du kan korrigera verifikationen det hållet?
Finns inte dessa alternativ ska vi såklart kika över det, återkom gärna med en bild på verifikationen. Ha en bra dag sålänge! /My
... Visa mer
2020-03-02
10:37
Hejsan Jan,
När du står på Årsredovisningen i Visma Bokslut och ser formeln på dokumentet/noten kan du klicka i rutan det gäller - Egenskaper rad - bocka i Skriv ut rad även om tal/belopp saknas. Det borde lösa er fundering, återkom annars. 🙂
/My
... Visa mer
2020-02-14
10:23
Hejsan!
Detta är inte helt enkelt att hantera i Visma Enskild Firma, eftersom du inte kan välja konton själv. Jag tycker det blir lättast om du kontaktar oss på supporten via telefon eller chatt så du får rätt på det. Det finns ingen färdig hantering nämligen.
Sen vill jag också informera om Visma eEkonomi som kan integrera med iZettle och sköta dessa försäljningar åt dig på ett mycket smidigt sätt, om du är i kontakt med oss så kan du fråga om integrationen för att få mer info om vad detta innebär och hur du kan hantera ett byte av program om det blir aktuellt. Har du mycket av din försäljning via iZettle så skulle detta nog vara att rekommendera.
Ha en fin fortsatt fredag!
/My
... Visa mer
2020-02-14
09:54
1Gilla
Hej @Fd medlem Har flyttat din fundering till denna tråd där jag tror du kan finna svar. Såg att din fråga fanns ställd två gånger så jag arkiverar den andra så slipper vi dubbletter. 🙂 Återkom om något är oklart! /My
... Visa mer
2020-02-14
09:19
Hej!
Du kan använda samma konto för varor och tjänster med omvänd skattskyldighet, 3231 är korrekt att använda vid denna typ av försäljning. 🙂
Ha en härlig fredag!
/My
... Visa mer
2020-02-12
10:49
Hej @Fd medlem
Om jag förstår dig korrekt så menar du att menyn ute till vänster inte försvinner när du går in i respektive område? Alltså att du klickar på Inköp - Bildunderlag och kommer dit men menyns pop up där det står Leverantörsfakturor, Leverantörer, Bildunderlag finns kvar så du inte kan se bakomliggande information? Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag försöker nämligen återskapa det hos mig, jag har testat både på Iphone och Ipad. Går jag till exempel till Inköp - Bildunderlag så kommer jag till rätt sida och jag kan se hela sidan eftersom pop up - menyn med valen Leverantörsfakturor, Leverantörer och Bildunderlag inte ligger kvar när jag väl kommer till mina bildunderlag. Jag ser alltså bara den "vanliga" menyn ute till vänster men denna hindrar mig inte till att få fram all information på aktuell sida jag befinner mig i. Om jag klickar på Inköp när jag redan är inne under bildunderlag kommer pop up-menyn upp igen men då kan jag precis som Göran nämnde ovan klicka på Inköp igen så försvinner den.
Har jag förstått ditt problem korrekt? Om inte så får du gärna närmare beskriva vad som skett.
Om det är pop up - menyn som inte försvinner, fungerar det att klicka på Inköp för att få bort den?
Är det specifika sidor i menyn? Fungerar det på vissa?
Återkom som sagt gärna så ska vi kika närmre på det! 🙂
/My
... Visa mer
2020-02-12
10:15
Hej @martinhallberg
När du har skapat ett nytt räkenskapsår som löper fortsatt på felaktigt datum kan du längre inte ändra det gamla räkenskapsårets datum, du kan ändra slutdatum på det senast upplagda räkenskapsåret.
Du kommer behöva göra en omstart men all information behöver inte gå förlorad om du exporterar bokföringsdata och register, då kan du importera dessa uppgifter på nytt i det omstartade företaget så alla befintliga verifikationer, kunder, artiklar och leverantörer hämtas in på nytt. Du kan också i efterhand gå in i det arkiverade företaget om du vill kolla upp något eller om du missat någon export. Du har då läsbehörighet i programmet så du kan inte utföra några nya ändringar men du kan exportera de befintliga uppgifter som finns. I vårt skrivna hjälpavsnitt Omstart av företag går vi igenom mer detaljerat vad som faktiskt sker vid en omstart, samt eventuella förberedelser du ska göra innan.
