2025-03-19
09:20
1Gilla
Hej @Norrland
Om du vill lägga in lediga dagar i schemat gör du det genom att helt enkelt inte ange någon tid för dessa dagar i schemat. Det är korrekt att det borde fungera, men du kan kontrollera några saker:
Se till att det inte finns någon lunchregel på den dag som ska vara ledig. Om en lunchregel är inlagd för en dag utan arbetstid kan det orsaka problem när du försöker spara schemat. Ta bort lunchregeln för den lediga dagen.
Schema: Dubbelkolla att det inte finns några andra regler eller tidsposter som påverkar att dagen inte registreras som ledig.
Får du det inte att fungera tror jag det är enklare om du slår en signal till oss på supporten så hjälper vi dig gärna. Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-02-14
11:11
Hej, Jag hittade den här tråden och förundras över svaret att Visma tvingats prioritera andra förändringar, det är ju trots allt sju år sedan frågan ställdes. Utan att på något sätt vara syrlig så tycker jag det vore ärligare att svara att frågan inte är prioriterad och uppmana användaren att själv skapa en löneart som fyller syftet. Så får jag göra i alla fall. mvh, stabo
... Visa mer
2024-12-17
16:01
Toppen! Tack för att du återkopplade @Christel9
Fattar att man gärna vill se direkt vid förhandsgranskningen men skönt att det blev bra ändå.
/Tinna
... Visa mer
2024-12-17
15:00
1Gilla
Tack!
... Visa mer
2024-12-06
12:27
Hej!
Vill bara göra en uppdatering i den här tråden att vi i veckan släppte hantering av arbetstidsförkortning och arbetstidskonto och att vi tidigare i höst också släppte integration till arbetsgivarintyg.nu.
Alla nyheter finns att läsa om i Nyheter i Visma Lön Smart » eller varför inte prenumerera på Nyheter här i forumet för att få mejl när vi släpper fina funktioner: Lönehantering - Nyheter »
... Visa mer
2024-11-06
13:38
1Gilla
Hej, Det ska bli spännande att se hur det ser ut när vi har uppdaterat. Tack så här långt 🙂
... Visa mer
2024-10-22
16:03
Hej @Christel9, Jag är inte helt säker på att detta är till någon hjälp, men jag chansar. Inne på den anställdes uppgifter under flik 6 - RAPPORTERING verkar det som att du skall kunna lägga upp olika KOSTNADSSTÄLLE. Det kan vara så att du här skall ändra från KST 100 till KST 300. Detta skall du även kunna göra i samband med en nyanställning. Dock är jag fortfarande inte säker på att du får korrekt beräkning av pensionsavgiften på individnivå då dessa beräkningar är rätt luddiga i mina ögon. Framförallt om det gäller ITP2..... Hoppas detta hjälper dig vidare ett halvt steg i rätt riktning... //Davor P
... Visa mer
2024-10-21
10:24
OK. Då måste du lägga in det manuellt för att det ska bli utan karensavdrag isåfall.
... Visa mer
2024-08-22
12:23
Hej @Christel9!
Om du inte har "avslutat" Visma Lön Anställd/ Mitt lönebesked på den anställde så tänker jag att du inte behöver göra det, utan att du bara byter anställningsform etc på den anställde i lön. Det beror också lite på om det är endast Mitt Lönebesked eller även Visma Lön Anställd. Skulle behöva lite mer information för att kunna svara på frågan korrekt. Behöver veta om du exempelvis betalat ut slutlön och bytt anställningsdatum mm.
Därför skulle jag rekommendera dig att kontakta supporten då vi behöver veta hur det ser ut i ditt program, vilka inställningar som är gjorda och får reda på rätt förutsättningar för att kunna svara helt korrekt. Dem kan koppla upp sig mot din skärm och kika på hur det ser ut hos dig.
Välkommen att kontakta supporten.
// Anton
... Visa mer
2024-07-08
15:33
Nu ska länken funka 🙂
Tack för att du sa till.
/Tinna
... Visa mer
2024-06-13
08:42
Hej Märkligt men jag bifogar länken till filmen igen här. https://vimeo.com/event/4212091/35ef562bf5 /Joachim
... Visa mer
2024-05-30
10:48
1Gilla
Tack, då får vi vänta med att testa innan precis innan vi kör skarpt då.
