2025-04-22
10:51
Hej @Gunilla-57
Bra att du frågade och jag har uppdaterat till en bättre länk där du kan välja den till vänster eller så kan du slå en signal till supporten som gärna hjälper dig att boka tiden. Jag vet inte riktigt men boka en timme och om det inte behövs så lång tid så debiteras du inte för mer än 30 minuter.
Ha det fint ☀️
... Visa mer
2025-04-15
09:25
Hej @Annica W
Vi har för närvarande ingen ny information att dela med oss av kring önskemålet. Om och när detta blir aktuellt så kommer vi att uppdatera tråden.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-08
09:11
Hej Förmodar att frågan gäller hur du kan justera detta manuellt i bokföringen? I så fall gör du som du skriver dvs tar bort bocken för automatisk bokföring av semesterskuld och sedan gör du en manuell justerings av saldot på de konton som påverkas. /Joachim
... Visa mer
2025-04-01
13:12
2 Gillar
Hej och Tack! Lite uppdatering, det gick smidigt, bara man kom på att man skulle först lägga upp sig själv. Sedan gick det bra att fylla på "min sida" med resterande företag! Sedan bara att klippa o klistra in på resp företag. Tack än en gång Tinna samt Carina för hjälpen /Gunilla🌻
... Visa mer
2025-03-31
11:19
Hej @Gunilla-57
Vilken anställningstyp du ska välja måste du avgöra själv, men jag delar gärna med mig av den information vi har så att du kan fundera på vad som passar bäst för dig.
Komplett:
Denna typ används för anställda med arbetsschema, avtal och semesterhantering. Många beräkningar görs automatiskt, vilket är användbart för ordinarie anställda som har ett mer komplext lönesystem.
Förenklad:
Denna typ passar tillfälligt anställda, säsongsanställda eller personer som får utbetalningar utan att vara formellt anställda (som styrelsemedlemmar). Du behöver bara ange grundläggande uppgifter för att skapa lönebesked, utan automatiska beräkningar för semester eller andra detaljer. Beräkning av OB och övertid finns inte i förenklad.
När du har bytt från anställningstypen Förenklad till Komplett i löneprogrammet, är det inte möjligt att ångra eller byta tillbaka till Förenklad. Detta innebär att du måste fortsätta med den kompletta anställningstypen och hantera de ytterligare uppgifter som krävs för denna typ, såsom arbetsschema, avtal och semesterhantering.
Mer information finns i hjälpavsnittet Välj eller byt anställningstyp
Jag hoppas detta hjälper dig att fatta ett beslut om vilken anställningstyp som passar bäst för din timanställda med oregelbundna tider.
Önskar dig en solig dag 🌻
... Visa mer
2025-03-21
00:12
Ja, detta upptäckte jag med idag. inte bra utvecklat.. bättre om man kan lägga upp delaägare i AB:ts skatt och bokslut pro och få till deras K10 blanketter i AB formen istället för att lägga upp nya kunder som privatpersoner - mycket admin..
... Visa mer
2025-03-10
19:02
1Gilla
Du kan nu koppla ett bildunderlag direkt vid matchningen i Kassa/Bankhändelser. Och även bokföra som en verifikation om du väljer Hantera.
... Visa mer
2025-02-10
12:38
Hej @Gunilla-57
Tack för din fråga.
För att hantera en leverantörsfaktura som inte ska betalas och när får en kreditfaktura från din leverantör så kan du följa stegen nedan:
Registrera Kreditfaktura: Gå till Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura Välj leverantören som utfärdat kreditfakturan Markera rutan Kreditfaktura Fyll i uppgifterna från den mottagna kreditfakturan. Klicka på Bokför för att registrera kreditfakturan.
Kvittning mot Befintlig Faktura: Om krediten ska kvittas mot en befintlig faktura, gå till listan över fakturor. Markera den relevanta fakturan. Välj Åtgärder - Kvitta. Sök fram och välj den faktura som krediten ska kvittas mot. Klicka på Bokför. Detta skapar en kvittningsverifikation där de två fakturorna balanserar varandra.