Känns något oklart? Återkom gärna! 🙂
/My
... Visa mer
2020-02-11
14:09
@Fd medlem
Nej, det stämmer. Vi har ingen mejlsupport. Jag förstår vad du menar, jag kan skapa ett ärende på detta och mejlar dig den informationen vi skulle behöva utav dig för vidare felsökning. Så tar vi helt enkelt det den vägen. 🙂
/My
... Visa mer
2020-02-11
13:41
Hej @Bjornbergenheim
Vad bra att du uppmärksammade detta!
Länken var precis som du sa inte giltig längre, jag har uppdaterat Hannas svar med en korrekt forumtråd.
/My
... Visa mer
2020-02-11
13:02
Hej Gustaf,
Detta ska vi såklart kika på men jag behöver nog dubbelkolla lite information innan så allt stämmer i slutändan. Jag tolkar det som att beloppet som har dragits på skattekontot är det belopp som var på den felaktiga momsredovisningen och att det belopp på den korrekta och korrigerade momsredovisningen efter att leverantörsfakturan bokförts var mindre.
Då har jag lite följdfrågor. 🙂
Har du skickat den korrigerade momsredovisningen till Skatteverket också? Tänker så att informationen även finns där.
De pengar som dragits för mycket, är det något Skatteverket kommer göra en insättning på eller vad kommer hända med detta saldo?
Hann du göra en överföring från ditt företagskonto till skattekontot? Är det om så är fallet på det felaktiga beloppet eller på det belopp som blev efter korrigeringen?
Återkom gärna med mer information så ska vi försöka hjälpa dig!
/My
... Visa mer
2020-02-10
16:56
Hejsan!
Jag förstår verkligen att detta inte är helt enkelt, och det har varit en vanlig fråga. I vår forumtråd Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU har vi därför svarat på detta, det finns även information om vad som gäller vid import av varor och därmed vid tullavgiften. Jag tycker vi börjar där, skulle du ha följdfrågor kring vad som gäller så är du såklart välkommen att återkomma, jag hoppas det hjälper dig en bit på vägen i alla fall.
Ha en fortsatt fin eftermiddag!
/My
... Visa mer
2020-02-10
16:17
Hej!
Ändrar du momskoden direkt på verifikationen i eEkonomi så gäller det bara på just denna verifikation.
Vill du ändra på kontot permanent så går du via Inställningar - Kontoplan - söker upp kontot - Redigera och ändrar momskod, observera dock att det inte ändras på redan bokförda verifikationer om du ändrar via kontot i kontoplanen.
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2020-02-10
16:10
1Gilla
Hej!
Det låter absolut som en rimlig förklaring, betalning via åtgärder bokför fakturan som betald men det är själva "export" -knappen som skickar fakturan till banken inför den faktiska betalningen som dras.
Detta med papperskvitton och digitala kvitton, vad som ska sparas och hur länge är inte helt enkelt. i vår artikel Digital bokföring vs. papper har vi tagit upp detta fenomen för att bena ut vad som faktiskt gäller i djungeln. Där skriver vi bland annat:
"Har du fått en PDF på mejlen, skriver ut den, sätter papperet i en pärm och slänger PDF:en så har du alltså förstört originalet. Själva mejlet kan du slänga om du sparar PDF:en, men oftast är det enklast att spara mejlet också och söka på kundnamn eller mappa alla mejl från en viss kund. Du kan också skapa en regel i mejlprogrammet som automatiskt mappar alla mejl från samma avsändare.
Och motsvarande: Om du får ett dokument eller papper, exempelvis ett kvitto eller ett avtal, och scannar in det så måste du spara originalet i tre år. Kvitton har en tendens att blekna snabbt så att de blir oläsliga och all räkenskap måste vara läslig. Därför ska man enligt lag göra en kopia som arkiveras tillsammans med det, med tiden, oläsliga kvittot. (Det bästa är att kunden scannar in alla kvitton och underlag själv, i samma stund hen får det i sin hand, och sedan sparar det själv i ordnad form.)"