... Visa mer
2024-04-25
12:15
Hej @Christel9
Jag bollade med mina kollegor på supporten och vi lyckas inte återskapa det du beskriver. Gör så att du slår oss en signal så kan vi koppla upp och felsöka.
Välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
... Visa mer
2024-03-22
09:31
Nej det ska du inte behöva vara även om jag förstår din reaktion.
/Tinna
... Visa mer
2024-03-06
09:55
1Gilla
Min uppfattning är att vi nu inte behöver hålla reda på detta, utan alla med lön som arbetare ska vara med. Antar att Fora tar bort de som inte ska vara med sedan.
... Visa mer
2024-03-01
10:15
Länken som fanns i noteringar, får inte jag till att fungera, står bara och tuggar. Fick gå via hjälpen för att hitta var månadskollen fanns!
... Visa mer
2024-01-08
10:00
Hej @Christel9
Jag har varit i kontakt med mina kollegor på supporten som rekommenderar att du ringer till supporten så att vi kan se felet själva. Självklart bör kolumnen för skattetabellen matcha utskriften av personalkortet. Därför kan det vara bra att ringa in så att vi kan se om det är något eventuellt visningsfel i någon version.
Välkommen att kontakta supporten
/Tinna
... Visa mer
2023-12-22
14:17
Tack för att du förklarade lite tydligare. Jag tänkte inte riktigt på att beskrivningen skulle ut mot kund utan att det var för dig. Jag tar med mig din feedback! Jag är ledsen att upplevelsen är så vad det gäller att skicka in förslag. Jag vill bara att du ska veta att alla förslag vi får in utvärderas och övervägs. Desto fler förslag av samma sort desto större chans är det att vi genomför. Vi är enormt tacksamma för alla typer av förslag vi får in, för det betyder att vi i slutändan kan göra det bästa programmet för er. Vi önskar givetvis att vi hade möjlighet att återkoppla gällande allt men tyvärr funkar inte det som det ser ut idag. /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
11:26
Okej, jag förstår. Då vet du det till framtiden att de kan dyka upp lite senare under dagen eftersom det är en del lönebesked ni skickar, men att det inte är något att oroa sig för. Varmt välkommen tillbaka om du har ytterligare frågor eller gunderingar. Jag önskar dig en riktigt god jul och ett gott nytt år! 🎆
... Visa mer
2023-11-01
10:42
Hej igen! Inte tagit mig tid att ringa.. men upptäckt att om jag sitter med sidan på en större skärm så funkar det! Alltså är något tekniskt, som tidigare inte var något problem.
... Visa mer
2023-06-19
10:05
Hej @Christel9 !
Det går inte att göra det helt automatiserat med hjälp av snabbvalen i det här fallet. Du kan använda snabbval i 45 dagar på de anställda som bara har 45 dagar, därefter behöver du manuellt använda lönearterna för sjukskrivining. Eftersom att det inte kan göras helt automatiserat så behöver du själv ha koll på när sjukperioden ändras och lägga in andra lönearter.
Återkom gärna om du har några funderingar.
Hoppas att du får en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-03-28
10:38
1Gilla
Ja, det var så jag ville göra, men pennan saknades.. men nu finns den där! Drog nog inte upp sidan tillräckligt i storlek..
... Visa mer
2023-01-24
14:00
Hej!
Den som väntar på något gott...
Mallen för anställningsavtal är uppdaterad. Den finns tillsammans med våra övriga gratismallar på sidan: https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/mallar-och-blanketter
/Anna
... Visa mer
2022-12-08
08:52
Den finns inte som alternativ i 2022.1 Admin 2000 som jag kör...? Och även om den gjorde det så ät det inget vi vill köra eftersom det drabbar alla användare, varje gång någon stänger av, så vi får fortsätta med en pling i outlook och manuell lösning....
... Visa mer
2022-12-05
10:43
Hej Christel9!
Du kan ändra detta i Visma Advisor, men du har också möjlighet att göra det i Visma eEkonomi när utkastet har förts över från Advisor.
Jag förstår vad du menar och tycker att du har bra input kring detta, så jag skulle därför vilja be dig att skicka in detta till vår produktutvecklingsavdelning via Feedback och förslag.
