2025-06-01
14:37
3 Gillar
Jag vill bara säga att Visma Admin bara blir smidigare och smidigare att jobba med. Det är så supersmart program och det är få ute på marknaden som kan mäta sig med Admin. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-30
11:15
Enligt promemorian Tillfälligt höjd subvensionsgrad för rotavdraget höjs avdraget tillfälligt från 30% till 50%. Lagändringarna träder i kraft den 12 maj och gäller fram till årets slut.
De tillfälliga bestämmelserna ska tillämpas på rotarbete som har betalats, förmån av rotarbete som har tillhandahållits och rotarbete som har redovisats i en förenklad arbetsgivardeklaration efter den 11 maj 2025 till och med den 31 december 2025.
Om du vet att dina kunder inte kommer att betala förrän efter den 12 maj kan du ändra inställningen för alla fakturor som kommer skapas framåt. Har du vissa kunder som betalar tidigare och vissa senare är det enklare för dig att ändra på respektive faktura.
Ändra i programmet
Du behöver själv ändra procentsatsen i programmet under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Försäljning, och fliken Inställningar.
I fältet för Skattereduktion i % ändrar du från 30 till 50.
Redan registrerade ordrar och fakturor påverkas inte av en ändring du gör här, utan ändringen gäller från och med nästa nya order/faktura.
Befintlig order/faktura
Du kan också ändra uppgifterna direkt på ordern/fakturan under fliken Moms, konton om det är så att redan skapade ordrar/fakturor berörs.
Faktura är inte journalförd
Är inte fakturan journalförd, så går det bra att ändra procentsatsen under fliken Moms, konton.
Fakturan är journalförd
Då måste du kreditera fakturan och skapa ny med rätt procentsats.
Vill du erbjuda 50 % i rotavdrag men samtidigt få betalt direkt?
Då kan du sälja fakturorna i ditt program via Betalt Direkt och få pengarna redan nästa bankdag. Läs mer på Betalt direkt.
... Visa mer
Etiketter:
2025-05-30
11:05
Vi vill informera er om en viktig uppdatering för er verksamhet som börjar gälla i december 2025 – nya SNI-koder lanseras för att anpassa Sverige till den uppdaterade europeiska standarden (NACE). Här är viktig information som ni behöver:
Vad är SNI?
SNI står för Standard för svensk näringsgrensindelning och är ett statistiskt system för att kategorisera företag baserat på typ av affärsverksamhet.
Varför uppdateras SNI-koderna?
Förändringen syftar till att bättre reflektera branschförändringar och säkerställa mer tillförlitlig och jämförbar statistik inom EU.
Hur påverkar detta er?
Majoriteten av företagen kommer att få en ny kod, men verksamhetsbeskrivningen förblir densamma. Ungefär 30 % av företagen kan se sin SNI-kod delas upp, där delar av verksamheten flyttas till nya koder.
Vikten av rätt SNI-kod?
Att ha korrekt SNI-kod påverkar ert företags kreditvärdighet, försäkringar, och tillgång till branschspecifik information. Det är också viktigt för att delta i olika undersökningar från SCB och andra myndigheter.
Vad kan ni göra nu?
Se över er verksamhetskod och var uppmärksamma på förändringar, särskilt om ni verkar inom detaljhandel, restaurang, lokalvård, hälso- och sjukvård. Använd den kommande e-tjänsten på verksamt.se för att säkerställa rätt SNI-kod för er verksamhet under 2025.
Håll er uppdaterade:
Vi rekommenderar att ni håller er uppdaterade genom att besöka följande sidor regelbundet:
Verksamt.se
SCB
Var och när ändrar jag SNI-kod?
En e-tjänst för att göra ändringar i SNI-koderna öppnades den 27 januari och är tillgänglig under hela 2025. Under denna period kan ni göra de ändringar som krävs.
... Visa mer
Etiketter:
2025-05-30
11:00
Om du arbetar kvar i version 2023.1 eller äldre så kan du inte längre hämta adressuppgifter eller göra kreditupplysning inne i programmet från den 2025-01-02 (Visma Kreditupplysning).
Vi rekommenderar att du uppdaterar till senaste versionen, så kan du använda funktionerna i Kreditupplysning som vanligt.
Du kan också alltid nå Visma Kreditupplysning när du är inloggad på vår hemsida.
... Visa mer
Etiketter:
2025-05-30
10:53
För att följa med i utvecklingen uppdaterar vi SQL-databasen till SQL Server 2022 under hösten 2024. Det gäller för programmen Visma Administration, Visma Byråstöd och Visma Lön 600/300. Uppdateringen sker i samband med att vi släpper en ny version av respektive program.
2024-10-09 släpptes version 6.4 av Visma Byråstöd med SQL Server 2022.
2024-11-05 släpptes version 2024.4 av Visma Lön 300/600 med SQL Server 2022.
2024-11-26 släpptes version 2024.1 av Visma Adminsitration/fakturering med SQL Server 2022.