Jag tror och hoppas detta klarnar upp din fundering lite, du får gärna återkomma annars! 🙂
/My
... Visa mer
2020-02-10
16:05
Hej @SB___2
Jag hittade artikeln Bilar och moms på skatteverkets hemsida, där fick jag fram informationen att du vid försäljning bara tar ut moms om du har haft rätt att göra avdrag för momsen när du köpte bilen vilket jag tolkar det som du hade. Detta gäller även bilar som använts för taxitrafik. I tråden Bokföra försäljning av inventarier finns svar på hur du bokför denna typen av försäljning när du drog moms på inköpet med kontoförslag från min kollega Annie. Detta gör att även momsen kommer tas upp korrekt i kommande momsrapporter du skickar till skatteverket.
Skulle något vara oklart så är du såklart välkommen att återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2020-02-10
12:55
Hej!
Om jag förstår det korrekt har du lagt upp inventarier i eEkonomi under Bokföring - Inventarier och bokfört de tidigare avskrivningarna som är gjorda innan du använde eEkonomi manuellt som en manuell verifikation. Eftersom avskrivningarna gjorts manuellt så kommer dessa avskrivningar inte med till rapporten Inventarielista då verifikationen inte är "knuten" till den befintliga inventariet som blivit registrerat. Tidigare avskrivningar kommer med i inventarielistan om avskrivningen gjorts under Bokföring - Inventarier - Åtgärder - Gör avskrivning och inte som en manuell verifikation, är den gjord manuellt kan inte programmet automatiskt känna av vilken verifikation för avskrivning som avser vilket inventarie i listan och därav inte visa det redovisade värdet på rapporten.
Du har gjort helt rätt i att lägga in korrekta värden på inventariet du lagt upp i efterhand, kommande avskrivningar kommer alltså räknas fram korrekt så där är inga problem. Det är just inventarielistans värde för tidigare gjorda avskrivningar som inte kommer stämma i själva rapporten till inventarierna. Vill du se tidigare avskrivningars värde du gjort manuellt tänker jag att du kan gå till Bokföring - Kontoanalys - Huvudbok - här kan du söka på konton du använt för avskrivningar, du kan också söka på namn på verifikationen om du tycker det blir enklare. Tänk på att ändra perioden du vill se för också, den är lätt att missa.
Återkom om något känns oklart! 🙂
/My
... Visa mer
2020-02-10
12:26
Hejsan!
Det låter ju märkligt, förstår att det går åt tid år detta och så ska det inte vara. Jag hade velat att du kontaktar oss på supporten via telefon eller chatt så vi kan kika på det tillsammans med dig i programmet, det blir lättast för att se vad som inte stämmer.
/My
... Visa mer
2020-02-07
11:14
Hej Linda,
I dina företagsinställningar kan du välja på månadsavlönade vilken löneart som ska hämtas för månadsavlönade tjänstemän respektive arbetare. Detta bestämmer du via Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Snabbval - dubbelklicka på snabbvalet Timlön, Övertid och Ob så kan du i detta läge ändra eller på ett överskådligt sätt se vilka lönearter som hämtas till de anställda.
Ett annat förslag är också att använda dig utav Personvariabel, om du till exempel vill ställa upp olika beräkningar beroende på vilken anställd det är. Då kan du framställa samma löneart men den tar hänsyn till vilken variabel just den anställde har i sitt personalregister. I vårt skrivna hjälpavsnitt Skapa Personvariabel har vi beskrivit hur du går tillväga mer programmässigt men jag ger dig också ett mer konkret exempel nedan för enkelhetens skull.
Ponera att vi arbetar med två anställda, båda tjänstemän men deras övertid ska beräknas annorlunda.
1. Börja med att skapa personvaribeln under Personal - Anställda - Gå till den anställdes flik 3 Lön - klicka på pennan vid Personvariabel och Visa/ Skapa ny personvariabel. Ange vad den ska heta och en beskrivning av variabeln och spara sedan.
2. Nu står du på anställdas personvariabler och kan välja den variabel du skapat. Nu får du också ange värdet, detta värdet gäller bara för den specifika anställda. I mitt exempel ska just denna anställde ha 0,80 i sin variabel och beräkningsformel för övertid.