Lycka till och om du vill att vi kikar på det tillsammans så är du alltid välkommen att slå en signal till supporten.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-01-08
10:24
Hej Den konteringen stämmer förutsatt att momsen är 25% på försäljningen. /Joachim
... Visa mer
2024-12-23
09:59
1Gilla
Hej Tinna! Tack för svar. Önskar dig också en God Jul /Gunilla
... Visa mer
2024-11-11
13:59
Hej @Gunilla-57
Hej! Tack för att du delar din feedback.
Jag förstår att det inte är optimalt när fakturan nästintill är förfallen innan den ens når fram. Vad man bör känna till är att faktura-datumet inte alltid speglar när leverantören faktiskt skickar fakturan. Det vore bra att veta när fakturan inkom till scanningscentralen.
Jag föreslår att du noterar en eller flera fakturanummer där det har tagit särskilt lång tid att få in fakturan i systemet. Därefter, kontakta vår support så kan vi undersöka våra loggar och se vad vi kan få fram för uppgifter.
Välkommen att kontakta supporten för vidare hjälp!
/Tinna
... Visa mer
2024-10-21
13:06
Bästa @Gunilla-57
Jag har helt missat att du återkom. Förlåt!
Du kan använda löneart 2113, Kostförmån middag, för att registrera kostförmånen middag, och detta redovisas i ruta 012 på AGI:n, precis som du beskrivit. När det kommer till totalbeloppet för öl och sprit delat på antalet personer, kan du använda löneart 2118, Övriga förmåner, tabellskatt, som också redovisas i ruta 012 på AGI:n. Beloppet måste anges manuellt eftersom det varierar.
Alltså, båda lönearterna går mot ruta 012 på AGI:n. Om du vill lägga dem på samma löneart eller separera förmånerna behöver du själv avgöra eller kontrollera med Skatteverket.
Har du ytterligare frågor kring förmånen rekommenderar vi att du kontaktar Skatteverket.
Ha en riktigt fin eftermiddag.
/Tinna
... Visa mer
2024-10-02
10:44
1Gilla
Hej Gunilla-57,
Ägaren av enskild firma får inte göra avdrag för premier för sjukvårdsförsäkringar (då man inte är anställd i sitt företag som man är i ett AB). Om bolaget betalat försäkringen kan du bokföra den mot eget uttag.
Ha en fin dag!
Pamela
... Visa mer
2024-08-19
11:16
1Gilla
Hej på er! Nu kommer jag med härliga nyheter, stöd för SINK finns nu i Visma Lön Smart.
Läs mer om nyheten här. /Agatha
... Visa mer
2024-07-30
14:11
2 Gillar
Hej, Bokföra inköp av tjänster utanför EU (enligt huvudregeln): 1930 ingen momskod kredit 1 000:- 4531 momskod 22 (25%) debet 1 000:- 2614 momskod 30 (25%) kredit 250:- 2645 momskod 48 debet 250:- Det finns mer att läsa under Bokföra inköp av tjänster och varor inom och utanför EU (vismaspcs.se) /Gunilla
... Visa mer
2024-06-24
09:49
1Gilla
Toppen! Jag fick just info om att vi inte har några pågående problem.
Ha en fin dag @Gunilla-57
/Tinna
... Visa mer
2024-06-15
10:26
Hej piabard1 Om det är på en betald kundfaktura, så kan du gå till fakturan och öppna denna. Gå sedan ned till "skicka eller skriv ut", här finns alternativet "Skapa betalningsbekräftelse som PDF" då skapas denna som du kan skicka till kund. /Gunilla
... Visa mer
2024-06-13
08:58
1Gilla
Hej Antingen avvaktar du ett skriftligt svar eller så försöker du kontakta kunden på annat sätt, via telefon t ex som oftast är effektivare. Skulle du fortfarande inte få tag i kunden så kan du antingen dra av summan på en eventuellt kommande faktura eller som sista alternativ behålla den inbetalda summan och bokföra om summan på 2999 till försäljning och moms. /Joachim
... Visa mer
2024-05-24
10:23
1Gilla
Hej Då balanserna skall uppdateras mellan åren så behöver samtliga år låsas upp så du kan få med dig rätt balanser till innevarande år. /Joachim
... Visa mer
2024-05-20
10:06
Hej och tack för er feedback.