Återkom gärna om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-17
15:17
Okej. Då kanske ni bör titta över hur detta hanteras? Bör ju vara samma uppgifter, kan man tycka, om man skriver ut eller skickar det vidare digitalt, ska väl inte spela någon roll. Varför ska postnr och postort vara med om inte gatuadress kommer med?? Sedan får jag ju ändra e-post och telefonnr, för på intyget står det uppgiftslämnare, men de "automatiska" uppgifterna är ju företagets grunduppgifter. För mig som jobbar med flera olika företag, har ju detta betydelse. Kan nog behöva en översyn, med vad som tas med. Om det nu ska vara en smidig digital lösning.
... Visa mer
2022-06-20
16:00
Hej Christel!
Tack för din fråga och vad bra att du hör av dig. Vi arbetar för att rätta till den här funktionen, då det självklart ska det gå att klicka på spara precis där du beskriver. Tills att vi har löst detta rekommenderar jag dig att istället gå via fliken Bevakningslistor i vänstermenyn, välja det uppdrag du vill ändra och därefter aktuell kund. När du sedan klickat på kunden klickar du på Inställningar och väl där kan du redigera vald bevakningspunkt.
Välkommen att höra av dig om du har fler frågor. Önskar dig en fin måndagskväll! /Jenna
... Visa mer
2022-05-16
09:27
Hej igen!
Nej detta rörde endast Ekonomiöversikten och det ska vara löst nu. Men gör så att du tar kontakt med supporten igen så ska du se att ni kan lösa detta tillsammans.
Välkommen //Tinna
... Visa mer
2022-02-21
15:51
1Gilla
Tack för svar! Har inte haft denna fråga tidigare eftersom de flesta har en anställning.
... Visa mer
2022-02-17
12:37
1Gilla
Hej, Det finns många olika saker som kan göra att en klarmarkering på en lönekörning tas bort. Det absolut vanligaste är att man har ändrat något av följande:
ett belopp/beräkning på en löneart i löneartsregistret
mall för lönespecifikation under personal - flik 3 lön
ändrat i företagsinställningarna
ändrat något på anställningskortet
när det finns en daglön på lönekörningen
En klarmarkering försvinner när något på lönebeskedet vill räknas om till standard. Tex. kan det försvinna om du har lagt in ett eget à pris på en löneart, vid upplåsning vill då programmet räkna om sig till standard igen. Vi rekommenderar alltid att man tar en säkerhetskopia av sitt företag innan man eventuellt låser upp en lönekörning. Skulle man däremot uppleva att klarmarkering släpper ofta och att det inte bör bero på någon av följande saker jag har tagit upp här så är min rekommendation att man tar kontakt med vår support och att vi kan ta in en säkerhetskopia över bolaget för att kika på varför detta sker och ge oss en möjlighet att förbättra hanteringen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2022-01-31
15:03
Tack för hjälpen Davor!
... Visa mer
2022-01-19
11:57
1Gilla
Om det avser de första 14 dagarna (vilket jag antar) så drar du bara för arbetsdagar, är den anställde ledig på den röda dagen dras ingen sjukfrånvaro. Om du i löneprogrammet lagt in arbetsfri dag på torsdagen så bör programmet säga ifrån/inte dra något den dagen.
... Visa mer
2021-12-14
08:03
2 Gillar
Hej Tinna! Jag fick svar av försäkringskassan, och det stämmer mycket riktigt det @Christel9 skrev. Tack!
... Visa mer
2021-11-25
08:44
Hej!
Ni hittar uppgiften i loggningen. Den finns under Arkiv - Företagsunderhåll - Loggning.
Här gör du urval på programdelen Anställda och sen om du vill kika på en specifik anställd så väljer du det också.
Händelsen heter antingen Levsätt för lönebesked eller Skicka lönebesked med beroende på när ändringen gjordes (fältet i programmet har bytt namn).
Hoppas att detta är vad ni efterfrågar 🙂
... Visa mer
2021-09-17
10:08
1Gilla
Jag skulle säga att semesterrätten är fortfarande 25 dagar. Så det bör stå i avtalet, sedan beror ju antalet betalda dagar på hur man jobbat
... Visa mer
2021-07-13
08:23
Hej Maud!
Det var härligt att höra och tack för dig återkoppling.
Glad sommar! /Tinna
... Visa mer
2021-05-20
16:53
1Gilla
Hej!