3. Gör sedan punkt 2 på anställd nummer 2. Du väljer alltså samma variabel men kan ange ett annat värde, i mitt exempel ska denne anställde ha 0,85 i sin variabel och beräkningsformel för övertid.
4. Nu ska du använda denna personvariabel på lönearten det gäller. Gå till Lönearbete - Lönearter - leta upp lönearten och dubbelklicka på den. Här kan du nu ändra beräkningsformel genom att klicka på pennan, detta gäller för år 2020. Här kan du nu ta bort de värden som ska ändras från beräkningsformeln och istället leta fram personvariabeln i listan över Variabler och ackumulatorer. Jag har då valt att ändra detta på löneart 1115 - Övertid 2, månadsavlönad, 75% som standard har beräkningsformel GrundtimlönMånadsavlönad * 0,75, nu vill jag att beräkningsformel ska vara GrundtimlönMånadsavlönad * P1.
5. När du sedan registrerar övertid 2 på anställd 1 blir beräkningsformeln GrundtimlönMånadsavlönad * P1, programmet kollar då vad variabeln P1 har för värde i den anställdes personalregister. Beräkningsformeln för uträkningen blir GrundtimlönMånadsavlönad * 0,80 för anställd 1 och GrundtimlönMånadsavlönad * 0,85 för anställd 2.
Hoppas detta kan vara till hjälp, hör av dig om något är oklart! 🙂
/My
... Visa mer
2020-02-07
10:28
Hej,
Nej, dem behöver inte stämma överens eller jämföras med varandra. En balans och resultaträkning är en faktisk framräkning av hur det går för företaget kan man säga, Resultaträkningen visar ett företags resultat och balansräkningen visar företagets finansiella ställning enkelt framställt. En huvudbok sorterar företagets affärshändelser utefter kontona och summerar dina bokföringsposter du skapat i perioden.
Såklart inte helt lätt och inte alls dum fråga! 🙂 För enkelhetens skull har vi skapat artiklarna Vad är en huvudbok?, Vad är balansräkning? och Vad är resultaträkning?. Dem kan ju vara bra att läsa om det känns oklart, annars är du också välkommen att återkomma såklart!
Trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-02-07
10:13
Hejsan,
Det kan vara så att den återställts efter uppdateringen och då utgår ifrån bankkostnader som du förmodligen bokfört där mellan. Däremot så borde ju dessa förslag försvinna när du bokfört annat också kan jag tycka, har det varit så länge trotts att du bokfört andra kostnader också?
Återkom gärna om så är fallet så ska vi självklart ta en titt!
/My
... Visa mer
2020-02-07
10:03
Hej,
Tack för svaret. Vill också dubbelkolla med dig om du lagt upp detta som en inventarie i programmet i med avskrivningen? Vilket program arbetar du med då? Det finns till viss del en automatisering gällande detta i våra program som kan hjälpa dig med konteringarna så du slipper bokföra försäljningen manuellt så skulle vilja ha svar på detta först.
Återkom så tar vi en titt på hur du kan hantera det hos dig.
/My
... Visa mer
2020-02-07
09:41
Hej,
Gäller din fundering i Visma Administration så finns möjlighet att förändra balans- och resultatrapporterna. I vårt skrivna hjälpavsnitt Ändra balans- och resultatrapport kan du se hur du går till väga.
/My
... Visa mer
2020-02-07
09:37
Hej Mia!
De dagar som får sparas är de betalda dagar som överstiger 20 och samma sak gäller även för intermittent deltidsanställda. Det är då 5 dagar enligt lag som får sparas.
/My
... Visa mer
2020-02-06
14:52
1Gilla
Det finns en låsning under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter också där bokföringsperioder låser sig automatiskt utefter vad man har för inställningar här, det är förmodligen detta du får meddelande om. Det är alltså bokföringsperioder som blir låsta utefter Bokföringsnämndens rekommendationer. Hela räkenskapsåret låser du under Inställningar - Räkenskapsår och IB enligt mitt svar ovan. 🙂
/My
... Visa mer