Jag har ställt frågan till våra specialister och fått följande svar:
När kontoinformationen inte läses in vid den vanliga tiden kan det bero på olika orsaker. Ibland kanske banken inte har skickat uppgifterna till oss i tid, vilket leder till en försening. Det kan också vara så att när vi väl fått filerna från banken, tar det längre tid än vanligt att bearbeta dem. Då kan det bildas en kö som gör att importen drar ut på tiden. Vi jobbar ständigt med att minska dessa fördröjningar och informerar direkt i programmet om vi upptäcker att något tar längre tid än vanligt.
Just nu ska det inte vara några fördröjning så om ni upplever det rekommenderar jag att ni hör av er till supporten för vidare felsökning.
Önskar er båda en fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2024-05-10
14:16
Hej @Alfons1,
Super - tack för att du återkopplade att det löste sig för dig! Jag hörde runt en vända till och troligtvis är det den lediga dagen igår som gjort att det dröjt lite.
@Gunilla-57 - hoppas det löst sig för dig också! Annars bör det komma in under eftermiddagen.
Önskar er båda en fin helg när det är dags! 🙂
/Agnes
... Visa mer
2024-04-28
17:19
Tack, då går det bättre. Det är lite förvirrande att Visma lägger till en konto-rad som redan finns men då funkar det.
... Visa mer
2024-04-26
08:22
Hej, Helt riktigt den kommer att gå som lätt lastbil, under 3500kg och då blir det halv moms. /Gunilla
... Visa mer
2024-04-22
17:19
1Gilla
Hej igen, Nu löste du ett stort problem för mig och det tackar jag för. Jag redovisar enl K2 och trodde att jag behövde göra både 2350 och 1260, samt göra avskrivningar varje månad på detta. Nu har jag gjort som du föreslog. Ett Stort Tack! /Gunilla
... Visa mer
2024-03-15
12:21
Hej @Per-August
Tack för att du kontaktar oss.
Jag misstänker att du valt anställningstyp Förenklad för den anställda. Då ser du inte fältet för bilförmån. Vilken anställningstyp dina anställda ska ha väljer du under Lön Smart - Anställda, fliken Personuppgifter. Vill du ändra anställningstyp går det fint att följa hjälpavsnittet Byt anställningstyp från Förenklad till Komplett
Vill du se en jämförelse mellan anställningstyperna Komplett och Förenklad kan du klicka här. När vi ändå är i farten skicka jag med dig hjälpavsnittet Bilförmån - nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling som jag hoppas och tror kan vara ett bra stöd för dig.
Ha en härlig dag
/Agnes
... Visa mer
2024-02-14
15:17
1Gilla
Hej Jocke, Vi skickar ca 95% av våra fakturor, som är till privatpersoner via Kivra som e-Faktura och detta fungerar klockrent. De flesta har sitt bankkonto kopplat i Kivra, så de behöver bara klicka betala. Sätter du sedan OCR till starkt på BG så löser Visma konteringen in. /Gunilla
... Visa mer
2024-02-03
10:54
Hej! Jättebra, tack snälla! Då ska jag se till att betala fakturan via företagskontot nu då, och sen bokföra in allt på dagen då pengarna har dragits (kontantmetoden). Mitt exempel i bilden funkar då alldeles utmärkt förstår jag? 🙂 Fortsatt trevlig helg! Mvh, Rickard
... Visa mer
2023-12-23
10:22
1Gilla
Du måste först skapa en ny artikel Skapa ny artikel i Visma eEkonomi (youtube.com) och sedan när du fakturerar så lägger du in denna artikel på ny rad. /Gunilla
... Visa mer
2023-12-15
13:13
Hej, Här är lite exempel på hur man bokför inköp från EU beroende om det är en vara eller en tjänst. Bokföra inköp av varor inom EU: 1930/2440 ingen momskod kredit 10 000:- 4056 momskod 20 (25%) debet 10 000:- 2614 momskod 30 (25%) kredit 2 500:- 2645 momskod 48 debet 2 500:- Bokföra inköp av tjänster inom EU (enligt huvudregeln): 1930/2440 ingen momskod kredit 10 000:- 4535 momskod 21 (25%) debet 10 000:- 2614 momskod 30 (25%) kredit 2 500:- 2645 momskod 48 debet 2 500:- /Gunilla
... Visa mer
2023-11-30
09:26
1Gilla
Hej @effge72
Testa att du istället tar bort momsbeloppet i fältet "Varav moms" så försvinner raden med 2641 automatiskt.