SQL Server 2022 fungerar på följande operativsystem: Windows 10/11, Windows Server 2016/2019/2022. Läs mer om SQL Server 2022 »
Vi rekommenderar att du uppdaterar din dator till en nyare version av Windows som stöds av Microsoft.
Spiris Systemkrav
Så här ser du vilken SQL-version du har installerad på datorn »
... Visa mer
Etiketter:
2025-04-09
12:31
I april släppte vi följande förbättringar:
Nu kan du som har ditt program kopplat till Lön Smart använda frånvarotypen Uttag arbetstidsförkortning.
Vi har förbättrat informationen vid borttagning av användare i Tid. Nu finns en guide som hjälper dig längs vägen och vi hoppas att det ska förenkla för dig.
Läs mer om alla nyheter »
... Visa mer
2024-11-22
09:36
Nu har vi gjort förbättringar när det gäller prisjusteringar lagom till årsskiftet.
Justera priser med procent
Gör prisjusteringar från ett datum bakåt i tiden
Vi har även förändrat hjälpen när du trycker på frågetecknet inne i funktionen, en ny flik öppnas i din webbläsare. Innehållet är detsamma, men nu blir det enklare att navigera med innehållsförteckningen till vänster och du hittar relaterad information i boxarna till höger.
Läs mer och hitta alla nyheter »
... Visa mer
2024-10-24
14:30
2 Gillar
I din egen takt lär du dig tidsystemet med hjälp av videor, kursmaterial, quiz och övningsuppgifter. Du får direkt tillgång och kan arbeta med kursen precis när det passar dig, och så många gånger du vill under 45 dagar 🙂
Läs mer och boka dig »
... Visa mer
2024-10-15
15:08
Här är oktobers nya funktioner:
Nu kan du som har en integration med Lön skapa egna tillägg som du kopplar till lönekoden Övriga tillägg och anger en korrekt löneart.
Genväg till tidsregistrering via klock-ikonen uppe i menyraden.
Du kan välja projektledare när du kopierar ett projekt.
Filtrera på kundansvarig eller resultatenhet på dina projekt.
Se projektets täckningsgrad på fliken Ekonomi.
Klar för fakturering markeras automatiskt när du avslutar ett projekt.
Nu kan du lägga in uppgifter om rot/rut direkt på offerten.
Skapa offertmallar.
Ändra uppgifter i attestvyn.
Öppna kontaktkortet direkt.
Radera alla artiklar.
Ny rapporten Avtal (AV1).
Läs mer och hitta alla nyheter »
Innehållet har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 24-10-15
... Visa mer
2024-08-14
08:47
2 Gillar
Mycket bra information vi får här, TACK Mita! Med vänlig hälsning Ingrid Lund AB Intensa
... Visa mer
2024-08-13
13:34
1Gilla
Hej Catarina ScF! Du kan fota underlaget på bildskärmen, för att slippa skriva ut och sedan fota.
... Visa mer
2024-03-21
09:28
1Gilla
Nu har vi ett öppet API där du som systemintegratör kan skapa egna kopplingar för att kommunicera med Tid & Projektplanering. På så sätt kan du både hämta och skriva information till ett annat system. Det kan till exempel användas om du vill ta ut kontakter eller tidrapporter för att göra sammanställningar och analyser i andra program.
Läs om API-applikationer »
... Visa mer
2023-10-23
16:32
Hejsan Waxpedan! För att kika på detta är det bäst att du kontaktar mina kollegor på vår support.
Ha en fortsatt fin dag! /Mita
... Visa mer
2023-08-10
11:03
Är du tillbaka till kontoret efter semestern och är sugen på att lära dig mer om din funktion? Här hittar du gratiswebbinarium och du kan även boka in dig för specialisthjälp.
Bland våra gratiswebbinarium, som är inspelade filmer, kan du lära dig mer om tid- och utläggsregistrering, faktura- och löneunderlag, projekt och kunder, systeminställningar, rapporter och analys. Alla filmer är indelade i kapitel, så du kan enkelt hoppa vidare till det som just du vill veta mer om.
Kika på våra utbildningar i Tid & Projektplanering »
... Visa mer
2023-06-15
08:55
Hej Tessier! Jag vill återkoppla till dig att vi har en integration till Visma Lön Smart sedan slutet av 2022, du hittar mer info om detta i Integration Visma Lön.
... Visa mer
2023-03-07
11:11
Hej igen,
En camt.053 är ett kontoutdrag till skillnad från camt.054 som innehåller enbart debet och kredittransaktionerna. I administration finns det stöd för återrapportering av camt.054.
Jag kommer att se över vår information och hur vi på bästa sätt informerar om eventuell extrakostnad som banken tar ut.