Jag testade lite kring det du beskriver och det verkar som den senaste uppdragsansvarig man valt in på ett diagram är det som sparas till nästa gång. Tanken är att urvalen ska vara kvar till nästa gång man går in så vi har skapat upp ett ärende på detta för att åtgärda så att uppdragsansvarig sparas på alla diagram och inte bara det senaste.
Vi har också lagt upp ett ärende på att lägga till namnet på uppdraget i diagrammet som det var tidigare så vi kommer att åtgärda dessa två saker så småningom.
Tack för er input!
/Tobias
... Visa mer
2021-01-20
09:37
2 Gillar
Intressant fråga, då jag också fått frågan från en anställd i ett företag med kollektivavtal. Och där finns inte möjligheten. Men ska tydligen finnas i andra kollektivavtal. Men frågan är hur det avtalet är utformat, tycker själv inte att semestertillägget är så stort att det skulle kunna bytas till en hel eller flera hela semesterdagar.. Antar ju att de vill ha lön under alla semesterdagarna. Om någon har erfarenhet av ett sådant avtal, dela gärna med er.
... Visa mer
2021-01-18
09:10
Hej Christel!
Vi jobbar på detta och jag förstår att det är väldigt frustrerande!
Precis som du skriver behöver den anställde logga in och ändra sitt För- och efternamn. När du synkroniserar efter det så uppdateras namnet även i Visma Lön.
... Visa mer
2021-01-14
07:56
1Gilla
Har också använt mig av löneart 1181, Föräldralön. Räknade ut manuellt vad den anställde skulle ha varje månad. Uträkning varierar mellan olika avtal, därför lite svårt att ha färdig uträkning i löneprogrammet.
... Visa mer
2020-11-10
10:12
Ja det är det spåret vi är inne på. Att efter de 120 dagarna lägga in deltidstjänst på schemat. Tack för ditt svar.
... Visa mer
2020-08-21
14:14
Hej. Jag har en anställd som inte hann godkänna och skapa lösen för "Min lön" via mailet. Hur skickar jag en ny?
... Visa mer
2019-10-22
14:56
Hej Malin66, Vill föreslå den smidiga funktionen som finns i eEkonomi 🙂 Om du har de olika utbetalningarna på samma datum kan du bocka i rutorna ute till vänster på kassa- och bankhändelser. Där kan du matcha flera händelser på en och samma gång, mot ett lönebesked t.ex. Då behöver de ha samma datum. Annars är smidigast om du skapar ett lönbesked för varje delutbetalning, eller helt enkelt betalar ut allt som en klump - som lönebeskedet faktiskt visar. Ha det gott! /Sofia
... Visa mer
2019-09-25
09:37
Han behöver inte vänta på permanenta personnummer för att öppna ett konto på banken, det går bra med samordningsnummer. Vi hade en kille från Spanien, han fick sin samoordningsnummer från Skatteverket ganska snabbt och öppnade ett bankkonto så vi kunde betala ut hans lön och använde den procentsats för skatt som han fick från Skatteverket då. Sen när hans uppehållstillstånd/personnummer var klar så ändrade jag bara hans samordningsnummer till personnummer och procent skatt till den vanliga skatten (enligt skattetabeller)
... Visa mer
2019-07-08
13:31
3 Gillar
Jag har 3300 och 10 siffror för anställda och det funkar fint.
... Visa mer
2019-01-16
16:33
1Gilla
Först året efter det att de fyllt 65, alltså from januari det år de fyller 66 år.