Ha en fin dag
/Tinna
... Visa mer
2023-10-02
17:09
Hej @Mikeyman!
Programmet läser av informationen som finns på bilden, om underlaget innehåller olika typer av information som kan tolkas som exempelvis en annan valuta eller land så kan programmet helt enkelt läsa in fel. Tolkningen är tyvärr inte helt felfri i sin avläsning och kan därför generera avvikelser. I ditt fall kan det alltså handla om att programmet har tolkat någon del av underlaget som DKK istället för SEK.
Har du några följdfrågor eller funderingar kring detta så är du alltid välkommen att höra av dig.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-25
09:53
1Gilla
Hej Glömde svara . Det var hos skattemyndigheten det var fel, kom igång nån dag senare. Tycker det är dåligt att dom själva inte vet att dom har problem, till mig sa dom att jag hade fel format på filen. Tack för hjälpen . /peter
... Visa mer
2023-09-02
00:25
Stort tack Joachim för svar som löste mitt problem och tack Gunilla för att du hjälpte till att förtydliga! ☀️🌸
... Visa mer
2023-08-28
21:44
1Gilla
För att resultaträkningen skall visa vad du vill ha fram, så välj resultaträkning under rapporter och "skapa rapport". Låt det stå "välj annan period" och skriv in i bokföringsdatum t.ex 2023-07-01 2023-07-31 och tryck på "Visa" så kommer det att visa perioden och det akumulerat i rapporten. //Gunilla
... Visa mer
2023-07-12
11:06
Hej Super tack för all hjälp. Då skapas arbetsgivardeklarationen auto och den är bara att skicka in via visma direkt va ?
... Visa mer
2023-05-23
09:17
1Gilla
Hej Tinna! Tack för svaret, då vet jag hur jag skall göra. Ha en bra dag! /Gunilla
... Visa mer
2023-03-20
10:13
Hej @Gunilla-57
Det sker ingen automatiskt bokning på 2510 så du kan låta saldot ligga kvar så länge det inte finns något att stämma av. 2510 skall innehålla den aktuella skatteskulden eller skattefordran, det vill säga den eventuella beräknade skatten för 2022s bokslut samt 2021s eventuella skatteskuld. Du kan kontrollera i din bokföring och hos Skatteverket vad du har deklarerat gällande detta och vad som har hunnit betalas/återbetalas.
Har du ett aktiebolag är det smidigt att läsa in dina skattehändelse på skattekontot i Visma eEkonomi genom att skapa en fil från skatteverket. Importen gör du sedan under Kassa- och Bankhändelse - Välj Skattekontot - Klicka på pilen på den gröna rutan uppe till höger och välj Importera SKV-fil.
När det gäller 2510 ska det vara en skuld men det händer ibland att man bokför en skattefordran på detta konto i stället för rätta 1640. Kontrollera i kontoanalysen vad som bokförts på kontot under året.
Behöver du ytterligare hjälp och felsökning rekommenderar jag att du tar kontakt med din redovisningskonsult för vidare rådgivning.
Ha en fin dag
//Tinna
... Visa mer
2023-03-20
07:10
1Gilla
När beloppet dras från skattekontot bokför du det i debet på konto 2510 och kredit på konto 1630. Betalningen bokför du i debet på konto 1630 och kredit på konto 1930.
... Visa mer
2023-03-13
10:12
1Gilla
@Gunilla-57
Härligt att du valt Lön Smart! Mycket bra val.
Tack för återkopplingen och ha en fin dag
//Tinna
... Visa mer
2023-03-06
09:06
1Gilla
Hej @Gunilla-57
Tack för att du hör av dig till oss i forumet.
Jo du kan skicka betalningspåminnelse från Visma eEkonomi.