/Jenny
... Visa mer
2023-01-05
12:12
E-faktura - E-fakturor eller “elektroniska fakturor” skickas i ett format som kan läsas in av mottagarens affärsystem eller digital brevlåda. Distributionen av fakturan är då helt digital, korrekt och kräver ingen manuell hantering av varken avsändaren eller mottagaren. E-fakturor brukar också kallas EDI-fakturor, Svefaktura eller Peppol-faktura. Vi stöd för alla format av e-faktura.
Läs om Skicka e-fakturor.
Faktura med e-post - I ett mejl skickas fakturan i pdf-format. Alla betaluppgifter och all räkenskapsinformation ligger då inbäddade i bilden och mottagaren får manuellt hantera fakturan i sitt affärssystem.
Du kanske tycker att du skickar digitalt när du mejlar fakturan, men är det effektivt? Riskerna med att skicka fakturan via e-post syns inte i det ögonblick då fakturan ska skickas iväg utan kan komma först mycket senare.
Nackdelar för din kund när du skickar fakturan via mejl
Det är ansträngande När fakturan kommer krävs det en ansträngning från mottagaren att hantera pdf:en, t ex lagra den bland räkenskapsmaterial och att betala den på banken. Ansträngningen som krävs för att kopiera uppgifterna från pdf:en är en typisk orsak till att kunden drar sig från att hantera den när den kommer och därför ökar risken att den glöms bort.
Det är stor risk att glömma betalningen Orsaken till försenade betalningar är ofta att kunden glömt bort fakturan eller inte mottagit den. Och det är aldrig kul att få en betalningspåminnelse från sin leverantör, så troligtvis vill inte kunden hamna i en situation där man missat betalningen. Tyvärr är det så att när pdf-fakturan ligger i kundens mejlkorg försvinner den lätt i mängden av mejl, för att inte tala om risken att den kan ha hamnat i kundens skräppost.
Det blir dubbelarbete Mottagaren måste manuellt registrera fakturan eller kopiera exakt samma uppgifter till sin bokföring och/eller på banken. Onödigt dubbelarbete när det finns smartare alternativ på hur fakturauppgifterna kan levereras i ett helt elektroniskt format från ett system till ett annat.
Risker du tar när du skickar fakturan via mejl
Du får inte betalt i tid Eftersom att nackdelarna är många för mottagaren ökar risken att kunden helt glömmer att betala när den skickats på mejlen. Det påverkar givetvis din likviditet när intäkterna inte kommer på utsatt tid. Visste du om att 72 procent av pdf-fakturorna betalas i tid, medan det är hela 90 procent av e-fakturorna.
Den kan försvinna på vägen En otroligt vanlig fråga mellan företag och kund är “Har du fått fakturan?" Bara för att upptäcka att e-postadressen var felaktigt registrerad eller att fakturan hamnat i skräpposten. Ber du då kunden att fortsatt betala på det angivna förfallodatumet eller flyttar du fram förfallodatumet? Oavsett har du inte fått in pengarna i tid och det är synd när det finns betydligt säkrare sätt att leverera fakturan på.
Det kostar tid och ansträngning i efterhand Eftersom risken är hög att du inte får betalt i tid kommer du behöva påminna din kund att betala. Tiden det tar att hantera förfallna fakturor underskattas ofta och kan helt klart förebyggas.
... Visa mer
Etiketter:
2022-11-14
15:08
Hej Agneta!
Du lyfter att du vill att din redovisningskonsult skulle kunna logga in och kolla underlagen som ligger digitalt i systemet. Jag får hänvisa till IT-stöds support hur/om du kan lösa detta.
I vårt webbaserade ekonomiprogram Visma eEkonomi kan du samarbeta med din byrå, vilket innebär att du och din byrå delar samma program. Ni har tillgång till samma uppgifter och slipper därmed skicka uppfterna fram och tillbaka. Ha en fortsatt fin dag! Mita
... Visa mer
2022-10-05
10:53
Hejsan!
Just nu har vi inga sådan planer att införa detta, men det du kan göra är att att skapa en egen rapport via Bokföringsrapportgeneratorn eller rapportgeneratorn om du har Visma Administation 2000. Väljer du att försöka själv så kan du kanske ha användning av programhjälpen och avsnittet Skapa rapport via rapportgeneratorn, alternativt Skapa rapport via bokföringsrapportgeneratorn.
Vill du komma i kontakt med en av våra duktiga konsulter? Sök upp dem på kartan längst ner på sidan partners och återförsäljare eller ring oss på 0470-70 61 70 så hjälper vi dig hitta rätt.
/Mita
... Visa mer
2022-08-22
13:34
Hej! Det beror lite på vilken version av Visma Administration som du har installerad men om det är så att du kör en äldre version så kommer det att ske en uppdatering av din SQL-version i samband med att du uppdaterar själva programmet. Då får du SQL-versionen 14.VISMA alltså SQL 2017 - och precis som @LW -60 skriver lite högre upp i tråden - varför ska numreringen vara enkel 🙂
Önskar dig en fin vecka
/Tinna
... Visa mer