... Visa mer
2018-11-15
12:06
Hej, När man har kopplat på en transaktionstjänst av något slag så att den anställde även finns registrerad på Visma online så går ej längre namn och mejladress att ändra i löneprogrammet. Detta ska då alltid ändras på visma online / mina tjänster. När man har loggat in med rätt behörighet och mejladress på mina tjänster har man under företagsnamnet uppe till höger en meny och där väljer man användare. Då får man fram en lista med de användare och deras mejladresser som ligger kopplade till just detta organisationsnummer och kundnummer. Nu kan man byta namn och mejl på de anställda. Om det inte går beror det på att denna person även ligger upplagd med samma uppgifter på även ett eller flera andra kundnummer hos oss på Online. Då kan endast den anställde själv uppdatera sina uppgifter. Ser jag inte användare i menyn så beror det på att jag har loggat in med fel mejladress där jag har fel behörighet. Man måste ha behörighet administratör för att kunna se alternativet Användare. @angelicakjellin vad jag kan se hos oss har du flera olika inloggningar, prova att testa med den mejl som är administratör hos er. Återkom om du inte löser det. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-10-18
10:49
Haha, tänkte inte så långt 🙂
... Visa mer
2018-08-24
07:04
Skulle säga att det är olika i olika företag, om man inte har kollektivavtal som styr. Vad jag tidigare hittat i lagen är bara att de ska skrivas av efter fem år, inget annat som styr förskottsdagar. Så då borde man kunna avtala om att de ska dras mot kommande dagar. Då har jag bara kunnat se att jag fått lägga in påhittade datum för att lösa det, när det finns betalda dagar att ta av.
... Visa mer
2019-08-12
16:17
1Gilla
Svar från Skatteverket (observera att svaren nedan är omkastade i förhållande till hur jag skrev frågorna i ett tidigare inlägg). Från: "Skatteverket" Ämne: Företag-Arbetsgivare Datum: 8 augusti 2019 13:08:05 CEST Till: Khedron Wilk Hej, 1. Schablonberäkningen kan tillämpas från det att reglerna om skatteplikt för icke offentligt finansieras sjukvård infördes den 1 juli 2018. Man kan med andra ord begära omprövning av beskattningen för tidigare perioder. 2. Ja, man kan ändå använda schablonberäkningen. Med vänliga hälsningar Birgitta
... Visa mer
2018-05-26
13:32
Tack för tips och kommentarer 🙂 Jag kommer INTE att skicka mail heller, den kursinfo jag fått är dock att det är OK att skicka mail OM lönespecifikationen EJ innehåller känsliga uppgifter såsom bankkontonummer eller t ex sjukdom så vi var lite inne på det ett tag. Men , det blir för ineffektivt att sitta och särbehandla dessa då vi har många kunder vi sköter löner till, så vi har löst det med att vi skickar via post istället tills det kommer andra direktiv. Alternativt finns krypterade mail som det är godkänt att skicka med, men vi har undersökt intresset för detta och ingen kund nappade..... Vissa av våra kunder har lagt upp mapp till oss på deras server så läser vi in löneunderlagen dit och så sköts distributionen internt hos vår kund och vi slipper hantera utskicket. Visma har ju en portal "Mitt lönebesked" dit man kan skicka lönespecifikationerna men det är inte aktuellt för vår del då flera av våra kunder EJ vill ansluta sig till detta. Vi kommer inte heller att ansluta oss eftersom vi använder Byråstöd kan jag inte bjuda in mitt eget företag till den. Vi måste då hantera vår egen lönekörning lokalt på en hårddisk och inte via Byråstöd. Visma har inte någon lösning på den här biten för oss som jobbar med Byråstöd. Öhhh.... så det blir det inte tal om hos oss. Så vi får vänta och se om det blir någon ändring, var och en borde få bestämma själv om vad de tycker är OK.
... Visa mer
2018-05-23
13:24
Hej! Man behöver inte ha godkännande för att lagra personalens uppgifter, du hittar mer information på GDRP och personaluppgifter.
... Visa mer
2018-05-17
12:20
1Gilla
Du kan använda 20 och 21 som ser lika ut men kan styras olika, så ett annat val än det vanliga fungerar.
... Visa mer
2018-05-09
13:31
1Gilla
Det måste du göra, skulle jag säga. Du kan inte lägga upp samma personnr på två olika nr, då protesterar programmet.
... Visa mer
2018-04-19
08:57
Hej alla! Det går bra att få lönebeskedet digital med Visma Min Lön även om du är löneadministratör. Det viktiga är att du ligger upplagd som anställd i anställningsregistret i löneprogrammet och har inställning för Min Lön Viktigt att du anger din e-postadress på arbete i registret. Det ska gå bra att använda samma e-post som du har som löneadministratör. Du kan sedan logga in på vismaspcs.se och välja tjänsten för Visma Min Lön eller använda appen Min Lön för att se ditt lönebesked. Om du som löneadministratör också skulle använda Visma Lön Anställd så kommer du ha ett val för dina egen kalender och ett val för att se allas kalender när du loggar in i tjänsten, om du använder samma e-post som löneadministratör och anställd alltså. Jobbar ni som en byrå så har du en speciell användare hos dina kunder. Ska du köra löneprogrammet och Visma Lön Anställd eller Min Lön för den egna byrån så behöver man köra löneprogrammet fristående. Får ni inte det till att fungera, återkom med vad som händer och om ni får något felmeddelande så kikar vi på det 🙂 Ha det gott! /Sanna
... Visa mer
2018-04-12
07:40
Tack för svar!