I hjälpavsnittet Skicka betalningspåminnelse kan du läsa mer om hur du skickar betalningspåminnelse från Visma eEkonomi samt vilka olika alternativ du har att välja på.
Du kan även använda dig av vår kostnadsfria tjänst Påminnelse direkt som du aktiverar under Tillval och Appar när du är inloggad i Visma eEkonomi.
Ha en härlig dag och välkommen tillbaka till forumet
//Tinna
... Visa mer
2023-01-04
10:43
Hej!
Om det är norsk moms på fakturan så låter det som att det inte har hanterats korrekt, då om man angett sitt VAT nummer så bör de ha hanterats utan moms om det gäller export från Norge. Det kan också vara så att företaget är momsregistrerat i Sverige och att de därför tagit ut svens moms. Detta bör du kunna se på fakturan du fått.
Du bör kunna se på tullfakturan du fått om det står något kring importmoms som tagits ut, dvs det har hanterats som om företaget var en icke beskattningsbar person, eller om ingen importmoms finns med. Om det skall hanteras som en import för dig, så behöver du ta reda på det statistiska tullvärdet som bör stå på tullfakturan, alternativt att man får logga in på Tullverket med sitt tullID. Det är sällan samma belopp som man fick betala för varan, då även frakt m.m kan räknas in i tullvärdet. Detta ser du dock oftast på tullfakturan.
Här kan du läsa om hur du kan hantera det om det inte blev hanterat rätt och det är importmoms på fakturan.
Om det har blivit hanterat rätt och att du skall redovisa det som en import med importmoms till Skatteverket så ser dina konton korrekta ut som du använt, men att du bör dubbelkolla tullvärdet så det verkligen är detsamma som fakturan/köpet är på.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-12-30
09:27
Hej Gunilla!
I hjälpavsnittet Bokför semesterskuld visar vi hur du gör det i Visma Lön Smart. Vill du få häjlp mer bokföringsmässigt finns vårt riktigt bra användartips Bokföra semesterskuld.
Kika på dessa och återkom om något känns oklart eller om du funderar på något annat.
Gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-17
13:22
Tack så mycket för snabbt svar Lovisa! Som jag läser ut ur ditt svar, så kommer det att lösa sig när man gör årsavslut och går till Skatteberäkning/ Resultatplanering och gör denna. När man gör ovanstående så bokas det automatiskt om i bokslutet. ( Jag är inte där ännu 20221231 ) Har jag förstått det rätt eller något jag missförstått? Mvh Gunilla 070 6341953
... Visa mer
2022-08-29
07:38
2 Gillar
Varor - då är det kod 101
... Visa mer
2022-08-22
07:16
1Gilla
Att det är Euro noteras på leverantören
... Visa mer
2022-07-26
20:48
Tack för snabbt svar. Då behöver man kanske inte alltid referenskod. Mvh Gunilla
... Visa mer
2022-07-22
13:07
Tack för ditt förtydligande.
När du skriver att du har höjt upp månadslönen så innebär det att du gör omvänd löneväxling, men jag uppfattade dig som att du ville göra det som ett nettolöneavdrag - dubbelkolla gärna om det är omvänd löneväxling eller nettolöneavdrag som du ska göra.
Ska du göra omvänd löneväxling så ska du plocka upp lite fler lönearter, då ska 2101, 2102, 1306 och 1180 finnas på lönebeskedet. Då redovisas inget i 013/133 på arbetsgivardeklarationen.
Om du ha ett belopp i 013/133 så är det ett nettolöneavdrag som du ska göra och då ska du inte höja lönen. Då ska du endast följa den övre delen i hjälpavsnittet Bilförmån - nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling.
Ovan gäller för förmånsbil.
När du ska lägga in förmånen för själva drivmedlet så använder du löneart 2103 och 2104.
Hoppas att det blev tydligare för dig nu, annars får du självklart återkomma!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-21
09:44
Hej Gunilla!
Om det specifika avtalet som du önskar använda inte syns i listan under "Rapportering" så kan man istället välja det som heter "Ej specificerat". Tänk på att kontrollera i de den information som du har fått från kunden (ev. benämns det som försäkringsbrev) om denna inställning räcker eller om avtalstypen måste anges.
Om det är det sistnämnda får detta hanteras manuellt tills vidare. Vi tar dock till oss detta som ett önskemål att implementera denna avtalstyp i programmet.
Vänligen Tinna
... Visa mer
2022-06-16
06:55
1Gilla
Det är OK att ange juni på kreditfkturan
... Visa mer
2022-06-13
23:10
1Gilla
Helt korrekt!
... Visa mer
2022-06-13
14:21
1Gilla
Tack så mycket, det som jag har missat är när jag skickar till banken att ändra från bg till pg. Önskar dig också en trevlig dag. /Gunilla
... Visa mer
2022-05-21
18:47
1Gilla
Jag har lagt ett förslag till förbättring på detta, men det hjälper ju inte i dagsläget. Ser fram emot en snabb lösning på detta. /Gunilla
... Visa mer
2022-05-20
09:52
Hej Wallerina!
Vi har just nu problem att ladda upp ansökan för ROT/RUT till skatteverket och felsöker orsaken till detta.
I fliken Kända fel finns tråden Problem att ladda upp ROT/RUT-ansökan till SKV, kika in där och prenumerera gärna på tråden så får du notiser när det inkommer mer information från teamet.
Jag önskar dig en fortsatt fin fredag och trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-16
09:40
Hej!
Gör så att du hör av dig till mina kunniga kollegor på supporten och be att ni ska jämföra era inställningar i Chrome. Kanske kan de koppla upp och kika på hur det ser ut hos dig och varför sorteringen blir så knasig.
Välkommen att höra av dig till supporten så ska vi hjälpa dig.
//Tinna
... Visa mer
2022-05-16
09:27
Hej igen!
Nej detta rörde endast Ekonomiöversikten och det ska vara löst nu. Men gör så att du tar kontakt med supporten igen så ska du se att ni kan lösa detta tillsammans.
Välkommen //Tinna
... Visa mer
2022-05-05
09:11
Hej!
Vi är medvetna om att handelsbolag som företagsform är efterfrågat tillsammans med många andra företagstyper. Vår ambition är att stödja så många företagsformer som möjligt i tjänsten.
Handelsbolag har vi idag, som du redan vet, inte stöd för i tjänsten så för företag med handelsbolag rekommenderar vi att man använder vårt lokalt installerade skatteprogram Visma Skatt. När handelsbolag kommer att stödjas i tjänsten har jag ingen information om men det jag vet och kan dela med mig av är att det inte är prioriterat framför andra funktioner och företagsformer under 2022.
Önskar dig en fin dag och välkommen tillbaka till forumet
//Tinna
... Visa mer
2022-04-13
11:39
1Gilla
Tack för informationen, hoppas att det kommer att utvecklas i framtiden, så att man kan skicka kreditfaktura när man får den. Detta borde man kanske lägga som förslag. Önskar dig också en fin dag. //Gunilla
... Visa mer
2022-04-11
15:31
1Gilla
Tack Josefine. Ja det som spökade var att de 48 var inräknade i summa exkl moms 368 och då blir det 1268. mvh Gunilla
... Visa mer
2022-03-23
17:34
Ett jättestort tack! Detta var betydligt enklare än att göra manuella verifikationer. Löste problemet på ett smidigt sätt. Mvh //Gunilla
... Visa mer
2022-02-19
17:22
2 Gillar
Du ska gå in på inställningar/räkenskapsår och redigera det första året så att det sträcker sig till 221231. Dvs inte göra något avslut på 2021. Du ska heller inte göra någon deklaration för 2021.
... Visa mer
2022-01-31
12:32
1Gilla
Hej! Tack för svaret. Det blev nog lite rörigt i frågan, men du verkar ha förstått vad jag menade. Jag bokar in beloppet på debet 1630 och krediterar 7510. Mvh/Gunilla
... Visa mer
2022-01-28
21:34
3 Gillar
Helt riktigt Tinna, Jag fick hjälp av en väldigt duktig och kompetent person att lösa detta problem. Det är helt underbart när man träffar på supporten som alltid hjälper en tillrätta. Ett Stort Tack //Gunilla
... Visa mer
2022-01-20
15:25
1Gilla
Tack för hjälpen! //Gunilla
... Visa mer
2022-01-11
12:42
1Gilla
Hej Gunilla! Jag förstår att det kan finnas vissa frågetecken kring bokslut, men jag ska försöka hjälpa dig få ordning på det så gott jag kan.