... Visa mer
2018-01-11
08:59
Hej! Du ska skapar lönekörningen i januari först så att du får med avvikelserna för december sen skriver du ut semesterskuldlistan. 🙂 Precis som burbage skriver så går det att göra en inställning under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, välj Bokföring i menyn och där kan du klicka i Uppbokning av preliminär semesterskuld. En del väljer dock att inte ha denna ibockad och bokför direkt efter semesterskuldlistan. Med programmets automatiska uppbokning slipper du tänka på det för stunden men observera att uppbokningen är preliminär och en ungefärlig uppbokning. Därför brukar de flesta ändå stämma av detta beloppet vid årets slut och boka om ev. mellanskillnad. Vi har en checklista som är grym, kika på den! Titta gärna på rubriken "Skriv ut semesterskuldlistan inför bokslut". Ha ett fantastiskt 2018! /Sanna
... Visa mer
2017-12-07
09:22
Hej Christel, Precis som du skriver så kan man när en anställd är frånvarande lika stor procent varje dag under hela månaden lägga in allt i ett intervall, men när en anställd är sjuk del av dag så måste du lägga denna avvikelse på respektive dag för att få det rätt. Finns ingen annan lösning än att registrera frånvaro på den/de aktuella dagarna. Ha en fin dag /Susan
... Visa mer
2017-10-19
11:10
Hej Christel, Härligt att du hittade en lösning:) Är inget fel i programmet, hanteras bara olika för olika banker När man i Utbetalningar väljer alternativet Övriga banker och Bankgiro och KI-format är detta ett obligatoriskt val för alla banker utom Handelsbanken. Då Handelsbanken precis kommit med sin information så har vi ännu inte hunnit anpassa programmet efter deras inställningar, så tillsvidare får du/ni göra så som Handelsbanken själva föreslagit (lägga ett påhittat kund.nr t ex 9999). Ha en fin dag /Susan
... Visa mer
2018-09-13
09:28
Hej Christel, Jag tänker att du kan ha kvar ditt grundschema i löneprogrammet om det överensstämmer med det som finns i tidsredovisningssytemet. Programmet gör lite olika beroende på om det är tim- eller månadsavlönade som det gäller för. För timavlönade med ej schemalagd arbetstid ska timmarna komma in på de anställda utifrån det som finns med i filen. För månadsavlönade med ej schemalagd arbetstid hämtas inga timmar alls till kvantiteten på månadslön. Timmarna ska dock hämtas från schemat för månadsavlönade om de har schemalagd arbetstid i löneprogrammet. Jag tänker därför att du i löneprogrammet kan testa att lägga in ett schema för varje anställd som stämmer med inställningarna för schemat i tidsredovisningsfilen och sedan testa att läsa in tidsredovisningsfilen på nytt för att se om du får över normalarbetstiden på lönebeskedet. Återkoppla gärna om du har ytterligare frågor så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2017-04-25
08:21
Hej Linda, I Lön 300 som jag ser du använder finns ingen funktion för att använda nettosemester för de som är arbetar intermittent (deltidsanställda som inte arbetar alla dagar i veckan). Programmet hanterar enbart bruttosemester, vilket innebär att den anställde får fler semesterdagar (25 dagar) men en lägre semesterdaglön. Hantering av brutto- respektive nettosemester finns enbart i Visma Lön 600. Du kan läsa mer om detta i forumtråden Nettosemester i Lön 300 Ha en fin dag och återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar /Susan
... Visa mer
2017-04-20
13:36
Hej allihop! Ser att ni fick dokumentet från vårt hjälpavsnitt. Det är många delar programmet som finns att ta hänsyn till, period för lönen, period för avvikelser, period för semesterårsavslut och slutdatum för den anställde. För att kunna hantera de på något vis så behöver programmet utgå ifrån något. Precis som ni har diskuterat ovan så tittar den på löneperiod. Programmet fungerar alltså på det sättet idag. Jag hoppas att ni har fått en förståelse för hur det fungerar genom att kika på dokumentet. Annars får ni såklart gärna fortsätta ställa frågor här. Christel - har du följt rekommendationen i dokumentet och gjort årsavslutet/inte gjort årsavslutet men får ändå en varning? /Sanna
... Visa mer
2017-01-30
16:37
Hej. Tack för era synpunkter. Vi tar med oss dessa när vi ser över förändringar till kommande versioner. Som alltid när vi har gjort stora förändringar i en produkt så är era åsikter ovärderliga.