Jag tar dina frågor i turordning.
1) Det skapas bokslutsverifikationer i Visma Period & År, vilket gör att du inte ska stänga året i Visma eEkonomi. Du ska ha det öppet så att bokslutsverifikationerna kan läsas in i Visma eEkonomi korrekt och därefter kan du stänga året.
2) Årets resultat skapas automatiskt i Visma Period & År och går över till Visma eEkonomi när du väljer att överföra verifikationerna dit. Omföring av föregående års resultat görs inte per automatik, det gör du i 2022 i Visma eEkonomi.
3) Utgående/Ingående balans för automatiskt över i Visma eEkonomi.
4) Efter att alternativ valts under Skatteberäkning - Skattemässiga justeringar - Resultatplanering genereras bilagan Periodiseringsfond automatiskt. En systemverifikation (bokslutsverifikation) för årets resultat, inkomstskatt och förändring av periodiseringsfond skapas också automatiskt, baserad på ditt val.
Bokslutsverifikationen som skapas i Visma Advisor Period & År måste överföras till ditt bokföringsprogram, det sker inte automatiskt.
5) Helt rätt, vänta med att ändra tills att år 2021 är låst.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med ditt bokslut. Om något känns oklart eller om du har några andra funderingar så är du självklart välkommen att återkomma i forumet.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-09
12:15
Den post som ligger på 1210 i huvudboken får du boka om manuellt till 1220. Du kan göra det med en korrigeringsverifikation från den ursprungliga verifikationen.
... Visa mer
2021-11-30
10:01
2 Gillar
Hej! Tack! Problemet löstes av support. Problemet var som du skrev ovan att jag skulle vara administratör även för klienten och inte användare. Supporten rensade de filer som låg fel. Mvh Gunilla
... Visa mer
2021-11-17
08:11
1Gilla
Hej, Jag förstår inte varför du inte skulle kunna avsluta året innan betalning från Skatteverket kommit. Eftersom du bokför enligt faktureringsmetoden så får du intäkten när du fakturerar och du får en fordran i kundreskontran. Om betalningen kommer efter årsskiftet så ska det ju ligga en fordran i reskontran på bokslutsdagen. Alltså påverkar inte betalningen efter årsskiftet ditt bokslut. //Carina
... Visa mer
2021-11-10
13:22
Hej Gunilla!
Skönt att du löste det och tusen tack för din återkoppling.
Ha en fin eftermiddag och välkommen tillbaka till forumet!
Tinna
... Visa mer
2021-06-04
09:58
2 Gillar
Hej, Naturligtvis kan du skapa underkonton. För att särskilja så är det väl enklast att döpa dessa till Fordran och namnet på personen. Om du har 1382 idag så flyttar du över den delen av din fordran som är på den andra personen på t ex 1383. //Carina
... Visa mer
2021-05-25
10:30
1Gilla
Om kunden har flera licenser så kan de vara inloggade allihop samtidigt och jobba. Mvh Lovisa
... Visa mer
2021-05-14
19:15
Tack för detta snabba svar! Du rättade ut något frågetecken för mig. MVH Gunilla
... Visa mer
2021-05-14
11:19
Hejsan! De uppdrag som är upplagda under Kunder - klicka på kunden - fliken Uppdrag ska även synas när du valt kunden när du ska starta klockan. Har du uppdrag upplagda på kunden där? om inte kan du börja med att lägga upp uppdragen på kundkortet och Spara, så ska det komma med nästa gång du startar klockan. Har du uppdrag upplagda på kunden som inte syns via klockan ska vi självklart kika närmre på det, då är det lättare att du kontakta oss via chatt eller telefon så ska vi kika på vad som går snett i ditt program. Ha en fin fortsatt fredag! 🙂 /My
... Visa mer