... Visa mer
2016-11-28
09:12
1Gilla
Bra att valet finns! Att jag får välja vilket jag vill använda på ett visst företag!
... Visa mer
2016-03-08
14:42
Hej Jenny och Christel, Att en anställd får ett avvikande belopp för de timmar personen är inne och arbetar kan bero på ett par olika saker. Dels som alltid Använder ni snabbvalen i programmet för Föräldraledighet eller Använder ni manuella lönearter? Vilket typ av avdrag gör ni, Dagsavdrag? Arbetsdagsavdrag? Är den anställde inne och Arbetar t ex torsdag-fredag? Eller är de inne och Arbetar tisdag-onsdag? Allt detta är saker som avgör vilket belopp som betalas ut. Mina exempel nedan bygger på att den anställde tjänar 30000:-/månaden. Exempel nummer 1: Föräldrarledig Kalenderdagsavdrag 160201-160217 totalt 17 dagar a ́pris 986,30=16767,10 Jag arbetar 18-19/2 totalt 16h, detta är torsdag och fredag Föräldrarledig Kalenderdagsavdrag 160222-160229 totalt 8 dagar a ́pris 986,30=7890,40 Jag får här en bruttolön på 5342,50:- Exempel nummer 2: Föräldrarledig Kalenderdagsavdrag 160201-160215 totalt 15 dagar a ́pris 986,30=14794,50 Jag arbetar 16-17/2 totalt 16h, detta är tisdag och onsdag Föräldrarledig Kalenderdagsavdrag 160218-160229 totalt 12 dagar a ́pris 986,30=11835,60 Jag får här en bruttolön på 3107:- Varför blir det en skillnad här? I båda fallen har den anställde arbetat 16h. Anledningen är vilka veckodagar som den anställde har arbetat. Normalt sätt registreras frånvaro även lördag och söndag när det gäller föräldrarledighet, vilket Inte är fallen i exempel 1 eftersom när man arbetar på fredagen, sker ingen registrering av frånvaro förrän på måndagen och det gör att Exempel 1 får ett avdrag på två dagar mindre än exempel 2 får. I exempel 2 arbetar den anställde tisdag och onsdag, vilket gör att den anställde får avdrag alla dagar förutom just de två dagarna. Beräkningsformeln (om ni inte använder löneväxling) för detta är Månadslönen*12/365 per dag som avdraget görs med. Det finns även andra alternativ, När man använder Snabbvalet-Övrig Frånvaro och Föräldrarledighet, finns det en möjlighet att istället Bocka i att avdraget ska göras i Arbetsdagar. Väljer man det valet är formeln istället Månadslönen/21. Använder man istället detta valet görs inga avdrag för helgerna, utan då tittar den uteslutande mot faktiska arbetsdagar. Är ni osäkra på vilket scenario ni själva ska använda skulle jag rekommendera er att fråga Försäkringskassan. Vill ni korrigera ett belopp på ett snabbval, kan ni göra det via högerklicka på snabbvalsraden på lönespecifikationen och välja "Konvertera snabbval till rader", då kommer ni åt att manuellt ändra alla värden. OBS! Vi rekommenderar att ni använder er av de värden som programmet genererar. Hoppas detta ger lite mer klarthet. /Victor
... Visa mer
2015-09-30
12:35
Hej! Vad vi vet ska det inte vara några problem att skicka in hela filen på nytt. De ska ha koll på vad som är inskickat sedan tidigare så du behöver inte skicka in julis uppgifter igen. Dubbelkolla gärna detta med Collectum för säkerhets skull, men det är de uppgifter som vi fått. /Elin
... Visa mer